Jump to content

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Akustikbehandling av Biorummet

177 replies to this topic
  • Please log in to reply

#1

Posted 15 June 2015 - 16:43

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Har tÀnkt att prova lite absorbenter frÄn en sida jag hittade:

http://forum.studio....attach_id=15139

Ska testmÀta med XTZ-Roomanalyser och lyssna mig fram om det blir bra.

Edit#
LĂ€nken verkar inte fungera lĂ€ngre, provar lĂ€gga upp en PDF istĂ€llet 😉

Attached File  Akustikkonstruktioner för studio & mixrum.pdf   705.07KB   6 downloads

Edited by wahlstrand81, 01 January 2022 - 17:24.


#2

Posted 15 June 2015 - 17:31

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
TÀnkte börja med att fixa framvÀggen,

FörvĂ€ntar mig inte att nĂ„gon ska förstĂ„ min eminenta "ritning" 😜
Attached File  image.jpg   113.67KB   10 downloads
Inte sÄ skalenlig heller

#3

Posted 16 June 2015 - 16:06

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
I hörnen uppe pÄ subben blir det tvÄ Soffit-traps pÄ varandra som mÀter 50x50cm och 82 höga, mellan dom i tak/vÀgg Soffit pÄ 40x40 och 120cm lÄnga. Mellan högtalarna blir det tvÄ spalt-bredbandsabsorbenter pÄ 55x120 och 20djupa.
Ovanför högtalarna tre smÄ absorbenter utan panel pÄ 60x40 20djupa.

#4

Posted 16 June 2015 - 16:18

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
IvÀg och handla material, tvÄ osb skivor 84m 25x48 lÀkt och 5balar stenull 195 tjocka

Attached Files


Edited by wahlstrand81, 17 June 2015 - 18:16.


#5

Posted 16 June 2015 - 16:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1,393 posts
  • 0

Oj sĂ„ fort det gĂ„r i dina trĂ„dar. Kul kul. Jag tĂ€nker bara anta att fler bilder kommer komma i en rasande takt. 



#6

Posted 17 June 2015 - 12:29

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Ritade ut bitar pÄ OSB skiva
Attached File  image.jpg   184.52KB   3 downloads
LÀkten var lite fuktig dÄ dom nyss tagit in den nÀr jag handla fick lufttorka i garaget nÄn vecka

Attached Files



#7

Posted 18 June 2015 - 06:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5,775 posts
  • 0

Intressant, följer  :)



#8

Posted 18 June 2015 - 08:07

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Intressant, följer  :)


Trevligt, riktigt lĂ€ttbyggda var dom oxĂ„ 👍

#9

Posted 18 June 2015 - 15:26

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Testade att bygga hörndelarna först
Attached File  image.jpg   182.05KB   6 downloadsAttached File  image.jpg   161.87KB   0 downloads
PÄ höger sida har jag ett element sitter
Attached File  image.jpg   181.81KB   3 downloadsAttached File  image.jpg   105.84KB   1 downloads
Alla "klara" (blev att jag fick justera dom för ett fönster och taklister oxÄ)
Attached File  image.jpg   164.63KB   3 downloads

#10

Posted 18 June 2015 - 19:12

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Trappsen mellan tak-vÀgg

HÀr tog jag hÀnsyn till taklisten frÄn början = urkapningen och dubbla lÀkt
Sen satte jag ett tvÀrstag i botten för att stötta upp isoleringen lite bÀttre, sÄ inte all vikt blir pÄ tyget tÀnkte jag.

Attached Files



#11

Posted 19 June 2015 - 11:04

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Spaltabsorbenterna

Började att sÄga ut sidorna
Attached File  image.jpg   187.73KB   2 downloads
Skruvade ihop dom
Attached File  image.jpg   174.18KB   2 downloads
Skruvade dit spalten av lÀkt, hÀr skruvade jag i Àndarna pÄ spalten in i tvÀrlÀkten, men dÄ sprack den sÄ jag fick förborra igenom alla Àndar av spalten innan jag drog skruvarna
Attached File  image.jpg   151.87KB   1 downloads
BakifrÄn
Attached File  image.jpg   152.14KB   0 downloads
Och bÄda ihopskruvade
Attached File  image.jpg   172.89KB   2 downloads

#12

Posted 19 June 2015 - 11:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1,719 posts
  • 0

Planerar du att göra allt fÀrdig och sen montera in det i rummet, eller kommer du att göra det succesivt och mÀta akustiken mellan stegen? Det senare kunde vara intressant (för oss andra) för att se vilken effekt de olika delarna har.

 

Oavsett kul med ett ambitiöst rumsbygge.



#13

Posted 19 June 2015 - 11:44

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1,393 posts
  • 0

Är du sĂ€ker pĂ„ att du fĂ„r kalla dom för spaltabsorbenter? Jag har för mig att en spaltabsorbent Ă€r tĂ€nkt att fungera lite pĂ„ samma sĂ€tt som en helmholtz, fast högre upp i registret, alltsĂ„ att spalten Ă€r avstĂ€md till en viss frekvens tillsammans med lĂ„dan bakom spalten. Du har ingen lĂ„da och alltsĂ„ fĂ„r du inte samma effekt.

 

Vad dom nu ska kallas kan nog vara bra ÀndÄ, dom lÀr ju diffusera ljudet lite lagom och inte bara dÀmpa vid högfrekventa ljud, dÀr man normalt sett dÀmpar för mycket jÀmfört med lÀgre frekvenser.



#14

Posted 20 June 2015 - 09:49

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 1

Planerar du att göra allt fÀrdig och sen montera in det i rummet, eller kommer du att göra det succesivt och mÀta akustiken mellan stegen? Det senare kunde vara intressant (för oss andra) för att se vilken effekt de olika delarna har.
 
Oavsett kul med ett ambitiöst rumsbygge.

Jag kommer att bygga upp frontvĂ€ggen i ett första skede och sen fylla pĂ„ bakĂ„t i rummet, tĂ€nkte köra mĂ€tningar i lite olika steg för att se vad som hĂ€nder och allt kommer publiceras hĂ€r 👍

#15

Posted 20 June 2015 - 09:59

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Är du sĂ€ker pĂ„ att du fĂ„r kalla dom för spaltabsorbenter? Jag har för mig att en spaltabsorbent Ă€r tĂ€nkt att fungera lite pĂ„ samma sĂ€tt som en helmholtz, fast högre upp i registret, alltsĂ„ att spalten Ă€r avstĂ€md till en viss frekvens tillsammans med lĂ„dan bakom spalten. Du har ingen lĂ„da och alltsĂ„ fĂ„r du inte samma effekt.
 
Vad dom nu ska kallas kan nog vara bra ÀndÄ, dom lÀr ju diffusera ljudet lite lagom och inte bara dÀmpa vid högfrekventa ljud, dÀr man normalt sett dÀmpar för mycket jÀmfört med lÀgre frekvenser.

Har tÀnkt i samma banor som dig(men inte vetat om jag ska nÀmna det) men för att förtydliga om nÄgon skulle ha missat det sÄ Àr det precis som du sÀger ingen Helmholtz spaltabsorbent utan en bredbandsabsorbent med spaltpanel pÄ. StÄr ganska tydligt i pdf filen jag lÀnka till att man mÄste bygga dom sÄ dom inte blir för tÀta mot vÀggen för att motverka just helmholtz effekt.

#16

Posted 20 June 2015 - 11:33

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

  • 52 posts
  • 0
Hej, jag följer ocksÄ dig med intresse, ska sjÀlv börja fixa med mitt biorum till hösten och funderar dÄ pÄ om jag ska ge mig pÄ DIY eller köpa fÀrdiga paneler o dylikt.
En frÄga, vad för isolering valde du och varför? I pdf'n sÄ stÄr det glasull Isover piano 195mm, varför köpte du inte det?

#17

Posted 22 June 2015 - 16:33

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Hej, jag följer ocksÄ dig med intresse, ska sjÀlv börja fixa med mitt biorum till hösten och funderar dÄ pÄ om jag ska ge mig pÄ DIY eller köpa fÀrdiga paneler o dylikt.
En frÄga, vad för isolering valde du och varför? I pdf'n sÄ stÄr det glasull Isover piano 195mm, varför köpte du inte det?

Hej,

Jag köpte rockwool nÄgonting (kan ta kort pÄ etiketten) mest för att den va till utförsÀljning betalade bara dryga 100:- per bal, sen tÀnkte jag att den ska hjÀlpa lite lÀngre ner i frekvens Àn sÄn dÀr tunn/lÀtt glasfiber, har ÀndÄ ganska mycket gjort för akustiken sÄ Àr nog inte i behov av att dÀmpa allt för mycket uppÄt i frekvens... Blir absorbent vid första reflexen sen vinklade spaltabsorbenter resten (ej helmholtz)
Attached File  image.jpg   146.14KB   3 downloads

Edited by wahlstrand81, 22 June 2015 - 19:24.


#18

Posted 22 June 2015 - 16:42

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Dom smĂ„ bredbandsabsorbenterna fick jag tydligen ingen bild pĂ„ men principen Ă€r samma som dom stora med spalt, fast utan spalt dĂ„ 😜

FrontvÀggstruppen uppstÀlld
Attached File  image.jpg   193.26KB   5 downloads
MÄlat pÄ ytor som eventuellt kan synas, lÀngst ner syns dom smÄ
Attached File  image.jpg   148.51KB   2 downloads
Och spaltbredbandsabsorbenterna ( det ordet mĂ„ste ge typ 70poĂ€ng i wordfeud 😂)
Attached File  image.jpg   156.76KB   2 downloads

#19

Posted 23 June 2015 - 15:55

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
KlÀdde tak/vÀgg absorbenterna först, blev grönt dÀr det ÀndÄ inte kommer synas.
Vet att pdf ritningen sa att det inte behövde klÀs mot tak/vÀgg men valde ÀndÄ att bygga in all isolering.
Attached File  image.jpg   72.5KB   3 downloadsAttached File  image.jpg   77.08KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   75.68KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   76.24KB   1 downloads
Har har jag hÀftat fast det svarta tyget pÄ undersidan med inte pÄ framsidan dÄ dom mÄste skruvas upp innan dom fylls.
Attached File  image.jpg   105.33KB   1 downloads

#20

Posted 23 June 2015 - 16:10

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Hörn/hörn absorbent

Naken
Attached File  image.jpg   108.29KB   1 downloads
Svart pÄ sidor och ett vitt tyg till bakstycket
Attached File  image.jpg   90.94KB   1 downloads
En klar att fyllas
Attached File  image.jpg   66.27KB   1 downloads
Tre klara, hÀr kan man se justeringarna för taklisterna
Attached File  image.jpg   76.74KB   1 downloads
Alla fyra fÀrdiga för fyllning

Attached Files



#21

Posted 23 June 2015 - 16:39

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Dax för dom smÄ
Attached File  image.jpg   111.72KB   1 downloads
Svart tyg pÄ
Attached File  image.jpg   83.22KB   1 downloads
GÄr Ät ganska mycket stift! över 2500 till alla absorbenterna till framvÀggen
Attached File  image.jpg   78.79KB   1 downloads
Anledningen varför jag sÀtter massa "konstigt" tyg Àr att det Àr pÄ ytor som inte kommer synas och dÄ fick jag ta gamla gardiner, lakan och sÄnt som frugan ÀndÄ inte vill ha, det gick ÀndÄ Ät lite över 10m svart tyg.

Klippa ut tyg till baksidan
Attached File  image.jpg   131.33KB   1 downloads
Fylla med isolering
Attached File  image.jpg   123.2KB   1 downloads
HÀfta dit baktyget sÄ det blir tÀtt
Attached File  image.jpg   134.19KB   2 downloads

#22

Posted 23 June 2015 - 20:20

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 posts
  • 0

Bra jobbat! Ska bli kul att se dom pÄ plats!



#23

Posted 23 June 2015 - 20:52

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Bra jobbat! Ska bli kul att se dom pÄ plats!


Tack 😊

#24

Posted 23 June 2015 - 21:15

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Stora absorbenterna med spalt pÄ,

Sidor och framsidan klÀs inifrÄn
Attached File  image.jpg   72.54KB   2 downloads
En bild framifrÄn (tyget strÀcktes innan det hÀftades fast mera)
Attached File  image.jpg   75.53KB   0 downloads
BĂ„da klara
Attached File  image.jpg   63.44KB   0 downloads
Nerlagda för fyllning (sorry för riktigt dÄlig bild)
Attached File  image.jpg   73.74KB   1 downloads
I med en fullstor skiva i vardera absorbent
Attached File  image.jpg   130.83KB   0 downloads
Och till det hĂ€r hittade jag ett riktigt frĂ€sigt tyg 😜
Attached File  image.jpg   158KB   1 downloads
FÀrdig klÀdda
Attached File  image.jpg   124.58KB   0 downloads

#25

Posted 30 June 2015 - 14:43

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
TÀnkte innan jag presenterar nÄgon form av mÀtsiffror berÀtta att rummet frÄn början inte Àr helt odugligt rent akustiskt, heltÀckningsmatta och diy akustiktak

Soffan och fotpallen Àr helt fyllda med isolering
Attached File  image.jpg   63.87KB   3 downloads
Fattigmans diffuser gjort av tapetserade halva papprör
Attached File  image.jpg   87.86KB   0 downloadsAttached File  image.jpg   83.95KB   0 downloads
Fattigmans diffuser 2 Àr att alla filmer stÄr i ett vÄgmönster, utsÄgade stopp bakom filmerna
Attached File  image.jpg   94.09KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   159.74KB   0 downloads

#26

Posted 30 June 2015 - 19:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16,356 posts
  • 0

Jag gillar din framtoning. Allting gÄr. Det Àr sÄ hÀr man ska göra nÀr man experimenterar. Jag ser fram emot ljudintryck.



#27

Posted 30 June 2015 - 19:40

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Regelverket till akustiktaket Àr uppbyggt med brÀdor som det sen Àr pÄ limmat och spikat golvlist i och sen mÄlat svart matt

I profil
Attached File  image.jpg   123.96KB   0 downloads
Lite pÄ avstÄnd
Attached File  image.jpg   58.51KB   0 downloads
Uppsatt cc 120cm och hÀr ser man isoleringsskivorna som jag klÀtt med fleecefilt
Attached File  image.jpg   95.04KB   0 downloads

#28

Posted 30 June 2015 - 20:12

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Tyckte efter ett tag att rummet kÀndes lite överdÀmpat, dÀmpade röster och ingen atmosfÀr... Rummet kÀnndes trÄngt ljudmÀssigt lixom.
Fick en idé om att jag skulle komplitera taket med BAD paneler

Började med att mÀta ut nÄgra strÀck
Attached File  image.jpg   116.53KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   120.51KB   1 downloads
Sen ritade jag en liten ring runt varje kryss som skulle borras
Attached File  image.jpg   84.51KB   1 downloads
Hann/orkade bara borra 3/4 delar av alla hÄl första kvÀllen
Attached File  image.jpg   64.74KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   64.29KB   1 downloads
Det Àr sex stycken skivor som Àr ihopsatta sÄ man borrar alla pÄ en gÄng lixom, körde med en 12mm borr
Attached File  image.jpg   220.26KB   1 downloadsAttached File  image.jpg   212.61KB   1 downloads
Alla skivor klara, mĂ„nga hĂ„l blir det 😊
Attached File  image.jpg   204.11KB   0 downloads
Isolering pÄ baksidan och klÀdda i rött
Attached File  image.jpg   48.24KB   4 downloadsAttached File  image.jpg   76.29KB   1 downloads
Dom sex BAD panelerna sitter i mitten av taket kan man sÀga
Attached File  image.jpg   100.1KB   1 downloads
Har byggt mycket olika akustikprylar genom Ären men det hÀr Àr faktiskt en av dom bÀttre jag provat, rummet blev mycket mer levande och energirikt utan att det pÄverkade ljudet negativt, röster kom oxÄ fram mycket tydligare.

#29

Posted 30 June 2015 - 20:20

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Jag gillar din framtoning. Allting gÄr. Det Àr sÄ hÀr man ska göra nÀr man experimenterar. Jag ser fram emot ljudintryck.


Ja visst Ă€r det kul att exprimentera 😊 speciellt nĂ€r man byggt nĂ„got som funkar och dessutom inte kostar multum.

#30

Posted 30 June 2015 - 21:33

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Kom pÄ att jag alltid har vart noga med att dÀmpa ut första reflexen oxÄ, pÄ bÄda sidor har jag en kontorsvÀgg ( = tyg, 20mm isolering, hÄlmassonit, isolering och tyg igen) pÄ den hÀnger en fleecefilt och akusikkuddar jag köpte för rÀtt lÀnge sen frÄn thomann
Attached File  image.jpg   170.21KB   1 downloads
Har Ă€ven anvĂ€nt mina tubetraps, isoleringsrör som Ă€r igensatta (tĂ€ta) med lock och klĂ€dda i sedvanlig fleece 😜
Attached File  image.jpg   155.04KB   1 downloads

Det jag menar med all denna information om mina akustiska ÄtgÀrder Àr att jag inte sÄg sÄ jÀtte dramatiska skillnader (mÀtmÀssigt) pÄ dom första absorbenterna som jag satte upp vid frontvÀggen, dÀremot upplever jag det som en förbÀttring speciellt i form av rymd och ett tightare ljud rent allmÀnt...
Ska mĂ€ta lite snart nĂ€r jag fĂ„r tid och presentera jĂ€mförelsen mot gamla mĂ€tningar hĂ€r, glömde nĂ€mligen att dokumentera senast jag stĂ€llde in ljudet 😝

#31

Posted 30 June 2015 - 22:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16,356 posts
  • 0

Hur Àr basen? KÀnns det lite lugnare pÄ det omrÄdet?



#32

Posted 01 July 2015 - 01:15

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 posts
  • 0

Nu sitter visserligen BAD-panelerna uppe i taket redan men vill du, Ă€r det ganska enkelt att förbĂ€ttra deras diffuserande  / ljudspridande verkan om du kurvar till dem som dina polys. Du kan gĂ„ inpĂ„ RPGs tekniska sidor och kolla in förĂ€ndringen. (Har sjĂ€lv en blandning av kurvade, plana och helmholtz-BADs. med blandad positiv och negativ hĂ„lbild. FörstĂ„r dig, -enkelt men jĂ€kligt tradigt att borra alla hĂ„len.)



#33

Posted 01 July 2015 - 05:07

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Hur Àr basen? KÀnns det lite lugnare pÄ det omrÄdet?

Jag vill gÀrna tycka och tro att det blev lite bÀttre Àven dÀr, men biorummet lÄg nere i ca 2veckor nÀr jag byggde det sÄ vet inte riktigt om jag bara glömt hur bra det lÀt eller om det faktiskt blev bÀttre.
Hade enligt XTZ inga rumsmoder innan och inga efter, men det Àr efter DSPantimoden Àr aktiverad ska kolla lite mÀtningar med den avstÀngd..

#34

Posted 01 July 2015 - 05:34

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Nu sitter visserligen BAD-panelerna uppe i taket redan men vill du, Ă€r det ganska enkelt att förbĂ€ttra deras diffuserande  / ljudspridande verkan om du kurvar till dem som dina polys. Du kan gĂ„ inpĂ„ RPGs tekniska sidor och kolla in förĂ€ndringen. (Har sjĂ€lv en blandning av kurvade, plana och helmholtz-BADs. med blandad positiv och negativ hĂ„lbild. FörstĂ„r dig, -enkelt men jĂ€kligt tradigt att borra alla hĂ„len.)

Jo jag Àr vÀl medveten om att dom kan böjas för bÀttre diffusering, funderade pÄ om jag skulle göra det nÀr jag byggde dom men dÄ jag har belysningen inbyggt i bÀrverket till taket sÄ dom fick bli platta.
Jag har vart in pÄ RPGs sida och spanat massor av gÄnger, speciellt via din egen byggtrÄd pÄ faktiskt.
Fantastiskt arbete du lagt ner pĂ„ dina absorbenter klart inspirerande 👍👏
Om du tittar noga sÄ har Àven jag blandat positiv och negativ hÄlbild pÄ mina skivor och vid uppsÀttning sitter dom

+ - +
- + -
+ - +
- + -

Är du med? 😜

Ska nog bygga ett par till och sÀtta pÄ mina hörnabsorbenter fÄr se om dom blir lite böjda kanske.
Tack sĂ„ mycket för infon hellre att man har hört det tvĂ„ ggr Ă€n att man missar nĂ„got 😊

#35

Posted 01 July 2015 - 16:26

Adhoc1
  • Adhoc1
  • AnvĂ€ndare

  • 240 posts
  • 0

JodĂ„, jag sĂ„g att du alternerat med positiv och negativ hĂ„lbild. Ska man var petig, ska man dock inte köra varannan för att undvika exakt upprepning av mönstret. Det trĂ„kiga dĂ„, Ă€r ju att man inte kan borra mĂ„nga skivor samtidigt om man inte inte dĂ€refter kapar ned dem till separata moduler/paneler och blandar runt. (SjĂ€lva byggtrĂ„den ligger pĂ„ component, pĂ„ faktiskt Ă€r det mest en del inkopierat.) 



#36

Posted 01 July 2015 - 17:48

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

JodÄ, jag sÄg att du alternerat med positiv och negativ hÄlbild. Ska man var petig, ska man dock inte köra varannan för att undvika exakt upprepning av mönstret. Det trÄkiga dÄ, Àr ju att man inte kan borra mÄnga skivor samtidigt om man inte inte dÀrefter kapar ned dem till separata moduler/paneler och blandar runt. (SjÀlva byggtrÄden ligger pÄ component, pÄ faktiskt Àr det mest en del inkopierat.)

Aha.. Det visste jag faktiskt inte...
Ja det fĂ„r nog bli flera skivor Ă„t gĂ„ngen Ă€ven om jag gör det i framtiden, inte för att det var sĂ„ jobbigt som jag trodde nĂ€r jag började, men borra en skiva i taget lĂ„ter jobbigt đŸ˜”
Ja har sÀkert sett din trÄd dÀr med, tror jag lÀst dom flesta BAD panels trÄdar som finns pÄ svenska och en hel del pÄ engelska oxÄ..
Kom gĂ€rna med mer fakta och idĂ©er om du kommer pĂ„ nĂ„got, det gĂ€ller alla föresten 😊

#37

Posted 02 July 2015 - 16:06

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Tillbaka till framvĂ€ggen och hĂ€r fĂ„r jag verkligen be om ursĂ€kt för dom dĂ„liga bilderna var för lat för att hĂ€mta bygglampan... đŸ˜©đŸ˜œ

Fyllde hörnabsorbenterna
Attached File  image.jpg   127.82KB   2 downloads
StÀllde dit nedre vÀnstra
Attached File  image.jpg   154.99KB   1 downloads
Flyttade tillbaka högtalaren
Attached File  image.jpg   154.42KB   1 downloads
Nedre pÄ höger sida
Attached File  image.jpg   135.13KB   2 downloads
BÄda högra absorbenterna
Attached File  image.jpg   148.15KB   1 downloads
Och bÄda vÀnstra
Attached File  image.jpg   167.57KB   1 downloads

#38

Posted 02 July 2015 - 16:32

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Sen skruvade jag upp vĂ€gg-tak absorbenterna, dom ljusa "prickarna" ni ser pĂ„ korten Ă€r jag som hĂ„ller i en ficklampa för att fĂ„ lite bĂ€ttre ljus Ă„t bilderna.. 😎

Skruvade upp dom tomma för att komma Ät att skruva, innertaket tÀcker lite av överdelen pÄ bilderna.. Dom Àr ungefÀr tio cm högre Àn man ser.
Attached File  image.jpg   122.6KB   2 downloads
Fyllde upp dom med stenullen
Attached File  image.jpg   115.71KB   0 downloadsAttached File  image.jpg   120.33KB   0 downloads
Och hÀftade dit tÀcktyget i svart, dÄlig bild men tittar man pÄ hörnabsorbenterna ser man hur högt det Àr till trÀtaket som dom Àr skruvade i
Attached File  image.jpg   156.46KB   1 downloads

HÀr gjorde jag min första testlyssning och det var vÀl ingen wow effekt men jag tycker nog att det blev en liten skillnad speciellt i mellan bas och i djupet av ljudbilden lite fetare 3D ljudbild svÄrt att förklara och lite svÄrt att minnas hur det lÀt innan lixom..

#39

Posted 03 July 2015 - 19:18

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Spaltbredbandsabsorbenterna och dom smÄ bredbandsabsorbenterna pÄ plats
Och dom ljusa prickarna Ă€r mina lysande högtalare 😜

Bild frÄn mitten
Attached File  image.jpg   91.78KB   2 downloads
VĂ€nster vy
Attached File  image.jpg   94.64KB   1 downloads
Och frÄn höger
Attached File  image.jpg   89.83KB   1 downloads

#40

Posted 03 July 2015 - 19:25

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Visst blev det exakt efter ritningen 😂

Ritning
Attached File  image.jpg   113.67KB   1 downloads
Irl
Attached File  image.jpg   83.51KB   0 downloads
SÀmre bild med man ser nÀstan bÀttre pÄ den
Attached File  image.jpg   137.52KB   2 downloads

#41

Posted 06 July 2015 - 09:31

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Precis nÀr jag skaffat XTZ room analyser sÄ sÄg det ut ungefÀr sÄhÀr och allt var bara instÀllt efter egena öron ( tror Àven att det Àr en mÀtning med DSPantimode i bypass lÀget)
Attached File  image.jpg   154.26KB   1 downloads
Men redan efter att bara ser vad som hÀnder nÀr man stÀller in systemet sÄ blev det bra mycket bÀttre, det Àr inte heller en helt odÀmpad mÀtning har mina tubetrapps och diverse akustikskivor (kontorsvÀggar) utstÀllda vid hörn och första reflexer.
Attached File  image.jpg   159.07KB   1 downloads
SÄhÀr blev det efter min behandling av frontvÀggen, och det man ser tydligast Àr att precis som jag upplevde sÄ har den övre basen dvs efterklangen över 63Hz blivit nÀstan helt eliminerad, Àven uppÄt i registret ser jag en förbÀttring.
Attached File  image.jpg   159.66KB   0 downloads
Det lÀgsta registret Àr svÄrt att ta bort helt om jag inte bygger nÄgra STORA helmholtz absorbenter, men varken jag eller XTZ upplever nÄgra jÀtteproblem just nu.
Attached File  image.jpg   206.06KB   1 downloads
Dessutom har jag nÄgra ÄtgÀrder kvar att fixa innan jag Àr helt nöjd

#42

Posted 07 July 2015 - 21:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5,618 posts
  • 0

Wow, vilket arbete du lagt ned! Kul att se :)



#43

Posted 07 July 2015 - 21:51

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Wow, vilket arbete du lagt ned! Kul att se :).

Tack 😊 och det kommer mera đŸ˜œđŸ‘đŸŒ

#44

Posted 08 July 2015 - 06:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5,618 posts
  • 0

Tack och det kommer mera

Skall bli kul att följa :)



#45

Posted 11 July 2015 - 19:27

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Dags att göra permanenta lösningar för "första" reflexen (funkar vÀl egentlingen bara för förstarexlexen i 2 kanalsstereo) men jag vill inte dÀmpa ut lÀngre ut Àn sÄ.

Börjar med vÀnster sida, och dÀr har jag skorstensstocken med en insatskamin utefter vÀggen och den sticker ut ca 40cm
Attached File  image.jpg   103.19KB   3 downloads
SÄ kommer göra en hörnabsorbent frÄn golv till tak 2st 110cm höga och 60x60cm ut frÄn hörnet.
Började med att sÄga ut hörnbitarna
Attached File  image.jpg   191.15KB   1 downloads
Kapade till lÀkt
Attached File  image.jpg   185.27KB   1 downloads

#46

Posted 11 July 2015 - 19:39

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
Satte en lÀkt i varje hörn och sen byggde jag lite special i botten
Attached File  image.jpg   179.69KB   1 downloads
Anledningen till det Àr att jag inte vill bygga för mitt elutag som sitter dÀr
Attached File  image.jpg   143.86KB   1 downloads
Attached File  image.jpg   153.91KB   1 downloads
Hel vy
Attached File  image.jpg   138.71KB   1 downloads
Den som tÀnkte pÄ mÄtten jag skrev tidigare kanske reagerade pÄ att hörnabsorbenten sticker ut mer Àn skorsten... Men det Àr med flit dÄ första vinklade vÀgg spaltabsorbenten kommer börja med ett utstick pÄ 20cm just dÀr
Attached File  image.jpg   122.01KB   1 downloads

#47

Posted 12 July 2015 - 08:26

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
BÄda klara, lÀngst upp Àr det uttaget för taklisten
Attached File  image.jpg   178.93KB   0 downloads
Och mÄlade dÀr det behövs
Attached File  image.jpg   208.22KB   1 downloads

#48

Posted 12 July 2015 - 11:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16,356 posts
  • 0

Snyggt. Kommer absorbenterna nÄ taket till slut?



#49

Posted 12 July 2015 - 13:23

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0

Snyggt. Kommer absorbenterna nÄ taket till slut?

Tack 😊
Japp, i alla fall den hÀr hörnabsobenten kommer gÄ frÄn golv till tak.

#50

Posted 13 July 2015 - 09:18

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 557 posts
  • 0
KlÀdde nederdelen först, inifrÄn
Attached File  image.jpg   115.8KB   2 downloads
Och utifrÄn
Attached File  image.jpg   91.2KB   1 downloads
KlÀdde bÄda framsidorna
Attached File  image.jpg   89.14KB   1 downloads
Satte fast ena baksidan och lÀmna den andra öppen tills jag fyllt dom
Attached File  image.jpg   76.07KB   1 downloads



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.