Sitter i ungefär samma båt och har lyssnat på både arcam avr 300 och marantz sr 8500. Inget lätt val. Kort sammanfattning av mina intryck så här långt.
Ljud stereo/5.1: Arcam 5/4.5
Marantz 4,5/4.5
300:an låter snäppet bättre än 8500. Båda två tycker jag är lite varmare i karaktären men 300:an är lite mer neutral i ljudet än 8500 som kan vara lite mer färgad åt det varmare hållet.
8500 är även lite mera förlåtande mot dåliga inspelningar.
Teknik: Arcam 3
Marantz 4
Arcam kan väl nästan anses vara fattigt utrustad jämfört med konkurenterna på markanden då den saknar bl.a. rumskorrigering etc.
Arcam har dock bi-amp möjligheter som jag inte vet om marantzen har. Någon som vet?
Design: Arcam 5
Marantz 3.5
Arcam har en stilren och sober design, speciellt i svart utförande medan marantzen har en mer traditionell look. Designmässigt så tycker jag att arcam tar hem vinsten med råge.
Summa sumarum8500:an är mera teknikspäckad så motiveringen till att välja arcamen är inte självklar. Frågan är om de extra 4 tusen motiverar skillnaden som råder, även om man jämför rent ljudmässigt.
Förnuftet säger marantz och hjärtat säger arcam

.
(Kankse måste titta på rotels nya reciver rsx-03, HK 7300 och nya denon apparaten innan något avgörande sker)