![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 januari 2008 - 16:10
Postad 17 januari 2008 - 16:14
Vänta till i morgon. Kanske kommer det en förklaring från Comhem då.Orkar inte läsa igenom hela forums tråden så jag frågar rakt ut: ska man köpa en Humax CXHD-1000C eller är det skräp? bör man vänta ett tag till?
Postad 17 januari 2008 - 16:19
Nästan lika illa. Nej, vänta. Det är ju värre. 50 Hz är standard i Europa (såvitt jag vet).Det var alltså 720p/50 (och 1080i/50) i tidigare FW? Varför de i så fall ändrat detta är obegripligt. Någon skrev tidigare att vi kanske fått en FW för ett annat land och det kanske ligger något i det. Jag hade nyaste FW i min box när jag fick den och kan således inte göra någon jämförelse.
Nja.. det tror jag inte ..
Det är nog bara så .. att koreanerna inte tänkt på att vi har Pal 50Hz i sverige ..
och inte Ntcs 60Hz som de har i tex Usa
...
Postad 17 januari 2008 - 16:22

Postad 17 januari 2008 - 16:24
Nästan lika illa. Nej, vänta. Det är ju värre. 50 Hz är standard i Europa (såvitt jag vet).
[/quote]
Japp det ska stämma. Frankrike (& kanske en del andra) har SECAM istf. PAL men fortfarande 50Hz.
Postad 17 januari 2008 - 16:30
Vill ha ett seriöst svar från forumsbröderna, comhems svar vet jag redan!! Blir typ så här HDTV är tv på ett helt nytt sätt. Oslagbar skärpa, oslagbar detaljrikedom, oslagbart ljud. Com Hem erbjuder dig tv-formatet som revolutionerar tv-tittandet. HDTV är nämligen inget man bara tittar på, det är något man upplever med en Humax CXHD-1000C .
Vilka forumsbröder menar du?
Du fick ju ett svar från Doublefix.
Jag väntar med spänning tills jag ser något från CH. Innan dess köper jag inget!

Postad 17 januari 2008 - 16:39
Vill ha ett seriöst svar från forumsbröderna, comhems svar vet jag redan!! Blir typ så här HDTV är tv på ett helt nytt sätt. Oslagbar skärpa, oslagbar detaljrikedom, oslagbart ljud. Com Hem erbjuder dig tv-formatet som revolutionerar tv-tittandet. HDTV är nämligen inget man bara tittar på, det är något man upplever med en Humax CXHD-1000C .
Vilka forumsbröder menar du?
Du fick ju ett svar från Doublefix.
Jag väntar med spänning tills jag ser något från CH. Innan dess köper jag inget!
Det är nog vad alla här rekomenderar ..
Dessutom vore det dumt att gå in i bindningstider o dyl om nu comhem tvingas ersätta
alla dem som köpt boxen innan sin nya kampanj. För de skulle kunna vara så kluriga att
de hävdar att vi som köpt först inte kunde veta om problemen, medan ni som ev köper
nu har kunnat läsa om problemen på olika forum o liknande.
- Ja jag vet .. det vore långsökt .. men .. men ..
Maveric

Postad 17 januari 2008 - 16:44
Redigerat av Aeroaero, 17 januari 2008 - 16:45.
Postad 17 januari 2008 - 17:22
Nu har jag testat. Jag testade SVT och SVT HD. Jag ser ingen skillnad om det är original 720p/60 eller 720/60p. Ryckningarna då. Jag ser inga i 576p eller 1080i/60. I 720p lägena kan jag ana en svag ryckighet, men jag måste titta verkligen noga. Den är dessutom väldigt jämn. Jag förstår inte varför det inte rycker i 1080i/60, då det är fel frekvens där också.720p-läget kan innebära problem med ryckig bilden. Lösning tills vidare är att köra boxen på 1080i och låta TV:n omvandla till 720p.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice "
Så länge man är tvingad att först skala upp SD kanaler 576i tll 1080i för att sedan låta tv skala
ner till 720p .. kan man inte utvärdera denna boxens övriga fel o brister. Det är mycket som händer
med bilden på vägen i alla dessa skalningar.
Enklast vore om de bara fixade till så att den gav 720p/50Hz och att vi utvärderade nuvarande
FW med den justeringen. Det är en liten justering som kan göras i en handvändning och skickas ut i en ny FW.
Hoppas att så sker i dagarna.
Doublefix
Prova i 720p som jag skrev innan och inte i original. Vi vet inte skillnaderna som FW kan ge i dessa olika lägen
för vad man kan tro är samma inställning. Jag har testat detta fram o tillbaka på olika displayer och ryckningarna
i 720p/60Hz är något som finns och inte kommer o går. Det går att mäta med annat än vanlig bild.
Maveric
Det allvarligaste jag upptäckte när jag knäppte fram och tillbaka är att färgerna och ljusheten påverkas. Vad tusan! 576p har bäst färger och ljus. 720p är alldeles för röd och betydligt mörkare. 1080i är nästan lika illa som 720p. Uppskalning skall inte påverka färger och ljushet! Detta är ett upprepningsbart fenomen. Kan någon förklara?
Postad 17 januari 2008 - 18:23
För det första så har du en uppsättning som inte rycker som alla andras gör
( du är den enda som inte har ryckningar i bilden vid 720P/60hz ( som hört av sig )
Jag rekomenderar dig till att stanna uppe tills Svt2 sänder testbild efter sista programet
och då se på den lilla pinnen längst nere till Vänster .. den skall gå jämt och inte rycka fram.
Du kan se en viss liten ryckning skriver du .. Det skall inte rycka något

Färgerna skall inte ändras när du växlar mellan olika upplösningar ..
Kan finnas en förklaring. Vissa bildvisare har olika inställningsmöjligeter för olika
upplösningar på samma ingång. Kolla om så är fallet. ( vilken bildvisare kör du med )
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 januari 2008 - 18:29.
Postad 17 januari 2008 - 18:28

Har ändå haft boxen i typ ett år nu och det borde dom väl ha koll på eller?
Men sen så sa ju Harlin att det inte var någon ide att felanmäla heller i någe inlägg för några dagar sen.
Dom e ju redan medvetna om problemet så att säga.
Väntar för övrigt på infon som ska komma imorn från harlin eller vem den nu kommer ifrån !
Postad 17 januari 2008 - 18:32
Gör som jag gjorde. Upplever du fel på boxen maila (eller ring) kundtjänst!Vad tror ni, ska man ringa in och felanmäla boxen bara för att eller?
Då får de ju reda på att de har kunder som har problem.
Postad 17 januari 2008 - 19:02
Brilliant! Huvudet på spiken. Projjen lagrade olika inställningar på samma ingång med olika upplösningar....
Färgerna skall inte ändras när du växlar mellan olika upplösningar ..
Kan finnas en förklaring. Vissa bildvisare har olika inställningsmöjligeter för olika
upplösningar på samma ingång. Kolla om så är fallet. ( vilken bildvisare kör du med )
...
Jag har helt plötsligt 1080i/50, efter att ha haft 1080i/60 tidigare. Fattar inget.
Postad 17 januari 2008 - 19:17
klippt från prylportalens chat med sony:
När kommer era nuvarande tv-apparater med inbyggd HD-box stödja HD från Com Hem? Och varför är detta ett problem?
Våra HDTV kan inte ge HD i Comhems nät, beroende på ett krav som Comhem har, att Programkortet ska låsas till tv:ns serienummer. Detta går inte med dagens CA-moduler. Därför utvecklar Sony just nu en ny CA-modulstandard som kommer att lanseras under 2008. (SVT HD kan ses, så den skickas okrypterad i nätet.)
http://www.prylporta..._MKF828.dbp.asp
Edit: såg att Meverick redan har tagit upp dettanågra inlägg upp...
Redigerat av jarijuho, 17 januari 2008 - 19:24.
Postad 17 januari 2008 - 19:23
Frågan är då .. Om man har två st HD boxar .. kommer man då inte kunna se HD kanalerna
på båda boxarna med ett o samma kort.
- Nej .. inte som det är idag .. Det är HD kanalerna som ligger till grund för Pairing
och kortet pairas till en box.
Nu pratar jag i teorin. Men allt tyder på detta och någon kanske har svaret.
Någon som har två boxar ( är det möjligt)
Maveric
Om du skaffar ännu en HDTV-box ringer du kundtjänst och läser upp serienummret på din nyinskaffade box - de kollar då upp detta serienummer och verifierar att det är en godkänd (Humax) box och knyter då ditt programkort mot detta serienummer.
Du ska nu kunna kunna använda ditt programkort på båda dina HDTV-boxar - men du kan inte se på 2 HDTV-kanaler samtidigt eftersom ComHem:s såkallade syskonabonnemang inte inkluderar några extra kanalpaket utan endast grundpaketet (small, medium, large)
Enligt uppgift fungerar cardsplittern smartwi på CXHD-1000C - men jag har inte läst om någon som fått igång 2 HDTV-kanaler samtidigt med hjälp av den.
Postad 17 januari 2008 - 19:28
Killen jag fick prata med hade aldrig hört något om några problem med denna box, haha otippat

Beskrev bla problemet med 720p/60 hz och han fatta ingenting, "vadå fryser bilden"

Så nu väntar vi på svaren från ComHem !!
Postad 17 januari 2008 - 20:04
- På SVT HD ger båda 720p/60. (jag får svag ryckning, men knapp så det stör).
- På Test Voom ger original 1080p/60 och icke original 1080p/50. (den förra rycker störande och den senare inte alls).
Postad 17 januari 2008 - 20:10
Jag tror inte att det är lönt att förklara i dagsläget
( du är den enda som inte har ryckningar i bilden vid 720P/60hz ( som hört av sig )
Jag rekomenderar dig till att stanna uppe tills Svt2 sänder testbild efter sista programet
och då se på den lilla pinnen längst nere till Vänster .. den skall gå jämt och inte rycka fram.
Jag kan inte påstå att jag upplever några ryckningar heller. För mig så har uppdatering blivit en förbättring då det tidigare hände att bilden hackade fram och kunde bara åtgärdas genom ett snabbt kanalbyte. Detta har jag än så länge inte sett med nya FW.
Tillägg: Har bara SVT och C+ i HD.
Redigerat av Loveless, 17 januari 2008 - 20:13.
Postad 17 januari 2008 - 20:14
Då var iaf boxen felanmäld !
Killen jag fick prata med hade aldrig hört något om några problem med denna box, haha otippat![]()
Beskrev bla problemet med 720p/60 hz och han fatta ingenting, "vadå fryser bilden"![]()
Så nu väntar vi på svaren från ComHem !!
Tja det var ju väntat frågan är hur folk på comhem hela tiden kan sitta och förneka att det skulle finnas några problem med denna box "skrattretande". Det var lika dant när göteborg intehade ljud på 2 ringde varje dag under 5 dagar och det fanns ingen annan som hade detta problemet sedan en dag så var ljudet tillbaka.

Postad 17 januari 2008 - 20:16
Svar inga fel på boxen enligt service papper. Den har senaste 1010 mjukvara.
Ja vad ska man säga skratta eller gråta.
Hur kollar man om boxen kör 1080i/60 alernativt 50 hertz ?
Köpte mig en signalförstärkare vilket förbättrade signalen med 20 % men det förändrade inte problemen med color banding m.m.
Jag hoppas Harlin forsätter att föra en dialog här på forumet samt att vi alla försöker hålla en seriös nivå på de synpunkter vi vill framföra.
// Skoter
Postad 17 januari 2008 - 20:22
Det är korrekt. Det diskuterades några sidor tillbaks i tråden, omkring inlägg #2837Jag undrar hur Humax tänker egentligen. Har testat lite mer avseende skillnaderna mellan original och inte original.
- På Test Voom ger original 1080p/60 och icke original 1080p/50. (den förra rycker störande och den senare inte alls).
Men jag är mest förundrad över att du får ut 1080p...

Postad 17 januari 2008 - 20:26
Du torde ha Test Voom på kanalplats 605. Bra att testa 1080i med.Jag tror inte att det är lönt att förklara i dagsläget
Jag kan inte påstå att jag upplever några ryckningar heller. För mig så har uppdatering blivit en förbättring då det tidigare hände att bilden hackade fram och kunde bara åtgärdas genom ett snabbt kanalbyte. Detta har jag än så länge inte sett med nya FW.
Jag skrev detta innan whiskyn. Nå, 1080i skall det vara. Men 60 resp. 50 är det.Det är korrekt. Det diskuterades några sidor tillbaks i tråden, omkring inlägg #2837Jag undrar hur Humax tänker egentligen. Har testat lite mer avseende skillnaderna mellan original och inte original.
Men jag är mest förundrad över att du får ut 1080p...Vi andra får ut 1080i.
Postad 17 januari 2008 - 20:27
Nån gång har jag haft hackfenomenet med nya FW också. För mig är förbättringen HDMI utan black crush. Brusreduceringen på TV:n minskar color banding något och gör den mer statisk.Jag tror inte att det är lönt att förklara i dagsläget
Postad 17 januari 2008 - 20:32
Får se vad den blir, kanske något i stil med
"Vi har hittat felaktig avrundning i avkodningsalgoritmerna och färgrymdskonvertering som lyckligtvis går att åtgärda med ny FW. Den läggs ut i nätet nästa vecka. I samma FW fixas naturligtvis på samtliga upplösningar 50hz. Ny PVR-box kommer om en månad och ni, den prövade kundskaran, får uppgradera för 500 utan bindningstid som plåster för det som varit "
Postad 17 januari 2008 - 20:45
Hurra!Ja, gott folk. Imorrn är den stora dagen då informationen publiceras!
Får se vad den blir, kanske något i stil med
"Vi har hittat felaktig avrundning i avkodningsalgoritmerna och färgrymdskonvertering som lyckligtvis går att åtgärda med ny FW. Den läggs ut i nätet nästa vecka. I samma FW fixas naturligtvis på samtliga upplösningar 50hz. Ny PVR-box kommer om en månad och ni, den prövade kundskaran, får uppgradera för 500 utan bindningstid som plåster för det som varit "
Postad 17 januari 2008 - 22:44
Det vore jättebra om ni också talar om vid vilken upplösning ni inte ser ryckningar
För oss andra som ser dem och vet om när de uppkommer så är det bara intressant att
veta om ni inte har detta fenomen vid 720p ... Dvs inte 720p som ni får genom att ställa
boxen i original vid en HD kanal utan det ursprungliga 720p. Vid original får ni bara
720p i SvtHd sändningar och 576p vid SD kanaler.
Kan ni inte genom er bildvisare se om boxen ger 50 eller 60 HZ kan er information vara
missvisande och bör därför inte anges. Detta är faktiskt ganska viktigt för att säkerställa
vart felet ligger. För trots allt läser comhem i denna tråden ( annars vore de dumma mot sig själva )
För er som har nya boxar och inte har kört med gamla FW så har ni inte upplevt den
fördröjning i bilden ( sk frysning ) som tidigare har kallats för ryckningar,
Denna är nu i princip borta, men kan inte sägas vara helt borta förrän det att vi fått en FW
med 720p/50Hz som är det ursprungliga och enda rätta.
Meningen är att man skall kunna ställa boxen i 720p då de flesta än idag, har displayer / projjar
som har native 720p. Om man däremot har en native 1080p, så kan man lungt simma vidare
och köra 1080i som idag är helt problemfritt från dessa fenomen. ( kallar det fenomen trots
att det är något som är fullt naturligt om man kör 60Hz på Pal material )
Hoppas att ni förstår vad jag menar och syftet med min vädjan, annars är ni välkomna att fråga.
Maveric

Postad 17 januari 2008 - 22:59
Till er som skriver att ni inte har några ryckningar/hackningar ( 2-3 st )
Det vore jättebra om ni också talar om vid vilken upplösning ni inte ser ryckningar
För oss andra som ser dem och vet om när de uppkommer så är det bara intressant att
veta om ni inte har detta fenomen vid 720p ... Dvs inte 720p som ni får genom att ställa
boxen i original vid en HD kanal utan det ursprungliga 720p. Vid original får ni bara
720p i SvtHd sändningar och 576p vid SD kanaler.
Kan ni inte genom er bildvisare se om boxen ger 50 eller 60 HZ kan er information vara
missvisande och bör därför inte anges. Detta är faktiskt ganska viktigt för att säkerställa
vart felet ligger. För trots allt läser comhem i denna tråden ( annars vore de dumma mot sig själva )
För er som har nya boxar och inte har kört med gamla FW så har ni inte upplevt den
fördröjning i bilden ( sk frysning ) som tidigare har kallats för ryckningar,
Denna är nu i princip borta, men kan inte sägas vara helt borta förrän det att vi fått en FW
med 720p/50Hz som är det ursprungliga och enda rätta.
Meningen är att man skall kunna ställa boxen i 720p då de flesta än idag, har displayer / projjar
som har native 720p. Om man däremot har en native 1080p, så kan man lungt simma vidare
och köra 1080i som idag är helt problemfritt från dessa fenomen. ( kallar det fenomen trots
Hoppas att ni förstår vad jag menar och syftet med min vädjan, annars är ni välkomna att fråga.
Maveric
Ok, har låtit boxen stå i original hela tiden, kan förklara varför jag inte sett fenomenet.
Hur som helst, tittar just nu på snooker på Eurosport och ställer jag om till 720p@60 så förstår jag vad du menar med ryckningar. Övriga upplösningar fungerar bra.
Sen kan man ju diskutera fördelen med att låta boxen skala om signalen jämfört med tv eller proj. Jag kan leva med att låta boxen skicka ut originalupplösningen, men självklart ska comhem/humax se till att problemet löses.
Redigerat av Loveless, 17 januari 2008 - 23:01.
Postad 17 januari 2008 - 23:03
Alla knappar har samma funktioner så som tidigare med dessa tillägg.
Vformat
Med denna kan du som vanligt ändra upplösning 576p/720p/1080i genom en snabb tryckning
Håller du inne knappen får du 3 olika lägen att välja på ( YCbCr / RGB limited / RGB Full )
Två förstnämda är ganska lika och RGB Full är "mörkare" och ger en felaktig bild på många bildvisare.
( Ovanstående gäller bara via HDMI )
Om du ställer boxen på tex Voom HD och väljer 1080i så kan du få fram något som heter Original.
Detta gör att boxen automatiskt ger bildvisaren kanalens ursprungliga upplösning. Dock så får
du 576p och inte 576i från SD kanalerna. ( Denna inställning vill man inte ha )
Bäst är att ställa boxen i en SD kanal ( så vet du att det blir rätt ) till 720p eller 1080i
beroende på om din bildvisare är en 720p eller 1080p. Dock ger 720p fel information till
bildvisaren i dagsläget, men det blir snart åtgärdat. Tills dess kör man med 1080i på
alla bildvisare. ( se tidigare inlägg #3479 )
Man får nu 5:1 ljud via HDMI och man kan med volymkontrollen justera volymen för DD -2 kanaler
via HDMI. Dock ej 5:1
Dessa förändringar är de viktiga och om någon har fler eller vill ändra något i det jag skrivit så
skicka ett pm så lägger jag till det i detta inlägg, istället för att vi får spridda skurar.
Hoppas detta hjälper alla nya

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 januari 2008 - 23:17.
Postad 18 januari 2008 - 08:22
Bra initiativ!Liten Guide för knapparna på nya FW 1.00.10
Alla knappar har samma funktioner så som tidigare med dessa tillägg.
Vformat
Med denna kan du som vanligt ändra upplösning 576p/720p/1080i genom en snabb tryckning
Håller du inne knappen får du 3 olika lägen att välja på ( YCbCr / RGB limited / RGB Full )
Två förstnämda är ganska lika och RGB Full är "mörkare" och ger en felaktig bild på många bildvisare.
( Ovanstående gäller bara via HDMI )
Om du ställer boxen på tex Voom HD och väljer 1080i så kan du få fram något som heter Original.
Detta gör att boxen automatiskt ger bildvisaren kanalens ursprungliga upplösning. Dock så får
Bäst är att ställa boxen i en SD kanal ( så vet du att det blir rätt ) till 720p eller 1080i
beroende på om din bildvisare är en 720p eller 1080p. Dock ger 720p fel information till
bildvisaren i dagsläget, men det blir snart åtgärdat. Tills dess kör man med 1080i på
alla bildvisare. ( se tidigare inlägg #3479 )
Man får nu 5:1 ljud via HDMI och man kan med volymkontrollen justera volymen för DD -2 kanaler
via HDMI. Dock ej 5:1
Dessa förändringar är de viktiga och om någon har fler eller vill ändra något i det jag skrivit så
skicka ett pm så lägger jag till det i detta inlägg, istället för att vi får spridda skurar.
Hoppas detta hjälper alla nya![]()
Maveric
Tillägg. Original går att få fram på alla kanaler, oavsett upplösning, genom att trycka på V-format. Original har emellertid nackdelen att den ger 1080i/60 när detta är native istället för 1080i/50, med ryckningar som följd. Jag vill inte heller rekommendera någon särskild upplösning. 720p går bort p.g.a. ryckningarna. 576p är trygg, men då blir det ingen HDTV. Själv får jag stundtals märkliga och extremt tydliga horisontella ränder i nedre delen av bilden om boxen skalar upp till 1080i. Ska jag rekommendera något är det att köra 576p till SD-sändingar och 1080i till 1080i-sändingar. Aldrig Original.
Redigerat av Doublefix, 18 januari 2008 - 08:23.
Postad 18 januari 2008 - 08:45
Postad 18 januari 2008 - 08:57

Näe, vad displayen har för upplösning har ingen betydelse för vilken signal man "ska" ge ut, så "simma lungt" är att ta i.Meningen är att man skall kunna ställa boxen i 720p då de flesta än idag, har displayer / projjar
Tycker den inställningen är kanon - ja om det inte vore för felaktig frekvens då.Om du ställer boxen på tex Voom HD och väljer 1080i så kan du få fram något som heter Original.

En skum grej (iaf hos mig - får se om jag kommer ihåg rätt nu) är att om man står i tex SVT HD (och "720p" samt "YCbCr" (videolevels) ut, och forcerad YCbCr videolevels i displayen) och så växlar man (via tryck på v-format) upplösning så lyfts nivåerna åt skogen (dvs man får en "hinna"). Byte av kanal med annan upplösning återställer nivåerna.
Kan inte riktigt hajja vad det är, det är som om referenssvart går från digital 16 till säg, "digitalt 32".

Nån som känner igen detta? Ska gräva mer i detta då man får ha tv:n för sig själv...

Iövrigt har jag inte observerat några problem med nivåer - än, kanske man ska tillägga.
Postad 18 januari 2008 - 08:57

Du missade texten "om någon har fler eller vill ändra något i det jag skrivit så skicka ett pm
så lägger jag till det i detta inlägg, istället för att vi får spridda skurar "
Ja. det går att får fram "original" i alla upplösningar. Men står man i 576p så kan man bara välja
"origianal" i 576p och inte bara 576p..
Däremot kan du välja 576p när du står i 1080i utan att det blir "original"
Jag skrev Guiden för att det inte skulle bli fel för den som är ny... Därför ville jag ha pm så att vi inte
snurrade till det för de nya ..
Nej .. 576p vid SD kanaler är inte att rekomendera för någon med varken LCD, Plasma eller Projje.
Av någon anledning är den upplösningen mycket sämre på samtliga bildvisare jag förfogar över.
Sony - Panasonic - Epson ( men ok .. är det någon som tycker annorlunda så kör som ni vill )
Detta var mitt 3000 inlägg och det var väl inte det jag ville skriva i det

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 09:06.
Postad 18 januari 2008 - 09:05
Näe, vad displayen har för upplösning har ingen betydelse för vilken signal man "ska" ge ut, så "simma lungt" är att ta i.Meningen är att man skall kunna ställa boxen i 720p då de flesta än idag, har displayer / projjar
Hej Pacman .. kommer du här o jollrar

Jo det är precis vad man kan göra .. simma lungt ..
1080i fungerar perfekt i rådande situation och med de förutsättningar som gives.
Så klart har upplösningen på display och vilken signal man kör ut från boxen betydelse
med tanke på att det finns kanaler med 3 olika upplösningar att få ur den.
Kan dessutom tillägga .. att har man en HDMI växel ( i tex en reciever ) så får många ( inte alla )
problem när boxen växlar upplösning vid kanalbyten mellan SD - HD och SVtHD ( som har 720p )
Då vill man inte stå i original ...
Maveric

Ps. så nu har jag inte tid med det här längre .. kör hårt grabbar

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 09:18.
Postad 18 januari 2008 - 09:20
Detta känner jag igen själv, och har också läst om det i tyska forum. Den här översättningen gjorde jag från ett tyskt forum:En skum grej (iaf hos mig - får se om jag kommer ihåg rätt nu) är att om man står i tex SVT HD (och "720p" samt "YCbCr" (videolevels) ut, och forcerad YCbCr videolevels i displayen) och så växlar man (via tryck på v-format) upplösning så lyfts nivåerna åt skogen (dvs man får en "hinna"). Byte av kanal med annan upplösning återställer nivåerna.
Nån som känner igen detta? Ska gräva mer i detta då man får ha tv:n för sig själv...
OK. En översättning:
Här är deras recept hur man kan se skillnad på, och fixa svartnivåer:
Detta ger en "vit hinna":
Gör enligt följande:
0.Välj HDMI-ingången på din TV.
1.Välj upplösningen 576p med V-Format-knappen
2.Välj kanal ARD (tyska "ettan"). Testa med SVT1 här istället.
3.Välj kanal Prem HD (testa en annan 1080i kanal istället, t.ex. Canal+ HD). Ställ in brightess på din TV. Memorera intrycket av bilden.
4.Välj 1080i med V-Format-knappen
Nu ska du få en ljusare bild, mjölkigare, dålig kontrast. Svarta balkar blir gråaktiga.
Detta tar bort den vita hinnan:
Workaround:
5.Växla tillbaks till ARD/SVT1
6.Välj Prem-HD/Canal+ HD eller motsvarande igen
Nu ska HD-bilden ha blivit mörkare igen.
Postad 18 januari 2008 - 09:22
1080i fungerar inte perfekt för mig. Jag får störande feta horisontella linjer i nedre delen av bilden. Alltid den nedre fjärdedelen. De tar upp nästan hela bildbredden och verkar inte ha speciellt mycket med att göra med vad som visas. De kommer lite då och då. Det ser inte ut som de-interlacingfel, men kommer troligen av att boxen skalar upp och projjen ner. Detta fenomenet inträffar bara med 1080i när 1080i inte är native. Det kan vara så att det bara är min utrustning som reagerar sålunda. När jag kommer hem ska jag försöka att fota fenomenet....
Jo det är precis vad man kan göra .. simma lungt ..
1080i fungerar perfekt i rådande situation och med de förutsättningar som gives.
Så klart har upplösningen på display och vilken signal man kör ut från boxen betydelse
med tanke på att det finns kanaler med 3 olika upplösningar att få ur den.
Maveric
Postad 18 januari 2008 - 10:52
Man har ju lite annat att göra än att trycka på F5 hela dagen.
Per
Postad 18 januari 2008 - 11:14
Är det någon som har information när ComHem skall komma ut med infon ? Magnus1111 ?
Man har ju lite annat att göra än att trycka på F5 hela dagen.
Per
Kul att just du ställer den frågan. Du har ju redan fördömt mig och mina tillvägagångssätt för att få fram information? Men när det börjar dra i hop sig så ställer du dig i kön och vill vara med

Men jag är inte långsynt

Ring du gärna och fråga efter Anders, TV ansvarig på kundrelationer. Nummer till växeln är 08-55363000.
De borde åtminstone kunna ge oss en tidpunkt när infon blir tillgänglig. Vill dom inte gör det, är det väl tyvärr baraett tecken på att de inte har lärt sig någonting. Dom vet naturligtvis att vi är många här som väntar på infon.
Postad 18 januari 2008 - 11:59
En skum grej (iaf hos mig - får se om jag kommer ihåg rätt nu) är att om man står i tex SVT HD (och "720p" samt "YCbCr" (videolevels) ut, och forcerad YCbCr videolevels i displayen) och så växlar man (via tryck på v-format) upplösning så lyfts nivåerna åt skogen (dvs man får en "hinna"). Byte av kanal med annan upplösning återställer nivåerna.
Kan inte riktigt hajja vad det är, det är som om referenssvart går från digital 16 till säg, "digitalt 32".Kan inte svära på att det är ett boxproblem då fel kan dyka upp på alla möjliga håll (vem vet, kanske Pion spunkar ur när den om och om igen matas med olika upplösningar - tror inte det dock, det är inga problem att växla upplösning på PS3...) men det känns så.
Nån som känner igen detta? Ska gräva mer i detta då man får ha tv:n för sig själv...![]()
Iövrigt har jag inte observerat några problem med nivåer - än, kanske man ska tillägga.
Det är väl just detta som är problemet med vilken färgmatrix boxen använder/flaggar?
ITU 601 eller IYU 709.
Vid felaktig matrix så förskjuts hela färgskalan och även luminansen (och därmed nivåerna).
Jag förmodar att du inte kan välja färgrymd i detalj på TVn så då kvittar det ju om du tvingar YCbCr med videonivåer i TVn eftersom både ITU 601 och ITU 709 är YCbCr med videonivåer, men de måste använda olika matrix vid den konvertering som obönhörligen måste ske till RGB någonstasn i kedjan (i detta fallet i din TV).
Postad 18 januari 2008 - 12:41
Redigerat av ruhe, 18 januari 2008 - 12:54.
Postad 18 januari 2008 - 14:14
Postar detta i denna tråden....Skall försöka korta ner...men är så arg!
![]()
Ringde den 5/12 till kundtjänst för att beställa Julcombon eftersom jag bara hade 1 månads bindning kvar på bredbandet.
Eftersom jag redan var kund frågade jag om jag kunde teckna Julcombon, och det kunde jag. Betalade högre månadsavgift eftersom bredbandet låg kvar.Fick boxen 2 dgr senare och betalade 495:-. Allt bra hittills (förutom HD-Bilden förstås....) Gick in på mina sidor den 10/1 och kollade min nästa faktura. 150:- kronor dyrare än vanligt och ingen info om julcombon...Ringde kundtjänst och pratade med en tjej och förklarade att fakturan inte stämde med det jag skulle betala. Jag ser inget om julcombon här sade hon, men eftersom du beställde redan den 5/12 måste det blivit ngt fel. Jag skall maila kreditavd, så får dom göra en rättelse. Kan jag nå dig på ngt nr under dagen frågade hon, och jag uppgav mitt mobilnr. Detta för att jag skulle få en bekräftelse om ändringen. Inget samtal kom, dagen efter inget heller. Sen var det helg. I dag gick jag in på mina sidor och fick se samma belopp som förut...Ringer kt, får prata med en ung kille. Berättar i snabba drag om ärendet. Då säger han att jag INTE fick teckna Julcombon ifrån början (5/12).
Nehej..svarar jag förvånat...6 veckor senare. Men boxen har jag redan fått köpa för 495 ju?...Då säger han att jag hade TUR att detta slapp igenom eftersom denna box kostar 3495:- annars.....detta kunde han i såfall se som en kompensation för att jag inte fick teckna Julcombon!!! Jag blev helt konfys och bad att bli kopplad till ngn avd som härrörde relamationer. Ok sa han och jag fick vänta ännu en stund...varpå en kvinna svarar Välkommen till Comhem. Var befinner du dig? frågade jag ovetandes var jag hamnat. I Härnösand svarar kvinnan...Berättade i korta drag återigen samma historia...Då svara denna kvinna mycket bestämt: Men du fick aldrig teckna Julcombon, eftersom du redan var kund hos oss. Vad svarar man på detta?? 6 veckor innan är det OK att teckna med hennes kollega.
Då ber hon mig maila mitt ärende till kundrelationer, eftersom Jag citerar: Något har gått LITE fel....
Summa summarum:
1. Anställda på kundtjänst har visst olika förhållningsregler till avtal och dylikt...
2. Ingen ringer upp och bekräftar, trots löfte om detsamma.
3. Detta är väl ett kontraktsbrott från Comhems sida? Eftersom jag tecknade via nätet så har jag 14 dagars ångerrätt, annars är väl avtalet bindande?
Kan ngn vänlig Maveric, Magnus, Ruhe eller ngn annan kommentera detta, tror aldrig jag blivit så behandlad någonsin av ett företag...Hade inte haft mitt jobb kvar, om jag bemött mina kunder såhär...
Sen är det ju inte nog med det....vi vet ju alla vad den här tråden handlar om...Comhem...ja kära nån
//Peter
Nu har det gått 2 dgr sedan detta skickades...inte ETT samtal eller ngt mail överhuvudtaget från deras sida....vad gör man??
Sitter nu oxå och väntar på deras info på hemsidan..kommer den?

Postad 18 januari 2008 - 14:18
Tveksam till det. I de fall jag sett missmatchar mellan 601/709 inträffar ett synligt färgfel, men inte ett nivåfel av den här graden.En skum grej (iaf hos mig - får se om jag kommer ihåg rätt nu) är att om man står i tex SVT HD (och "720p" samt "YCbCr" (videolevels) ut, och forcerad YCbCr videolevels i displayen) och så växlar man (via tryck på v-format) upplösning så lyfts nivåerna åt skogen (dvs man får en "hinna"). Byte av kanal med annan upplösning återställer nivåerna.
Kan inte riktigt hajja vad det är, det är som om referenssvart går från digital 16 till säg, "digitalt 32".Kan inte svära på att det är ett boxproblem då fel kan dyka upp på alla möjliga håll (vem vet, kanske Pion spunkar ur när den om och om igen matas med olika upplösningar - tror inte det dock, det är inga problem att växla upplösning på PS3...) men det känns så.
Nån som känner igen detta? Ska gräva mer i detta då man får ha tv:n för sig själv...![]()
Det är väl just detta som är problemet med vilken färgmatrix boxen använder/flaggar?
ITU 601 eller IYU 709.
Vid felaktig matrix så förskjuts hela färgskalan och även luminansen (och därmed nivåerna).
Jag förmodar att du inte kan välja färgrymd i detalj på TVn så då kvittar det ju om du tvingar YCbCr med videonivåer i TVn eftersom både ITU 601 och ITU 709 är YCbCr med videonivåer, men de måste använda olika matrix vid den konvertering som obönhörligen måste ske till RGB någonstasn i kedjan (i detta fallet i din TV).
Redigerat av pacman, 18 januari 2008 - 14:19.
Postad 18 januari 2008 - 14:35
Tveksam till det. I de fall jag sett missmatchar mellan 601/709 inträffar ett synligt färgfel, men inte ett nivåfel av den här graden.
Ja jag teoretiserar mest. Jag gick efter de få jämförelser jag sett
(Där jag i regel tycker att det ser ut att ha blivit en förskjutning snarare än förvrängning, på grund av att felfaktorn är jämnt fördelad över alla komponenter.)
Just nu kan jag för mitt liv inte hitta några artiklar på ämnet. Vet att jag läste en riktigt bra på en amerikansk hemsida som hette något i stil med "HD digest" eller något liknande.
Postad 18 januari 2008 - 14:49
Mvh.
D.
Redigerat av ClarkOne, 18 januari 2008 - 15:02.
Postad 18 januari 2008 - 14:58
kl är 14:51 fredag eftermiddag och comhem har inte uppdaterat sin hemsida ...
Frågan är om Televerkets rutiner lever kvar .. då finns det inte en kotte kvar på kontoret efter 15:00

Men nu skall vi inte dra några förhastade slutsatser ... ( det gör jag sen

sagt vad vi tycker om både det ena o det andra...
Bra att ni pratade ut till Magnus och Willehund .. Luften behövs rensas ut ... det har varit många
somm tyckt i tråden och en del har bara kommit in för stunden och sedan dragit ..
De har irriterat både mig o andra, då de mästrat oss som slitit i denna frågan i över ett år

Någon av dem har troligtvis haft intressen i comhem då personen gick med i forumet samma dag som han skrev
7 inslägg i två olika comhemtrådar och var mycket mycket positiv till comhem. Sånt gillas inte.
( inget nick är nämnt

Så .. då väntar vi tillsammans .. någon som kan en bra historia

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 15:01.
Postad 18 januari 2008 - 15:06
Någon som kan ha någon fundering på vad jag missat för inställning?
För att få rätt bild till rätt utsändning skall boxen stå i "Pillarbox"
och i dagsläget 1080i
Tv skall stå i Wide då det är enda inställningen hos panasonic som
ger rätt bild från boxar ..
Hjälper inte detta dig .. så tar du frågan i den tråden som tillhör tv'n
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 15:06.
Postad 18 januari 2008 - 15:07
Vad tror ni, ska man ringa in och felanmäla boxen bara för att eller? har inte gjort det då jag har följt denna tråd om vad som händer mm. Tänkte mest kanske på kompensations frågan om det nu blir någon sån
![]()
Har ändå haft boxen i typ ett år nu och det borde dom väl ha koll på eller?
Men sen så sa ju Harlin att det inte var någon ide att felanmäla heller i någe inlägg för några dagar sen.
Dom e ju redan medvetna om problemet så att säga.
Väntar för övrigt på infon som ska komma imorn från harlin eller vem den nu kommer ifrån !
Jag ringde och "felanmälde" min box för ett par dagar sedan. Mest för att bidra till felstatistiken i Comhems ärendehanteringssystem. Det sorgliga var ett den första tjejen jag talade med på TV-supporten inte hade en aning om vad jag talade om. Som tur var bröts det samtalet så jag fick ringa igen. Fick då tala med en tjej som lät väl insatt i ärendet.
Postad 18 januari 2008 - 15:13
Någon som kan ha någon fundering på vad jag missat för inställning?
och i dagsläget 1080i
Maveric
Vart i inställningarna för boxen kan jag välja "1080i"?
Wide finns inget läge som heter hos Panasonics burkar, det är "Auto" eller "16:9" som gäller, jag körde alltid "16:9-läget" på mina tidigare boxar och då ändrade den själv om till "Wide" då sändningen var i 16:9 (Gäller även DVD), utan att ändra tvns inställning från 16:9 till Auto?
Postad 18 januari 2008 - 15:23
För inställning av upplösning se manualen s 23 eller inlägg #3481.Någon som kan ha någon fundering på vad jag missat för inställning?
och i dagsläget 1080i
Maveric
Vart i inställningarna för boxen kan jag välja "1080i"?
Wide finns inget läge som heter hos Panasonics burkar, det är "Auto" eller "16:9" som gäller, jag körde alltid "16:9-läget" på mina tidigare boxar och då ändrade den själv om till "Wide" då sändningen var i 16:9 (Gäller även DVD), utan att ändra tvns inställning från 16:9 till Auto?
Postad 18 januari 2008 - 15:23

Lite kan man väl läsa i tråden

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 18 januari 2008 - 15:25.
Postad 18 januari 2008 - 15:27
Snälla du .. det finns en Guide längst uppe på denna sidan
![]()
Lite kan man väl läsa i tråden![]()
Maveric
Ah du menade "VFormat", jo men den har jag ju givetvis inställd på "1080i", jag trodde du menade att det fanns en generell inställning i Menyn ... ja ok men då löser det inte mitt problem för när jag kör "Pillarbox" får jag ju feta sorgeband på sidorna om sändningen är 4:3, det är ju uppenbarligen ingen inställning på TVn eftersom det har fungerat strålande med mina 2 tidigare boxar så jag tvivlar på att jag får bättre hjälp i tråden som rör den specifika TVn.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar