Jag gjorde en liten resume av kapen mot comhem med hjälp av mina egna inlägg. Ursäkta det långa inlägget men jag hoppas en del finner det intressant.
Jag citerar mig själv:
Posted on: Dec 16 2006, 19:17 "Nu har mitt kort och box äntligen börjat fungera. Supporten visste inte vad det var för fel men gav mig rådet att ha en och samma kanal på i upp till en timme och vips efter en kvart så började det fungera.
Riktigt imponerad av bilden på canalplus HD, discovory och voom. SVT HD var dock riktigt dålig bild. Kan inte ha varit HD. Vet inte vilket program det var men bra var det inte varje fall.
Gillar boxen skarpt. Snabbare kanalbyten än förut."
Jag gillade boxen i början. ......
Posted on: Dec 31 2006, 19:55 "Nu har jag kört boxen ett tag och är inte nöjd.
Bilden via alla kanaler är mycket sämre än den gamla boxen. Färger blöder och bilden är grynig och detaljlös. Förut var jag riktigt impad av digital-tv. Framförallt SVTs kanaler. Nu är det skit.
Tittade på Hajen för några dagar sedan och i slutet när hajen sprängs och blodet forsar ut i vattnet så ser man tydligt hur rödfärgen delas upp i olika nyanser. Även bakgrundskulisserna i "På spåret" har samma fenomen fast i grått.
Vet inte vad det kan vara för fel. Har kopplat in med de tillhörande kablarna till min LG LCD.
Kanske är det HDMI kabeln som är felet?!"
........men det gick över ganska snabbt!Posted on: Feb 7 2007, 17:55 "Jag har Comhem med HDTV-boxen men inte canalplus så jag kan inte uttala mig om detta.
Men jag får ibland usel kvalitet på de flesta kanaler inklusive SVT. Framför allt studioprogram där det är väldigt starka färger. Det bildas enorma block i bakgrunderna. Ser förjävligt ut.
Jag hade ett bra läge att jämföra DVD och SVT då filmen Hajen gick. I slutet när hajen sprängs och allt blod rinner ut i vattnet så var det en ENORM skillnad mellan DVD och SVT. Stora block-bildningar på SVTs sändning.
Ringde supporten och de ville först göra klart om det är min HD-box det var fel på genom att jag ska släpa iväg boxen till någon kompis och prova där.
Just nu föredrar jag faktiskt lite dassigare färger och oskärpa genom att köra analogt än dessa förjäkligt dåliga digitala sändningar."
Posted on: Feb 8 2007, 14:42"Nu har jag lagt upp bilder i mitt galleri om hur det ser ut hemma hos mig.
Problemet som jag har måste bero på oerhört hård komprimering. Ingen här som vet hur man ska gå till väga?
Vet en del som lämnat tillbaka sin nyinköpta TV pga dessa fel men det är ju inte TVn det är fel på utan sändningen. Sen är frågan om det är Comhem eller SVT man ska skylla på."
Här gav jag upp första gången.
Posted on: Feb 26 2007, 22:41 "I fredags hade jag då tillslut besök av en "tekniker" från comhem.
Jag hade ringt comhem och klagat på "färgblödningar" eller "blockbildningar" eller vad vi nu ska kalla det.
Han jag pratade med på comhem trodde att det kunde vara något fel i mitt uttag och skickade då ut en tekniker. Han skulle komma mellan 1300 och 1600 så jag tog ledigt från jobbet från 1230 för att vara hemma när han dök upp.
Klockan 1430 dök han då upp. Han hade med sig en liten väska med en apparat som han kunde mäta signalstyrkan med. Först visade jag en del kanaler och han höll direkt med om att det såg riktigt illa ut.
Han mätte signalstyrkan och jag hade utmärkta värden!!!!!
Att jag hade så dålig bild berodde på TV:n trodde han men när jag påpekade att jag har bra bild på DVD så ändrade han sig lite. Han menade att digitalTV är så hårt komprimerad och DVD är helt okomprimerat. Därför är DVD bättre!!!!?!?!?!?
Varför bilden var bättre på annan adress kunde han inte förklara. Han skulle höra av sig när han pratat med sin kollega som var lite mer kunnig än vad han själv var.
Idag är det måndag och jag har inte hört något från honom och jag är inte mycket klokare idag.
Jag beundrar er som orkar (Maverick mm) men jag ger fan upp!!!!! Om 20 år kanske allt är i HD. Tills dess...............blä!!!!!"
Här var man väldigt fel ute. Posted on: Mar 30 2007, 13:46 "En LCD TV klarar uppenbarligen inte alls att hatera dessa signlaer medan en CRT klarar av det alldeles utmärkt.
Eftersom en del har jättebra bild med PV60 och en del dålig bild så borde det ju trots allt vara signalen från comhem som är spöket.
Jag tror i alla fall att det inte är Humax boxen som pajar till det."
Vid den här tidpunkten var man riktigt lack på comhem och värre skulle det bli. Posted on: May 6 2007, 00:45
"Har försökt häva mitt abonemang och reklamera boxen pga dessa problem med det fick jag inte. Comhem menar att de inte gjort något fel, eller att de inte kan hitta något fel och har därför uppfyllt sin plikt.
De menar att det är min TV det är fel på."
Vid det här laget börjat problemet sorteras ut. Posted on: May 29 2007, 00:24
"Har skrivit förr i denna tråd om enorma problem med blockbildningar.
Eftersom hjälpen från comhems varit obefintlig och de inte alls vill hjälpa till att lösa problemet har jag hela tiden fått testa olika saker själv.
Det jag testat tidigare är:
1:
1:Jämförelse mellan min gamla digital-box (Humax CX 1201-C) och HD boxen (Humax CXHD-1000) på min LG LX2 LCD-TV. Båda får blockbildningar
2:Testat med analog signal utan box. Inga blockbildningar.
3:Testat HD-boxen med min LCD på annan adress - blockbildningar.
4: Testat HD-boxen på gammal "tjock-tv" - Inga blockbildningar.
Att en gammal tjock-tv inte får blockbildningar är kanske inte så konstigt. Men efter dessa tester så drog jag slutsatsen att comhem ofta skickar ut dåliga signaler och att min LCD helt enkelt har det svårt att visa dåliga signaler. Jag anklagade länge comhem men tillslut så fick jag bita i det sura äpplet att jag köpt en dålig TV..........trodde jag!!!
Nu ikväll har jag haft möjlighet att göra ett femte test. Jag flyttade över min HD-box till polaren som har köpt en Plasma. En LG 42PM1MA. Denna TV visade också blockbildningar med min HD-box men INTE med boxen som han har, en Humax CX-Fox C.
Nu känns det som om jag sorterat ut problemet.
I vårat fall så har "Humax CXHD-1000C" och "Humax CX1201-C" blockbildningar men inte "Humax CX-Fox C".
Det borde således vara i boxarna som felet ligger. Comhem har varit hem hos mig och mätt signalen till mycket bra. Någonting händer i boxen som gör att TV:n inte kan visa bilden korrekt. Både "LG 32 LX-2" och LG42PM1MA är apparater som har några år på nacken och de kanske har problem att visa bilden korrekt när något går fel i boxen som inte nyare apparater har.
Därför kommer mitt testande nå sitt klimax ( Ja, jag är lite nördig) i morgon då min nya TV anländer, en LG42PC51.
Oavsett hur den visar bilden så känns det som jag är nära en lösning. Har den problem med blockbildningar så är det defenitivt boxen det är fel på. Visar den bilden korrekt så är det de andra apparaterna som är dåliga på att visa en dålig signal."
Posted on: May 30 2007, 09:00
"Ruhe: Tack för ditt informativa svar.
Jag har tjafsat med comhem i ett halvår med detta. Pratat med kundtjänst, de har skickat ut tekniker, kundtjänst igen mm mm mm mm..........
Sen kommer du in och förklarar felet.
Tack!!!
Jag har försökt reklamera boxen men comhem har ju skyllt på min TV. Nu tänker jag göra ett nytt försök att reklamera.
Det blir ingen HD-box för min del förän de rättat till problemet."
Här hade man köpt ny TV och är på G att byta ut boxen. Posted on: Jun 7 2007, 13:49
"Spelar ingen roll vad man har för TV. Det är usel bild ändå. Enorma blockbildningar. Min sprillans nya Plasma LG PC51 har blockbildningar med HD-boxen men inte med vanliga boxen.
Jag ska få byta ut boxen mot en ny. Blir förmodligen ingen skillnad. :-("
Här har comhem lagat boxen sa dom, vilket förstås bara var skitsnack!!!Posted on: Sep 10 2007, 20:32 "Min box är faktiskt till salu för 1995:- utan bindningstid!!! Vill dock påpeka att den har enorma problem med "color banding", så kallade "blockbildningar".
Comhem har "lagat" boxen. Vet dock inte vad de har lagat för problemet är kvar.
Men om någon där ute inte tycker det är ett problem med blockbildningar så är det bara skicka ett PM!"
Här var det dags för reklamationPosted on: Oct 7 2007, 20:22 "Jag har haft dessa problem med färgblockningar under ett års tid.
Jag har provat på tre olika adresser, fyra olika TV-apparater, både LCD och Plasma, haft en tekniker hos mig och förra veckan fick jag min tredje box hemlevererad.
Även den lider av stora färgblockningar.
Min gamla Humax box innan HDTV-boxen lider inte av färgblockningar.
Alltså är det boxen som är helt ###### kass!!!
Nu ska jag försöka reklamera boxen men det lär väl inte gå.
Får hoppas att det kommer en ny box med hårddisk och att den levererar bättre bild."
Och den 31/10-07 började de tydligen prata om ny mjukvara och ingenting har hänt sen dess. Posted on: Oct 31 2007, 19:07
"Citera(ruhe @ Oct 31 2007, 16:36 )
Nu fick jag samtal från supporten ( kille som eg. var från bredbands-supporten ). Det står antecknat i mitt ärende att "ny mjukvara för att kunna välja färgrymd introduceras inom kort". Nu är alltså frågan om "inom kort" är redan imorrn!! Ifall den inte kommer imorrn ringer jag och begär få vara med och beta-testa den nya mjukvaran, för de måste ju ha beta-testteam.
Hmm, mycket intressant.
Då verkar det ju som de äntligen efter år av tjat börjat förstå vad problemet med denna box är. Fixar dom färgblockproblemet så kommer jag jubla.
Jag har ett reklamations ärende med denna box som jag väntar på svar om. Men fixas problemet så är det ju en annan femma.
Dock så borde man egentligen kräva pengarna tillbaka för det dryga året som bilden varit kass plus de otaliga timmar man lagt ned på felsökning. "
Det var en liten resume av denna soppa. Man kanske skulle skriva en bok.
Det här inlägget borde man ju skicka till ARN och se vad de säger.
Redigerat av frhape, 08 mars 2008 - 08:54.