Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet!

98 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 oktober 2007 - 17:26

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
DViCO's mest avancerade mediaspelare sägs klara i stort sett alla idag existerande video- och ljudformat samt ge dig möjlighet att avnjuta det senaste HD-materialet med bästa bild- och ljudkvalité. En användare har fått tillfälle att leka med denna lilla burk i några veckor och ger här sin syn på saken.
Läs mer här

#2

Postad 01 november 2007 - 15:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0
Toppenroligt att det blev en så fin recension. :(

Jag vill slå ett slag för några viktiga länkar:

1. FAQ från det officiella forumet och agenturen för TViX i Skandinavien (irivernordic ab):
http://forum.iriver....read.php?t=5640

2. Undvik att köpa en gråimporterad TViX om du ska införskaffa en:
http://forum.iriver....read.php?t=5644

3. Den officiella tråden för TViX här på MinHembioforumet:
https://www.minhembi...howtopic=153188

4. GL HF! ;)

Redigerat av sean.wiklund, 03 november 2007 - 14:19.


#3

Postad 01 november 2007 - 17:10

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Den pyttelilla texten som påpekar att du fick avbrott i iso uppspelning får du gärna vidareutveckla...
Gällde det alla isos, startade man bara om filmen eller tvixen?
Och är detta ett "officellt" problem eller en tillfällighet i testexet?

#4

Postad 01 november 2007 - 20:58

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Den pyttelilla texten som påpekar att du fick avbrott i iso uppspelning får du gärna vidareutveckla...
Gällde det alla isos, startade man bara om filmen eller tvixen?
Och är detta ett "officellt" problem eller en tillfällighet i testexet?


Hej :(

Förstår att du undrar.
Det är ett problem som hör vissa av betaversionerna till och det beror på
att "betor" är ett givande och tagande. Vissa funktioner störs av nya.
När man testar en beta, så koncenterar man sig på ett fåtal funktioner och sedan
släpper man ( oftast ) inte den skarpa versionen förrän att alla funktioner är sammansatta.
Även den nyaste versionen av FW är i princip en beta.
Jag skrev den "pyttelilla texten" av den anledningen, att de flesta kör betaversionerna
för att få testa de nya funktionerna, som tex 1080p och för att man inte skulle tro att
det var ett permanent fel på spelaren eller Firmwaren.

EricS

#5

Postad 01 november 2007 - 21:22

aeqvist
  • aeqvist
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Klarar denna att spela upp *.rar ? alså när man har en nerpackad film t:ex ? En img eller iso i flera rar filer alså.

#6

Postad 01 november 2007 - 21:27

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Klarar denna att spela upp *.rar ? alså när man har en nerpackad film t:ex ? En img eller iso i flera rar filer alså.


Nej
Du får packa upp rarfilerna och om det är en img-fil så döper du bara om den till iso.

EricS

#7

Postad 01 november 2007 - 22:41

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Det står att den klarar ">1Gb internt", antar att det är TB det handlar om?

#8

Postad 01 november 2007 - 22:59

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Det står att den klarar ">1Gb internt", antar att det är TB det handlar om?


Jo, det blev nog en liten felskrivning där :(

Det hade ju inte ens fått plats en halv dvdfilm annars.

EricS

#9

Postad 02 november 2007 - 12:13

MagnumOne
  • MagnumOne
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för en mycket bra och utförlig recension!

Har du någon erfarenhet av HD Mediabox från PMS? (http://pixelmagicsystems.com/)

Det vore väldigt intressant att få höra om TVIX'en kan konkurrera med denna gällandes bild- och ljudkvalitet. Speciellt om man då jämför med MB200 som tydligen håller en så hög bild- och ljudkvalitet att till och med Hemmabiotidningen använder denna som uppspelare när de testar TV-apparater och Recievrar.

#10

Postad 02 november 2007 - 12:46

angra
  • angra
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Bra recension.
Mycket sugen på 5100. sitter nu med en Dlinks 520 och den är en bra bit från denna.

Ser fram imot fler recensioner.

#11

Postad 02 november 2007 - 22:50

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Tack för en mycket bra och utförlig recension!

Har du någon erfarenhet av HD Mediabox från PMS? (http://pixelmagicsystems.com/)

Det vore väldigt intressant att få höra om TVIX'en kan konkurrera med denna gällandes bild- och ljudkvalitet. Speciellt om man då jämför med MB200 som tydligen håller en så hög bild- och ljudkvalitet att till och med Hemmabiotidningen använder denna som uppspelare när de testar TV-apparater och Recievrar.

Som en parallell kan jag väl nämna då att Pioneer använder TViX för att demonstrera sina TV-apparater på många mässor och i en hel del referensbutiker. :)

#12

Postad 03 november 2007 - 01:21

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Tack för en mycket bra och utförlig recension!

Har du någon erfarenhet av HD Mediabox från PMS? (http://pixelmagicsystems.com/)

Det vore väldigt intressant att få höra om TVIX'en kan konkurrera med denna gällandes bild- och ljudkvalitet. Speciellt om man då jämför med MB200 som tydligen håller en så hög bild- och ljudkvalitet att till och med Hemmabiotidningen använder denna som uppspelare när de testar TV-apparater och Recievrar.


Tackar :)

De enda fördelarna med MB200, är att den har vga utgång + hdmi samt ett par upplösningar för plasma.
Men den saknar stöd för x264 vilket gör att den faller bort direkt och sedan klarar den inte heller flac.
Den verkar inte få fler uppdateringar och vissa kan man inte heller ge den pga av dess chip.
Hur länge håller en produkt, som saknar fläkt ? En HD alstrar en hel del värme och värme är inte
bra för elektronik i det långa loppet.

Det är den infon jag har att ge, såvida det inte hänt något på sista tiden som jag inte känner till.

Tvixen har allt man behöver och har dessutom en superb support avdelning och bäst av allt.
De talar svenska :lol:

EricS

#13

Postad 03 november 2007 - 18:29

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Oj, det här var trevligt att läsa. :)

https://www.minhembi...m/artiklar/1348

Det skulle vara intressant att veta mer om vem EricS som skrivit artikeln du refererar till är. Han har registrerat sig hos Min Hembio 2007-10-15 och den enda aktivitet från honom som jag lyckats spåra är denna artikel.

Han har skickligt navigerat runt alla blindskär och dessutom lyckats få erfarenhet av support från den svenska distributören för de problem han aldrig haft. Man blir imponerad.

Jag hade önskat att mina erfarenheter skulle överensstämma med EricS men tyvärr gör de inte riktigt det.

EricS har lyckats köra alla typer av videofiler utan att någonsin drabbas av något problem medan jag har en hel bunt filer som inte fungerar.

EricS har inte heller haft några problem med fotografier medan jag och flera andra i det här forumet haft problem med omstarter under fotovisning.

Vidare har Erics vare sig testat tuner eller trådlöst nätverk där jag upplevt de största problemen.

/Göran

#14

Postad 03 november 2007 - 20:25

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej Göran !

Det går bra att ställa dina frågor direkt till mig. Jag har en pm funktion
om du vill ta det den vägen istället. Såvida det inte berör ämnen för denna tråden.

Men jag skall besvara dina frågor här.
Under tiden som jag testat Tvixen, har det kommit ständiga uppdateringar och som betatestare
har jag haft tillgång till "betor" som löst de problem som dykt upp under tiden.
Det är väl ingen idé att redovisa fel som inte finns längre, eller hur ?

Supporten på produkten har du kunnat åtnjuta lika mycket som mig. De finns ju i forumet varje dag.
PÅ vilken annan produkt har du denna support ? Dessutom har de en FAQ och egen svensk hemsida.

Vilka videofiler har du problem med ?

Nej, jag har inte haft några problem, med fotofiler. Har låtit burken gå igenom ett
1000 tal fotofiler utan att den krånglat. å´andra sidan skriver jag i min recension, att jag enbart
ser fotovisning som en bonus.

Jag har inte testat trådlöst nätverk, då jag inte hade kompatibel utrustning och då jag inte anser att
man skall använda sig av trådlöst nätverk för videofiler av den storlek som en HD film utgör.
Kabel är alltid bäst, både för musik och film. Jag föredrar kabel även till squeezebox.

Tuner har jag inte heller testat, då jag inte hade någon tuner att testa och då det inte
låg inom ramen för mitt test. Jag har testat en produkt som den säljs som standard och
som 99% kommer att köpa den.

Min test gick ut på att förmedla mina erfarenheter av Tvix i den miljö som jag redovisat och
resultatet var mycket gott och i princip smärtfritt. Hade några HDMI problem i början, men de
löstes dels av ny beta och dels av uppgradering av firmware i min flerkanalare.

Då jag läst på många olika forum om problem som drabbat användare, har dessa till mycket
stor del berott på handhavarfel. Dvs, man har inte lärt sig alla funktioner på rätt sätt och
vet inte hur man skall handhava med olika filformat och annat.

Du är även välkommen till kommentarstråden som finns i direkt anslutning till recensionen.

Om du har minsta misstanke om att jag tillhör Tvixgänget kan du lägga det åt sidan. Jag känner
dem inte och har aldrig haft någon kontakt med dem innan detta test.

Hoppas detta var svaret på dina frågor

EricS

*** Kortade inlägget genom att plocka bort citatet av hela det inlägg det besvarar (Tomas_D700)

Redigerat av Tomas_D700, 04 november 2007 - 19:16.


#15

Postad 03 november 2007 - 20:42

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Ge mig en med DVB-C-tuner så blir den hyperintressant :)

/BB

#16

Postad 04 november 2007 - 14:48

flaerdfull
  • flaerdfull
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hur funkar den som mediaspelare för musik? Kan man göra spellistor osv som i XBMC?

#17

Postad 05 november 2007 - 13:35

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Det har tagit en stund att svara på EricS frågor till mig. Orsakerna är två:

- Dels har någon flyttat mitt inlägg och EricS svar från en helt annan tråd till den här tråden utan att informera mig. Eftersom jag inte tittar in i den här tråden dagligen har jag inte märkt att inlägget (och svaret) flyttats. Det tog en stund innan jag hittade det igen.

- Dels har jag inte haft tillgång till FW 1.3.5 mer än några dagar och har haft en hel del annat att göra under helgen så jag har egentligen fortfarande inte testat färdigt.

Nu till några svar på EricS frågor till mig:

Du skriver att du testat de senaste betorna utan att ange vilka det är så det är relativt svårt att reproducera dina tester. Det är kanske som du skriver inte heller helt intressant. Jag håller med dig om att det mest intressanta är vad som gäller i FW 1.3.5 förutsatt att du testat allting i den firmwaren.

Det är ju möjligt att du som betatestare fått 1.3.5 före mig men jag hade inte tillgång till den förrän den 1 november och det har tagit mig några dagar att göra en del elementära tester. Jag har långt ifrån hunnit titta igenom flera filmer från början till slut på dessa dagar.

Jag har på dessa dagar gjort följande iakttagelser i FW 1.3.5:

Jag lyckas få igång de flesta filmer som jag provat men inte alla. Bland annat har jag misslyckats med några Quicktime movies och några Flalsh-filmer. Ett exempel på Quicktime movie som jag misslyckats med finns tillgänglig på nätet "autopia.mov". När det gäller Flash så har jag provat med ett par filmer som finns på Singapre Airlines hemsida och som handlar om Airbus 380. Filer med ändelsen FLV syns inte ens i fillistan och i ärlighetens namn hade jag inte räknat med att de skulle fungera. Jag tror inte heller att det finns någonting i specifikationen som säger att det ska gå.

Vad som är värre är att jag har ett antal Planet Earth avsnitt som jag själv spelat in från SVT HD innan jag köpte TVIX. Dessa är insnpelade med Pinnacle TVCenter Pro och hårdvaran var en USB Stick 70e från Pinnacle. När det gäller dessa filer har jag misslyckats kapitalt med att spela upp de i TVIX medan de fungerar i PC-miljön. Om jag däremot spelar in standardupplöst TV med samma utrustning går det bra att spela upp i TVIX. Det här är trist eftersom jag räknat med att kunna använda TVIX för att spela upp just dessa filer.

Med detta vill jag ha sagt att TVIX stödjer förvånansvärt många filformat men INTE ALLA.

Jag har inte heller provat fotofunktionen tillräckligt än men har sett att antal fotografier som jag har ger en helt svart ruta. Jag vill minnas att jag fått just dessa filer att fungera i en tidigare firmware-version men jag är inte helt säker. Jag måste kolla detta lite noggrannare innan jag vet mer. Jag har mer än 12.000 familjefotografier (jag är en gammal man så jag har samlat en del genom åren).

När det gäller snabbspolning framåt och bakåt händer en hel underliga saker. Jag har klockat snabbspolning av flera filmer genom hela filmen och den verkliga hastigheten har alltid varit lägre än den angivna. Ibland har den verkliga hastigheten bara varit en bråkdel av den angivna hastigheten. Det här har varit tydligast vid HighDefinitionmamterial. Jag spolade en film med hastigheten 32X och den verkliga hastigheten var 4X.

Dessutom har det dykt upp en del andra underligheter vid snabbspolning. Iblannd när jag snabbspolat in i en film för att börja titta en bit in i filmen har den startat om från början. Det har inte heller gått att använda GOTO-funktionen utan enda sättet att börja titta på ett avsnitt av filmen har varit att låta TVIX spela filmen i normmalffart tills avsnittet börjat. Inte särskilt praktiskt!

Ibland har det gått att rewinda men inte alla typer av material. Vid flera tillfällen när jag spolat framåt eller rewindat eller växlat mellan de båda fram och tillbaka har TVIX hängt.

Musik har provat så lite att jag inte vet så mycket om hur det fungerar. Mina kunskaper om digitalt ljud är dessutom vansinnigt begränsade.

Manualen är nog bland det sämsta i den vägen som jag sett. Fullständigt ologisk. Man måste börja läsa någonstans mitt i och bläddra fram och tillbaka en hel del. Dessutom finns många felaktigheter samt att det saknas beskrivining av ett stort antal funktioner.

Supporten via forumet har jag inte heller haft särskilt mycket hjälp av. De flesta av mina frågor i forumet förblir obesvarade från irivers representanter i forumet.

Du antyder att mina problem skulle bero på användarfel. Ingen är felfri men jag har svårt att se vilka användarfel som skulle ligga bakom de flesta av ovanstående bekymmer.

Huruvida du tillhör något Tvixgäng eller inte tycker jag egentligen är helt ointressant. Jag vet inte ens riktigt vad du menar med "Tvixgäng". Det skulle ju kunna inkludera mig. Jag äger en TVIX 4100 och ser många fördelar med tekniken. Jag är inte alls någon generell motståndare mot TVIX men det innebär inte heller att jag blundar för de problem som också finns. Det jag blir orolig för att din test lockar köpare som sedan blir besvikna när de upptäcker att TVIX inte kan hantera allt som du anger att den kan hantera samt också ofta hänger sig mitt i en film. För mig funkar 1.3.5 så pass dåligt att jag funderar på att byta tillbaka till 1.0.43.

/Göran

EDIT: Tagit bort allt jag skrivit om tunern.

Redigerat av Goeran, 11 november 2007 - 08:36.


#18

Postad 06 november 2007 - 00:38

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Nja Göran, nu går vi till botten med dina problem kontra min recension.

Du skriver om din Tuner och egna inspelningar

Till att börja med, kan vi väl konstatera att inget av detta ingår i min recension och jag kan därför
inte lämna några kommentarer om det hela.

Vad gäller test av "betor", så är det väl den sista som är intressant, då den fanns ute när recensionen
släpptes. Allt innan dess är ju ointressant, för den nya köparen och det kunde jag utläsa att du höll med om.
Återigen, så är den sista inte den slutgiltiga och därför kan vi hoppas på att de småfel som ev kvarstår för
en del också blir lösta.

Du har haft avbrott i filmer och som du kan läsa i min recension, så tar jag upp det där genom att påpeka
att detta med all säkerhet kommer att åtgärdas i nästkommande firmware. Jag har testat lika många mkv
filer som iso filer och inte haft ett enda avbrott på dessa.

Du skriver också att du ibland råkat ut för att en film hoppat tillbaka när du snabbspolat. Jag vill minnas att
det hänt mig också. Men då det inte hänt mer än att jag precis minns att det hänt, ser jag inte det som ett
problem. Ibland händer det saker man inte kan förklara och det gäller alla tekniska produkter. Ibland vill inte
min svindyra dvdspelare spela upp en dvdfilm som går att spela upp på datorn. Samma gäller så klart
för datafiler producerade på och för dator när du försöker spela upp dem på din tvix.

Om du bortser från att din tuner inte fungerar som du tänkt ( retunera den om du inte är nöjd )
och att du inte fått nätverket att fungera. Är du inte nöjd med funktionerna att kunna spela upp
i princip alla filer som används idag för film o ljud ?

Jag har spelat film hela helgen och min familj älskar denna burken som gör allt så lätt. Jag har testat
en massa gamla roliga klipp som jag laddade ner för många år sedan när Internet var nytt för de flesta
och nästan alla fungerar. >95% av de nyproducerade fungerar perfekt och det är jag nöjd med.

Jag har funnit en ny funktion som jag inte ens tänkt på när jag skrev recensionen. Jag kan spela upp
mina "homevideos". Jag har filmat massor de sista åren.
Just nu har jag sett dem i originalformat men kommer att försöka lägga över dem i ett bättre format än mpeg
som man använder sig av på dvd. Det finns ju några att välja på, då tvixen klarar de flesta :wub:

Jag tror inte du behöver vara orolig för att min recension skall locka köpare som sedan blir besvikna.
Det finns massor av köpare som är mycket nöjda med de funktioner som jag beskriver i min recension
och som har glädje av sin tvix. Tom dem sem genomlevt tidigare FW <_<
Det gäller att finna det som är bra och undvika det som är mindre bra. Om dina problem med tunern
visar sig vara ett generellt problem för de som köpt tunern, så är det något som är mindre bra.

Jag skulle vilja tipsa dig om att starta en tråd för just tvix med tuner och på så sätt komma i kontakt
med andra och kanske tillsammans finna en lösning eller i värsta fall gemensamt konstatera att det
inte fungerar som det är tänkt.

Om man som jag beskriver i recensionen, använder sig av tvixen för att spela upp filer för film,
fungerar den som utlovat och sedan får man en musikspelare och fotovisare på köpet.

EricS

#19

Postad 06 november 2007 - 08:55

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Du har haft avbrott i filmer och som du kan läsa i min recension, så tar jag upp det där genom att påpeka
att detta med all säkerhet kommer att åtgärdas i nästkommande firmware.

Här skiljer sig din åsikt starkt från min. Om man testar en produkt måste man utgå från det man ser. Att det kanske löser sig i kommande versioner (vilket jag också hoppas) är det ren spekulation.

Du skriver också att du ibland råkat ut för att en film hoppat tillbaka när du snabbspolat. Jag vill minnas att
det hänt mig också. Men då det inte hänt mer än att jag precis minns att det hänt, ser jag inte det som ett
problem. Ibland händer det saker man inte kan förklara och det gäller alla tekniska produkter. Ibland vill inte
min svindyra dvdspelare spela upp en dvdfilm som går att spela upp på datorn. Samma gäller så klart
för datafiler producerade på och för dator när du försöker spela upp dem på din tvix.

Här går också våra åsikter isär. Om man råkar ut för problem under en test kan man i min värld inte bara ignorera dessa bara för att det också händer i andra produkter.

Dessutom har, som jag skrev, detta inte bara hänt i datorproducerat material utan även i material inspelat i TVIX FW 1.3.5 (jag har filen kvar).

Jag har spelat film hela helgen och min familj älskar denna burken som gör allt så lätt. Jag har testat
en massa gamla roliga klipp som jag laddade ner för många år sedan när Internet var nytt för de flesta
och nästan alla fungerar. >95% av de nyproducerade fungerar perfekt och det är jag nöjd med.

Om jag (precis som du) bortser från tunern så tror jag att du har rätt i att >95 procent av filer fungerar men jag vill minnas att du i testen skrev att alla filer fungerar. Det går helt enkellt inte ihop.

Jag har funnit en ny funktion som jag inte ens tänkt på när jag skrev recensionen. Jag kan spela upp
mina "homevideos". Jag har filmat massor de sista åren.
Just nu har jag sett dem i originalformat men kommer att försöka lägga över dem i ett bättre format än mpeg
som man använder sig av på dvd. Det finns ju några att välja på, då tvixen klarar de flesta :)

Det här känner jag igen. Jag har också en massa (i mitt fall gamla) videoband som jag lagt över till MPEG-filer. Jag har däremot inte lagt dem i DVD-format än. De är fortfarande oredigerade så de kan nog lika gärna ligga kvar som MPEG. Dessutom har jag haft en Sony HighDefinition-kamera i två år och de banden fungerar också bra i TVIX.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att min recension skall locka köpare som sedan blir besvikna.
Det finns massor av köpare som är mycket nöjda med de funktioner som jag beskriver i min recension
och som har glädje av sin tvix. Tom dem sem genomlevt tidigare FW :)
Det gäller att finna det som är bra och undvika det som är mindre bra. Om dina problem med tunern
visar sig vara ett generellt problem för de som köpt tunern, så är det något som är mindre bra.

Jag vet inte hur många köpare som är nöjda. Vad har du för underlag för det?

Jag skulle vilja tipsa dig om att starta en tråd för just tvix med tuner och på så sätt komma i kontakt
med andra och kanske tillsammans finna en lösning eller i värsta fall gemensamt konstatera att det
inte fungerar som det är tänkt.

Om du hållit ögonen öppna så hade du upptäckt att det redan finns en sådan tråd även om den inte är startad av mig.

Om man som jag beskriver i recensionen, använder sig av tvixen för att spela upp filer för film,
fungerar den som utlovat och sedan får man en musikspelare och fotovisare på köpet.

Nu låter du som ett eko av irivers representanter. Se de saker som är bra med TVIX och glöm probelmen!

Låt mig bara avsluta med att säga att om TVIX verkligen gör det som utlovats i reklam och specifikationer så kommer även jag antagligen att älska min TVIX. Problemet är att den fortfarande efter 3 månader inte klarar att göra det jag köpt den för.

Min svärson som bor i ett land som saknar digitala TV-sändningar blev så förtjust i min TVIX att han på stående fot bestämde sig för att köpa en. Detta trots att jag även förklarade problemen som fanns. Han kör fortfarande FW 1.0.43.

Om min TVIX inte klarar det jag köpt den för kommer jag antagligen att tvingas lämna tillbaka den och i stället installera HTPC. Jag hoppas slippa. Även om jag är PC-freak (har haft PC sedan våren 1983) så har jag klart för mig att HTPC har en hel del nackdelar också. Jag har tyvärr inte mycket val. Det finns inte argument för att ha både TVIX och HTPC. Det är det ena eller andra som gäller.

/Göran

EDIT: Tagit bort det jag skrivit om tunern.

Redigerat av Goeran, 11 november 2007 - 08:25.


#20

Postad 06 november 2007 - 09:03

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Hej EricS

Du skriver i din test "Att snabbspola går också som en dans. 2/4/8/16/32 X.".

Innebär det att du inte haft några av de problem med snabbspolning som jag beskriver ovan?

/Göran

#21

Postad 06 november 2007 - 11:05

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag säger det igen Göran.

Min test av tvixen innefattar inte tunerdelen och dess funktioner. Du får rikta din "förtvivlan" till
dem som försvarar eller har en motsatt åsikt din. Eller varför inte till "agenten" ?
Förstår inte varför du ställer mig till svars för något jag inte kan besvara dig på ?

Vi skall inte göra en roman av detta, men jag skall besvara dig och börjar med den sista frågan.
Nej, jag har inget problem med snabbspolningen och har inte så haft de sista FW. Det står klart o tydligt
i beskrivningen till resp FW, vilka problem som blivit lösta och detta har varit en känd bug som
till största delen är löst.

Du skriver vad gäller avbrott i filmer

Om man testar en produkt måste man utgå från det man ser. Att det kanske löser sig i kommande versioner (vilket jag också hoppas) är det ren spekulation

Jag har utgått från det jag ser och jag har utgått från hur man jobbat med FW tills idag och det är på ett
mycket tillfredställande sätt. Sista FW gjordes färdig 2 dagar efter att Betatestarna fått ut den och med
tillägg som inte ens betatestarna hann med att testa. Det är snabbt jobbat och det ligger till grund för
att jag tror på att man även kommer att lösa ett så enkelt problem som avbrott i iso-filer.

Om man råkar ut för problem under en test kan man i min värld inte bara ignorera dessa bara för att det också händer i andra produkter.

Inget är ignorerat utan sett med ögon vana vid att allt inte fungerar till 100% alltid. För att ett fel uppstår
1-2 ggr betyder det inte att felet är permanent. Det kan lika bra bero på fel handhavande eller att det är fel
på filen man försöker spela upp.

Jag köpte min TVIX enbart för att kunna se, spela in och spela upp SVT HD samt att kunna spela upp de filer som jag redan tidigare spelat in med Pinnacles program. Utan den funktionen är min TVIX värdelös. Resten är bonusfunktioner för mig. Enligt den information som fanns tillgänglig från försäljaren vid köptillfället skulle det gå.

De funktioner som du kallar bonusfunktioner är de som jag värdesätter mest och som jag har recenserat.
Den funktion som du har köpt tvixen för, har jag inte ens testat och ser jag som en bonusfunktion.
Kan kanske vara anledningen till att vi har helt olika syn på produkten
:)

Om jag (precis som du) bortser från tunern så tror jag att du har rätt i att >95 procent av filer fungerar men jag vill minnas att du i testen skrev att alla filer fungerar. Det går helt enkellt inte ihop

Än så länge har jag inte haft någon ny fil som skall fungera ,som inte fungerat. >95% var en gardering från min
sida och för att jag ville betona att man får räkna med en felmarginal. Borde kanske ha skrivit 100% :blink:

Jag vet inte hur många köpare som är nöjda. Vad har du för underlag för det?


Inte mer än att jag läst i olika forum, världen över och att många av dem haft Tvix sedan mer än ett
år tillbaka. Dessa har köpt produkten för vad den är och ser varje uppgradering av FW som en bonus.
Det är ju faktiskt så, att de som köper en produkt i början av sin livscykel, måste räkna med olika
barnsjukdomar. Vid varje uppdatering av FW har dessa pionjärer visat sin glädje och sitt nöje med
sin Tvix. Jag har kommit in som testare i ett sent skede, då Tvixen fungerar så som det var tänkt från början.
( OBS : utan tuner )

Nu låter du som ett eko av irivers representanter. Se de saker som är bra med TVIX och glöm probelmen!

Om jag inte har några "problem". Hur skall jag då se dem ? :)

Om min TVIX inte klarar det jag köpt den för kommer jag antagligen att tvingas lämna tillbaka den och i stället installera HTPC

I dagsläget, kanske Tvixen inte är den bästa helhetslösningen för dig.
Alternativt, så lämnar du tillbaka tunerdelen och gör inspelningarna på datorn och spelar sedan upp dem via tvixen.

I vilket fall som helst, så tycker jag att du skall ta direktkontakt med ansvariga för produkten och varför inte
skicka ett pm till Sean som finns på forumet. Han kanske kan lotsa dig vidare till en lösning på ditt problem.
Jag kan inte hjälpa dig, då jag enbart har haft till uppgift att testa denna produkten och är precis som du
en vanlig användare ( konsument ) som har ett mycket stort intresse för tekniska produkter och mångårig
erfarenhet av datorer samt inte minst Ljud & Bild.

EricS

#22

Postad 07 november 2007 - 07:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Hej EricS

Om det bara är jag (och några andra i 4100/5100-tråden) som har prooblem så har vi väl fått riktiga måndagsexemplar.

Lite konstigt bara att felen skiftar med firmware.

Jag får kontakta återförsäljaren och be de repararera burken.

/Göran

#23

Postad 07 november 2007 - 16:12

patrics
  • patrics
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har läst på diverse sajter att denna modell stödjer max 500gb intern hd, stämmer detta? Eller kan man sätta in en 750gb eller 1TB hårddisk?

Mvh Patric

#24

Postad 07 november 2007 - 17:56

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej Patric

Jag har läst motsatsen dvs att det fungerar bra med 1Tb HD internt.
Kan inte se någon anledning till varför det inte skulle fungera.
Men garderar mig, med att jag bara själv testat med 500 Gb HD

Detta inlägg borde borga för att det fungerar, då det är Sean som skrivit det
https://www.minhembi...s...t&p=1623867

EricS

*** Jag klistrar in den del som är aktuell från det inlägg som ovan länk avser då den för vissa inte leder till inlägget (Tomas_D700)

En sista fundering.. Man kan alltså köpa en utan HDD i och själv montera i en?

Japp. Köp en vanlig SATA-hårddisk 3,5" i valfri storlek (hardcoreentusiasterna kör 1 TB) - alltså sådana som sitter i vanliga datorer idag.


Redigerat av Tomas_D700, 07 november 2007 - 22:02.


#25

Postad 10 november 2007 - 02:40

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag har fått frågan via pm ett antal ggr och sett i forumet att nya användare undrar.

En del lyckas inte ändra sina img -filer till iso.

Gör så här :)

När du står i mappen sóm du har filerna i ( i datorn ) så klickar du på "vertyg" och sedan "mappalternativ"
Där väljer du fliken "visning" och sedan klickar du ur rutan "dölj filnamnstillägg för kända filtyper"

Nu skall du se ändelsen på filen. Tabort img och skriv dit iso.


EricS

#26

Postad 10 november 2007 - 12:27

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

I dagsläget, kanske Tvixen inte är den bästa helhetslösningen för dig.
Alternativt, så lämnar du tillbaka tunerdelen och gör inspelningarna på datorn och spelar sedan upp dem via tvixen.

Inte särskilt realistiskt förslag.

Jag vet inte om du läst det jag skrivit ovan men bland annat har jag skrivit "Vad som är värre är att jag har ett antal Planet Earth avsnitt som jag själv spelat in från SVT HD innan jag köpte TVIX. Dessa är insnpelade med Pinnacle TVCenter Pro och hårdvaran var en USB Stick 70e från Pinnacle. När det gäller dessa filer har jag misslyckats kapitalt med att spela upp de i TVIX medan de fungerar i PC-miljön. "

Eftersom de HD-filer som jag spelar in på PCn inte fungerar skulle jag vara tvungen att skaffa ny hårdvara och program till PCn bara för att de ska passa TVIX trots att det jag spelar in i dag på PCn fungerar att spela upp i PCn. Jag ska kanske tillägga att jag faktiskt bara spelat upp dem på PCns bildskärm. PCn är kapabel att spela upp dem via HDMI eller komponent på TVn så nästa steg blir att flytta in PCn till TVn och testa hur det ser ut. Jag köpte TVIX för att slippa det men det verkar tyvärr nödvändigt att jämföra.

Dessutom skulle jag vara tvungen att ha både en HTPC och TVIX vilket jag vill slippa.

Jag tror att du harr rätt i att TVIX inte är rätt lösning för mina behov men det beror i så fall på att den inte håller löftena i reklam, FAQ och specifikationer.

/Göran

#27

Postad 10 november 2007 - 14:56

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
När det gäller TViX och tunerfunktionen så är artikelförfattaren mycket tydlig med att detta inte är testat och därmed så hänvisar jag till existerande TViX-trådar för vidare diskussioner om tunerfunktionen, alternativt att skapa en ny tråd för just detta.
Bifogad fil  Tuner.jpg   16,78K   0 Antal nerladdningar

Jag tror att du harr rätt i att TVIX inte är rätt lösning för mina behov men det beror i så fall på att den inte håller löftena i reklam, FAQ och specifikationer.

Om en vara inte stämmer överens med vad säljare eller tillverkare innan köpet utlovat, inte har de egenskaper som du som köpare med fog kunnat förutsätta eller om säljaren underlåtit att upplysa dig om sådana förhållanden som han kände till eller borde ha känt till och som kan antas ha inverkat på köpet så är varan i lagens mening felaktig. Detta fel reklamerar du till säljaren med hänvisning till konsumentköplagen. Även sådana diskussioner hänvisas till existerande trådar eller att starta en ny.

Denna tråd handlar om den artikel den är kopplad till och de omständigheter och de upplevelser som där presenteras.

#28

Postad 11 november 2007 - 07:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

När det gäller TViX och tunerfunktionen så är artikelförfattaren mycket tydlig med att detta inte är testat och därmed så hänvisar jag till existerande TViX-trådar för vidare diskussioner om tunerfunktionen, alternativt att skapa en ny tråd för just detta.

Jag håller med dig men:

- Mitt första inägg i den här tråden där jag kommenterar TVIX tuner skrev jag i TVIX 4100/5100-tråden. Inlägget flyttades sedan av dig till den här tråden.

- Om du mer specifikt syftar på mitt senaste inlägg i den här tråden så har jag inte skrivit någonting om TVIX tuner i det inlägget.

Det jag i grunden från början ville säga var att artikelförfattaren (EricS) BARA testat de funktioner som alla TVIX-ägare vet fungerar relativt bra. Sedan har diskussionen urartat och det får jag ta på mig en del av skulden till.

EDIT2: Jag har tagit bort alla mina kommentarer om TVIX tuner ur mina tidigare inlägg.

/Göran
EDIT: Rättat stavfel.

Redigerat av Goeran, 11 november 2007 - 08:29.


#29

Postad 11 november 2007 - 14:19

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Inlägget flyttades sedan av dig till den här tråden.

Inlägget flyttades till denna tråd då det i huvudsak kommenterar artikelförfattaren och det sätt på vilket han valt att testa produkten. Om problemen med tunerfunktionen är betydande så förtjänar de definitivt att belysas, men då i en egen tråd eller den officiella TViX-tråden :lol:

#30

Postad 11 november 2007 - 16:11

flaerdfull
  • flaerdfull
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej EricS

Om det bara är jag (och några andra i 4100/5100-tråden) som har prooblem så har vi väl fått riktiga måndagsexemplar.

Lite konstigt bara att felen skiftar med firmware.

Jag får kontakta återförsäljaren och be de repararera burken.

/Göran


Jag såg A death at a funeral (iso) och hade kanske 5 st tillfällen då tvixen hängde sig. Det gick dock ganska enkelt att rätta till. Spola tillbaka lite, eller gå bak ett kapitel så funka den fint sen. Trodde det va nåt fel på min burk men det låter ju bra att det endast handlar om firmwaren då.

#31

Postad 12 november 2007 - 12:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Hej EricS

Om det bara är jag (och några andra i 4100/5100-tråden) som har prooblem så har vi väl fått riktiga måndagsexemplar.

Lite konstigt bara att felen skiftar med firmware.

Jag får kontakta återförsäljaren och be de repararera burken.

/Göran


Jag såg A death at a funeral (iso) och hade kanske 5 st tillfällen då tvixen hängde sig. Det gick dock ganska enkelt att rätta till. Spola tillbaka lite, eller gå bak ett kapitel så funka den fint sen. Trodde det va nåt fel på min burk men det låter ju bra att det endast handlar om firmwaren då.

Själv har jag också upplevt avbrott i ISO-filer (och en massa andra filer också). Ofta tvingas jag starta om TVIX för att komma igång igen.

Skulle vi ge t.ex. en DVD-spelare soom hänger sig titt och tätt top score?

/Göran

#32

Postad 13 november 2007 - 00:45

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Skulle vi ge t.ex. en DVD-spelare soom hänger sig titt och tätt top score?

/Göran


Om vi nu håller oss till testobjektet, så leverar tvix mer än vad jag sett av andra
mediespelare på marknaden. Det är i jämförelse med dessa som betyg sätts.
Med dagens FW så klarar den av allt och kvarstår gör endast att få bort otyget
att man kan få avbrott vid uppspelning av en iso-fil.

Då man löst värre problem än detta med tidigare FW så förväntar jag mig att
man med enkelhet löser även denna lilla bug innan sista versionen av FW.

Tvix räknas som en utvecklingsprodukt, likt Squeezebox. Man är inte helt färdiga med
mjukvaran och den utvecklas hela tiden till det bättre. Squeezebox får och har fått
högsta betyg av de flesta användare, trots att mycket inte varit färdigt och mycket
kvarstår innan allt fungerar som man vill.

Tvix är en mycket bra produkt och den förtjänar högsta betyg inom sin kategori
- Mediaspelare för uppspelning av filer för film, skapade på egen dator eller från nätet
nedladdat material.


EricS

Jag såg A death at a funeral (iso) och hade kanske 5 st tillfällen då tvixen hängde sig. Det gick dock ganska enkelt att rätta till. Spola tillbaka lite, eller gå bak ett kapitel så funka den fint sen. Trodde det va nåt fel på min burk men det låter ju bra att det endast handlar om firmwaren då.


Som jag tidigare nämnt har jag också råkat ut för att en iso -fil hängt sig, men aldrig mer än en gång.
En annan faktor som påverkar uppspelning av filer, är hur väl de är skapade. Det skulle vara intressant
om du brände iso -filen på en dvd och spelar upp den i din dvdspelare. Fungerar den inte där heller, kan
vi konstatera att det enbart handlar om uppgradering av FW. Risken finns ju att filen är korrupt och det
vet vi inte förrän att den provats på annan utrustning.

EricS

Redigerat av EricS, 13 november 2007 - 10:18.


#33

Postad 14 november 2007 - 12:46

Unregistered8d64e932
  • Unregistered8d64e932
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har funderat att köpa en tvix för att kunna lagra alla mina filmer och på ett enkelt och smidigt sätt kunna spela upp dem via hdmi på min 42tums full hd tv. Saken är det att jag har en ps3 också, som nydligen fått nyheten om att den kommer stöda divx inom en snar framtid.
Vad tror ni? Ska man satsa på en tvix ändå? Jag är ute eftern en spelare som klarar x264 också, men frågan är om man ska vänta tills ps3an får den möjligheten att spela upp det, eller köpa en tvix.

Vad tycker ni? Kanske tar ett tag till ps3an får support för x264.....hmm.

#34

Postad 14 november 2007 - 21:57

Hatman
  • Hatman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej vart lite intresserad av dena pjäs, tyvärr är jag inte så bevandrad i denna värld ,är så att säga i nybörjar stadiet.
men har en liten fråga bara . klara Tvixen av att spela upp sub filer

#35

Postad 15 november 2007 - 08:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Hej vart lite intresserad av dena pjäs, tyvärr är jag inte så bevandrad i denna värld ,är så att säga i nybörjar stadiet.
men har en liten fråga bara . klara Tvixen av att spela upp sub filer

Ja det gör den. De enda subs den så vitt jag vet inte klarar är subs inbäddade i MKV.

/Göran

#36

Postad 16 november 2007 - 00:56

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Jag tänker iaf köpa en tvix för att spela upp och INTE spela in film.. trodde DET var hela grejen med tvixen. inspelningsmöjligheterna kan man vara utan... för det är väl en mediaSPELARE inte INSPELARE. :)

Finns den ngn mediaspelare som kan lira ALLT och även spela in i full-hd osv? Inget jag hört ngn om iaf. :wub:

Redigerat av twebbas, 16 november 2007 - 00:58.


#37

Postad 16 november 2007 - 10:00

Horace
  • Horace
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Ska hämta upp min förhoppningsvis idag. Köpte den även jag som en mediauppspelare, inspelningsfunktionen har jag ingen användning av och ser inte att jag kommer få det inom överskådlig tid heller... hoppas den kommer nå upp till mina förväntningar :angry:

#38

Postad 16 november 2007 - 11:05

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

... och även spela in i full-hd osv? Inget jag hört ngn om iaf. :angry:

Nu vet jag att jag hänger upp mig på detaljer men jag kan inte hålla fingrarna i styr.

Jag tror inte att TVIX kan spela in i full-hd. Jag tror inte att DVICO någonsin har påstått att den kan det. Du får gärna korrigera mig om jag har fel.

Å andra sidan tror jag inte heller att det har någon som helst betydelse i praktiken. Det finns inga sändningar i dag i marknätet i full-hd (i varje fall inte i Sverige). Jag tror inte heller att det inom överskådlig framtid kommer sändningar i full-hd i Sverige.

Om jag var dig skulle jag innan köp i varje fall titta genom testen i M3 samt kolla forumet om Media Extenders här på minhembio. Mitt intryck av de tester jag läst är att alla sådana här typer av burkar (inte bara TVIX) lider av att de inte är färdiga när de börjar säljas. Det är fullt möjligt (kanske t.o.m. troligt) att du fortfarande kommer fram till att TVIX är det bästa köpet. Du bör ju kanske också basera ditt köpbeslut på att det relativt snart kommer en helt ny produkt från DVICO.

Det kan också vara lite vanskligt att basera ett eventuellt köp på test av betaprogram. Sean har vid några tillfällen påpekat att betorna många gånger är test av specifika funktioner och därför inte riktigt visar vad den officiella firmwaren går för. 1.3.5 är i och för sig en "Release Candidate" vilket borde innebära att den bör ligga rätt så nära den kommande officiella firmwaren. Trots det så innehåller 1.3.5 fortfarande en hel del buggar. Dessutom har jag börjat oroa mig för att ett antal filer som fungerade i 1.0.43 inte längre går att visa i 1.3.5 RC1. Det finns ju inga garantier för att inte fler saker plötsligt upphör att fungera till förmån för nya funktioner (kanske framför allt beroende på att det tydligen är mycket ont om minne för firmwaren).

/Göran

#39

Postad 17 november 2007 - 04:20

Unregistered6e2456b8
  • Unregistered6e2456b8
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Så än rular en 7 år gammal XBOX

#40

Postad 17 november 2007 - 09:44

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Jo. Du har faktiskt rätt göran. Tyvärr är det så med mer och mer elektronik idag. Man släpper halvfabrikat och genom firmware-updates osv ska allt lösa sig. Ganska bedrövligt egentligen. Men jag tror ändå att tvix är bland det som fungerar bäst. Rätta mig gärna. =)

Hoppas allt löser sig med ditt ex. Återkom gärna med nya synpunkter om ditt nya ex har andra/samma fel. Guld värt o veta. Tack för tipset om ny modell osv. Tänker avvakta så länge.

Skulle man få önska skulle jag vilja ha en uppspelare som utan problem spelar upp full-hd, iso-filer osv osv. Men som även ersätter boxer-boxen och som man kan spela in på. Den ska ha en kortplats alltså. Vidare skulle den kunna ta emot full-hd (för framtiden) och kunna spela in på dessa... Det hade varit ngt det.

Mvh Tobbe

Redigerat av twebbas, 17 november 2007 - 09:48.


#41

Postad 17 november 2007 - 14:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Jo. Du har faktiskt rätt göran. Tyvärr är det så med mer och mer elektronik idag. Man släpper halvfabrikat och genom firmware-updates osv ska allt lösa sig. Ganska bedrövligt egentligen. Men jag tror ändå att tvix är bland det som fungerar bäst. Rätta mig gärna. =)

Hej Tobbe!

TViX klarar att spela in i upp till 1080i, men som Göran säger, så är det få kanaler även på DVB-C-sidan som sänder i så hög kvalitet. Det TViX:en kan spela in i högst kvalitet av de fria kanaler som går att titta på eller spela in från (eftersom man inte kan stoppa in ett programkort i TViX:en) är SVT HD som ju sänds i 720p.

Däremot är det som du säger så att TViX:en framför allt, är en produkt för filmuppspelning. Sedan har tillverkaren DViCO försökt att göra den så mångfacetterad som de bara har kunnat. Därför tycker jag lite synd om dig Göran som inte får allt att fungera som du vill. Jag hoppas att det mesta löser sig via firmwareuppdateringar framöver, officiella sådana och inte betaversioner.

Kortplats pratar vi med DViCO om just nu men det händer nog inte förrän ett bra tag in på nästa år, kanske till och med mot slutet (den tidsgissningen är min personliga uppskattning och något du kan ta med en nypa salt för vi har ingen möjlighet att påverka hur snabbt eller långsamt DViCO utvecklar nya produkter). Men - idéerna har vi. ;)

Sen passar jag på att flika in även i denna tråd:

Bästa nuvarande eller kommande kund,

Vi på irivernordic ab är mycket måna om att kunna fullfölja våra service-, support- och garantiåtaganden för TViX i Skandinavien på ett korrekt sätt. För tillfället cirkulerar en begränsad mängd gråimporterade (parallellimporterade) TViX:ar som säljs i ett par butiker och av några få företag. Du vet att det är en gråimporterad TViX om det inte ingår någon svensk manual samt att butiken eller företaget inte har irivernordic ab som leverantör.

Dessa gråimporterade TViX:ar kommer vi på den officiella agenturen över huvud taget inte att hantera, varför vi kommer att kräva serienumret på TViX:en vid alla service-, support- och garantiärenden.

Gör ett redan från början säkert köp
För att i förhand undvika risken att du köper en gråimporterad TViX så rekommenderar vi er att ni vänder er till nedanstående certifierade TViX-återförsäljare i Skandinavien. Företagen i listan nedan köper sina TViX:ar av oss på den skandinaviska agenturen. Detta ger dig som kund en garanterad trygghet när det gäller servicehantering och en överlägsen support. Listan uppdateras kontinuerligt och visas i alfabetisk ordning med Internetbutiker längst ner:

Postad bild


Officiell återförsäljarlista från tillverkaren DViCO:
http://www.tvix.co.k...WhereToBuy.aspx


Fysiska butiker i Sverige:
Alina System AB (Uppsala)
Allradio (Uppsala)
Audio Video Mellerud (Mellerud)
Brödermans Radio & TV (Stockholm)
Databyrån (Visby)
DataNova Sweden AB (Göteborg/Angered)
Davids Radio TV AB (Varberg)
Dhbutiken (Borlänge)
Electronic Equipment Strömstad AB (Strömstad)
Expert Borås City (Borås)
Firma Ola Ring AB (Rydaholm)
Fotomarknaden i Högdalen (Stockholm)
Hembiobutiken i Sverige AB (Västra Frölunda)
Hemfem AB (Stockholm)
Hi-Fi Klubben Gävle (Gävle)
Home & Mobile Soundvision Alvik AB (Stockholm)
Lars Bengtsson (Stockholm)
Ljud och Bild Dahlgren och Bank i Karlskrona AB (Karlskrona)
Ljudcenter i Halmstad AB (Halmstad)
Lunnöns Radio TV AB (Örnsköldsvik)
Microhard AB (Göteborg)
Perfekt Ljud & Bild i Eslöv (Eslöv)
Positive A. Norlander Radio AB (Mariestad)
Reference Audio (Stockholm)
Tele-Hå Radio TV (Göteborg)
Ulf Karlsson Ljud & Bild AB (Staffanstorp)
Vasa Radio TV AB (Västerås)
Webhallen (Stockholm)
Westium (Göteborg)
Yrkesmästaren i Norr AB (Sundsvall)
Åströms Radio & TV Service AB (Jokkmokk)


Internetbutiker i Sverige:
Datorbutiken
Dhbutiken.se
Directman.com
Komplett
Mediamania
OnOff
Webhallen
Westium.com

Redigerat av sean.wiklund, 20 november 2007 - 11:41.


#42

Postad 17 november 2007 - 20:44

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
tackar för klargörandet. =)

#43

Postad 20 november 2007 - 01:19

EricS
  • EricS
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tänkte lägga till lite som jag märkte att jag glömt bort i recensionen.

Som alla nog redan vet, fungerar inte inbäddad sub i mkv -filer.
å'andra sidan finns nästan sub för alla filmer att hämta ( lagligt ) på nätet.
Undertexter.se är bara ett exempel på amatörer som lägger sin fritid till av översätta :rolleyes:

Tvix har en fantastiskt fin funktion för texter. Dels kan man trycka fram text genom
"subtitle" knappen på fjärren. Men den bästa funktionen ger "title" knappen.
Har man flera olika texter att välja mellan och man vill se vilken som är bäst, så kan man
bläddra genom att trycka på denna knapp. Man kan också hämta text -filen i en helt annan mapp om man
så önskar. Texten behöver inte ens heta samma sak som film -filen, vilket annars är
nödvändigt.

Nu till den absolut bästa funktionen vad gäller texter.
Säg att du inte hittar en text synkad till just din film -fil.
Då kan du enkelt använda "CH" knappen för att synka både "plus" och "minus"
Snacka om att spara tid från att sitta o synka texter själv,på datorn :lol:

EricS

Redigerat av EricS, 20 november 2007 - 01:22.


#44

Postad 20 november 2007 - 06:55

Horace
  • Horace
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Då har man varit ägare sen i fredags, och tänkte förmedla lite första intryck.
Tänker faktiskt inrikta mig på det som jag ser som "negativt" här.

Spelade upp en film för ungarna häromdagen, (iso-dvd) och ljudet la av 2-3 gånger och filmen hackade lite, avhjälptes med ett tryck på snabbspolningsknappen iofs.
När man för över filer med usb blir tvixen helt låst och oanvändbar.
Funktionen att man kan knyta en bild till en iso fil är helt underbar!!! men kanske lite väl segt att ladda upp dom för tvixen på skärmen.
Trots att det inte alls är störande såvida man inte har VÄLDIGT lågt ljud på det man tittar på så kunde kanske fläkten varit lite tystare.
Har blivit tvungen att starta om den några gånger då den inte gått ur "usb-läge" när jag ryckt ur kabeln.

Nu kanske det finns lösningar på dom "problem" jag tagit upp ovan, och om så är fallet kommer jag inte klaga.

NU MÅSTE DOCK TILLÄGGAS ATT JAG INTE PÅ NÅGOT SÄTT ÄR MISSNÖJD!!!
Det här är dom "brister" (bagateller egentligen) som jag noterat, men dessa till trots får den här produkten toppbetyg av mig (än). Att man kan länka en film till en bild är helt underbart ("gå ner och sätt på en film ungar...pappa vill sova!!!") Bild och ljudkvalité är bortom mina förväntningar.
Att man sen tydligen kan synka undertexter är ju bara kanon (kan man månne göra samma med osynkat ljud???)
Personligen gillar jag designen och jag hade inga problem att placera den rätt, men det är ju inte nån ieal-form att klämma in i tevebänken direkt.
Den känns välbyggd och kvalitativ, antagligen på metallchassiet.
Fjärrkontrollen är JAG väldigt nöjd med.
Jag skulle kunna mässa länge om vad jag gillar med den, men det tänker jag inte... meningen var att förmedla dom "brister" man kan vara beredd på om man köper denna.... men som sagt...definitivt ingenting JAG kommer lämna tillbaks den för iaf...ÄR HELNÖJD!!!

#45

Postad 20 november 2007 - 11:17

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Har blivit tvungen att starta om den några gånger då den inte gått ur "usb-läge" när jag ryckt ur kabeln.

Tänk på att göra säker borrtagning innan du rycker USB-sladden. Jag har sett att en del drabbats av problem efter att "bara" ha ryckt sladden.

/Göran

#46

Postad 20 november 2007 - 11:22

Horace
  • Horace
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tänk på att göra säker borrtagning innan du rycker USB-sladden. Jag har sett att en del drabbats av problem efter att "bara" ha ryckt sladden.

/Göran


Har gjort det men ändå fått detta fel (nån gång, inget allvarligt problem som jag ser det).
Däremot så kom jag på en till sak. När jag fört över filer så måste jag stänga av tvixen så att den får "savea", annars dyker inte filmerna upp på skärmen.... men det finns säkert nån knapp man kan trycka på som savera bara man labbar lite..

//Johan

#47

Postad 20 november 2007 - 11:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Trots att det inte alls är störande såvida man inte har VÄLDIGT lågt ljud på det man tittar på så kunde kanske fläkten varit lite tystare.

Du vet att du under "Setup" kan ställa fläkthastigheten till "Långsam 1, Långsam 2, Normal, Snabb 1 och Snabb 2"? Jag har kört min Samsungdisk och TViX på "Långsam 2" sedan i juni och har inga som helst problem. Då blir den näst intill helt ljudlös (med mina mått mätt). :)

#48

Postad 20 november 2007 - 12:14

Horace
  • Horace
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Du vet att du under "Setup" kan ställa fläkthastigheten till "Långsam 1, Långsam 2, Normal, Snabb 1 och Snabb 2"? Jag har kört min Samsungdisk och TViX på "Långsam 2" sedan i juni och har inga som helst problem. Då blir den näst intill helt ljudlös (med mina mått mätt). :)


Bock och tack, skall prova

#49

Postad 20 november 2007 - 21:40

sanoja67
  • sanoja67
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej Eric!

JAg har funderat på att investera i en Tvix 5100 men nu är jag inne på att komplettera med den nya ONKYO 905 receivern istället som har streaming och nätverksport. Visserligen ett helt annat prisläge och en helt annan typ av apparat men är det inte samma funktioner som man får i receivern. Man kan ju även köra direkt från extern Hd viaUSb till receivern. Känns som overkill med båda. Någon som kan hjälpa en okunnig stackare att reda ut begreppen? ;)

/ Jonas

#50

Postad 21 november 2007 - 06:23

Horace
  • Horace
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Började titta på familjen robinson i går, och då så låste sig min tvix 2 gånger varpå enda lösningen var att starta om och spola fram igen (irriterande).
Hur som haver, om detta var ett firmware-relaterat problem... vilken av dom föregående firmware-versionerna hade inte detta problem? (kommer mest använda den för att spela upp iso-dvd, har ingen användning av 1080p funktionen då min teve bara supportar 1080i)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.