Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite Full hd guidning?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 januari 2008 - 16:11

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej alla, postar härmed min andra tråd på forumet. Jag måste säga att det är mycket hjälpsamt! '

Står i valet och kvalet inför ett nytt teveköp, och är medveten om att det är många som spammar forumet med JUST den frågan.

Jag kommer mest titta på tv, samt köra ut full hdmaterial från datorn till teven, och har ungefär 10.000 avsatt för detta. Har tittat på diverse apparater, och dissat tex Limited Label Belugas 37" full hd. Men vad säger ni om de här, vilken är mest och bäst för pengarna?

https://www.prisjakt...kt.php?p=143252

http://www.technix.s...tablename=lcdtv

eller https://www.prisjakt...kt.php?p=158089

Personligen är jag lite inne på Miraien, men man vet ju aldrig.

mvh

Kropotkin

Postad 06 januari 2008 - 00:04

Leif S
  • Leif S
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej Kropotkin!

Går i exakt samma köpartankar som du (och detta blir min 2a post här!) och det är verkligen en djungel där ute. Har kollat på precis samma apparater som du, förutom Mirai. Är dock själv väldigt mycket inne på (Toshibas X3030D) (någon som har denna?) men kan inte bestämma mig för om jag ska spara kanske en tusenlapp och istället köpa en riktigt BRA 32" (eller 37" utan Full-HD).

Kommer följa denna tråd med intresse B). Ursäkta att jag inte kunde vara till mer hjälp förresten!

MvH // Leif S

Redigerat av Leif S, 06 januari 2008 - 02:57.

Postad 06 januari 2008 - 01:36

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej Leif och alla andra!

Detta är verkligen en djungel! Jag får en bra känsla av Miraien dock, verkar som folk är riktigt nöjda med den. Ursäkta mig för min nybörjar fråga, men många verkar skriva saker som "analogt ser det ju skit ut....men". Vi kommer att titta en hel del på vanlig teve på den också, men det kanske inte berör oss då iom att vi har boxer?

mvh

Postad 06 januari 2008 - 02:40

Unregisteredd4d4b754
  • Unregisteredd4d4b754
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Är själv inne på att skaffa Miraien (även om jag inte är helt säker ännu)

Var hos en bekant som har Mirai DTL-642E500 kopplad till både sin HTPC och PS3, vi spelade lite spel och och tittade på Full HD filmer och jag blev riktigt imponerad av bildkvaliten .

Postad 07 januari 2008 - 21:34

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Ja Miraien är ett under i sig... Blir så arg bara på att JME Data hade den för 9990kr och jag inte slog till... nu e den borta från deras sortiment -.- blir less asså...

Men jag är fortfarande inne på att testa netonnet's sortient lite... skadar ju inte med öppet köp o sånt...

Tänkte möjligtvis testa

Eller Siba's

men e ingen av dom bra köper jag Mirai'en lätt...

Postad 07 januari 2008 - 21:58

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Full-HD är inte avgörande för bildkvaliteten. Köp hellre en bättre HD-Ready.

Postad 08 januari 2008 - 00:19

Leif S
  • Leif S
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej igen alla!

Har själv iaf bestämt mig för 37" och 1080p (Jippie! Ett beslut!), men långt från vilken burk det blir. Läs gärna mina inlägg i dessa två trådar för att göra er ännu mer osäkra..(24p eller inte, 100Hz eller inte etc etc..) :) :

https://www.minhembi...howtopic=178257

https://www.minhembi...howtopic=182316

MvH // Leffe

Postad 08 januari 2008 - 01:15

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Full-HD är inte avgörande för bildkvaliteten. Köp hellre en bättre HD-Ready.

Låter som ett klokt råd, måste vara bättre med bra bildQ än många pixlar...........

Postad 15 januari 2008 - 12:53

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag hade glad i hågen bestämt mig för miraien, men tro min frustration när den utgick ur JME-datas sortiement och hoppade upp mer än 1500 i pris, känns som det alternativet rök direkt faktistk.

Nu grunnar jag dock på dessa två, antingen en https://www.prisjakt...kt.php?p=165333 med stöd för FULLHD, alternativt https://www.prisjakt...kt.php?p=160657

Den sistnämnda verkar vara en mycket populär plasmatv, som har fått idel bra betyg. Min tvekan ligger dock i upplösningen, men det kasnke har mindre roll än jag tror? Vad säger audietoriet om dessa två, vilken skulle ni köpa?

Mvh

Postad 15 januari 2008 - 17:37

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

... Min tvekan ligger dock i upplösningen, men det kasnke har mindre roll än jag tror? Vad säger audietoriet om dessa två, vilken skulle ni köpa?
Mvh

1. 1024x768 och 1366x768 är också High Definition.
2. Hög upplösning har inte lika stor betydelse för rörliga bilder som för statiska bilder.
3. Hög upplösning har inte lika stor betydelse på plasma som på LCD.
4. På små skärmar behövs ett obekvämt kort betraktningsavstånd för att dra nytta av 1920x1080.
5. Upplevd upplösning beror på många saker.
6. Total bildkvalitet är viktigast.

Postad 15 januari 2008 - 18:40

Leif S
  • Leif S
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej igen!

Har nu under en veckas tid tokläst internet och kollat runt i alla butiker jag kunnat och gjort en helomvändning; från LCD och 1080p till Plasma och 720p ;).

Sitter faktiskt och väntar på leverans av 37"-versionen av Panasonicen du kollar på, Kropotkin Panasonic PX70, fast med inbyggd digitalbox.. Kan ge en liten recension lite senare ikväll om det är av intresse :)

Kan ju tillägga att jag har jämfört Full-HD /HD Ready historien mycket och var på Reference Audio på Götgatan (för övrigt Stockholms trevligaste och duktigaste personal, enligt mig!) där de visade mig skillnaden mellan en HD-sändning i 720p och Blu-Ray i 1080p på Pioneers 49000:- 50" plasma och skillnaden på 2-3m var verkligen minimal. Det var även där jag bestämde mig för att plasma var det "rätta".

En Full-HD LCD kan ju vara att föredra om man t.ex ska sitta mycket och använda skärmen till att surfa/skriva på som datorskärm eller titta på stillbilder samt ev. för Playstation3-spel som är 1080p-kodade, men jag tror att för många är plasma fortfarande den bästa allround-lösningen!

Det var mina "2 cent" :D

P.S: NU KOM DEN!!! Jäklar vad stor lådan var..hehehe :P

Postad 17 januari 2008 - 23:59

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Låter intressant, jag har själv de senaste dagarna lutat över lite mot den du beställde Leif, så jag skulle gärna se en recension från dig, gärna med bilder om det går att önska det ;-)

Samsungen jag nämnde ovanför var jag själv och tittade på på min lokala "Hifi klubben", som förövrigt har mycket kompetent personal här i Linköping! Jag måste säga att jag vart mycket imponerad av Samsungen, var även en sväng på expert och kikade på den, fast i 40" varianten. Jag tyckte den stod ut jämtemot de övriga appparaterna de hade inne, personalen hävdade att det var på grund av någon "superclear screen" feature, vilket jag iofs inte köpte med hull och hår, fint såg det ju ut i alla fall. ;-)

Eder

Kropotkin

Postad 27 januari 2008 - 23:43

Kropotkin
  • Kropotkin
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Leif, jag behöver inte ha några bilder, spontanköpte Panasonicen på mediamarkt idag. Jösses amalia, jag är sjukt nöjd. Glad att jag inte köpte Samsungen ovan, de hade båda två ståendes brevid varann med 720 p i, och det var som natt och dag.

Eder

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.