LCDs och störande ljud
18 svar till detta ämne
Postad 26 January 2008 - 06:11
Pigghaj
-
Pigghaj
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hallå,
Tänker äntligen inhandla en LCD-tv och var väl rätt bra koll på vad jag vill ha.
Men.. som jag förstått det så finns det HELT tyst LCD-tv som inte har fläktar.. också finns det dom som har fläktar som brummar, vilket irriterar mig...
Sen verkar vissa lida av ljud från själva backlighten när man ändrar backlight-styrkan.
Nån "expert" som har koll på helt tysta LCDs?
Just nu lutar det åt Sony Bravia (som sägs ska vara tysta), men jag vet inte.. kanske nån som har en Bravia här och kan rapportera om den har fläkt, och om den är knäpptyst?
Funderar på en Sony KDL-40D3500, men man vill ju kolla upp det mesta så man inte stör sig på smådetaljer sen.
Postad 26 January 2008 - 16:45
Pigghaj
-
Pigghaj
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Shit vad snabbt min tråd scrollade bort. Hm ingen som har nåt bra svar på min fråga?
Postad 27 January 2008 - 04:46
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
40D3000 är bäst, låter väldigt lite på avstånd 2m inget vid tystnadingen fläkt, brummar väldigt lite, på avstånd 2m hörs inget vid tystnad om man är extremt nära så hör man brummet ändras vid backlighten, men somsagt brum helt acceptabelt (har inte jämfört ex).
Redigerat av toler, 28 January 2008 - 11:09.
Postad 28 January 2008 - 10:06
Pigghaj
-
Pigghaj
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Måste säga att jag inte förstår svaret. D3000 låter väldigt lite vid 2meter, och ingenting vid tystnad? Va? 
Har den fläkt eller inte? Hittar bara ett par recensioner som påstår att den INTE har fläkt, men jag vet inte om jag litar på det.
Postad 28 January 2008 - 12:19
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Dom flesta LCD har inga fläktar. Det finns dock enstaka som har, t.ex Sony X3500, tror jag, men vet inte säkert.
Vad som kan surra är nätaggregatet och detta kan ändra sig efter hur mycket ström som förbrukas t.ex med ljus och backlight. Detta är inte så vanligt på LCD, men kan finnas på vissa ex. och då brukar man kunna få byta den.
Har själv haft 6 st. LCD dom sista 2 åren och ingen som surrat.
Postad 28 January 2008 - 13:53
Wachtel
-
Wachtel
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Har en KDL40-D3550 (i stort sett samma tV) och den är tyst. OK, håller man örat alldeles över TV:n kan ett mycket svagt "surr" ljud höras, troligen nätaggregatet som nämnts ovan, men det är inget jag hör på någon meters håll och absolut inte från normal tittarposition.
Postad 31 January 2008 - 23:22
Pigghaj
-
Pigghaj
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det låter ju bra.
Nöjd med din d3550 annars?
Det lutar åt en 40d3500
Postad 01 February 2008 - 07:45
Wachtel
-
Wachtel
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Jag är nöjd
Postad 01 February 2008 - 20:02
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Fläktar på tv-apparater är i regel inga problem. De är tysta om de inte är defekta=byt på garantin.
Värre är oljudet (tjutet/pipet) från kassa nätaggregat som nästan är mer regel än undantag oavsett teknik. Här brukar det vara svårt att få rätt mot tillverkaren då de ofta hänvisar till ett att de kan få låta XX antal dB...
Mvh JB
Postad 02 February 2008 - 00:00
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
sök på ljud, surr tv så finns det mer trådar om plasma än LCD.
LCD är mindre strömintensiv och min erfaranhet är att lcd brukar låta lite eller inget
(obs tänk inte på xd1). Plasma låter alltså mer med fläktar och nätagg.
Postad 02 February 2008 - 00:24
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Plasma låter alltså mer med fläktar och nätagg.
Och det vet du med säkerhet att ALLA plasmor gör...?? Jag är inne på min 3:e LCD och dom låter/har låtit ungefär lika mycket som min plasma gör... så det där är din åsikt... och inget som återspeglar verkligheten... därmed inte sagt att det inte finns dom som låter... men långt ifrån alla...!!
Postad 02 February 2008 - 00:36
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag hade en Toshiba 37 wl66z (LCD) som brummade så högt så jag fick sälja den, sen dess tappade jag intresset och kör nu en gammal hederlig CRT, och projektor när jag ser på film. Det tycker jag är det bästa alternativet.
Postad 02 February 2008 - 08:07
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
sök på ljud, surr tv så finns det mer trådar om plasma än LCD. LCD är mindre strömintensiv och min erfaranhet är att lcd brukar låta lite eller inget (obs tänk inte på xd1). Plasma låter alltså mer med fläktar och nätagg.
Vi har en LCD och en Plasma. Ingen av dem surrar / låter så att det är störande eller ens hörbart vid lyssningsplatserna (även om ljudet är lågt eller "nollat").
Postad 09 February 2008 - 02:27
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
iiiiiiiiiiiiinte vet jag varför det varför de flesta inlägg om surr/buzz/humm/oljud gäller plasma, fast plasma säljs en på fem lcd. Jag blir avskräckt av detta. Sedan har jag ingen egen erfarenhet, svårt att höra i butik, men att baksidan på plasmor ser oftast ut som en grill, gör ju det hörs mer genom hålen med.
Så jag tycker allt tyder på att plasmor brukar låta klart mer än lcd:er.
Men ni som har tysta plasmor är glada förståss. Hoppas ni slipper deandra svagheterna med då, eller kan förtränga dem, vilket jag inte kan för jag vill ha en tv som beter sig normalt
Postad 09 February 2008 - 03:27
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
det är därför jag köpt D3000, som fixar detta, enligt riktiga tester, bättre än tråkiga mätsiffror. Svärtan ska vara svart, sedan om den är ljusare gör mindre. Bara TVn funkar i överigt - skoj
Postad 09 February 2008 - 12:36
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
Jag har en 46" m86 och jag hör fläktarna enbart om jag lägger örat diktan mot baksidan av tvn så jag hör det inte alls, detta är vid backlight 6 (av 10)
Postad 10 February 2008 - 03:03
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Jag har en 46" m86 och jag hör fläktarna enbart om jag lägger örat diktan mot baksidan av tvn så jag hör det inte alls, detta är vid backlight 6 (av 10)
M86 har ej fläkt, det är lysrör som hummar lite. Plasma brukar ha fläkt för att inte storkna inuti så det blir röda prickar linjer. Fläktar på tv-apparater är i regel inga problem. De är tysta om de inte är defekta=byt på garantin.
Värre är oljudet (tjutet/pipet) från kassa nätaggregat som nästan är mer regel än undantag oavsett teknik. Här brukar det vara svårt att få rätt mot tillverkaren då de ofta hänvisar till ett att de kan få låta XX antal dB...
JB nämner plasma indirekt och då svarar jag att säga plasma har mer såna problem. Surr från plasma får man vänja sig vid, som med saitans datorn. Jag började inte alltså.
Postad 10 February 2008 - 12:16
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Nu är vi här igen... en helt oskyldig tråd med en väldigt väl specificerad 'topic'... ÄNDÅ glider vi in på LCD vs Plasma? Varningar kommer delas ut.
*sätter ner foten*
Postad 04 March 2008 - 02:50
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Tycker det nämns mycket om surrande nätdel men mycket lite om dynamisk kontrast. Så jag tänkte ta upp det. De flesta LCDn med dynamisk kontrast låter, vissa mer än andra. Det beror på att lysrör inte går att ändra spänningen på för att få ner ljusintensiteten på, som det går med vanliga glödlampor. De har löst det genom att "hacka" upp spänningen i olika frekvenser för olika ljusstyrka. Det är dessa komponenter som ofta låter. Och som sagt, vissa mer än andra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|