Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2008 - 16:38

Jimo
  • Jimo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är newbie på det här med TViXen (5100) och även på filformat..
En fil som sägs vara h.264 med filändelsen .mp4 fungerar inte i min TViX (fw 1.3.15) ??
TViXen startar med PLAY (dock aldrig bild),men hoppar snabbt tillbaks till mappstrukturen.

Funkar fint i VLC player..
Finns det olika "versioner/kodningar" av h.264/mp4 som inte TViXen stöder, eller hur ligger det till?

Hoppas på er support!
/Jimo

Postad 06 January 2008 - 17:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Man tackar! Om det finns fler som sitter på färdiga bakgrunder får ni gärna dela med er :)

Ni har ju även mina bakgrunder från irivernordics officiella TViX-forum.
http://forum.iriver....read.php?t=5721

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av sean.wiklund, 06 January 2008 - 17:11.

Postad 06 January 2008 - 17:11

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Man tackar! Om det finns fler som sitter på färdiga bakgrunder får ni gärna dela med er :)

Snyggt! Saknar dock en fin bakgrundbild för radio B)

Postad 06 January 2008 - 17:13

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Finns nu uppladdat två stycken bakgrunder ovan med radiotema. Även lagt upp en bakgrund på Tvix M-5100SH och en till med musiktema nu. Om någon har fler önskemål om andra motiv så skall jag se vad jag kan fixa.

MVH
Rob

Redigerat av rob88, 06 January 2008 - 17:52.

Postad 06 January 2008 - 17:33

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Finns nu uppladdat två stycken bakgrunder ovan med radiotema. Om någon har fler önskemål om andra motiv så skall jag se vad jag kan fixa.

MVH
Rob

Tackar!

Postad 06 January 2008 - 17:39

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

En fil som sägs vara h.264 med filändelsen .mp4 fungerar inte i min TViX (fw 1.3.15) ??
TViXen startar med PLAY (dock aldrig bild),men hoppar snabbt tillbaks till mappstrukturen.

Finns det olika "versioner/kodningar" av h.264/mp4 som inte TViXen stöder, eller hur ligger det till?

Hoppas på er support!
/Jimo

Tvixen klarar inte .mp4 filer vad jag vet.

MVH
Rob

Postad 06 January 2008 - 17:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hoppas på er support!
/Jimo

Tvixen klarar inte .mp4 filer vad jag vet.

MVH
Rob

Mmmm... MP4 finns med i Tvix lista i alla fall.
Vet inte vad som skiljer filer med den ändelsen från andra, men prova att byta ändelse till .avi eller .mpg och se ifall den vill då. Det kan också vara något som inte stämmer med filen om det är enbart denna fil som inte vill.
VLC-Player är känd för att vara ganska förlåtande ifall filerna inte följer standarden till 100%

Info om H.264.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 06 January 2008 - 17:50.

Postad 06 January 2008 - 18:10

Jimo
  • Jimo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Will sure try!

Tack för snabb respons!
/Jimo

Postad 06 January 2008 - 18:14

ddefauville
  • ddefauville
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

jag har också probkem att få fram subtitles i MKV-containers.
när jag kör in MKV-filen i MKVextractGUI så hittar jag bara ASS-filer som innehåller subtitles, inga SRT-filer.
jag har provat att extrahera dessa ASS-filer och döpa om till dem till samma filnamn som MKV-filen (fast med ASS på slutet så klart) men jag ser ändå inga subtitles i TViX.
jag har då provat att spara om ASS-filen till ANSI-format, men det funkar fortfarande inte.
jag har då provat att byta filndelse från ASS till SRT (forftarande ANSI-format) men då hänger sig TViX.
det är rätt jobbigt att inte ha subtitles när man ser på MKV-filer.
tacksam för förslag.

Ladda hem Aegisub och kör ASSarna där och exportera till 'SRT =) enkelt och bra, sen ändra tilll ansi bara

tack för hjälpen ODDNAME!! det har gått bra att konvertera ASS- till SRT-filer med Aegisub.

Postad 06 January 2008 - 18:33

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Någon som vet var ja kan få tag på en playlist till webradion NRJ? Googlat men inte hittat nån bra sida. Vill gärna lyssna på NRJ via Tvixen eftersom man då slipper mottagningsproblemen som recivern får i form av brusiga störningar vid dålig mottagning.

Redigerat av rob88, 06 January 2008 - 18:34.

Postad 06 January 2008 - 18:46

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kan vi inte lägga upp ikoner ocksåp för oss som kör "ikon-mode" på TViX'arna t.ex ikoner för olika TV-serier, "upfolder-knappar" etc...

Eller skulle detta i så fall vara i en separat tråd?

/Tobbe

Postad 06 January 2008 - 18:51

danton1
  • danton1
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag har nu kört Mediainfo och ljudet är
44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Halo 3 - Believe.mkv
44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - 360C_Freestyle_Final.mkv
44.1 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - ALS_720p_H.264.mkv
48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - (\Azureus Downloads\Transformers - Trailer #1.mkv;Mk;MPEG-4 AVC;Vorbis)
48 Khz, 2 Kanaler, Vorbis - Animusic - Resonant Chamber.mkv
Osv över 40 filer.
Kör jag HTV vanlig TV egna .m2t filer och wmv så får jag ljud i högtarna både digitalt och analogt men från .mkv filerna är det tyst, Jag använder Marantz sr7001 till en projektor ej till TV. Har testat HDMI optisk koax och vanlig phono H+V inget ljud på .mkv. Kan man installera en audiocodec i TViXen??

Vorbis (som i regel finns i .ogg-container) har varit uppe och verkar inte funka.
Trösten är att det inte finns så många att hitta av dem... om man bortser ifrån att du har hitta en åder av dem.
Enbart Vorbis-ljud ska fungera, men om de finns i en .mkv-container så fungerar de inte.
Leta upp .mkv någon annanstans så lär de funka.

Det går inte att installera något sånt själv.

ok. Så här står det i programmet mediainfo:
Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.idx
Filstorlek : 4.11 KiB

Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.ifo
Format : MPEG-1 Transport
Format/Family : MPEG-1
Filstorlek : 32.1 KiB

Allmänt #0
Fullständigt namn : D:\Film att bearbeta\VoomHD 03-01-2008\VoomHD 03-01-2008.trp
Format : MPEG-1 Transport
Format/Family : MPEG-1
Filstorlek : 43.3 MiB

Vet inte om det säget så mycket. Jag har testat på en liten inspelad fil på ca 43 mb.
Mvh/Danton

Prova att göra som Kanelbullen säger och ändra filändelse till .ts eller .mpg
Har ingen erfarenhet av formatet alls, men kan bara hålla med om att mpeg1 låter mysko.

Har prövat med att ändra till ts-funkar inte. Filerna (trp) funkar inte heller att köra med Neros uppspelare, Vcl eller Mediaplayern. Den enda uppspelaren på datorn som de funkar med är GOM-player (hackigt). När jag kör dem i min digitala sat-mottagare Vantage 7100 HD funkar de perfekt. Men de vore kul att få dem att fungera med tvixen.

Mvh/Danton

Postad 06 January 2008 - 19:05

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag var inte helt nöjd med hur min TVIX 4100 hanterar undertexter (.srt), t.ex hur den bryter långa textrader och att den ritar långa texter långsamt. Däremot verkar den hantera idx/sub undertexter bättre.

Så jag skrev ett program som konverterar srt, ssa, ass (även de som ligger i mkv filer) till idx/sub mha av Son2VobSub och MKVtoolnix. Om någon är intresserad så kan jag posta programmet här. Ska dock nämna att konvertering av ssa, ssa inte blir perfekt pga av begränsningar i idx/sub formatet och att jag inte orkar lägga mer tid på det... :)

Vet inte varför ingen svarade, men det måste väl vara en hel del av oss som är intresserade.
Du får gärna posta programmet här.

Det verkar inte vara alla texter som radbryter fel, men en viss skuggeffekt har jag märkt som kan bero på långsam uppritning. Däremot stör jag mig på att stora Å klipps i toppen (liknar Ä) och att stora Ä har ett litet understreck.

Ok, här är programmet för de som är intresserade:
http://www.megaupload.com/?d=K4GP8RUL

Det är tveksamt om det blir några fler versioner, så ni får ta det för vad det är.

Om man vill konvertera en srt fil till idx/sub i Aegisub så får man detta tecken i filen \N när man har exporterat den så har får man följande tecken istället |

(Tänkte testa om man slipper problemet med långa textrader som bryts)

Nån som vet varför det blir så ?

Har inte testat ovannämda program än.

Postad 06 January 2008 - 19:06

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
danton1:

Du får nog borra vidare i detta i Vantage-tråden är jag rädd för... Annars kör vi Tvix tråden av banan! Men har du hört efter med Vantage? Vad säger dom? Sök runt som en blådåre... det är nog det enda, tyvärr! Det kanske är så att du är tidigt ute, det kanske kommer lösningar!

Tråd om TRP på Videohelp

:)

Redigerat av Kanelbulle, 06 January 2008 - 19:08.

Postad 06 January 2008 - 19:08

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Kan vi inte lägga upp ikoner ocksåp för oss som kör "ikon-mode" på TViX'arna t.ex ikoner för olika TV-serier, "upfolder-knappar" etc...

Eller skulle detta i så fall vara i en separat tråd?

/Tobbe

Vet inte eftersom de rör sig om otroligt många Tv-Serier och Filmer kommer det isåfall bli en hel del. Jag tycker nästan det är bättre att när man rippat en film andvända det här programmet och skapa ett omslag till filmen i fråga men man skulle ju alltid kunna ladda upp olika former av Ikoner för Film,Musik och Fotomapparna här eller i ytterligare en separat tråd, startade denna tråd iallfall för att i huvudsak dela med mig av mina bakgrundsbilder och låta andra göra detsamma.

Programmet som man gör folderbilderna med finns även för mac här.

Lite olika ikonpaket finns att hämta hem här men kom ihåg att allt kommer ladda mycket långsammare om du andvänder dig av egna bilder till mapparna även om dom är små.

Redigerat av rob88, 06 January 2008 - 19:12.

Postad 06 January 2008 - 19:19

danton1
  • danton1
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har sökt på de flesta ställena på nätet, men fortsätter...
Tack för hjälpen.
Mvh/Danton

PS: Fick faktiskt filerna att fungera (dock något långsamt) i media player classic. Infon för filen är: Video: MPEG4 Video (H264) 1920x1088 [Video]
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch 384Kbps [Audio]

Redigerat av danton1, 06 January 2008 - 19:36.

Postad 06 January 2008 - 21:33

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har haft min tvix i flera månader nu och är mycket nöjd. Allt funkar perfekt men jag har ett problem. Jag kan inte komma åt tvixen som ftpserver utanför hemmet när den ligger bakom min router. Om jag kopplar den direkt till nätet så kan jag komma åt den var som helst. Inom mitt hemnätverk har jag heller inga problem.
Jag har en Dlink DI-524 och har ställt in den enligt:
http://support.dlink...mp;question=ftp

Nån som kan hjälpa!

Jag backar igen vad det gäller FTP till tvixen.
Den använder definitivt port 21 (och troligen 20 också) precis som vanligt, vilket gör mig ännu mer osäker.
Din enda chans är nog ifall någon här har testat att köra sin utifrån när den ligger bakom router.

Precis som Gabbe säger använder FTP tcp21 för att initiera en ftp-session men sedan kommer problemet med ftp... efter att sessionen är initierad använder ftp-protocollet en slumpmässigt vald port (<1024) för att skicka data som du vill flytta/ladda upp/ned.. detta gör det snudd på omöjligt att öppna upp i brandvägg/riuter för att få det att fungera bra då du måste tillåta alla portar över 1024 in på nätverket..

Beroende på om man kör aktiv eller passiv ftp så bestämms den slumpmässiga porten av antingen servern eller klienten men det är fortfarande just lite slumpmässigt så din router/brandvägg måste stödja detta för att du skall få det att fungera från Internet, vilket jag tror ställer till bekymmer för dig

Postad 06 January 2008 - 22:06

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Någon som vet var ja kan få tag på en playlist till webradion NRJ? Googlat men inte hittat nån bra sida. Vill gärna lyssna på NRJ via Tvixen eftersom man då slipper mottagningsproblemen som recivern får i form av brusiga störningar vid dålig mottagning.

Direkt från deras hemsida: Vilken URL är det till er stream?
Det enda sättet att lyssna på oss via webben är just nu med hjälp av vår webbspelare.

Postad 06 January 2008 - 22:37

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Det enda sättet att lyssna på oss via webben är just nu med hjälp av vår webbspelare.

Jo men 99% av alla Svenska Nätradiokanaler andvänder sig av Qbrick och det finns alltid en adress till deras stream bara att dom inte vill dela ut den så folk kan lyssna på andra sätt. Har fixat NRJ tidigare men de e ett tag sen och jag har glömt hur jag gjorde.

Postad 06 January 2008 - 23:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jo men 99% av alla Svenska Nätradiokanaler andvänder sig av Qbrick och det finns alltid en adress till deras stream bara att dom inte vill dela ut den så folk kan lyssna på andra sätt. Har fixat NRJ tidigare men de e ett tag sen och jag har glömt hur jag gjorde.

Det är inte så enkelt att adressen är http://www.nrj.se/stream/stream.asx ?

Postad 07 January 2008 - 00:12

hhaaddee
  • hhaaddee
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Gick nyligen in i homecina som du länkade svennemongot och tankade ned en theme som de hade , den bestod av massa filer , men vart ska jag lägga in alla filer(mapp) i s###### tvixen för att få den att fungera ? Och ska jag döpa den till nåt ?
Tacksam för svar

Postad 07 January 2008 - 00:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

Det finns en massa olika program/sniffers för att hitta länkarna till tex Webradio. Har själv meckat lite med det, men det var en stund sen. Ett enkelt sätt kan vara att välja "källa" i explorer o söka i koden. Men som sagt det finns lite bättre metoder.

Exempel på program:

CoCsoft Stream Down
HiDownload
URL Helper

Jag har haft grym nytta av Stream Down, ett ypperligt program!!

:)

Postad 07 January 2008 - 07:46

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
[/quote]
Biokillen!

Om du inte redan har löst det, eller om du behöver uppslag så gjorde jag ett par bakgrunder som kanske kan passa. Annars är det ju bara för dig att göra en själv. :D

http://forum.iriver....read.php?t=5722
[/quote]

Hejsan Sean!
Har redan snott lite bilder av dig :rolleyes:

Men tack för tipset!

Postad 07 January 2008 - 11:07

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Gick nyligen in i homecina som du länkade svennemongot och tankade ned en theme som de hade , den bestod av massa filer , men vart ska jag lägga in alla filer(mapp) i s###### tvixen för att få den att fungera ? Och ska jag döpa den till nåt ?
Tacksam för svar

folder.jpg (ikonerna) skall ligga i den mapp du vill att den skall synas, du måste även skapa en txt fil som du döper till tvix.icon och lägger i samma mapp. Bakgrunderna lägger du även dom i den mapp du vill att dom skall synas i. Lägger du dom i root katalogen så visas bakgrunden i alla mapparna som du inte har någon speciell bakgrund i.

Postad 07 January 2008 - 11:11

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Biokillen!

Om du inte redan har löst det, eller om du behöver uppslag så gjorde jag ett par bakgrunder som kanske kan passa. Annars är det ju bara för dig att göra en själv. :D

http://forum.iriver....read.php?t=5722

Hejsan Sean!
Har redan snott lite bilder av dig ;)

Men tack för tipset!

Finns fler här https://www.minhembi...p;#entry1716676

Tjena!!

Det finns en massa olika program/sniffers för att hitta länkarna till tex Webradio. Har själv meckat lite med det, men det var en stund sen. Ett enkelt sätt kan vara att välja "källa" i explorer o söka i koden. Men som sagt det finns lite bättre metoder.

Exempel på program:

CoCsoft Stream Down
HiDownload
URL Helper

Jag har haft grym nytta av Stream Down, ett ypperligt program!!

:rolleyes:

Skall testa nått av programmen, tack för tipset!

Postad 07 January 2008 - 12:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag är helt nollad på radio-streaming... hur gör man för att få igång radio via Tvix?
Skapa playlist och så...
Den url som jag hittade, fungerar med mediaspelaren på datorn.

Postad 07 January 2008 - 18:44

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Jag är helt nollad på radio-streaming... hur gör man för att få igång radio via Tvix?
Skapa playlist och så...
Den url som jag hittade, fungerar med mediaspelaren på datorn.

Det är tydligen bara shoutcast som är supportat.

Välj bara att spara som på disken från datorn och öppna i TViX:en.

Det finns en del på http://www.shoutcast.com , men inte de vanliga NRJ och City som jag skulle vilja ha.
/Honda

Postad 07 January 2008 - 21:20

Tyrell
  • Tyrell
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjenixen

Är det någon som vet varför en halv sekund av av ljudet "försvinner" när jag spelar upp MP3 filer på Tvixen?
Använder HDMI.

Postad 07 January 2008 - 21:35

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tjenixen

Är det någon som vet varför en halv sekund av av ljudet "försvinner" när jag spelar upp MP3 filer på Tvixen?
Använder HDMI.

Det har med HDCP(eller vad det nu heter) kontrollen att göra på hdmi , är inte tvixens fel utan all hdmi utrustning har detta , koppla tvixen med optiskt eller coax också och kör på den ingången då du lyssnar på mp3 så slipper du avbrotten.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 07 January 2008 - 21:36.

Postad 07 January 2008 - 21:42

Tyrell
  • Tyrell
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tjenixen

Använder HDMI.

Det har med HDCP(eller vad det nu heter) kontrollen att göra på hdmi , är inte tvixens fel utan all hdmi utrustning har detta , koppla tvixen med optiskt eller coax också och kör på den ingången då du lyssnar på mp3 så slipper du avbrotten.

Hej Tack för ett snabbt svar.
Om det nu är som du säger, varför har jag då inte samma problem med min PS3a...?
MP3or på hårdisk, HDMI och inga avbrott.

///Tyrell

Postad 08 January 2008 - 01:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det finns en del på http://www.shoutcast.com , men inte de vanliga NRJ och City som jag skulle vilja ha.
/Honda

Vad är det man ska spara och föra över? Playlist?
Jag lyckas inte hitta var mediaspelaren sparar playlistorna... och jag kan inte välja var jag vill spara dem.
(Jag sa ju att jag inte kan ett sk*t om detta...) :)

Postad 08 January 2008 - 11:56

Flakon
  • Flakon
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tjena!

Upptäckte nu att de bilder vi har försökt visa är progressiva och det gillar ju tydligen inte tvixen. Så vad jag undrar nu är om någon vet ett smidigt sätt att konvertera Progressiva jpeg-bilder till icke-progressiva jpeg-bilder. att ta in en och en i photoshop och spara om blir ju ganska tidskrävande om bilderna är x antal hundra.

Postad 08 January 2008 - 13:56

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ja Ja, postar väll här istället då... Om det ska vara så.

Tjenis. Måste kolla om nån har samma problem som jag. Har laddat hem några avsnitt ur Heroes för o prova tvixen. Tyvär får jag problem med osynkat ljud när jag kollar på .avi filerna. De filer där det står att det är inspelat fån HDTV funkar helt utan problem och några filmer jag har i .avi funkar oxå problemfritt. Kan det var olika typer av .avi filer jag laddat hem?? Någon med samma problem?
Tvixen är uppdaterad till ny firmware av mediamania btw.

Postad 08 January 2008 - 14:09

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Tjenis. Måste kolla om nån har samma problem som jag. Har laddat hem några avsnitt ur Heroes för o prova tvixen. Tyvär får jag problem med osynkat ljud när jag kollar på .avi filerna. De filer där det står att det är inspelat fån HDTV funkar helt utan problem och några filmer jag har i .avi funkar oxå problemfritt. Kan det var olika typer av .avi filer jag laddat hem?? Någon med samma problem?

Kolla filerna med gspot, då ser du vad som skiljer dom åt

Postad 08 January 2008 - 14:45

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

/Honda

Vad är det man ska spara och föra över? Playlist?
Jag lyckas inte hitta var mediaspelaren sparar playlistorna... och jag kan inte välja var jag vill spara dem.
(Jag sa ju att jag inte kan ett sk*t om detta...) :)

Kör du winamp? isåfall så går man in på redigera funktionen och sedan sparar spelningslistan på valfritt ställe , det står hur man gör i tvixens bruksanvisning , jag har själv ingen uppspelare på datorn som acissorerar .pls med spelningslista så för mig kommer rutan spara fil eller öppna fil då jag trycker på "tune in" knappen på shoutcasts hemsida och kan således spara den direkt på pc:ns utdelade tvix mapp.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 08 January 2008 - 15:00.

Postad 08 January 2008 - 14:51

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Du vet att man gör det själv hur lätt som helst va? De tog väl inte betalt för operationen?

Postad 08 January 2008 - 15:09

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tjenixen

Använder HDMI.

Hej Tack för ett snabbt svar.
Om det nu är som du säger, varför har jag då inte samma problem med min PS3a...?
MP3or på hårdisk, HDMI och inga avbrott.

///Tyrell

Kan inte svara på det tyvärr utan mitt svar är samma som jag själv fick då jag frågade exakt samma sak.

Postad 08 January 2008 - 15:41

Anton073
  • Anton073
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
När jag köper en intern hårddisk måste man köpa till en sladd eller är det bara till och koppla på den eller?

Postad 08 January 2008 - 16:16

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

När jag köper en intern hårddisk måste man köpa till en sladd eller är det bara till och koppla på den eller?

Sladdarna sitter i TViX'en.
Det är bara att skicka i disken, koppla in i en dator via USB och initiera/partitionera och formatera.
Sen är det rock'n roll!

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 08 January 2008 - 16:18.

Postad 08 January 2008 - 16:26

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att plocka hem en sån här från jobbet i slutet av månaden tillsammans med 500 Gb hårddisk av något slag...

Dock bara ett par frågor (som jag egentligen inte hittar nåt bra svar på, trots att jag följt tråden ganska länge):

1. Hemma hos mig har jag en trådlös router där jag kör en bärbar dator trådlöst i hemmet, men skall självklart koppla Tvixen med nätverkskabel från routern när Tvixen är på plats. Kan jag nå Tvixen även om jag kör datorn trådlöst, eller måste jag även ha datorn inkopplad via kabel genom routern?

2. Kan jag (mot förmodan) om filen/filmen inte är packad i exempelvis rar-filer välja att lagra den direkt på Tvixen via nätverket, eller måste jag alltid först ladda ner filen till datorn och sedan använda exempelvis FlashFXP (eller finns det nåt som passar bättre tillsammans med Tvixen som någon kan rekommendera?) för att föra över den redan uppackade filmen?

3. Finns det någon som helst möjlighet för vem som helst att ta sig in i Tvixen trådlöst, om de kommer in på mitt nätverk via routern? Detta är egentligen en väldigt onödig fråga, då jag har GOD säkerhet i mitt trådlösa nätverk, men ponera att någon har en Tvix hemma på ett olåst och trådlöst nätverk...var mest bara nyfiken.

Sen tror jag att jag var nöjd :)

Redigerat av Salmonboy, 08 January 2008 - 16:27.

Postad 08 January 2008 - 18:16

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att plocka hem en sån här från jobbet i slutet av månaden tillsammans med 500 Gb hårddisk av något slag...

Dock bara ett par frågor (som jag egentligen inte hittar nåt bra svar på, trots att jag följt tråden ganska länge):

1. Hemma hos mig har jag en trådlös router där jag kör en bärbar dator trådlöst i hemmet, men skall självklart koppla Tvixen med nätverkskabel från routern när Tvixen är på plats. Kan jag nå Tvixen även om jag kör datorn trådlöst, eller måste jag även ha datorn inkopplad via kabel genom routern?

2. Kan jag (mot förmodan) om filen/filmen inte är packad i exempelvis rar-filer välja att lagra den direkt på Tvixen via nätverket, eller måste jag alltid först ladda ner filen till datorn och sedan använda exempelvis FlashFXP (eller finns det nåt som passar bättre tillsammans med Tvixen som någon kan rekommendera?) för att föra över den redan uppackade filmen?

3. Finns det någon som helst möjlighet för vem som helst att ta sig in i Tvixen trådlöst, om de kommer in på mitt nätverk via routern? Detta är egentligen en väldigt onödig fråga, då jag har GOD säkerhet i mitt trådlösa nätverk, men ponera att någon har en Tvix hemma på ett olåst och trådlöst nätverk...var mest bara nyfiken.

Sen tror jag att jag var nöjd :)

1. Det borde gå, förutsatt att kopplingen mellan laptop och router är tillräckligt snabb för att streama. Material med en bitrate på 40 Mbit/s är lite knepigare än en xvid eller vanlig 720p-mkv så att säga...

2. Njae, det blir svårt.

3. För att läsa filer från Tvixen kopplar du upp dig via FTP. Därmed ska du både veta interna ip-adressen till Tvixen och det specifika lösenordet. Således behöver man både veta ditt pass och hacka sig in i ditt nät.

Postad 08 January 2008 - 18:27

Unregistered194b97e7
  • Unregistered194b97e7
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tack för dem! :)

Finns det någon bra sida/annat forum där folk har postat bakgrunder/icons osv?

Jag sökte runt lite och det enda jag själv har hittat är denna:

http://www.avsforum.....php?p=12700753

Någon som hittat fler, posta gärna länkar till olika GUI:s på tvixen.

Vet någon förresten om man kan göra något åt de fula ikonerna i överkant (dvs de för hårddisken, USB osv)

Redigerat av Unregistered194b97e7, 08 January 2008 - 18:56.

Postad 08 January 2008 - 18:28

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Tjena!

Upptäckte nu att de bilder vi har försökt visa är progressiva och det gillar ju tydligen inte tvixen. Så vad jag undrar nu är om någon vet ett smidigt sätt att konvertera Progressiva jpeg-bilder till icke-progressiva jpeg-bilder. att ta in en och en i photoshop och spara om blir ju ganska tidskrävande om bilderna är x antal hundra.

Du skulle kunna försöka skapa macron som gör jobbet åt dig.
Det går ut på att du skapar en uppsättning med funktioner som automatiskt gör inställningar som att eventuellt skala om bilderna och sedan spara dem i nytt lämpligt format. Googla på Photoshop + macro eller något likande och se om du inte hittar något. Med lite tur hade det i så fall bara varit att välja en mapp med bilder att omvandla med ditt macro, gå och ta en kopp kaffe och sen är det färdigt. :)
Var dock längesedan jag gjorde det själv, men det borde väl vara värt ett försök..?

Postad 08 January 2008 - 18:37

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Tack för alla bakgrunderna! :)

Postad 08 January 2008 - 18:54

Unregistered50f5dbac
  • Unregistered50f5dbac
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Kolla filerna med gspot, då ser du vad som skiljer dom åt

Mmm, tänkte om det fans nån som visste här vad som kunde vara problemet. Nått särskilt spm tvixen inte fixar o spela upp.

Du vet att man gör det själv hur lätt som helst va? De tog väl inte betalt för operationen?

Jupps, vet att det inte är så svårt men skönt o slippa börja greja med sånt precis närman fått den.. O det kostade inget, helt gratis, dvs nått dom bjuder på :).

Postad 08 January 2008 - 19:30

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis fått hem min 4100:a och har ett irriterande problem som ni säkert löser direkt.
Kopplade in den till datorn via usb för att uppgradera firmware plus ladda över filmer, men när jag sätter på twixen så hör jag ljudet som kommer då man kopplar in externa hårddiskar men den kommer inte upp som någon disk i "den här datorn".
Enligt manualen ska den komma upp som ex. twix hd (H:) men den finns inte där.
Mina andra hårddiskar kommer upp direkt.
Vad är det för inställning jag måste göra?

/Christian

Postad 08 January 2008 - 19:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis fått hem min 4100:a och har ett irriterande problem som ni säkert löser direkt.
Kopplade in den till datorn via usb för att uppgradera firmware plus ladda över filmer, men när jag sätter på twixen så hör jag ljudet som kommer då man kopplar in externa hårddiskar men den kommer inte upp som någon disk i "den här datorn".
Enligt manualen ska den komma upp som ex. twix hd (H:) men den finns inte där.
Mina andra hårddiskar kommer upp direkt.
Vad är det för inställning jag måste göra?

/Christian

Hej Christian!

Att den inte dyker upp när du ansluter TViX:en till din dator, är troligen för att hårddisken varken är initierad, partitionerad eller formaterad. Lösningen på detta är ansluta TViX till datorn via USB-kabeln om du inte har gjort det och starta den genom att trycka på On/Off-knappen på framsidan. Gör sedan följande:

1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet.

2. Välj Hantera.

3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt.

4. Klicka på "Diskhantering".

5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (inte att förväxla med din vanliga hårddisk i datorn osv).

6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val.

7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger.

8. Ändra volymetiketten och skriv "TVIX".

9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför".

10. Klart! Nu ska TViX:en dyka upp i "Den här datorn".

Fler svar kan finnas här: http://forum.iriver....read.php?t=5636

Redigerat av sean.wiklund, 08 January 2008 - 20:00.

Postad 08 January 2008 - 20:00

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Ja det löste sig, tackar för snabbt svar ändå.

Postad 08 January 2008 - 20:14

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Tack för bilderna, riktigt snygga.
Ett önskemål bara, kanske något disney-märke eller liknande för ungarnas folder.

Mvh Christian

Postad 08 January 2008 - 22:27

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Tack för bilderna, riktigt snygga.
Ett önskemål bara, kanske något disney-märke eller liknande för ungarnas folder.

Mvh Christian

Här har du vad du förhoppningsvis söker ;)

Har även fixat nu så HDDVD bakgrunden är i högre kvalitè än vad den var innan då jag inte hittade någon bra källa till själva loggan tidigare. Den uppdaterade versionen ligger där den gamla var ovan.

Utan text:
Postad bild

Och en med text:
Postad bild

Redigerat av rob88, 08 January 2008 - 22:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.