* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 07 March 2008 - 14:06
Postad 08 March 2008 - 13:29
Postad 08 March 2008 - 16:29
Hur var det då? Anger du en lokal IP som adress eller? Testa att koppla förbi routern, då det skulle kunna vara den som beslutar sig för att jäklas. Annars har jag ingen aning om varför det skulle bli så. Det går inte att återuppta (resume) en uppladdning eller?Fortfarande ingen som kan ge ett svar på varför mina uppladdningar till Tvixen ibland avbryts när det är bara någon minut kvar... Så ###### retligt när man laddat upp över 10 GB och sen avbryts det... !!! Har testat olika FTP och det är samma sak, det är inte fel på mitt bredband... så vad är felet??
Postad 08 March 2008 - 16:53
Hur var det då? Anger du en lokal IP som adress eller? Testa att koppla förbi routern, då det skulle kunna vara den som beslutar sig för att jäklas. Annars har jag ingen aning om varför det skulle bli så. Det går inte att återuppta (resume) en uppladdning eller?Fortfarande ingen som kan ge ett svar på varför mina uppladdningar till Tvixen ibland avbryts när det är bara någon minut kvar... Så ###### retligt när man laddat upp över 10 GB och sen avbryts det... !!! Har testat olika FTP och det är samma sak, det är inte fel på mitt bredband... så vad är felet??
Jag har dynamisk IP. Har ingen router och det går inte ens att återuppta uppladdning... helskumt!! Som sagt, ibland funkar det, ibland avbryts det...
Jag har dynamisk IP. Har ingen router och det går inte ens att återuppta uppladdning... helskumt!! Som sagt, ibland funkar det, ibland avbryts det...
Postad 09 March 2008 - 09:55
Tacksam för hjälp.
Postad 09 March 2008 - 13:26
Redigerat av Unregistered47746e95, 09 March 2008 - 15:21.
Postad 09 March 2008 - 15:37
Ingen som har några tips för att råda bot på hackande streamning?
Jag skulle gissa på att ditt nätverk/router inte klarar den höga hastigheten som behövs.Har försökt hitta lösning i officiella tråden men den är för stor och oöveskådlig så jag startar den här tråden ist, jag är övertygad om att många med mig kommer kunna ha nytta av den om någon kan komma med en lösning..
Så till problemet.
När jag försöker streama HD (1080p) från datorn till Tvixen så flyter det på i ungefär tre sekunder sen börjar bilden hacka i slow motion och ljudet försvinner. Hoppar jag fram en bit med "GOTO" så funkar det några sekunder igen innan det blir samma problem.
Jag har en D-Link DIR 655 router och jag har öppnat följande portar:
TCP: 111, 1048, 2049
UDP: 111, 1048, 2049
Vilket IP skall dessa öppnas mot? Datorns(det som står som IP när jag kör ipconfig i cmd) eller Tvixens(det som står i tvixens nätverksinställningar)?
Fick tipset att öppna båda två men det gillar inte routern, det blir nån slags konflikt med portarna när jag försökte det.
Ska tillägga att jag är ett blåbär när det kommer till nätverk- och routerinställningar så jag kan mycket väl ha missuppfattat något.
Det går även väldigt långsamt när jag FTP:ar mellan dator -> tvix med FlasFXP, jag kommer knappt över 1 MB/s.
Jag har bra och snabb hårdvara i datorn så det beror inte på det.
Kan dessa problem bero på något annat än routern, isf vad?
1. Är det en .mkv-fil eller något annat format (mpeg)?
2. Hur hög bitrate står det att det är (starta filmen -> tryck på info -> läs vad det står och skriv)
3. Kör du några andra nätverksapplikationer?
4. Har du ställt in samba-utdelning eller NFS?
Redigerat av Unregistered23995e7c, 09 March 2008 - 15:39.
Postad 09 March 2008 - 15:45
Jag är visserligen starkt skeptisk till D-Link, men det brukar inte bete sig på så sätt som du målar upp det.
När jag hade problem med min D-Link av nyare snitt, så fungerade det bra tills att den bröt helt så Tvixen gick ut i GUI'et igen. När man startade igen så funkade det som det skulle.
Likaså var jag tvungen att kallstarta den då och då med att rycka kabeln för allt segade sig.
Kör med datorerna igång dygnet runt och gjorde detta varje dag för att uppehålla hastigheterna.
Nog med att spy galla över D-Link... jag hoppas att Drunken Duck har rätt angående att du kör SAMBA istället för NFS.
Annars är det rätt tomt i idé-lådan.
EDIT: 1MB/s är precis på gränsen för vad som behövs för filmer på runt 6,5GB och även 4,5GB's-filmer kan ha toppar som gör att det sackar. Har bara för mig att vi har snackat SAMBA/NFS innan med Tysken... /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 09 March 2008 - 15:48.
Postad 09 March 2008 - 16:07
Okej, det var bra beskrivning på routern här men inget om resten så svårt att leta reda på felet.
Redigerat av Unregistered23995e7c, 09 March 2008 - 16:09.
Postad 09 March 2008 - 16:18
Postad 09 March 2008 - 17:27
Jag skulle gissa på att ditt nätverk/router inte klarar den höga hastigheten som behövs.Har försökt hitta lösning i officiella tråden men den är för stor och oöveskådlig så jag startar den här tråden ist, jag är övertygad om att många med mig kommer kunna ha nytta av den om någon kan komma med en lösning..
Så till problemet.
När jag försöker streama HD (1080p) från datorn till Tvixen så flyter det på i ungefär tre sekunder sen börjar bilden hacka i slow motion och ljudet försvinner. Hoppar jag fram en bit med "GOTO" så funkar det några sekunder igen innan det blir samma problem.
Jag har en D-Link DIR 655 router och jag har öppnat följande portar:
TCP: 111, 1048, 2049
UDP: 111, 1048, 2049
Vilket IP skall dessa öppnas mot? Datorns(det som står som IP när jag kör ipconfig i cmd) eller Tvixens(det som står i tvixens nätverksinställningar)?
Fick tipset att öppna båda två men det gillar inte routern, det blir nån slags konflikt med portarna när jag försökte det.
Ska tillägga att jag är ett blåbär när det kommer till nätverk- och routerinställningar så jag kan mycket väl ha missuppfattat något.
Det går även väldigt långsamt när jag FTP:ar mellan dator -> tvix med FlasFXP, jag kommer knappt över 1 MB/s.
Jag har bra och snabb hårdvara i datorn så det beror inte på det.
Kan dessa problem bero på något annat än routern, isf vad?
1. Är det en .mkv-fil eller något annat format (mpeg)?
2. Hur hög bitrate står det att det är (starta filmen -> tryck på info -> läs vad det står och skriv)
3. Kör du några andra nätverksapplikationer?
4. Har du ställt in samba-utdelning eller NFS?
1. Det är .mkv
2. Här är vad som står under info när jag kör filmen:
Filstorlek: 14, GB
Videoinformation: VC1 HD, 1920*1080
N/A, 23,98fps
Ljudinformation: DTS, 6ch, 48kHz
3. Tror inte jag kör några andra nätverksapplikationer, vad skulle det kunna vara t.ex?
4. Det är inställt på NFS.
Problemet kan inte bero på för klen router, jag köpte den nyligen just för att den rekommenderades av många som kör den med bl.a just TViX och hd-streamning.
Tacksam för hjälpen grabbar.
Postad 09 March 2008 - 17:59
1. Det är .mkv
N/A, 23,98fps
3. Tror inte jag kör några andra nätverksapplikationer, vad skulle det kunna vara t.ex?
Problemet kan inte bero på för klen router, jag köpte den nyligen just för att den rekommenderades av många som kör den med bl.a just TViX och hd-streamning.
Med de siffrorna hamnar man på runt 20 Mbit/s och det ställer ganska stora krav på nätverket.
Men hastigheten bör ändå vara högre än 1MB/s (8Mbit/s) och jag är intresserad av hur allt är inställt i network-settings. När du laddar ner från den datorn så kan du få snabbare överföring?
Eller om ditt internet inte är så snabbt... hur snabbt kan du överföra filer? (om du har mer än en dator)
Hade som sagt varit kul att se några screenshots på dina inställningar i Tvixen's network.
Postad 09 March 2008 - 18:13
Testa att stänga ner ev. torrent-klient. Funkar det bättre? Om inte, testa att starta om routern (dra ur sladden någon sekund). Funkar det bättre? Öppna datorn -> task mananger -> network. Vilken hastighet ligger den på när du streamar?
Postad 09 March 2008 - 18:15
1. Det är .mkv
N/A, 23,98fps
Med de siffrorna hamnar man på runt 20 Mbit/s och det ställer ganska stora krav på nätverket.
Men hastigheten bör ändå vara högre än 1MB/s (8Mbit/s) och jag är intresserad av hur allt är inställt i network-settings. När du laddar ner från den datorn så kan du få snabbare överföring?
Eller om ditt internet inte är så snabbt... hur snabbt kan du överföra filer? (om du har mer än en dator)
Hade som sagt varit kul att se några screenshots på dina inställningar i Tvixen's network.
När jag ftp:ar kommer jag snabbt upp till 1,13 MB/s men det stannar där så det känns som att det är nån sorts strypning, jag använder FlashFXP.
Jag har 100/10 fiberanslutning vad nu min internetuppkoppling har med nätverket att göra.
Kan ju inte ta några screenshots från tvixens nätverksinställningar eftersom jag inte kan få upp menyerna på datorn (vad jag vet).
Men jag kan skriva ner dom här:
Default Network: LAN
LAN IP inställningar: DHCP
Nätverksdisk 1: Normal(NFS)
Var det dessa du var nyfiken på eller missuppfattade jag?
Postad 09 March 2008 - 18:27
Du kör inte (antaget lagliga) torrents samtidigt? Det ger många simultana kopplingar vilket routern kan bli lite ledsen för. Andra applikationer skulle kunna vara om du kör någon server eller liknande men borde inte göra något.
Testa att stänga ner ev. torrent-klient. Funkar det bättre? Om inte, testa att starta om routern (dra ur sladden någon sekund). Funkar det bättre? Öppna datorn -> task mananger -> network. Vilken hastighet ligger den på när du streamar?
Jag kör inga torrents, jag tankar ingenting samtidigt. Kör ingen server heller, allt som finns i nätverket är min dator, en Dreambox och TViXen.
Jag har inget som heter Task Manager men om det är samma som Aktivitetshanteraren så ser det ut som den bifogade bilden under fliken "Nätverk".
Bifogad fil(er)
Postad 09 March 2008 - 18:57
Jag kör inga torrents, jag tankar ingenting samtidigt. Kör ingen server heller, allt som finns i nätverket är min dator, en Dreambox och TViXen.
Jag har inget som heter Task Manager men om det är samma som Aktivitetshanteraren så ser det ut som den bifogade bilden under fliken "Nätverk".
Tvingar du uppkopplingen mellan Tvix och dator till Gigabit? Trodde inte ens att det skulle fungera...
Kan du ställa om den till 100Mbit istället? Troligtvis i egenskaper för "Lokal anslutning 2".
Postad 09 March 2008 - 19:02
Postad 09 March 2008 - 19:16
Det är inte så enkelt som att den interna disken är full?Hur var det då? Anger du en lokal IP som adress eller? Testa att koppla förbi routern, då det skulle kunna vara den som beslutar sig för att jäklas. Annars har jag ingen aning om varför det skulle bli så. Det går inte att återuppta (resume) en uppladdning eller?Fortfarande ingen som kan ge ett svar på varför mina uppladdningar till Tvixen ibland avbryts när det är bara någon minut kvar... Så ###### retligt när man laddat upp över 10 GB och sen avbryts det... !!! Har testat olika FTP och det är samma sak, det är inte fel på mitt bredband... så vad är felet??
Postad 09 March 2008 - 19:23
Jag har för mig att jag läst någonstans att både 4100/5100 och 6500 går lite långsammare i Gigabitläge än 100/100, så det kan nog vara klokt att ställa ner hastigheten.
Jag har letat som en tok men jag hittar fasiken ingenstans där man kan ställa hastigheten
Nån som vet var/hur man gör detta?
Postad 09 March 2008 - 20:31
Jag har två filmer. De är båda 720p .mkv. Enligt mediainfo har de exakt samma ljudegenskaper:
Codec : AC3
Bit rate mode : CBR
Bit rate : 640 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Sampling rate : 48 KHz
Language : English
När jag spelar den ena är det inget problem alls, medan med den andra så hackar ljudet och förstärkaren verkar tappa kontakten med TViX'en från och till (kanske var femte sekund). Jag har ställt in "Digital" på TViX'en och har en optisk kabel till förstärkaren. Ändrar jag till "Analog" så försvinner problemet men jag får inte surround...
Jag är urkass på sådant här så jag vet inte om jag har förklarat mig så ni fattar eller om jag har fått med all nödvändig info.
Någon som har något tips angående detta?
Mvh
Tobbe
Postad 09 March 2008 - 21:08
Jag har för mig att jag läst någonstans att både 4100/5100 och 6500 går lite långsammare i Gigabitläge än 100/100, så det kan nog vara klokt att ställa ner hastigheten.
Jag har letat som en tok men jag hittar fasiken ingenstans där man kan ställa hastigheten![]()
Nån som vet var/hur man gör detta?
Det ser nog ganska olika ut beroende på nätverkskortet i datorn.
På bilden ser du hur det ser ut med mitt intelkort t.ex., men om du väljer "Controll panelen/Nätverksanslutningar/(egenskaper på din anslutning)/Konfigurera(sidan om namnet på ditt nätverkskort)" så borde det gå.
netspeed.jpg 150.35K
2 Antal nerladdningarAlternativet är att styra det med inställningarna i din brandvägg, vilket borde vara möjligt.
Jag bytte tillbaks till Netgear igen och har inte mycket kunskap om hur D-Link fungerar.
Postad 09 March 2008 - 21:28
Tvingar du uppkopplingen mellan Tvix och dator till Gigabit? Trodde inte ens att det skulle fungera...
Kan du ställa om den till 100Mbit istället? Troligtvis i egenskaper för "Lokal anslutning 2".
Jag hittade till slut och har nu ändrat till 100 Full Duplex..
Tyvärr hjälpte det inte =/
Några fler tips? Det ska väl gå att streama HD-material?
Postad 09 March 2008 - 21:33
Jag hittade till slut och har nu ändrat till 100 Full Duplex..
Tyvärr hjälpte det inte =/
Några fler tips? Det ska väl gå att streama HD-material?
Jag gör det inte själv för att slippa ev. avbrott p.g.a. av paranoia och streamar bara iso-filer.
Hastigheten ligger i snitt på ca. 25Mbit/s vilket borde klara de flesta filmerna upp till den som du angav i alla fall.
Har kört slut på idéer helt och återkommer om jag får nån snilleblixt.
Postad 09 March 2008 - 22:11
Postad 09 March 2008 - 22:45
Nu börjar det bli knepigare... Ungefär hur lång nätverkskabel har du? Och vilken typ av kabel är det? Det står tryckt på kabeln CAT5, CAT5E, CAT6 osv + UPT, FTP, STP? Hur är den dragen?
Mellan dator -> router är det ungefär 2 m kabel.
Mellan router -> tvix är det ca 30 cm kabel.
Det står FTP CAT 5E på dom och jag har klämt samtliga kablar själv.
Tror du jag har missat på nån av dom? Skulle dom funka överhuvudtaget isf?
Postad 10 March 2008 - 01:21
Jag har varit med om liknande men då har det varit klart större filer med demomaterial i mpeg-format med en bitrate på 40 Mbit/s och det blir lite jobbig att streama. En korrekt kodad mkv ska inte komma upp i riktigt de hastigheterna. Å andra sidan kommer du ju bevisligen inte upp i "rätt" hastighet över ftp heller. Men varför är en begåvad fråga.
Kanske kan vara läge och fråga om du har testat med olika filer också..?
Postad 10 March 2008 - 01:27
Men va f*n! Nej, misstänkte att de kanske var långa, gamla, eller dragna parallellt med elen runt rummet eller något annat men icke. Nu börjar det bli svårt med idéer.
Jag har varit med om liknande men då har det varit klart större filer med demomaterial i mpeg-format med en bitrate på 40 Mbit/s och det blir lite jobbig att streama. En korrekt kodad mkv ska inte komma upp i riktigt de hastigheterna. Å andra sidan kommer du ju bevisligen inte upp i "rätt" hastighet över ftp heller. Men varför är en begåvad fråga.
Kanske kan vara läge och fråga om du har testat med olika filer också..?
Ja jag har testat en flertal olika med samma resultat. Vissa av dom har jag kört på extern disk direkt kopplad mot tvixen och då funkar det hur bra som helst.
Hur var det nu med IP i routern, spelar det nån roll vad jag gör där med portar å så och är det tvixens ip som ska öppnas eller är det datorns (det jag får fram i ipconfig)?
Postad 10 March 2008 - 09:16
Postad 10 March 2008 - 11:55
Det ringde några klockor i min skalle. Kan det vara följande från AVSFORUM du tänker på?Tysken77: jag tror att dina problem har med d-linkroutern att göra. Jag har för mig att jag läst att flera har problem med gigabitroutrar och tvixen och då speciellt routrar av märket d-link. Hittar inte tillbaka till de diskussionerna på mpcclub.com dock. Någon annan som minns att de läst något liknande?
http://www.avsforum........089&page=79
Långt ner på sidan står något om problem med 655-routern.
Jag tillhör dem som är skeptiska mot D-links routrar. Jag har haft två stycken och båda har strulat.
/Göran
Postad 10 March 2008 - 12:07
Det ringde några klockor i min skalle. Kan det vara följande från AVSFORUM du tänker på?Tysken77: jag tror att dina problem har med d-linkroutern att göra. Jag har för mig att jag läst att flera har problem med gigabitroutrar och tvixen och då speciellt routrar av märket d-link. Hittar inte tillbaka till de diskussionerna på mpcclub.com dock. Någon annan som minns att de läst något liknande?
Jag tillhör dem som är skeptiska mot D-links routrar. Jag har haft två stycken och båda har strulat.
/Göran
Jag tillhör också de som är skeptiska till D-Link, men vad jag förstår så hade han samma problem redan innan med sin Netgear-router. Jag hade testat att koppla Tvixen direkt till datorn i detta läget (troligen tidigare än så), för att se ifall nätverkskort och Tvixen fungerar som de ska.
Tysken... du hade väl så att du kan göra kabel själv? Den måste vara korsad ifall du kopplar direkt mot datorn.
Postad 10 March 2008 - 13:09
/Göran
Jag tillhör också de som är skeptiska till D-Link, men vad jag förstår så hade han samma problem redan innan med sin Netgear-router. Jag hade testat att koppla Tvixen direkt till datorn i detta läget (troligen tidigare än så), för att se ifall nätverkskort och Tvixen fungerar som de ska.
Tysken... du hade väl så att du kan göra kabel själv? Den måste vara korsad ifall du kopplar direkt mot datorn.
Jag får testa att koppla förbi idag. Har inga kontakter kvar så jag kan lika gärna köpa en färdig korsad kabel.
Fungerar det att koppla tvixen direkt mot datorn? Jag hörde nånstans att det måste gå genom en router?
Postad 10 March 2008 - 13:21
Jag får testa att koppla förbi idag. Har inga kontakter kvar så jag kan lika gärna köpa en färdig korsad kabel.
Fungerar det att koppla tvixen direkt mot datorn? Jag hörde nånstans att det måste gå genom en router?
Det ska fungera.
Postad 10 March 2008 - 14:09
Det ska fungera.
Jag får det inte att fungera.
Tvixen får ju inget ip.
Brandväggen är avstängd.
Är ni säkra på att man kan koppla dator direkt till tvix?
Kör med korsad kabel.
Redigerat av Unregistered47746e95, 10 March 2008 - 14:24.
Postad 10 March 2008 - 14:55
Har inte testat själv. Men kan man inte bara "ge" den en ip-adress, typ 192.168.0.100 i setup -> settings?Jag får testa att koppla förbi idag. Har inga kontakter kvar så jag kan lika gärna köpa en färdig korsad kabel.
Det ska fungera.
Jag får det inte att fungera.
Tvixen får ju inget ip.
Brandväggen är avstängd.
Är ni säkra på att man kan koppla dator direkt till tvix?
Kör med korsad kabel.
Postad 10 March 2008 - 15:04
Hittade felet. Vi har varit inne på det redan..
Bytte ut min hemgjorda kabel mellan router -> tvix mot en ny och nu verkar det funka.
Har bara hunnit testa en film men den flöt perfekt så länge jag tittade och jag ftp:ar i nästan 4 MB/s just nu ist för tidigare 1 MB/s.
Tydligen kan alltså en kabel som inte är helt rätt klämd fungera ändå. Fast sämre.
Tack alla för hjälpen med felsökningen.
Pinsamt att det visar sig vara min egen kabel som är roten till bekymret dock
Skall förresten "LAN IP inställningar:" i tvixen vara ställd på DHCP eller Statisk IP?
Den står på DHCP men routern delar väl ut samma adress till den hela tiden?
Redigerat av Unregistered47746e95, 10 March 2008 - 15:09.
Postad 10 March 2008 - 15:16
Äntligen!
Bytte ut min hemgjorda kabel mellan router -> tvix mot en ny och nu verkar det funka.
Har bara hunnit testa en film men den flöt perfekt så länge jag tittade och jag ftp:ar i nästan 4 MB/s just nu ist för tidigare 1 MB/s.
Tydligen kan alltså en kabel som inte är helt rätt klämd fungera ändå. Fast sämre.
Skall förresten "LAN IP inställningar:" i tvixen vara ställd på DHCP eller Statisk IP?
Kul att det löste sig. Jag tänkte föreslå ett byte av hemmagjorda kablar men glömde det. Jag har själv varit med om egentillverkade tp-kablar med samma fel. Många tappade paket, men då en del kommer fram blir det lite lurigt att felsöka.
Angående DHCP/statisk ip så är det en smaksak. DHCP är lite enklare, men jag har statiska ip-adresser så att dator, NAS och tvix alltid får samma IP (annars kan det bero på vilken ordning man sätter på grejerna i). 360:n har nog dynamisk ip dock har jag för mig.
Postad 10 March 2008 - 15:20
Postad 10 March 2008 - 15:52
Postad 10 March 2008 - 15:56
Shame on you!Äntligen!
Väldigt metodiskt felsökande fungerade i alla fall til slut så det är alltid något.
Och högre överföringshastighet än 3,5-4 MB/sekunden är bara att glömma, tyvärr.
Postad 10 March 2008 - 16:01
Shame on you!Äntligen!
Väldigt metodiskt felsökande fungerade i alla fall til slut så det är alltid något.
Och högre överföringshastighet än 3,5-4 MB/sekunden är bara att glömma, tyvärr.
Hade testat att byta kablar tidigare om jag inte vart nästan tvärsäker på att nätverkskablar antingen funkade och då till 100% eller så funkar dom inte alls.. Tur att jag provade till slut ändå
Nån som vet förresten hur snabb överföring 6500 klarar?
Redigerat av Unregistered47746e95, 10 March 2008 - 16:01.
Postad 11 March 2008 - 01:11
Hade testat att byta kablar tidigare om jag inte vart nästan tvärsäker på att nätverkskablar antingen funkade och då till 100% eller så funkar dom inte alls.. Tur att jag provade till slut ändå
Nån som vet förresten hur snabb överföring 6500 klarar?
Kan bara säga som alla andra, att det var skönt felet blev fixat.
Mina överföringar snittar sällan mer än 3,5MB/s och jag hoppas verkligen att du inte får 4 i snitt för då måste jag börja felsöka istället...
Trodde precis som du att en kabel borde fungera eller inte faktiskt, så vi har ju lärt oss något nytt i alla fall.
Jag kommer inte ihåg vad 6500'an hade för hastighet, men tror inte ens att den dubblar jämfört med våra och det känns inte som något argument till varför man skulle byta upp sig. Har för mig runt 6MB/s...
Postad 11 March 2008 - 12:45
Jag har haft en del mail-växling med supporten hos Canman och de säger att det inte ska uppstå några problem vid inspelning av SVT HD även om disken är fragmenterad. De har inte lyckats få fram felet hos sig. Själv har jag lyckats rekonstruera felet åtminstone 10 gånger.Jag har äntligen kommit underfund med varför jag får bild/ljud-störningar vid HD-inspelning från TVIX Tuner. Jag kan också rekonstruera problemet.
Så här hänger det ihop:
Bildstörningarna inträffar när den inspelade filen delas upp i fragment.
Eftersom en tänkbar felkälla kunde vara disken har jag bytt Hitachi-disken (320 GB) till Samsung (500 GB). Det skulle ha gjorts i alla fall. Tyvärr löste det inte problemet.
Canman har rekommenderat mig att lämna in TVIXen till Webhallen för service. Det har jag gjort i dag och hoppas att de lyckas lösa problemet.
/Göran
Postad 13 March 2008 - 18:17
Jag har problem med att ljudet hackar till när jag spelar musik på min TViX.
Efter 2 sekunder så blir det tyst i ca. ½ sekund, sen funkar allt perfekt. Samma sak sker varje gång jag byter låt. Det är bara när jag kör ljudet genom HDMI och om det är MP3-låtar eller mpg-videofiler. När man kör tex avi så sker inte detta problem.
På min förstärkare så släcks lampan "PCM" under tiden som det är tyst. Jag har dock kommit fram till att det är TViXen eftersom det bara är vid vissa filformat.
Någon som vet något??
Postad 13 March 2008 - 19:52
Har råkat ut för ett skumt problem (mitt första med min 5100)
Jag har två filmer. De är båda 720p .mkv. Enligt mediainfo har de exakt samma ljudegenskaper:
Codec : AC3
Bit rate mode : CBR
Bit rate : 640 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Rear: L R, LFE
Sampling rate : 48 KHz
Language : English
När jag spelar den ena är det inget problem alls, medan med den andra så hackar ljudet och förstärkaren verkar tappa kontakten med TViX'en från och till (kanske var femte sekund). Jag har ställt in "Digital" på TViX'en och har en optisk kabel till förstärkaren. Ändrar jag till "Analog" så försvinner problemet men jag får inte surround...
Jag är urkass på sådant här så jag vet inte om jag har förklarat mig så ni fattar eller om jag har fått med all nödvändig info.
Någon som har något tips angående detta?
Mvh
Tobbe
Ingen som har nåt tips ang. detta? Kan inte släppa mitt första "bakslag" med TViX'en
/Tobbe
Postad 13 March 2008 - 23:14
Postad 14 March 2008 - 09:40
får man bara in dom digitala gratis kanalerna eller får man in alla kannaler som sänds över tv-nätet (Vanlig kabeltv)
Postad 14 March 2008 - 12:18
nu verkar dom ha gjort en moddad FW av 1.3.15
EDIT:
Har nu testat denna FW å den funkade perfekt här för mig...
Redigerat av Unregistered7beef5b5, 14 March 2008 - 13:02.
Postad 14 March 2008 - 13:29
edit: du postar väl där att du lyckades uppgradera också?
Redigerat av distortion2, 14 March 2008 - 13:29.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
17 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?