Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 May 2008 - 12:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med ISO som tidigare och kör på en Samsung 500gig 16mb HDD i min.

Exakt samma som jag har med andra ord.
Ja, konstigt är det i alla fall.

Postad 14 May 2008 - 09:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
In och rösta för hur ditt val ser ut angående väskor när du behöver ta med dig TViX:en:
http://forum.canman....read.php?t=6181

Postad 14 May 2008 - 10:17

angra
  • angra
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
De Jag saknar på Tvixen som jag skulle uppskatta är att filmer/serier man har sett. skulle bli typ gråmarkerade.
De är en riktigt nice to have. Tror AppleTV har så. så man lätt kan se vilket avsnitt man är på.

Postad 14 May 2008 - 10:42

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

De Jag saknar på Tvixen som jag skulle uppskatta är att filmer/serier man har sett. skulle bli typ gråmarkerade.
De är en riktigt nice to have. Tror AppleTV har så. så man lätt kan se vilket avsnitt man är på.

Det var ju faktiskt en riktigt bra och enkel idé. Just avsnitt av tv-serier är ju klockrent när man vet ungefär hur många man hade sett för 3 veckor sedan. Därefter får man snällt öppna de man tror det är och kolla. En liten markering (som man kan återställa) borde vara lätt fixat.

Postad 14 May 2008 - 12:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det skulle jag också vilja ha. Plus att tvixen skulle komma ihåg var man är i filmen om man trycker på stopp och sedan play. Saker man kan leva utan, men det är enkla saker som skulle vara riktigt nice att ha.

Postad 14 May 2008 - 15:50

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Det skulle jag också vilja ha. Plus att tvixen skulle komma ihåg var man är i filmen om man trycker på stopp och sedan play. Saker man kan leva utan, men det är enkla saker som skulle vara riktigt nice att ha.

Har du provat knappen som heter "Bookmark" på fjärren? :)

Postad 14 May 2008 - 17:26

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har just skaffat en sån här mojäng och har 2 frågor..

1. Det enda jag har i formatet Flac är en quadversion av Dark Side of the Moon och första ggn jag provade att spela upp det i Tvixen så fungerade det, andra ggn och vilket jag tror att jag inte gjort någon förändring så fungerar det inte längre, det bara låter ett jämnt brus. Vad kan ha hänt?

2. Jag har några avi-filmsnuttar på datorn som jag hämtat ner från min DV-kamera men de fungerar inte att spela upp på Tvixen, har den senaste firmwiren, ej beta. Nån som vet om det fungerar med den nya betan eller måste man helt enkelt göra om de i andra format?

Kanske ska tillägga att jag har M-4100 om det spelar någon roll...
/Benny

Postad 14 May 2008 - 19:27

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har just skaffat en sån här mojäng och har 2 frågor..

1. Det enda jag har i formatet Flac är en quadversion av Dark Side of the Moon och första ggn jag provade att spela upp det i Tvixen så fungerade det, andra ggn och vilket jag tror att jag inte gjort någon förändring så fungerar det inte längre, det bara låter ett jämnt brus. Vad kan ha hänt?

2. Jag har några avi-filmsnuttar på datorn som jag hämtat ner från min DV-kamera men de fungerar inte att spela upp på Tvixen, har den senaste firmwiren, ej beta. Nån som vet om det fungerar med den nya betan eller måste man helt enkelt göra om de i andra format?

/Benny

Yo Benny!

1. Är du säker på att du inte gjort någon ljudinställning eller bara råkat höja mastervolymen i din TViX till över 25, då blir den nämligen röd och en massa knasiga ljud brukar uppstå. Testa dig fram lite, eller bara pilla lite mellan digitala/analoga ljudinställningar så skall du snart se att det kommer att funka.

2. Någon mer information om avi-filerna? Jag har enbart haft EN enda fil som inte gått att spela och jag har haft massor av avi-filer på min TViX, även egenhändiga sådana filmade med DV-kamera osv. Det är inte bara så enkelt att skärmen blir svart och det händer inget, eller slår den bara ifrån? Om skärmen blir svart under en tid, så vänta bara så sätter den snart igång.

Postad 14 May 2008 - 21:56

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

/Benny

Avi är precis som mkv bara en container och säger inte hur filmer är encodad. Det betyder att de flesta varianter i avi-containern fungerar medans vissa inte fungerar. Eventuellt går det kanske enkelt att koda om filerna med medföljande program till kameran..? Googlar du på kameran och avi så lär du säkert hitta matnyttig information

4100 och 5100 är precis samma sak innanför skalet och det spelar ingen som helst roll. Endast skal och guldplätterade kontakter skiljer. :D

Postad 15 May 2008 - 08:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har du provat knappen som heter "Bookmark" på fjärren? :D

Den funkar inte för mig i avi/xvid-filer. Gör den det för er andra? Jag har alltid trott att den bara funkar i isos.

Postad 15 May 2008 - 08:24

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Yo Benny!

1. Är du säker på att du inte gjort någon ljudinställning eller bara råkat höja mastervolymen i din TViX till över 25, då blir den nämligen röd och en massa knasiga ljud brukar uppstå. Testa dig fram lite, eller bara pilla lite mellan digitala/analoga ljudinställningar så skall du snart se att det kommer att funka.

2. Någon mer information om avi-filerna? Jag har enbart haft EN enda fil som inte gått att spela och jag har haft massor av avi-filer på min TViX, även egenhändiga sådana filmade med DV-kamera osv. Det är inte bara så enkelt att skärmen blir svart och det händer inget, eller slår den bara ifrån? Om skärmen blir svart under en tid, så vänta bara så sätter den snart igång.

Aha, visste inte att den kunde knasa med att bara ändra mastervolymen. Men jag har bara använt den digitala ljudutgången, koax, så då borde väl allt stå på digitalt och det låter, visserligen bara ett brusljud men kan nåt ha hänt med filerna?

Avi är precis som mkv bara en container och säger inte hur filmer är encodad. Det betyder att de flesta varianter i avi-containern fungerar medans vissa inte fungerar. Eventuellt går det kanske enkelt att koda om filerna med medföljande program till kameran..? Googlar du på kameran och avi så lär du säkert hitta matnyttig information

4100 och 5100 är precis samma sak innanför skalet och det spelar ingen som helst roll. Endast skal och guldplätterade kontakter skiljer. :D

Det stod faktiskt något om att det inte stöds, kommer inte ihåg just nu vad det stod, är på jobbet men kollar upp det när jag kommer hem..

Postad 15 May 2008 - 08:40

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Aha, visste inte att den kunde knasa med att bara ändra mastervolymen. Men jag har bara använt den digitala ljudutgången, koax, så då borde väl allt stå på digitalt och det låter, visserligen bara ett brusljud men kan nåt ha hänt med filerna?

Om du ska köra digitalt ljud, så har jag för mig att du måste ha volymen satt på 25 för att signalen ska passera in och ut orörd. Har för mig att andra har fått brus eller helt tyst när de inte har haft just 25. Testa det. :D

Postad 15 May 2008 - 15:27

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Om du ska köra digitalt ljud, så har jag för mig att du måste ha volymen satt på 25 för att signalen ska passera in och ut orörd. Har för mig att andra har fått brus eller helt tyst när de inte har haft just 25. Testa det. :)

Helt rätt. Skickas DTS digitalt ska ingen förändring alls göras, allt kodas av i förstärkaren. Men det funger enbart om dels signalen inte är påverkad alls, dels förstärkaren har DTS-avkodning.

Postad 15 May 2008 - 17:31

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Tack för informationen ang mastervolymen, visst var det så, kasst men nu fungerar det fast med ett stort men........

Mellan varje låt så buffrar den i ca5 sec, lite småjobbigt vill jag påstå på en skiva som DSOTM, vi (med er hjälp) fick det att fungera iallafall men om jag ska lyssna på den så blir det nog att slänga i SACD-skivan och lyssna på 5,1 istället, rekommenderas varmt.. :)

Jo, sen var det ju filformatet på AVI som spökade, det står: Videokodningen stöds inte: dvsd vilket inte säger mig något, har inte heller tidigare hört talas om mkv förrän jag var in på den här tråden och skummade lite, blir väl att läsa på lite.. :)

/Benny

Postad 15 May 2008 - 18:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack för informationen ang mastervolymen, visst var det så, kasst men nu fungerar det fast med ett stort men........

Vadå kasst? :) Det är väl bättre att justera volymen ändå på din stereo, så du inte förvränger ljudet på källan, vilket är det de facto gör i TViX:en. Du förstärker signalen och när du har förstärkt ljudet för mycket (vilket är det du gör och kan), så kommer det låta riktigt illa. Det inte är inte kasst. Det bara är så. :)

Postad 15 May 2008 - 21:01

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Vadå kasst? :) Det är väl bättre att justera volymen ändå på din stereo, så du inte förvränger ljudet på källan, vilket är det de facto gör i TViX:en. Du förstärker signalen och när du har förstärkt ljudet för mycket (vilket är det du gör och kan), så kommer det låta riktigt illa. Det inte är inte kasst. Det bara är så. :)

Det är väl kasst att man mer eller mindre omedvetet kan ändra en inställning som fullständigt förstör. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det finns möjlighet att ändra volymen alls. Som du själv säger. Det är bättre att ändra på din stereo.

Postad 15 May 2008 - 21:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det är väl kasst att man mer eller mindre omedvetet kan ändra en inställning som fullständigt förstör. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det finns möjlighet att ändra volymen alls. Som du själv säger. Det är bättre att ändra på din stereo.

Ja, jo, jag håller med dig. Det är en konstig knapp, egentligen. Jag gissar, och det här är ingen kvalificerad gissning, att den funktionen ligger där för att fjärrkontrollen är en OEM-fjärrkontroll. Det där "är" per definition volymknappen på många av dessa fjärrkontroller. Men som sagt, jag håller med dig. :)

Postad 16 May 2008 - 08:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Ny firmware ute, 1.4.52. Den här ligger dessutom på dvicos riktiga ftp-site och inte i beta-katalogen så frågan är om det är en officiell icke-beta?

Firmware 1.4.52

Postad 16 May 2008 - 09:08

wsib
  • wsib
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Om 1.4.52 är Final, så hoppas jag verkligen att de äntligen fixat buggarna som DViCO introducerade i den senaste sviten av beta firmwares:

- synkroniseringen av ljud-bild
- Bildformat vid växling mellan SD och HD kanal

Rapportera gärna, kommer själv testa ikväll!

Postad 16 May 2008 - 16:53

partymatz
  • partymatz
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Jag skulle vilja använda ett 16 gb usb minne till min tvix men jag har för mig att jag läst någonstans att man inte kan använda usb minnen som använder sig av drivrutin, är detta sant samt har storleken på minnet någon betydelse dvs att man bara kan använda upp till en viss storlek? Om det är någon som använder ett 16 gb usb som fungerar så skulle jag vara tacksam om ni kunde uppge tillverkare osv.
Tack på förhand......

Postad 16 May 2008 - 17:40

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
jag undrar hur det är med subtitles?
Försökte häromdagen spela en avi-fil och extern subtitle men det gick inte.
Krävs det någon speciell sorts subtitle till det?

Postad 16 May 2008 - 18:16

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

jag undrar hur det är med subtitles?
Försökte häromdagen spela en avi-fil och extern subtitle men det gick inte.
Krävs det någon speciell sorts subtitle till det?

Nej, det ska fungera automatiskt om filen heter samma sak som filmen (+ .srt/.sub). Jag använder alltid .srt för .sub buggar ibland.

Postad 16 May 2008 - 19:19

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
någon som vet om 1.4.52 är beta eller ikke?

mvh benteboy :)

Postad 16 May 2008 - 21:35

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
iso funkar fortfarande dåligt med den nyaste. hoppas verkligen det är en beta.. får köra med 51'an så länge för den funkar bäst enligt mig :)

mvh benteboy :wub:

Postad 17 May 2008 - 13:26

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Vet inte om det tagits upp redan, men varför kan inte dom ändra utseendet på GUI till tvix 4100? Ser ju för bedrövligt fult ut. Kan ju inte vara så himla svårt att ändra det.

Postad 17 May 2008 - 13:49

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Vet inte om det tagits upp redan, men varför kan inte dom ändra utseendet på GUI till tvix 4100? Ser ju för bedrövligt fult ut. Kan ju inte vara så himla svårt att ändra det.

Nå, om det nu inte är så svårt, så gör då ett bättre själv. Upp till bevis! :)
Här är en metod som fungerar för 4000/5000. x100-modellerna har samma struktur på firmware så det är bara att sätta igång.
http://forum.opentvi...ic.php?f=8&t=90
Du hittar all nödvändig info på forumet ovan samt http://wiki.opentvix.com

/Jofa

Postad 17 May 2008 - 13:59

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Massor av gånger. :)

Platsen i kretsarna är så pass liten att de har prioriterat mkv-stöd och andra funktioner som användarna ville ha.
Som någon sa innan i tråden, så är det just kontrasten mellan 70-talsstuket och den högupplösliga filmen som är lite av det häftiga med dessa burkarna. Annars får man köpa de nya 6500/7000 istället.
Rent generellt så ser jag bara en viktig förändring med de nya modellerna och det är att texterna blir runda och fina, annars har jag inte haft något sug efter att byta.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 17 May 2008 - 13:59.

Postad 17 May 2008 - 21:49

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Mellan varje låt så buffrar den i ca5 sec, lite småjobbigt vill jag påstå på en skiva som DSOTM, vi (med er hjälp) fick det att fungera iallafall men om jag ska lyssna på den så blir det nog att slänga i SACD-skivan och lyssna på 5,1 istället, rekommenderas varmt.. :)

Det finns kopplingar/system där du måste ändra volymen på TViXen, t.ex. körning i stereo med koppling analogt direkt till slutsteg (DTS samplas då ner till 2-kanal). Det är förstås mycket ovanligt, men möjligheten att ändra volymen med fjärren är inte så dum att ha. Det är ju inte så att du ändrar "för högt" och ljudet förstörs, DTS är egentligen ett "hack" och ändrar du volymen neråt till vadsomhelst annat än 25 blir det också bara brus. DTS-ljudet skickas helt enkelt ut kodat, och all påverkan på ljudet förstör kodningen.

Det som behövs, är precis som finns på Squeezebox, en konfigurationsinställning: "Låt inte volymkontrollen påverka den digitala utsignalen". Något för Canman att rapportera vidare till DViCO.

Redigerat av tommypeters, 17 May 2008 - 21:49.

Postad 18 May 2008 - 21:32

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

iso funkar fortfarande dåligt med den nyaste. hoppas verkligen det är en beta.. får köra med 51'an så länge för den funkar bäst enligt mig :)

Vad är det som är bättre enligt dig i .51 än i 1.4.52?

1.4.52 är officiell firmware (ej beta) men dvico har inte lagt ner utvecklingen för det som tur är. Jag tror inte att changelogen för .52 är postad, så här kommer den.

Changes in this new release for M-4100 and M-5100:

• 1. Better AVI file compatibility and response time by adapting own RFX engine.
  • 2. Subtitle compatibility enhanced
  • 3. Better compatibility TS/TP/M2TS/MTS file playback
  • 4. VC-1 codec added in MKV playback
  • 5. 120Hz file support added
  • 6. Subtle stutter removed in NTSC/PA/24Hz mode
  • 7. NTSC/24Hz, PAL/24Hz added
  • Not much change about JPEG and music play.

Note:
Our next top priority to-do list.
  • Enhancement in JPEG slide show

Redigerat av distortion2, 18 May 2008 - 21:35.

Postad 18 May 2008 - 21:49

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Vad är det som är bättre enligt dig i .51 än i 1.4.52?

1.4.52 är officiell firmware (ej beta) men dvico har inte lagt ner utvecklingen för det som tur är. Jag tror inte att changelogen för .52 är postad, så här kommer den.

Changes in this new release for M-4100 and M-5100:

• 1. Better AVI file compatibility and response time by adapting own RFX engine.
  • 2. Subtitle compatibility enhanced
  • 3. Better compatibility TS/TP/M2TS/MTS file playback
  • 4. VC-1 codec added in MKV playback
  • 5. 120Hz file support added
  • 6. Subtle stutter removed in NTSC/PA/24Hz mode
  • 7. NTSC/24Hz, PAL/24Hz added
  • Not much change about JPEG and music play.

Note:
Our next top priority to-do list.
  • Enhancement in JPEG slide show

Har ISO fix ramlat ur deras "to-do list" eller skall det funka nu? Har bara kör en iso på nyaste fw o den funkade faktiskt men däremot fick jag följande problem efter uppdatering till .52 :
1: Klockan ändrade tid.
2: Den ser inte iso filer i min utdelade mapp på pc:n längre.
3: Tidvisningen på ovan sedda iso film funkade inte utan började om ifrån 0:00:00 titt som tätt.
Fel nr2 vet jag inte om det kom med senaste fw eller inte men har inte haft ngt problem med den biten sedan jag drog igång netshare för ett bra tag sedan , ngn som har ngn ide om vad som hänt?

Postad 18 May 2008 - 23:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har ISO fix ramlat ur deras "to-do list" eller skall det funka nu? Har bara kör en iso på nyaste fw o den funkade faktiskt men däremot fick jag följande problem efter uppdatering till .52 :
1: Klockan ändrade tid.
2: Den ser inte iso filer i min utdelade mapp på pc:n längre.
3: Tidvisningen på ovan sedda iso film funkade inte utan började om ifrån 0:00:00 titt som tätt.
Fel nr2 vet jag inte om det kom med senaste fw eller inte men har inte haft ngt problem med den biten sedan jag drog igång netshare för ett bra tag sedan , ngn som har ngn ide om vad som hänt?

3. Jag har inte lagt in .52 än, men fick samma strul med en ISO-film igår med .51.
Tiden nollställdes, men även att den frös vid 3 tillfällen när jag körde över nätverk dessutom.
Kan vara en tillfällighet, men det med tiden känns lite väl lika.

Postad 19 May 2008 - 08:56

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
för mig så funka iso bättre i .51 än i .52 där var den bedrövlig. så jag bytte ner mig till 51 den gillar jag bäst :)

mvh benteboy B)

Postad 19 May 2008 - 11:59

Chelz
  • Chelz
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan man spela upp Powerpoint presentationer i någon av de nyare firware?

Eller är det dött lopp?

Postad 19 May 2008 - 12:05

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
.iso funkar inte klockrent med nya fw heller.

Det är olika när i filmen som den fryser, men det sker med så gott som varenda .iso som jag testat.

Postad 19 May 2008 - 14:36

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Känns som enda egentliga förbättringen med de nya fw:na är att embeded subs i mkv funkar :)

Postad 19 May 2008 - 15:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kan man spela upp Powerpoint presentationer i någon av de nyare firware?

Eller är det dött lopp?

Det finns inget OS som Windows i TViX:en och Microsoft Powerpoint är ju en Microsoftprodukt så sorry. :/

Postad 20 May 2008 - 06:15

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
En fråga om ljud,

De allra flesta mkv-filer jag har är med DTS-HD ljud med bitrate 1.5Mbit även några med FLAC 5.1 , hur klarar tvixen av detta ?

Nu har jag ingen förstärkare som kodar av DTS-HD, utan bara DTS. Funderar på en ny förstärkare men fungerar det inte kan man lika görna köpa en sådan här .....https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184279

Postad 20 May 2008 - 07:55

Mindraid
  • Mindraid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

för mig så funka iso bättre i .51 än i .52 där var den bedrövlig. så jag bytte ner mig till 51 den gillar jag bäst :)

mvh benteboy :)

Fråga: Jag har ju nu provat .52 firmware men vad i #%*"?%¤# är .51 för firmware?:blink: Jag hittar ingen med det namnet i beta mappen eller i den officiella mappen för firmware. Jag har innan senaste firmware testat "tvix_M-x100_1.3.15.zip" som jag trodde var den innan men finns det flera så skicka länken:)
Strul och tankar:
Jag har nu provat "tvix_M-x100 1.4.52.zip" på min TViX HD M-5100SH men den funkar inte bra nu. Vissa video-filer kan man inte "hitta i sharen" med den nya firmware och alla mina video-filer har jag associerat med jpg/png ikoner. Väldigt många (inte alla )video-filer som jag har associerat med ikoner ses inte av tvixen utan den visar istället standart ikonen för video. Just nu har jag 4st diskar utdelat med netshare och ibland när man väljer en ny disk att läsa ifrån kan tvixen istället för att läsa direkt i rooten gå direkt in i första bästa mapp. Jag väljer med andra ord inte en mapp som heter "tvixhd1" eller nåt sånt utan jag väljer rooten direkt på disken i inställningen i netshare.
Med nya firmware så tyckte jag först att den blev snabbare men jag märkte snart att snabbheten inte var konstant och att tvixen kunde bli extremt seg ibland. När jag hade flashat med nya firmware så tappade den alla inställningar som jag hade gjort innan. Det som är "smutt" med nya firmware är att embeded subs i mkv funkar:)
Nu kör jag den äldre firmwaren ("tvix_M-x100_1.3.15.zip").... :D

.iso funkar inte klockrent med nya fw heller.

Det är olika när i filmen som den fryser, men det sker med så gott som varenda .iso som jag testat.

På min stationära dator så har jag netshare och alla diskar. Både tvixen och den datorn är kopplade till en dlink router. Jag har även en brandvägg i datorn som heter Kaspersky som jag tycker är j-vligt bra MEN... För 2 veckor sedan trodde jag min tvix hade fått spunk. När jag tittade på film så kunde bilden låsa sig och ibland så hårt att jag blev tvungen att boota om tvixen. Efter lite felsökning kom jag fram till att det borde vara min brandvägg som laggade trafiken som tvixen ville ha. Jag såg då till att tvixen hade fulla rättigheter i nätet....men inte faen hjälpte det:(. Efter lite pulande i brandväggen så såg jag att all trafik innanför brandväggen inte litade på varandra. När jag väl tillät all trafik inom nätverket så hackade det inte längre:)...En tanke bara: Kolla brandväggen!

Postad 20 May 2008 - 08:38

benteboy
  • benteboy
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
/tvix_M-x100_1.4.51.zip så ser den ut finns två sidor bak i forumet

mvh Benteboy :)

Postad 20 May 2008 - 09:39

Mindraid
  • Mindraid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

/tvix_M-x100_1.4.51.zip så ser den ut finns två sidor bak i forumet

mvh Benteboy :)

Heheh...jag såg det just:)....Tackar för hjälpen
Hur ofta crachar netshare för er?

Postad 20 May 2008 - 09:47

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
På min stationära dator så har jag netshare och alla diskar. Både tvixen och den datorn är kopplade till en dlink router. Jag har även en brandvägg i datorn som heter Kaspersky som jag tycker är j-vligt bra MEN... För 2 veckor sedan trodde jag min tvix hade fått spunk. När jag tittade på film så kunde bilden låsa sig och ibland så hårt att jag blev tvungen att boota om tvixen. Efter lite felsökning kom jag fram till att det borde vara min brandvägg som laggade trafiken som tvixen ville ha. Jag såg då till att tvixen hade fulla rättigheter i nätet....men inte faen hjälpte det:(. Efter lite pulande i brandväggen så såg jag att all trafik innanför brandväggen inte litade på varandra. När jag väl tillät all trafik inom nätverket så hackade det inte längre:)...En tanke bara: Kolla brandväggen!
[/quote]

Förstår inte vad min brandvägg ska ha med saken att göra, med tanke på att jag kör ALLT från interna disken i Tvixen.
Faktum kvarstår, .iso funkar fortfarande inte....

Är det nog för en reklamation och retur?
För enligt specen så ska ju .iso funka på den.

Postad 20 May 2008 - 10:17

Mindraid
  • Mindraid
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Förstår inte vad min brandvägg ska ha med saken att göra, med tanke på att jag kör ALLT från interna disken i Tvixen.
Faktum kvarstår, .iso funkar fortfarande inte....

Är det nog för en reklamation och retur?
För enligt specen så ska ju .iso funka på den.

Aha....jag fattade aldrig det att du körde direkt från disken i tvixen...sorry:)
Funkar inte iso ALLS för dig????.......inte ens när du kör genom nätverket till tvixen?
Jag själv änvänder inte längre disk i min tvix då jag hade mycket strul ibörjan med att det hängde sig eller hackade när man titta på film. Jag kör endast genom nätverket och jag har ingen disk i tvixen!!!! Jag hade endast en seagate 250gb över när jag köpte tvixen så det var den enda disken jag har provat med och jag trodde att det var disken men det kan var tvixen också hör jag:(......vilken j-vla kass firmware. Stryk det sista med kass för jag vet ju inte hur det är att göra en bra firmware men man kan ju hoppas att dvico vet:)

Postad 20 May 2008 - 14:03

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Måste bara dela med mig av en sak jag precis upptäckte... Tvixen spelar upp mina videofilmer från min Sony HDR-SR7 (hårddiskbaserad HD-videokamera) rakt upp och ned. Tvixen klarar alltså av att spela AVCHD. Kvaliten blir dessutom mycket bra.

Blir bara mer och mer impad av den här lilla manicken...

Postad 20 May 2008 - 14:41

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

En fråga om ljud,

De allra flesta mkv-filer jag har är med DTS-HD ljud med bitrate 1.5Mbit även några med FLAC 5.1 , hur klarar tvixen av detta ?

Nu har jag ingen förstärkare som kodar av DTS-HD, utan bara DTS. Funderar på en ny förstärkare men fungerar det inte kan man lika görna köpa en sådan här .....https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184279

41/5100 kommer alldrig att stödja/klara av DTS-HD :) men det skall däremot 6500 göra så småningom(om den inte redan gör det?). Finns det bara en ljudfil i dina mkv:s ? Ang ny förstärkare skulle jag inte tveka på att köpa en som klarar de nya HD-formaten om du inte planerar att byta snart igen.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 20 May 2008 - 14:43.

Postad 20 May 2008 - 16:28

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

41/5100 kommer alldrig att stödja/klara av DTS-HD :) men det skall däremot 6500 göra så småningom(om den inte redan gör det?). Finns det bara en ljudfil i dina mkv:s ? Ang ny förstärkare skulle jag inte tveka på att köpa en som klarar de nya HD-formaten om du inte planerar att byta snart igen.

Förstärkaren visar att det är DTS den spelar upp, menjag vet att den inte klarar DTS-HD, så då görs nog den om till vanlig DTS, för filmerna har DTS-HD :-)

INFO från mediainfo

Audio #0
Codec : DTS
PlayTime : 3h 16mn
Bit rate : 1536 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Surround: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Resolution : 24 bits
Title : DTS - 1536 kbit/sec
Language : English

Hmmm.. Tror nog inte detta är DTS-HD....

Vissa filmer jag har har även
English DTS 5.1 768kbps

Men det är ju den dubbla bitraten... vet inte vad som är skillnaden ....

En annan film har detta ljudformat
Audio #1
Codec : A_FLAC
PlayTime : 1h 27mn
Resolution : 16 bits
Title : FLAC 5.1 1722 Kbps

Redigerat av Peter_sm, 20 May 2008 - 16:59.

Postad 20 May 2008 - 20:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Förstärkaren visar att det är DTS den spelar upp, menjag vet att den inte klarar DTS-HD, så då görs nog den om till vanlig DTS, för filmerna har DTS-HD :-)

INFO från mediainfo

Audio #0
Codec : DTS
PlayTime : 3h 16mn
Bit rate : 1536 Kbps
Channel positions : Front: L C R, Surround: L R, LFE
Resolution : 24 bits
Title : DTS - 1536 kbit/sec

Hmmm.. Tror nog inte detta är DTS-HD....

Enl. wikipedia: DTS-HD spåret innehåller ett 1536kbps DTS fullrate originalspår.
Maxbitrate för Blu-ray är 6Mbps, maxbitrate för HD DVD är 3Mbps (DTS-HD).

Troligtvis så har de tagit bort det riktiga DTS-HD spåret från filen och lämnat enbart fullrate-spåret.
FLAC ska funka med musik, men i mkv-filer har jag för mig att det blir tyst. Fråga mig inte varför...

Postad 21 May 2008 - 06:39

xrister
  • xrister
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

.....

Vad gjorde du i brandväggen ? Kan du vara mer specifik ?
Jag upplever samma problem nämligen dvs att bilden hänger sig efter ca 10 min. Grymt störande och heller ingen bra reklam för burken till frugan...

Läste på ett engelskt forum(mpcclub.com) att det även kunde bero på att det blir för varmt i TViX:en (min står t.ex. på min satellitmottagre, ska testa att flytta på den för att se om det blir någon förbättring)

Postad 21 May 2008 - 17:39

postal
  • postal
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej hur blir det med DTS ljud och 5.1 ljud om man kör via hdmi och vill ha ljud i tv. Kan man ändra i options att ljudet blir analogt så att tv kan spela ljudet eller måste man köra med en förstärkare för att få ljud?

Vill köpa denna maskin är bara detta jag vill ha svar på först så mycket tacksam!

Postad 21 May 2008 - 20:15

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
jag köpte en hdd idag men självklart hade jag inte usb-sladen eller släden här hemma så kan jag sätta in hddn i datorn, formatera och börja lägga över saker och sen när jag fått fatt på sakerna stoppa i den i tvixen?

Redigerat av Unregisteredb8bb5cfd, 21 May 2008 - 20:16.

Postad 21 May 2008 - 20:20

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

jag köpte en hdd idag men självklart hade jag inte usb-sladen eller släden här hemma så kan jag sätta in hddn i datorn, formatera och börja lägga över saker och sen när jag fått fatt på sakerna stoppa i den i tvixen?

Japp. Du kan slänga in hårddisken i datorn istället. Mitt tips är att du följer min korta guide:

https://www.minhembi...s...t&p=1565040

Huvudsaken är att du väljer disken som "Primary", inte "Logical". :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.