/Crue
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 juni 2008 - 19:38
/Crue
Postad 11 juni 2008 - 19:59
Sitter och funderar på att skaffa mig ett HDTV abonemang från ComHem men blir lite tveksam när jag läser tråden om deras HD box. Jag sitter för närvarande på Samsung DCB-B270Z och är egentligen inte ute efter HD kanalerna i sig när det är så taskigt utbut, det jag är ute efter är så pass bra bild på SD kanalerna som möjligt. Är det någon som rekomenderar någon annan box eller är HD Boxen det bästa alternativet även fast mjukvaran "suger purjo"?
/Crue
Det finns ingen anledning att skaffa HD boxen för SD kanalerna. Den ger inte bättre bild på SD kanalerna, snarare sämre. Jag har två vanliga digital boxar också. Båda ger bättre bild, även efter senaste mjukvaran. HD boxen blir tyvärr inte bättre. Jag hade i dag på eftermiddagen förmånen att få jämföra Comhems HD box med Canal Digitals HD box. Canal Digitals box var klasser bättre. Blev riktigt förbannad när jag såg skillnaden mellan boxarna. Både på SD och HD kanaler. Mitt råd är att byta till Canal Digital om du har möjlighet. Har du inte det behåll den box du redan har. Du kommer bara bli besviken annars.
Redigerat av MacGam, 11 juni 2008 - 20:00.
Postad 18 juni 2008 - 16:40
Postad 30 juni 2008 - 12:25
Postad 30 juni 2008 - 12:55
Sitter och funderar på att skaffa mig ett HDTV abonemang från ComHem men blir lite tveksam när jag läser tråden om deras HD box. Jag sitter för närvarande på Samsung DCB-B270Z och är egentligen inte ute efter HD kanalerna i sig när det är så taskigt utbut, det jag är ute efter är så pass bra bild på SD kanalerna som möjligt. Är det någon som rekomenderar någon annan box eller är HD Boxen det bästa alternativet även fast mjukvaran "suger purjo"?
/Crue
jag hyllar inte hd boxen men jag kan säga så här att den ger bra bild på HD och SD bilden är godkänd men inte bra men godkänd. du lider inte hemska förluster att köpa denna... värt att anmärka om du har en reciver hdmi switchningen funkar ej genom hemmabio recivern så man får dra hdmi kabeln direkt till tv och ljudet via toslink till recivern...
Postad 30 juni 2008 - 13:42
Jag värdesätter HD-boxens bild mer än Samsungs Sd-box även på SD-material. På HD-material så är bilden som sig bör naturligtvis oftast klart bättre än SD (beroende på sändning). Testar just nu National Geographic HD och ett bra producerat program är oerhört mycket bättre än vad som helst på bl.a. NG SD. Sedan handlar det om kronor och bindningstid naturligtvis och om man skall vänta på en eventuell inspelningsbar HD-box eller inte.Får man verkligen äta upp det om man skaffar denna? Jag bor i ett comhem-hus, och som jag ser det finns det väl inget annat alternativ, om jag vill ha t.ex. C+ Sport (HD)?
Redigerat av Arg Ument, 30 juni 2008 - 13:43.
Postad 30 juni 2008 - 14:22

ComHem har helt satt stop för att köpa en egen box och sätta in deras kort i den?
Postad 30 juni 2008 - 14:42
Att HD är bättre än SD är ju en fördel
![]()
ComHem har helt satt stop för att köpa en egen box och sätta in deras kort i den?
du kan köpa egen box för SD sändningar men inte HD. HD kanalerna är pairade till deras hd box vilket är totalt sinnessjukt men ska man ha sd så kan man köpa vilken box man vill.. en annan nackdel med paringen är ju om man har 2 hd boxar så kan du bara se hd kanalerna på den ena då den är pairade till den boxen
Redigerat av Duckface21, 30 juni 2008 - 14:44.
Postad 01 juli 2008 - 09:43
du kan köpa egen box för SD sändningar men inte HD. HD kanalerna är pairade till deras hd box vilket är totalt sinnessjukt men ska man ha sd så kan man köpa vilken box man vill.. en annan nackdel med paringen är ju om man har 2 hd boxar så kan du bara se hd kanalerna på den ena då den är pairade till den boxen
Vänta här nu... Jag har en hd-box som jag kör i ett rum som jag även köpte av comhem. Nu ska vi köpa en ny hd-tv i ett annat rum och vill även där ha hd-boxen (fast tänkte köpa någon annan stans än av comhem). Kommer den nya boxen inte fungera då?
Redigerat av Knolpak, 01 juli 2008 - 09:44.
Postad 01 juli 2008 - 10:06
Postad 01 juli 2008 - 11:57
Vänta här nu... Jag har en hd-box som jag kör i ett rum som jag även köpte av comhem. Nu ska vi köpa en ny hd-tv i ett annat rum och vill även där ha hd-boxen (fast tänkte köpa någon annan stans än av comhem). Kommer den nya boxen inte fungera då?
nej det går inte dumt nog enda alternativet för dig är att ta ett till abonnemang och ett till kort det innebär typ 2 identiska abonnemang.. ett alternativ är ju att ta smal paketet med hdtv paketet för ena boxen om du ska se SD kan du skifta korten då ser du iallaf hd på båda boxarna
Redigerat av Duckface21, 01 juli 2008 - 12:06.
Postad 01 juli 2008 - 12:14
Redigerat av Leatherface, 01 juli 2008 - 12:14.
Postad 01 juli 2008 - 13:18
Finns det inte någon form av kortförlängare och jag att samma kort samtidigt kan användas på fler ställen? Minns inte vad det heter. Lagligheten är möjligen tveksam.
Postad 01 juli 2008 - 15:55
du borde kunna flytta kortet mellan boxarna sålänge de är comhems boxar men du kan inte se samtidigt på dom...
ska man bara se SD så kan du flytta korten som du vill mellan alla möjliga boxar men HD är parat till box du kan bara se HD kanalerna via den box hd kanalerna är köpt med
När det gäller SD, ja. Min Humax delar kort med min Sammy och det går utmärkt.
Finns det inte någon form av kortförlängare och jag att samma kort samtidigt kan användas på fler ställen? Minns inte vad det heter. Lagligheten är möjligen tveksam.
det fins en som funkar här är den men ack så dyrt http://www.nettosat....sgaranti-1.html
Redigerat av Duckface21, 01 juli 2008 - 15:57.
Postad 01 juli 2008 - 16:39
Jag vet men om det är samma boxtyp så ska det gå flytta kortet mellan dom men inte till några andra boxar...ska man bara se SD så kan du flytta korten som du vill mellan alla möjliga boxar men HD är parat till box du kan bara se HD kanalerna via den box hd kanalerna är köpt med
Postad 01 juli 2008 - 17:31
Jag vet men om det är samma boxtyp så ska det gå flytta kortet mellan dom men inte till några andra boxar...
nej kan intyga det funkar inte boxarna har ett box nr det är det som parars med kortet
Redigerat av Duckface21, 01 juli 2008 - 17:32.
Postad 01 juli 2008 - 18:29
Skaffa en HDMI-växel och en tillräckligt lång HDMI-kabel så slipper du skaffa en box till. Det kanske kan gå med en IR-länk för fjärren så slipper du springa mellan rummen vid kanalbyte om du mot förmodan inte har jä..ligt långa armar.
Redigerat av Latman, 01 juli 2008 - 18:32.
Postad 01 juli 2008 - 19:02
Skaffa en HDMI-växel och en tillräckligt lång HDMI-kabel så slipper du skaffa en box till. Det kanske kan gå med en IR-länk för fjärren så slipper du springa mellan rummen vid kanalbyte om du mot förmodan inte har jä..ligt långa armar.
skulle ju va en fördel för han med hdmi växel men det krånglar ju bara sen efter senaste fw
Postad 01 juli 2008 - 20:36
skulle ju va en fördel för han med hdmi växel men det krånglar ju bara sen efter senaste fw
Vaa..hare vatt nått krångel ?
Me vad då ?
Manuell HDMI-växel går ju annars alltid utmärkt...plugg ur, plugg in.
Postad 02 juli 2008 - 06:39
Ring kundtjänst, de kommer säkert att vilja sälja ytterligare ett kort men neka det och säg att du vill flytta ditt kort mellan två boxar. Har för mig att jag läst i en anna tråd där någon gjort så.
Postad 02 juli 2008 - 21:53
fel dom parar till ett chip i boxen och inte boxid... det funkar inte på samma sätt som t.ex videoguard som viasat kör... fast kanske dom kör med både och men isf ska det bara vara och ringa och få de parat mot den andra boxen med... så att emulera boxid i t.ex dreambox eller htpc är bara att glömma...nej kan intyga det funkar inte boxarna har ett box nr det är det som parars med kortet
Redigerat av Leatherface, 02 juli 2008 - 21:54.
Postad 03 juli 2008 - 10:03
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar