Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-42PZ70 VS Samsung LE-40N87BD

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2008 - 17:18

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej
Har äntligen beslutat mig för att köpa en platt tv och är i stort behov av råd från alla er där ute. Har kollat runt en del på alla forum och recensioner och nu står valet mellan en Panasonic TH-42PZ70(Plasma) och Samsung LE-40N87BD(LCD).

Jag har tänkt att använda Tv:n till att kolla på Film, Analog TV, PS3 och eventuellt som datorskärm Den största delen kommer den nog användas till Film och Tv tittande.

Den uppfattningen jag fått om Panasonic TH-42PZ70 är att den passar bra för att titta på film och analog-Tv. Har inte hittat så mycket om hur den fungerar som datorskärm och att spela Tv-spel med. Dock läste jag någonstanns att det var någon som haft problem med eftersläpningar när de spelat PS3 på Tv:n. Är det någon som testat Tv:n och har lust att berätta vad ni tycker om den? Svärta? eftersläpningar? mm.

Är även lite orolig för att det ska bli inbränningar så jag hade gärna velat höra om det är någon som haft problem med detta på sin Panasonic TH-42PZ70? Läste att det är det inte är så vanligt bland nya Tv-apparater utan det var ett problem bland äldre modeller......

Om Samsung LE-40N87BD har jag inte hittat så mycket info men jag har hört att samsung överlag har väldigt bra LCD-TV men har även förstått att en del av deras modeller lider av buggar. Är det någon som sett eller har en sån här TV och kan berätta om vad ni tycker om den? Någon som haft problem?

Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få :)

P.S Om det finns en modell i denna prisklass som är bättre får ni gärna skriva det.

Redigerat av rydell, 01 July 2008 - 17:35.

Postad 06 July 2008 - 15:48

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tråkigt att ingen vill hjälpa mig i mitt sökande efter den perfekta TV:n....... Var förresten inne på SIBA för att kolla lite på olika modeller och fick syn på panasonic TH-42PZ70 ..... tyckte det var helt värdelös bild, såg oskarp ut och de röda färgerna så oranga ut.....nästan sämst bild i hela affären...

blev istället sugen på

som såg ut att ha bra bild.... Vad tror ni om denna TV:n? är den ett bättre val än panasonic TH-42PZ70? tror ni att det kan ha att göra med dålig inställning av panasonicen och det är därför bilden ser så kass ut på den?

Postad 06 July 2008 - 17:27

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
SKa du kolla mycekt på tv och film så gälelr ju plasma för det mesta men kolla på de nyare px80 och PG6000 (LG) jag har sett båda mest pg6000 eftersom jag har den själv men båda är grymma på tv och film.Sen finns ju i lcd väg sonys w4000 som ligger hägre i pris men också verkar bra i svärta och responstid vid spel.

PG6000 i spel läget har samma inputlag som samsung F96 vilken verkar vara referens skärm i HDTV-test i UK.JAg har inte märkt någon lag alls men sen är jag inte speltokig heller och har inte kört tex guitar hero som är känsligt.

SÅ i samma prisklass har du px80 och pg6000 som känns som bättre alternativ och vill du lägga lite mer så finns en fin lcd w4000.

Postad 06 July 2008 - 17:53

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Tråkigt att ingen vill hjälpa mig i mitt sökande efter den perfekta TV:n.......
tror ni att det kan ha att göra med dålig inställning av panasonicen och det är därför bilden ser så kass ut på den?

Den perfekta tv:n existerar tyvärr inte.

Med 100% säkerhet inställningsfel på PZ70:n. Brorsan har en PX70 (samma modell fast "bara" HD-ready) och den är det absolut mycket bra bild på). Förmodligen får SIBA för dålig provision på Panasonicen och har därför fixat med inställningarna för att ingen ska vilja köpa den. Skulle inte förvåna mig ett dugg....

Jag skulle som vanligt rekommendera en PX80.

Redigerat av Fangface, 06 July 2008 - 17:55.

Postad 06 July 2008 - 18:04

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
:D Jag ska hjälpa dig min vän Rydell :(
Vilka plasma tv som är bäst tar jag nr 1 till nr 3

https://www.prisjakt...kt.php?p=279067 Panasonicen , bäst

https://www.prisjakt...kt.php?p=279985 Lgn näst bäst

https://www.prisjakt...kt.php?p=293107 Samsungen tredje bäst

Fangface har nog rätt om Siba, dem har ju gjort hur mycke illa som helst o sålt en begagnad hårddisk som ny osv som stod i tidningen m-m. Dock är panasonic efter världsberömda high-end märket Pioneer näst bäst i världen. Panasonic har dem finaste färgerna och den näst bästa svärtan efter pioneer + dem har 100 hz osv m.m. Panasonicen är bland dem finaste bilden som går att få i din prisklass och du kommer bli helt blown away av hur fin kvalite de kommer vara. Du måste ha blivit smått lurad i butiken, Samsungen har inte 100 hz men om du inte ska se blu-ray actionfilmer så kvittar det nog. LGn sägs vara dålig bland färger o lite sämre svärta än panasonic men endå så riktigt bra för pengen.
Mitt råd e panasonic nr1 . Annars LGn eller samsung . Hoppas jag vart till hjälp /mvh :P

Postad 07 July 2008 - 17:49

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp!

Kollade även på x80 på siba och den verkade klart bättre än z70.....problemet är bara att den saknar full hd.... hur viktigt är det med full-hd på en TV egentligen??? Är det väldigt viktigt eller är det bara ett försäljningsknep från företagen??Jag kommer att sitta på 3 till 3,5 m från TV:n och jag har läst att vi detta avstånd kan det vara svårt att se skillnad på full-hd och hd.

Blev även lite sugen på två 50 tummare från samsung .

Hur står sig dessa TV-apparater om man jämför med panasonic th-42px80?

//rydell

Postad 07 July 2008 - 18:31

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Snor tråden litegrann, om man har tänkt att använda tvn allround och därför helt vill slippa risken för inbränning, vilken LCD är bäst i prisklassen max 10 000?

Postad 07 July 2008 - 18:45

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Tack för all hjälp!

Kollade även på x80 på siba och den verkade klart bättre än z70.....problemet är bara att den saknar full hd.... hur viktigt är det med full-hd på en TV egentligen??? Är det väldigt viktigt eller är det bara ett försäljningsknep från företagen??Jag kommer att sitta på 3 till 3,5 m från TV:n och jag har läst att vi detta avstånd kan det vara svårt att se skillnad på full-hd och hd.

Blev även lite sugen på två 50 tummare från samsung .

Hur står sig dessa TV-apparater om man jämför med panasonic th-42px80?

//rydell

När det kommer till plasma finns det bara två märken som gäller, pioneer och panasonic pga att de har överlägsen svärta och att de klarar av att visa bluray (24 fps) utan judder. Den mest prisvärda 42tummaren tycker jag är 42px80 helt klart. Att det inte är fullHD spelar ingen rollför du kommer inte att kunna se skillnad på en fullHD och HDready skärm om du inte kollar på tv närmre än 1 m. Andra saker spelar större roll som färghantering, brus i bilden, svärta etc.

Pioneers hd-ready plasma från ifjol spöade alla full-HD LCDer på alla sätt utom att fungera som ren glödlampa.

Fullhd = försäljningsknepet nr 1, det är relevant om du köper en projje eller en tv som är 60 tum eller större.

Ska du köpa en 50 tummare så är även en panasonic mest bild för pengarna, 50px8. De burkar du listade kommer att göra dig besviken när du kollar på hd-film (judder) och vem vill köpa en tv idag som inte klarar 24 fps?

Skall själv köpa en 50 tummare snart och jag tvekar mellan Pio 5090 (för ca 30000) eller 50px8. Alla andra plasmor (förutom pioneers 8G 50tummare för ca 20000) tycker jag inte är prisvärda. 50px8 är som sagt hdready men det bryr jag mig mindre om. Orsaken att jag tvekar med pioneern är att det är stor risk att man får en buzzande tv (pioneer har buzzinproblem), och jag är helt allergisk mot störande ljud. Så en 50px8 på dustinhome för under 12000 (med studentrabatt)... då har man råd med hemmabio + HTPC för samma peng som för en pioneer ;)

Om vikten av full HD läs:
http://m3.idg.se/2.1022/1.132631

Om du inte är helt sportintresserad så är LCD inte att tänka på = eftersläpningar..

Redigerat av Unregistered951ada42, 07 July 2008 - 18:49.

Postad 07 July 2008 - 18:46

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Denna samsung på 50 tum med 1 omdöme verkar vara riktigt vass för det priset och även prestandan om man bortser från priset.

Full hd är inte helt nödvändigt för 42+ tummare och uppåt men man kan märka att skärpan blir betydligt bättre men ska du ha 42 så märks ingen skillnad sägs det. Ska du köpa 50 tum kan det vara lönt med 50 tum full hd, dock får du lägga ihop 5000 kr mer tippar jag, Men satsa på panasonic px80 eller samsungen , Ta inte 50 tummarn för 13000 kr på siba, px8e , lägre kontrast än px80 och mera saker.

Och en bra lcd under 10000 kr Cruzzade , är dessa alternativ ;)

http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6549

http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6326

http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6634

http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6745

Jag hade satsat på samsungen eller panasonicen , bäst bild nästan definitivt. Samsungen e helt ny och tydligen as grym, satsa på den :) /mvh

Bifogad fil(er)

Postad 07 July 2008 - 19:25

cruzzade
  • cruzzade
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Men hörredu din ligist :) Tack för svaret men dina alternativ kostade MER än 10 000 ;)

Postad 07 July 2008 - 20:01

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

När det kommer till plasma finns det bara två märken som gäller, pioneer och panasonic pga att de har överlägsen svärta och att de klarar av att visa bluray (24 fps) utan judder.
Ska du köpa en 50 tummare så är även en panasonic mest bild för pengarna, 50px8. De burkar du listade kommer att göra dig besviken när du kollar på hd-film (judder) och vem vill köpa en tv idag som inte klarar 24 fps?

Du sågar PG 6000 ganska kraftigt pga 24fps, och dålig svärta det stämmer ju helt och hållet att den inte klarar 24fps men när du kollar på film (bluray)så måste man veta vad judder är och man måste anstränga sig för att se det, så för 99% av tvtittarna spelar det mindre roll, jag såg judder 2 ggr på filmen "I am legend" och jag letade lite ändå.

Svärtan är vassare på panasonics skärmar jag har sett px80 och pg 6000 i hemmamiljö men den är inte dålig i pg6000 bara bättre i PX80 och är tillräckligt bra för att ge en fantastisk bild på både dvd och bluray.

PG fick betyget BÄSTA KÖP i hemmabio tidningen med betyg 8/10 medans Panasonic th-46pz85 fick 9/10 och BÄST I TEST trots det hemska juddret och kassa svärtan......fick pg6000 bästa köp...
Du tar i för mycket helt enkelt pioneer buzzar till förbannelse så det går inte, LG juddrar så man får ont i huvudet ;) trots att man knappt märker det här hemma i tv soffan ,det man märker är svärta, skärpa och grymt tryck i bilden på bluray!!
PG6000 ryms inom 10 00kr gränsen kolla in den!

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 07 July 2008 - 21:34.

Postad 07 July 2008 - 21:22

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Om jag förstått det hela rätt så har LG större problem med ghosting än vad Panasonic har.
Här har du f.ö en bild att jämföra svärtan:

http://media.aftenpo...ort_759247a.jpg

JAG är iaf inte imponerad.

Hela testet: http://www.aftenpost...icle2400078.ece

Postad 07 July 2008 - 21:58

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Om jag förstått det hela rätt så har LG större problem med ghosting än vad Panasonic har.
Här har du f.ö en bild att jämföra svärtan:

http://media.aftenpo...ort_759247a.jpg

JAG är iaf inte imponerad.

Hela testet: http://www.aftenpost...icle2400078.ece

Just den bilden har det pratats om i PG6000 tråden och den kan inte användas som referens när det gäller svärtan på LG tvn då hade jag gråtit, mixtrar jag med gamma inställningen så kan jag få så blå och dålig svärta annars inte.Det finns ett par bilder i PG tråden där vi ägare la upp bilder på vår svärta och den är betydligt bättre helt enkelt.Här kommer en som inte lysert blått iaf

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 07 July 2008 - 22:00.

Postad 10 July 2008 - 12:47

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Börjar faktist lut mot att det blir en PX80, var inne o kolla på expert o elgiganten och det var en av de Tv-apparater med bättre bild. Det kombinerat med bra recensioner känns som ett det gör det till ett bra val. Tänkte bara kolla om det är någon som testat att spela PS3 och kört högupplöst material som blueray på PX80?? Hur funkar det när den saknar full-hd? är det några eftersläpningar i Tv-spelandet?

//Rydell

Postad 10 July 2008 - 13:21

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Börjar faktist lut mot att det blir en PX80, var inne o kolla på expert o elgiganten och det var en av de Tv-apparater med bättre bild. Det kombinerat med bra recensioner känns som ett det gör det till ett bra val. Tänkte bara kolla om det är någon som testat att spela PS3 och kört högupplöst material som blueray på PX80?? Hur funkar det när den saknar full-hd? är det några eftersläpningar i Tv-spelandet?

//Rydell

Jag har PX80 och använder den nästan exklusivt till PS3, dvs för film och spel. Min sambo kollar på digital-tv också och det funkar också kanon. Jag trivs utmärkt med den och tycker att det är en sjukt bra bild för det priset. Blu-ray-film blir knivskarp och bilden är riktigt bra, fina färger och fin svärta, tror inte att jag hade kunnat se någon skillnad om den hade haft full-hd.
Hade jag haft typ 15000:- eller mer att lägga på en tv så hade jag kanske köpt full-hd, för att kunna matcha den här bilden i övrigt får man i så fall gå upp till att köpa pz80/pz85, en pioneer-plasma (25k för full-hd) eller kanske nån bättre LCD såsom sony w4000. Och då vet man inte om man faktiskt ser skillnad eller om man betalar för att ha full-hd bara för sakens skull.

Så PX80 är helt enkelt mycket value for money... en alldeles utmärkt tv. Man får mer än vad man betalar för och vill man ha bättre så får man betala betydligt mer. Tror inte du får bättre bild med en full-hd i samma prisklass.

Postad 11 August 2008 - 13:44

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tja

Har nu äntligen köpt en panasonic px80 och ska hem och koppla in den efter jobbet :P Tänkte kolla om det är någon som har några inställningar att rekommendera för att bilden ska bli så bra som möjligt?? Tänkte även kolla hur ni har ställt in TV:n under inkörningsperioden för att minimera risken för inbränningar?? Är det något speciellt jag ska undvika i början av användningen av TV:n?? Tänkte på hög kontrast, 16:9 tittande med svarta kanter mm.

Läste även lite om en break in dvd, någon som testat att använda en sådan dvd och tror att det är bra att använda för att "köra in" TV:n? Känns som man sliter ut TV:n i onödan men det kanske det är värt för att slippa inbränningar....

Är tacksam för alla råd jag kan få.....

mvh Rydell

Postad 11 August 2008 - 13:50

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Sänk kontrasten + ljusstyrkan dem första 200 timmarna , kör inte i dynamiskt läge utan hellre cinema och då är du nog framtidssäkrad :P

Mvh

Postad 26 August 2008 - 09:30

rydell
  • rydell
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej igen!

Är nu stolt ägare till en PX80!! :).. Har använt den mest till att titta på DVD och kabel TV med Com hem. Bilden när jag kollar på DVD och film genom datorn är kanon... Tyvärr är bilden ganska kass och grumlig när jag kollar på Kabel TV(Com hem).

Har en ganska gammal antennkabbel tror ni att jag skulle få bättre bild om jag köper en ny och bättre?
Tror ni det blir bättre bild om jag skaffar digital-Tv genom en boxer?

mvh rydell

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.