Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp önskas med val av duk till Optoma HD65 (DLP).

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 September 2009 - 14:12

Scumbaagh
  • Scumbaagh
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag kommer inom kort att skaffa mig en beg Optoma HD65 med medföljande 80tums duk. Projektorn har används ca 150 timmar, garantin har ett år kvar. Priset kommer troligen hamna på 5500:- Om någon har synpunkter på detta så säg gärna till.

Har läst lite tester, bla http://www.bigscreen...k...=228&atyp=1 och projektorn verkar vara funkis.

Det jag klurar på är om jag ska behålla 80 tums duken eller skaffa en 100 tummare. Duken som följer med har jag ingen aning om vad det är för en annat än att den följde med i priset från början. Vart grejerna är inköpta vet jag inte (än).

Projektorn kommer vara takhängd i vardagsrummet (2,7m i höjd) och komplettera min LCD-TV. Därav behovet av rullduk. Rummet har ljusa väggar och ett stort fönster med persienn är bakom soffan. Tittavståndet är 3-3,5m, Plats finns för 100tum och projektorn kommer sitta bättre till på 3,5m avstånd än på 2,5m. (Avstånd beräknat enl http://www.optomausa...ecalculator.asp )

Önskvärt är en bild med bra svärta och kontrast. Hellre en lite mörkare bild med bra svärta än att man sitter och blir bländad och att ljusa partier får reflexer i duken. Skaffa en grå duk kanske? Läste någonstans att gråa dukar är bättre till LCD projektorer eftersom de skulle vara mer ljusstarka än DLP.
Tab-tension och liknande verkar ju bra för man vill ju ha en plan duk. Dock vill jag inte lägga ner mer än 2000:- på ny duk typ = tab tension out the window. Läste någonstans att en snubbe tejpat baksidan på duken så sidorna inte skulle vika in sig också.

Ni som har Optoma HD65, vilken duk använder ni?

Ska jag behålla den 80 tummare som följer med eller byta ut den mot en 100 tums grå duk kanske??

Tyck till! Jag har tidigare aldrig haft projektor så alla synpunkter att beakta är värda!

Blir resultatet sjukt mycket bättre med en duk för 3000-4000:- så är inte det en omöjlighet heller. Men någonstans går smärtgränsen...

mvh
/Lars

Postad 23 September 2009 - 10:59

Scumbaagh
  • Scumbaagh
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
ingen som äger en optoma hd65 eller har några bra tips på dukar?

*bump*

Postad 23 September 2009 - 16:30

Scumbaagh
  • Scumbaagh
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
va nere på hembiobutiken på stan och säljaren tyckte inte det vore en omöjlighet att köra hd65 på grå duk.. Gick sedan över och kikade på den jag kommer att köpa och den verkar helt ok. Körde den direkt på väggen som var gul/grå och vit i överkant. Här såg man en tydlig skillnad på att mörka partier fick bättre svärta mot det gråa tapeten än mot det vita, och att det inte gjorde så mycket att ljusa detaljer blev lite mörkare. Känner också att jag trots allt nog behöver en 100 tums duk....

Postad 28 September 2009 - 10:41

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5772 inlägg
  • 0
Ja det blir lätt att man villl ha en större duk så småningom, ska själv satsa på en 300cm ramspänd duk nu när jag flyttat till villa, kommer nog bli grym biokänsla då, för att inte tala om när man spelar bilspel på den B)

Postad 30 September 2009 - 17:41

Scumbaagh
  • Scumbaagh
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Det kommer nu att bli en duk på mellan 101-108". har fått hem projjen och zoomen medger en dukstorlek där emellan.
Då är frågan grå eller vit?
Rummet är helvitt med svarta möbler iofs. Jag lyckas släcka ner ganska bra, åtminstone nu när det är mörkt ute. Jag kör just nu projjen direkt på vit vägg och får ett hyffsat resultat. (måste haka av tvn hela tiden dock)
Något jag lagt märke till är när bilden är väldigt ljus så blir mörka partier väldigt gråa, medan dessa partier blir mörkare vid mindre ljusstark bild.
Har fått ett bra pris på en Euroscreen Diplomat Greyline 106". Någon som känner till något om denna? Har ej hittat något test utav denna duk...
Eller borde jag gå på en vit duk trots allt?

Ja det blir lätt att man villl ha en större duk så småningom, ska själv satsa på en 300cm ramspänd duk nu när jag flyttat till villa, kommer nog bli grym biokänsla då, för att inte tala om när man spelar bilspel på den :)

Lirade gears 2 på 115". Man blev skelögd!
Grid var också trevligt för att nämna ett bilspel.
Några år till sen blir det villa och då j*vlar! =)

Postad 03 October 2009 - 18:31

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Ja kör en "Multibrackets Framed Projection Screen Deluxe 16:9 90" " till min HD65, funkar kanoners. Hyffsat lätt att montera och ger utomordentlig bild.

Postad 07 October 2009 - 10:45

Scumbaagh
  • Scumbaagh
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar. Det blev en Roxcore 108" från Kjell. Rätt ok än så länge.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.