Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SYSTEMKAMERA FÖR 5000. SONY, NIKON, CANON? HJÄLP?

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 oktober 2009 - 01:01

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!
Jag ska köpa en systemkamera för runt 5000). Det blir min första systemkamera och jag vet inte riktigt vad jag ska ha. Jag föredrar SONY när det gäller det mesta så jag vill gärna ha en sån men det verkar finnas mycket bra runt de pengarna!
Jag vill inte köpa en begagnad kamera och jag vill ha en inbyggd blixt och inte äldre än förra årets modell.2,5 lcd display och fungerande LV Den medföljande linsen ska fungera hyfsat till att fota med. Det blir mest bilder på oss och lite på naturen.
Jag ska åka på semester och vill kunna fota och det ska vara enkelt alltså att den tar väldigt bra bilder på auto läge och inte så känslig för fukt och värme eftersom jag ska till thailand!
JAg har suttit och läst väldigt mycket så pass att jag längre inte vet vad jag ska köpa! Kan ni komma med förslag på viken kamera jag ska ha och varför?
JAg kan komplettera med en värre lins i framtiden men jag vill inte behöva köpa det första året i alla fall!
TACKSAM FÖR ALL KONSTRUKTIV KRITIK och tips! :)

Postad 25 oktober 2009 - 02:08

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Här är några av alternativen! Jag e inte så hemma på exakt vad som krävs av kameran men jag vill kunna ta bra bilder på natten om man sitter utomhus på en restaurang tex med ca 1 m avständ med den inbyggda blixten!

Canon EOS 1000D + 18-55/3,5-5,6 IS https://www.prisjakt...kt.php?p=314315

Sony Alpha DSLR-A300 + 18-70/3,5-5,6 https://www.prisjakt...kt.php?p=284101

Sony Alpha DSLR-A330 + 18-55/3,5-5,6 https://www.prisjakt...kt.php?p=442294

Sony Alpha DSLR-A350 + 18-70/3,5-5,6 https://www.prisjakt...kt.php?p=284098

Nikon D3000 + 18-55/3,5-5,6 VR https://www.prisjakt...kt.php?p=465063

Postad 25 oktober 2009 - 07:49

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Skall du ha din kamera mest för att ta nattbilder på resturanger så kanske en fin kompaktkamera vore smidigare??

Annars kan du välja vilken som helst av dina egna förslag. Glöm inte Olympus och Pentax för dom gör riktigt bra kameror också. Alla kameror idag är såpass bra att du bör välja efter hur kameran känns ergonomiskt mer än för ett märke. Hur greppet känns och hur knapparna sitter på kameran. På ex Mediamarkt brukar det finnas ett stort utbud av märken och min erfarenhet av MM i Göteborg är att dom är väldigt neutrala och försöker inte övertala dig att köpa ett särskilt märke.

Det kan också vara intressant att ta reda på om det finns en bra begagnatmarknad för objektiv. En stor anledning att ha systemkamera är ju just att man kan byta objektiv.

Försök dock att kolla upp så många kameror som möjligt inom ditt prisspann och stressa inte ett köp utan kläm och känn och kolla här på forumet om det är något särskilt du undrar över. Det finns en särskild avdelning för systemkameror här :)

Lycka till !!

Postad 25 oktober 2009 - 08:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag skulle titta en gång extra på Pentax K-X, som verkar väldigt prisvärd, den nackdel jag känner är att den inte har litiumbatteri utan AA typen, kan vara för och nackdelar. Dock så verkar det att man anger en väldigt massa bilder per laddning 1900! så det kanske inte är så farligt ändå. Hade själv en av mina första kompakter med uppladdningsbara AA batteri, som man skulle hålla på och ladda och aldrig var dessa laddade när man skulle ha kameran! I övrigt verkar allt vara strålande med denna kamera, kan vara den optimala instegkameran idag vad jag kan se. https://www.minhembi...s...243061&st=0

Ett annat alternativ är Canon 1000D med IS objektivet, ett system att växa i. Kameran är riktigt prisvärd

Som resesystemare så skulle jag titta på Olympus 420 (gärna med ett pancakeobjektiv också), en smidig kamera som ändå tar bra bilder, dock inte så bra i brus som de två övre. Eftersom den har faktor 2X för objektiven, så får man snabbt och billigt ett bra och långt tele

Notera att Nikon 3000 inte har LV. Fungerande LV är jag dock tveksam till om någon av dessa har. Hur Pentaxen är vet jag inte, men skulle nog tro att Olympusen är den bästa av dessa. Bäst är väl dock om man väljer den senaste Olympus 620, men då hamnar man upp i pris. Sony har också en något bättre LV, men troligen ändå inget som man kommer att använda. Så mitt råd strunta i LV och tänk sökare istället, och se hur bra och ljusstark etc den är och använd displayen för inställningar och titta på slutresultatet

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 oktober 2009 - 08:58.

Postad 25 oktober 2009 - 11:07

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Behovet av LV (Live view) skiljer sig nog en hel del liksom det finns delade meningar om bildstabilisator i kamerahuset.

Trots att jag har haft systemkamera sedan i början av 1980-talet så har jag stor nytta av båda dessa finesser. Jag gillar verkligen LV, framför allt när det gäller att ta motiv lågt på golvnivå eller motiv som befinner sig högt framför mig. Naturligtvis måste ju trådskaparen fundera på vilka finesser som passar just honom utav 5000:- kamerorna som finns att köpa nu :P

Postad 25 oktober 2009 - 11:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Resekamera i min värld är en långzoomkompaktare.. Lätt.. Har stort omfång..Vilket man inte får med 5000 kr nerlagt på en systemare... samt långzoomkompaktarna tar fina bilder... Och är inte lika stöldbegärlig...

Eller en vanlig kompaktare....

Dessutom får man enligt mig bäst bilder direkt ur den typen kameror mot systemkameror. Speciellt om man är ovan fotograf....

och väl hemma så har man användning för sådana kameror även om man sedan vill skaffa en systemare.. och går vidare med sitt fotande som ett rent hobbyintresse..

Mvh
Tobbe

Postad 25 oktober 2009 - 11:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Resekamera i min värld är en långzoomkompaktare.. Lätt.. Har stort omfång..Vilket man inte får med 5000 kr nerlagt på en systemare... samt långzoomkompaktarna tar fina bilder... Och är inte lika stöldbegärlig...

Eller en vanlig kompaktare....

Dessutom får man enligt mig bäst bilder direkt ur den typen kameror mot systemkameror. Speciellt om man är ovan fotograf....

och väl hemma så har man användning för sådana kameror även om man sedan vill skaffa en systemare.. och går vidare med sitt fotande som ett rent hobbyintresse..

Mvh
Tobbe

Håller med och inte med. För något år sedan så tyckte jag kompakten en Fuji F40 gav riktig bra bilder, och har varit en total motståndare till att köpa en sytemkamera, bl.a för att jag för i tiden, på resorna, släpade med mig en sytemkamera och tele objektiv, blixt samt en stor videokamera (det var på den tiden då videokamera var en 30cm lång)! När digitalkameran kom så sålde jag allt och köpte en lite kompakt (Nikon) som man kunde ha med sig i fickan och allt var toppen. Men nu i år så ville dottern ha en sytemkamera så vi köpte en tilsammans och redan efter en vecka så hade vi med den till semestern i Italien, och visst vi släpade med den nästan över allt förutom till stranden. Nu skulle jag inte vilja åka någonstans utan vår systemkamera, men en kompakt måste också få följa med, för på stranden och när man enbart vill se sig om eller ute på resturanger etc så är kompakten OK. Rådet kan vara att se till först att man har en skaplig kompaktkamera, men man ska inte försätta chansen att köpa en sytemkamera om man är det minsta intresserrad av foto, för det är riktig kul. Faktiskt mycket roligare nu än när man höll på med analogfilm förr i tiden. Vi är nu uppe i runt 6500 bilder på 4 månader, så kameran för jobba på.

Slutsats, har du inte en bra kompakt så köp det först. Har du en kompakt som kan gå som komplement till systemkamera, så satsa på en systemkamera, men gör du det så tänk också att det inte är enbart 5000:- utan det blir meeeer.

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 oktober 2009 - 11:59.

Postad 25 oktober 2009 - 12:09

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Skall du ha din kamera mest för att ta nattbilder på resturanger så kanske en fin kompaktkamera vore smidigare??

Annars kan du välja vilken som helst av dina egna förslag. Glöm inte Olympus och Pentax för dom gör riktigt bra kameror också. Alla kameror idag är såpass bra att du bör välja efter hur kameran känns ergonomiskt mer än för ett märke. Hur greppet känns och hur knapparna sitter på kameran. På ex Mediamarkt brukar det finnas ett stort utbud av märken och min erfarenhet av MM i Göteborg är att dom är väldigt neutrala och försöker inte övertala dig att köpa ett särskilt märke.

Det kan också vara intressant att ta reda på om det finns en bra begagnatmarknad för objektiv. En stor anledning att ha systemkamera är ju just att man kan byta objektiv.

Försök dock att kolla upp så många kameror som möjligt inom ditt prisspann och stressa inte ett köp utan kläm och känn och kolla här på forumet om det är något särskilt du undrar över. Det finns en särskild avdelning för systemkameror här :P

Lycka till !!

Hej! Tack för att du tog dig tid att svara, jag har en liten kompakt kamera som är väldigt väldigt bra med en liten optisk lins i men det blir inte bra bilder och jag måste tyvärr stressa för jag åker på torsdag morgon! :P
Det kommer inte bara vara nattbilder men jag vill att de bilderna ska bli bra helt enkelt! JAg är tyvärr inte så insatt med alla olika kriterier som en kamera ska uppfylla och handen på hjärtat orkar jag inte sitta och läsa i flera timmar om det utan tänkte ta hjälp av eran kunskap och erfarenheter här på forumet.
Jag har provat alla de kamera som jag lagt in på tråden och jag har väldigt stora händer så ingen är faktiskt skön att hålla i! Har massa släktingar i USA och de påstod att alla tillbehör är mycket billigare där så jag kommer nog investera i ett batterigrepp senare och eventuell en till lins! MEn det kommer ske under 2011!

Postad 25 oktober 2009 - 12:18

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Håller med och inte med. För något år sedan så tyckte jag kompakten en Fuji F40 gav riktig bra bilder, och har varit en total motståndare till att köpa en sytemkamera, bl.a för att jag för i tiden, på resorna, släpade med mig en sytemkamera och tele objektiv, blixt samt en stor videokamera (det var på den tiden då videokamera var en 30cm lång)! När digitalkameran kom så sålde jag allt och köpte en lite kompakt (Nikon) som man kunde ha med sig i fickan och allt var toppen. Men nu i år så ville dottern ha en sytemkamera så vi köpte en tilsammans och redan efter en vecka så hade vi med den till semestern i Italien, och visst vi släpade med den nästan över allt förutom till stranden. Nu skulle jag inte vilja åka någonstans utan vår systemkamera, men en kompakt måste också få följa med, för på stranden och när man enbart vill se sig om eller ute på resturanger etc så är kompakten OK. Rådet kan vara att se till först att man har en skaplig kompaktkamera, men man ska inte försätta chansen att köpa en sytemkamera om man är det minsta intresserrad av foto, för det är riktig kul. Faktiskt mycket roligare nu än när man höll på med analogfilm förr i tiden. Vi är nu uppe i runt 6500 bilder på 4 månader, så kameran för jobba på.

Slutsats, har du inte en bra kompakt så köp det först. Har du en kompakt som kan gå som komplement till systemkamera, så satsa på en systemkamera, men gör du det så tänk också att det inte är enbart 5000:- utan det blir meeeer.

Jag har en väldigt liten och smidig kompakt som kommer få följa med till stranden de gångerna jag inte orkar men förra gången vi var på semester med ett annat par så hade de med sig en sån långzoom som ni pratar om en NIKON tror jag och de tog massa bilder och så...men jag tyckte verkligen att det inte blev nå märkvärdiga bilder utan alls jämfört med en systemkamera. JAg förstår att det kommer bli mer pengar sen men jag känner att det är värt det att kunna föreviga sina bästa stunder.
Det som jag vet är att jag inte orkar sätta mig in i en ny hobby just nu så att trixa med massa inställningar känns inte så roligt. De på MM i Gävle rekommenderade en SONY för han sa att de var väldigt lätta att hantera och en vän till mig har köpt en ALPHA230 och han är supernöjd och jag har provat knäppa lite bilder med den och till och med en rookie som jag fick till en och annan bild! Det var lite andra märken som blev nämnda, vore bra om ni kunde nämn en specifik modell.

STORT TACK FÖR ATT NI TAGIT ER TID ATT SVARA SÅ SNABBT!

Postad 25 oktober 2009 - 12:19

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Grejen är också att med en systemkamera blir du tvungen att skaffa ett ljuskänsligt objektiv för den skall "slå" en kompetent ny modern avanserad långzoomkomkaktare eller kompaktare.

Och bara ett sådant objektiv för vardagsfotande kostar lika mycket som hela din budget i stora drag... och då har du ändå inte något teleobjektiv. Utan enbart ett typ 17-50 f2,8 Tamron eller liknande..

Redigerat av mayro, 25 oktober 2009 - 12:22.

Postad 25 oktober 2009 - 12:35

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Själv hade jag skaffat en sådan här som resekamera (och köpt till en extern blixt).

Annars har jag med mig min systemkamera överallt, men den väcker helt klart mer uppsyn än en kompakt. I Sverige är man väldigt anonym när man går omkring med en systemkamera. Utomlands har däremot folk kommit fram till mig och undrat om jag varit proffsfotograf. Jag har dock aldrig blivit nekad att ta med mig min systemkamera och undviker att "flasha" den i onödan. Självklart beror det på var man rör sig. Turiststråk är alltid "safe" men det är onödigt att hamna i bråk pga fel kamera på semestern :P

Postad 25 oktober 2009 - 12:44

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Vad står alla de olika förkortningarna på objektivet för? Som IS som nån nämnde här! Finns det nån sida där dessa är listade?

Postad 25 oktober 2009 - 12:55

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Grejen är också att med en systemkamera blir du tvungen att skaffa ett ljuskänsligt objektiv för den skall "slå" en kompetent ny modern avanserad långzoomkomkaktare eller kompaktare.

Och bara ett sådant objektiv för vardagsfotande kostar lika mycket som hela din budget i stora drag... och då har du ändå inte något teleobjektiv. Utan enbart ett typ 17-50 f2,8 Tamron eller liknande..

Så om jag förstår dig rätt, om jag går och köper en långzoom så kommer den slå tex en CANON EOS 1000D med till hörande objektiv på alla punkter alltså jag får en sämre kamera i utgångsläge än den med långzoom?
Jag vet itne om du missade att jag skrev att jag kommer köpa till ett betteri grepp och ett till objektiv i framtiden för att komplettera!

Postad 25 oktober 2009 - 13:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Så om jag förstår dig rätt, om jag går och köper en långzoom så kommer den slå tex en CANON EOS 1000D med till hörande objektiv på alla punkter alltså jag får en sämre kamera i utgångsläge än den med långzoom?
Jag vet itne om du missade att jag skrev att jag kommer köpa till ett betteri grepp och ett till objektiv i framtiden för att komplettera!

Batterigrepp finns inte till alla kameror, så är det ett måste så ska du tänka över det redan nu.

Det finns nog ingen kompakt som slår tex en Canon 1000D med 18-55IS. Eller man kan nog sticka ut såpass att jag tror att den sämsta sytemaren slår nog den bästa kompakten (även om det skulle finnas något enstaka undantag.

IS står för bildstabilicering, som Nikon och Canon har i objektiven, Olympus, Sony och Pentax har det i kamerahuset.

Postad 25 oktober 2009 - 14:28

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Är det bilder i mörka miljöer som gäller och prislappen är begränsad till 5000 kronor så skulle jag titta närmare på en av Canons senaste kompaktkameror som heter PowerShot S90. Den har en maximal bländaröppning på 2,0 vilket är oerhört bra generellt sett och har som jag föstått det en bättre och känsliga sensor än många andra kompakter. Zoom-omfånget är dessutom motsvarande 28-105 mm vilket nog räcker det för mesta!

Lite nyskapande funktionalitet får man också med ringen runt linsen som man kan ställa in till vad man vill att den ska göra när man snurrar på den. Har inte testat själv, men det verkar lite coolt! :P

IS står för bildstabilicering, som Nikon och Canon har i objektiven, Olympus, Sony och Pentax har det i kamerahuset.

På Nikon-språk heter det VR och Sigma kallar det för OS på sina objektiv.

Postad 25 oktober 2009 - 14:42

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

På en kompaktkamera behöver man ljusstark optik för att kompensera för att man inte kan använda hög ISO, något som inte behövs i lika hög grad på en systemkamera som tillåter mycket högre ISO. Iom de stora skillnader i sensorstorlek mellan kompaktkamera och systemkamera så är det meningslöst att jämföra sådant som bländare och känslighet mellan de och tro att de ger samma egenskaper.

Till exempel så ger objektivet på Panasonic LX3 vid 5.1 mm och bländare 2.0 ungefär samma optiska egenskaper som 16 mm och bländare 5.6 på en APS-C systemkamera. Så någon större skillnad i pris behöver det inte vara mellan en kompaktkamera och systemkamera för att få motsvarande egenskaper. Fördelen med systemkameran är att du kan skaffa ljusstark optik som ger långt överlägna optiska egenskaper.

Postad 25 oktober 2009 - 14:49

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!
JAg menar absolut inte att på något sätt förolämpa nån men jag är ABSOLUT INTE INTRESSERAD AV EN LÅNGZOOM eller KOMPAKTKAMERA och det känns lite off topic att skriva om det så lägg gärna fokus på det som tråden handlar om! Jag respekterar vad andra tycker men i mitt huvud och värld är det inte intressant alls med en kompaktkamera eller långzoom då jag tror de inte har en suck att sätta emot! Öppna gärna en tråd om det och fortsätt diskutionen där men inte mer OT pls! Tack!

Redigerat av Pippish, 25 oktober 2009 - 17:17.

Postad 25 oktober 2009 - 14:53

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu står valet mellan ALPHA 300 eller ALPHA 350! Om ni skulle ha valt mellan de två kamerora vilken hade ni valt och varför?

Postad 25 oktober 2009 - 15:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Som det ser ut nu står valet mellan ALPHA 300 eller ALPHA 350! Om ni skulle ha valt mellan de två kamerora vilken hade ni valt och varför?

350, om du kan få den till en 5000:- på http://www.japanphot...-18-70-3-5-5-6/. annars nog en 300. Det är väl inte mer än pixlarna som skiljer, så man får bedömma hur mycket det är värt 500-1000:- kanske?

Fast jag hade nog istället tittat på en Pentax K-x eller Canon 1000

Redigerat av Unregistered124686ac, 25 oktober 2009 - 16:13.

Postad 25 oktober 2009 - 15:51

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0

Först skulle jag fundera på varför inte de nyare 330 och 380 är med i diskussionen. Tyvärr är kit-objektivet 18-70 som följer med 300/350 inte någon höjdare och det nyare 18-55 skall vara bra mycket bättre.
http://www.photozone.de/ visar lite vad olika objekt kan.
Brus vid höga ISO skall också vara bättre med de nyare 330/380 vad jag läst på nätet.

OM valet är mellan 300/350 skulle jag välja 300 pga mindre brus per pixel och med standard kit-objektiv finns det inte en chans att se skillnad på skärpan med 10 eller 14 Mpixel. Det enda du gör med 350 är att fylla upp minneskortet med en massa onödig RAW-information. Med Sony får du räkna med att använda RAW och inte jpg då den inbyggda RAW-jpg konverteringen är relativt dålig.

Postad 25 oktober 2009 - 16:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Jag har provat alla de kamera som jag lagt in på tråden och jag har väldigt stora händer så ingen är faktiskt skön att hålla i!

Jag hade siktat på en begagnad K20D, 40D eller kanske en D90. De är större och kompententare än de du radar upp. Dessutom har de sökare som är märkbart bättre än de kameror du listat hittills vilket du kommer uppskatta. Live view är främst ett lockbete som man lurar folk som går från kompaktkamera och ska köpa sin första systemare. Imo, mest användbart om man ska ta mkt macro med stativ.

!!!!!!!!! (retroaktivt) :P

Postad 25 oktober 2009 - 17:45

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag hade siktat på en begagnad K20D, 40D eller kanske en D90. De är större och kompententare än de du radar upp. Dessutom har de sökare som är märkbart bättre än de kameror du listat hittills vilket du kommer uppskatta. Live view är främst ett lockbete som man lurar folk som går från kompaktkamera och ska köpa sin första systemare. Imo, mest användbart om man ska ta mkt macro med stativ.

!!!!!!!!! (retroaktivt) :P

Som jag skrev tidigare så är begagnat inte ett alternativ! Och jag tror inte att SONY kan lura nån med sin LV.. Förstår inte hur man ska bli lurad helt enkelt! Det är ett tillbehör jag gärna vill ha och som jag kommer använda mig av. Däremot om det inte fungerade, då hade jag ju blivit lurad och det är en annan sak!

Postad 25 oktober 2009 - 17:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
sonys kameror är lätt använda och har din kompisen så är det roligare, kan ni hjälpa varandra

Postad 25 oktober 2009 - 17:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Förstår inte hur man ska bli lurad helt enkelt! Det är ett tillbehör jag gärna vill ha och som jag kommer använda mig av.

Men vet du till vad? Du kommer inte stå med kameran på raka armar framför dig som man gör med kompakten :P

Köp 300 eller 330. Jag tror du blir nöjd med båda. :P De har samma sensor även om 330 är lite nyare och kanske aningen bättre tune'ad. De extra pixlarna som 350/380 bjuder är mest på pappret.

Redigerat av Supernaut77, 25 oktober 2009 - 18:31.

Postad 25 oktober 2009 - 20:42

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare så är begagnat inte ett alternativ! Och jag tror inte att SONY kan lura nån med sin LV.. Förstår inte hur man ska bli lurad helt enkelt! Det är ett tillbehör jag gärna vill ha och som jag kommer använda mig av. Däremot om det inte fungerade, då hade jag ju blivit lurad och det är en annan sak!

Ok. Du SKALL ha en systemare.. Då kör vi på den linjen helt enkelt.. :P

Efter att idag ha klämt en del på A500 så måste jag nog säga.. Kan du lägga till lite mer än 5000 kr så titta på den A500 kameran .. Dessutom har väl det nya kitobjektivet 18-55 Sam fått väldigt bra omdömen. Så den skulle bli förstaval om jag skulle välja..... Nr 2 blev A350... Nr 3 blev A300 straxt straxt under A350.. och Sony´s live view använder man.. Vanligast är nog iofs sökaren. Men ändå blir man snabbt bortskämd med den sanslöst fungerande live viewén .. Så den används ändå rätt ofta.. Speciellt vid knepiga situationer.. Eller då man har väldigt långa slutartider.. Då kan man med lLV hjälpen hålla kameran betydligt mer stilla än då man står med kameran vid ögat och vinglar...

Men valde jag bland Sony sortimentet så skulle jag mycket alvarligt sagt panta flaskor om det var nödvändigt för skaffa denna nya 500 series kamera.. Den verkar ytterst kompetent den rackaren... :P

Postad 25 oktober 2009 - 20:45

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Men vet du till vad? Du kommer inte stå med kameran på raka armar framför dig som man gör med kompakten :D

Köp 300 eller 330. Jag tror du blir nöjd med båda. :P De har samma sensor även om 330 är lite nyare och kanske aningen bättre tune'ad. De extra pixlarna som 350/380 bjuder är mest på pappret.

JAg brukar hålla kameran ungefär 15 cm framför mig! :lol:

När jag läser så verkar 300 vara lite vassare än 330! Tar lite snabbare bilder och större batteri kapacitet! 330 har dock hdmi ingång!! Att det ska vara så svårt :P

https://www.prisjakt...j=284101,442294

Postad 25 oktober 2009 - 21:15

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ok. Du SKALL ha en systemare.. Då kör vi på den linjen helt enkelt.. :P

Efter att idag ha klämt en del på A500 så måste jag nog säga.. Kan du lägga till lite mer än 5000 kr så titta på den A500 kameran .. Dessutom har väl det nya kitobjektivet 18-55 Sam fått väldigt bra omdömen. Så den skulle bli förstaval om jag skulle välja..... Nr 2 blev A350... Nr 3 blev A300 straxt straxt under A350.. och Sony´s live view använder man.. Vanligast är nog iofs sökaren. Men ändå blir man snabbt bortskämd med den sanslöst fungerande live viewén .. Så den används ändå rätt ofta.. Speciellt vid knepiga situationer.. Eller då man har väldigt långa slutartider.. Då kan man med lLV hjälpen hålla kameran betydligt mer stilla än då man står med kameran vid ögat och vinglar...

Men valde jag bland Sony sortimentet så skulle jag mycket alvarligt sagt panta flaskor om det var nödvändigt för skaffa denna nya 500 series kamera.. Den verkar ytterst kompetent den rackaren... :P

Den verkar faktiskt vara riktigt nice men man får ju en 500 för 7000...känns som om det aldrig kommer sluta om jag itne sätter en gräns, jag har redan en väldigt kostsam hobby (cigarrer). Ska åka och kolla på MM imorgon och de om man inte faller för frestelsen ändå! det blir ju inte första gången man spräcker budgeten när man ska handla!! :D

Postad 25 oktober 2009 - 22:04

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Om prislappen börjar stiga upp mot 7000 och kanske ytterligare en liten liten bit så tycker jag verkligen att du ska kolla på en Pentax K20D. Jag har inte använt den, men väl provhållit lite och känt på rackaren på MM. Riktigt bra grepp, schysst kvalitet och verkar vara en himlans fin kamera i största allmänhet! Den är ju helt klart ett steg upp från instegsklassens modeller!

Postad 25 oktober 2009 - 22:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

JAg brukar hålla kameran ungefär 15 cm framför mig! :P

Exakt såna som man hoppas "lura" till sig med att locka med live view. :P Med lura menar jag att folk tror sig behöva det eftersom man använt den på sin kompakt. Men det är inte så du kommer använda din systemkamera, tro mig.

Edit: Nu ger dock sonys implementering bra AF, vilket de andra märkena mer eller mindre saknar i LV.

Redigerat av Supernaut77, 25 oktober 2009 - 22:26.

Postad 26 oktober 2009 - 07:28

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Live view är främst ett lockbete som man lurar folk som går från kompaktkamera och ska köpa sin första systemare. Imo, mest användbart om man ska ta mkt macro med stativ.

Det här var nog något av det dummaste jag läst på detta forum när det gäller systemkameror.

Jag har fotat med systemare i snart 25 år och även om jag använder sökaren till ca 80% av mina bilder så är LV för mig väldigt behändigt. Krypande barn, kattungar mm är bara några bra exempel på användningsområdena.

Det är upp till var och en som skaffar systemkamera att gå igenom vilka finesser, ergonomi mm som passar just för den personen. SJälv är jag fn helt ointresserad av filmfunktion i en kamera men jag kan säkert ändra mig med åren.

Pippish: I dina kläder hade jag valt Sony a350 eller Pentax instegskamera K-x om den går att köpa för runt 5000:-.
Dock är INGA kameror av Sony, Pentax, Olympus, Nikon eller Canon dåliga köp. Känn och kläm och gå på magkänsla :)

Postad 26 oktober 2009 - 08:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0

Det här var nog något av det dummaste jag läst på detta forum när det gäller systemkameror.

Jag förstår att sonys LV kan vara behändig ibland och jag antar att användandet av den implementeringen inbjuder till plåtningen du beskriver. Men oftast är det just nybörjare som har som krav att det ska vara LV. Har man haft det på sin kompakt och använt det i 100% av fallen framstår det givetvis som ett "måste" även här. Kanske framstår som helt idiotiskt men är min iaktagelse av nybörjartrådar och hur folk sedan använder LV'n. Om du tar dig tid och letar kanske du rent av hittar något dummare här på MHB.

Postad 26 oktober 2009 - 10:41

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Ringde till JAPANPHOTO för att köpa en 350, de får hem de imorgon och jag hinner inte få en innan jag åker :) Blev alltså inget köp!

Redigerat av Pippish, 26 oktober 2009 - 13:12.

Postad 26 oktober 2009 - 11:10

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0

Om du tar dig tid och letar kanske du rent av hittar något dummare här på MHB.

Nu har jag letat men tyvärr hittade jag inget dummare på avdelningen systemkameror :P

Ursäkta om jag tog i men jag vill ändå påpeka att det där med finesser och hur användbara dom är är nog upp till var och en att själv bedömma. Din kritik av LV som företeelse kan ju skrivas precis så elegant som i ditt sista inlägg :)

Tråkigt Pippish men hade inte Mediamarkt något? En a300 eller a350 är mycket bra alternativ i prisklassen. Pentax vet jag kan vara lite svårt att få tag på ibland då dom antingen tar in för lite i hyllorna och åtgången är stor där :P

Du har ingen möjlighet att få låna någon väns kamera?? det kan ju vara ett bra sätt att lära känna ett märke på???

Redigerat av waconda, 26 oktober 2009 - 11:11.

Postad 26 oktober 2009 - 13:01

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Jag ska åka dit lite senare idag, vet inte vad de har för priser dock....nån hundralapp ingen fara men inte om det skiljer 1000 eller så!
Jag vill inte låna ifall det skulle hända nåt med kameran så känns det väldigt trist. Jag är ju väldigt nojig med mina grejer och gillar inte att låna ut :) Vissa bryr ju sig inte om en repa eller nåt men jag gör det!

Postad 26 oktober 2009 - 15:01

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Ringde till JAPANPHOTO för att köpa en 350, de får hem de imorgon och jag hinner inte få en innan jag åker :) Blev alltså inget köp!

Dom har ju A500 hemma ser jag..pruta med dom lite..eller be att ett hyfsat minneskort skall medfölja.... :P

Postad 26 oktober 2009 - 15:25

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Dom har ju A500 hemma ser jag..pruta med dom lite..eller be att ett hyfsat minneskort skall medfölja.... :)

Oavsett kamera så hinner jag ju tyvärr inte få det, de skickar imorgon och det gick inte att betala extra och få ett express paket! Det faller där! Jag åker torsdag morgon och kameran kommer komma då under dagen! Ska till MM nu!

Postad 26 oktober 2009 - 15:34

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Liew View är en helt ok fuktion bara man inser dess begränsningar i hastighet vid fokusering. Själv ser jag det som ett utmärkt hjälpmedel eller komplement vid landskapsfotografering (speciellt då jag mestadel brukar fokusera manuellt till sk. Hyper Focal Distanse).

Är väl det man har DoF skalan på objektivet till :) (har faktisk inte använt LV på mitt kamera än)

Postad 26 oktober 2009 - 17:19

Manks
  • Manks
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Kan du inte dra tillmediamark, köpa en kamera, säga att du ska ge bort den dra till thailand, fota järnet, komma hem, be din fru gå dit med den och säga att hon inte vill ha den och fixa en kamera du vill ha :)

Ha så trevligt i thailand och lycka till emd fotandet, oavsett kamera....

Postad 26 oktober 2009 - 23:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Nu skippar vi snacket om LV på trådskaparens begäran. Det var ju inte detta som tråden handlade om från början. ;)

Postad 26 oktober 2009 - 23:47

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0
Något som kan vara en nackdel är att köpa kameran så kort innan resan, för oavsett hur mycket automatik man använder så tar det några dagar innan man behärskar kameran. Är det dessutom den första systemkameran så kan det ta ännu längre tid pga alla funktioner/knappar och skillnaden mellan att använda den och en kompaktkamera.

Postad 27 oktober 2009 - 00:00

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Nu skippar vi snacket om LV på trådskaparens begäran. Det var ju inte detta som tråden handlade om från början. ;)

STORT TACK!

Något som kan vara en nackdel är att köpa kameran så kort innan resan, för oavsett hur mycket automatik man använder så tar det några dagar innan man behärskar kameran. Är det dessutom den första systemkameran så kan det ta ännu längre tid pga alla funktioner/knappar och skillnaden mellan att använda den och en kompaktkamera.

Det är ju det jag ska göra på stranden ;) Sen tillhör jag den guppen som provar mig fram! Ska ta med mig instruktionsboken.

Redigerat av Pippish, 27 oktober 2009 - 00:11.

Postad 27 oktober 2009 - 09:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Om du inte har stenkoll på vad slutartid, bländare och ISO-tal är så kommer det gå mycket snabbare att lära sig kameran om man får lite kött på benen innan (teori). Dessa två sidor går igenom grunderna på ett bra och mycket pedagogiskt sätt:

Fotograf - En introduktion
Kameraväskan.se

Postad 27 oktober 2009 - 14:34

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Det är ju det jag ska göra på stranden :) Sen tillhör jag den guppen som provar mig fram! Ska ta med mig instruktionsboken.

Har du hittat rätt på en kamera nu ? Menar då du har en manual nu att plugga på ifrån..?

Postad 27 oktober 2009 - 15:45

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Har du hittat rätt på en kamera nu ? Menar då du har en manual nu att plugga på ifrån..?

JAg var på MM och där hade den inte A300 eller A350. JAg funderar faktiskt att köpa en i Bangkok istället om det är världsgaranti på kameran! Eller en A500 om det inte blir mer än 5 papp där! Det är nog lite billigare där kan jag tänka mig! Måste bara säga jag fattar verkligen itne hur de tänkt med de nya A330/380. Det är så äckligt att hålla i de. De nya "greppet" enligt min mening är helt fel! Men jag har ju gigantiska händer också!! :)

Postad 27 oktober 2009 - 19:36

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Sony har bara världsgaranti på objektiv (samma för alla andra märken förutom Pentax).

Postad 27 oktober 2009 - 21:20

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Sony har bara världsgaranti på objektiv (samma för alla andra märken förutom Pentax).

Brukar de gå sönder då?
För min hemförsäkring kommer ju täcka om den ramlar och går sönder eller så! Men jag vet verkligen inte, den erfaranhet ni har. vad brukar gå sönder? Som täcks av garantin?

Postad 27 oktober 2009 - 21:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Mina två kameror funkar än och jag vet ingen runt mig som har fått problem med sin kamera. Men saker händer ju. Sen är väl risken inte lika stor med kameror som den är med objektiv.

Postad 27 oktober 2009 - 22:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Om man köper märkesobjektiv så är det nog ganska lugnt. Jag hade däremot inte köpt nåt Sigma t.ex på nån resa. För hög fel-% verkar det som.

Postad 27 oktober 2009 - 22:30

Pippish
  • Pippish
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Är det 20% billigare så kommer jag slå till. Ska skriva ut en lista med vad de olika kameror kostar. JAg förederar att ha saker i samma märke och det är ju en SONY jag i första hand är ute efter. Vilket objektiv ska jag köpa då? som första komplettering? Får man nåt för 2500?? Som sagt gärna en SONY.

Redigerat av Pippish, 27 oktober 2009 - 23:14.

Postad 28 oktober 2009 - 06:29

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Håller med Supernaut77 om Sigma. Jag har flera objektiv som funkar jättebra men kvaliteten varierar för mycket verkar det som.

Som första komplettering kanse en vidvinkel skulle vara kul?? Eftersom du gillar att ta bilder utomhus bla. Jag älskar mitt Sigma 10-20 men som sagt i Bangkok hade jag kanske letat efter ett Sony original eller ett Tamron 10-24. Ett fast 28, 30 eller 50 objektiv är inte fel heller. Framförallt är dom väldigt ljusstarka. Jag fotar till 80% med min 17-50 Tamron 2,8 eller 90 2,8 Tamron fast optik :)

Du verkar ha stora labbar du också så då blir ju valet av kamera lite enklare när det gäller instegskameror. Jag kunde inte med något grepp på instegarna förutom Sony a200-300-350 när jag köpte kamera förra sommaren. Sonys nya instegsserie är en katastrof när det gäller greppet vilket är synd då dom som gillar dom älskar det lättförståeliga menysystemet mm. Sony a500-550 verkar vara av en helt annan kaliber. Jag tänkte åka in till MM imorgon och klämma på en a500 :lol:

Redigerat av waconda, 28 oktober 2009 - 06:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.