Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Viera TX-P50G20E plasma flimmer

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2010 - 08:33

weyland-yutani
  • weyland-yutani
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag köpte en TX-P50G20E plasma för ett par veckor sen på MediaMarkt efter att ha läst diverse tester och omdömen och jämfört en hel del på Prisjakt mellan plasmor och LCD:er i samma pris och storleksklass. Kollade såklart tv:n själv på mediamarkt innan jag köpte även om de bara hade bara en demoslinga på bluraya att visa.

Får hem den och sätter på den och det första jag märker är FLIMMER! Precis som på en gammal tjocktv flimmrar ljusa partier i 50Hz. Har sedan dess testat alla inställningar och kört med olika rumsbelysningar för att kunna hitta felkällan, men icke. Det flimmrar hur jag än gör. Nu ska jag väl tillägga att jag tillhör den gruppen människor som är väldigt känslig för denna typen av flimmer, de flesta märker ju inte sånt här speciellt mycket. I övrigt är bilden kanonbra och filmvisning i THX funkar överlag mycket bra förutom extremt ljusa scener, men vanligt TV tittande i normalläget är skitstörigt.

Igår åkte jag tillbaka till Mediamark för att kolla deras utställningex igen, och nu när jag visste när jag skulle titta efter det så ser jag det där med, och även på en LG plasma som stod brevid.

Så till frågorna:

Vad tror ni om möjligheterna att få lämna tillbaka TV:n? Det måste ju vara ett tillverkningsfel, även om det är på hela serien och även hos andra tillverkare, för moderna plasmor ska väl inte bete sig på det här viset???

Vad ska man ha för modell (i motsvarande storlek och pris) som garanterat inte flimrar? Eftersom flimmer inte nämnts i någon recension jag läst har jag tappat förtroendet för dom. Jag läste något inlägg från någon som också såg flimmer på G20:an att V20:n inte flimmrade, men den är också betydligt dyrare. Eller måste jag köpa LCD för att få garanterat flimmerfritt?

Postad 09 October 2010 - 08:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Alla plasmor flimmrar vad jag vet..
Jag ser de dock bara på väldigt nära håll..

Störs aldrig av det från soffan.

Du får nog titta på en lcd

Postad 09 October 2010 - 10:28

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0
Tyvärr är nog LCD det enda säkra kortet. Annars kan du få åka fram och tillbaka med många paneler.

Postad 09 October 2010 - 12:45

sadfoafs
  • sadfoafs
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Skulle tippa på att det är lite utav en vanesak. Är det större delen ljusa partier kan visst flimmer upplevas, japp. Dock är detta något som sällan till aldrig inträffar i filmer utan kanske i lite sämre producerat material som t.ex. reklam. Antingen köper du en TV som är bättre på att visa still- eller enfärgade bilder eller en som är bättre på rörligt/film. Tror du kommer sakna filmkänslan om du byter till det förstnämnda alternativet.

Postad 09 October 2010 - 13:08

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Jag köpte en TX-P50G20E plasma för ett par veckor sen på MediaMarkt efter att ha läst diverse tester och omdömen och jämfört en hel del på Prisjakt mellan plasmor och LCD:er i samma pris och storleksklass. Kollade såklart tv:n själv på mediamarkt innan jag köpte även om de bara hade bara en demoslinga på bluraya att visa.

Får hem den och sätter på den och det första jag märker är FLIMMER! Precis som på en gammal tjocktv flimmrar ljusa partier i 50Hz. Har sedan dess testat alla inställningar och kört med olika rumsbelysningar för att kunna hitta felkällan, men icke. Det flimmrar hur jag än gör. Nu ska jag väl tillägga att jag tillhör den gruppen människor som är väldigt känslig för denna typen av flimmer, de flesta märker ju inte sånt här speciellt mycket. I övrigt är bilden kanonbra och filmvisning i THX funkar överlag mycket bra förutom extremt ljusa scener, men vanligt TV tittande i normalläget är skitstörigt.

Igår åkte jag tillbaka till Mediamark för att kolla deras utställningex igen, och nu när jag visste när jag skulle titta efter det så ser jag det där med, och även på en LG plasma som stod brevid.

Så till frågorna:

Vad tror ni om möjligheterna att få lämna tillbaka TV:n? Det måste ju vara ett tillverkningsfel, även om det är på hela serien och även hos andra tillverkare, för moderna plasmor ska väl inte bete sig på det här viset???

Vad ska man ha för modell (i motsvarande storlek och pris) som garanterat inte flimrar? Eftersom flimmer inte nämnts i någon recension jag läst har jag tappat förtroendet för dom. Jag läste något inlägg från någon som också såg flimmer på G20:an att V20:n inte flimmrade, men den är också betydligt dyrare. Eller måste jag köpa LCD för att få garanterat flimmerfritt?

Jag har skrivit lite om detta i en tråd på AVForums eftersom detta är något som också stör mig väldigt mycket med plasmatekniken och varför jag lämnat tillbaka samtliga jag provat i hemmiljö (PX80, PK550 samt PS8000). Jag har bidragit lite till diskussionen i en tråd där trådskaparen upplever precis samma problem som du (och jag). Vill dock samtidigt påpeka att det finns plasmamodeller där jag upplever mindre flimmer vid ljusa scener, LG 50PK350 är en sådan modell t.ex. Tyvärr måste jag samtidigt meddela att jag dock upplever flimmer på samtliga plasmamodeller jag sett och kan enbart pågrund av detta nästan direkt se villka som är byggda med den tekniken när jag kommer in i en elektronikaffär. De flesta verkar dock inte störa sig på det eller helt enkelt inte se det varför det sällan nämns i recensioner eller "tvköpsrekommendationer" här på MinHembio. Vill samtidigt påpeka att mitt inlägg inte rör bildkvalitén på plasmor i övrigt utan just "flimmerupplevelsen".

Här finns iallafall tråden om du vill läsa: http://www.avforums....-1000-mark.html. Hoppas du får lämna tillbaka tvn iallafall :D

Redigerat av Izak80, 09 October 2010 - 13:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.