Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon HEOS AVR - Något att ha?

30 svar till detta ämne Denon AVR HEOS Förstärkare Hemmabio
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon Heos AVR (Surroundförstärkare) 2 7 (1) Inga priser

#1

Postad 20 april 2017 - 10:22

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Är på jakt efter en ny smidigare receiver och har fått upp ögonen för Denons nya HEOS AVR.

 

 

Har i dagsläget en Denon AVR 2809 som har några år på nacken. Denna driver just nu mina Dali Ikon 6 samt en Ikon Sub. 

 

Främst anledningarna till att jag vill byta är att jag vill kunna ha en TV-bänk som inte är en halvmeter djup samt att jag söker stöd för Ultra HD. Sen gillar jag också tanken av att kunna byta ut min Ikon Sub mot en trådlös Denon HEOS Sub samt även komplettera med trådlösa bakhögtalare.

 

Min förstärkare jag har idag har ju klart högre effekt än HEOS. Hi-Fi klubben hävdade att HEOS utan problem kan driva mina Ikon 6or samt sub och eventuellt bakhögtalare, stämmer detta? Finns det några andra nackdelar med att byta ut min gamla receiver mot denna? Finns det några andra liknande alternativ på marknaden idag som är bättre?

 

Produkten är ju så pass ny så jag har inte sett några tester eller så, men vid första anblick ser den inte alls dum ut :)



#2

Postad 20 april 2017 - 11:34

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har du fler heos så är det ju inget att vänta på. Annars kanskeolla det finns liknande produkter med dts play-fi stöd. Playfi stöds av många tillverkar.

#3

Postad 20 april 2017 - 15:30

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är mycket pengar för slippa några kablar. Den stora nackdelen (enligt mig) med systemet är dock om du vill ha fler högtalare än ett 5.1 system t ex 7.1.

#4

Postad 20 april 2017 - 15:52

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Har du fler heos så är det ju inget att vänta på. Annars kanskeolla det finns liknande produkter med dts play-fi stöd. Playfi stöds av många tillverkar.

 

Har inget annat HEOS hemma, ska kika runt efter play-fi-produkter!

 

Jag tycker att det är mycket pengar för slippa några kablar. Den stora nackdelen (enligt mig) med systemet är dock om du vill ha fler högtalare än ett 5.1 system t ex 7.1.

 

Håller med, det är mycket pengar för så lite kraft. Har dock svårt att se att jag någon gång kommer vilja ha fler än 5 högtalare, men bra input :)



#5

Postad 20 april 2017 - 17:43

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag tycker att ljudet är riktigt bra i Heos by denon. Jag har två amp (samt en massa annat) och är väldigt nöjd.

Nackdelen för de mer insatta är att inte finns mycket att pilla på. Kanske det finns mer på den där förstärkaren, men generellt är det väldigt lite parametrar att kalibrera.

Sedan ska man nog inte stirra sig blind på uteffekt då det verkligen inte säger allt.. .

#6

Postad 20 april 2017 - 19:49

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Här är lite playfi. Lite dyrare än heos dock.
https://www.hembiobu...37-dts-play-fi/

#7

Postad 21 april 2017 - 06:25

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Här är lite playfi. Lite dyrare än heos dock.
https://www.hembiobu...37-dts-play-fi/

 

Tack!

 

Ja, de kostar ju lite mer. Skulle gärna hålla mig under 10k i alla fall. Lutar åt att svänga förbi Hi-Fi klubben så fort jag fått min 2809 såld och plocka upp ett ex.



#8

Postad 21 april 2017 - 07:22

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Yamaha 601 eller marantz 1607 eller ska du ha en riktigt bra slimmad arcam movie .

#9

Postad 21 april 2017 - 07:52

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Yamaha 601 eller marantz 1607 eller ska du ha en riktigt bra slimmad arcam movie .

 

Vad är fördelarna med dessa kontra Heos? Förutom priset :)

 

Gillar ändå att Heos går att komplettera med trådlösa sub och bakhögtalare.



#10

Postad 21 april 2017 - 12:04

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Vad är fördelarna med dessa kontra Heos? Förutom priset :)

Gillar ändå att Heos går att komplettera med trådlösa sub och bakhögtalare.

Fördelen med heos är som du är inne på flexibiliteten. Ska du komplettera med högtalare bak eller vill sätta in högtalare i andra rum är det oerhört flexibelt.

Samtidigt betalar du en del för det också. Ska du inte någon gång komplettera med högtalare i köket, i sovrummet osv. Ja, då är nog kanske heos att kasta lite pengar i sjön.

Redigerat av Unregistered706504e9, 21 april 2017 - 12:05.


#11

Postad 21 april 2017 - 12:37

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Fördelen med heos är som du är inne på flexibiliteten. Ska du komplettera med högtalare bak eller vill sätta in högtalare i andra rum är det oerhört flexibelt.

Samtidigt betalar du en del för det också. Ska du inte någon gång komplettera med högtalare i köket, i sovrummet osv. Ja, då är nog kanske heos att kasta lite pengar i sjön.

 

Helt sant. Det som tilltalar mig är att den bara är knappt 27cm djup, vilket gör att jag inte längre behöver välja på 14% av marknadens TV-möbler när jag ska inreda vardagsrummet :)

 

Hade den kostat ett par tusenlappar mindre hade det varit en no-brainer. Nu känns det, precis som du säger, att man betalar mycket för trådlösheten. Har inte heller några planer på att integrera i hela lägenheten, vardagsrummet får räcka.



#12

Postad 21 april 2017 - 13:03

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Lyssnade och beställde en Heos AVR igår. Var först inne på att köpa den nya HEOS ljudlimpan, men efter att ha lyssnat och pratat lite med killarna på Hifi klubben, så kändes AVRen som en betydligt mer flexibel lösning. Tyckte också  att den lät betydligt bättre (även om ljudlimpan också lät väldigt bra).

Nu är frågan vilka framhögtalare jag ska köpa till. Har tittat lite på Dynaudio Excite X18. Någon som tror att dessa skulle funka eller är de för tungdrivna tro? 

 



#13

Postad 21 april 2017 - 14:24

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Lyssnade och beställde en Heos AVR igår. Var först inne på att köpa den nya HEOS ljudlimpan, men efter att ha lyssnat och pratat lite med killarna på Hifi klubben, så kändes AVRen som en betydligt mer flexibel lösning. Tyckte också att den lät betydligt bättre (även om ljudlimpan också lät väldigt bra).
Nu är frågan vilka framhögtalare jag ska köpa till. Har tittat lite på Dynaudio Excite X18. Någon som tror att dessa skulle funka eller är de för tungdrivna tro?

Jag är avundsjuk. Har en heos link som hår in i en denon 3808 för ljudet i vardagsrummet. Det är 5.1, men givetvis inte som i filmrummet. (Dessutom har jag två amp för framsida respektive baksida utomhus).
Jag skulle jättegärna bytt link+avr mot en heos. Snyggare, mindre, mindre värme i tv-bänken osv. Är det dessutom riktigt bra ljud så.. .. suck.

#14

Postad 25 april 2017 - 10:37

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Var inne på Hifi-klubben igår och kikade. Jag tycker väl egentligen inte att Heos är snygga öht, men den ser rätt cool ut. Dessutom var ljudet riktigt bra, men tar man Heos femmor som bakhögtalare så ska det givetvis låta bra.

 

En nackdel är rumskorrigeringen. Den kör inte som vanliga Denon någon automatisk korrigering, utan man matar bara in avstånd manuellt vad jag förstår...



#15

Postad 09 maj 2017 - 15:02

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det vara något fel på min AVR. Den stänger av sig själv/går ner i standby läge efter ett tag. Känns inte som det är värmeproblem heller då jag har den stående på toppen av en TV-bänk med fria ventilationsvägar. Var inne och på Hi-Fi klubben och det var inga problem att byta ut den så fort de får in nya i lager igen. Får hoppas att jag bara haft otur och fått ett måndags ex.


Redigerat av Samplehead, 09 maj 2017 - 15:05.


#16

Postad 17 maj 2017 - 10:26

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Beställde en idag, verkar ha sålt rätt bra enligt Hi-Fi klubben och var slut i samtliga Stockholmsbutiker. Återkommer med intryck :)



#17

Postad 20 maj 2017 - 19:44

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Fick en ny Heos AVR från Hi-Fi butiken igår och nu verkar allting fungera som det ska utan sporadiska avstängningar.

Har Dynaudio X18 som frontar och två Heos 3:or som surround högtalare. Hittills väldigt nöjd. Möjligtvis kommer jag kombinera med en Sub framöver. Någon som testat nya Heos subben? - https://www.hifiklub...HEOSSUBWOOFERBK

Funderar om den är värd priset eller om man ska titta på någonting annat?

 


Redigerat av Samplehead, 20 maj 2017 - 19:50.


#18

Postad 01 juni 2017 - 15:22

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Har haft min godbit i ett par veckor nu och är väldigt nöjd, gör sitt jobb alldeles utmärkt. Appen har sina brister men täcker ändå in det mesta. Tycker att det är tydligt att denna produkt inte direkt är till audiofilerna då inställningsmöjligheterna är lite begränsade, är man dock lite mer åt plug-n-play hållet (som jag) så räcker det absolut.

 

Så, vill man ha en smidig förstärkare med möjlighet att även kunna komplettera med trådlösa högtalare och har lite pengar att spendera så är det ett fint köp. Trevligt också med funktioner som Spotify Connect, CEC och 4K-stöd. Mycket möjligt att det finns billigare alternativ som täcker ett liknande behov men denna tilltalade mig :)



#19

Postad 02 juli 2017 - 17:21

pear
  • pear
  • Forumräv

  • 505 inlägg
  • 0
Den testas i senaste numret (7-2017) av HemmaBio.

#20

Postad 09 oktober 2017 - 11:44

Unregisteredba6af482
  • Unregisteredba6af482
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena! lånar tråden lite... Har Heos AVR och köpte nyligen en Heos 1 till sovrummet. problemet är att man inte kan slå ihop dom till en grupp. Alltid samma felmeddelande "kunde ej skapa grupp"

 

Vill ju kunna spela samma musik i vardagsrummet och sovrummet.

 

Någon som har ett tips?

 

Och ja, dom är i samma nätverk 5ghz.



#21

Postad 09 oktober 2017 - 14:07

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Ingen aning. Jag har 7 olika uppsättningar och har inga problem att gruppera dem. Nu har jag ingen AVR, men link, amp, ettor, treor och en soundbar.



#22

Postad 30 oktober 2017 - 09:17

Unregisteredba6af482
  • Unregisteredba6af482
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Fick det att fungera... Heos gillade inte 5ghz nätverket så det fick bli 2,4 istället :)



#23

Postad 30 oktober 2017 - 09:32

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Fick det att fungera... Heos gillade inte 5ghz nätverket så det fick bli 2,4 istället :)

Hade liknande problem med min AVR när jag körde på 5ghz bandet. Försökte koppla ihop ett par Heos 3 som skulle användas som bakre surround högtalare,

men det strulade hela tiden tills jag bytte till 2.4. Lite surt då min tanke var att dedikerad 5 ghz bandet till Heos och inte köra någonting annat där för att minimera störningar. 



#24

Postad 30 oktober 2017 - 10:23

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Hade liknande problem med min AVR när jag körde på 5ghz bandet. Försökte koppla ihop ett par Heos 3 som skulle användas som bakre surround högtalare,

men det strulade hela tiden tills jag bytte till 2.4. Lite surt då min tanke var att dedikerad 5 ghz bandet till Heos och inte köra någonting annat där för att minimera störningar. 

Har du testat att byta till 5ghz i efterhand? Jag hade rejäla problem att sätta upp mina heos 5 över wifi så fick göra det trådat till slut. När de väl var konfigurerade o klara var det inga problem att skifta över till wifi



#25

Postad 15 november 2017 - 09:32

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Vilka fronthögtalare använder ni som kör denna förstärkare? Har just nu ett par Dynaudio Excite X18 

men tycker ljudet saknar dynamik och tryck. Tycker jag får bättre tryck med mina Heos 3 som jag använder som surround högtalare.

Testade dessa högtalare innan jag köpte dem med en likvärd specad förstärkare och då lät det betydligt bättre, men det kan helt enkelt vara så att dessa högtalare inte trivs ihop med denna receiver.


Redigerat av Samplehead, 15 november 2017 - 09:34.


#26

Postad 21 november 2017 - 15:59

Unregisteredba6af482
  • Unregisteredba6af482
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har du testat att byta till 5ghz i efterhand? Jag hade rejäla problem att sätta upp mina heos 5 över wifi så fick göra det trådat till slut. När de väl var konfigurerade o klara var det inga problem att skifta över till wifi

tyvärr inte... kör på 2,4 och det fungerar bra :)



#27

Postad 21 november 2017 - 16:04

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

tyvärr inte... kör på 2,4 och det fungerar bra :)

Samma här. Kommer förmodligen testa med 5 igen, men 2.4 har fungerat riktigt bra så ingen ko på isen just nu  :)



#28

Postad 24 november 2017 - 08:19

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Försöker använde min HEOS med multifjärr och tycker att den bråkar lite.

 

Har flera HDMI-enheter kopplade till förstärkaren och sen ARC upp till min TV (så att ljud ska kunna gå tillbaka när jag kör exempelvis Smart-TV). När min fjärr ställer in rätt ingång på HEOS så vill den gärna ändra tillbaka till ARC-ingången automatiskt vilket är väldigt irriterande. Går det att ställa in så att den alltid bara styrs av fjärr och inte tar några egna friheter? Gissar att den får nån signal av ARC-ingången och då växlar dit.



#29

Postad 25 november 2017 - 21:57

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Vilka fronthögtalare använder ni som kör denna förstärkare? Har just nu ett par Dynaudio Excite X18 

men tycker ljudet saknar dynamik och tryck. Tycker jag får bättre tryck med mina Heos 3 som jag använder som surround högtalare.

Testade dessa högtalare innan jag köpte dem med en likvärd specad förstärkare och då lät det betydligt bättre, men det kan helt enkelt vara så att dessa högtalare inte trivs ihop med denna receiver.

Var och provlyssnade lite olika högtalare förra veckan och fastnade till slut för ett par System Audio Saxo 50 

Mycket nöjd med dessa. Tycker de fungerar alldeles utmärkt med Heos avr:en



#30

Postad 01 april 2018 - 08:16

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Kommer att flytta till nytt boende i oktober och funderar på att investera i denna förstärkare. Framför allt för att slippa kabeldragningen till surround. Funderar på LCR bestående av XTZ Spirit 6 och behålla mina ProfundusP2 basmoduler.

Vad tror ni om den kombon?
Ni som har skaffat denna vad är era intryck nu efter ett tags användande?

Med vänlig hälsning, Kribban

#31

Postad 27 september 2018 - 17:31

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Råkat ut för ett märkligt problem med min Heos AVR. Jag har en Yamaha subbas  kopplad till AVR:en. Efter ett tag (ett par dagar) verkar AVR:en  sluta skicka någon signal till subbasen och det enda sättet att få igång subbasen igen är att gå in i heos appen och avaktivera/aktivera subbasen. Sedan funger allt ett tag till innan samma sak händer igen. Pratade med hifiklubben och de trodde de var en mjukvarubugg. Nåkan annan som råkat ut för detta? 






Även taggad med Denon, AVR, HEOS, Förstärkare, Hemmabio

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.