Målsättning
Mitt mål var främst att få en hum om vad dessa XTZ-kolosser har för grundkaraktär. Att gå in i detalj såg/ser jag som rätt svårt eftersom jag inte är van vid testrummets akustik. Dessutom har jag ingen större erfarenhet av Primare-eletronikens (vi körde med en Primare i21) påverkan på slutresultatet. Hade hoppats på Rotelstärkare eftersom jag är mycket insatt i detta märkes karaktär och inverkan på olika högtalare.
Primare ska dock enligt butikssäljaren låta rätt så varmt och detaljrikt vilket liknar min Onkyos karaktär en hel del, men betydligt mer distinkt. Dessa liknande egenskaper var även något både jag och Swed2 kunde konstatera rätt snabbt vid en direkt jämförelse med hans Onkyo TX-SR602E surroundreciver. Primare i21 var dock flera klasser bättre på alla parametrar och snacka om vilket härligt tryck det blev i basregionerna med denna trots allt moderat specade 2x75 watts stärkare. Måste få påpeka sicken gosig liten krabat denna lilla stärkare var, även om den vägde mycket per kubikcentimeter med sina 13,5 kg.

Jag jobbade hårt med att få lös ett bra jämförelseobjekt till XTZ för att kunna göra en bra sida-vid-sida test med samma elektronik, vilket jag tycker är ett måste för att kunna ge tillförlitliga omdömen. Valet föll på välkända JMlab Chourus 716S, som för närvarande säljs billigt på nätet (ca 6 000 kr). Att vi dessutom fick med ett par Elac 207.2 (12 000 kr) ifrån en annan butik var en stor bonus eftersom dessa är i ungefär den prisklass som jag själv kommer att hamna då/om jag köper nytt själv. Och en möjlighet att se om XTZ verkligen kan matcha bra högtalare i denna prisklass.
Som så många gånger tidigare måste jag påminna om att matchningen elektronik/högtalare är viktig…viss elektronik kan låta bra med en viss högtalare, medan slutresultatet med en annan högtalare resulterar i pannkaka, och vice versa. Eftersom Onkyo ska passa bra ihop med JMlab då denna kombination ofta demonstreras ihop i butik så kan jag till viss del ta bort något allvarligt matchningsproblem som en orsak till felaktigt slutresultat.
Att Primare passar bra ihop med Elac pushade den säljare vi fick låna grejerna hårt för och även här ser jag felmatchningen som minimal, om inte obefintlig. Dock är rummets inverkan minst lika stor, i många fall även större, och här tror jag faktiskt att det påverkade en hel del.
Testen
Då övergår vi till testen. Efter rejält åkande med all sorts lokaltrafik vår huvudstad kan erbjuda kom jag, lite bakfull denna söndsgseftermiddag, tillslut fram till Swed2s villa. Väl inne i testrummet står hela gänget högtalare uppradade vilket ger ett inspirerande intryck. Något som dock drar ner entusiasmen lite är rummets karaktär som inte på långa vägar kan sägas vara ett idealiskt och avslöjande testrum för hifi-komponenter. (Läs mer om rummet i Swed2s recension).
Sida-vid-sida mot JMlab Chorus 716S....!
Hmm…vi kör i alla fall igång grejerna. Testexemplaret av XTZ W2MT är inspelade en vecka hos Swed" och elektroniken varm och go. Vi börjar lyssna på XTZ. Kommer tyvärr inte ihåg exakt musik vi körde med vid olika tillfällen, men jag vill poängtera att musikkategorin absolut inte var något som spelade stor roll för testresultatet. Själv hade jag med mig en testskiva med allt ifrån superinspelningar med Abraham Laborial & Fourplay (jazz-funk-fusion) via mer mainstreamsoul alá Jennifer Lopez & Maxwell, lite rockigare Live & AC/DC för att på slutet övergå till mer experimentella Propellerheads, traditionell pumpande elektrontechno till avslutningsvis riktigt tung speedmetall med Fear Factor.
Mitt första intryck av XTZ var att de lät mycket bra, men en del skavanker ifrån bristerna i rumsakustiken lyser igenom. Det som främst imponerar med XTZ är den mycket stora stereobild de ger samt den mycket luftiga och behagliga diskanten. Faktiskt lite åt high end-hållet.
Mellanregistret är dock lite ruggat i kanten och den där riktigt naturliga klangen på röster vill inte träda fram. Ja, ja, riktigt OK tänkte jag och mycket prisvärda helt klar. Sedan var det dags för JMlab 716S att gå en match. Swed2 kopplar om, tyvärr utan bananer, så det tar lite tid, men jag sitter så bra. På med volymen igen och….vad hände? Stereobilden blev ungefär hälften så stor, den tendens till burkighet som jag innan förfasade att XTZ skulle lida av som så många andra lågprishögtalare, infann sig nu helt plötsligt hos dessa erkänt duktiga JMlab. Mellanregistret fanns där, men i övrigt lät de riktigt tveksamt. Har en liten teori att dessa normalt i ljudkaraktären rätt så tunna JMlab inte alls trivdes i detta rum. Något som jag är rätt säker på spelade in till viss del för här lät de mycket sämre än i butik. Dock var bristerna så stora att rummet inte alls är den enda boven i dramat. Vi provade att byta emellan några gånger till, men det behövdes inga fler jämförelser, den här matchen tog XTZ hem rätt lätt, oavsett om man är petig audiofil är basknarkande mycket-ljud-fantast.

XTZ - lika bra som bra högtalare för 12 000 kr?
Nu var det dags för XTZ att bevisa om de verkligen han matcha bra högtalare i upp till 12 000 kr? Det roliga var att jag vid detta tillfällen råkade glömma bort att det nu var Elac 207.2 vi skulle lyssna på (var fortfarande lite tagen av det jag nyss upplevt med JMlab ) och när musiken kom igång igen blev jag storögd. Vad nu då…nu lät ju JMlab bättre än XTZ? Swed2 skrattar lite, men du, det är ju Elacarna som är inkopplade. He, he! Inga förutfattade meningar här inte. Och visst var Elachögtalarna bättre på de flesta parametrar. De hade lite bättre kontroll på helheten och basen var urskön, klart mer fyllig än XTZ, och även med riktigt bra stuns. Även om diskanten i XTZ är mycket behaglig så saknas det en del i nyansering/skärpan av de finaste detaljerna. Det blir lite väl avrundat/odistinkt i topparna. Elac hade en otrolig detaljrikedom och en mycket balanserad ljudkaraktär. För de mkt diskantkänsliga kan de kanske låta aningen vassa, men då är man petig. Det som jag upplevde bättre, eller i alla fall klart annorlunda med XTZ, var deras otroligt stora stereobild. Jag kom snabbt till en bra beskrivning av de båda. XTZ spelar som att man är på en livekonsert, men med hifi-egenskaper…jag faktiskt på vippen till high-endkaraktär tack vare karaktären på diskanten. Elac 207.2 spelar mer studiolikt. Detta trots att vi körde med samma skivor, och då det handlade om sturioplattor så bör Elac vara den högtalare som återger ljudet mest neutralt...!
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att XTZ helt klart kan slå även dubbelt så dyra konkurrenter som även är erkänt bra, men mot bra högtalare i 10-12 tkr-klassen så lyser en del lågprisegenskaper igenom och de når inte riktigt fram när det handlar om helheten, men de är inte långt ifrån. Basen var inte alls bumlig, mycket tack vare kraften i Primare, och jag tror de behöver stark elektronik för att kunna spela ut.
Kommer jag att köpa dem?
Nu kommer jag inte att köpa XTZ W2MT eftersom jag tycker de är sååååå fula och otroligt otympliga med sina enorma mått, särskilt på djupet, vilket gör att deras frontar nästan skulle hamna mitt i rummet i min lilla enrummare. Elac 207.2 däremot är en fullgod kandidat, både utseende och ljudmässigt, om jag någon dag skulle få råd att uppgradera ifrån mina nuvarande KEF-Ägg som egentligen var en smidig och tillfällig kompromissanlägg då jag flyttade ifrån Umeå till Stockholm, och betydligt färre kvadratmeter.
Hoppas detta gav något…och jag måste också passa på att säga lite förlåt till pak. Mina åsikter om XTZ W2MT idag stämmer i alla fall nästan ihop med dina. Och angående byggkvalitét och finish…snyggare högtalare finns definitivt, men i övrigt så har jag inget att invända emot.
Mvh Jonas (JB)
Lite bilder med mobilen...ursäkta kvalitén

EDIT: Nu är de åtminstone åt rätt håll...

Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisterede68eb861, 27 mars 2005 - 01:40.