Oki... har inte dom på hembiobutiken reagerat något alls då... har inte dom sett fläcken?
eller har dom bara satt den på inkörning med myrornas krig eller har dom även gjort en ISF kalibrering på skärmen?
<{POST_SNAPBACK}>
De hade inte sett fläcken eller spökbilder.
Det var tänkt att de skulle kalibrera skärmen men de fick inte tag på programvaran.
Läge 1 borde vara mer än OK efter 200h.
Hmm, det är inte utan att man undrar vad det är för signaler som kommer ut ur din HTPC och hur de är med PC läget, kan vara lite vad som helst enligt vad man läst från kalibrerare. HDMI är HDMI så det borde inte spela någon roll tycker man. Du har ingen möjlighet att koppla in TVns mottagare direkt eller låna en DVD för att kolla om dessa spökbilder uppstår oavsett din källa?
Känner för dig att du ska behöva uppleva sådant strul med din nya TV, hoppas att du får ordning på allt så småningom.
Det spelar ingen roll om man kör i pc-läge eller video-läge. Spökbilderna och molnet dyker upp iallafall. Det är nog inga fel med min HTPC. Har testat med en sony dvd-spelare under kvällen. Samma problem.
Jag verkar vara extremt otursförföljd gällande hemelektronik:
Slängde ut rubbet hemma och investerade i nya prylar i mars/april. Har sedan dess skickat prylar fram och tillbaka.
Sen dess har ett par Sharp XD1E:or kommit och gått (bandning, buzz).
Sharp hanterade detta perfekt. Men tyvärr köpte jag från en värdelös återförsäljare som strulade oavbrutet.
Köpte även ett nätagg till htpc:n. Det skulle vara tystast på marknaden men klonkade (enligt tillverkaren så var fläktens lager defekta från fabrik).
Ett mycket fint slutsteg (Sherbourn 7/2100A) som lät utomordentligt bra men brummade från en transformator. Det blev utbytt mot ett nytt som också brummade, men med annan karaktär.
Detta har också åkt tillbaka och är ersatt med en Onkyo 905:a.
Och nu denna TV. Jag tvekade verkligen inför detta köp, livrädd för att råka ut för problem med inbränningar och buzzning. Hade också läst om rowe och hur pioneer hade hanterat det i början (nu verkade det som att allt löser sig för honom dock).
Men jag hade varit utan tv i princip sedan april och var därför väldigt sugen. Och efter att ha läst om hur bra recensioner pioneers apparater fått, så slog jag till.
Hembiobutiken körde in den innan de skulle kalibrera, skulle då även kolla så den var felfri.
Men de såg inte molnet och hörde inte att den buzzade (de hade dock en annan lx608 som de kunde höra lite buzz från, så den lär låta ännu mer).
Tyvärr är det nog svårt att hitta dessa fel i en butikslokal. Och jag måste framhålla att supporten hos hembiobutiken kan verkligen inte bli bättre. Kommer fortsätta handla där framöver (om jag inte blir svartlistad efter problemen med slutsteget och denna tv).
När det gällde sharpen fick jag ringa och tjata flera gånger i veckan på återförsäjaren. Det tog över en månad innan jag fick skicka in tv:n för att han inte hade något servicekonto hos sharp (det var iallafall hans förklaring). Sen när servicekillarna konstaterat, precis som jag, att tvn var defekt så var återförsäljaren på semester och ingen annan som jobbade i butiken kunde fixa de uppgifter som behövdes för att sharp skulle skicka en ny tv.
Sen när jag äntligen får en ny tv efter ytterligare en månad så har den exakt samma problem. Det tar 3 veckor och minst 10 samtal med återförsäljaren innan han har kontaktat sharp igen. Tvn skickades till verkstaden och de konstaterade direkt att den led av buzz och bandning. Jag ringde då återförsäljaren och sa att jag ville reklamera tv:n och få tillbaka pengarna. Återförsäljaren kontaktade sharp och de gick med på det direkt eftersom tvn redan var kontrollerad och det var konstaterat att den var trasig.
Det går ett par veckor och jag ringer återförsäljaren. Jag undrar varför mina pengar inte kommer, han säger att han inte fått nån kredit från sharp. Han kan inte betala ut några pengar innan sharp betalat honom. Jag ber honom ringa sharp och kolla upp detta. Han ringer tillbaka till mig och säger att det är så lång telefonkö hos sharp och ger mig nummret. Han har inte tid själv.
Jag ringer då sharp som berättar att pengarna är redan överförda och att jag skall be min återförsäljare ringa dem om det är något problem. Jag ringer upp återförsäljaren som säger att han inte hinner just nu. Han berättar även att han skall åka på semester 2 veckor.
Eftersom jag redan vet vad det innebär när han åker på semester (läs längre upp) så blir jag förbannad och kräver att han skall lösa det. Han lovar då att ringa sharp från sin semsterort och sedan ringa upp mig senast om 3 dagar. Och det gör han såklart inte.
Efter 7 dagar ringer jag butiken och frågar vad som händer med detta ärende. De hänvisar till att butikschefen (alltså personen jag tidigare kallat återförsäljaren) är på semester, de kan inget göra.
Men de skall kontakta honom och be honom ringa.
Det händer inget på en vecka och jag ringer fly förbannad och skäller ut någon stackare i butiken. Denne hänvisar till att sharp inte betalat. Jag ringer sharp igen. De har betalat tillbaka pengarna sedan veckor tillbaka. De undrar även varför jag ringer om detta. De berättar att även om de inte hade betalat min återförsäljare så har han en skyldighet (enligt någon lag) att betala tillbaka pengarna till mig.
Jag ringer upp butiken och berättar vad sharp sagt. Efter ytterligare en vecka så kommer äntligen pengarna.
Detta skräckexempel ovan är inte överdrivet på något sätt. Snarare finns det fler saker att nämna (det var mail som aldrig kom fram men som återförsäljaren påstått sig skickat, missuppfattade adresser, att han "trodde" man skulle ringa serviceverkstaden när det gällde krediten, att telefonkön hos sharp var väldigt lång (fast jag 2 sek senare kom fram direkt).....listan kan göras lång.
Otrolig tur att man vände sig till en seriös återfösäljare med dessa lite dyrare produkter.
När de fick höra att steget var dåligt så fixade de retur direkt. När de hade lyssnat på det så skickade de efter ett nytt från usa. När det slutligen dök upp och också brummade fixade de en retur och erbjöd ett bättre steg till reducerat pris eller onkyo 905 + pengar tillbaka.
Nu när tv:n visade sig vara defekt så ringde de genast pioneer och fick då höra att ytterligare en lx608 hade ungefär samma problem. Den skulle undersökas snarast och efter det skall de besluta om hur de skall hantera min apparat.
Sådan support borde alla återförsäljare erbjuda!!
Alla fel har varit påtagliga, jag sitter inte och letar efter minsta lilla detalj att störa mig på. Har upptäckt dem ganska omgående.
Märkte direkt att något var "inbrännt" redan när jag fick tv:n
Det liknaden någon form av rektangel med ordet "guide". Körde då 2st "tvättar" a 1h med den inbyggda funktionen "videomönster". Det gick inte bort av det...men efter att jag dessutom tittat på en film så var det i princip borta. Och nu en dag senare ser jag det inte alls.
Jag hoppas verkligen att detta är ett produktionsfel. Blir man av med molnet och de ständiga spökbilderna (gärna buzzandet också om man fick välja) så är denna tv grym!
Tyvärr verkar det som om jag aldrig kommer bli färdig med detta hembioprojekt pga alla halvdefekta produkter.
Alla dessa problem har även gjort mig totalt beroende av minhembios forum. Nu bevakar man denna tråd (och många andra) flera gånger om dagen.
Redigerat av Unregistered49258b8a, 10 oktober 2007 - 01:40.