Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *

2454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW3200 (Projektorer) 6 8,61 (112) Inga priser
28 relaterade trådar
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn? (7 inlägg) 6 år sedan
Försäkrings ärende Byta Epson 3200 mot Epson 6700. (2 inlägg) 7 år sedan
Epson tw 3200 begagnad eller en ny Epson tw 6100? (43 inlägg) 8 år sedan
Benq W1300 eller Epson EH-TW3200 (2 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
Benq w1070 vs. Epson EH-TW3200 (56 inlägg) 11 år sedan
Är hög kontrast bortkastat i ljust vardagrum? (15 inlägg) 11 år sedan
Epson TW3200, kan man koppla in ljud på nåt sätt? (9 inlägg) 11 år sedan
Visning av projektor - Örebro, Karlstad & Västerås (6 inlägg) 11 år sedan
Epson EH-TW3200 VS Epson EH-TW3600? (9 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Skärm eller duk/proj, Hjälp. (2 inlägg) 11 år sedan
Vilka projektorer i 10.000 kronorsklassen skall jag börja kolla på? (8 inlägg) 12 år sedan
TW-3200 kommer att ersättas! (26 inlägg) 12 år sedan
Hjälp vid köp av första projektorn (54 inlägg) 12 år sedan
Sony VW 50 vs EPSON Tw3200 (0 inlägg) 13 år sedan
Röd prick i bilden på Epson EH-TW3200 (28 inlägg) 13 år sedan
Sanyo PLV-Z800 VS Epson EH-TW3200 (11 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200 vs. Mitsubishi HC3200 bra och dåligt? (19 inlägg) 13 år sedan
Dam i nöd ! (14 inlägg) 13 år sedan
Projektorköp (1 inlägg) 13 år sedan
Tips på projektor ~10k (19 inlägg) 14 år sedan
TW3600 vs TW3200 (14 inlägg) 14 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 14 år sedan
Val av 1080-projektor (21 inlägg) 14 år sedan
Epson tw-2900 vs tw3200 (3 inlägg) 14 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 14 år sedan
Köpråd (4 inlägg) 14 år sedan

Postad 04 januari 2011 - 08:23

leif35
  • leif35
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Av det jag har läst så säger till och med ägare till TW3600 modellen att den inte är värd 5000,kr i skillnad.
Och om dom dessutom skulle köpa en projektor nu med infon dom besitter så skulle dom valt en TW3200 istället.

Några som skrev det här på forumet men orkar inte leta efter vart.

Men visst, alla tycker olika så. Så länge det går att mörklägga bra så spelar ju inte den lite högre ljusstyrka den besitter någon roll i alla fall. Kanske har fel säg.

Det är väl så, oavsett ljusstyrka, att kan man mörklägga ordentligt, har mörka väggar och tak, då kan man få glädje av den högre kontrast som 3600 har, har man däremot vita väggar och tak, eller kan inte få helt mörkt, så kommer man inte kunna se någon skillnad mot den billigare, kontrastsvagare projektorn.

Postad 04 januari 2011 - 11:49

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Garderoben är snarare en så kallad " kattvind" 5 meter djup och kanske 1.5 m som högst och 1 m som lägst, man kanske kan montera en större fläkt som skjuter undan den varma luften vid projektorn och även en nere på golvnivå som skickar upp kyligare luft,, temperaturen i garderoben ligger ungefär på 10-15 grader (vintertid)

Spelar ingen roll vad tempen är innan projjen startas och att själva utrymmet är stort då den sitter nästan i taket där väldigt lite volym luft finns. Tänk dig ett 300W element som sitter där uppe = blir snabbt varmt och var ska den varma luften ta vägen?
Den varma luften går ju inte nedåt o värmer så att det finns mycket kall luft där nere spelar marginell roll.
= rena tortyren för projjen. Vilket du även konstaterat då den ändrar justeringarna.

Om projjen suttit längst ned hade läget varit bättre. Men fortfarande inte bra nog. Till slut har ju projjen värmt upp hela utrymmet och utan ventilation stiger tempen efterhand...

Dvs en fläkt som skickar runt luften löser inte grundproblemet.
Och har du kollat tempen i kattvinden på sommaren utan projjen påslagen?
Kan blir ganska varmt... :)

Finns bara en bra lösning, ventilation. Du måste se till att varm luft kan ledas bort, samtidigt som kall kan tillföras.
Av samma skäl är det ingen höjdaride att sätta projjar dikt an innertak som man ser ibland. Om man ändå har ett rör som gör att projjen sitter ett stycke ned. Varje dm gör skillnad.
Alla vet hur varmt det blir i själva rummet med alla elektronik, tänk er då hur varmt det är uppe i taket!

Att många klagar på i förtid brända lampor samt diverse problem i projjarna är för mig inte konstigt. Värme är rena mardrömen för elektronik.

Postad 04 januari 2011 - 16:07

Plantan
  • Plantan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Behöver er hjälp!

Tänkte köra på en 104" duk till en EH-TW3200, men problemet är att avståndet mellan
linsen och duken blir 3.13 meter. Epson har angivit minsta avståndet för 104"
till 3.10 meter.
-Frågan är då om detta är för nära "gränsen" för att kunna fixa skärpan
odentligt. Eller har Epson en marginal till det minsta rekommenderade avståndet.

Tacksam för svar så att jag kan lägga min beställning snarast möjligt.

Postad 04 januari 2011 - 16:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Behöver er hjälp!

Tänkte köra på en 104" duk till en EH-TW3200, men problemet är att avståndet mellan
till 3.10 meter.
odentligt. Eller har Epson en marginal till det minsta rekommenderade avståndet.

Vad gäller skärpan kan jag inte uttala mig om, men jag kan direkt säga att jag inte skulle vilja sitta närmare än jag gör, och det är 3,40 från duken (har samma storlek på duken). Det är är ju individuellt, men om jag sitter närmare än jag gör, så känns det som att det blir lite "tenniseffekt" (titta höger, titta vänster" osv.) Med andra ord, försök att ta reda på om det blir lagom nära också även i upplevelse. För nära är inte helt lysande, tycker jag. Hellre lite för långt ifrån...

EDIT: För att ge ett exempel, så är sista avsnittet av Starke Man, nästan inte möjligt att se på det avstånd som jag normalt tycker är OK. Sättet de har filmat på gör mig nästan sjösjuk, men det är OK på 3,40 där jag sitter nu. Skulle jag sitta närmare däremot, så vete tusan om jag ens skulle kunna se hela avsnittet...

http://svtplay.se/v/...ta_100_timmarna

Redigerat av sean.wiklund, 04 januari 2011 - 16:14.

Postad 04 januari 2011 - 18:14

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll vad tempen är innan projjen startas och att själva utrymmet är stort då den sitter nästan i taket där väldigt lite volym luft finns. Tänk dig ett 300W element som sitter där uppe = blir snabbt varmt och var ska den varma luften ta vägen?
Den varma luften går ju inte nedåt o värmer så att det finns mycket kall luft där nere spelar marginell roll.
= rena tortyren för projjen. Vilket du även konstaterat då den ändrar justeringarna.

Om projjen suttit längst ned hade läget varit bättre. Men fortfarande inte bra nog. Till slut har ju projjen värmt upp hela utrymmet och utan ventilation stiger tempen efterhand...

Dvs en fläkt som skickar runt luften löser inte grundproblemet.
Och har du kollat tempen i kattvinden på sommaren utan projjen påslagen?
Kan blir ganska varmt... :)

Finns bara en bra lösning, ventilation. Du måste se till att varm luft kan ledas bort, samtidigt som kall kan tillföras.
Av samma skäl är det ingen höjdaride att sätta projjar dikt an innertak som man ser ibland. Om man ändå har ett rör som gör att projjen sitter ett stycke ned. Varje dm gör skillnad.
Alla vet hur varmt det blir i själva rummet med alla elektronik, tänk er då hur varmt det är uppe i taket!

Att många klagar på i förtid brända lampor samt diverse problem i projjarna är för mig inte konstigt. Värme är rena mardrömen för elektronik.

Jo jag har allt justerat gångjärnen på dörren in i garderoben för att få en springa på en tum runt om för att få en jämnare tempratur, och jag tror att jag efter lite trix kan få cirkulation på luften så att kallare luft ersätter den varma luften med hjälp av fläktar och eftersom jag har tilluft och att luften kan smita ut till viss del så borde det väl ta ganska många timmar innan hela utrymmet blir för varmt, Det är ju en hyr lägenhet ) :/ så skulle det ändå inte räcka får jag nog fixa en AC :lol:

Tusen tack för ditt svar! =)
och ursäkt til alla för att jag annu en gång tappat tråden!

Men min primära fråga var också om någon annan har behövt justera om skärpan fler gånger än den då ni först installerade er Epson 3200 ? eller om det bara är jag och min nuvarande heta tillvaro B)

Postad 04 januari 2011 - 21:04

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Behöver er hjälp!

till 3.10 meter.

Bestäm inte i förväg förrän du själv har sett storleken. Bildstorlek är väldigt individuellt.
Jag antar att du inte har en 3200 ännu?
Köp den först och dra upp ett lakan som duk. Se på lite filmer och kolla vilken storlek du är nöjd med, sen beställer du duken.

Postad 05 januari 2011 - 14:07

Hench
  • Hench
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Bestäm inte i förväg förrän du själv har sett storleken. Bildstorlek är väldigt individuellt.
Jag antar att du inte har en 3200 ännu?
Köp den först och dra upp ett lakan som duk. Se på lite filmer och kolla vilken storlek du är nöjd med, sen beställer du duken.

Håller med, innan jag fick min 3200 så stod jag med måttband och tyckte att en 104" var väl det minsta man kunde ha, men det blev nästan jobbigt att titta på.
Slutade med att jag beställde en ramspänd duk på 92" och det blir duktigt med bild från 3 meter.

Postad 06 januari 2011 - 16:50

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
är det någon som vet vad man ska använda inställningen "2-2 pull-down" till?
/Niklas

Postad 06 januari 2011 - 17:23

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som upplever att bilden smårycker ibland? Kan det vara någon inställning?

/Niklas

Postad 07 januari 2011 - 08:45

Kimball
  • Kimball
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Pixmania nere runt 9000-sträcket igen. Känns dock inte värt de kronorna just för att det är dem dock ? Kan ju hoppas någon följer efter efter snart igen.

Postad 07 januari 2011 - 08:56

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Behöver er hjälp!

till 3.10 meter.

När jag började med projje för många år sedan så forskade jag runt angånde detta med just storleken på bild. Hittade en duktigt stor utredning av någon Ögon/hjärn forskare på en stor bio-sajt (har jag för mig, någon annan som läst denna?).
Nåja det som framkom ur denna var en enkel regel (stämmer givetviss inte för alla) men ändå en bra rekomendation.
Han menade att man inte gärna skulle sitta innanför bildens höjd X 3, pga av ögats och hjärnan oftast inte hinner med att registrea all infornation på bilden (tappar informationen i ytterkanterna), därav känner många mäniskor det lite jobbigt att titta på film innanför detta område!
Men som sagt så är det väldigt olika. men jag har då följt denna rekomendation och alla har tyckt at de varit behagligt att se på film.

Lycka till!

Postad 07 januari 2011 - 09:24

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag kör min proje på 104" duk på 3.7 tittavstånd. Detta är super tycker jag, skulle inte vilja ha mindre bild. Med en större bild skulle nog bli att man var tvungen att vrida huvudet.

Postad 07 januari 2011 - 10:04

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Jag kör min proje på 104" duk på 3.7 tittavstånd. Detta är super tycker jag, skulle inte vilja ha mindre bild. Med en större bild skulle nog bli att man var tvungen att vrida huvudet.

Precis, du sitter nästan precis höjden X 3 och upplever detta bra.. men större troligen lite jobbigt!
Som sagt en ganska bra regel med "Bildens höjd X 3" så får man en behaglig storlek!

Redigerat av MrLelle, 07 januari 2011 - 10:04.

Postad 07 januari 2011 - 11:30

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som upplever att bilden smårycker ibland? Kan det vara någon inställning?
/Niklas

Har du din spelare inställd på att skicka 24p? Kan vara det annars. Är den det, så kan det ju helt enkelt vara filmens låga framerate som en del uppfattar som ryckig ibland. Det går dock inte att komma ifrån oavsett bildvisare.

Postad 07 januari 2011 - 12:59

Vasse
  • Vasse
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Har någon av er som har denna projektor provat att visa material genom komponent (720/1080p) och hur uppfattar ni bilden? Tydligen så ska det gå att köra 1080p i 60Hz över komponent.

Postad 07 januari 2011 - 13:54

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Har du din spelare inställd på att skicka 24p? Kan vara det annars. Är den det, så kan det ju helt enkelt vara filmens låga framerate som en del uppfattar som ryckig ibland. Det går dock inte att komma ifrån oavsett bildvisare.

Det stämmer nog att det var filmen som var kass.
/Niklas

Postad 07 januari 2011 - 14:13

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Precis, du sitter nästan precis höjden X 3 och upplever detta bra.. men större troligen lite jobbigt!
Som sagt en ganska bra regel med "Bildens höjd X 3" så får man en behaglig storlek!

Hur ska man tänka om man har två "bänkrader"? Ska man ta en kompromiss eller ska man fundera på hur ofta man kommer sitta på båda raderna och bestämma sig utöver det? Jag kommer ha ungefär 4,3m från bakre raden och kanske 3,1-3,2m från främre (beroende på hur jag ställer sofforna). Vill självklart ha så stor bild som möjligt, och kommer sitt på bakre raden när vi inte är fler än två-tre stycken som tittar. Jag har tänkt mig en bild som är 265 bred och således cirka 150 hög. Enligt "bildens höjd X 3" resonemanget så blir det ju hyffsat bra från bakre raden men alldels för stort för främre. Men enligt THX rekommendationer "1.37 X bredden" så blir det ju lite för litet för bakre och lite för stort för främre.

Vad göra? Hur har ni gjort? Bästa är kanske att testa mot lakan eller väggen först, men jag gillar att planera.. :)

Postad 07 januari 2011 - 16:04

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Det stämmer nog att det var filmen som var kass.
/Niklas

Fast det jag pratar om är inte specifikt för en film utan gäller alla filmer. Film är inspelat i 24 rutor i sekunden och det här kan ge upphov till s.k. judder, ryckighet, om inte spelare och display hanterar det ordentligt, så kolla först det. ÄVEN om de gör det så kan panoreringar och annat upplevas som ryckigt, men störs man av films låga framerate kan man inte göra så mycket åt det. Det bara är så. Oavsett display och/eller spelare.

Vad göra? Hur har ni gjort? Bästa är kanske att testa mot lakan eller väggen först, men jag gillar att planera.. :)

Där har du det! Bara att prova och se. ;) Försök hitta den gyllene medelvägen. En del ahde sagt "akta för att göra det för stort", medan jag säger akta för att göra det för litet. Du kan ju alltid börja i THX-änden och sen laborera efter det.

Postad 07 januari 2011 - 16:36

jbr
  • jbr
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Pixmania nere runt 9000-sträcket igen. Känns dock inte värt de kronorna just för att det är dem dock ? Kan ju hoppas någon följer efter efter snart igen.

...fast Pixmania är ju inte svenskt och 9000 har ju varit "standardpriset" i Europa för TW3200 en längre tid.

I Sverige lär ingen vika från 9990:- förrän den svenska generalagenten ger sin tillåtelse till det. (Den som avviker från det rekommenderade priset kan nog räkna med uteblivna leveranser)
Den säljer tydligen bra så jag tror att en ev. sänkning kan dröja...

Nä, nyttja det faktum att vi har en gemensam marknad i Europa och beställ där det är bäst pris vilket oftast är Tyskland när det gäller Epsons projektorer. Runt 9000:- för TW3200 och 12000:- för TW3600.

Postad 07 januari 2011 - 17:46

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Med tanke på andelen företag som gråimporterar, så borde dom i alla fall ha samma pris som övriga europa.
/Niklas

Postad 07 januari 2011 - 18:16

Kimball
  • Kimball
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

...fast Pixmania är ju inte svenskt och 9000 har ju varit "standardpriset" i Europa för TW3200 en längre tid.

I Sverige lär ingen vika från 9990:- förrän den svenska generalagenten ger sin tillåtelse till det. (Den som avviker från det rekommenderade priset kan nog räkna med uteblivna leveranser)
Den säljer tydligen bra så jag tror att en ev. sänkning kan dröja...

Nä, nyttja det faktum att vi har en gemensam marknad i Europa och beställ där det är bäst pris vilket oftast är Tyskland när det gäller Epsons projektorer. Runt 9000:- för TW3200 och 12000:- för TW3600.

Förvisso sant ja. Jag är mest orolig över problemen som kan uppstå om man skulle ha oturen att få en DOA levererad eller liknande. För sånt går väl inte via Epson direkt också? Lär ju ta x antal veckor isåfall :)

Pixmania verkar inte ha samma garantivillkor som de flesta (alla?) svenska leverantörer heller, 2år vs. 3år här hemma. Men den treåriga garantin + lampgarantin går väl iochförsig genom Epson direkt?

Knivigt..

Redigerat av Kimball, 07 januari 2011 - 18:20.

Postad 07 januari 2011 - 19:18

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Förvisso sant ja. Jag är mest orolig över problemen som kan uppstå om man skulle ha oturen att få en DOA levererad eller liknande. För sånt går väl inte via Epson direkt också? Lär ju ta x antal veckor isåfall :)

Pixmania verkar inte ha samma garantivillkor som de flesta (alla?) svenska leverantörer heller, 2år vs. 3år här hemma. Men den treåriga garantin + lampgarantin går väl iochförsig genom Epson direkt?

Knivigt..

Har haft 3 st DOA av Epsons 3600. så jag är glad att jag beställde min i Sverige.

Sedan undrar jag vilka regler som gäller, då generalagenten hotar med att dra in en produkt för en säljare om man säljer till ett lägre pris. Är det lagligt det man gör?

Postad 07 januari 2011 - 20:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Till er som vill "spara" pengar... Att gå på det "billigaste" alternativet kan som sagt bli dyrt. Pixmania rekommenderar jag starkt att alla undviker. De har väl varit med i Plus typ 5 ggr eller något? Tittar man på deras omdöme så blir man mörkrädd.

https://www.prisjakt...p;lista=omdomen

Så, gör er själva en björntjänst, snåla inte, eller gå på något obskyrt företag som har halvbra omdöme. Man behöver inte vara dumsnål, liksom. Det handlar inte om vansinnigt stora skillnader i pengar. Allt är ju relativt och själv badar jag inte i pengar, men jag sparar hellre en månad extra och köper av ett känt företag med bra omdöme än att "chansa" eller köpa utanför Sveriges gränser, med just det eventuella strul det kan innebära med reklamationer etc.

Postad 07 januari 2011 - 20:43

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Har haft 3 st DOA av Epsons 3600. så jag är glad att jag beställde min i Sverige.

Sedan undrar jag vilka regler som gäller, då generalagenten hotar med att dra in en produkt för en säljare om man säljer till ett lägre pris. Är det lagligt det man gör?

3st DOA?! Vad var felen?
Har en TW3600 med döda pixlar, 3st på 2 olika områden, som jag väntar och hoppas få DOA från Epson.

Postad 07 januari 2011 - 21:21

jbr
  • jbr
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Till er som vill "spara" pengar... Att gå på det "billigaste" alternativet kan som sagt bli dyrt. Pixmania rekommenderar jag starkt att alla undviker. De har väl varit med i Plus typ 5 ggr eller något? Tittar man på deras omdöme så blir man mörkrädd.

Så, gör er själva en björntjänst, snåla inte, eller gå på något obskyrt företag som har halvbra omdöme. Man behöver inte vara dumsnål, liksom. Det handlar inte om vansinnigt stora skillnader i pengar. Allt är ju relativt och själv badar jag inte i pengar, men jag sparar hellre en månad extra och köper av ett känt företag med bra omdöme än att "chansa" eller köpa utanför Sveriges gränser, med just det eventuella strul det kan innebära med reklamationer etc.

Det gäller att hålla isär de där äpplena och päronen... :)

Ett obskyrt företag är obskyrt just för att det är... obskyrt. Inte för att det ligger i ett annat EU-land. Det är ju för övrigt inte så att det saknas oseriösa företag i det här landet heller.

Självklart ska man undvika usla företag, oavsett var de råkar finnas. Pixmania är väl ett gott exempel på ett sådant företag man med fördel kan undvika.
Det finns dock ett och annat seriöst företag i övriga EU också... kanske. :)

Att handla av en kunnig återförsäljare med god service innebär givetvis ett enormt mervärde vilket också måste få kosta en slant. Men om man nu bestämt sig för att skicka efter en vara så spelar det ingen roll om den skickas från Malmö eller från en ort i Tyskland - EU är en inhemsk marknad.

En TW3200 sparar man inte så många kronor på att skicka efter och med tanke på antalet reklamationer det verkar vara på just den modellen så är det kanske bäst att köpa den av en lokal butik om möjligheten finns.
Priserna på en TW3600 skiljer däremot 3000 spänn och det är ju en slant anser jag...

Min poäng var bara att man ska undvika nationella generalagenter som förhindrar konkurrens mellan återförsäljare vilket givetvis drabbar oss konsumenter.

Sorry om det börjar bli lite "off-topic" men jag anser att just TW3600 är väldigt överprissatt i Sverige, däremot är nog inte TW3200 det och det är ju den som tråden handlar om.

Postad 08 januari 2011 - 12:03

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Håller helt med ovanstående. De lilla extra man betalar genom att köpa den av en kunnig butik som är specialiserad på Hembio är värt varenda krona den gången man har fel på sin produkt. Handlar man flera saker kan man lätt få ner priset i en sådan butik med. Jag fick 1000kr i rabatt på min duk (Euroscreen)från HBB.

Postad 08 januari 2011 - 15:31

morphey
  • morphey
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Om man är ute efter billigaste EU pris så tror jag att man finner det på en holländsk butik http://4launch.nl

Dom tar för tillfället 909 euro. Frakten till Sverige var 20 eller 25 euro minns inte riktigt.

Postad 08 januari 2011 - 21:22

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

3st DOA?! Vad var felen?
Har en TW3600 med döda pixlar, 3st på 2 olika områden, som jag väntar och hoppas få DOA från Epson.

Decimeter stor grön fläck vid mörka scener, missljud från fläkt och kraftigt förskjutna paneler (vad det nu brukar kallas för).

Postad 09 januari 2011 - 21:38

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Sett några filmer nu och jag måste säga att denna 3200 fungerar riktigt bra och jag kan inte se/märka några fel än så länge i alla fall.

Dock så går det inte att jämföra med min Kuro på svärta och en hel del andra saker.
Bilden vid snabba panoreringar blir inte alltid så bra, och jag upplever bilden som kornig ibland m.m
Blev trött i ögonen efter ett tag också så fick lov att blunda.

Prinsessan och Grodan såg grymt bra ut, nya Predators såg inte så bra ut. Avatar såg grymt bra ut, The Expendables såg hyffsad ut. Testar både med Normal och Eco samt switchar mellan inställningarna för bilden både i projjen och på bd`n.

Postad 10 januari 2011 - 18:12

Kimball
  • Kimball
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Då var den beställd! Nu väntar bara ~1v leveranstid från Fyndbörsen, the pain!

Postad 10 januari 2011 - 18:41

comatose13
  • comatose13
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
har nu haft projjen i 3 veckor och är ruskigt nöjd överlag. det jag tycker kan vara lite svårt att få till bra är skärpan. vore intressant att höra vad ni andra har skärpan inställd på och hur ni upplever den.

Postad 10 januari 2011 - 18:52

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

Då var den beställd! Nu väntar bara ~1v leveranstid från Fyndbörsen, the pain!

Kort! Beställde själv för ca 2 veckor sedan och beräknas få den under nästa vecka :) Bara hålla tummarna att man inte får någon med problem, verkar ju tyvärr vara en del på denna modell......

Postad 11 januari 2011 - 12:39

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Decimeter stor grön fläck vid mörka scener, missljud från fläkt och kraftigt förskjutna paneler (vad det nu brukar kallas för).

Vad skönt att jag inte är ensam. Har "bara" haft två st DOA, är på väg att byta till den tredje 3200 nu. Den första hade damm på linsen som jag inte fick bort och den jag har nu är gulaktig på höger sida. men problemet är att Netonnet inte fått in den i lager och jag vill inte byta förräns dem har den.

Postad 11 januari 2011 - 17:28

leif35
  • leif35
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

har nu haft projjen i 3 veckor och är ruskigt nöjd överlag. det jag tycker kan vara lite svårt att få till bra är skärpan. vore intressant att höra vad ni andra har skärpan inställd på och hur ni upplever den.

Jag kör på 117 tumsduk på drygt fyra meters avstånd. Jag har absolut superskärpa, inget fel där inte. Det som sägs om denna gentemot sina dyrare syskon är väl att optiken är lite enklare och därmed ger lite mer kromatisk abberation i kanterna, men inte att den är oskarp. I övrigt är jag glad att jag råkade ta den lite kantstötta lådan på Netonnet när den kostade niotusen, min är helt perfekt och vare sig damm och några andra problem, peppar peppar

Redigerat av leif35, 11 januari 2011 - 17:29.

Postad 11 januari 2011 - 21:17

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag är på väg att beställa en tw3200.
Men vad är egentligen skillnaden mot en tw3500? Att 3200 är nyare vet jag men vilken av dom ger bäst bild?

Postad 11 januari 2011 - 23:02

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0

Jag är på väg att beställa en tw3200.
Men vad är egentligen skillnaden mot en tw3500? Att 3200 är nyare vet jag men vilken av dom ger bäst bild?

det är bättre kontrastvärde på 3500an. 36000:1. 3200an. har 25000:1 ljusstyrkan är samma 1 800 ansi.

Postad 11 januari 2011 - 23:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Inte sett dem sida vid sida själv, men en pålitlig källa säger sig i det här inlägget inte uppleva allt för stor skillnad dem emellan. Större skillnad gentemot 2900 eller 3600 då...

Postad 12 januari 2011 - 11:15

Vasse
  • Vasse
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Hur är bildens skärpa när man visar bild genom komponent från dator? Blir den lika knivskarp som vid hdmi? Måste man använda sig av hmdi för att slippa problem med underscan/overscan från datorn?

Postad 12 januari 2011 - 12:23

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Kommer att ha en tittavstån mellan 3.6 - 3.7 m. Funderar på om man kan 'förminska' (zooma ut) bilden på projjen om man ändå har köpt en 104" ramspänd duk och tycker det blir för stort. Ex så man kan få ner det till 100" i verkligheten. Funkar det (utseendemässigt, bildkvalitet, etc), tänker då att det kan bli lite mer vit runt bilden.
Eller helt enkelt köpa mindre storlek?

Postad 12 januari 2011 - 12:39

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har försökt att ställa in bilden på min TW-3200 med DVE. Kör klonad bild från HTPCn till projektorn och en Panasonic G20. G20an kör jag i THX läge med inställningar från nätet och med DVE (Tycker att jag fått till bilden riktigt bra). Projektorn utgår jag från CINEMA läget (HDMI extended och Super white off) och försöker ställa in Brightness med DVE. När jag gör detta behöver jag -8 på Brightness för att få den sista stapeln att försvinna och då är bilden lika som mot G20an. Problemet blir när jag kör en film så behöver jag gå upp mit +4 i Brightness för att få en likvärdig bild som mot G20an när det gäller skuggdetaljer. Vad gör jag för fel? =)

Postad 12 januari 2011 - 15:27

Obskyr
  • Obskyr
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Vilka syskon är det som har den bättre optiken? 36 eller 44/55?
Har du några länkar till diskusionerna om detta?

CA brukar uppstå vid extrempunkterna på en zoom, oftast vidvinkel då den är mera komplex.
Gäller samma med Epsons optik?

Jag kör på 117 tumsduk på drygt fyra meters avstånd. Jag har absolut superskärpa, inget fel där inte. Det som sägs om denna gentemot sina dyrare syskon är väl att optiken är lite enklare och därmed ger lite mer kromatisk abberation i kanterna, men inte att den är oskarp. I övrigt är jag glad att jag råkade ta den lite kantstötta lådan på Netonnet när den kostade niotusen, min är helt perfekt och vare sig damm och några andra problem, peppar peppar

Postad 12 januari 2011 - 17:28

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Har försökt att ställa in bilden på min TW-3200 med DVE. Kör klonad bild från HTPCn till projektorn och en Panasonic G20. G20an kör jag i THX läge med inställningar från nätet och med DVE (Tycker att jag fått till bilden riktigt bra). Projektorn utgår jag från CINEMA läget (HDMI extended och Super white off) och försöker ställa in Brightness med DVE. När jag gör detta behöver jag -8 på Brightness för att få den sista stapeln att försvinna och då är bilden lika som mot G20an. Problemet blir när jag kör en film så behöver jag gå upp mit +4 i Brightness för att få en likvärdig bild som mot G20an när det gäller skuggdetaljer. Vad gör jag för fel? =)

Har du kollat att grafikkortet matar ut nivåer 16-235 gällande video och ev att du ställt in limited RGB som pixel format? Dessa inställningar finns för ATI-kort i alla fall.

Sedan bör även uppspelningsprogrammet vara inställt på 16-235. -8 är precis den inställning som jag behöver för ha "kalibrerad" svärta. Jag kör med mp4-kalibreringen som finns att hämta hem på
http://www.avsforum....ad.php?t=948496

Alternativt kan man köra på fulla signaler hela vägen och även då köra HDMI extended. 3200an kommer då vara korrekt inställd map svärta med brightness=0. Dock kommer man aldrig se blacker-than-black eller whiter-than-white.

Redigerat av Dafve, 12 januari 2011 - 17:37.

Postad 12 januari 2011 - 17:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Funderar på om man kan 'förminska' (zooma ut) bilden på projjen om man ändå har köpt en 104" ramspänd duk och tycker det blir för stort. Ex så man kan få ner det till 100" i verkligheten. Funkar det (utseendemässigt, bildkvalitet, etc), tänker då att det kan bli lite mer vit runt bilden.
Eller helt enkelt köpa mindre storlek?

Nej det blir inte bra. Du missar då en viktig del av att ha en ram över huvud taget; den förhöjda kontrastkänslan av att ha ramen runt bilden. I så fall är det faktiskt bättre att köra utan ram helt och hållet.

Personligen anser jag att 104" inte är för stort för ditt tittavstånd, men självklart är det bara du som kan avgöra det. Det smartaste är väl att vänta med dukinköpet tills du fått hem projektorn och kan provskjuta några filmer och se vilken storlek du vill ha.

RichardM3: Jag håller med Dafve och tycker det låter som det är någon limited/extended-grej som spökar i någon av komponenterna.

Postad 12 januari 2011 - 17:57

ETonCal
  • ETonCal
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Nej det blir inte bra. Du missar då en viktig del av att ha en ram över huvud taget; den förhöjda kontrastkänslan av att ha ramen runt bilden. I så fall är det faktiskt bättre att köra utan ram helt och hållet.

Personligen anser jag att 104" inte är för stort för ditt tittavstånd, men självklart är det bara du som kan avgöra det. Det smartaste är väl att vänta med dukinköpet tills du fått hem projektorn och kan provskjuta några filmer och se vilken storlek du vill ha.

bra ide! och jag tror ändå att det blir en kingpin 104 duk. 90" är ju bara för liten känns det som.

Postad 12 januari 2011 - 22:05

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Har du kollat att grafikkortet matar ut nivåer 16-235 gällande video och ev att du ställt in limited RGB som pixel format? Dessa inställningar finns för ATI-kort i alla fall.

Sedan bör även uppspelningsprogrammet vara inställt på 16-235. -8 är precis den inställning som jag behöver för ha "kalibrerad" svärta. Jag kör med mp4-kalibreringen som finns att hämta hem på
http://www.avsforum....ad.php?t=948496

Alternativt kan man köra på fulla signaler hela vägen och även då köra HDMI extended. 3200an kommer då vara korrekt inställd map svärta med brightness=0. Dock kommer man aldrig se blacker-than-black eller whiter-than-white.

Tack, ska kolla in den sidan!
Jag kör med ett Nvidia 8600GT. Ska dock ta och ladda hem senaste drivrutinerna också, det va länge sen jag uppdaterade dom.

Postad 12 januari 2011 - 22:41

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Det verkara var mång som haft problem med sina 3200 projjar?

Jag sålde av min TW700 häromdagen och ska nu uppgradera. Frågan är om det är lönt att våga chansa på 3200. En idé är att köra på 4000 modellen istället trots prisskillnaden...

3600 utesluter jag helt då jag själv inte tyckte mig se att 3600 var bättre vid demovisning, snarare sämre konstigt nog. Ska dock sägas att maskinerna inte var kalibrerade.

G

Postad 13 januari 2011 - 00:51

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Denna tyckte jag var intressant att läsa där dom jämför just TW3200 mot TW3600 modellen

http://www.homecinem...-vs-TW3200.html

Postad 13 januari 2011 - 01:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0

Denna tyckte jag var intressant att läsa där dom jämför just TW3200 mot TW3600 modellen

http://www.homecinem...-vs-TW3200.html

Jag håller med. Läste den för nästan två månader sedan. Dessvärre behandlar artikeln felen som 3200 verkar ha.

Förr i tiden läste man nästan aldrig om fel på på produkter ifrån Epson och då tyckte jag Epson var ett kanosäkert köp.

I och med den här tråden radas fel upp på löpande band, vilket fått mig att bli lite osäker på TW3200.
Jag känner inte för att behöva byta proj tre ggr, vilket det finns vissa här inne som gjort.

Man kan ju bara hoppas på att den nya sändningen som kommer in i slutet av Jan består av allt annat än måndagsexemplar, vilket säkerligen är för mkt att hoppas på :)

Sedan kan man även ha synpunkter på att Epson gnäller på återförsäljare som vill sälja projen för 9000 kr istället för 9999 kr.

Jag ska höra med en lokal ej namngiven återförsäljare om han inte kan justera priset ngt. Taskigt av Epson att leka polis och hålla priset uppe.

G

Postad 13 januari 2011 - 04:30

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läste om detta tidigare i tråden men jag frågar lite snabbt...har 3200 samma panel som 3600 som inte "blir sämre med tiden"? Organisk eller oorganisk...för jag är väldigt nära ett köp på en 3200 och detta är mitt enda frågetecken. :)

Postad 13 januari 2011 - 07:18

leif35
  • leif35
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Har för mig att jag läste om detta tidigare i tråden men jag frågar lite snabbt...har 3200 samma panel som 3600 som inte "blir sämre med tiden"? Organisk eller oorganisk...för jag är väldigt nära ett köp på en 3200 och detta är mitt enda frågetecken. :)

Det stämmer, båda modellerna samma oorganiska panel som inte försämras med tiden. Läs hela tråden så finns hänvisningar till vart du skall leta om du vill ha bekräftat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.