ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 20 mars 2008 - 04:08
Unregistered94bbe618
-
Unregistered94bbe618
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Inget vidare att spela in SVT-HD via scart till HD(hårddisk)spelare..!!
Den understa bilden är så som scartsignalen blir när man spelar in SVT-HD
Eller i vissa fall så blir bilden överscannad typ 200 procent!!!!!, beror på vilken kanal man har haft innan. Rena pippin, en sån skräpbox...
gå till meny välj ljud o bild ändra bildskärmsformat till 4.3 ändra sen bildformat till center nu kan du spela in från scart på 720p kanaler i din hdd inspelare
Det funkade inte, blev ännu värre, kunde inte spela in från någon kanal, bilden helt sjukt överscannad, SVT-HD, såg bara mer fyrkantigt ut uppe i höger hörn av bilden.....!!!!!
Postad 20 mars 2008 - 08:59
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Inget vidare att spela in SVT-HD via scart till HD(hårddisk)spelare..!!
Den understa bilden är så som scartsignalen blir när man spelar in SVT-HD
Eller i vissa fall så blir bilden överscannad typ 200 procent!!!!!, beror på vilken kanal man har haft innan. Rena pippin, en sån skräpbox...
gå till meny välj ljud o bild ändra bildskärmsformat till 4.3 ändra sen bildformat till center nu kan du spela in från scart på 720p kanaler i din hdd inspelare
Det funkade inte, blev ännu värre, kunde inte spela in från någon kanal, bilden helt sjukt överscannad, SVT-HD, såg bara mer fyrkantigt ut uppe i höger hörn av bilden.....!!!!!

då vet jag inte. här funkar det bra dock det är lite olika med denna skitbox var den är en är kopplad osv... dock gäller dock detta enbart 720p vill säga ska du spela in från en annan kanal så måste du ställa tillbaka det till 16.9 osv
Redigerat av Duckface21, 20 mars 2008 - 09:02.
Postad 20 mars 2008 - 10:55
whitepointer
-
whitepointer
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Fick svar idag från kundrelationer:
Hej!
Tack för ditt mail. Vi har fått in många synpunkter på den nya mjukvaran. Majoriteten av dessa är positiva.
vi har även fått en del feedback om mjukvaran som vi tillsammans med Humax undersöker.
I dagsläget finns det inga planer på att byta boxleverantör.
Box 43
871 21 Härnösand
Tel: 0771 - 55 00 00
Fax: 0611 - 55 44 11
Har svårt o se att detta blir löst, de spottar ju på oss. Som kompensation för att den förra fw var så dålig fick jag 3 mån Viasat Golf, frågan är vad jag ska med den kanalen till när den nya fw ofta visar mkt dålig bild på sd
Postad 20 mars 2008 - 11:08
ekko
-
ekko
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hej! Tack för ditt mail. Vi har fått in många synpunkter på den nya mjukvaran. Majoriteten av dessa är positiva. vi har även fått en del feedback om mjukvaran som vi tillsammans med Humax undersöker. I dagsläget finns det inga planer på att byta boxleverantör. ______________________ Patrick Norberg Kundrelationer Com Hem AB Box 43 871 21 Härnösand Tel: 0771 - 55 00 00 Fax: 0611 - 55 44 11
Har svårt o se att detta blir löst, de spottar ju på oss. Som kompensation för att den förra fw var så dålig fick jag 3 mån Viasat Golf, frågan är vad jag ska med den kanalen till när den nya fw ofta visar mkt dålig bild på sd
Jag undrar vad dom menar med att majoriteten är positiva för jag tror inte folk ringer och berättar hur bra bilden har blivit med nya FW. Jag tror att de läser i den här tråden och ser att några få har så fantastisk bild på vissa program och det räcker nog för comhem.
Postad 20 mars 2008 - 13:56
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Hej! Tack för ditt mail. Vi har fått in många synpunkter på den nya mjukvaran. Majoriteten av dessa är positiva. vi har även fått en del feedback om mjukvaran som vi tillsammans med Humax undersöker. I dagsläget finns det inga planer på att byta boxleverantör. ______________________ Patrick Norberg Kundrelationer Com Hem AB Box 43 871 21 Härnösand Tel: 0771 - 55 00 00 Fax: 0611 - 55 44 11
Hmmm. " Majoriteten av dessa är positiva." Det låter ju väldigt konstigt då vi med många olika TV-apparater på forumet alla har problem med suddighet över 720p, taggar och grällhet över 576p, o s v. Ska jag behöva skaka igång mitt ärende hos kundrelationer igen?? Jag fick intrycket i mitt samtal med kundtjänst att de tog den uppkomna situationen på allvar och jobbar på en ny FW. Snubben här formulerar sig alldeles för snällt. Säg rent ut: "Ja det är problem, vi jobbar på en ny FW så snabbt som möjligt" Inte "vi undersöker". Kunderna är uppretade efter 1,5 år med denna box. Harlin, släng upp något på hemsidan nu så vi ser att det inte är tu tal om saken!
Redigerat av ruhe, 20 mars 2008 - 13:57.
Postad 20 mars 2008 - 14:04
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Jag undrar vad dom menar med att majoriteten är positiva för jag tror inte folk ringer och berättar hur bra bilden har blivit med nya FW. Jag tror att de läser i den här tråden och ser att några få har så fantastisk bild på vissa program och det räcker nog för comhem.
Det är väldigt sällan nåhon ringer till supportfunktioner för att berätta att det funkar bra men det händer faktiskt. Dock så gäller nog denna enkla matematik: av totala antalet abonnenter så är det nog väligt få som ringt och klagat, därav antar man att resten är nöjda. Är felet inte så allvarligt att man inte ens ids att felanmäla det så är det inget allvarligt fel helt enkelt...
Redigerat av rickardl, 20 mars 2008 - 14:46.
Postad 20 mars 2008 - 14:25
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Hmmm. " Majoriteten av dessa är positiva." Det låter ju väldigt konstigt då vi med många olika TV-apparater på forumet alla har problem med suddighet över 720p, taggar och grällhet över 576p, o s v. Ska jag behöva skaka igång mitt ärende hos kundrelationer igen??
Ruhe Det låter inte bara konstigt .. Det är rent åt H-te .. Man kan inte sitta o tycka att det är ett märkligt betéende och att de är lite konstiga.. Man får slå näven i bordet o säga .. Att nu är det fan i mig nog .. Vara karl i sitt eget hus och inte smyga omkring som en mus .. Detta är en uppmaning till alla som sitter med denna förbannade boxen .. Jag har ett par månader kvar med möget .. sedan får det vara nog .. men under tiden vill jag inte se på denna skit bild. Vakna .. vad sitter ni o väntar på .. Alla ni andra .. Ring o skäll ut dem.. det funkar inte med att ringa och vara vänlig .. Inte ett skit hjälper det .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 mars 2008 - 14:25.
Postad 20 mars 2008 - 14:30
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Jag måste säg att jag är imponerade över hur stort tålamod ni har med boxen och dess brister. Jag hade nog lämnat tillbaka den förlänge sedan. Jag skrev det tidigare i denna tråd det enda som får någon större effekt är om ni alla som är missnöjda returnerar boxarna och kräver pengarna tillbaka.
Postad 20 mars 2008 - 14:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag skrev det tidigare i denna tråd det enda som får någon större effekt är om ni alla som är missnöjda returnerar boxarna och kräver pengarna tillbaka.
Det vill jag nog hålla med dig om .. men å andra sidan så ger man upp möjligheten till HDTV samt äkta digitaltv ( HDMI ) .. ( scart omvandlar digitalt till analogt som sedan visas på en digital platt tv ) Man måste också förlita sig på att inte fler blir lurade och att alla göra slag i saken. Annars får det ingen effekt. Jag tror i dagsläget mer på att man skall ta i med hårdhandskarna .. om jag får tala för alla de stackarna som inte har något annat val än comhem Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 20 mars 2008 - 15:00.
Postad 20 mars 2008 - 14:59
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
För väldigt många av oss handlar det inte om tålamod, utan snarare nödvändighet. Vi är nämligen massor som sitter i Comhem-hus och inte har några alternativ. Jag kan inte ha parabol, antenn eller få TV via internet. Alternativet till Humaxen, som är en skitbox, är en-kronors sammyn. Då min videoväxel inte tar scart utan dyra lådor och nya dyra kablar, ger mig Humaxen bättre bild (numera) än Sammyn till ett lägre pris. Jag betalade bara 495 kr för Humaxen. Hade det funnits något alternativ hade jag bytt omedelbart. Sedan spelar det nog roll att jag läste tråden innan jag köpte boxen och hade mycket lågt ställda förväntningar redan från dag 0.
Postad 20 mars 2008 - 16:18
hlundin
-
hlundin
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag uppmanar alla som inte är nöjda att anmäla ComHem till ARN. Skriv kort om de problem ni har och har haft med boxen. Bifoga eventuell skriftväxling med kundrelationer och kundtjänst. I mitt fall har ComHem sagt att de avvaktar ARN's beslut innan de erbjuder mig kompensation. Det kan tyckas negativt, men jag tror tvärtom. ComHem kan ju skicka ut ett tidsbestämt erbjudande, precis som de gjorde i januari/februari. Där hotade de ju dessutom med att om man inte tog erbjudandet skulle man förlora rätten till ersättning. Det kan ta upp till ett halvår innan ARN behandlar fallet, men om det kommer in fler anmälningar av samma art på ComHem kanske ARN snabbar upp processen, och framförallt, CH borde få kalla fötter av det. Länk till ARN: http://www.arn.se/up...lankett_kop.htm/ Hasse
Postad 20 mars 2008 - 16:28
flovv
-
flovv
-
Användare
-
-
231 inlägg
Tjena,
Tänkte bara säga att jag reklamerade boxen i feburari och fick pegnarna tillbaka och en samsung istället. Inga större problem när jag snackade med en tjej där, hon hade lite koll på att det var mycket problem med boxen så det gick rätt smidigt även om jag fick påpeka en del fel och säga att jag inte vill ha den. Nämnde också att jag provat med en annan box (min nuvarande) och då var bilden bra.
Kör med en DM600 nu istället, ingen HD på den, men med en scart till component kabel (dm600 stöder det) är bilden riktigt bra !!
Kan ju hoppas att dom löser hd iframtiden på Comhem, då kanske det blir intressant igen.
Mvh flovv
Ps. Måste bara lägga till att jag är så grymt nöjd med mitt bredband (8/8Mbit) och telefoni från CM ... nått kan dom i alla fall.
Postad 20 mars 2008 - 16:36
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag uppmanar alla som inte är nöjda att anmäla ComHem till ARN. Skriv kort om de problem ni har och har haft med boxen. Bifoga eventuell skriftväxling med kundrelationer och kundtjänst. I mitt fall har ComHem sagt att de avvaktar ARN's beslut innan de erbjuder mig kompensation. Det kan tyckas negativt, men jag tror tvärtom. ComHem kan ju skicka ut ett tidsbestämt erbjudande, precis som de gjorde i januari/februari. Där hotade de ju dessutom med att om man inte tog erbjudandet skulle man förlora rätten till ersättning. Det kan ta upp till ett halvår innan ARN behandlar fallet, men om det kommer in fler anmälningar av samma art på ComHem kanske ARN snabbar upp processen, och framförallt, CH borde få kalla fötter av det.
Länk till ARN: http://www.arn.se/up...lankett_kop.htm
/ Hasse
Håller med fullständigt. Tycker vi har daltat med Comhem länge nog. Och dom gör inga större ansträngningar för att ge oss det vi betalar för. De har nu pratat i nästan i 15 månader om att det ska komma en ny mjukvara, som ska avhjälpa våra problem. Ett seriöst företag skulle inte ha mage att ta betalt förrän problemen är lösta. Vi betalar en jäkla massa pengar för våra respektive abbonemang, för att vi ska få kanaler vi redan har analogt i digital resp HD kvalitet. Nu när Comhem inte levererar en kvalitet betalar vi ju faktiskt för något vi redan har. En bild som i vissa avseenden inte håller bättre kvalitet än den analoga. Ändå sitter vi och betalar mer än 300kr/månaden för detta. Sen kommer Comhem och erbjuder 300kr i fakturaavdrag och de flesta tycker att det är jättesnällt av Comhem att bli erbjudna detta. I själva verket ska många av oss ha det tiodubbla och taxametern tickar för varje månad som går. Det har vi rätt till även om de någon gång skulle lösa problemen med boxen. Jag vet att jag tjatar om detta, men vi måste inse hur lurade vi blir. Det är dags att agera om ni inte redan gjort det.
Redigerat av MacGam, 20 mars 2008 - 17:32.
Postad 20 mars 2008 - 17:27
ClarkOne
-
ClarkOne
-
Användare
-
-
227 inlägg
Här kommer svaret från CH på mitt mail ang. den kassa FW15 som dom släppte. Det tog förövrigt precis 1 vecka. " Hej, Efter att HUMAX släppt den nya mjukvaran så har många kunder fått de fel som varit tidigare felavhjälpt. Men tyvärr märker vi att alla inte är nöjda och fel kvarstår.Det är jätte tråkigt. Com Hem AB har dialog med HUMAX och ger dem all information om de fel som kunder märker. Jag hoppas HUMAX får bukt med problemen. Jag kan inte ge er tillbaka version 10. Men som sagt vi hoppas verkligen att HUMAX får ordning på dessa problem." Vad är det han säger egentligen?, har tidigare buggar från versioner innan FW10 återkommit i och med FW15? Dom hoppas att Humax får bukt med problemen? ... jo tacka f*n för det!!!
Redigerat av ClarkOne, 20 mars 2008 - 17:29.
Postad 20 mars 2008 - 17:30
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Skickade mail till kundrelationer för 6 dagar sen ang kompensation då han sa att vi skulle ta det efter att FW15 kommit. inte hört ett ljud från dom än
Postad 20 mars 2008 - 17:32
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
För den som är intresserad?
Ja som er andra blev jag väldigt besviken på senaste FW och skrev ett mail till CH och bad dem att antingen avsluta allt, eller byta ut min box mot en Samsung PVR eller att dom skulle byta ut min HD box mot någon kommande, fungerande box.. när det väl finns en.
Dom valde att avsluta mitt HD abonnemang och byta ut min box mot en PVR box, vilket känns som en bra deal då jag ändå väldig sällan kollade på HD kanalerna.
Postad 20 mars 2008 - 17:34
400 Slag
-
400 Slag
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Här kommer svaret från CH på mitt mail ang. den kassa FW15 som dom släppte. Det tog förövrigt precis 1 vecka.
"Hej, Efter att HUMAX släppt den nya mjukvaran så har många kunder fått de fel som varit tidigare felavhjälpt. Men tyvärr märker vi att alla inte är nöjda och fel kvarstår.Det är jätte tråkigt. Com Hem AB har dialog med HUMAX och ger dem all information om de fel som kunder märker. Jag hoppas HUMAX får bukt med problemen. Jag kan inte ge er tillbaka version 10. Men som sagt vi hoppas verkligen att HUMAX får ordning på dessa problem." Vad är det han säger egentligen?, har tidigare buggar från versioner innan FW10 återkommit i och med FW15? Dom hoppas att Humax får bukt med problemen? ... jo tacka f*n för det!!!
Men herregud vilka plantor!!!! Verkar ju inte ta något ansvar alls för programvaran... "Hoppas att dom löser detta" Vi som är kunder hos ComHem då?? Ska vi bara sitta å suga på tummen å vänta? Har mailat detta till dem igen: Hej Igen! Har mailat till er för ett par dagar sedan då vi har en HUMAX CXHD-1000C med HD paket samt medium kanalpaket. Sedan förra uppdateringen 10.0.15 har bilden blivit ÄNNU sämmre än innan. Suddig bild och ofokuserad bild med taggiga linjer samt att det flimmrar när man kör boxen i olika videolägen. Detta fenomen uppstår BÅDE på SD samt HD kanaler. Har även problem med att bilden rycker ibland. Svaret jag fick senast från er var att ni skulle skicka en ny galvaninsk skärmad kabel för att lösa detta problem. Nu har vi fått den och precis som jag misstänkte så hjälper inte den nya kabeln ett dugg! Lika illa bild fortfarande! Nu är det så att vi känner oss lurade på detta då denna box levererar en klar undermålig bild på alla sätt man kan förvänta sig av en sådan här produkt. Visst, Colorbanding är bättre nu men det har tillkommit en rad nya fel som gör bilden icke acceptabel. Framgår även på olika forum på internet att det är ganska många som upplever dessa problem med denna box! Kräver att ni på ComHem ordnar fram en ny mjukvara till denna box snarast möjligt! Då vi har betalat 1,995:- för denna box så vill vi ha kompensation för detta. Att betala 199 för kanalpaketet känns inte kul heller då bilden är sämre än när man kör utan box. Alternativt att vi får byta till en annan HD box av annat märke utan kostnad för oss! Svar önskas snarast
Postad 20 mars 2008 - 17:37
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
För den som är intresserad? Ja som er andra blev jag väldigt besviken på senaste FW och skrev ett mail till CH och bad dem att antingen avsluta allt, eller byta ut min box mot en Samsung PVR eller att dom skulle byta ut min HD box mot någon kommande, fungerande box.. när det väl finns en.
Dom valde att avsluta mitt HD abonnemang och byta ut min box mot en PVR box, vilket känns som en bra deal då jag ändå väldig sällan kollade på HD kanalerna.
Bara detta faktum tyder ju på att man ger upp sin HD satsning. Annars borde man väl göra allt för att hålla kvar sina HD kunder  Sedan finns det ju en massa annat som pekar i samma riktning. T ex att de inte tar in alternativa HD boxar och att antalet HD kanaler i HD paketet är löjeväckande. Sen har de inte heller svarat på Canal Digitals HD kanallösning med sänkta priser. Jag fick t o m rådet att byta till boxer om jag inte var nöjd.
Redigerat av MacGam, 20 mars 2008 - 17:43.
Postad 20 mars 2008 - 17:43
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
För den som är intresserad? Ja som er andra blev jag väldigt besviken på senaste FW och skrev ett mail till CH och bad dem att antingen avsluta allt, eller byta ut min box mot en Samsung PVR eller att dom skulle byta ut min HD box mot någon kommande, fungerande box.. när det väl finns en.
Bara detta faktum tyder ju på att man ger upp sin HD satsning. Annars borde man väl göra allt för att hålla kvar sina HD kunder Jag fick t o m rådet att byta till boxer om jag inte var nöjd.
Ja, jag blev förvånad att man så lätt först gav mig en box som kostar 1000:- mer och att man tar bort HD-paketet. Eller har dom insett att dom aldrig får ordning på Humax boxen?
Postad 20 mars 2008 - 19:48
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Jag har skrivit ihop ett saftigt klagobrev till CH, men hittar ingen bra mailadress att skicka det till. Tipsa!
Wasgo  Maila [inga personliga e-postadresser i trådarna tack] eller om dom har .com han är en av dom högre cheferna där  Glöm allt snack om Daniel Harlin han är ingen chef alls
Tack för tipset! Mailet är skickat nu. Lyder som följer: Hej Magnus! Sedan nästan exakt i tio år har jag varit kund hos er och använt mig av ert analoga tv-kanalutbud via samfälligheten som har avtal med er i radhusområdet där jag bor. Då jag strax före jul köpte in en HD Ready plattv istället för den gamla 28"' tv'n, började jag kika så smått på ert erbjudande om HD-tv. Såg en hel del jinglar i reklamen om hur bra och skarp bild man skulle få. Som tur var började jag läsa på hembio.com's forum om vilka enorma och trista problem med bildkvalitén, med mera, som finns med den Humax CXHD-1000C box ni verkar envisas med att hålla fast vid. Den började ju levereras ut till kund redan under slutet av 2006 och ännu finns stora och helt oacceptabla problem och fel kvar med den boxen. Ni har, som jag förstår, haft tre mjukvaruversioner ute hos kund innan den senaste 1.00.15, vilken enligt väldigt många snarast är sämre än tidigare versioner! Min personliga åsikt (och många med mig) är att Comhem aldrig kommer att få Humaxboxen att ge er nöjda kunder, oavsett framtida uppgraderingar av mjukvaran. Vad jag vill komma fram till är att om ni vill ha mig som digitaltvkund, kan jag acceptera att köpa er PVR-box för 1:- och abonnera på Medium plus 8 favoriter i 24 månader för 159:-/mån med 3 månader fritt. Om inte, blir jag en Canal Digital kund istället då jag kan sätta upp parabol på mitt radhus. Någon Humax CXHD-1000C kommer aldrig in i mitt hem. Vänliga hälsningar (mitt namn)
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 21 mars 2008 - 18:14.
Postad 20 mars 2008 - 21:58
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Låt snöbollen rulla på i tövädret! Hjälp till att göra den större!
Wasgo
Postad 20 mars 2008 - 22:08
hlundin
-
hlundin
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Skickade detta till sex av de chefer som presenteras på ComHems sajt.
"Hej!
Är en era många kundpionjärer som vill ligga i framkant och köpa den senaste tekniken. Är dessutom intresserad av bra ljud och bra bild när det gäller film och TV.
Våren 2007 slog jag till och beställde HDTV inklusive box Humax CXHD-1000C av er. Min besvikelse har sedan dess varit stor. Kvalitén på boxen är urusel. Ni har lovat att kvaliteten ska förbättras genom ny firmware till boxen, men det har varit ett steg fram och två tillbaka vid de två senaste uppdateringarna.
Är inte ensam om problemen, det finns en lång tråd med inlägg av missnöjda boxägare på ett forum på Min Hembio ( https://www.minhembi...howtopic=125062).
Har ett ärende liggande hos kundrelationer. Jag godkände en ekonomisk kompensation som gällde till den 29 februari i år då problemen skulle varit lösta. Eftersom jag inte anser att senaste uppdateringen ger den upplevelse ni lovar i er reklam har forsatt ta kontakt med kundrelationer med krav om byte av boxen till fungerande av annat fabrikat. Hänvisar till Edwin Molina som har ärendet. Bifogar även ett Word-dokument med skriftväxlingen.
Under tiden har jag även anmält ärendet till ARN. Edwin har meddelat mig att han tänker vänta ut ARN's rekommendationer innan han agerar.
Det som skulle få mig att bli nöjd kund igen är att ComHem tar sitt ansvar och snarast byter ut denna eländiga box mot en fungerande av annat fabrikat. Tror nämligen att Humax levererat en dålig produkt, och dessa mjukvaruuppdateringar har "kramat ur" vad som går att få från boxen utan att kvaliteten den upplevelse ni beskriver i er marknadsföring.
Vill att ni tar kontakt med mig och meddelar hur ni tänker lösa situationen för mig och alla andra HDTV kunder.
Hälsningar
NN"
Postad 20 mars 2008 - 22:24
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Bra!
Wasgo
Postad 21 mars 2008 - 09:04
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Fått nog av boxen.....byter mot en 850z PVR istället! CH kommer hursomhelst inte ha fått till sin "hd-satsning" än på några år.....!
Postad 21 mars 2008 - 10:27
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Fått nog av boxen.....byter mot en 850z PVR istället! CH kommer hursomhelst inte ha fått till sin "hd-satsning" än på några år.....!
Tänk om ryktet är sant i den andra tråden att HDTV-PVR:en kommer om några veckor?? "Innan sommaren" står det ju på CH:s hemsidan. Det vore väl första gången något kom i förtid (jämfört med vad som står NU alltså, innan nuvarande försening hette det innan nyår ).
Postad 21 mars 2008 - 10:54
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Fått nog av boxen.....byter mot en 850z PVR istället! CH kommer hursomhelst inte ha fått till sin "hd-satsning" än på några år.....! Tänk om ryktet är sant i den andra tråden att HDTV-PVR:en kommer om några veckor??
"Innan sommaren" står det ju på CH:s hemsidan. Det vore väl första gången något kom i förtid (jämfört med vad som står NU alltså, innan nuvarande försening hette det innan nyår ).
Jo, comhem säger att dom håller på att utvärdera en ny box. Men dom lovar inte att dom byter ut denna skräpbox mot den nya....och jag har ändå ingen nytta av att ha två hd-boxar, varav den ena är oduglig! När den befintliga bindningstiden går ut för mig kanske det går att hoppa på tåget igen...trött att agera försökskanin och pengakalv åt CH!
Postad 21 mars 2008 - 12:08
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Jag får ingen TEXT TV via boxen längre.
Det står bara "NO TELETEXT".
Via TVn så funkar text tv som förut på de analoga kanalerna.
Postad 21 mars 2008 - 12:57
k5054
-
k5054
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Rickardl - jag har råkat ut för det några gånger. Gör boxen strömlös med knappen på baksidan och starta den igen så går det.
Redigerat av k5054, 21 mars 2008 - 13:00.
Postad 21 mars 2008 - 13:24
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Rickardl - jag har råkat ut för det några gånger. Gör boxen strömlös med knappen på baksidan och starta den igen så går det.
Tack! Funkade! Trevligt med lite On-Topic...
Postad 21 mars 2008 - 14:53
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Fick idag svar på mitt mail från kundrelationer efter exakt en vecka som någon annan oxå fick vänta.
Kan väl säga att dom inte direkt ville tillmötesgå mig min krav på ersättning utan fortfarande drog upp förslagen jag fick senast.
Det skumma var att han talade om att det gällde fram till 29/2 och inte nämnde vad kompensationen gällde efter det datumet då boxen fortfarande inte fungerar som den ska. Men jag mailade och frågade så får se vad dom svarar nu.
Kanske blir så att jag skiter i denna box nu och tar den där ******** samsung pvr ist. men men får tänka på detta och se nu ett tag.
Postad 21 mars 2008 - 15:28
Unregisteredea0455e5
-
Unregisteredea0455e5
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag får ingen TEXT TV via boxen längre. Det står bara "NO TELETEXT". Via TVn så funkar text tv som förut på de analoga kanalerna.
Ännu en bugg För Comhem att lösa kanske.
Redigerat av Unregisteredea0455e5, 21 mars 2008 - 15:54.
Postad 21 mars 2008 - 17:34
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Fick detta svar ang en hd-pvr box precis:
"Vi håller på att utvärdera en HD box med inspelningsfunktion. Den beräknas att släppas innan sommaren men då vi inte har så mycket information än om den så vill jag inte lova något."
Så den är nog inte på g om några dagar som jag läste att nån hade skrivit tyvär.
Postad 21 mars 2008 - 18:22
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Med hänvisning till regel 2.6 så har jag plockat bort en mängd inlägg som sträcker sig drygt två dygn tillbaka och som bryter mot en eller flera av reglerna 3.1, 3.2, 7.6, 7.9, 9.1, 9.2 ... Skärpning gott folk ... och Glad Påsk!.
Postad 21 mars 2008 - 18:50
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Glad Påsk till dig med, Tomas!
Wasgo
Postad 21 mars 2008 - 20:19
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Så det är inte någon idé att köpa boxen enbart för att kunna koppla boxen via HDMI (för de vanliga digital-kanalernas skull)?
Postad 21 mars 2008 - 20:56
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Så det är inte någon idé att köpa boxen enbart för att kunna koppla boxen via HDMI (för de vanliga digital-kanalernas skull)?
Har du den lilla Samsungen idag är det ingen större mening är jag rädd. Du lär bara bli besviken om du byter. Glad Påsk! Wasgo
Postad 21 mars 2008 - 21:02
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Så det är inte någon idé att köpa boxen enbart för att kunna koppla boxen via HDMI (för de vanliga digital-kanalernas skull)? Har du den lilla Samsungen idag är det ingen större mening är jag rädd. Du lär bara bli besviken om du byter.
Glad Påsk!
Wasgo 
Nja, grejen är att jag varken har TV eller abbonemang  Ska köpa TV i veckan och tänkte köpa digital tv-abb då.. så ska jag köpa billigare boxen och köra scart, eller denna problemförföljda box bara för hdmi:s skull? (Fan i recensioner fick ju denna box riktigt bra betyg bildmässigt  )
Postad 21 mars 2008 - 22:38
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Så det är inte någon idé att köpa boxen enbart för att kunna koppla boxen via HDMI (för de vanliga digital-kanalernas skull)? Har du den lilla Samsungen idag är det ingen större mening är jag rädd. Du lär bara bli besviken om du byter.
Glad Påsk!
Wasgo 
Nja, grejen är att jag varken har TV eller abbonemang Ska köpa TV i veckan och tänkte köpa digital tv-abb då.. så ska jag köpa billigare boxen och köra scart, eller denna problemförföljda box bara för hdmi:s skull? (Fan i recensioner fick ju denna box riktigt bra betyg bildmässigt )
Ok! Då sitter vi i samma båt med skillnaden att jag haft min plattv i några månader och haft ComHem's analoga kanaler i tio år. Mitt tips är att tjata till dig PVR-boxen för en krona istället för att betala dyra pengar för en värdelös bild som Humax HD-boxen återger. Om du har möjlighet att sätta upp parabol, välj hellre Canal Digital istället. Men undvik deras PVR-box i nuläget såvida du inte gillar surrig fläkt som på en gammal pc. Wasgo
Postad 22 mars 2008 - 01:33
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Glad Påsk!
Wasgo 
Nja, grejen är att jag varken har TV eller abbonemang Ska köpa TV i veckan och tänkte köpa digital tv-abb då.. så ska jag köpa billigare boxen och köra scart, eller denna problemförföljda box bara för hdmi:s skull? (Fan i recensioner fick ju denna box riktigt bra betyg bildmässigt )
jag måste endå dra mig åt andra hållet köp hd boxen men skit i hdmi koppla den via komponent om du kan bättre så då hdmi är suddig bild som fan själv
Postad 22 mars 2008 - 08:14
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
jag måste endå dra mig åt andra hållet köp hd boxen men skit i hdmi koppla den via komponent om du kan bättre så då hdmi är suddig bild som fan själv
Anser nog inte att man i dagsläget skall betala 995 kr med bindning på 24 mån. Bättre att då avvakta nästa fix. Hos mig så ger, på SD via scart, HD-boxen klart bättre bild än den gamla lilla Samsungboxen (260). Via hdmi är det lite mjukare och suddigare (tydligare på sämre sändningar) men däremot så har jag bra bild på den HD-kanal jag har tillgång till (SVT). Både "Så skall det låta" men ffa konståkningen såg riktigt bra ut igår. Hade jag fått välja vilken som helst av Comhems boxar för 1 kr så hade jag i dagsläget nog valt HD-boxen eller pvr (har dock ingen aning om vad den ger för bild). Hänger mycket ihop med vad som händer på HD-sändningarna framöver. De blir ju uppenbart fler.
Redigerat av Unregistered1013, 22 mars 2008 - 13:31.
Postad 22 mars 2008 - 13:02
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
jag måste endå dra mig åt andra hållet köp hd boxen men skit i hdmi koppla den via komponent om du kan bättre så då hdmi är suddig bild som fan själv Anser nog inte att man i dagsläget skall betala 995 kr med bindning på 24 mån. Bättre att då avvakta nästa fix.
Hos mig så ger, via scart, HD-boxen klart bättre bild än den gamla lilla Samsungboxen (260). Via hdmi är det lite mjukare och suddigare (tydligare på sämre sändningar) men däremot så har jag bra bild på den HD-kanal jag har tillgång till (SVT). Både "Så skall det låta" men ffa konståkningen såg riktigt bra ut igår. Hade jag fått välja vilken som helst av Comhems boxar för 1 kr så hade jag i dagsläget nog valt HD-boxen eller pvr (har dock ingen aning om vad den ger för bild). Hänger mycket ihop med vad som händer på HD-sändningarna framöver. De blir ju uppenbart fler.
Hmmm, där sa du något! Man kanske skulle koppla in Scart:en igen och köra den på SD-kanalerna? Kanske läge att kolla hur det blir jämfört med nuvarande "sudd" över HDMI.
Postad 22 mars 2008 - 13:18
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
ruhe skriv gärna hur du upplever scart om du provar.
Postad 22 mars 2008 - 13:27
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Hmmm, där sa du något! Man kanske skulle koppla in Scart:en igen och köra den på SD-kanalerna? Kanske läge att kolla hur det blir jämfört med nuvarande "sudd" över HDMI.
Har den sista tiden växlat mellan scart och hdmi ett stort antal gånger. Även om jag tyckte suddigheten via hdmi var större för ett tag sedan (tillvänjning?) så anser jag att jag får en mer analog bild via hdmi med tex mer rörelseoskärpa (tydligare ju sämre sändning). Hoppas att de hittar lösningen på detta för det är ju inte meningen att vi skall behöva köra med scart överhuvudtaget till denna box eller växla mellan scart för SD och hdmi för HD.
Redigerat av Unregistered1013, 22 mars 2008 - 13:29.
Postad 22 mars 2008 - 16:30
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
ruhe skriv gärna hur du upplever scart om du provar.
Jajamen Mina första tester visar att det blir skarpare över Scart än vad man någonsin kan få med HDMI. Bl a ser jag nu komprimeringsartefakter igen på vissa kanaler och grafik i bilderna är skarpare än vad man kunde få innan. Tittar man på menytexten i Humaxen, t ex favoritlistan, ser man att 576i över Scart har skärpan uppskruvad för högt, precis som 576p över HDMI, vilket ger grällhet. Problemet är därför att hitta en lagom kompromiss för skärpeinställningen på TV:n för den är densamma på min för HDMI och Scart. Man får gå nära TV:n och titta när det blir för mycket "ringing-artefakter" och även spana på Humax menytexter. Grejen med HD-kanalerna är att de inte hade problem med skärpeartefakter när man körde HDMI innan med skärpan högt uppskruvad, inte vad jag såg i a f. Eventuellt offrar man lite skärpa över HD-kanalerna för att ha ultimat skärpa på SD. Eller så får man lägga sig i mitten ungefär och se lite skärpeartefakter på SD. Jag får testa vidare när Viasat Sport HD:s paustrailer är igång igen. Det ska bli spännande att se om de-interlaceartefakterna på Tiger Woods publik är helt borta när min TV får 576i via Scart. Det lutar åt att detta blir modellen för mig till nästa FW kommer: Scart för titt på SD och växla över till HDMI när jag ska se HDTV. Tack för att du fick in mig på denna tankebana, Perfre.  EDIT: Undertexterna med vit text mot svart remsa är bra för att jämföra också. Om man maxar TV:ns skärpa får man dem nästan lika skarpa över HDMI som över Scart, men då får man massor av skärpeartefakter i bilden också. Det ska bli kul att läsa vad ni andra kommer fram till.
Redigerat av ruhe, 22 mars 2008 - 16:50.
Postad 22 mars 2008 - 17:33
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Viasat Sport HD har haft paus-slinga nu. Tiger Woods och NFL-fotbollsspelarna har combing-artefakter på sig i 720p HDMI men inte över Scart ?!?!
Dock kommer de-interlacing-artefakter i större storlek motsv de man kan få på en datorskärm över Scart på NFL-matchen. Nåväl, detta kanske inte är det bästa test-avsnittet? Jag antar att själva bilden är nedskalad till att börja med för att få plats i den lilla inner-rutan i bilden.
Postad 22 mars 2008 - 18:45
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Som ruhe indirekt skriver, använd Humax' info-display (i knappen) för att ställa in Sharpness på TVn.
När det uppstår "ringing-artefakter" / edge enhancement symptom på texten i inforutan,
backa tillbaka ett steg på Sharpness så att den svarta texen på den vitgråa bakgrunden inte
har någon vit "skugga" (ringing) utan ses som solid svart text.
Borde fungera oavsett Scart eller HDMI.
Redigerat av rickardl, 22 mars 2008 - 19:38.
Postad 22 mars 2008 - 20:43
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Problemet är därför att hitta en lagom kompromiss för skärpeinställningen på TV:n för den är densamma på min för HDMI och Scart.
Det gör det ju lite bökigare. På min är det enklare då den behåller resp inställning och jag fick tex gå från "Normal" till det mjukare "Bio" för SD via scart. Blev för grälligt annars. Tack för att du fick in mig på denna tankebana, Perfre. 
Det var så lite så. Funkar kanske inte på samma sätt på alla apparater men värt att prova iaf.
Redigerat av Unregistered1013, 22 mars 2008 - 20:43.
Postad 22 mars 2008 - 20:48
hito
-
hito
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag lägger ut mitt svar jag har fått från "kundrelationer" här med risken att förstöra er påskafton med mer aggression mot COMHEM...precis som jag fick och känner mig efter denna läsning
Jag skrev till "kundrelationer" att jag fortfarande inte är nöjd med min Humax efter FW uppgraderingen och undrar vilken kompensation jag skulle bli erbjuden nu.
Svaret jag fick:
- Eftersom att vi fått synpunkter på uppdateringen som gjordes 13 mars så håller vi på att identifiera dessa problem. Humax är underrättade. Dock är inte alla kunder drabbade. Vi har fått återkopplingar från kunder som avslutat sina ärenden och fått kompensation mellan perioden 29feb och 13mars eftersom detta utlovades tidigare.
Det jag kan erbjuda i dagsläget enligt ny rutin är att dra bort 50% av kommande 3mån TV tjänster.
Orkar inte ens kommentera detta nu, ville bara visa er.....
Postad 22 mars 2008 - 21:42
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Borde ha stått: Drar bort 100% av kostnaderna tills du har en fullgod bild på din nya plattv.
Något annat alternativ finns inte!
Wasgo
Postad 23 mars 2008 - 10:40
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Jag lägger ut mitt svar jag har fått från "kundrelationer" här med risken att förstöra er påskafton med mer aggression mot COMHEM...precis som jag fick och känner mig efter denna läsning
Jag skrev till "kundrelationer" att jag fortfarande inte är nöjd med min Humax efter FW uppgraderingen och undrar vilken kompensation jag skulle bli erbjuden nu.
Svaret jag fick:
- Eftersom att vi fått synpunkter på uppdateringen som gjordes 13 mars så håller vi på att identifiera dessa problem. Humax är underrättade. Dock är inte alla kunder drabbade. Vi har fått återkopplingar från kunder som avslutat sina ärenden och fått kompensation mellan perioden 29feb och 13mars eftersom detta utlovades tidigare. Det jag kan erbjuda i dagsläget enligt ny rutin är att dra bort 50% av kommande 3mån TV tjänster.
Orkar inte ens kommentera detta nu, ville bara visa er.....
Varför envisas Comhem med att vi ska betala alls. De levererar ju för sjutton inte vad vi betalar för. Varför ska vi då betala 50%??? Någon som har en rimlig förklaring? Jag sitter och betalar 299kr/mån för mediumpaketet och HD paketet. Anledningen till att jag har mediumpaketet är att jag vill få bättre bildkvalitet på de kanaler jag redan har analogt. Så länge jag har haft humaxboxen har jag inte fått bättre bildkvalitet. Då vill Comhem att jag ska betala 50% av 199kr/mån. Alltså, ska jag betala 100kr/mån för något som de inte kan leverera?  Låter som en bra affärsidé. Samma resonemang gäller HD kanalerna. Förstår inte hur Comhem resonerar. Jo det gör jag förresten. De vill blåsa oss på så mycket pengar de bara kan så länge som bara är möjligt. Och det lyckas de med. Lite hjälp på vägen får de från kunder som säger att de är nöjda med bilden och de som accepterar deras skambud. När de inser att de inte längre kan fakturera 100%, så försöker de med 50% osv, osv. Återigen, som Ruhe med flera här redan har sagt. Vi ska inte betala en krona för våra abbonemang tills de har fixat problemen med boxen. Vi ska också ha tillbaka 100% av våra abbonemangskostnader retroaktivt så länge som vi har haft boxen. På dom pengarna ska vi också ha ränta. Förslagsvis samma ränta som Comhem tar av oss när vi är sena med våra betalningar. Dom skäms inte för att utnyttja detta, så det behöver inte vi göra heller. Stå upp och kräv full återbetalning av era abbonemangskostnader. Acceptera inga skambud!
Redigerat av MacGam, 23 mars 2008 - 11:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|