Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D

2310 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer PDP-5000EX (TV) 1 8.75 (3) Inga priser
Pioneer PDP-427XD (TV) 1 9.574998 (39) Inga priser
Pioneer PDP-507XD (TV) 1 9.871794 (38) Inga priser
Pioneer PDP-427XA (TV) 1 9.437498 (15) Inga priser
Pioneer PDP-4270XA (TV) 1 9.461538 (12) Inga priser
Pioneer PDP-4270XD (TV) 1 9.083332 (11) Inga priser
Pioneer PDP-507XA (TV) 1 9.588234 (16) Inga priser
31 relaterade trådar
Pioneer PDP-4270XD digital tv (5 inlägg) 5 år sedan
Inbränning, har du drabbats? (603 inlägg) 8 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Pioneer PDP-427XD ? (6 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 17 år sedan
Sharp eller pioneer (21 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
panasonic th-50pv600 eller pioneer 427xd (4 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-5000EX 1080p plasma äntligen (72 inlägg) 18 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 18 år sedan
1080p TV med "riktigt" 1080p24-stöd (6 inlägg) 18 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-507XA eller Samsung PS-50C7HX? (16 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427 vs. Sony W2000 (8 inlägg) 19 år sedan
Snyggt stativ till Pioneer 42" (3 inlägg) 19 år sedan
Receiver + högtalarförslag (2 inlägg) 19 år sedan
46 tum LCD vs 50 tum plasma (13 inlägg) 19 år sedan
Sony 40W2000 - i klass med plasma? (107 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD vs Panasonic TH-42PV600 (13 inlägg) 19 år sedan
Pioneer 427 vs Philips 42 PF9631D (6 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD DVB-T (0 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH- 50PV600 eller Pioneer PDP-507XA (3 inlägg) 19 år sedan
Vilken tv för runt 25´ ? (31 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-5000EX (15 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD (2 inlägg) 19 år sedan

Postad 29 October 2006 - 18:33

robbzan
  • robbzan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nu har jag tittat runt lite, och jag har kommit fram till att det är jag som är snurrig. Om jag matar TV:n med digital signal, så är svärtan klockren.. Kör jag via Scart eller vanlig antenn, så är den sådär halvdassig.. så.. det är signalen som orsakar det gråa bruset i över och underkant.. Så.. jag ska inte klaga mer.. :D

Apråpå inkörningsperiod, så har jag nästan avverkat 200 timmar. Tv:n har stått på med myroras krig när jag inte aktivt tittat på den.. alternativt har någon tv kanal varit på medans jag gjort annat hemma. Medans jag sover så är den på med myrornaskrig.. Så inkörningsperioden är ju max en vecka om man intesifierar det lite.. :)

Mvh
Robban

Postad 29 October 2006 - 19:16

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
HkanW....var ju riktigt bra bild,när du körde digitalt från tv:n..
blir lite sugen..när den kostar under 20000 kanske man ska slå till.

men vad är det egentlige för skillnad på din tv...Pioneer PDP-427XD å Pioneer PDP-4270XD..skiller ju ca: 3000...skiljer det nått bild mässigt,eller är det bra mera grejor på den?

Postad 29 October 2006 - 19:37

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag hade med mig"inkörningsinstälningar" och ändrade värden på TVn enigt dem. Bilden blev riktigt dålig och det var inte många som stannade för att kolla på den.

Tanken med inkörningsinstälningar er jo ikke at de skal være bra å se på for folk som går forbi slik du virker tro. Tanken er at man skal kjøre inn plasmaen for å skydde mot inbränningar senere. Ja, det ER elendig å se på disse settingene...

Så om man måste ha en "inkörningsperiod" men dålig bild i ett par månader och sedan vara ständigt på vakt för att inte få inbränningar då undrar jag om denna TV(som för övrigt är dyrast av alla plasma TV apparater) är verkligen värt besväret och pengarna?

Gör som robbzan, da går det snabbare... Jeg har den på på dagtid når jeg er på jobb.

Redigerat av aaddie, 29 October 2006 - 19:39.

Postad 29 October 2006 - 19:39

aaddie
  • aaddie
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

men vad är det egentlige för skillnad på din tv...Pioneer PDP-427XD å Pioneer PDP-4270XD..skiller ju ca: 3000...skiljer det nått bild mässigt,eller är det bra mera grejor på den?

<{POST_SNAPBACK}>

Les den aller første posten i denne tråden for svar på den frågan.

Postad 30 October 2006 - 00:27

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Då var en 507 xd beställd. Skulle haft en xa då jag kommer och ta signaler från CH men det fanns ingen att få före mars nästa år. Fick den för 39000 med fäste och hemleverans med montering samt någon kalibrering.

Får fixa lite bilder när dom satt upp den i början av nästa vecka....hmmm tiden går sakta  :D

<{POST_SNAPBACK}>

inga högtalare?

Postad 30 October 2006 - 09:04

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Ang svärtan: jag testade med att välja en ingång utan signal (tex Input 3) och svärtan är lika blaskig där. Jag bytte till FILM fortfarande utan insignal, men ingen skillnad. Pixlarna skickar ut ljus hela tiden (som känns som bakgrundsbelysning) och detta gör att det inte blir svart, utan i bästa fall mörkgrått... :D

Är det fel på min TV eller är detta inbyggt i konceptet? Just svärtan var det som avgjorde till plasmans fördel gentemot LCD, men om det ska vara så här vet jag inte längre...

Hjälp.

Postad 30 October 2006 - 09:17

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Ang svärtan: jag testade med att välja en ingång utan signal (tex Input 3) och svärtan är lika blaskig där. Jag bytte till FILM fortfarande utan insignal, men ingen skillnad. Pixlarna skickar ut ljus hela tiden (som känns som bakgrundsbelysning) och detta gör att det inte blir svart, utan i bästa fall mörkgrått...  :D

Är det fel på min TV eller är detta inbyggt i konceptet? Just svärtan var det som avgjorde till plasmans fördel gentemot LCD, men om det ska vara så här vet jag inte längre...

Hjälp.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får aldrig helt perfekt svärta men det går att tweeka lite. Ha tv:n på sparläge 2 och dra ner ljusstyrkan i bildinställningar.
Nackdelen är att du kan bli av med detaljer i bilden.

Om du vill ha kvar den ljusstyrkan du har nu så kan du lura ögat istället. Jag personligen tycker det kan vara rätt ansträngande för ögonen att vara i ett helt kolsvart rum och titta på tex TV. Och det här är ju faktiskt en TV.
Då kan man skaffa en ljusslinga som man har bakom TV:n eller en ljuskälla framför plasman på TV bänken (kolla in mitt sista galleri). Då lurar man istället ögat och svärtan ser bra ut.

Postad 30 October 2006 - 10:20

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är supernöjd med bilden,svärtan och TVn.
Även analog-TV har blivit bra sedan dom har varit här och meckat med förberedelser till att gå över till digital-TV, vi kommer fortfarande att ha analog-TV i väggen.

Vad som skiljer dom olika modellerna åt står i första inlägget där jag har försökt att sammla nyttig info, men det är väl detta som skiljer:
427 har 2st HDMI ingångar.
427 har PC ingång.
427 är ISF kalibreringsklar.
427 har Multiscreen Options (PiP/PaP)
427 väger 2,5kg mindre.
427 har subwoofer utgång.
427 har inget medskickat bordstöd

Sedan om det är värt 3000:- vet jag inte, jag tänker inte så.
Jag köpte den TVn som jag tror jag kan ha lång tid framöver.

Postad 30 October 2006 - 12:27

Lamox
  • Lamox
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har haft min 427xd i ett par veckor nu o har tvärt emot all sans "struntat" i inkörningsinställningar och gått direkt på vad som rekommenderas på denna sida:
www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/pioneer-pdp4270hd-plasma-review.html

alltså detta:

Pioneer PDP-4270HD Optimal Picture Settings
AV Selection User
Contrast 32
Brightness +3
Color +5
Tint -2
Sharpness -4
PureCinema Off
Color Temperature Low
CTI Off
DNR Low
MPEG NR Low

Har tittat på tv, film och spelat tv-spel o har inte sett minsta tillstymmelse till inbränningar. Känns som om de fått bukt med problemet, så länge som man kör med "normal" användning, alltså inte 12 timmar om dygnet på samma kanal på dynamisk... Är dessutom grymt nöjd med bilden, utom då när det gäller den analoga signalen från comhem. Digitalt däremot finns det inget att klaga på. Stör mig inte ens så mycket längre på surret...

Finns ingen anledning att inte slå till på dessa fina plasmor!

Postad 30 October 2006 - 12:54

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Även analog-TV har blivit bra sedan dom har varit här och meckat med förberedelser till att gå över till digital-TV, vi kommer fortfarande att ha analog-TV i väggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Men OK - alla ni som är nöjda med svärtan: är de banden över och under bilden jag talar om, samt "svart" bild vid ingen insignal; är dessa svarta?

Jämfört med ramen runt TV:n, som är kolsvart är svärtan i bilden blaskig i mina ögon. Är era pixlar tända? Mina glöder med vit-blå färg, som ger det grå - mörkgrå intrycket.

Jag ska förvisso testa de inställningar som tipsa om här ovan, men det är några timmar tills man får gå hem...

Postad 30 October 2006 - 15:05

Teodor
  • Teodor
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men OK - alla ni som är nöjda med svärtan: är de banden över och under bilden jag talar om, samt "svart" bild vid ingen insignal; är dessa svarta?

Jämfört med ramen runt TV:n, som är kolsvart är svärtan i bilden blaskig i mina ögon. Är era pixlar tända? Mina glöder med vit-blå färg, som ger det grå - mörkgrå intrycket.

Jag ska förvisso testa de inställningar som tipsa om här ovan, men det är några timmar tills man får gå hem...

<{POST_SNAPBACK}>

Min är kolsvart!
Jag har problem med 16/9 bilden som aldrig är som det ska.....1024/768 är 4/3 faktisk och ej 16/9...

Redigerat av Teodor, 30 October 2006 - 15:09.

Postad 30 October 2006 - 15:22

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Teodor
På vilket sätt har du problem med 16:9?
Sedan räknar man väl inte samma för en plasma som man gör tex som för en vanlig TV eller projektor. Så skärmen är faktiskt 16:9.

erik_plus8
När du väljer en 'input' som inte har någon signal så är det ju inte som du säger lika svart som ramen, men det skall det nog inte vara heller.
Den svarta färgen, se min bild ovan, är ju inte samma som en släckt panel, utan den fås säkeret fram på att infärga några pixlar.

Jag upplever svart som svart i filmer/TV-sändningar.
När panelen är avstängd så är den inte riktigt svart, det håller jag med om.
Men det måste väl ändå vara svärtan i filmer/TV-sändningar som räknas och inte en avstängd panel! Då e ju inte ens min 29" CRT svart.

Edit: Se gärna mitt galleri där du kan se plasman avstängd (= gråskärm) och med både Digital-TV och Analog-TV där svärtan e lika svart som ramen.

Redigerat av HkanW, 30 October 2006 - 15:31.

Postad 30 October 2006 - 15:44

Chiro
  • Chiro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Blir leverans nu på onsdag. Tog det exet som hängde i butiken. Dom har endast använt den vid demo för några kunder och den har inte varit på hela dagarna.

Blev även en AX2as förstärkare som får ta alla signaler och sedan skicka upp allt via en HDMI kabel till skärmen. Blir ju då som med den förra mediaboxen.

Se vad dom gör för inställningar på skärmen. Kan återkomma med deras värden efter dom skruvat upp den.

:D Inget är som väntans tider....

Postad 30 October 2006 - 16:39

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Teodor
Sedan räknar man väl inte samma för en plasma som man gör tex som för en vanlig TV eller projektor. Så skärmen är faktiskt 16:9.

erik_plus8
När du väljer en 'input' som inte har någon signal så är det ju inte som du säger lika svart som ramen, men det skall det nog inte vara heller.
Den svarta färgen, se min bild ovan, är ju inte samma som en släckt panel, utan den fås säkeret fram på att infärga några pixlar.

Jag upplever svart som svart i filmer/TV-sändningar.
När panelen är avstängd så är den inte riktigt svart, det håller jag med om.
Men det måste väl ändå vara svärtan i filmer/TV-sändningar som räknas och inte en avstängd panel! Då e ju inte ens min 29" CRT svart.

Edit: Se gärna mitt galleri där du kan se plasman avstängd (= gråskärm) och med både Digital-TV och Analog-TV där svärtan e lika svart som ramen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kollade ditt galleri och tex Sanna Brådings klänning visas ju riktigt bra, är inte säker på att jag har samma upplevelse hemma. Men visst, svärtan skapas ju i någon mening i bilden och en avstängd TV eller ingång är kanske inte rättvisande. Det är bara det att jag upplever en form av "bakgrundsbelysning" som ligger på. När det ska vara svarta kanter, dvs i annat förhållande än 16:9, är dessa inte svarta och det stör mig. Även i tex LOST, innan eftertexterna kommer, är det inte svart, utan mer dragning åt grått.

När Teodor säger att hans TV är "kolsvart" är min det definitivt inte...

Jag ska försöka ta en bild på vad jag menar i kväll. Ska också testa med "optimala" inställningar.

Postad 30 October 2006 - 20:14

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
OK, det blev ju inte jättebra bild såhär i höstmörkret, men i alla fall... Denna gråa ton blir tex när jag byter kanal på min Canal Digital box.

Bifogad fil  CIMG2785.JPG   2.12MB   228 Antal nerladdningar

Postad 31 October 2006 - 10:58

Unregisteredba1ff588
  • Unregisteredba1ff588
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
erik_plus8:
Du får gärna säga till om det finns nån lösning till ditt problem, för jag tror jag har samma sak.
Det känns lite mer grått än svart på alla inputs, både analog-tv samt dvd via hdmi och tv-ut via dvi-hdmi.

Det märktes speciellt mycket enligt mig då jag satte på Doom på dvd, då inledningen är en panorering i rymden där man ser stjärnor och rymd.
Då ska det vara kolsvart men det är mera grått, precis som att det skulle vara bakbelyst som du nämnde tidigare.

Kasta gärna hit tips om ni har några.
(jag har en 507xa)

En ändring: Vid nära inspektion har jag kommit fram till att svärtan från datorn är en bra bit bättre än svärtan från dvd:n. Då tänkte jag att det kanske är en av hdmi-ingångarna som spökar, så jag bytte men med samma effekt. Kablarna är båda supra. (hdmi->hdmi & dvi->hdmi)
Kan det vara dvd:n som gör att jag upplever det som jag gör? Det är en pioneer 696.
Har testat med att pilla på dvd:ns inställningar för ljus och kontrast men det blir lika ändå.

Mvh, Patrik.

Redigerat av Unregisteredba1ff588, 31 October 2006 - 12:07.

Postad 31 October 2006 - 11:23

Teodor
  • Teodor
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Teodor

Men det stämmer ej med testbilden som TV2 har på morgonen för 16/9 och det är svårt att hitta bra format på filmer och DVD och kan ej använda min 1080 och till och med 720 fyller ej bra skärmen eller ger "förändrat" bild. Upplösningen är bra men formatet är dålig och förvränger bilden eller fyller ej hella skärmen.
Har så många möjligheter att välja från fjärkontrollen men inte en enda passar med skärmen!
DVD är också Pioneer (626)
Tack för svaret!
Ska jag kontrollera satmott om det finns där något inställning för format på bilden?

Redigerat av Teodor, 31 October 2006 - 11:28.

Postad 31 October 2006 - 13:16

Laza
  • Laza
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Intressant information angående svärtan. Jag köpte nyligen en PDP 436 XDE, jag tyckte att svärtan på LCD tv:n inte är tillräckligt god och valde därför Pioneeren inför en Sony Bravia full HD modell. När jag nu har kollat på TV:n hemma i mörker så märker man ju genast att svärtan inte var så bra som man hade trott/kollat på i TV-butikerna. Naturligtvis så är det svårt att bedömma bildkvalitén i butiker/på mässor, men sablar finns det inga ordentliga tv-apparater än... :lol: Vore intressant att få en Bravia X vid sidan och jämföra dom båda hemma.

Star Wars ser ut som ett grått suddigt spektakel :-/ Visserligen har jag lite konservativa inställningar just nu p.g.a. inkörning men det ser ut som om kontrast och ljusstyrksinställningarna inte påverkar bilden just alls under en viss nivå (runt nollläget).

Och sen en annan fråga angående PC-anslutningen:

Hurdan bild får ni genom HDMI-kontakten? Jag kan nog sätta 1280x720 genom HDMI, overscan blir det men det kan man kalibrera bort med nVidias tools. Tyvärr ser bilden ganska hemsk ut trots detta, texten är svårläst och pixelmappningen ser lite tokig ut. Genom VGA-anslutningen ser 1280x768 bilden helt fin ut, så det är väl bara en fråga om hur bilden skalas från olika ingångar? Tyvärr är bara VGA-kontakten på min XDE i frampanelen, så det ser lite tråkigt ut med en sladd hängande där hela tiden.

Postad 31 October 2006 - 15:41

Unregistered287e7876
  • Unregistered287e7876
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Intressant information angående svärtan. Jag köpte nyligen en PDP 436 XDE, jag tyckte att svärtan på LCD tv:n inte är tillräckligt god och valde därför Pioneeren inför en Sony Bravia full HD modell. När jag nu har kollat på TV:n hemma i mörker så märker man ju genast att svärtan inte var så bra som man hade trott/kollat på i TV-butikerna. Naturligtvis så är det svårt att bedömma bildkvalitén i butiker/på mässor, men sablar finns det inga ordentliga tv-apparater än...  :lol:  Vore intressant att få en Bravia X vid sidan och jämföra dom båda hemma.

Star Wars ser ut som ett grått suddigt spektakel :-/ Visserligen har jag lite konservativa inställningar just nu p.g.a. inkörning men det ser ut som om kontrast och ljusstyrksinställningarna inte påverkar bilden just alls under en viss nivå (runt nollläget).

Och sen en annan fråga angående PC-anslutningen:

Hurdan bild får ni genom HDMI-kontakten? Jag kan nog sätta 1280x720 genom HDMI, overscan blir det men det kan man kalibrera bort med nVidias tools. Tyvärr ser bilden ganska hemsk ut trots detta, texten är svårläst och pixelmappningen ser lite tokig ut. Genom VGA-anslutningen ser 1280x768 bilden helt fin ut, så det är väl bara en fråga om hur bilden skalas från olika ingångar? Tyvärr är bara VGA-kontakten på min XDE i frampanelen, så det ser lite tråkigt ut med en sladd hängande där hela tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Kör 1280x768 från datorn (om tv'n har den upplösningen) sen justerar du "bildratio" via mediaplayer, vlc eller vad du nu använder. Skrivbordet kommer ju alltid se utdraget ut men filmer blir rätt då.

Redigerat av Unregistered287e7876, 31 October 2006 - 15:44.

Postad 31 October 2006 - 17:01

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Intressant information angående svärtan. Jag köpte nyligen en PDP 436 XDE, jag tyckte att svärtan på LCD tv:n inte är tillräckligt god och valde därför Pioneeren inför en Sony Bravia full HD modell. När jag nu har kollat på TV:n hemma i mörker så märker man ju genast att svärtan inte var så bra som man hade trott/kollat på i TV-butikerna. Naturligtvis så är det svårt att bedömma bildkvalitén i butiker/på mässor, men sablar finns det inga ordentliga tv-apparater än...  :lol:  Vore intressant att få en Bravia X vid sidan och jämföra dom båda hemma.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag upplever också att inställningarna har ringa inverkan på hur jag upplever svärtan. Jag valde också bort en Sony (40W2000) framför min 427XA pga dessa farhågor och nu känner jag mig lite blåst... :lol: Såvida det inte är just mitt ex som har lite egenheter för sig. Vissa av svaren ovan indikerar ju att många är väldigt nöjda med sina apparater och jag tror att om man lägger dessa pengar på en TV, då godtar man nog inte vad som helst....

Jag ringde Pioneer idag under PDP+ avtalet, de skulle kolla runt och återkomma senast imorgon med förslag på inställningar. Jag gissar att det inte kommer göra jätteskillnad, helst skulle jag vilja att någon kunnig slängde ett öga på TV:n på plats för att avgöra... (och att ställa en Sony intill vore ju det allra bästa... :lol: )

Postad 01 November 2006 - 07:47

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Bara för att tråden inte ska halka för långt ner... :lol: :

Jag testade igår med de "optimala" inställningarna och det gjorde ingen som helst skillnad på hur jag upplever svärtan i TV:n. Frågan är om det finns någon annan parameter som kan påverka hur mycket pixlarna "glöder" då de inte ska visa något...

Hoppas Pioneer hör av sig idag.

Postad 01 November 2006 - 08:49

OskanA
  • OskanA
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Orkar inte riktigt läsa hela den här tråden..
Men min fråga är, e de risk att bilden/loggor fryser fast om jag glömmer TV´n på under några timmar?
Annars blir de nog en LCD. Pallar inte köpa en TV för 24 lax och paja den efter några månader. :lol:

Postad 01 November 2006 - 09:26

Laza
  • Laza
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Erik,

Jo det trodde inte jag heller. Undrar om det finns ngn firmware update eller några inställningar som man kunde leka med i servicemenyn?

Angående PC-upplösningen, 1280x720 är redan helt OK, 16:9 så den ser inte plattad/töjd ut. Texten ser bara hemsk ut p.g.a. dålig pixelmappning.

Postad 01 November 2006 - 09:39

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Hej!

Men min fråga är, e de risk att bilden/loggor fryser fast om jag glömmer TV´n på under några timmar?
Annars blir de nog en LCD. Pallar inte köpa en TV för 24 lax och paja den efter några månader.  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att risken är lika hög som den alltid varit med Pioneer Plasmor.Jag har inte lyckats hitta ett enda ord om att Pioneer på något sätt åtgärdat problemen.
Men det är bara att lämna in den och få en ny efter dom i allmänna reklamationsnämden........

Postad 01 November 2006 - 10:47

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

Bara för att tråden inte ska halka för långt ner... :huh: :

Jag testade igår med de "optimala" inställningarna och det gjorde ingen som helst skillnad på hur jag upplever svärtan i TV:n. Frågan är om det finns någon annan parameter som kan påverka hur mycket pixlarna "glöder" då de inte ska visa något...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag använder FILM-läget och sedan har jag ställt den på Spara2 och 100hz.
Jag upplever svart som svart.
Det kanske är något fel på ditt ex!

Postad 01 November 2006 - 11:45

Unregisteredba1ff588
  • Unregisteredba1ff588
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det kanske är så att det är den svarta ramen runt tv:n som är boven i dramat, för den är ju svartare än svart, till skillnad mot min gamla tv som hade väldigt ljus ram.
Man har blivit van med att det svarta i tv:n är så mycket mörkare än själva ramen och plötsligt har man en ram som är kolsvart, och då märks det som jag med flera tidigare nämnt.

Igår kväll kollade jag med ett kritiskt öga på min 19" crt och märkte då i spelet F.E.A.R. som är genomgående mörkt, att det är lika där. Det "svarta" är inte svart utan mera grått.
Skärmen har ju en ljus ram och då tänker man inte på det, förutom nu då jag börjat bli passionerad i mitt letande. :huh:
Jag tror det kan vara en vanesak så här i början.

Det här är bara en tanke men jag tycker att det kan stämma, i alla fall i mitt fall.

Mvh, Patrik.

Postad 01 November 2006 - 12:42

jimmy_saliba
  • jimmy_saliba
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Angående inbränning med den nya pioneeren så har du inget att oroa dig för.
Det är en OTROLIG skillnad mot den förra generationen.
Jag har själv 507XD och har aldrig sett någon form av tendens av inbränning eller ens efterglödning.
Jag har spelat xbox 360 tillsammans med en massa polare i över 4 timmar i sträck utan någon som helst problem. Och då ska du veta att jag är OTROLIG petig gällande inbränning.
Brorsan har själv Pana pv60 och den är mycket mer känslig mot inbrännig/efterglödning kontra pioneer.

Hej!

Annars blir de nog en LCD. Pallar inte köpa en TV för 24 lax och paja den efter några månader.  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att risken är lika hög som den alltid varit med Pioneer Plasmor.Jag har inte lyckats hitta ett enda ord om att Pioneer på något sätt åtgärdat problemen.
Men det är bara att lämna in den och få en ny efter dom i allmänna reklamationsnämden........

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 01 November 2006 - 14:18

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Bara för att tråden inte ska halka för långt ner... ;) :

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Snackade med Pioneer - de skickar hem en tekniker så får de avgöra på plats om jag inbillar mig eller inte. Eller snarare - om det är ngt fel på min TV eller inte. Förnämligt, stor cred till Pioneer. :huh:

Men om de säger att TV:n är OK, att det ska vara så här, då vete tusan om jag inte låter köpet gå tillbaka. Så mycket stör jag mig på detta nu... Jag försöker verkligen "tänka bort" den "supersvarta" ramen, för att inte luras av den, men jag kommer hela tiden till samma slutsats; det är inte svart nog...

Postad 01 November 2006 - 14:19

AB8
  • AB8
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej
Jag har just köpt en 507XD men har problem med 4:3 visning. Ramarna blir gråa och om jag använder autoläget så störs jag av de förstorade svartvita 'ramarna'. Kan man få svart ram på något sätt?

Mvh
AB8, PDP-507XD, Uppsala

Postad 01 November 2006 - 14:43

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Jag tror inte att man kan ändra färg på dom, möjligt att det går genom service menyn, får kolla detta i service manualen lite senare.

Anledningen till att dom är gråa är för att förhindra spökbilder och inbränningar. Om sidobarerna var svarta (alltså ingen bränning alls) så skulle det bli en ojämn användning över skärmen och du får då en 4:3 sektion som har använts mer än sidorna.

Postad 01 November 2006 - 16:16

AB8
  • AB8
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag tror inte att man kan ändra färg på dom, möjligt att det går genom service menyn, får kolla detta i service manualen lite senare.

Anledningen till att dom är gråa är för att förhindra spökbilder och inbränningar. Om sidobarerna var svarta (alltså ingen bränning alls) så skulle det bli en ojämn användning över skärmen och du får då en 4:3 sektion som har använts mer än sidorna.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, tack för infon HkanW

Postad 01 November 2006 - 16:35

robbzan
  • robbzan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Bara för att tråden inte ska halka för långt ner... ;) :

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Snackade med Pioneer - de skickar hem en tekniker så får de avgöra på plats om jag inbillar mig eller inte. Eller snarare - om det är ngt fel på min TV eller inte. Förnämligt, stor cred till Pioneer. :huh:

Men om de säger att TV:n är OK, att det ska vara så här, då vete tusan om jag inte låter köpet gå tillbaka. Så mycket stör jag mig på detta nu... Jag försöker verkligen "tänka bort" den "supersvarta" ramen, för att inte luras av den, men jag kommer hela tiden till samma slutsats; det är inte svart nog...

<{POST_SNAPBACK}>

Säg till när dom varit hos dig. Vore kul att veta vad som händer, eftersom jag själv är intresserad av detta ämne.
Mvh
Robban

Postad 01 November 2006 - 18:13

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Robbzan: Will do!

Postad 02 November 2006 - 08:30

Chiro
  • Chiro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu sitter det en 507 xd uppe på väggen :) Toppen service med dom kom och monterade upp den med orginal fäste och instalerade allt.

Funkar hur bra som helst. Svart är svart. Körde spel några timmar igår kväll och inga tecken på inbränning. Blilden från inbygd DVB-T är hur bra som helst. Ska ned och köpa Boxer kort idag. Skippar CH då dom inte fixar digitalt på alla kanaler.

Något ljud hörs inte, har inte ens satt på ferit kärnan än.

Helt enkelt så nöjd med denna plasma. Tveka inte ni som funderar.

Postad 02 November 2006 - 13:21

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ni som har dålig svärta, använder ni HDMI?

Prova i så fall med att ställa om den digitala videosignaltypen. Colour-3 är RGB, Colour-1 är Component 4-2-2 och Colour-2 är 4-4-4. Det kan också vara att DVD-spelaren måste ställas om till att sända rätt digital videosignalstyp för HDMI-kontakten. Det ska vara Video och inte PC. Många spelare har problem med HDMI för att de sänder ut en PC-typ istället för korrekt video.

Prova med komponentingången och komponentkablar, om ni får bra svärta då, är det en HDMI-inställning som spökar.

P.S. Ändring av videosignaltyp finns i handboken under avsnittet om att ansluta HDMI-utrustning.

Info om skillnaderna för svärta à la PC kontra video finns på nätet...

Tjipp

Postad 02 November 2006 - 14:12

baron778
  • baron778
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är det någon av alla Pioneer "7"som åkt på inbränning?
Hur är PC bilden?
Den är inte bra på äldre versioner Dålig svärta och allmänt taskig bild Otrolig skillnad mellan TV och PC..

Är kanske intresserad av att skaffa en ....... :)

Postad 02 November 2006 - 14:29

Unregistered626b3bff
  • Unregistered626b3bff
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Den svenska manualen som följde med min tv bestod av en bunt ihophäftade a4-papper. Är det så på de apparater som säljs i Sverige. Eller ska det vara en "riktig" manual om ni förstår vad jag menar? Vill bara vara säker på att det är en tv för den svenska marknaden som jag fått.

Tack på förhand.

Postad 02 November 2006 - 14:34

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Ni som har dålig svärta, använder ni HDMI?

Prova i så fall med att ställa om den digitala videosignaltypen. Colour-3 är RGB, Colour-1 är Component 4-2-2 och Colour-2 är 4-4-4. Det kan också vara att DVD-spelaren måste ställas om till att sända rätt digital videosignalstyp för HDMI-kontakten. Det ska vara Video och inte PC. Många spelare har problem med HDMI för att de sänder ut en PC-typ istället för korrekt video.

Prova med komponentingången och komponentkablar, om ni får bra svärta då, är det en HDMI-inställning som spökar.

P.S. Ändring av videosignaltyp finns i handboken under avsnittet om att ansluta HDMI-utrustning.

Info om skillnaderna för svärta à la PC kontra video finns på nätet...

Tjipp

<{POST_SNAPBACK}>

Nix, inte jag. Jag har Component från DVD:n och Scart - RGB från min Canal Digital box.

För övrigt ska det vara en tekniker på väg, med en "låneplasma", för att vi på plats ska kunna avgöra om vad som är rimlig svärta.

Ni som säger att er svärta är bra, kommer ni från andra plasmor, eller har ni haft CRT tidigare (vilket jag har)?

Postad 02 November 2006 - 14:39

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

Den svenska manualen som följde med min tv bestod av en bunt ihophäftade a4-papper. Är det så på de apparater som säljs i Sverige. Eller ska det vara en "riktig" manual om ni förstår vad jag menar? Vill bara vara säker på att det är en tv för den svenska marknaden som jag fått.

Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>

Dom första (sverige)sålda plasmorna fick en 'bunt ihophäftade A4-papper'. Nu bör nog den 'riktiga' manualen finnas med plasmorna.

Edit: Manualen innehåller 4 språk, Svenska,Danska,Norska och Finska.

Redigerat av HkanW, 02 November 2006 - 15:15.

Postad 02 November 2006 - 14:41

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

..........

Ni som säger att er svärta är bra, kommer ni från andra plasmor, eller har ni haft CRT tidigare (vilket jag har)?

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer ifrån CRT, en Panasonic 29".

Postad 02 November 2006 - 15:03

Unregistered626b3bff
  • Unregistered626b3bff
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>

Dom första (sverige)sålda plasmorna fick en 'bunt ihophäftade A4-papper'. Nu bör nog den 'riktiga' manualen finnas med plasmorna.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok! Min levererades idag. Men det är samma garantier mm?

Postad 02 November 2006 - 15:05

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Var har du köpt den?
Kolla när den tillverkades: står på kartongen, kanske på plasman också, står något som:
MFD. AUGUST 2006
SER.NO

Fick du med PDP+ papper? skall också ligga i kartongen.

Postad 02 November 2006 - 15:20

Unregistered626b3bff
  • Unregistered626b3bff
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Var har du köpt den?
Kolla när den tillverkades: står på kartongen, kanske på plasman också, står något som:
MFD.  AUGUST 2006
SER.NO

Fick du med PDP+ papper? skall också ligga i kartongen.

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte den på Fyndbörsen. Det Står MFD. OCTOBER 2006. PDP+, är det garantipapper? De är med.

Postad 02 November 2006 - 18:34

Unregistered626b3bff
  • Unregistered626b3bff
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
En dum fråga. Det ingår inte en CA modul i xd-modellerna?

Postad 02 November 2006 - 18:39

Unregistered1eaa5478
  • Unregistered1eaa5478
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
edit: testade lite till och fick tänka om - strök det jag skrev tidigare...

Redigerat av Unregistered1eaa5478, 02 November 2006 - 19:30.

Postad 02 November 2006 - 19:34

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

Köpte den på Fyndbörsen. Det Står MFD. OCTOBER 2006. PDP+, är det garantipapper? De är med.

<{POST_SNAPBACK}>

PDP+ innebär att du som kund under de första 2 åren, vid eventuella problem, kontaktar Pioneer som skickar ut en tekniker som lagar/hämtar din plasma-TV.
Du skall fylla i dom och skikca in dom till Pioneer, allt står i pappren.
Du bör också om du kontaktar pioneer få en riktig manual om du har behov av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det gör det inte, den får du köpa separat.

Postad 02 November 2006 - 19:48

AB8
  • AB8
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hur ser PDP+ Garantin ut? Jag har ett Warranty Certificate. PDP+ är ngt annat?

Mvh
AB8

Postad 02 November 2006 - 20:00

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
Du kan inte missa det!
Det är ett fodral där det står PDP+ med stora bokstäver, sedan står det också:
Trygghetspaketet för support och service till Pioneer plasma-TV.

Detta gäller ju bara plasma-TVs ifrån Svenska Pioneer, har butiken du köpt ifrån importerat TVn själva så har du ingen PDP+

Redigerat av HkanW, 02 November 2006 - 22:47.

Postad 02 November 2006 - 22:28

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0
AreaDVD testar PDP-507XD: Testen är på tyska.

Kortfattat:

+ Erstklassiger interner De-Interlacer und Scaler
+ Nahezu perfekte, brillante und intensive Farbwiedergabe
+ Sehr guter Schwarzwert
+ Sehr feine, flimmerfreie Detaillierung
+ Selbst über Komponente-Interlaced und Scart-RGB exzellentes Bild
+ Klarer, gefälliger Klang und gute Pegelfestigkeit
+ Sehr hochwertige Anmutung von Gerät und Fernbedienung
+ Einfache Bedienung

- Zweiter Komponenteneingang wäre sinnvoller als drei Scatbuchsen

(Engelska)
+ first-class ones internal De-Interlacer and Scaler
+ almost perfect, brilliant and intensive color reproduction
+ very good blackness
+ very fine, flicker-free detailing
+ even over component Interlaced and Scart RGB exzellentes picture
+ clear, obliging/pleasing sound and good level firmness
+ very high-quality seeming of equipment and remote maintenance
+ simple operation

- second component entrance would be more meaningful than three Scarts

PDFen är på Engelska -- Översatt med hjälp av den 'babblande fisken (babelfish)

Bifogad fil(er)

Redigerat av HkanW, 02 November 2006 - 22:40.

Postad 03 November 2006 - 00:35

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

om du tecknar abonemang hos boxer via en radiohandlare lär dom bjuda på modulen..det gjorde min i alla fall..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.