Missar antagligen första leveransen då det verkar vara hårt tryck på förbokningar.,
//Thorax
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
Startad av
Unregisteredf0eacfec
, Jan 27 2007 20:33
5159 svar till detta ämne
33 relaterade trådar
Postad 19 June 2007 - 17:09
Mmm förbokat en 508XD idag..
Missar antagligen första leveransen då det verkar vara hårt tryck på förbokningar., //Thorax Postad 19 June 2007 - 17:17
Schysst lya blacky...men väggen är som du säger väldigt kal och ska du ha ihop alla grejor i din spec så kommer den ju vara vit en stund till.. Postad 19 June 2007 - 19:19
Vi hoppas att vi skall höra samma reaktion från dig som denna kille WOW!!! What a difference a day makes!!!! What a difference a new setting makes!!! What a difference a more proper display makes...and this was Best Buy! As disappointed as I was in my original viewing of the 5080 yesterday, that's how wowed I was today! This new technology is phenomenal, simply and utterly phenomenal! Best Buy had a far better setup in far more subdued lighting. In retrospect I can't begin to figure out how PC Richards made this unit look so bad yesterday. That had to be a challenge. The unit was mounted on the top tier of displays with a Pioneer 5071 below and to the left and a Panasonic 50PX75U on the same row as the Pioneer and immediately to its left. To the right of the Pioneer was a 52" Samsung LCD. All these displays never had a chance next to the 5080...it simply wasn't fair. As I scanned the myriad of other plasmas and other displays, none could produce the kind of picture that the 5080 was displaying. I couldn't tell the connection methodology for the 5080, but I'm assuming it was a direct coax via the internal HD tuner. This was how the 5071 was connected and it was low enough that I could get a fix on that. The depth of the picture on the 5080 is simply endless due to the amazing black levels. With the many fades to black on the BB loop, the difference was dramatic. No other display, plasma or LCD could even come close. Under this kind of lighting, blacks were truly CRTish. Interestingly, even compared to the brilliance of a nearby Sony LCD, in most scenes the Pioneer was very nearly a match, something I haven't seen from plasmas. Yes, if the screen went all white, the LCD was still much brighter. But for the vast majority of scenes, this simply wasn't the case. These black levels helped in so many ways, it was a lesson in the role that black levels play in overall picture quality. Anyone that doubts that needs to see a comparison of this type. It aint just about 'blacks' folks. Many scenes in the BB loop had objects in shadow. The 5080 was able to pull out details in those shadows that were either less obvious on other displays or simply invisible. This helped give a depth to the picture that no other display could touch. The only negative, and this was an adjustment issue I'm sure, there were a couple of scenes where the Panasonic pulled out slightly more detail in dark areas whereas there was a slight black crush on the Pioneer. But given what I saw in many other scenes where the Pioneer pulled out more detail, I'm sure this is a simple adjustment. Colors? Amazing, simply amazing! Am I using that word too much? There was incredible saturation in so many scenes that was missing from the other displays, even the 5071. The colors were saturated, but very believable. The unit was extremely sharp, an issue I was a bit concerned about yesterday. In all honesty, I couldn't say it was any sharper than the other displays, but given the overall picture quality, who cares? The only time I saw any motion judder was when they were showing a piece from Planet Earth. I wasn't sure if there was any more or less judder from the 5080 as opposed to the Panny, the scene just went too fast. This viewing put me squarely in the camp of virtually everyone else that's seen the display. That was one of the reasons I was sure there had to be something wrong with yesterday's setup. My short list for my next plasma is the 60" 1080p version of this technology and the Fujitsu Aviamo. Frankly, after seeing the 5080, I think the Aviamo has a mountain to climb, it's just that good! Oh, and yes, there is simply no comparison between this display and the FHD1. If someone offered either display to me, I would take the 5080 in a heartbeat! If this display doesn't once again prove the issue that 'resolution isn't everything', I don't know what does. Another thought: There is no question there were less reflections visible in the 5080 screen as opposed to either the Panny or the 5071. Nice. Postad 20 June 2007 - 09:31
Thorax-x1>> Man tackar...
Klart det kan dröja ett tag innan allt är på plats(nu under sommaren blir det ju inte så mycket innesittande), men så fort mörkret faller kommer det gå undan...508:an är ju första prioritet... Men...den som väntar på något gått... Postad 20 June 2007 - 10:20
Hur är det med bordsstativ och högtalare på 428 respektive 4280? Jag har för mig att jag läste att det skulle ingå på båda modellerna på G8. Eller får man fortfarande inte med bordstativet på den dyrare (428)? Isåfall ökar ju prisskillnaden från 2000 kr till 4000 kr, vilket gör den inte allt för attraktiv.
Postad 20 June 2007 - 11:52
Dax att ladda ner katalogen och läsa för att inte göra väntan så lång:
http://www.pioneer.s...category_id=420 (Tror inte den finns med innan, börjar bli en "lång" tråd) /Batch Postad 20 June 2007 - 15:19
Hej!
Detta är lite off topic men hoppas det går bra Saken är den att jag måste köpa en nya suround reciver nu på en gång. Men jag bestämde mig för 6 månadersen att köpa denna tv:n 42", men den och en dvd ska jag inte köpa inom 1 år ( då kanske det kan vara aktuellt med G9 med, men utgår ifrån att det blir G8) Då till saken: MÅSTE man köpa en hdmi 1,3 reciever?? får panik över allt detta =/ Tv:n har väl det? Kanske dvd oxå om 1 år ? Om någon kan hjälpa så är kah väldigt tacksam! Mvh Pontus Postad 20 June 2007 - 15:43
Ja det verkar så. Om du går till Pio hemsida verar så att deras reciver hanterar att föra över 24fps från BD till tv:n. Postad 20 June 2007 - 16:06
Njaaa, måste och måste... Men det är ju trevligt att ha en receiver som utnyttjar din TVs alla finesser och funktioner till fullo (HDMI 1.3 = lipsync, deep colours, möjlighet till okomprimerat ljud etc) Jag själv tänkte satsa på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=194555 Hoppas den går ner lite i pris dock... EDIT: lite mer info om HDMI 1.3: http://www.hdmi.org/...r_20060622.aspx Redigerat av ajzman, 20 June 2007 - 16:19. Postad 20 June 2007 - 16:22
Hej!
Jo det är klart det är fint om man kan utnytja allt, men finns det matriall som stödjer allt detta ? Skillnaden på en 1,3 och det som har lägre hdmi ( dem jag sett på, är många tusen kr) Försvarar priset sig? finns det filmer och sådant om 1 år som har alla dessa finesserna med hdmi 1.3 uppläget ? som jag förståt det har inte end hd dvd eller blue ray allt detta, hur lång tid tar det då innan det finns ? =) Mvh Pontus Postad 20 June 2007 - 16:28
Du har rätt om det men minsta sak som du kan ha användning för är ljudet på 1.3
Postad 20 June 2007 - 19:11
Det enda problemet är att Pioneer låter mindre bra med musik - stereo.....
Postad 21 June 2007 - 07:59
Om du har eller ska köpa HD DVD finns det pretty much ingen vits med HDMI 1.3 om du har eller ska köpa bluray finns det en liten vits med HDMI 1.3 (ludmässigt iaf).
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 June 2007 - 08:03. Postad 21 June 2007 - 08:04
Hej
Ingen vits =)?, pioneers G8 har væl hdmi 1.3, ær det då ingen vits att køpa en reciever som oxå har det och sen se vad som hænder på dvd/hd/blue ray marknaden, nær alla dessa 3 saker har hdmi 1.3 och det kommer matriall før det så borde man ha køpt saker som kommer hålla, och inte va out of date om 2 år =)? Det ær væl bara tidfråga innan detta hænder, någon gång gør det væl det och då istællet før att køpa allt på nytt igen kanske man borde slå på stor trumman =) eller va menar ni ppl =)? ska iallafall ha 508xa tænker jag och ser redan fram imot det =)!! Mvh Pontus Postad 21 June 2007 - 08:15
Jag tänkte mest ljudmässigt, 99% av alla HD DVD filmer är "authored" i advanced mode vilket betyder att ljudet måste dekodas i spelaren och i detta fall finns ingen vits att ha en dekoder i receivern (då denna inte kan/kommer att användas iaf).
För bluray kan man välja om man vill dekoda ljudet i spelaren eller receivern så även här behöver man inte ha dekoder stöd för de nya formaten i receivern (om man inte tror receivern gör ett bättre jobb än spelaren .. vem hör den skillnaden?). För PS3 så kan det finnas en anledning dock då DTS HD MA endast kan komma att utnyttjas via en stärkare med HDMI 1.3 stöd. Men visst ska man köpa en ny receiver så skadar det ju inte om den har HDMI 1.3 men det är inget man behöver gråta över om den saknar det för man behöver inte gå miste om de nya ljudformaten. Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 June 2007 - 08:16. Postad 21 June 2007 - 08:22
OT som f*n:
https://www.minhembi...dpost&p=1429134 Man ska aldrig säga aldrig men det verkar märkligt om nått filmbolag får för sig att frångå BD/HDDVD-standardarden (är inte 2 standarder rörigt nog?) och släppa filmer som innehåller gojjs (deep color, xvycc-colorspace osv) som bara 1.3 kan överföra. (å andra sidan är det märkligt att det pushats så hårt som det gjort - om ingen tänkt utnyttja det...) Standarden "efter" (kanske snarare parallellt med) BD/HDDVD lär ju bli internet-delivery. I det fallet lär ju filstorlek vara nått som man vill ha så litet som möjligt. Mao tror jag inte deep color (fler bitar = större filer) och xvycc kommer komma hem den vägen heller. Och även om det, på nått sätt, kommer maffigt "1.3-material" - bara för att en tv har en ingång som stödjer 1.3-finesser betyder inte det att den kan utnyttja finesserna optimalt (se punkt 2 i länken ovan). Ljudmässigt så behöver du inte 1.3 om din spelare klarar av att dekoda TrueHD och DTS-MA till PCM (istället för att man använder 1.3 för att överföra TrueHD och DTS-MA till stärkaren som i sin tur dekodar till PCM - för det kommer man inte ifrån). Gissar att det kommer vara vardagsmat om ett år. Och, som wmadoss är inne på, det bästa är om dekodningen sker i spelaren... Men med det sagt, det skadar ju inte med 1.3..(ja förutom den skada plånboken tar då). Fast ärligt talat, det här är en tråd om G8 - finns rätt många trådar om 1.3 redan... Postad 21 June 2007 - 08:30
Men om man nu sitter med en förstärkare med rumskorrigering och annat lull lull, som jobbar i den digitala domänen, då vill man ju ha signalen digital så långt som möjligt för att slippa en massa onödiga omvandlingar eller? Sorry för OT... Postad 21 June 2007 - 08:39
En dekodad ("uppackad" till PCM) signal är fortfarande digital.
edit, eller för att säga det med bilder:
Men nu skiter vi i det här tycker jag. Finns det ingen ny G8 info? Redigerat av pacman, 21 June 2007 - 08:43. Postad 21 June 2007 - 09:08
NK påstår att man kommer få in de första G8- apparaterna i mitten av juli De ska tydligen vara någon form av prioriterad återförsäljare... Redigerat av Aristoteles, 21 June 2007 - 09:10. Postad 21 June 2007 - 13:20
Mitten av Juli!!? Postad 21 June 2007 - 14:38
V.26, V.27 är det sagt än så länge..! Vi återkommer med mer nogrann info nästa vecka.
Postad 21 June 2007 - 20:36
Om denna är så bra som alla skriver så måste man ha den.
Aldrig i livet Panasonic eller Samsung efter man sett denna. Postad 21 June 2007 - 20:50
Jo man börjar bli övertygad att glömma allt annat. Men måste nog vänta på 1080 versionen. Postad 21 June 2007 - 20:54
Där ser man, andersos börjar bli övertygad om Pio oxå Postad 21 June 2007 - 20:58
Och det är riktigt skönt att ha 30k på sparkontot, så jag kommer att ha råd med en Pio G8. Men först stundar en flytt. Tur att det inte är bråttom med en ny G8, då en flytt alltid blir dyrare än man tänkt sig... Antar att jag köper en tv först i augusti-september. Kanske...
Glad midsommar för böveln!!! Postad 21 June 2007 - 21:05
Det ser jag ingen anledning till. Upplösning är överskattat. I och för sig överskattat hos alla andra tillverkare eftersom där byter man Pioneers bild mot högre upplösning, men i Pioneers skärmar har man fortfarande bilden och upplösningen.... Hmm, jag tror fortfarande på en XGA för mig. Postad 22 June 2007 - 09:04
Från manualen sid 61:
Deep Colour supported Deep Colour means the colour depth that describes the number of bits used to represent the colour of a single pixel in a bitmapped image. Besides the conventional RGB/YCbCr16 bit/20 bit/24 bit signals, the plasma television also supports RGB/YCbCr30 bit/36 bit signals. This enables finer, minute colour reproduction when a device that supports Deep Colour signals (HDMI1.3) is connected to the plasma television. When Deep Colour signals are received, the colour depth appears on the channel display. Postad 22 June 2007 - 10:00
Hej
Kan någon säga vad de stora skillnaderna är mellan en 508 XD och en 5080 XD ? Stämmer det att en av skillnaderna är att högtalare är integrerade i 5080 och att högtalare är tillval på 508 ? /axelman Postad 22 June 2007 - 11:25
Jag underar oxå vem vill ha en annan tv än Pio
Pioneer PDP-508XD web exclusive review Redigerat av Enator, 22 June 2007 - 12:01. Postad 22 June 2007 - 13:02 Helt underbart! Postad 22 June 2007 - 13:05
Jag förstår nu varför inte så många will ha Panasonic PZ700
(sorry folk som har Panasonic PZ700) Postad 22 June 2007 - 20:54
I mitten är Pio 4280XD och till höger Pio 427XA.
Bifogad fil(er)Redigerat av Enator, 24 June 2007 - 08:30. Postad 23 June 2007 - 10:27
Kör Pio G8 i 100 Hz?
Den stöder väl 24p, stöder den 30p också? Är det stor skillnad i ISF-hantering på 508/5080, och är det värt att betala extra för? Jag är kräsen och vill ha en bra bild men jag kommer inte att sitta uppe och kalibrera på nätterna. Ingår det högtalare till 50-tummarna, eller vad kostar det extra annars? Skönt förresten att slippa betala för ett bordsstativ som man inte tänker använda - en tavla ska ju hänga på väggen, inte stå på ett bord... Är det några bildmässiga skillnader mellan 508/5080? Jag vet att upplösning inte är allt men hur ser det ut när skärmen skalar upp/ner, hur snygg blir bilden? Ser text ojämn ut t ex? Postad 23 June 2007 - 11:11
Vilka modelbeteckningar har de 50 tummare som kommer med full hd?
//mackan Postad 23 June 2007 - 11:43 Jag vet inte vad du menar med 30p. Menar du NTSC, dvs 30 Hz eller 29.97 Hz. I så fall så klarar den det, men det gör väl alla moderna platt TV. Jag vet att den klarar 24, 50 & 60 Hz vid ett flertal olika upplösningar. Enligt manualen till 428XD, 508XD: *Video signals supported* >HDMI< 720 (1440) x 576i@50 Hz 720 x 576p@50 Hz 1280 x 720p@50 Hz 1920 x 1080i@50 Hz 720 (1440) x [email protected] Hz/60 Hz 720 x [email protected] Hz/60 Hz 1280 x [email protected] Hz/60 Hz 1920 x [email protected] Hz/60 Hz 1920 x 1080p@24 Hz 1920 x 1080p@50 Hz 1920 x 1080p@60 Hz står mer att läsa om du laddar hem manualen i länken ovan. Utgår från G7, men det är väl bara 508 som har minnesbanker för ISF kalibrering och inte 5080. Det är säkert värt att betala för, för den optimala bilden. Nu är det ju inte så att man behöver sitta och kalibrera hela natten även om man gör det själv via t ex DVE (Digital Video Essentials). Man gör det några gånger för att lära sig, men sen hittar man ganska snabbt vad man själv tycker funkar och sedan så håller man sig där och ev kontrollerar kalibrering någon gång emellanåt. Tror att det ingår högtalare till 5080XA modellen, men inte till de andra. Inte en susning vad de kostar/kommer att kosta. Utgår igen från G7. Kan nog vara skillnad om 508 är ISF kalibrerad, men ingen skillnad out-of-the-box. Min 427 klarar uppskalning och nedskalning utmärkt och jag tror knappast att G8 är sämre. Du är nog lite tidigt ute med så specifika frågor när G8 inte ens är släppt ännu. Får nog vänta och se tills att några av entusiaterna här får sitt egna exemplar att leka med =) Postad 23 June 2007 - 12:23
OK, jag får hålla mig till tåls ett tag till, men stort tack Wolfy för ditt utförliga svar!
Postad 23 June 2007 - 13:26
Att ha religiös upplevelse via tv var verkligen något nytt
Installed my 5080 above my fireplace. Settings per D-Nice. Set on Discovery HD until I can pick up a blank DVD-R and burn Break-in DVD. My previous plasma was a 42" Panasonic, 4 years old. The picture is breath taking. I have Never seen a TV be so crisp, black is Black, white is White! I had a religious experience watching it last night. Details I've never seen on any display. My goodness, my goodness. Postad 23 June 2007 - 16:07
Haha, rena poesin, som ljuv musik! Ingen besviken kund där inte. Kul när nån blir nöjd. Redigerat av Unregistered7c808eec, 23 June 2007 - 23:17. Postad 23 June 2007 - 16:16
Det kan komma att visa sig att det finns missnöjda kunder oxå. Här kommer en av dem: For the record , on my 8G, I have noticed, for the first time in a plasma display, some drop-off in brightness/contrast in the vertical angle; like when getting up from a chair. Not an alarming amount, as in LCD, but noticeable nonetheless. So mounting height may be a concxern for some folk. At first I thought it was some type of polarizer, but I have ruled that out with a polarizing sheet test. Odd behavior though, not seen in 10 or so previous PDP's. Men det här problemt verkar komma från den nya filter som Pio använder. Can you give us a few more details about the advantages and disadvantages over the older filter? Advantages: Deep LCD blacks in bright rooms, less glare, brighter whites, zero reflections while watching video Disadvantages: Reduced brightness at extreme vertical angles. Horizontal viewing is fine at all angles. Are disadvantages limited to vertical viewing angle? Yes Horizontal viewing angles are not affected at all? Correct What are the advantages that made the limited vertical viewing angle worth it? See advantages above Also: Will the 1080p Elite filter behave the same way - or will that limit viewing angles even more? Same It looks as if the filter is designed to eliminate glare and reflections from ceiling lights and floor/table lamps. Redigerat av Enator, 23 June 2007 - 16:23. Postad 23 June 2007 - 16:50
någon som vet vilken skärm som stog på högersida av pion på bilderna? otrolig dynamik och kontrast!! haha
Postad 23 June 2007 - 17:00
427XA Postad 23 June 2007 - 23:21
vilken var pio? den i mitten eller? vilken modell? Postad 23 June 2007 - 23:57
Jag har glömt om nya 8G Pio kör i 100 Hz?
Den ska väl ha nåt filmläge där den kör 24p i 72 Hz, nån som har sett hur det ser ut på 7G t ex, är det bra flyt i bilden vid panoreringar och liknande? Kanske dum fråga men hur stor nytta har man av att mata en HD-ready-skärm med 1080p från bluray? "Vinner" man verkligen så mycket på att kliva upp från DVD till bluray när skärmen ändå inte kan visa den upplösningen? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |