Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *

811 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Panasonic PT-AE4000 (Projektorer) 8 9,05 (37) Inga priser
29 relaterade trådar
Bildkalibrering (3789 inlägg) 9 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Upgrade hjälp önskas, tack (31 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Projektor med motordriven zoom, focus och lens shift samt linsminne för des (4 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
Få tag på Panasonic PT-AE4000 eller motsvarande. (10 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Projektor & duk, 2.35:1 (5 inlägg) 13 år sedan
PT-AE4000 Trigger output -> Dreamscreen Tab V3? (4 inlägg) 13 år sedan
Epson TW3600 vs. Panasonic AE4000 (35 inlägg) 14 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Sony VPL-HW15 Benq W6000 Epson EH-TW3500 Panasonic PT-AE4000 (37 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
Panasonic vs Sony? (10 inlägg) 14 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 14 år sedan
Benq W6000 eller Panasonic PT-AE4000? (9 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PT-AE4000 vs Sony VPL-HW15 (40 inlägg) 14 år sedan
Vilken projektor HW15 / AE4000 (7 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp (708 inlägg) 15 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Epson EH-TW5500 vs Panasonic PT-AE4000 vs Sony VPL-HW15 (7 inlägg) 15 år sedan
Benq W9000 Vs Panasonic PT-AE4000 + Sony Vpl-Hw15 (24 inlägg) 15 år sedan

Postad 22 januari 2011 - 22:18

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Om Ljudet kommer från höger utblås ( sett fram i från när den står på bord ) är troligen från ballast och är rätt vanligt på AE4000.
Sorry men jag tror att du får svårt att få Panasonic att erkänna att detta är ett fel.

Postad 23 januari 2011 - 03:25

Eerie
  • Eerie
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Japp precis så är det. Misstänkte att det var ett ljud som hörde till så att säga. Låter lite på dig som att nivån på oljudet varierar från proj till proj och att jag haft otur.

Postad 23 januari 2011 - 11:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Jo så är det, men du kan ju iaf försöka få det åtgärdat på garantin.

Postad 24 januari 2011 - 19:59

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Så har jag fått min nya projektor.

Det funkar bra och allt ser ok ut även om jag nog trodde jag skulle få ut ännu lite mer av den i förhållande till min gamla projektor.

Men jag har konstant ett lågt högfrekvent ljud från projektorn. Låter som ett lågt vinande. Verkar vara fläkten. Är det nån annan som upplevt samma sak? Har jag fått ett måndagsex? Någon annan förklaring? Det är så pass högt att det är störande som tusan.

Hade liknande på min från USA.
Dom pröjsade och skickade ny fläkt.
Perfekt.
Bara o stå på sig.

Postad 26 januari 2011 - 08:41

Käcke
  • Käcke
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är ni nöjda med era PE4000??
När jag kör vanlig tv (telia digitalbox via HDMI) blir bilden "grynig, pixlig,skuggig"..
Svårt att förklara men bilden blev bättre med min pe900 när in-singnalen är dålig!!!
Någon som upplevt samma?? ;)
Tacksam för funderingar!!

Redigerat av Käcke, 26 januari 2011 - 12:45.

Postad 26 januari 2011 - 14:41

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

När jag kör vanlig tv (telia digitalbox via HDMI) blir bilden "grynig, pixlig,skuggig"..
Svårt att förklara men bilden blev bättre med min pe900 när in-singnalen är dålig!!!
Någon som upplevt samma?? :P
Tacksam för funderingar!!

Jag är helnöjd, bilden blir bra via digitaltv. Har du gjort några inställningar på projjen? Har du gjort det utan kalibreringsskiva? Jag har använt DVE skivan och den funkar bra.
/karra

Postad 26 januari 2011 - 14:59

Käcke
  • Käcke
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag är helnöjd, bilden blir bra via digitaltv. Har du gjort några inställningar på projjen? Har du gjort det utan kalibreringsskiva? Jag har använt DVE skivan och den funkar bra.
/karra

Jag har inte kört någon kalibreringsskiva!
Har inte gjort några justeringar alls!! Bara ändrat bilden till "Bio1".
Vart får jag tag i en sån o va kostar den?
Blir det stor skilnad??
//Jocke

Postad 26 januari 2011 - 16:30

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Jag har inte kört någon kalibreringsskiva!
Har inte gjort några justeringar alls!! Bara ändrat bilden till "Bio1".
Vart får jag tag i en sån o va kostar den?
Blir det stor skilnad??
//Jocke

jag köpte min från hembiobutiken i samband med projjen, kostar ca 300:- tror jag. kontrast och ljusstyrka är det jag justerat och det blev bättre. Färgerna ska jag ge mig på nån helg också :P
Dessutom är det kul att sitta och kika på skivan som förklarar en hel del om svärta, färger, historik m.m. inte bara testmönster alltså.
Angående bilden du har, så måste det väl ändå skilja mellan nyinspelat på tv eller gamla program? För visst märker man skillnad i kvalité där. Om du visar lågupplösta filmer, serier m.m. på en högupplöst skärm/projektor så har det en tendens att se illa ut, speciellt på stor bild. Sen är vissa tv-apparater och projektorer olika bra på att hantera den signalen. För mig funkar det bra iaf, men jag kör inte telia, utan sappa. Hade telia tidigare och tyckte bilden va riktigt bra, körde dock bara mot lcd tv då.

/karra

Postad 27 januari 2011 - 11:52

Roger Jönsson
  • Roger Jönsson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har detta verkligen med projetorn att göra och inte digitalboxen med den komprimerade bildsignalen denna mottar och bearbetar? TV4 brukar t ex ha lägre kvalité och pixliare bild än SVT beroende på hårdare komprimering. Det har inget med mottagaren att göra.
Sen har jag för mig att Telia komprimerar om signalen ytterligare en gång, så att bilden blir sämre än via marknätet.

Postad 27 januari 2011 - 12:39

Käcke
  • Käcke
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Visst är singnalen inte perfekt, blir ju aldrig lika bra med tv som dvd/BR.
Men min gamla (PE900) produserade bättre bild när insingnalen är sämre..
Men det är kanske så att en fin projektor produserar mer detaljer i bilden som gör att men upplever bilden som sämre!?
I vilket fall är jag inte nöjd! Visst går det inte att justera detta!? Eller kan min proj va trasig?

Postad 28 januari 2011 - 17:54

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Är det någon som testat philips bluray spelare med textlyftning? tex. 9600 eller 7500.

Mvh J

Postad 28 januari 2011 - 20:30

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Om jag beställer den här projektorn från ebay, USA. Gäller samma garanti då? Kan man kontakta panasonic i Sverige om något skulle gå fel med den?

Tacksam för svar

Postad 28 januari 2011 - 22:20

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0
Svar nej

Postad 28 januari 2011 - 22:50

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0
Alla projektorer är Serienummer styrda så man ser exakt vart de kommer ifrån. Garanti i Sverige=Köpt i Sverige .

Därför skall man passa sig för det finns några som importerar till Sverige. Då kan man inte lämna in dem i Sverige.
Mitt tips är att köpa av Certifierade återförsäljare.

Postad 28 januari 2011 - 23:03

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Är det någon som testat philips bluray spelare med textlyftning? tex. 9600 eller 7500.

Mvh J

Jag kör med Philips 3000 variant och flytta texten funkar klockrent!

Postad 29 januari 2011 - 00:20

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0

Mvh J

jag har philips bdp 2500 textflyftning fungerar bra

Postad 29 januari 2011 - 00:22

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Har under den första filmvisningen på min nya proj upptäckt ett ganska så konstigt fenomen (problem). Projen hänger upp och ned på ett väggfäste likt de hbb säljer, och när jag skall fylla min 94" duk så blir det ett glapp i höger hörn både i över och i nederkant där det ej är bild. När ja zoomar in lite så ser det ut som att både nederkant och överkanten lutar åt samma håll. Det ser alltså ut som att den övre kanten på bilden lutar åt höger och att den nedre kanten stiger åt höger, eller hur man nu skall utrycka det.

Bifogar en bild här så ni kan se problemet i överkant. ( på bilden så ser det ut som att nederdelen utav bilden lutar lika mkt men det saknas en bra bit för att den skall luta lika mkt)

Bifogad fil  Bild2.jpg   737,1K   0 Antal nerladdningar

Är det fel på linsen eller optiken eller vad kan det vara?

Har provat att montera den och ställa den på ett bord och samma problem kvarstår.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild.JPG   860,57K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av nova85, 29 januari 2011 - 00:36.

Postad 29 januari 2011 - 11:21

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. På den övre bilden så slås jag mest av att den inte alls verkar vara inpassad efter ramen. Antagligen lättare att se felet om du börjar med att göra det. :D

I alla fall, kan det vara så att du råkat ha kommit åt inställningarna för keystone som gör att det skevar? Kolla så att de är nollade.

Postad 29 januari 2011 - 11:48

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. På den övre bilden så slås jag mest av att den inte alls verkar vara inpassad efter ramen. Antagligen lättare att se felet om du börjar med att göra det. :D

I alla fall, kan det vara så att du råkat ha kommit åt inställningarna för keystone som gör att det skevar? Kolla så att de är nollade.

Keystonen är helt nollad, lensshiften är helt nollad och övriga inställningar är i default. Sänkte bilden lite för att det skulle synas på bilden hur bilden "lutar"

Om du tänker dig en rektangel och både överkant och nederkant lutar/siger åt samma sida. Så hur jag än gör så blir det några centimeter i överhörn om den står på bord resp nederhörn om den hänger somdet fattas en liten bit bild i. Sidorna är inte parralella någonstans.

Postad 29 januari 2011 - 12:16

Käcke
  • Käcke
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Projektorn måste stå med rak vinkel mot duken samt hänga vågrätt, sen får du justera bilden åt sidan/upp/ner med Lens shiften.. (inte vinkla projen).. :D

Postad 29 januari 2011 - 12:21

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Projen hänger eller står helt rakt med lens helt rakt i läge noll och ingen vinkel och när jag då mäter jag på högersidan uppifrån och ned så får jag ett mått som är 84,5cm och mäster jag samtidigt på vänstersidan uppifrån och ned så¨är den 83,6.

Bilden slutar alltså 9mm, och detta när jag nu monterat ned den och skjuter på en helt rak vanlig vit vägg.

Postad 29 januari 2011 - 12:25

Unregistered65415b8d
  • Unregistered65415b8d
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Keystonen är helt nollad, lensshiften är helt nollad och övriga inställningar är i default. Sänkte bilden lite för att det skulle synas på bilden hur bilden "lutar"

Om du tänker dig en rektangel och både överkant och nederkant lutar/siger åt samma sida. Så hur jag än gör så blir det några centimeter i överhörn om den står på bord resp nederhörn om den hänger somdet fattas en liten bit bild i. Sidorna är inte parallella någonstans.

Det är viktigt att projjen och duken är parallella. Dvs att projjens framsida är parallell med duken. Utifrån det kan du behöva lensshifta för att få bilden på rätt ställe på duken. Om du istället vrider in projjen mot duken - även bara lite grann - så får du det fenomen du beskriver. Dessutom ska projjen vägas in i horisontalplanet. Den får inte luta uppåt eller neråt mot duken.

För min del sitter projjen duktigt off center och jag använde sidoväggen som referens både för duk och projje. Sen justerade jag bilden rätt i position, både i höjd- och sidoled.

En sån här stor vinkel är ganska OK som hjälpmedel vid injusteringen. http://biltema.se/sv...kel-hopfallbar/
Det finns kanske andra fiffigare metoder att ställa in parallelliteten, men det funkade tillräckligt OK för mig iaf.

Redigerat av Unregistered65415b8d, 29 januari 2011 - 12:26.

Postad 29 januari 2011 - 12:43

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Det är viktigt att projjen och duken är parallella. Dvs att projjens framsida är parallell med duken. Utifrån det kan du behöva lensshifta för att få bilden på rätt ställe på duken. Om du istället vrider in projjen mot duken - även bara lite grann - så får du det fenomen du beskriver. Dessutom ska projjen vägas in i horisontalplanet. Den får inte luta uppåt eller neråt mot duken.

För min del sitter projjen duktigt off center och jag använde sidoväggen som referens både för duk och projje. Sen justerade jag bilden rätt i position, både i höjd- och sidoled.

En sån här stor vinkel är ganska OK som hjälpmedel vid injusteringen. http://biltema.se/sv...kel-hopfallbar/
Det finns kanske andra fiffigare metoder att ställa in parallelliteten, men det funkade tillräckligt OK för mig iaf.

Låter helt logiskt och förstår vad du menar, men borde den inte sidorna vara parallela när den står på en plan yta och bara skjuter på väggen?

Postad 29 januari 2011 - 12:48

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
AE4000 har en bra test bild i form av ett rutnät, kolla meny under lins settings.
Ta fram den bilden, och vrid/dutta projektorn sidled, tänk på att någon millimeter off kan göran mycket beroende på kastlängd.
Behövs inga mätverktyg, bara lite tålamod ;-)

Postad 29 januari 2011 - 13:32

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Låter helt logiskt och förstår vad du menar, men borde den inte sidorna vara parallela när den står på en plan yta och bara skjuter på väggen?

Jo såklart, men det gäller ju också att du ställer den EXAKT rakt. Projektorn vet ju inte själv hur den står i förhållande till väggen. :) Som ljudnisse säger så kan bara någon ynka millimeters vridning ställa till det.

Postad 29 januari 2011 - 13:51

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jo såklart, men det gäller ju också att du ställer den EXAKT rakt. Projektorn vet ju inte själv hur den står i förhållande till väggen. :) Som ljudnisse säger så kan bara någon ynka millimeters vridning ställa till det.

Kanon, ska prova =) Tack för alla tips, tur att de finns hjälp som kan underlätta både det ena och det andra. Men då borde kanske en hylla vara lättare att få till en bra och korrekt bild ifrån istälet för en arm från tak/vägg?

Postad 03 februari 2011 - 21:23

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag behöver lite hjälp! Funderar på att hämta ut en AE4000 istället för min beställda Epson TW3600 men har lite funderingar kring lensshift.

Enligt:
http://panasonic.net...169/ae4000.html

Så är 106" = 234cm brett och med vertikal lensshift på 40% så blir det 0.40 x 234cm = 93,6cm.

Betyder detta att projektorns lins kan vara 93cm från mitten av duken?

Jag vet att detta påverkar den horisontala lenshiften, men den behöver jag inte använda.

Postad 03 februari 2011 - 21:47

Unregistered65415b8d
  • Unregistered65415b8d
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jag behöver lite hjälp! Funderar på att hämta ut en AE4000 istället för min beställda Epson TW3600 men har lite funderingar kring lensshift.

Enligt:
http://panasonic.net...169/ae4000.html

Så är 106" = 234cm brett och med vertikal lensshift på 40% så blir det 0.40 x 234cm = 93,6cm.

Betyder detta att projektorns lins kan vara 93cm från mitten av duken?

Jag vet att detta påverkar den horisontala lenshiften, men den behöver jag inte använda.

Ja, det stämmer att du kan flytta projektorn upp till ca 93cm sidledes från centerpunkten förutsatt att du inte lens shiftar i andra ledden.
Kolla här sid 6-7 på bilderna: https://eww.pavc.pan...AE4000E_Eng.pdf

Jag vill inte använda begreppen horisontell och vertikal. Du kanske har blandat ihop ledderna. Kolla som sagt på bilderna i pdf:en. :)

Postad 03 februari 2011 - 22:21

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Du har rätt, jag blandade ihop vertikal och horisontal i all hast! :)

Tack för hjälpen!

Postad 06 februari 2011 - 18:29

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag har fått hem min projje nu. Funkar kanon!

Hade en Epson TW3600 innan som hade pixelfel och jag kände mig aldrig nöjd i övrigt. Den var plastig och efter man läst om alla som fått liknande och andra problem och t.o.m dom som bytt projektor, inte bara en eller två gånger utan tre och fortfarande har problem så kände jag mig ytterst tveksam.
Bytte upp mig och AE4000 lirar i en annan liga.
3600 har riktigt bra bild men AE4000 känns lite bättre och för att inte tala om själva projektorn som känns mer gedigen och högre byggkvalité. Väl värt några tusen extra!

Postad 06 februari 2011 - 21:29

Arch0lit4
  • Arch0lit4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjenare!

Nu har jag en fundering till er som kan mycket om denna projektor. Det är nämnligen så att jag mest troligen ska beställa en PT-AE4000 då jag har ett relativt ljust rum och inte kan mörklägga helt och hållet.
För att motbalansera detta tänkte jag köpa en Euroscreen Blackline Greyline Inline 16:9 95".

Är detta rekommenderat just med tanke på att det inte kommer gå att få helt perfekt mörklagt? Nu har jag bara persienner för fönstren, men skall köpa en någorlunda vettig mörkläggningsgardin så jag kan dra för fönstrena när det är projektordags.
Är denna duk ett bra komplement till AE4000 eller ska jag titta på något annat? Budget för duken ligger mellan 7-10.000 kr så ha detta i åtanke :unsure:

Postad 07 februari 2011 - 09:47

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Den bästa och billigaste duken i denna kategori (högkontrast) du kan köpa för att få bra bild i ett sådant rum är Euroscreen React II

Postad 07 februari 2011 - 13:20

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Jag har fått 4 ljusa prickar som syns när man har helt svart bild. Misstänker dammkorn någonstans i bildvägen.
Någon som varit med om detta och/eller vet hur man löser det och om det ens går att lösa på egen hand?

Undrar även om någon kommit på ett bra sätt att vända projektorn på "rätt håll" även om man bara har ett takfäste (med tanke på att det blir suddigare när man lens shiftar ner bilden när den hänger upp och ner).

Postad 07 februari 2011 - 15:45

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag har fått 4 ljusa prickar som syns när man har helt svart bild. Misstänker dammkorn någonstans i bildvägen.
Någon som varit med om detta och/eller vet hur man löser det och om det ens går att lösa på egen hand?

Låter som dammkorn. Jag har ett sådant men det är är i nedkanten av bliden så det stör inte speciellt plus att jag kör med 2.35:1-duk och då hamnar dammkornet utanför duken.

Jag har skrivit om detta tidigare i tråden se detta inlägg och svaren.

Postad 07 februari 2011 - 21:51

Arch0lit4
  • Arch0lit4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Den bästa och billigaste duken i denna kategori (högkontrast) du kan köpa för att få bra bild i ett sådant rum är Euroscreen React II

Jag ringde och språkade lite med en kille på hembiobutiken.se och han rekommenderade följande duk, lite över min budget men det kan jag leva med sålänge bilden blir bra i slutändan.

Euroscreen Diplomat Tab Tension ReAct 95"

Vad tror ni om den? Den har det mesta jag söker i en duk, motordriven, react/grey, tab tension/liknande och framförallt ett någorlunda vettigt pris.

Redigerat av Arch0lit4, 07 februari 2011 - 21:51.

Postad 08 februari 2011 - 00:21

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Jag ringde och språkade lite med en kille på hembiobutiken.se och han rekommenderade följande duk, lite över min budget men det kan jag leva med sålänge bilden blir bra i slutändan.

Vad tror ni om den? Den har det mesta jag söker i en duk, motordriven, react/grey, tab tension/liknande och framförallt ett någorlunda vettigt pris.

Hej.
Det låter absolut som en bra kombo, pannan ger bra ljustryck på den storleken. Jag köpte också en högkontrastduk och har inte ångrat mig en sekund. Så ###### skönt att kunna se film och serier dagtid eller med tända lampor. Du får ju även bättre kontrast och svärta. ;)

/karra

Undrar även om någon kommit på ett bra sätt att vända projektorn på "rätt håll" även om man bara har ett takfäste (med tanke på att det blir suddigare när man lens shiftar ner bilden när den hänger upp och ner).

Jag ställde min på en hylla längst bak i rummet, funkar inte det för dig?

/karra

Postad 08 februari 2011 - 06:34

Arch0lit4
  • Arch0lit4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Hej.
Det låter absolut som en bra kombo, pannan ger bra ljustryck på den storleken. Jag köpte också en högkontrastduk och har inte ångrat mig en sekund. Så ###### skönt att kunna se film och serier dagtid eller med tända lampor. Du får ju även bättre kontrast och svärta. ;)

/karra

Låter ju onekligen bra! :D
Ska skjuta med pannan på just under 4 meter så hoppas att den bibehåller trycket i bilden som du säger.. ska kolla på olika vettiga mörkläggningsalternativ men det kan bli knöligt då jag har en 4m vägg fylld med fönster samt en öppning till köket utan dörr(därinne är det ett fönster utan persienn) så det är en hel del ströljus för tillfället.

Dock ska jag åka på några olika tygaffärer idag och kolla på gardiner för en vettig lösning till köket.

Sjukt sugen att beställa paketet redan nu men det återstår några detaljer såsom kablage, bluray-spelare samt upphängning. Funderar dock på att tillverka en egen konsoll/dylikt till projektorn då jag jobbar som metallarbetare/svetsare... borde inte vara en desto större match sålänge man har mått att utgå ifrån.

Postad 08 februari 2011 - 07:33

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Låter ju onekligen bra! ;)
Ska skjuta med pannan på just under 4 meter så hoppas att den bibehåller trycket i bilden som du säger.. ska kolla på olika vettiga mörkläggningsalternativ men det kan bli knöligt då jag har en 4m vägg fylld med fönster samt en öppning till köket utan dörr(därinne är det ett fönster utan persienn) så det är en hel del ströljus för tillfället.

Dock ska jag åka på några olika tygaffärer idag och kolla på gardiner för en vettig lösning till köket.

Sjukt sugen att beställa paketet redan nu men det återstår några detaljer såsom kablage, bluray-spelare samt upphängning. Funderar dock på att tillverka en egen konsoll/dylikt till projektorn då jag jobbar som metallarbetare/svetsare... borde inte vara en desto större match sålänge man har mått att utgå ifrån.

Ja på under 4m ska det inte vara något problem. jag har min på 5m och det är väl att tänja på gränserna. Dock har min duk samma gain som en vit duk, så det räcker iaf, plus att jag har 116" duk :D
Ditt rum låter även som mitt, kolla galleri. Ingen dörr och flera fönster. Framåt sommaren kommer du vilja mörklägga även med den duken, men den klarar sig betydligt bättre än en vit duk iaf. Ska man ha det extremt bra i en extrem miljö får man nog köpa en black diamond 2 duk. Den kostar dock en massa dollars...
Även jag kikar på en mörkläggning mot köket och fönstrerna. Tror det blir en takskena och mörkläggningstyg som man kan dra fram i dörröppninngen, och i så fall likadant på andra sidan mot balkongdörren. Sen blir det väll mörkläggningsrullgardiner på övriga fönster. Nu under vintern behövs dock ingen mörkläggning.

/karra

Postad 08 februari 2011 - 07:56

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0

Sök lite på Diplomat ReAct så ser du att de rekommenderar Linean om du skall ha Tab T. Pratade med Bjurab för nån vecka sen & dom rekommenderade oxå Linean till ReAct-materialet pga kassettens uppbyggnad bla, likaså HBB o The Rock. Kolla med dem först är ett tips.

Jag har beställt en Linea ReAct 95" ;)

Postad 08 februari 2011 - 16:39

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0

Jag ställde min på en hylla längst bak i rummet, funkar inte det för dig?

/karra

Nej det går tyvärr inte, mitt rum är över 8 meter långt.
Såhär:

Postad bild

Postad bild

Som du ser blir det omöjligt.
Jag behöver en lösning på att vända projektorn rätt i ett takfäste. Alltså typ bygga en plattform som den kan stå på där plattformen sitter fast i takfästet. Om du förstår vad jag menar.

Postad 08 februari 2011 - 17:43

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Nej det går tyvärr inte, mitt rum är över 8 meter långt.
Såhär:

Postad bild

Postad bild

Som du ser blir det omöjligt.
Jag behöver en lösning på att vända projektorn rätt i ett takfäste. Alltså typ bygga en plattform som den kan stå på där plattformen sitter fast i takfästet. Om du förstår vad jag menar.

japp, och en sådant fäste säljer panasonic, för dom lusarna vet att bilden blir sämre när den hänger uppochner ;)

/karra

COOOOLT rum btw. :D

Postad 08 februari 2011 - 18:38

Arch0lit4
  • Arch0lit4
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ja på under 4m ska det inte vara något problem. jag har min på 5m och det är väl att tänja på gränserna. Dock har min duk samma gain som en vit duk, så det räcker iaf, plus att jag har 116" duk :D
Ditt rum låter även som mitt, kolla galleri. Ingen dörr och flera fönster. Framåt sommaren kommer du vilja mörklägga även med den duken, men den klarar sig betydligt bättre än en vit duk iaf. Ska man ha det extremt bra i en extrem miljö får man nog köpa en black diamond 2 duk. Den kostar dock en massa dollars...
Även jag kikar på en mörkläggning mot köket och fönstrerna. Tror det blir en takskena och mörkläggningstyg som man kan dra fram i dörröppninngen, och i så fall likadant på andra sidan mot balkongdörren. Sen blir det väll mörkläggningsrullgardiner på övriga fönster. Nu under vintern behövs dock ingen mörkläggning.

/karra

Ojdå, det var ett gäng stor duk ;)
Jo, det verkar som att vi har liknande planlösningar, kolla mitt galleri från -08 så får du nog en vettig överblicksbild på hela vardagsrummet. Tänkte i liknande banor som dig angående mörkläggningen faktiskt, mörkläggningsrullgardin + en gardin som döljer rullgardinerna för fönstrena och en dubbelvävd/sydd tjock gardin som jag drar för köksdörren vid behov.

Sök lite på Diplomat ReAct så ser du att de rekommenderar Linean om du skall ha Tab T. Pratade med Bjurab för nån vecka sen & dom rekommenderade oxå Linean till ReAct-materialet pga kassettens uppbyggnad bla, likaså HBB o The Rock. Kolla med dem först är ett tips.

Jag har beställt en Linea ReAct 95" :D

Jag tror tamejfan att jag också slår till på en Linea istället för en Diplomat, har pratat med folk på hembiobutiken samt kollat runt halva nätet och bara funnit negativa saker om ReAct i samband med Diplomaten... sorgligt men sant. Resonemanget lyder att när jag väl ändå satsar såna stora summor på projektor + duk så kan jag lika lägga ut det lilla extra och få en vettig och solid duk. Men det kostar! :rolleyes:

Postad 08 februari 2011 - 20:15

Unregistered65415b8d
  • Unregistered65415b8d
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

-snip-

Var har du info om detta? Egen erfarenhet eller har du ngn tråd att referera till? Nyfiken. :D

Postad 08 februari 2011 - 21:23

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Är det någon som stött på problem med lipsync när man kör med något utav frame creation lägena? Har själv vissa problem med läge 1 och 2, men när jag stänger av frame creation så försvinner problemet.

Nån som känner igen det?

Postad 08 februari 2011 - 23:05

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Är det någon som stött på problem med lipsync när man kör med något utav frame creation lägena? Har själv vissa problem med läge 1 och 2, men när jag stänger av frame creation så försvinner problemet.

Nån som känner igen det?

det är väl i sig inget problem, bara en konsekvens av att man låter projjen skapa fler bildrutor än vad som fanns från början. jag kör läge 1 och märker inget, men gör det på läge 2 och 3. Det är som det ska vara med andra ord, så justera på receivern.

/karra

Postad 08 februari 2011 - 23:52

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

det är väl i sig inget problem, bara en konsekvens av att man låter projjen skapa fler bildrutor än vad som fanns från början. jag kör läge 1 och märker inget, men gör det på läge 2 och 3. Det är som det ska vara med andra ord, så justera på receivern.

/karra

Jo har försökt med detta men får det inte riktigt helt bra, va har du ställt delay i recivern på?

/Jon

Postad 09 februari 2011 - 09:31

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0

Var har du info om detta? Egen erfarenhet eller har du ngn tråd att referera till? Nyfiken. :D

Egen erfarenhet + 2 bekanta som har AE4000 som också upplevt detta.
Ganska säker på att problemet diskuteras tidigare i tråden också.

Hänger jag projektorn upp och ner och lens shiftar "upp" bilden på plats (blir ju upp när den hänger upp och ner, fast man sänker bilden om du förstår vad jag menar) så blir det mer och mer smear effect, syns tydligast vid vit text på svart bakgrund men går även att se på dom gröna linjerna i zoom/focus bilden. Det är inget man tänker på när en film är igång. Men om du har windows uppe så kommer du se att texten är "suddigare" än den borde vara.

Lättast att jämföra är att lens shifta den så du bara ser lite av bilden på toppen av duken (alltså minimal eller ingen lens shift, projektorn skjuter rakt fram), ställa in focus där och jämför smear med när du har lens shiftat bilden på plats igen.

Ser du ingen skillnad så är du en av dom lyckliga få som inte har problemet : )

Postad 09 februari 2011 - 10:56

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Jo har försökt med detta men får det inte riktigt helt bra, va har du ställt delay i recivern på?

/Jon

Inte justerat något, eftersom jag inte upplever det som ett problem, dvs jag märker inget av det i läge 1.
Men tror inte det handlar om mer än 20-30ms om du justerar i läge 2-3, chansning dock.

/karra

Postad 09 februari 2011 - 11:50

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Inte justerat något, eftersom jag inte upplever det som ett problem, dvs jag märker inget av det i läge 1.
Men tror inte det handlar om mer än 20-30ms om du justerar i läge 2-3, chansning dock.

/karra

Aha ok, tack för hjälpen.

/Jon

Postad 10 februari 2011 - 19:26

Unregistered65415b8d
  • Unregistered65415b8d
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Egen erfarenhet + 2 bekanta som har AE4000 som också upplevt detta.
Ganska säker på att problemet diskuteras tidigare i tråden också.

Hänger jag projektorn upp och ner och lens shiftar "upp" bilden på plats (blir ju upp när den hänger upp och ner, fast man sänker bilden om du förstår vad jag menar) så blir det mer och mer smear effect, syns tydligast vid vit text på svart bakgrund men går även att se på dom gröna linjerna i zoom/focus bilden. Det är inget man tänker på när en film är igång. Men om du har windows uppe så kommer du se att texten är "suddigare" än den borde vara.

Lättast att jämföra är att lens shifta den så du bara ser lite av bilden på toppen av duken (alltså minimal eller ingen lens shift, projektorn skjuter rakt fram), ställa in focus där och jämför smear med när du har lens shiftat bilden på plats igen.

Ser du ingen skillnad så är du en av dom lyckliga få som inte har problemet : )

Jo, jag vill också minnas att jag läst om det antingen här eller via en länk till avsforum. Jag har för mig att ngn hintade om att hellre hänga upp projjen rättvänd i en låda eller motsv, snarare än att hänga den upponer i de skruvhål som finns på undersidan. Det skulle minska mekaniska skjuvningar i projjen. Jag ska göra en jämförelse med minimalt lens shift som du skrev om för att se om det bli ngn märkbar skillnad.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.