Samsung A7 och A9 LCD serier
977 svar till detta ämne
Postad 03 december 2008 - 10:05
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ni som valde 766:an - varför tog ni den istället för 796:an? Om det finns någon här som har jämfört de sido vid sido skulle jag gärna höra vad ni tyckte.
pga av 766 bildkvaliteter (svärtan ÄR grymt bra), samt 766 nätverksstöd SAMT att 796 har (enligt mig och mina anändningsområden) för hög input/output lag pga LED tekniken. Blir nog bättre om ett par generationers LED LCD, då byter jag................till en LED LCD med DNLA.............
Postad 03 december 2008 - 11:14
mattemaz
-
mattemaz
-
Användare
-
-
174 inlägg
Synd bara att den verkar vara slut överallt.
vilken storlek har nu på era 766or?
Är sugen på en 40tummare känns lagom och har ett bra pris tycker jag.
Postad 03 december 2008 - 13:01
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
vilken storlek har nu på era 766or?
52" och jag sitter ca 2,5 m från TVn och jag ångrar mig verkligen inte att jag tog den storleken. Många ifrågasatte mitt val innan jag hade fått TVn eftersom det skulle bli för stort. Ingen har ifrågasatt det efter att dom har sett TVn på plats.
Postad 03 december 2008 - 14:56
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Postad 03 december 2008 - 15:31
spajan
-
spajan
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Synd bara att den verkar vara slut överallt. vilken storlek har nu på era 766or? Är sugen på en 40tummare känns lagom och har ett bra pris tycker jag.
46 tum (men jag har inte fått den än, väntar på att hbb skall få hem den). 46A766 finns annars till salu på MM i Göteborg (Sisjön), men den kostar 20kkr där (17.6 på hbb, och då får man en 19-tums tv på köpet). /Janne
Postad 03 december 2008 - 17:16
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Ni som har 52" på 2.5 meters avstånd - kollar ni mest på film, eller på tv? Jag är orolig att tv kommer ser kass ut med 52" på 2.5 meter. Det finns fortfarande inte så många HD kanaler här i Sverige.
Postad 03 december 2008 - 18:54
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Film på 2,5 meter. Tv lite längre ifrån.
Postad 03 december 2008 - 19:03
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ni som har 52" på 2.5 meters avstånd - kollar ni mest på film, eller på tv? Jag är orolig att tv kommer ser kass ut med 52" på 2.5 meter. Det finns fortfarande inte så många HD kanaler här i Sverige.
Jag köpte ju inte en 52":are för att primärt se på TV, men är källmaterialet så bra det kan vara i SD så ser det ok ut, dock är väl mycket av det som sänds riktigt dåligt (kvalitétsmässigt). Om vi säger så här: skulle jag välja att se på vanlig TV på min 52" LCD eller på min 32" CRT? Det blir 52" LCD utan att tveka.
Postad 04 december 2008 - 09:17
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Man kan nog säga att man måste ha digital-tv, i alla fall. Analog tv på 52" ger faktiskt mer eller mindre kass bild. Digital-tv-n å sin sida spänner mellan väldigt bra (stora delar av Svt:s sändningar) till betydligt sämre... När det gäller digital-tv väljer jag alla dagar i veckan 52" lcd före 29" crt. När det gäller analog är det tvärtom...
Postad 04 december 2008 - 11:09
mattemaz
-
mattemaz
-
Användare
-
-
174 inlägg
Ser ut som att a766 är vanligare val än a796.
Jag har inte sett dom mot varandra så kan inte säga nått om bilden på dom har bara sett a796 och den va riktigt grym bild på.
Men har fått mer och mer tankar på a766 känns som en mer prisvärd tv. Mer nöje för pengarna och ser ju ut som dom flesta tänker så eller?
Postad 04 december 2008 - 12:02
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Men har fått mer och mer tankar på a766 känns som en mer prisvärd tv. Mer nöje för pengarna och ser ju ut som dom flesta tänker så eller?
Jag hade tänkt mig en 46A796 eller en 50" Pio LX5090, men nu när alla säger hur nöjda de är med deras 52A766 så överväger jag en 52A766 istället. Som du säger - mycket TV för pengarna. Om 5 år kan vi förmodligen köper mycket bättre TV:ar för 10 tusen.
Postad 04 december 2008 - 20:25
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag hade tänkt mig en 46A796 eller en 50" Pio LX5090, men nu när alla säger hur nöjda de är med deras 52A766 så överväger jag en 52A766 istället. Som du säger - mycket TV för pengarna. Om 5 år kan vi förmodligen köper mycket bättre TV:ar för 10 tusen.
gick in på fyndbörsen idag och fick en offert (det stod att man kunde skicka efter det, så jag gjorde det på skoj) på en pio 5090. 25500 kr. sjukt bra pris. nu blir jag allt lite fundersam, 5090 eller sammy 55a9xx. jag gillar att pion är så grym i ett mörkt rum, men samtidigt gillar jag att sammyn är så ljusstark. blir till att ta en funderare. ps. man får en sammy 19a6xx på köpet om man köper en av de större samsungarna nu. ds
Postad 05 december 2008 - 09:21
Unregistered1d60d079
-
Unregistered1d60d079
-
Amatör
-
-
63 inlägg
gick in på fyndbörsen idag och fick en offert (det stod att man kunde skicka efter det, så jag gjorde det på skoj) på en pio 5090. 25500 kr. sjukt bra pris.
nu blir jag allt lite fundersam, 5090 eller sammy 55a9xx. jag gillar att pion är så grym i ett mörkt rum, men samtidigt gillar jag att sammyn är så ljusstark.
blir till att ta en funderare.
ps. man får en sammy 19a6xx på köpet om man köper en av de större samsungarna nu. ds
...låter ju som en kanonpris på pion! Du har inte begärt en offert på 55a966? Köpte själv en 46a966 efter att ha jämfört med pion. Tyckte inte att pion var värd 7 000 mer...är supernöjd med samsungen! Som ´"lekman" tycker jag svärtan är helt i klass med pion om man inte börjar nagelfara med förstoringsglas från en halvmeter (bildligt talat).
Postad 05 december 2008 - 10:25
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
...låter ju som en kanonpris på pion! Du har inte begärt en offert på 55a966? Köpte själv en 46a966 efter att ha jämfört med pion. Tyckte inte att pion var värd 7 000 mer...är supernöjd med samsungen! Som ´"lekman" tycker jag svärtan är helt i klass med pion om man inte börjar nagelfara med förstoringsglas från en halvmeter (bildligt talat).
Nej, har inte begärt offert på Sammyn (kanske man skulle göra). Det stod nämligen att man kunde göra det på sidan för pion men inte på sidan med samsungen. Jag gillar också Samsungs LED väldigt mycket och det lutar lite åt dem (men priset på pion fick det att bli jämnare).
Postad 05 december 2008 - 10:28
hembiophreak
-
hembiophreak
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Är själv lite i nästan samma dilemma - Pioneer 5090 eller Samsung 46A956. Fick samma erbjudande från Fyndbörsen på 5090:an - grymt bra pris, verkligen. Med högtalare, bordstativ och frakt landar man på 28.000. En rejäl summa pengar - men en rejäl TV också :-) Är dock lite skeptisk till plasma - med risk för buzzing, inbränningar osv - men åt andra sidan ska de nya LED-skärmarna ha ganska snäv betraktningsvinkel - och det är jo inte optimalt det heller... Jobbigt - dagens I-landsproblem... :-) OBS - på alla Samsung i 46 tum eller större (i serie 6-9) får man med en gratis 19A656. Se till att få det oavsett vart ni köper (gäller inte på importerade modeller)... gick in på fyndbörsen idag och fick en offert (det stod att man kunde skicka efter det, så jag gjorde det på skoj) på en pio 5090. 25500 kr. sjukt bra pris.
nu blir jag allt lite fundersam, 5090 eller sammy 55a9xx. jag gillar att pion är så grym i ett mörkt rum, men samtidigt gillar jag att sammyn är så ljusstark.
blir till att ta en funderare.
ps. man får en sammy 19a6xx på köpet om man köper en av de större samsungarna nu. ds
Postad 05 december 2008 - 10:40
Unregistered13206d48
-
Unregistered13206d48
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ska beställa 55a966 från fyndbörsen idag =)
Hoppas den inte ser för bulkig ut i vardagsrummet bara. Vill gå ifrån projektor, rätt trött på att mörklägga hela tiden
Postad 05 december 2008 - 10:48
vlajaboy
-
vlajaboy
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nice! lycka till och kom tilbaka med dina omdömen om den och va den förste som slänger upp några bilder på dena TV  Ska beställa 55a966 från fyndbörsen idag =) Hoppas den inte ser för bulkig ut i vardagsrummet bara. Vill gå ifrån projektor, rätt trött på att mörklägga hela tiden
Postad 05 december 2008 - 11:16
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
gick in på fyndbörsen idag och fick en offert (det stod att man kunde skicka efter det, så jag gjorde det på skoj) på en pio 5090. 25500 kr. sjukt bra pris.
Jag tror för sig att man kan få ungefär samma pris från vilken Pio butik som helst. Pio säger att man får inte går ut med reklam för lägre än rek pris på deras tv. Därför måste Fyndbörsen mecka med offert på just Pion, medan deras bästa pris på Samsung är priset som står på webben. Om man gå in till en butik som säljer Pio och be om deras bästa pris på den så kommer de med ungefär samma pris som Fyndbörsen. Om de kommer med ett något högre pris och du säger att du fick pris 25.5k från Fyndbörsen tror jag att 99% av butiker säger att de matchar detta pris, eftersom det finns stora marginaler på Pio tv:ar. Ni som vill har 46" 9-serien: varför? 46" 796:an ge samma bildkvalitet för mycket mindre pengar, och DLNA stödet är ganska värdo. Är det utseendet (dvs ramen)?
Postad 05 december 2008 - 11:26
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag tror för sig att man kan få ungefär samma pris från vilken Pio butik som helst. Pio säger att man får inte går ut med reklam för lägre än rek pris på deras tv. Därför måste Fyndbörsen mecka med offert på just Pion, medan deras bästa pris på Samsung är priset som står på webben. Om man gå in till en butik som säljer Pio och be om deras bästa pris på den så kommer de med ungefär samma pris som Fyndbörsen. Om de kommer med ett något högre pris och du säger att du fick pris 25.5k från Fyndbörsen tror jag att 99% av butiker säger att de matchar detta pris, eftersom det finns stora marginaler på Pio tv:ar.
Ni som vill har 46" 9-serien: varför? 46" 796:an ge samma bildkvalitet för mycket mindre pengar, och DLNA stödet är ganska värdo. Är det utseendet (dvs ramen)?
visste också att pio har goda marginaler och jag skulle hellre köpa min tv hos den lokala handlaren som kan sina grejer (läs jacob och co på the rock t.ex.). ville bara att andra ska veta vad de kan få och inte kan få när de jämför tv och priser. själv står jag i valet mellan 55A9XX, 46A796 och pio 5090 (6090 ligger lite för högt i pris fortfarande). men vilken tv jag än väljer utav dessa så kommer jag bli supernöjd. jag älskar i-landsproblem!
Postad 05 december 2008 - 11:57
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
själv står jag i valet mellan 55A9XX, 46A796 och pio 5090 (6090 ligger lite för högt i pris fortfarande). men vilken tv jag än väljer utav dessa så kommer jag bli supernöjd. jag älskar i-landsproblem!
Förlåt att jag ger dig ännu större "problem", men varför inte en 52A766? Jag står alltså med exakt samma val som du, och börja undra om det är kanske smartaste valet. Stor, bra, relativt billig, och då har man råd att uppgradera till en 3D OLED Hologram tv om 3-4 år istället för om 5-6 år  .
Postad 05 december 2008 - 12:19
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Förlåt att jag ger dig ännu större "problem", men varför inte en 52A766? Jag står alltså med exakt samma val som du, och börja undra om det är kanske smartaste valet. Stor, bra, relativt billig, och då har man råd att uppgradera till en 3D OLED Hologram tv om 3-4 år istället för om 5-6 år .
För min del så behöver jag varken bordsställ eller högtalare till tv:n (inte heller någon dlna). jag kommer köra HTPC(Mac), ps3 och digitaltv till min Onkyo 606 och sedan till tv:n som ska sitta på väggen. detta gör att pion är likvärdig övriga märken (där bordsställ och högtalare ingår) i sitt grundutförande. Vidare så kostar pion "bara" ca 3700 kr mer än den billigaste 52A7XX och då vet jag inte om frakten ingår i priset på 7serien. Jag prioriterar bort denna mest pga att jag vill ha den djupaste svärtan man kan få idag. Jag vet dessutom med mig att jag kommer att vilja byta om ett par år iaf, så då blir det till att prioritera att jag får en 19tummare på köpet är ju inte exklusivt för 7serien så det spelar ingen roll i valet.
Postad 05 december 2008 - 12:53
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
För min del så behöver jag varken bordsställ eller högtalare till tv:n (inte heller någon dlna). jag kommer köra HTPC(Mac), ps3 och digitaltv till min Onkyo 606 och sedan till tv:n som ska sitta på väggen. detta gör att pion är likvärdig övriga märken (där bordsställ och högtalare ingår) i sitt grundutförande.
Tyvärr är det tvärt om för mig - jag köper till sovrummet, så jag behöver högtalare, och detta gör prisskillnaden mycket större (for mig). Vidare så kostar pion "bara" ca 3700 kr mer än den billigaste 52A7XX och då vet jag inte om frakten ingår i priset på 7serien.
Nej, fast frakten ingår inte med Pion heller. Eller? För mig spelar fraktkostnaden inget roll eftersom jag bor i Sthlm och kan gå och hämta utan problem. Jag prioriterar bort denna mest pga att jag vill ha den djupaste svärtan man kan få idag.
Ja, det är ju en tolkningsfråga. LED teknik har djupaste svärtan om man kollar på en svart ruta (eller en bild som har delar som är svart). På en vanlig bild vinner Pion. Att jag får en 19tummare på köpet är ju inte exklusivt för 7serien så det spelar ingen roll i valet.
Fast det är exklusivt för Samsung, eller? Dvs, man får inte en gratis 19tummar om man köper en Pio G9?
Postad 05 december 2008 - 13:10
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Håller med hyslopc, A7X6 verkar mycket intressant - fin design, bra recensioner och få ägare som säger sig ha problem med enheten (halo effect och mycket mild input lag - inte när det gäller VGA eller Game mode). Det känns väldigt attraktivt nu när man får en 19 tums TV (19A656) på köpet.
Redigerat av Hesam, 05 december 2008 - 13:15.
Postad 05 december 2008 - 13:42
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Hesam - notera att 766 och 796 är helt olika tv:ar. Vad jag vet så är det bara 796 som har halo effect. Båda två finns i storlek 46", men 766 finns också som 52".
Postad 05 december 2008 - 14:07
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Nej, fast frakten ingår inte med Pion heller. Eller? För mig spelar fraktkostnaden inget roll eftersom jag bor i Sthlm och kan gå och hämta utan problem.
frakten ingår för pion, men jag hade som sagt tänkt köpa hos en lokal handlare. Ja, det är ju en tolkningsfråga. LED teknik har djupaste svärtan om man kollar på en svart ruta (eller en bild som har delar som är svart). På en vanlig bild vinner Pion.
nu har jag inte sett dem båda två, kalibrerade, bredvid varandra i ett och samma rum, där de visar samma bild på båda och jag har möjlighet att helt mörklägga. jag har dock sett båda, men under olika förutsättningar. enligt hdtvtest.co.uk (vilka jag litar mycket på) så säger de att 55A9XX ger pion a run for their money. detta är ju inte fy skam. i kombination med att de kan visa riktigt klar och bra vit bild, ingen som helst risk för inbränning och inget plasmabrus gör ju denna till en bra kandidat. att pion har bättre betraktningsvinkel, mindre inputlagg, bättre uppskalning och ger lite bättre (mer korrekt och med aningen djupare svärta i rörliga scener dock subjektivt) bild i ett mörklaggt rum är dock fördelar som man ska överväga. inget lätt val, men som sagt ett i-landsproblem! Fast det är exklusivt för Samsung, eller? Dvs, man får inte en gratis 19tummar om man köper en Pio G9?
jo exklusivt för samsung, men jag menade att det inte spelade någon roll då jag väljer mellan en pio och en samsung iaf (det spelar ju ingen roll om jag väljer 766 eller 796 eller 966, jag får ju 19 tummaren iaf eftersom jag väljer på 46tum och uppåt), men självklart ligger det ju till samsungarnas fördel. skulle jag välja mellan två olika sammys så spelar det ju inte heller någon roll.
Postad 05 december 2008 - 14:09
jonte2008
-
jonte2008
-
Rookie
-
1 inlägg
Har hittat den mesta av information jag behöver för ett inköp av LE46A766. Men saknar info om hur den hanterar sport med digitalmottagning (SD).
Hur är bildkvaliten på LE46A766 vid sportsändningar, fotboll, ishockey mm? Hinner den med att visa boll och puck?
Jag har Comhem och kommer använda en digitalbox (SD), Dreambox 600 med komponent till tvn. Är det någon som har mer information om detta?
/Jonte
Postad 05 december 2008 - 16:25
Thomas i Örebro
-
Thomas i Örebro
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ska beställa 55a966 från fyndbörsen idag =) Hoppas den inte ser för bulkig ut i vardagsrummet bara. Vill gå ifrån projektor, rätt trött på att mörklägga hela tiden
"Snuskigt bra TV" kan jag intyga!!!
Postad 05 december 2008 - 16:47
hembiophreak
-
hembiophreak
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Kan vara värt att notera att Pioneer har "chocksänkt" sina 50-tums plasmor med 8000:- idag - så en Pioneer LX5090 nu kostar 21990:-.
Postad 05 december 2008 - 16:51
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Kan vara värt att notera att Pioneer har "chocksänkt" sina 50-tums plasmor med 8000:- idag - så en Pioneer LX5090 nu kostar 21990:-.
YEAH BABY!!!!! Ok, då blir det lätt för mig, fast jag ska snart reser bort, så jag kommer köper efter jul oavsett. Men det är en fantastiskt nyhet!!!
Postad 05 december 2008 - 17:17
hembiophreak
-
hembiophreak
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ja, Pioneer gör onekligen valet lite enklare nu :-) YEAH BABY!!!!! Ok, då blir det lätt för mig, fast jag ska snart reser bort, så jag kommer köper efter jul oavsett. Men det är en fantastiskt nyhet!!!
Postad 05 december 2008 - 17:23
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Fan vad sjukt. Jag som precis har beställt en 46" 966. Var sugen på en Pioneer PDP-LX5090 men den kostade för mycket - nu är den ju billigare! Är det möjligt att avbryta ett köp (tv skickas nog om någon dag kan jag tänka mig) som man tagit på avbetalning, skrivit på lånevatalet och skickat tillbaka etc? Känns lite surt faktiskt.
Postad 05 december 2008 - 17:47
Thomas i Örebro
-
Thomas i Örebro
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Då är Pioneer 10g på gång tidigare än väntat då.....!  Pioneer10g lär visst vara sista genarationen som Pioneer tillverkar sina egna paneler innan Panasonic "tar över" tillverkningen, ryktas det om...
Postad 05 december 2008 - 19:45
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Fan vad sjukt. Jag som precis har beställt en 46" 966. Var sugen på en Pioneer PDP-LX5090 men den kostade för mycket - nu är den ju billigare! Är det möjligt att avbryta ett köp (tv skickas nog om någon dag kan jag tänka mig) som man tagit på avbetalning, skrivit på lånevatalet och skickat tillbaka etc?
Känns lite surt faktiskt.
klart du kan avbeställa. dessutom har du två veckors (tror jag att det är) ångerrätt vid köp över internet (distansavtalslagen).
Postad 05 december 2008 - 20:07
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Men hur blir det med det lån jag tagit, avbetalningen? Går det att bara "föra över" det till ett nytt köp, så att säga. Är det banken som måste vara med och fixa till det då, eller sköter fyndbörsen det själva med ett knapptryck?
Postad 05 december 2008 - 20:29
High-Vision
-
High-Vision
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Gäller ljudet från en 46-766-a.
När jag kör min tv och 2 andra i andra rum med samma kabeltv kanal kommer samsungen 766 -ens ljud senare.
irriterande.När jag kopplade till en enklare surround anläggning och körde på audio ut på tv- audio in (stereo) på surrounden så blir det ekoljud/fördröjning .fårastänga av inbyggda högtalarna.
Är det inställnings sak att justera så ljud kommer samtidigt från rca-ut o högtalare?
hur blir det med optisk utgång- samma fördröjning?
gäller detta samsung tv eller alla platt tv?
Annars är jag rätt nöjd med bilden-digitala tv sändningar är bra på 3,5 m håll och gamla videoband
går hyfsat i 4-3 läge samt min hd videokamera ser underbart ut- man vill gärna ha 52" eller större då........
Postad 05 december 2008 - 21:43
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hesam - notera att 766 och 796 är helt olika tv:ar. Vad jag vet så är det bara 796 som har halo effect. Båda två finns i storlek 46", men 766 finns också som 52".
Det jag vet är att det har bekräftats från den "Amerikanska fronten" (avsforum) att deras modell, A750, lider av en halo effekt. Nu vet jag dock inte om detta gäller även för oss européer (A756 el. A766). Förresten, skönt att du äntligen bestämt dig! Vet att du hade en del dilemman att välja din nya TV. Tror man aldrig kan välja fel när det gäller Pioneer, i alla fall när det gäller deras plasma modell.
Redigerat av Hesam, 05 december 2008 - 22:36.
Postad 05 december 2008 - 22:05
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Gäller ljudet från en 46-766-a. När jag kör min tv och 2 andra i andra rum med samma kabeltv kanal kommer samsungen 766 -ens ljud senare. irriterande.När jag kopplade till en enklare surround anläggning och körde på audio ut på tv- audio in (stereo) på surrounden så blir det ekoljud/fördröjning .fårastänga av inbyggda högtalarna. Är det inställnings sak att justera så ljud kommer samtidigt från rca-ut o högtalare? hur blir det med optisk utgång- samma fördröjning? gäller detta samsung tv eller alla platt tv?
Annars är jag rätt nöjd med bilden-digitala tv sändningar är bra på 3,5 m håll och gamla videoband går hyfsat i 4-3 läge samt min hd videokamera ser underbart ut- man vill gärna ha 52" eller större då........
Kan meddela att du inte är ensam om problemet med fördröjning av ljud på denna Samsung enhet. Jag vet att en del på avforums har klagat på detta, såhär skriver de (olika forum signaturer, ej nämnda men allt finns att läsa i helhet - se länken ovan): If you don't have an amp with delay then don't buy a flat panel or any digital display. They all need the audio delaying. [...] The freeview tuner has a bug where the audio goes out of sync with the picture, turning to analogue and then back again sorts it... for a while.
[...] the delay issue only seems to be a problem if your using the onboard freeview system and an external amp. If your using an external device (ie freeview/freesat, blueray, ps3...) you can connect the audio directly in to the amp and the lag wont be an issue. This is the sensible way to do it as the internal system can only provide a 2 channel output IIRC.
However, the audio delay that people are talking about is not this, some are using an amp without audio delay. This screen has between 120 and 160ms of delay while it processes the incoming image, this delay depends on the signal it is processing. All digital displays have this.
Tyvärr får du själv forska vidare om saken, såvida ingen annan på forumet kan hjälpa dig. Men berätta gärna för mig om och hur du får det fixat, då detta ämne är utav mitt intresse.
Redigerat av Hesam, 05 december 2008 - 22:20.
Postad 05 december 2008 - 22:13
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Läste lite på avsforums och såg detta, behöver förklaring. "I got my ln46a950 on saturday and so far I have been lovin it. I have been watching everything in standard mode and the only setting I touched so far was AMP. AMP is defaulted to medium, but I turned it to low for cable viewing and off for blu ray (AMP needs to be set to off to get 1080/24). What does others who have this tv have AMP set to?"Vad menas? Vad jag förstår måste man avaktivera något för att få full hd när man kollar blue ray? Segt om man inte vet sånt här själv och sitter hemma och diggar kvalitén när det i själva verket är vanlig upplösning ^^
Postad 05 december 2008 - 22:21
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Läste lite på avsforums och såg detta, behöver förklaring.
"I got my ln46a950 on saturday and so far I have been lovin it. I have been watching everything in standard mode and the only setting I touched so far was AMP. AMP is defaulted to medium, but I turned it to low for cable viewing and off for blu ray (AMP needs to be set to off to get 1080/24). What does others who have this tv have AMP set to?"
Vad menas? Vad jag förstår måste man avaktivera något för att få full hd när man kollar blue ray? Segt om man inte vet sånt här själv och sitter hemma och diggar kvalitén när det i själva verket är vanlig upplösning ^^
Nej, det som sägs är att Auto Motion Plus 100hz (AMP) måste vara av för att få 1080/24p. Alltså går det att få upplösningen 1080p med AMP påslaget, men inte 24hz (då AMP ändrar detta). Vad har du för TV sittandes på TV möbeln?
Redigerat av Hesam, 05 december 2008 - 22:43.
Postad 05 december 2008 - 22:51
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Förresten, finns det några kalibrerings trådar på detta forum? Är mest intresserad av A766... Någon som tycker detta vore nån god idé?
Postad 06 december 2008 - 09:39
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ingen just nu, eller jo, jag har såklart en men den är ointressant. Har en 966 på ingång dock vlken jag planerar försöka optimera så bra det går. Tycker det är jobbigt med alla olika funktioner man läser ska ändras hit eller dit, tryckas av eller på under vissa förhållanden för bästa bild. Får försöka lära mig då jag är en ovetare, minst sagt.
Postad 06 december 2008 - 12:23
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Ingen just nu, eller jo, jag har såklart en men den är ointressant. Har en 966 på ingång dock vlken jag planerar försöka optimera så bra det går. Tycker det är jobbigt med alla olika funktioner man läser ska ändras hit eller dit, tryckas av eller på under vissa förhållanden för bästa bild. Får försöka lära mig då jag är en ovetare, minst sagt.
Du får skriva ett litet omdöme sen när den kommer då!
Postad 06 december 2008 - 19:46
predator1
-
predator1
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej. Jag vill köpa en Led tv SamsungLe-46A966. Är det ngn som kan hjälpa mig? Ni som har denna tv va säger ni? Är det lönt att köpa den? Är den verkligen så bra tv? Spelar mest ps3. Kan ni tipsa mig? eller maila [email protected]
Och snälla så fort som möjligt. Vill ha den innan jul. MVH/Adam
Postad 07 december 2008 - 03:08
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hej. Jag vill köpa en Led tv SamsungLe-46A966. Är det ngn som kan hjälpa mig? Ni som har denna tv va säger ni? Är det lönt att köpa den? Är den verkligen så bra tv? Spelar mest ps3. Kan ni tipsa mig? eller maila [email protected] Och snälla så fort som möjligt. Vill ha den innan jul. MVH/Adam
Du kanske bör tänka om ditt val, då A9:an kommer med en del input lag som kan kännas störande vid gaming. Jag tror CD-R kom med någon inställning som halverade lagget, observera att detta gäller för Samsung A796, men det borde fungera för serie 9 också: var in och ändrade Motion Resolution(LD) från 0 till 1 i sevice menyn. Gjorde ett nytt lagg test på a796 och lagget halverades!
Vart lite nyficken och testade lagget pådom andra skärmarna i hushållet.
alla bilder finns här Mitt Galleri
Jag råder dig dock att själv bilda en uppfattning om TVen och finna information på egen hand - det lönar sig i längden. Pointing you in the right direction: bra recension av Samsung LE-55A956.
Redigerat av Hesam, 07 december 2008 - 03:11.
Postad 07 december 2008 - 11:40
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Går seriöst och funderar över om jag ska be dom ta tillbaka min beställda 966 till förmån för en Pioneer PDP-LX5090 nu när priset sjönk så häftigt. Det enda jag egentligen bryr mig om och som skulle avgöra saken - är input lag. Jag undrar om Pioneers kanske inte har någon lag alls just eftersom dom inte kör med någon LED panel. Jag har läst recensionen på hdtvtest och det är en mening som jag inte förstår men kan vara en killer:
"In each of these scenarios, we measured the input lag on Pioneer PDP-LX5090 to be equal to our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV that was set to [Game] mode. Otherwise, the Pioneer PDP-LX5090 would be 30ms slower."
Exakt vad menar han här? Menar han att dom ligger på samma ms när game mode är påslaget, och om inte är plasman 30ms segare, vilket då borde ge samsung 60ms och plasman 90ms (låter tvivelaktigt). Eller menar han att Samsungs genom game mode påslaget hamnar på samma nivå som plasman utan game mode? Att plasman då skulle ha 30ms som "standard" där samsung har 60ms som "standard" och 30 med game mode. Och eftersom samsung halverar sin ms från 60-30ms genom game mode, kanske man kan anta att plasman gör likadant, och om denna då ligger på 30 normalt gården kanske ner mot nära 0 med game mode aktiverat? Världens krångligaste förklaring jag vet, men hur är det han tänker?
Om så är fallet kanske jag avbeställer min 966, känns mycket bättre med en högsta nivå på 30ms. Sen är ju saken den också, hur stor skillnad blir det egentligen med en förminskning på 30ms?
MvH
Redigerat av Jakanthedude, 07 december 2008 - 11:42.
Postad 07 december 2008 - 12:16
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Enligt mig så är LX5090 generellt sätt ett bättre tv än 966:an. Däremot har den högre elförbrukning, och den är 50" istället för 46"/55". Så det beror lite på vilken storlek du vill har. För mig känns 50" helt rätt, så jag kommer köpa en Pio LX5090 eller KRP-500M.
Postad 07 december 2008 - 12:53
viggo
-
viggo
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Går seriöst och funderar över om jag ska be dom ta tillbaka min beställda 966 till förmån för en Pioneer PDP-LX5090 nu när priset sjönk så häftigt. Det enda jag egentligen bryr mig om och som skulle avgöra saken - är input lag. Jag undrar om Pioneers kanske inte har någon lag alls just eftersom dom inte kör med någon LED panel. Jag har läst recensionen på hdtvtest och det är en mening som jag inte förstår men kan vara en killer:
"In each of these scenarios, we measured the input lag on Pioneer PDP-LX5090 to be equal to our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV that was set to [Game] mode. Otherwise, the Pioneer PDP-LX5090 would be 30ms slower."
Exakt vad menar han här?
Om du citerar hela stycket blir det lättare att förstå: For console gaming, there are 3 ways to minimise input lag on the Pioneer PDP-LX5090 plasma HDTV:
Setting [Game Control Pref] to "On" in [Game] mode Engaging [PC] mode by setting [Option] > [HDMI Input] > [Signal Type] to "PC" Connecting via VGA input (which basically uses [PC] mode)
In each of these scenarios, we measured the input lag on Pioneer PDP-LX5090 to be equal to our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV that was set to [Game] mode. Otherwise, the Pioneer PDP-LX5090 would be 30ms slower.Dvs, om du inte gör nåt av de 3 alternativen kommer plasman vara 30ms långsammare än LCDn. Som tidigare skrivits kan du också slå på scanning och halvera till 15ms på 796. borde även gälla för 966.
Postad 07 december 2008 - 14:24
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Om du citerar hela stycket blir det lättare att förstå:
For console gaming, there are 3 ways to minimise input lag on the Pioneer PDP-LX5090 plasma HDTV:
Setting [Game Control Pref] to "On" in [Game] mode Engaging [PC] mode by setting [Option] > [HDMI Input] > [Signal Type] to "PC" Connecting via VGA input (which basically uses [PC] mode)
In each of these scenarios, we measured the input lag on Pioneer PDP-LX5090 to be equal to our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV that was set to [Game] mode. Otherwise, the Pioneer PDP-LX5090 would be 30ms slower.
Dvs, om du inte gör nåt av de 3 alternativen kommer plasman vara 30ms långsammare än LCDn. Som tidigare skrivits kan du också slå på scanning och halvera till 15ms på 796. borde även gälla för 966.
Så då är alltså plasman sämst på 90ms om man inte gör nått? Eftersom Samsungen ligger på 60ms - när man inte gör något. Och hur funkar det där med scanning? Jag har läst om det i denna tråd men förstår det inte riktigt. Är det det som amerikanarna har redan enabled i sina versioner, eller är det något helt annat - och vad exakt gör det? Man går alltså från 60ms standard - drar på game mode = 30ms - sen scanning = halva det = 15ms? Synd bara att man förlorar all dom coola sakerna som gör tv'n så intressant, dom är ju anledningen till att man köper den. Om man stänger av allt, varför då ha en sånn tv? Blir bilden märkbart sämre? MvH
Postad 07 december 2008 - 15:40
predator1
-
predator1
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag tror att samsung a9 e bättre än pioneer.
Postad 07 december 2008 - 15:47
Jakanthedude
-
Jakanthedude
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag tror att samsung a9 e bättre än pioneer.
Vad är det du känner skulle göra A9 till ett bättre val?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|