* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
811 svar till detta ämne
Postad 10 februari 2011 - 19:33
Unregistered65415b8d
-
Unregistered65415b8d
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag har fått 4 ljusa prickar som syns när man har helt svart bild. Misstänker dammkorn någonstans i bildvägen. Någon som varit med om detta och/eller vet hur man löser det och om det ens går att lösa på egen hand?
Undrar även om någon kommit på ett bra sätt att vända projektorn på "rätt håll" även om man bara har ett takfäste (med tanke på att det blir suddigare när man lens shiftar ner bilden när den hänger upp och ner).
Har du kollat på Panasonics orginal takfästen? Low-ceiling bracket ET-PKE1000S http://panasonic.net...ccessories.htmlFör egen del kör jag med ett seriöst Chieffäste och skulle jag få för mig att hänga projjen på rättvänt håll så skulle jag ordna en adapterplatta mellan Panasonicfästet och Chieffästet om de nu inte lirar ihop på direkten. OBS! Jag har inte läst installationsdok. ännu, men jag skulle tro att Panasonicfästet tillåter rättvänd montering.
Postad 10 februari 2011 - 19:41
Unregistered65415b8d
-
Unregistered65415b8d
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har du kollat på Panasonics orginal takfästen? Low-ceiling bracket ET-PKE1000S http://panasonic.net...ccessories.html
För egen del kör jag med ett seriöst Chieffäste och skulle jag få för mig att hänga projjen på rättvänt håll så skulle jag ordna en adapterplatta mellan Panasonicfästet och Chieffästet om de nu inte lirar ihop på direkten.
OBS! Jag har inte läst installationsdok. ännu, men jag skulle tro att Panasonicfästet tillåter rättvänd montering.
Jag får rätta mig själv. Panasonicfästet är tänkt för montering av projjen upp och ner. Sid 30: https://eww.pavc.pan...000E_Eng-OI.pdf
Postad 10 februari 2011 - 21:21
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Keystonen är helt nollad, lensshiften är helt nollad och övriga inställningar är i default. Sänkte bilden lite för att det skulle synas på bilden hur bilden "lutar"
Om du tänker dig en rektangel och både överkant och nederkant lutar/siger åt samma sida. Så hur jag än gör så blir det några centimeter i överhörn om den står på bord resp nederhörn om den hänger somdet fattas en liten bit bild i. Sidorna är inte parralella någonstans.
Ett tips borde väl vara att mäta väggens längd? Och få center, där måste projektorns lins ligga? Inte kolla blint på projektorns bild och kanter?
Postad 10 februari 2011 - 21:44
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Och få center, där måste projektorns lins ligga?
Nä det måste den inte. Dessutom kan vi nog utgå ifrån att nova har löst det nu, då inlägget du citerat är gammalt och han har fått fler tips efter det och sedan dess inte skrivit mer om det.
Postad 10 februari 2011 - 21:45
Arch0lit4
-
Arch0lit4
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nu är det beställt både en PT-AE4000, en Euroscreen Linea TabTension EL ReAct 95" samt lite kablage. Blev också en Oppo BDP-93EU för att byta ut min Philips BDP2500. Bra projektor ska matas med bra spelare har jag hört rykten om.. Projektorn samt min HDMI-kabel skickades idag så jag lär väl få dom nästa vecka nån gång, frågan är då om man kommer kunna hålla sig från att koppla in den och börja skjuta på ett lakan tills duken anländer  På rak arm, har ni några bra tips på inställningar/calibration för AE4000? Iaf som en bra utgångspunkt för att gå efter egen smak och samtidigt försöka hålla en bra kvalitet på bilden.. KOM IGEN POSTEN! JOBBA FORTARE! Sjukt sugen att montera upp allting och brassa igång Transformers 2 eller liknande effektorgie på BluRay!  Mörklade även från köket in till vardagsrummet och ska lägga upp bilder i helgen när jag orkar slita fram digitala systemkameran... sydde ihop 2st tjockare gardiner från JYSK och hängde upp på en gardinstång. Stryper ute i princip allt ljus från köket samt en del ljud. Härnäst skall jag börja tampas med vardagsrumsfönstrena.. SUCK!
Postad 11 februari 2011 - 22:52
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
det är väl i sig inget problem, bara en konsekvens av att man låter projjen skapa fler bildrutor än vad som fanns från början. jag kör läge 1 och märker inget, men gör det på läge 2 och 3. Det är som det ska vara med andra ord, så justera på receivern.
/karra
klart det är ett problem, projjen tar ju TID på sig att beräkna de fejkade bildrutorna. = lagg = lipsync problem. FI skapar dessutom bildproblem. Så stäng av skiten!!!!!
Postad 12 februari 2011 - 01:39
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
klart det är ett problem, projjen tar ju TID på sig att beräkna de fejkade bildrutorna. = lagg = lipsync problem. FI skapar dessutom bildproblem. Så stäng av skiten!!!!!
Ja det finns ju en skara som hatar detta och vissa gillar det, som jag. Jag tycker bilden blir skarpare och klarare utan att se fejkad ut. Men det är bara i läge 1. Och där upplever jag inte något lagg/lipsync problem. Dock tycker jag många gnäller på denna funktionen utan att ha tittat själv, eller sett det på en produkt och antar att alla andra bildvisare är likadana... Du? Bara för att inte bilden visas exakt som det va tänkt, utan lite mer flyt i bilden så går vissa bildfreaks igång på alla cylindrar, vilket för mig känns lite obegripligt. Men smaken är ju olika och så lär det nog förbli, bara att acceptera. Med andra ord, för mig funkar skiten! Eller it's the shit, som man säger  /karra
Postad 13 februari 2011 - 21:30
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Ja det finns ju en skara som hatar detta och vissa gillar det, som jag. Jag tycker bilden blir skarpare och klarare utan att se fejkad ut. Men det är bara i läge 1. Och där upplever jag inte något lagg/lipsync problem. Dock tycker jag många gnäller på denna funktionen utan att ha tittat själv, eller sett det på en produkt och antar att alla andra bildvisare är likadana... Du?
Jag kommenterar endast de produkter jag sett flertal gånger i olika rum - för att vara säker på att det inte är rum/inställningar som ställer till det. Har nog sett ca 5st AE3000 och minst lika många AE4000. Håller dock med att läge 1 på FI är hyfsat uthärdlligt. Men naturliga rörelser (typ när personer går) blir "konstiga" på något sätt. Inte som i verkligheten, inte som på video, heller inte som på 24p film. bara konstigt. Svårt att förklara...
Postad 13 februari 2011 - 21:34
Arch0lit4
-
Arch0lit4
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det någon här i tråden som kan ge ett tips på ett vettigt takfäste alternativt en hylla för väggmontering till ett vettigt pris?
Får mest troligen min projektor imorgon så blir väl att börja klura på uppmontering och kabeldragning, men vill inte gå händelserna i förväg innan jag har bestämt mig för ett fäste/hylla.
Postad 14 februari 2011 - 09:45
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Kolla in denna, har den själv till min AE4000. http://www.hifiklubb..._hylla_graa.htm
Postad 14 februari 2011 - 12:41
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Kolla in denna, har den själv till min AE4000.
http://www.hifiklubb..._hylla_graa.htm
Jag kör också med denna hylla till min AE4000. Tycker den funkar bra och ser snygg ut. Tror även den finns i svart om man hellre vill ha det.
Postad 14 februari 2011 - 13:38
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1 560 inlägg
Hur får ni plats med projjen på den hyllan? Den är ju endast 23cm bred.
Jag är ute efter en till min kommande 3600:a, blir nog S1:an då den är bredare.
Postad 14 februari 2011 - 14:17
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Hur får ni plats med projjen på den hyllan? Den är ju endast 23cm bred.
Jag är ute efter en till min kommande 3600:a, blir nog S1:an då den är bredare.
Har länkade nog bara till fel modell. Den han länkade till heter S0.5 och det finns två andra som heter S1 (45x40 BxD) och S1.5 (45x49 BxD)
Postad 14 februari 2011 - 16:16
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
DSC00008.jpg 386,89K
0 Antal nerladdningar
Korrekt, S1 har jag till min AE4000, sorry.
Redigerat av ljudnisse, 14 februari 2011 - 16:32.
Postad 14 februari 2011 - 21:43
Arch0lit4
-
Arch0lit4
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack för tipset angående hyllan, jag har dragit fast projektorn i väggen tillfälligt med nån liknande hylla fast utan glasskiva men kanske blir att beställa en sån här hylla.
Måste dock mäta och se efter om det finns nog med plats(gardinstång mm som är i vägen), har en gipsvägg nu och mitt nuvarande fäste sitter med 4st mollypluggar.. pluggarna rör sig inte ur fläcken men hela väggsektionen sviktar dock när jag väger och drar i hyllan. Dock tror jag inte att projektorn väger såpass mycket som jag belastade den med men man chansar ju ogärna när 18.000 ligger och vilar däruppe 
Imorgon skall det dras kabellist upp till projektorn och fibbla lite mer med min upphängning av projektorn...
Testade skjuta lite på ett lakan för att pejla in placering av projektor samt duk och sådant. MY GOD vilken bild! Och då skall tilläggas att jag skjöt på ett rynkigt lakan som hade fler vågor än östersjön. När Linea Tab Tension dyker upp(början av Mars enligt HBB.se) så är klimaxet ett faktum!
Dock surrade projektorn på ganska bra när jag inte hade något ljud ut i högtalarna men ska testa att kalibrera in den samt ställa ner ljusstyrka/kontrast och slå på eco-mode osv. Orkade inte börja med något sådant idag.. nu är det dags för sängen så man orkar jobba en heldag imorgon också(gruvarbetare om dagen och hembiopulare om kvällarna, det tar på krafterna!)
Postad 14 februari 2011 - 23:38
matåsov
-
matåsov
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Är det någon som sett ett takfäste där man kan fälla upp projektorn mot taket när man inte använder den?
Anledningen att jag frågar är att projektorn kommer långt ner från taket för att hamna innanför dukens yttre begränsningar. Detta för att det ska gå att använda automatiken mellan 16:9 och 2.35:1. Har bara 220 i takhöjd i min källare projektorn kommer att hamna på ca 170 vilket blir helt perfekt om man vill slå i huvudet. Har ingen möjlighet att montera på bak väggen eftersom kastavståndet blir för långt.
Postad 05 mars 2011 - 00:45
Unregistered20bea28d
-
Unregistered20bea28d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Postar igen, kanske mer rätt i denna tråd då jag skapade en helt ny innan jag klantigt nog inte kollade runt forumet :-/ Sorry. Har införskaffat en panasonic pt-ae4000 med tillhörande takfäste från hembiobutiken som enligt dem skall passa projjen. När jag sedan försökte mig på att förrstå installationsanvisningarna, klickade det inte alls. Inget av alternativen verkar passa panasonic-modellen....eller så är det jag som är ovanligt trög. Antingen har jag fått fel delar till takfästet, eller så står det fel på hembiobutikens hemsida....eller som sagt - är jag trög. HJÄLP please! Takfästet ser ut enligt följande; http://www.hembiobut...p?pgrpnr=121500Hoppas någon kan hjälpa mig, det står helt stilla här. Tack på förhand!
Postad 05 mars 2011 - 01:13
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Hur passar det inte?
Alla 3 armarna verkar ju vara helt flexibla och kunna gå att ställa in helt olika.
Så tolkar jag bilden iaf.
Postad 05 mars 2011 - 13:04
harman
-
harman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
20110305238.JPG 842,49K
0 Antal nerladdningarDet takfästet passar! Jag använder alla fyra armarna utan problem, du behöver några brickor bara för att få ditt den fjärde armen...
Postad 06 mars 2011 - 02:41
Unregistered20bea28d
-
Unregistered20bea28d
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack så mycket!
Instruktionerna som följde med var ju helt värdelösa, men bilden visade att alla delar inte behövdes för att sätta fast takfästet och det tackar jag stort för! :-)
En sak bara - har inte fäst det i taket än, men när jag "testlyfter" projjen med takfäste på, glider det nedåt och det kanske är meningen, men det känns som man kanske borde kunna spärra glidfunktionen på takfästet...eller så är det bara tänkt att vara så.
Tell me please.
Postad 06 mars 2011 - 10:18
harman
-
harman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det är bara att du drar till den 13mm muttern som sitter i kupan så blir den stabil...
Postad 12 mars 2011 - 18:35
Unregisteredf01cd8dd
-
Unregisteredf01cd8dd
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan någon förklara hur man ställer om projektorn att visa 21:9 ?
Jag ser 4:3, 16:9 osv... men inte 21:9 i menyn?
Redigerat av Unregisteredf01cd8dd, 12 mars 2011 - 18:36.
Postad 12 mars 2011 - 22:58
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Kan bero på at 2.35:1 egentligen bara är 16:9 med svarta kanter i stil med letterbox om det inte är anemorfiskt . Men ska du nyttja anemorfiskt fullt ut behöver du specialobjektiv på projektorn också. Men det korta svaret är att du kör som 16:9 och ställer sedan in masking area och position som du vill ha det.
Har du en dock en duk med 2.35:1 så kan du under Lens Control ställa in den som du vill ha den, med masking area, position, zoom, fokusosv. och spara det som ett lens-memory. Ett memory för 2.35:1, sedan ett memory för 16:9 med en annan zoomgrad för att 16:9 inte ska visas utanför duken. Sedan kan du låta projektor känna av om bilden är 16:9 eller 2.35:1 och aktivera ett visst Lens-memory baserat på det. Personligen slår jag över manuellt mellan olika lens-memories för att inte projektorn ska flytta objektivet varje gång man tar upp menyn som oftast är i 16:9 även om filmen är 2.35:1. På sidorna 33-37 i manualen på CD-skivan ( functional instructions, finns även från webben nånstans) finns lite mer info om inställningarna för 2.35:1.
Jag har så att jag har olika lens memories för 16:9 och 2.25:1 även om jag har en 16:9 duk. Detta då jag vill att 2.35:1 bilden även den ska vara i nederkant av duken så jag väljer att ha allt svart på ovankante. Sedan ett mellanläge för de filmer som lägger ev. text eller snabbmenyfunktioner i svarta området under bilden.
Postad 13 mars 2011 - 13:11
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Med 3,5-3,6 m avstånd, var får man för bildyta med zoom utan att förlora bild?
Får ca 210 cm i bredd i bild med optoman 65, men detta har ju utvecklats mer nu med nyare projector
Redigerat av Ironse, 13 mars 2011 - 13:24.
Postad 13 mars 2011 - 17:26
Unregistered65415b8d
-
Unregistered65415b8d
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Med 3,5-3,6 m avstånd, var får man för bildyta med zoom utan att förlora bild?
Får ca 210 cm i bredd i bild med optoman 65, men detta har ju utvecklats mer nu med nyare projector
Kolla här sid 4: https://eww.pavc.pan...AE4000E_Eng.pdfDu har inte angett format så det går inte att ge ett entydigt svar. Ex. för 16:9 med Throw Distance 3,6m blir Screen Width = ca 2,65m. (120" duk)
Postad 13 mars 2011 - 18:19
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Nja, jag tror du fått något om bakfoten här (sett dig skriva det tidigare också). Hur pass stort zoomomfång har handlar inte primärt om åldern (eller priset) på projektorn. I ditt fall är det snarare en begränsning i tekniken. Din Optoma är en DLP-projektor. Panasonicen här är en LCD-projektor. DLP som teknik sätter begränsningar för hur stort zoomomfång projektorn kan ha mycket mer än åldern på den hela. Du kan hitta nya DLP som inte har särskilt stort zoomomfång i alla prisklasser, medan exempelvis min förra projektor, en LCD från 2005, hade ungefär samma zoomomfång som Pansonicen har (kanske tom lite större). Här kan du se vad Panasonicen klarar. Där går även att välja de flesta modeller om du är nyfiken på någon annan. http://www.projector...culator-pro.htm
Postad 13 mars 2011 - 18:53
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Kolla här sid 4: https://eww.pavc.pan...AE4000E_Eng.pdf
Du har inte angett format så det går inte att ge ett entydigt svar. Ex. för 16:9 med Throw Distance 3,6m blir Screen Width = ca 2,65m. (120" duk)
Standard är 16:9 men eftersom min är äldre modell har den ju även 4:3 som jag kör mycket av men då stretchar jag ut bilden till 16:9 Vet inte hur full hd hanterar 4:3 material? Vet att på min 16:9 monitor så blir 4:3 material väldigt pixligt på youtube, beroende hur gammalt och låg upplösning den har
Postad 13 mars 2011 - 20:03
Osskie
-
Osskie
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, jag undrar vad är minsta avståndet för en AE4000 på duk som är 265cm bred.. 2:35
rummet är inte så stort tyvärr :/
Postad 13 mars 2011 - 20:19
nova85
-
nova85
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hej, jag undrar vad är minsta avståndet för en AE4000 på duk som är 265cm bred.. 2:35 rummet är inte så stort tyvärr :/ http://www.projector...-...tm&add=5240Se länken så får du en uppfattning om vad som kommer krävas, hur långt har du från vägg till vägg? Mvh J
Postad 05 april 2011 - 08:38
Jokkmeister
-
Jokkmeister
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har en röd fläck vid mörka scener, några centimeter i diameter. Är det damm eller något annat fel? Någon som haft liknande?
Postad 05 april 2011 - 12:31
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Det är med stor sannorlighet damm.
Postad 06 april 2011 - 10:07
lebowskii
-
lebowskii
-
Amatör
-
-
92 inlägg
NÅgot man kan göra avseende dammet ?
Postad 27 april 2011 - 20:11
Tomas_uppsala
-
Tomas_uppsala
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag ska nu beställa en Pt-4000.
Vad jag läst är det största problemet att vända på projjen!!! det verkar den inte gilla har jag fattat det hela rätt då??
Eller finns det fler barnsjukdommar??
Tomas / Uppsala
Postad 28 april 2011 - 07:23
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har en röd fläck vid mörka scener, några centimeter i diameter. Är det damm eller något annat fel? Någon som haft liknande?
Jag har 2st dammblobbar som syns när större delen av duken är svart. För mig syns de som ljusgråa runda fläckar. Eftersom jag har en 2.35:1-duk och dessa blobbar ligger i nedre kanten av bilden så syns de bara när jag kör i 16:9-läget, så därför har jag inte orkat försöka fixa detta. NÅgot man kan göra avseende dammet ?
Ja det finns ett sätt att fixa detta själv som jag vet en här på forumet har provat med bra resultat. Jag har skrivit om detta minst en gång tidigare i denna tråd, så om du söker på damm så borde du hitta dessa inlägg.
Postad 29 april 2011 - 08:11
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
Jag ska nu beställa en Pt-4000. Vad jag läst är det största problemet att vända på projjen!!! det verkar den inte gilla har jag fattat det hela rätt då?? Eller finns det fler barnsjukdommar??
Tomas / Uppsala
Vad säger du? problem att vända på den. Inte mer problem än någon annan projektor.
Postad 30 april 2011 - 08:32
Tomas_uppsala
-
Tomas_uppsala
-
Användare
-
-
167 inlägg
Vad säger du? problem att vända på den. Inte mer problem än någon annan projektor.
Ok men då då slår jag väll till då.... Jag gillar pannan och svårt att hitta nått under 20 tkr som är lika bra.
Postad 30 maj 2011 - 17:11
nolem
-
nolem
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej, Jag funderar på att köpa en PT-AE4000 och jag undrar om något vet om Vogels EPC 4010 (universalfäste https://www.prisjakt...ukt.php?g=15969 ) passar till denna? Jag har just nu en PT-AE900 som är inne på 5.5 år och tänkte ta och uppgradera den och om samma fäste passar hade det varit smidigt
Postad 20 juni 2011 - 19:04
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3 116 inlägg
Nya Panasonic projjar väntas presenteras på IFA I Berlin sep 2011. Länk!
Postad 21 juni 2011 - 23:52
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Inte en dag för tidigt - har väntat 2 år på en 3-d proj med 2.35:1 zoom.
Låt oss hoppas att den överträffar 2-d o 3-3 bild på Sony, JVC o Epson samt att de bibehåller cinemascope-läget...
samt att prissättningen blir human
Boogie
Postad 22 juni 2011 - 06:24
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag håller med om att det var på tiden och att de fortsätter med 2.35:1-minne.
3D struntar jag i men man får hoppas att även de hoppat på LcOS-tåget (bättre svärta och kontrast mm) samt att de får bukt med de ständiga dammprickarna...
De får gärna bli lika tysta som SONY-projjarna också...
Men vänta det låter ju som drömmen om Epson EH-R4000.
Postad 26 juni 2011 - 13:10
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Hur fungerar det med 2:35 i filmer som Tron Legacy då den byter format mitt under filmen ???
föresten finns det flera filmer som gör detta eller är denna ett undatag ?
MrDTS
Postad 26 juni 2011 - 16:16
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Då blir det besvärligt. Projektorn har en autofunktion som kan zooma om när filmen byter format men det blir förstås ändå lite störande.
Formatbyte i filmer är som tur är ovanligt. På BD är det bara TDK, Tron L och en limiterad Wall Mart-utgåva av Transformers 2 som har det än så länge.
Postad 26 juni 2011 - 18:48
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Hej
Hur fungerar det med 2:35 i filmer som Tron Legacy då den byter format mitt under filmen ??? föresten finns det flera filmer som gör detta eller är denna ett undatag ?
MrDTS
Då får man leva med svarta kanter den del av filmen som är i "fel format" I så fall får man ju ställa den för 16:9 och när den går till 2.35;1 blir det en smal rackarns remsa i mitten av skärmen med black border runt hela filmen :s ställer man den för 2.35:1 så kommer ju bilden för 16:9 utanför duken o det väl värre. Måste vara den mest korkade ide jag varit med om att man byter format I en film men de ville väl prova ett nytt grpp med tanke på att filmen var lite sisådär. Jag märkte dock inte något formatbyte när jag såg den, men det var kanske tidigt i filmen? Kör iofs gammal hederlig 16:9 än så länge...i väntan på nya pannan med 3d  Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 26 juni 2011 - 18:52.
Postad 26 juni 2011 - 20:18
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
men de ville väl prova ett nytt grpp med tanke på att filmen var lite sisådär.
De var iofs, som hasse skriver, inte först ut med att göra det, men det kanske inte var det du menade iofs.  Jag märkte dock inte något formatbyte när jag såg den, men det var kanske tidigt i filmen? Kör iofs gammal hederlig 16:9 än så länge
Nej det är märkligt att man inte reagerade mer på bytena än man gjorde. Varje gång det bytte (vilket inte bara var i början av filmen för övrigt), så upptäckte jag det inte förrän efter ett tag. Stupid brain!
Postad 26 juni 2011 - 23:43
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Tror inte ens jag märkte att det var något byte i Tron Legacy. Måste kolla på den igen snart. Ev. så kan det vara att jag hade min AE4000 i 16:9 läge och då blir ju 2.35:1 bara svarta sorgekanter i över- och underkant.
Ofta när jag kollar på rena 2.35:1 filmer så använder jag lens memory jag gjort vilken flyttar hela bilden till nederkanten och lägger en större sorgkant i överkant istället. Mer behagligt att ha filmen längre ner så underkanten på filmen ligger en bit under ögonhöjd.
Postad 27 juni 2011 - 20:47
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
De bytte format ganska många gånger och det var rätt så störande och distraherande för mig.
Postad 27 juni 2011 - 21:10
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
ja, man får väl hoppas på att detta inte är något som filmbolagen vill j*vlas med, nu när det börjar komma 2:35 projektorer för hemmabruk. (hemsk tanke)
MrDTS
Postad 28 juni 2011 - 08:22
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
De bytte format ganska många gånger och det var rätt så störande och distraherande för mig.
Ja jag förstår att det måste vara hemskt irriterande på en 2.35:1-uppsättning. Har svårt att tro att man inte skulle störa sig på det... Knasigt påhitt. Även i min 16:9-rigg blir det egentligen off, då jag i vanliga fall flyttar ner bilden till nederkanten vid 2.35:1-tittning.
Postad 28 juni 2011 - 11:30
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
... Knasigt påhitt.
Knasigt vet jag inte. Det är ju när filmskaprna känner sig begränsade av 35mm film på ett eller annat sätt och då behöver välja alternativ teknik för att kunna föra fram sitt budskap. Men visst, det ställer det till det i en del situationer och det är förstås knasigt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 28 juni 2011 - 12:32
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hehe ok, sant, knasigt för hemmatittaren då.
Hur rullade filmerna på bio? Har inget minne av formatväxlingarna i TDK, vilken är den enda av berörda filmer jag sett på bio....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|