* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
2454 svar till detta ämne
Postad 27 januari 2011 - 01:00
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Så är det tyvärr inte i Sverige. Man får skicka in den defekta innan de skickar en ny. Har ett liknande problem själv på en 3600, ca 1 dm (på 100 tums duk) stor grön fläck uppe i högra hörnet vi mörka scener.
Anade det då jag inte läst något om det här tidigare, rackarns. För detta är inte gulligt: Cinema:  Dynamisk:  Problemet framträder som sagt inte i dynamisk / living room-läget, men i alla andra. Syns dock sällan i filmer, framträder däremot väldigt mycket i de flesta animes. Det finns en hel del inlägg om detta tidigare i tråden . /NIklas
Sant. Kom dock på att jag inte har mycket nytta av någon annans inställningar då jag endast spelar material direkt från HTPCn, så jag får pröva mig fram själv med DVE HD istället.
Redigerat av Kimball, 27 januari 2011 - 01:01.
Postad 27 januari 2011 - 10:41
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Har samma problem med min TW3500, rött fält nere i högra hörnet (min hänger inte upp&ner). Kontaktade Epson och dom beställde hämtning och den gick på service. Fick tillbaka en annan efter ca 10dagar, det var inte den jag skickade in utan en "refurbished" med annat serienummer. Denna hade en repa på undersidan, repig lins och fläkten lät som den var trasig. Lampan stod dock på 0timmar. Skickade in denna och fick efter ca 10 dagar ytterligare en "ny". Denna gången var det den första som jag skickade in!! Samma serienummer. Blev glad för detta eftersom jag då vet att jag inte får någon som gått 1000timmar, även om det skulle sitta en ny lampa. Slår igång den och går in i menyn. Samma lamptimmar som när jag skickade in den. Alla mina inställningar finns kvar och det röda fältet finns kvar! Man kan ju fråga sig om Epson öht gör någon grundlig koll på maskiner som kommer in? Får känslan av att dom snabbkollar lite, ser inget fel, packar ner den och hoppas på att nästa som får den inte märker något. Ringde Epson och förklarade det hela och att jag nu vill reklamera min projje. Måste dock skicka in den ytterligare en gång så dom får ta en titt på problemet. Ser dom problemet så får jag reklamera. Första gången räckte det med bildbevis men denna gången räcker det inte med att jag skickar bilder utan den måste in igen. Känner dock på mig att dom inte kommer se felet eftersom dom bevisligen inte såg det första gången den var inne. Kanske snabbtestar dom i ljust rum i 5min. Jag ser det röda fältet i mörkt rum och det kommer när lampan blivit varm. Vi får väl se hur det hela slutar.
Postad 27 januari 2011 - 18:31
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har samma problem med min TW3500, rött fält nere i högra hörnet (min hänger inte upp&ner). Kontaktade Epson och dom beställde hämtning och den gick på service. Fick tillbaka en annan efter ca 10dagar, det var inte den jag skickade in utan en "refurbished" med annat serienummer. Denna hade en repa på undersidan, repig lins och fläkten lät som den var trasig. Lampan stod dock på 0timmar. Skickade in denna och fick efter ca 10 dagar ytterligare en "ny". Denna gången var det den första som jag skickade in!! Samma serienummer. Blev glad för detta eftersom jag då vet att jag inte får någon som gått 1000timmar, även om det skulle sitta en ny lampa. Slår igång den och går in i menyn. Samma lamptimmar som när jag skickade in den. Alla mina inställningar finns kvar och det röda fältet finns kvar! Man kan ju fråga sig om Epson öht gör någon grundlig koll på maskiner som kommer in? Får känslan av att dom snabbkollar lite, ser inget fel, packar ner den och hoppas på att nästa som får den inte märker något. Ringde Epson och förklarade det hela och att jag nu vill reklamera min projje. Måste dock skicka in den ytterligare en gång så dom får ta en titt på problemet. Ser dom problemet så får jag reklamera. Första gången räckte det med bildbevis men denna gången räcker det inte med att jag skickar bilder utan den måste in igen. Känner dock på mig att dom inte kommer se felet eftersom dom bevisligen inte såg det första gången den var inne. Kanske snabbtestar dom i ljust rum i 5min. Jag ser det röda fältet i mörkt rum och det kommer när lampan blivit varm. Vi får väl se hur det hela slutar.
Hej, idag skickade jag iväg min tredje projektor (tw3600). De två första har jag skickade jag till internetbutiken efter att jag fått DOA-nr från Epson. Denna gång sköter Epson bytet av projektorn, så denna skickas till England. Har dina också skickats till England? Samtliga gånger har jag reklamerat projektorerna inom ett par dagar.
Postad 27 januari 2011 - 20:48
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej, idag skickade jag iväg min tredje projektor (tw3600). De två första har jag skickade jag till internetbutiken efter att jag fått DOA-nr från Epson. Denna gång sköter Epson bytet av projektorn, så denna skickas till England. Har dina också skickats till England? Samtliga gånger har jag reklamerat projektorerna inom ett par dagar.
Har de du fått från butiken alltså inte heller varit okej? Har du fått nya eller "refurbished" tillbaka? Hoppas inte jag kommer ångra köpet allt för mycket pga allt ev. extra-arbete. Så man får DOA nummer av Epson, sedan skickar man det vidare till butiken man köpte från alltså? Låter ju smidigare än att butiken ska kolla igenom och själva ringa epson osv.
Postad 27 januari 2011 - 21:45
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Jag ringde direkt till Epson för att höra vad det kunde vara för fel. Dom bad mig ta kort och maila till dom. Efter det fick jag bara ett mail tillbaks där det stod att kag skulle packa ner den för att posten kommer imon och hämtar upp den. Den åkte då till England. Även andra åkte till England.
Postad 27 januari 2011 - 22:13
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag ringde direkt till Epson för att höra vad det kunde vara för fel. Dom bad mig ta kort och maila till dom. Efter det fick jag bara ett mail tillbaks där det stod att kag skulle packa ner den för att posten kommer imon och hämtar upp den. Den åkte då till England. Även andra åkte till England.
Innebär med andra ord att det är risk för att man får en "begagnad" och lagad projektor i utbyte. Jag kommer inte att nöja mig med det i fösta taget. Köper man en ny projektor, vill man ju inte ha en "begagnad" och lagad projektor. Då är det ju billigare att köpa en på blocket direkt.
Redigerat av Torra Björnen, 27 januari 2011 - 22:14.
Postad 27 januari 2011 - 23:29
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Du får nog vara beredd på att du får en helt annan begagnad projje. Det är så Epson jobbar tydligen, för att få mer servicetiderna. Jag var inte direkt glad över detta jag heller. Ringde Epson och klagade och då sa killen att dom borde talat om för mig att jag kunde välja om jag ville ha min lagad och inte få en refurbished. Detta skulle dock ta väääääldigt lång tid. Kollade även med KO i min kommun men fick till svar att Epson har rätt att göra som dom gör.
Postad 27 januari 2011 - 23:35
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Du får nog vara beredd på att du får en helt annan begagnad projje. Det är så Epson jobbar tydligen, för att få mer servicetiderna. Jag var inte direkt glad över detta jag heller. Ringde Epson och klagade och då sa killen att dom borde talat om för mig att jag kunde välja om jag ville ha min lagad och inte få en refurbished. Detta skulle dock ta väääääldigt lång tid. Kollade även med KO i min kommun men fick till svar att Epson har rätt att göra som dom gör.
Man har väl som konsument rätt att få häva köpet / få en sprillans ny likvärdig produkt om tiden servicen tar "inte är skälig"? Vet att vi pratade om en gräns på 2-3v på telia när man skickade in en telefon för reparation, tog det längre tid reklamerade man till tillverkaren -> butiken får ersättning för en ny telefon -> kund får en sprillans ny telefon i kartong från butiken. Edit: Samma sak gäller väl om man behöver skicka produkten på service mer än 2-3 ggr? Tredje gången gäller samma sak som jag beskrev ovan, åtminstone i teliabutik som sagt. Epson borde inte kunna gå emot konsumentköplagen, om jag inte missuppfattat något på vägen
Redigerat av Kimball, 27 januari 2011 - 23:36.
Postad 28 januari 2011 - 00:31
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Man ska väl inte behöva skicka iväg en ny projektor på lagning det första man gör? Är det fel på den vid leverans så ska du bara byta ut den mot en ny i butiken. Eller fanns inte problemet i början?
Postad 28 januari 2011 - 07:01
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Man ska väl inte behöva skicka iväg en ny projektor på lagning det första man gör? Är det fel på den vid leverans så ska du bara byta ut den mot en ny i butiken. Eller fanns inte problemet i början?
Jag håller helt med. Så enkelt borde det vara: den produkten jag köpte av er var trasig, nu ska ni ge mig en ny för det har jag betalt för. Men säljaren har rätt att åtgärda felet, om det kan ske utan större "olägenhet" för köparen. Och att vänta några dagar för att få den lagad är inte en större olägenhet, objektivt sett. Lite samma resonemang får man nog föra rörande det här att det inte är samma projektor som man får åter. Även om jag här också helt håller med; skickar jag en helt ny projektor, så är det exakt vad jag ska få åter.
Postad 28 januari 2011 - 08:48
frippes
-
frippes
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag har följt den här tråden sedan starten och är ganska intresserad av att köpa en Epson. Fast jag blir lite fundersam om kvalitén på projektorn.
Det känns inte helt bra att köpa en projektor och sedan få byta ut den ett par gånger för att det är fel på den direkt eller nästan direkt när man kör igång den. Är det överlag dålig kvalité på Epsons 3200 serie?
Blir lite allmänt förvånad om det är så, fast med det pressade priset kanske det inte är så förvånande. Någonstans måste de ha kapat kostnaderna.
Postad 28 januari 2011 - 11:04
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jag har följt den här tråden sedan starten och är ganska intresserad av att köpa en Epson. Fast jag blir lite fundersam om kvalitén på projektorn.
Det känns inte helt bra att köpa en projektor och sedan få byta ut den ett par gånger för att det är fel på den direkt eller nästan direkt när man kör igång den. Är det överlag dålig kvalité på Epsons 3200 serie?
Blir lite allmänt förvånad om det är så, fast med det pressade priset kanske det inte är så förvånande. Någonstans måste de ha kapat kostnaderna.
Alla har ju inte fel på sina Epson projetorer utan det finns ju massor med köpare som är nöjda oxå ! Troligen majoriteten (Fast de skriver väl inte så många rader om det, just nu) Alla rep kommentarer i tråden tillhör inte heller bara TW3200an utan en del andra från Epson. Själv e jag sjuk nöjd, men har bara 4-6timmar med min nya! toppen bild och tyst projje för en rimlig slant! Jag får väl återkomma med lite info när den går sönder Lycka till med ditt inköp
Postad 28 januari 2011 - 11:17
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
TW3200/3600 FAQ för dom som är intresserade http://www.avforums....info-guide.html
Kan bara hålla med om att dessa inställningar och rekomendationer är klart bättre som start, än defalut läget (var det för mig iallafall) Sen skall de väl köras en kalibrering, men rekomenderar dessa inställningarna som gav klart bättre bild än "out of the box"
Postad 28 januari 2011 - 14:18
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Kan instämma att dom kanske inte är den snabbaste supporten på Epson.
Tog kontakt med butiken jag köpte TW3200 ifrån och dom hänvisade till Epson som jag sedan gjorde.
Fick prata med en kvinnlig support som sa att jag skulle få en helt ny, jag frågade om jag bara kunde få en ny "lampa" men det gick inte.
Dom skulle sedan höra av sig till mig dagen efter, men detta tog då över 1,vecka.
Detta ärende har nu gått nästan 2,veckor och idag fick jag kundnummer av dom så jag måste kontakta min handlare med uppgifterna.
Med detta så passar Epson support på att säga att det kan ta upp till 2-4,veckor mer före jag får hem en ny projektor.
Detta var då lampan som small inom 7,dagar efter köpet.
När jag pratade med Epson supporten om dessa fel som nämns i denna tråd så förnekade hon rejält att det skulle vara några problem med dessa serier. Bla.bla som vanligt och att dom hade då inte hört något om såna problem bla.bla.
Postad 28 januari 2011 - 18:18
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Alla har ju inte fel på sina Epson projetorer utan det finns ju massor med köpare som är nöjda oxå ! Troligen majoriteten (Fast de skriver väl inte så många rader om det, just nu) Alla rep kommentarer i tråden tillhör inte heller bara TW3200an utan en del andra från Epson.
Själv e jag sjuk nöjd, men har bara 4-6timmar med min nya! toppen bild och tyst projje för en rimlig slant! Jag får väl återkomma med lite info när den går sönder Lycka till med ditt inköp
Håller absolut med om att de flesta som har en fungerande projektor inte skriver något om det på forumet. Varför lägga ned tid på något som fungerar bra. Däremot börjar man ju bli misstänksam hur det står till med dessa projektorer, då jag fått 3 st nya projektorer som visat sig vara defekta. Skulle vara intressant att göra en liten ovetenskaplig undersökning här på forumet med en enkät. Tycker att Epson support sköt sig bra på det hela taget men kan hålla med om att det kan dra ut på tiden en del då man mailar dem.
Postad 29 januari 2011 - 10:43
Unregistereda3587981
-
Unregistereda3587981
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Haft en 3200 i 3 veckor nu, har runt 80 timmar med den och är helt otroligt nöjd  Inga konstigheter någonstans..
Postad 29 januari 2011 - 10:52
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Har också haft en 3200 sen slutet av november, ca 200h på lampan och är jättenöjd inga problem what so ever!
Postad 29 januari 2011 - 12:50
Xalle94
-
Xalle94
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har haft en epson eh-tw3200 sedan december, har gått ca 110 h. Den fungerar utmärkt!
Postad 29 januari 2011 - 12:58
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Haft en 3200 i 3 veckor nu, har runt 80 timmar med den och är helt otroligt nöjd Inga konstigheter någonstans..
Har också haft en 3200 sen slutet av november, ca 200h på lampan och är jättenöjd inga problem what so ever!
Har haft en epson eh-tw3200 sedan december, har gått ca 110 h. Den fungerar utmärkt! 
Vad bra, jag hade nästan gett upp hoppet! =)
Postad 29 januari 2011 - 17:14
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
..får fylla på med att jag har haft min 3600 sedan november, 100 timmar på lampan och inga bekymmer alls. jag är mycket nöjd...
Postad 29 januari 2011 - 18:07
drivers
-
drivers
-
Användare
-
-
189 inlägg
Tjena...
Har funderat på den här projektorn. Jag har 4 meter från bakre väggen till väggen där duken ska sitta och undrar om det skulle funka med en duk på typ 110"?
Nån som har nåt liknande och fungerar bra?
Tacksam för svar
Postad 29 januari 2011 - 18:14
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tjena...
Har funderat på den här projektorn. Jag har 4 meter från bakre väggen till väggen där duken ska sitta och undrar om det skulle funka med en duk på typ 110"?
Nån som har nåt liknande och fungerar bra?
Tacksam för svar
Det är inga problem enligt kalkylatorn här.
Postad 29 januari 2011 - 18:20
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
jag har haft min 3200 i två månader nu och den har gått 80 timmar. Inga problem och den är hur underbar som helst.
Postad 30 januari 2011 - 00:11
drivers
-
drivers
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det är inga problem enligt kalkylatorn här.
Grymt, tackar  ... då blir det nog att köra på en 120" till och med  ...
Postad 30 januari 2011 - 13:24
Unregistered76725b1e
-
Unregistered76725b1e
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Även jag har en 3200 som fungerar ypperligt! Dock bara kört den ca 10 tim än så länge men väldigt nöjd med den hittils
Postad 30 januari 2011 - 14:30
pompedompe
-
pompedompe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Skönt med lite positiva tankar. Beställde hos elgig nu på morgonen 9590:-, bara hålla tummarna att de får in den något tidigare än vad de själva tror =)
Har idag en 90' ramspänd kingpinduk men har en större manuell duk. DOCK är den något krökt på vissa ställen, hur störande upplever man en "ickeslät" duk?
Redigerat av pompedompe, 30 januari 2011 - 14:30.
Postad 31 januari 2011 - 00:13
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Skönt med lite positiva tankar. Beställde hos elgig nu på morgonen 9590:-, bara hålla tummarna att de får in den något tidigare än vad de själva tror =)
Har idag en 90' ramspänd kingpinduk men har en större manuell duk. DOCK är den något krökt på vissa ställen, hur störande upplever man en "ickeslät" duk?
Under filmtittande märker jag inte av min något buktande duk öht.
Postad 31 januari 2011 - 14:25
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Har idag en 90' ramspänd kingpinduk men har en större manuell duk. DOCK är den något krökt på vissa ställen, hur störande upplever man en "ickeslät" duk? Det jag lagt märke till mest på ickesläta dukar är "svängande" panoreringar. En panorering horisontellt blir inte helt rak, utan man ser att bilden svänger i en båge. Störande, men går att leva med...
Postad 31 januari 2011 - 19:31
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Är det någon mer än jag som upplever att den röda färgen i cinnema läget är extremt röd, nästan lysande. Har kallebrerat med DVE HD Basic och där ser det bra ut. Men när jag kollar på film så tycker jag att det är för mycket rödfärg.
/Niklas
Postad 01 februari 2011 - 18:39
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag gick emot rådande expertis och köpte en duk innan projektorn
Det var så bra pris på den på blocket att jag bara måste slå till
En Kingpin ES200. Alltså ca 88". En lite äldre modell av Kinpin duken. Den har en gain på 0.85.
Undrar nu om jag gjort bort mig helt då alla nya dukar verkar köra en gain på 1.0?
Klart svärtan blir lite bättre på en 0.85 gain men ljusa saker kanske inte bli så bra istället?
Nån som har en 3200 med en 0.85 gain duk och kan säga hur det blir?
Postad 01 februari 2011 - 19:24
walkiii
-
walkiii
-
Mästare
-
-
3 023 inlägg
Det jag lagt märke till mest på ickesläta dukar är "svängande" panoreringar. En panorering horisontellt blir inte helt rak, utan man ser att bilden svänger i en båge. Störande, men går att leva med...
Upplevde samma sak på min gamla duk. jag blev vansinnig o köpte mig en tab-tension istället. problemet löst.
Postad 03 februari 2011 - 10:06
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Fråga: jag har en gammal sony hs60 som jag kör med i ett vitt stort rum med många fönster. Och på en ljus dag så går den knappt att använda pga att den är så ljussvag. Men på mörka kvällar är den bra. Speciellt svärtan är sjukt bra. Men skulle vilja ha full hd plus en ljusstarkare projje. Men hur är svärtan på denna när man kollar film när det är mörkt ute? Pallar inte med för risig svärta då jag tycker det är en av de absolut viktigaste sakerna i "bilden".
Postad 03 februari 2011 - 19:39
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Epsonsupporten var inte riktigt så smidiga och snabba som jag hoppats, läst för mycket på amerikanska forum antar jag där läget verkar vara ett helt annat. Tagit över 1v. sedan första mailet och de frågar fortfarande i princip samma sak och ber mig skicka bilder, trots att jag påvisat problemet med "den röda fläcken" 2 gånger genom olika bilder med olika bildkällor osv.
När man sedan försöker ringa dem har svenska supporten inte tid och den engelsktalande man får prata med kan självklart inte hjälpa till då loggen kring ärendet är skrivet på svenska, såklart. De ringer inte heller upp som de säger att de skall.
Börjar bli lagom less nu, visst att TW-3200 inte räknas till de högkvalitativa segmentet, men nog sjutton bör man kunna önska en fullt fungerande apparat för pengarna? Jag överlever ju med dynamiska läget sålänge såklart, men det känns fortfarande sådär. Läste att någon på AVS-forum påstod att fenomenet försvann efter ~200h, är det så vore det väl okej antar jag, men då är min DOA-tid utgången och jag får gå på "vanliga garantitiden", även om det verkar kvitta helt och hållet från Epsons sida.
Bara lite heads up för folk som kan behöva kontakta supporten i framtiden.
Postad 03 februari 2011 - 20:30
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Fråga: jag har en gammal sony hs60 som jag kör med i ett vitt stort rum med många fönster. Och på en ljus dag så går den knappt att använda pga att den är så ljussvag. Men på mörka kvällar är den bra. Speciellt svärtan är sjukt bra. Men skulle vilja ha full hd plus en ljusstarkare projje. Men hur är svärtan på denna när man kollar film när det är mörkt ute? Pallar inte med för risig svärta då jag tycker det är en av de absolut viktigaste sakerna i "bilden".
Jag skulle tro att svärtan inte är sämre i alla fall. Jag kan jämföra med en annan lcd-proj från 2005, Sanyo Z4. TW3200 har ungefär samma svärta som den fast med irisen avslagen. Z4an är helt beroende av irisen, annars blir svärtan för kass. Utan iris på TW3200 så är svärtan OK i 95 av alla scener, det är bara i riktigt mörka scener den behövs och då blir det helt ok. Dock är det inte riktigt den där becksvärtan men helt OK. Självfallet har TW3200 mycket högre simultankontrast och bilden upplevs klarare och djupare. Färgerna är oerhört mycket bättre. Vad jag vill minnas så var Z4an jämförbar bildmässigt med HS50. Nu kanske HS60 är bättre men så mycket bättre är den nog inte? För den ska vara ganska så mycket bättre för att vara ens i närheten av prestandan som en TW3200 ger.  Mina inställningar på TW3200an som påverkar svärtan (kalibrerad mha http://www.avsforum....d.php?t=948496)Brightness -8 Gamma 2.4 7000 K färgtemp Ska tilläggas att jag kör HDMI extended och matar ut videonivåer 16-235 på "Cinema"-läget. Detta för att inte BTB och WTW ska klippas.
Redigerat av Dafve, 03 februari 2011 - 20:55.
Postad 03 februari 2011 - 22:39
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Dafve: Ok låter bra. Köpte ju HS60 just för att den var bland det bästa på marknaden då, när det kom till svärtan. Kommer ihåg brorsan som hade en AE700 och herregud vilken skillnad det är i just svärta. Dock som sagt så är ju den jag har minst sagt bristfällig i ljusstyrka. Denna projektor är iaf högintressant. Kolla priset liksom, helt sinnessjukt billigt  .
Postad 03 februari 2011 - 22:50
petrovskipalanski
-
petrovskipalanski
-
Rookie
-
4 inlägg
Tänkte passa på att fråga lite mer erfarna projektister (finns det något sådant ord?) om lite hjälp. Har haft min porjektor i 2 månader nu och är super nöjd. Allt har fungerat underbart men jag har ett litet problem. Jag har min HTPC kopplat via en Onkyo TX-SR608 och har problem med mina färger. En längre tid var den gröna extremt osynkad jämför med de andra färgerna. Det vill säga att allt som rörde sig snabbt och var ljust eller vit färgat fick en grön nyans. Tycker även att färgerna i sig verkar lite "off" om jag däremot slänger på min Xbox 360 eller ps3 får jag inga sådana fel. Kan det vara någon inställning jag missat på projektorn eller ligger felet antagligen i recievern?
Har testat att byta hdmi ingång till de som "funkar" med tex min Xbox men så fort jag kopplar in datorn via den hdmi ingången blir det samma fel. Detta kanske är fel forum att ställa en fråga som kanske handlar om en reciever men jag hoppas att någon med en liknande setup kunde ge några tips!
Postad 03 februari 2011 - 23:25
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har testat att byta hdmi ingång till de som "funkar" med tex min Xbox men så fort jag kopplar in datorn via den hdmi ingången blir det samma fel. Detta kanske är fel forum att ställa en fråga som kanske handlar om en reciever men jag hoppas att någon med en liknande setup kunde ge några tips!
Du nämner inte om det blir bra om du kopplar HTPC:n direkt till projen. Om du inte provat det så kan du ju i så fall räkna bort recievern om det ser lika illa ut då. Sen kan du ju in och kika i graffekortets inställningar. Brukar finnas en bunt för färger mm. Och det är Overlay (Video i CCC för ATI kort) inställningen som är viktig för filmvisning.
Postad 04 februari 2011 - 01:12
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Har nu kört denna Pj i ca: 150h och anser den inkörd och inställd!
Mina tankar:
*Känslig för lensshift, jag hade min ganska kraftigt snedplacerad i början vilket krävde mycket lensshift förskjutning och det resulterade i allmänt dålig fokus/skärpa, trodde först det handlade om missalignement av panelerna (kanske är så ändå) men efter mer spot on montering så försvann nästan detta problemet helt, men har fortfarande problem med fokusproblem av bildytan, men helt ok för pengen anser jag!
Bilden:
Svärtan lämnar en del att önska, efter lite kalibrering får man den ok, men då gäller helt mörkt rum, jag kan säkert inte få till det optimalt då mitt biorum har ljust golv, ljusa väggar och ljust tak... wtf tänkte jag på när jag målade om för 6 månader sen!!??
Men här igen får man tänka på pengen man gav för denna ljuskanon! (och då har jag ändå en Grey duk)
Ljudet:
Vid ren filmvisning aka. bio är den väldigt bra, men ska man spela spel typ Ps3/pc/xbox osv så vill man ha mer tryck i bilden och då åker även db´n upp ett snäpp, kör man actionspel så besvärars man inte, men civilisationliknande spel kan bli lite jobbiga i längden, då rekommenderar jag iaf, annan musik som stör ut fläktljudet!
Vet inte riktigt vilken mer parameter jag ska skriva om!? den är lätt att handskas med rent menymässigt och man kan väl säg att man får vad man betalar för, varken mer eller mindre!
En liten kvalisortstanke jag får är att den Sony VPL-HS20 (1366*768) jag hade för 8 år sedan som jag köpte för 36k andades mer kvalité än denna epson!
Vill du ha riktig kvalité så får du nog kliva upp ett par snäpp ekonomiskt, men samtidigt så tycker jag denna Pj är riktigt mycket bang 4 the buck!
Postad 04 februari 2011 - 13:42
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har nu kört denna Pj i ca: 150h och anser den inkörd och inställd!
Mina tankar:
*Känslig för lensshift, jag hade min ganska kraftigt snedplacerad i början vilket krävde mycket lensshift förskjutning och det resulterade i allmänt dålig fokus/skärpa, trodde först det handlade om missalignement av panelerna (kanske är så ändå) men efter mer spot on montering så försvann nästan detta problemet helt, men har fortfarande problem med fokusproblem av bildytan, men helt ok för pengen anser jag!
Skumt dedär, för jag använder nästintill hela den vertikala lensshiften och skärpan försämras inte vs. om jag inte använder något lensshift alls. Fick f.ö. DOA-nummer av Epson idag äntligen, så inwarehouse ska byta ut min demo-projektor mot en ny när de kommer in någongång i framtiden. Leveransdatumet verkar flyttas fram för var dag som går dock, lite oroväckande
Postad 04 februari 2011 - 18:34
ehrencrona
-
ehrencrona
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej alla,
fick idag äntligen hem min TW3200 efter otålig väntan. Första intrycket är positivt trots att jag bara skjuter upp bilden på en vit vägg (duk kommer inom kort). Jag märker dock redan nu av knallgröna linjer (en pixel bred) ut med de yttersta gränserna av bildytan. Vad kan detta bero på? Känner mig sådär sugen på att skicka tillbaka projjen efter att jag väl fått den
*problem solved*
Mbh // Eric
Redigerat av ehrencrona, 04 februari 2011 - 19:08.
Postad 04 februari 2011 - 18:55
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hej alla,
fick idag äntligen hem min TW3200 efter otålig väntan. Första intrycket är positivt trots att jag bara skjuter upp bilden på en vit vägg (duk kommer inom kort). Jag märker dock redan nu av knallgröna linjer (en pixel bred) ut med de yttersta gränserna av bildytan. Vad kan detta bero på? Känner mig sådär sugen på att skicka tillbaka projjen efter att jag väl fått den
Mbh // Eric
Kolla konvergensfel på projektorn med följande testmönster http://www.scarse.or...onvergence.htmlLadda hem bilden med svart bakgrund och projicera den mot olika delar av bilden. Kontrollera hörn och kanter framförallt. Är projektorn perfekt "alignad" så möts alla horisontella & vertikala linjer av olika färger mot varandra utan förskjutning. Man kan ju misstänka att grönt sticker ut. Som referens har jag lagt upp en bild på konvergensen på min TW3200 https://www.minhembi...howtopic=275462Har du betydligt sämre än så kanske reklamation är på sin plats?
Postad 04 februari 2011 - 22:59
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hej alla,
*problem solved*
Mbh // Eric
Problem solved? Vad gjorde du?
Postad 04 februari 2011 - 23:14
Nordin87
-
Nordin87
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hejsan alla tw3200 ägare. blir själv en ägare imorgon men jag har några frågar till er.
ska köpa en 104" kingpin duk 1.0gain. . kommer att skjuta bilden ungefär 5.5m. då jag får anpassa mig lite efter sambon 
duken kommer hamna på en höjd från golv. 80cm. och sluta ungefär 15 cm från tak. är det någon nackdel? på vilken höjd ska jag då montera projektor??? eller spelar det kanske ingen roll när det är lenshift?? å vad tror ni och om ett kastavstånd på 5.5 är det för långt för 104"? om man ser till bildkvaliten.
tackar för snabba svar
Redigerat av Nordin87, 04 februari 2011 - 23:39.
Postad 05 februari 2011 - 14:10
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej!
Jag blir galen på min projektor. Har försökt kalibrerat hur många gånger som hällst. Har använt DVE HD basic och tycker då att jag får till en bra bild. Även test-filmerna på skivan ser bra ut, förutm hudtonerna som är för röd-rosa.
Men när jag ska titta på film så blir det helt fel. Bilden känns gul-brunaktig och färgena är för skarpa. Specielt röd och gul. Tycker även att jag har ett dåligt "ljus-klipp" i bilden samt att den känns ganska oskarp.
Mina inställningar:
Colormode: Cinema
Brightness: -10
Contrast: 0
Colorsaturation: 0
Sharpness: Advanced: 0
Color temp: 6500
Skintone: 3
Advanced....
Gamma: 2.4
RGB:
Offset R: -5
Offset G: 0
Offset B: -7
Gain R: -1
Gain G: -1
Gain B: 0
RGBCMY: Default
Power: Normal
Autoiris: Off
Signal:
2-2 Pull-Down: on
Advanced:
Noise reduction: 1
Epson Super White: off
Overscan: off
HDMI Video Range: Expanded
Alla andra inställningar är default.
Övrig utrustning:
Panasonic BD-55 (HDMI Range är Normal)
Yamaha RX-v1900
Audioquest Pearl HDMI-HDMI 12m
En HDMI splitter samt supra HDMI-HDMI 2M
Är det någon som har något förslag?
MVH
Niklas
Redigerat av ***nicke69***, 05 februari 2011 - 14:11.
Postad 05 februari 2011 - 18:59
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Puh, hämtade min tredje 3200:a igår. Än så länge är bilden felfri. Jag hoppas detta fortsätter då jag inte orkar byta fler gånger.
Postad 06 februari 2011 - 00:22
Unregistered99f076a3
-
Unregistered99f076a3
-
Forumräv
-
-
800 inlägg
Har testat min i ca 4 timmar. Inga fel vad jag kan se.
Hoppas den håller i många timmar
Postad 06 februari 2011 - 01:59
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Efter mkt velande blev det en TW3200 då jag nyligen fick sålt min gamla trotjänare TW700.
Jag såg nästan hela Epsson range av modeller vid en mässa för ett par månader sedan.
Av det lilla jag såg tyckte jag att 3200, konstigt nog, gav bättre bild än TW3600? Döm min förvåning...
Epsons 4000 och 5000 modell var givetvis mkt vassa, men jag tyckte ändå inte att 3200 gjorde bort sig för de här pengarna.
Sagt och gjort, idag blev det en TW3200, trots allt skit jag hört om olika saker såsom gröna linjer, pixelfel, konvergens mm.
Nu har iallal fall projjen brunnit i tre timmar och än så länge, peppar peppar, har inget fel uppenbarat sig.
Netonnet säljer projen för 9680 kr, vilket jag tyckte var helt ok.
Bilden är fantastisk när man kör BD.
Idag gjorde jag en liten liten kalibrering utifrån vad jag läst på de Amerikanska forumen.
Mina inställningar blev bla:
-Bio mode
-Ljusstyrka 0
-Kontrast -5
-Färgmättnad 2
-Färgton 3
-Skärpa Standard
-Ftemp 7500
-Hudton 3
-Automatisk bländare AV
Epson Super white ON
GAMMA 2.4
Helt ok bild för att vara en snabbkalibrering.
Jag kommer garanterat att får göra om ngt när lampan brunnit runt 100h.
Än så länge är det frid och fröjd. Kan bara hoppas att turen håller i sig.
Ps. Jag har bara ett litet problem. Har hängt projen i taket och tyvärr visas bilden med sorgekantar högst upp i vardera högra hörn. Det har inte med projen att göra, utan snarare med hur jag hängt upp enheten.
Ngn som har tips på hur man ska få bilden helt spikrak, trots att projen hänger i taket?
Jag upplevde inte som att jag hade lika stora problem med min TW700, men jag förmodar att jag tiltat den projen ngt annorlunda...
TW 3200 är ett monster, rent storleksmässigt, om jag gämför med mina TW700, he he.
Må bäst alla ägare till TW3200!
G
Postad 06 februari 2011 - 09:05
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Vad menar du med sorgekanter? Det är viktigt att man hänger helt plant i ALLA lägen. Jag har ett vattenpass när jag hänger upp så jag ser så den inte tiltar fram/bak eller i sidled, den måste vara helt plan. Sen justerar du med lensshift och då blir det perfekt.
Postad 06 februari 2011 - 14:51
Unregistered5b498a2a
-
Unregistered5b498a2a
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena!
Sitter i funderingar på en 3200:a och försöker komma fram till vilka mått man kan få på bilden på ett kastavstånd på 5.5 meter...
Är det ngn som har den på detta avstånd?
vad har ni för stl på duken?
//DB
Postad 06 februari 2011 - 14:58
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tjena!
Sitter i funderingar på en 3200:a och försöker komma fram till vilka mått man kan få på bilden på ett kastavstånd på 5.5 meter...
Är det ngn som har den på detta avstånd?
vad har ni för stl på duken?
//DB
En sida bak har du länk till kalkylatorn du behöver.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|