för att kunna byta linsläge utan att behöva trycka på ett antal kommandon på originalfjärren?
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 juli 2011 - 18:01
för att kunna byta linsläge utan att behöva trycka på ett antal kommandon på originalfjärren?
Postad 25 juli 2011 - 09:31
Vad säger du? problem att vända på den. Inte mer problem än någon annan projektor.
Det jag tror han menar/har läst,är att Panasonic PTA-E 4000 har en liten brist i linsen som gör att bilden är lite oskarp nertill på bilden,och att det syns om man vänder på projektorn,för då blir ju det som är lite oskarpt, upptill istället.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 25 juli 2011 - 09:31.
Postad 25 juli 2011 - 17:17
Hmmm... Det har jag inte hört talas om tidigare.

Nicke nyfiken
Postad 29 juli 2011 - 13:40
Detta har vi pratat om flera gånger tidigare i tråden.
Har även minst 1 bekant som har sett samma sak.
Syns tydligast med vit text på svart bakgrund, texten flyter ut lite mer i det svarta ju mer man lens shiftar.
Själv var jag inne på att bygga en låda att fästa i takfästet som projektorn kunde stå i på "rätt håll".
Men jag har inte orkat ta tag i det, tänker jag inte på problemet så märker jag det inte heller, det är inte direkt så att det syns när man spelar upp en film.
Postad 29 juli 2011 - 15:09

( Alternativt att gubben inte fattat att det var ett generellt problem utan trott att det var relaterat till enstaka exemplar. )
Postad 30 juli 2011 - 19:28

Hallå,
Är nu ägare till ovan projje.... dock med ett problem...
1, Bilden ligger rätt i överkant från övre hörn till hörn.
2, Längst ner till vänster ligger bilden oxå i hörnet, men vandrar sedan uppåt.. Alltså höger bildhörn ligger ca 4-5 cm för högt från dukhörnet
Jag kör med en 104" duk, matar med Playstation genom Onkyo 809 reciever.
Duken hänger rakt, projjen sitter i centrum och alla avstånd stämmer. Bifogar en, bild som det är svårt att se, men ni förstår nog problemet iaf.
Ngn som har ngn idé vad som kan vara fel ??
Tacksam för hjälp
Mattias
Redigerat av Unregistered38703, 30 juli 2011 - 20:03.
Postad 30 juli 2011 - 23:26
/karra
Postad 31 juli 2011 - 03:59
Postad 31 juli 2011 - 10:19
Eftersom bilden uppenbarligen är smalare till höger så är projektorn antagligen riktad något lite åt vänster.
Jag skulle ha provat följande:
Vrid projektorn något åt höger. Då kommer höjden på den högra sidan av bilden att öka något.
Med det följer förstås att bildens överkant då kommer att ligga något för högt till höger.
Du får ju då justera ned bilden genom att justera det högra benet på själva projektorn.
Använd sedan lensshift för att få tillbaka bilden på rätt position på duken.
Berätta hur det går!
Postad 07 augusti 2011 - 14:43
Postad 07 augusti 2011 - 14:52
elis
Redigerat av eliselis, 07 augusti 2011 - 14:53.
Postad 07 augusti 2011 - 17:25
Troligtvis dammkorn på en av panelerna
elis
Kan man gör nått åt det eller?
Postad 07 augusti 2011 - 18:37
Postad 07 augusti 2011 - 18:41
Sök o i skolen finnaKan man gör nått åt det eller?

Mvh
Marcus
Nä, AE4000 är ingen 3d projektor o stödjer därmed inte heller 120Hz. Efterföljaren, som ännu inte finns, kommer däremot att så göra.försökt få reda på om projjen stödjer 120hz.. hittar ingenstans.. vill använda nvidia 3D vision...
Mvh
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 07 augusti 2011 - 18:52
Postad 07 augusti 2011 - 19:03
Tja, om det står på prisjakt så måste det ju vara så, för där stämmer ju allt...vem e de som skrivit 120hz på prisjakt då?.. nä en tjock tv e inte 3D heller men har långt bättre uppdateringsfrekvens, därför använder många hardcore pc gamers tjock skärmar

På digitala skärmar(och projektorer) så är det mycket ovanligt att de stödjer högre uppdateringsfrekvens, jämfört med gamla crt skärmar som fungerar på ett annat sätt.
Mvh
Postad 07 augusti 2011 - 19:11
Postad 21 augusti 2011 - 15:29
Har använt min projektor någon dag nu och bilden är toppen men jag hör ett surrande från projen hela tiden, ett högfrekvent ljud typ som buzzing.
Är detta normalt ?

Min första projektor så jag har inget att jämföra med.
//Magnus
Postad 21 augusti 2011 - 15:39
Hej !
Har använt min projektor någon dag nu och bilden är toppen men jag hör ett surrande från projen hela tiden, ett högfrekvent ljud typ som buzzing.
Är detta normalt ?![]()
Min första projektor så jag har inget att jämföra med.
//Magnus
Är det inte fläkten då? Den låter mer i normalläget för lampan än eco, vilket läge använder du?
Fast högfrekvent borde det ju inte vara då iofs...
Postad 21 augusti 2011 - 15:46
Problemet finns bara på vissa exemplar dock.
Postad 21 augusti 2011 - 16:09
Det är inte fläktljudet, ballast är mer troligt då.(ljudet kommer från höger utblås sett fram i från)
Skall jag ta kontakt med återförsäljaren tycker ni, eller det är något man får leva med ?
/Magnus
Redigerat av Unregistered1669805e, 21 augusti 2011 - 16:10.
Postad 21 augusti 2011 - 17:34
Redigerat av ljudnisse, 21 augusti 2011 - 20:24.
Postad 27 augusti 2011 - 17:53
Tomas // Uppsala
Postad 16 september 2011 - 06:15
http://panasonic.net...roducts/ae7000/
Jaha och jag som hade tänkt uppgradera min 7år gamla PT-AE500 med 4000 serien, kanske värt att vänta och se priset på 5000 nu då.
Edit: Sorry såg nu att det finns en tråd för den nya AT5000.
Redigerat av Posti2ggr, 16 september 2011 - 06:23.
Postad 19 september 2011 - 10:09
/J
Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 19 september 2011 - 11:54.
Postad 20 september 2011 - 07:22
/J
Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 20 september 2011 - 07:23.
Postad 20 september 2011 - 11:43
Jag har ju haft min 500 i snart 8år och den har fungerat klockrent, klart jag har några dammpartiklar men dom synns bara vid en riktigt kolsvart bild eller sluttexten.
Alla projektorer har säkert problem med något, 5000 skulle ha sluten optik och det låter ju kanon så man slipper damm men samtidigt att betala dubbelt så mycket för det är ju väl häftigt. Ser inte just nu att jag skulle vilja ha 3D men man vet ju aldrig. Jag ska fundera några dagar till och läsa igenom denna tråden en gång till

Postad 20 september 2011 - 12:17
Den nya at5000 har inte sluten optik som jag förstått det, utan ett eget nytt filter som ska klara att fånga upp dessa små dammkorn. Tiden lär väl visa om det funkar.
Ska du använda 2:35 duk? Om inte så finns det ju en uppsjö av olika projjar att kika på, även några nya modeller kommer ligga i din prisklass i så fall. Bättre eller sämre får väl tiden visa, men är du osäker så avvakta lite. Panasonic kommer ju med en billigare modell utan 3d också.
Hade även jag en ae500 tidigare, och bildmässigt mellan de 2 så är det enorm skillnad!

Vet inte vad du har för duk eller rum. Men i ett vardagsrum så skulle jag hellre köpt en högkontrastduk och en ae4000, istället för en enkel vit duk och en at5000.
Postad 20 september 2011 - 13:40
Jag förstår inte riktigt det här med dukar, när jag började intressera mig för projektorer (länge sedan

Mina förhållanden är inte optimala eftersom jag klämmer in duken mellan väggen och en dörrpost, exakt 251cm bredd, vilket resulterat i att jag har en 4:3 duk på 234cm bredd på filmytan (duken är ifrån Netonet). Så varför har jag då en 4:3 duk? Jo Formel 1 sänds i 4:3 (i alla fall gjorde det på min gamla parabol mottagare) och som F1 fan så ser jag all träning, kval och loppen på DUK. Naturligtvis får man ju sämre kontrast på en 4:3 duk när man tittar på en 16:9 film eller än värre på en 2:35 film.
Jag har läst lite om andra projjar allt eftersom jag sett personer nämna dom i den här tråden och precis som alla TV apparater så verkar alla projektorer ha fördelar och brister. 3D känns det som jag klarar mig utan just nu så det är nog som du säger att det är bättre att välja 4000 och en bättre duk, om jag nu hittar nån sån 4:3 duk

Tittar ju även på förstärkare, högtalare och Blueray spelare också så då kan det vara bra att spara lite pengar på projektorn. Och om du tycker att det var en stor skillnad mellan AE500 och 4000 så borde det räcka långt. Nästan lite pinsamt att fortfarande köra med en AE500 men den fungerar ju bra, bara att det är 1280x720 på den och 1920x1080 på TV'n som stör mig för det lirar inge bra mot min HTPC.
Postad 20 september 2011 - 14:56
Angående formatet så skulle jag nog satsa på 16:9 ändå och låta det bli mörka kanter på sidorna de få gånger du tittar på 4:3. Har svårt att tro att det finns sändningar som visas i det formatet idag, iaf nyinspelade. Eje Elgh å grabbarna kör hitech nu

En läcker kombo för detta kan nog vara en epson 3200 (ljusstark) och en euroscreen react duk på ca 110 tum, ramspänd om det funkar för dig (billigast). Detta skulle landa på ca 20k hos en schysst försäljare. Då har du en bild som vida överstiger din referenser idag.
Om du berättar vart du bor, så kan vi peka på närmaste hembiobutik som kanske har denna kombo hemma att beskåda.
/karra
Postad 20 september 2011 - 15:11
F1 sänds i 16:9 och i HD nu förtiden. Det borde ett F1-fan känna till.

Surroundljud är det också men det tillför inget särskilt. Tyvärr brukar det vara lågfrekventa störljud så jag brukar kolla med subbarna avstängda.
Postad 20 september 2011 - 15:47

Har spanat in 3200 och 3600 men kommer nu inte ihåg varför jag inte fastnade för dom, 3200 kostar runt 10kSEK och 3600 12kSEK. Jag får helt enkelt ta och läsa på lite om dom. Ops Euroscreen dukarna kostade ju lite grann

Edit: Borlänge är närmsta större stad, annars är det Västerås som gäller. OBS, jag har Mörkläggningsgardiner som jag drar för när jag kollar på F1 och Film vilket gör att det blir ganska mörkt i rummet, för mörkt för att kunna sitta och äta utan att riskera att spilla.
Redigerat av Posti2ggr, 20 september 2011 - 15:53.
Postad 20 september 2011 - 16:38
/karra
Postad 20 september 2011 - 17:26

Jag återkommer med lite input när jag inhandlat.
PS! Har i alla fall beslutat att en 5000 inte är något för mig så länge jag har den här boendeformen, och det är tack vara lite mer förståelse DS!
Postad 20 september 2011 - 17:52
Postad 22 september 2011 - 07:20
Jag har lite gulaktiga punkter på min bild som syns när det är helt vitt, jäkligt störande. Jag gissar att det är damm. Detta är min tredje! 3200:a och jag funderar på att häva köpet. Trött på detta nu.Dammproblemen syns bara när bilden är helt svart, så även på ae4000. På min kommer dom och går, men inget som jag stör mig på än iaf. Hoppas inte det kommer in några större rackare bara. Har aldrig haft problem med fläktljud heller.
Den nya at5000 har inte sluten optik som jag förstått det, utan ett eget nytt filter som ska klara att fånga upp dessa små dammkorn. Tiden lär väl visa om det funkar.
Ska du använda 2:35 duk? Om inte så finns det ju en uppsjö av olika projjar att kika på, även några nya modeller kommer ligga i din prisklass i så fall. Bättre eller sämre får väl tiden visa, men är du osäker så avvakta lite. Panasonic kommer ju med en billigare modell utan 3d också.
Hade även jag en ae500 tidigare, och bildmässigt mellan de 2 så är det enorm skillnad!
Vet inte vad du har för duk eller rum. Men i ett vardagsrum så skulle jag hellre köpt en högkontrastduk och en ae4000, istället för en enkel vit duk och en at5000.
Postad 30 september 2011 - 06:51
Postad 30 september 2011 - 10:09
AE4000 är en del bättre än Epsons TW3200/3600 på många punkter, men inte på allt. Kontrasten på AE4000 är högre, med både möjlighet till bättre svärta och mer kalibrerat ljus. Det är också möjligt att kalibrera den mer korrekt i färger och vitbalans. Skärpan är däremot Epson lite bättre på, antagligen till följd av Pannas smoothscreen funktion, som smetar ut pixlarna och ger en mjukare bild. Ytterligare en punkt som Epson är lite starkare på är att på AE4000 så blir det mer distorsion i bilden när man använder mycket lensshift. Här klarar sig Epson en del bättre. Men många sätter ju ändå AE4000 inom bildhöjden för att kunna utnyttja linsminnet och då spelar det ingen roll.Är AE4000 bättre än Epsons?
Byggkvalitetsmässigt så håller de ungefär samma klass, med lite rangliga lensshift reglage, men i övrigt ganska bra bygge. Det finns dock mer konvergensfel på Epson, så jag skulle tro att AE4000 håller totalt sett en lite högre nivå på bygget.
För att veta att AE4000 är rätt val för just dig och att du kan leva, tex med den lite sämre skärpan, så behöver du så klart ut och titta på dem mot varandra.
För övrigt, med tanke på dina tidigare inlägg, så behöver du en maskin med hyfsat stor offset, lensshift är egentligen inget krav för att kunna montera hos dig. Men då är det oftast DLP maskiner som gäller och om de passar dig vet jag inte, men har man inga problem med regnbågar, så får du ofta en lite högre kontrast och bättre skärpa med den tekniken. Men om det är ett krav med linsminne, så är det enbart AE4000 du har att välja på i den klassen. Men det hade du ju inte på din gamle Epson, så jag vet inte om det är ett krav eller önskemål för dig och om du överhuvudtaget har en 21:9 duk? Mitus HC4000 tex har en budgetlösning för 2.35:1, men det är en helt annan historia.
MVH
Redigerat av Marcus_TheRock, 30 september 2011 - 10:13.
Postad 30 september 2011 - 10:56
Lensshift vill jag ha för att det fungerade så smidigt att justera bilden perfekt tillsammans med min 3200 men är alternativet att skaffa ett längre takstativ (kostar kanske inte så mycket) så är det ok.
Jag har ju även blivit väldigt intresserad av 2.35 och då verkar 4000 vara väldigt bra och prisvärd men det känns lite trist att betala så mycket pengar för en "gammal" modell. Dessutom har jag ju ingen 2.35-duk idag och även om jag köper en billigare variant så tillkommer en del tusenlappar.
Så just nu lutar det åt Epson 5900 (den kommer väl till min spelkväll??) och eventuellt komplettera med ett längre takstativ och sen i framtiden kanske skaffa en 2.35-duk men justera linsen/zoomen manuellt.
Det viktigaste för mig är att VETA att jag kan skaffa en 5900 och få bilden rätt placerad på duken men med reservation för längre takstativ.
Postad 07 oktober 2011 - 16:19
Jag är ju intresserad av 4000 (som är ok i pris jämfört med 5000), mycket tack vare lensmemory så jag kan använda en 2.35-duk.
Fick även se Euroscreens react-duk och där var det verkligen skillnad på bild. Så som många av er säger så kan det vara värt att lägga ner mer pengar på just duken.
Sammanfattningsvis så vill jag ha 4000 med en 2.35-duk med react! Men... det kostar mer pengar än min 3200-proj. Får se hur jag gör.
Postad 07 oktober 2011 - 20:30
Postad 09 oktober 2011 - 09:03
Postad 09 oktober 2011 - 10:36
Jag förstår inte riktigt värdet man får på storleken. Om Jag ställer in avstånde, tex 3m, så får jag ett fast värde på bildstorleken. Är det det absolut största jag kan få eller går det inte att zooma så bilden blir större?
Ställ in AR till 2.35:1, Throw distance till 3m, bocka i diagonal range i zoomrutan; då får du max bildstorlek 95", min bildstorlek 49" (för att se tum ändra till imperial).
Vill du ha 100" 2.35:1 så är min avstånd 3,16m. 109" (som jag har) 3,45m. osv...
Jag har precis monterat om min proj och har nu 380 cm till duken.
Postad 09 oktober 2011 - 13:03
Ställ in AR till 2.35:1, Throw distance till 3m, bocka i diagonal range i zoomrutan; då får du max bildstorlek 95", min bildstorlek 49" (för att se tum ändra till imperial).
Vill du ha 100" 2.35:1 så är min avstånd 3,16m. 109" (som jag har) 3,45m. osv...
Jag har precis monterat om min proj och har nu 380 cm till duken.
Perfekt, tack. Det var inte helt sjävklart att se spannet, minimi och max på tum-storleken på den nedersta stapeln. Men då verkar mitt rum ändå klara 98tumsduken, 2.35.
Och visst är det så att AE4000 bör placeras i mitten av duken även i höjdled för att kunna utnyttja autominnet för aspektration? Så då kanske det är bästa att ha den på en hylla längst bak i rummet istället för att skaffa ett takstativ som går lååångt ner...?
Postad 09 oktober 2011 - 13:24
Jag måste veta det innan jag köper proj och duk så det inte blir fel, jag kommer ju inte kunna byta rum i efterhand eller... (- "Älskling... jag har en ny om idé om placering av hemmabio...")
En sista grej.. är 16k ett rimligt pris för 4000 och 98" duk begagnad? Den ligger ju på Blocket nu och jag är lite intresserad.
Postad 09 oktober 2011 - 13:46
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar