Samsung A7 och A9 LCD serier
977 svar till detta ämne
Postad 13 december 2008 - 14:46
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tjo!
Har själv en 46" A766 och var till en början riktigt nöjd. Hade innan dess en 46" A656 men efter att ha fått döda pixlar vid leverans lämnade jag tillbaka den och bytte upp mig. Och så var allt frid och fröjd.
Trodde jag..
Då och då hörs ett relativt högt knäckande/knackande ljud från TV:n. Är riktigt irriterande både när jag spelar spel via PC och ser på TV. Har den uppsatt mot väggen, kontrollerat alla skruvar/fästen, lossat och skruvat åt men inget hjälper. Hade inte detta problem med min tidigare TV.
Sen så har det mer och mer börjat uppstå konstiga streck på A766 när jag spelar spel, som om bilden inte hänger med., svårt att förklara.. Och det har på senare dagar, blivit värre. Får numera huvudvärk och ont i ögonen när jag spelar.
TV:n är inställd på Game-mode, eller rättare sagt, Spel läge, Har TV:n kopplad mot DVI-HDMI på HDMI2 och har bytt namn på HDMI2 till PC men inget av ovanstående har på något sätt överhuvudtaget hjälpt det minsta.
Någon som har ett hum om vad som kan behöva göras? Börjar mer och mer ångra mitt köp vilket är riktigt ledsamt för att vara helt ärlig.
//Johnny.
Postad 14 december 2008 - 01:08
Daint
-
Daint
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Fick hem min 46" A966 nu i veckan, och jag måste säga att jag är mäkta imponerad av bildkvalitén.
Och det så kallade "input-lagget" som nämns flitigt i tråden när man lirar PS3 är inget jag märkt över huvud taget.
Har testat lite olika spel som t.ex. NHL 09, FIFA 09, Race Driver: Grid, Battlefield: Bad Company och har inte märkt av något lagg alls.
Hittills är jag som sagt mycket nöjd.
Postad 14 december 2008 - 10:27
Docskygazer
-
Docskygazer
-
Rookie
-
7 inlägg
Så glad jag blir att läsa att du är nöjd med din 46" 966. Har nyss besatällt en likadan efter oerhörd beslutsvånda. Får förhoppningsvis hem den under veckan.
Postad 14 december 2008 - 13:29
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Tjo!
Har själv en 46" A766 och var till en början riktigt nöjd. Hade innan dess en 46" A656 men efter att ha fått döda pixlar vid leverans lämnade jag tillbaka den och bytte upp mig. Och så var allt frid och fröjd.
Trodde jag..
Då och då hörs ett relativt högt knäckande/knackande ljud från TV:n. Är riktigt irriterande både när jag spelar spel via PC och ser på TV. Har den uppsatt mot väggen, kontrollerat alla skruvar/fästen, lossat och skruvat åt men inget hjälper. Hade inte detta problem med min tidigare TV.
Sen så har det mer och mer börjat uppstå konstiga streck på A766 när jag spelar spel, som om bilden inte hänger med., svårt att förklara.. Och det har på senare dagar, blivit värre. Får numera huvudvärk och ont i ögonen när jag spelar.
TV:n är inställd på Game-mode, eller rättare sagt, Spel läge, Har TV:n kopplad mot DVI-HDMI på HDMI2 och har bytt namn på HDMI2 till PC men inget av ovanstående har på något sätt överhuvudtaget hjälpt det minsta.
Någon som har ett hum om vad som kan behöva göras? Börjar mer och mer ångra mitt köp vilket är riktigt ledsamt för att vara helt ärlig.
//Johnny.
Samsung har tyvärr byggt in diverse fel i dessa modeller. Skälv har jag haft tre olika 766:or hemma samt testat tre olika 866:or, en 796 och ett flertalet 676......ja just det......och en 696. Samtilga av dessa har ett (minst ett bör man kanske tyvärr säga) panelfel inbyggt som bland annat ger ränder, linjer på bilden som syns i VISSA förhållnande. (testa spala ex GTA4, titta på himlen när det blir skymmning/kväll). Skapar oxå i vissa grå/bruna förhållanden en orolig/flimmrig bild som är jobbig för ögonen. Samsung SVE mörkar tyvärr fortfarande, men Samsung UK har i alla fall börjat ta sitt ansvar och erkänner nu felet, de kallar det "Hum bars" (dock inte i detta att förväxla med Hum bars som beror på extern påverkan, antenn - jordskillnad etc). I detta fall beror det på: "is caused by internal Electro Magnetic Interference resulting in scrolling bars which vary in both speed and thickness on different Hz values.” Samsungs kundhantering är verklikgen under all kritik. Själv har jag nu hävt mitt köp och ska göra retur i veckan till ÅF. Jag kommer givetvis aldrig någonsin köpa eller igen rekomendera en Samsung produkt till någon igen. Min Samsung DVD åker nu oxå på tippen bara för att dom är så ***** ovilliga att ta sitt ansvar som tillverkare. Mitt råd; lämna tillbaka skiten!
Postad 14 december 2008 - 13:48
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Samsungs kundhantering är verklikgen under all kritik.
Ah, just det. Nu om vi kunde bara hitta en enda tillverkare här i Sverige som var inte det, skulle valet vara lite lättare...
Postad 14 december 2008 - 14:23
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det har jag också hört, fast bara när TVn är avstängd. Om det är samma ljud så har det ingenting med väggfästet att göra, för min TV står på en bänk. Sen så har det mer och mer börjat uppstå konstiga streck på A766 när jag spelar spel, som om bilden inte hänger med., svårt att förklara.. Och det har på senare dagar, blivit värre. Får numera huvudvärk och ont i ögonen när jag spelar.
Är det riktiga streck eller mer som tearing?
Postad 14 december 2008 - 17:51
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det har jag också hört, fast bara när TVn är avstängd. Om det är samma ljud så har det ingenting med väggfästet att göra, för min TV står på en bänk.
Är det riktiga streck eller mer som tearing?
Oj, fick inte med att den knäcker även när TV:n är avstängd. Nu i efterhand så kanske det kan ha att göra med själva ytspänningen i chassit som utvidgas när TV:n blir varm för att sedan "knäcka till" då och då när den kyls ner då man har den avstängd. Känns ändå i mina ögon som ett fabrikationsfel då man inte ska behöva stå ut med det. Iaf inte när man har betalat 18 000kr för en TV. Vad gäller Hum Bars, läste tidigare efter att jag skrivit inlägget och fick kännedom om vad det var. Kollade då med Prince of Persia och även Dead Space vid mörja miljöer och kan då se den där flimmrigheten brusigheten, återigen svårt att förklara. Vad är en tearing? Kan kanske vara det jag upplever. Det är som osynliga streck som bryter bilderna som visas så att det ser skitfult & konstigt ut. när jag ser mig omkring.
Redigerat av Specias, 14 december 2008 - 17:59.
Postad 14 december 2008 - 17:57
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Samsung har tyvärr byggt in diverse fel i dessa modeller. Skälv har jag haft tre olika 766:or hemma samt testat tre olika 866:or, en 796 och ett flertalet 676......ja just det......och en 696.
Samtilga av dessa har ett (minst ett bör man kanske tyvärr säga) panelfel inbyggt som bland annat ger ränder, linjer på bilden som syns i VISSA förhållnande. (testa spala ex GTA4, titta på himlen när det blir skymmning/kväll). Skapar oxå i vissa grå/bruna förhållanden en orolig/flimmrig bild som är jobbig för ögonen. Samsung SVE mörkar tyvärr fortfarande, men Samsung UK har i alla fall börjat ta sitt ansvar och erkänner nu felet, de kallar det "Hum bars" (dock inte i detta att förväxla med Hum bars som beror på extern påverkan, antenn - jordskillnad etc). I detta fall beror det på: "is caused by internal Electro Magnetic Interference resulting in scrolling bars which vary in both speed and thickness on different Hz values.”
Samsungs kundhantering är verklikgen under all kritik. Själv har jag nu hävt mitt köp och ska göra retur i veckan till ÅF. Jag kommer givetvis aldrig någonsin köpa eller igen rekomendera en Samsung produkt till någon igen. Min Samsung DVD åker nu oxå på tippen bara för att dom är så ***** ovilliga att ta sitt ansvar som tillverkare.
Mitt råd; lämna tillbaka skiten!
Wow, du har då verkligen inte haft en rolig period. Jag får väl helt enkelt kolla med Fyndbörsen där jag köpte TV:n och se vad de säger. Finns det något jag kan kräva? Har haft TV:n 1 månad. Har läst i en annan tråd att man kan hävda någonting då TV:n bildmässigt inte kan leva upp till vad som anses vara skäligt för konsumenten.
Postad 14 december 2008 - 17:59
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Vad är en tearing?
Det är när halva bilden hänger inte med. Dvs, man ser "frame 100" på övre delen av tv:n och "frame 101" på nedre delen (eller tvärt om).
Postad 14 december 2008 - 19:12
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Det är när halva bilden hänger inte med. Dvs, man ser "frame 100" på övre delen av tv:n och "frame 101" på nedre delen (eller tvärt om).
Oh okey, då är det definitvt tearing jag har att göra med. Har iaf skickat iväg ett mejl till Fyndbörsen nu, får se vad dem säger. För den som är intresserad, nedan bifogar jag det jag skrev till dem: Hallå! För ungefär en månad sedan köpte jag en Samsung 46" A766 av er. Allt var frid och fröjd till en början. Men sen så började problemen komma. 1. Både när TV:n är påslagen och avslagen hörs det relativt ofta ett högt "knäckande" ljud från TV:n. Har TV:n uppsatt mot väggen, har skrivit om mina problem på Minhembio.com och har då fått svar att en annan användare har samma problem och hans TV står då på ett TV-bord. Så problemet ligger inte i väggfästet/skruvarna etc utan i själva TV:n. Detta ser jag som ett fabrikationsfel. 2. På senare tid när jag spelat spel via PC har det mer och mer uppstått tearing-effekt, alltså många osynliga streck som bryter bilden på ett konstigt och för ögat smärtsamt sätt som gjort det ohållbart för mig att spela en längre stund. Jag trodde först att det berodde på input-lagg men har gjort allt jag kan för att stänga av samtliga bildförbättringsprocesser för att få ett så smidigt flyt som möjligt. Detta har inte hjälpt på något sätt överhuvudtaget. 3. Då TV:n visar upp mörka scener kan man se ett visst flimmer/brusande och även tjockare linjer som rör sig uppåt på TV:n som går i samma färgton som bildens men att de syns tack vare flimmret/brusandet. Efter att ha betalat 18 000kr för en TV jag fått intrycket av skulle hålla hög kvalité känner jag mig nu både besviken och ordentligt lurad!! Då TV:n inte lever upp till för vad som anses skäligt ur ett bildmässigt perspektiv med hänsyn taget till den produktspecifikation som finns tillgänglig samt att den vid leverans var behäftigad med fel som ej kunnat upptäckas av mig som konsument vid varken uppackning och installation av TV samt normalt användande under en månad hävdar jag således rätten att häva mitt köp. Det är riktigt tråkigt att Samsung inte sköter sina kort rätt, då detta indirekt drabbar er vad gäller mitt förtroende och för att inte tala om alla varma rekommendationer jag lämnat till vänner och bekanta samt forum. I mina ögon är ni dock fortfarande den absolut bästa elektronik affären i hela Sverige då ni har en fullständigt oklanderlig service. Därför hoppas jag att ni sköter detta ärende på samma smidiga sätt som ni gjorde med min tidigare Samsung 46" A656 och på det viset håller uppe både mitt fötroende och er standard. Med hopp om en god fortsättning, Johnny.
Postad 14 december 2008 - 20:28
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Wow, du har då verkligen inte haft en rolig period. Jag får väl helt enkelt kolla med Fyndbörsen där jag köpte TV:n och se vad de säger. Finns det något jag kan kräva? Har haft TV:n 1 månad. Har läst i en annan tråd att man kan hävda någonting då TV:n bildmässigt inte kan leva upp till vad som anses vara skäligt för konsumenten.
Har oxå köpt mina 766:or av Fyndbören. Håller på just nu med att processa "hävning av köp" mot dem. Jag kan Konsumentköplagen utan o innan, så jag vet att rätten är på min sida. Hittils har Fyndbörsen dessutom agerat mycket väl! Imorgon väntar jag slutbeked på hävninigen, men det ska inte vara några konstigheter. Paragraferna om "fel i vara" och reglerna om "reklamationsrätt" (bland andra) ger oss full rätt att kräva en FELFRI vara! Även givetvis efter 1 månad.....faktiskt ändå upp till 3 år!! efter inköp av varan!
Redigerat av osvanberg, 14 december 2008 - 20:29.
Postad 15 december 2008 - 01:28
danloe
-
danloe
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej!
Har följt denna tråd med stor spänning! Har nu under en längre tid letat efter en ny tv och precis som många här så har jag fastnat för samsungs lcd tv-apparater. Var först inne på samsung 796 men insåg att den låg lite väl högt för mig, den jag funderar på nu är 766 som både har fått fina recensioner och dessutom gav ett bra intryck i affären. Blir dock lite orolig när man läser att flera personer skickar tillbaka sina apparater, är detta några fel som ni tyvärr drabbats av eller är detta något som alla 766 lider av? (Med fel menar jag t.ex knakande tv, hum-bars mm)
Om inte 766, så vilken tv ska man annars välja?
MVH
Daniel
P.S ignorera sista frågan om ni tycker att den blir off topic.
Postad 15 december 2008 - 11:02
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Har oxå köpt mina 766:or av Fyndbören. Håller på just nu med att processa "hävning av köp" mot dem. Jag kan Konsumentköplagen utan o innan, så jag vet att rätten är på min sida. Hittils har Fyndbörsen dessutom agerat mycket väl! Imorgon väntar jag slutbeked på hävninigen, men det ska inte vara några konstigheter. Paragraferna om "fel i vara" och reglerna om "reklamationsrätt" (bland andra) ger oss full rätt att kräva en FELFRI vara! Även givetvis efter 1 månad.....faktiskt ändå upp till 3 år!! efter inköp av varan!
Har fått svar nu från fyndbörsen där de ville att jag skulle kontakta Samsungs support först. Gjorde det och supporten sa då att angående knackningarna är det ett vanligt fenomen som gäller alla tv-apparater och som uppstår olika mycket. Svarade då att det fan är oacceptabelt att det knäcker så mycket för en TV man betalat 18 k för. Han menade då på att det är någonting man helt enkelt får ta och leva med. Men det gick dock, om man störde sig tillräckligt mycket på det sända efter en service så att dem får konstatera att det är ett fabrikations fel. Vad gäller tearing-effekten så skulle jag testa alla ingångar för att se om jag blir av med felet och även testa med en DVD spelare. Hum-bars var något som han menade kunde uppstå om man tittade på det analoga nätet. Jag kan inte se dem när jag kör via PC och spelar spel, men det jag kan se är det där brusandet/flimmrandet i mörka miljöer. Om det skulle vara så att felet inte avhjälps skulle jag ringa dem igen och boka för service. Saken är den, jag vill inte ha en till TV, jag vill häva mitt köp! Vad tror ni? Är det genomförbart? Eller måste jag nöja mig med en ersättnings TV om det skulle gå så långt? //Johnny.
Postad 15 december 2008 - 13:06
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Tycker nog att din beskrivning är lite väl överdriven.
1. Tvn gör konstiga ljud. Välkänt problem, precis som samsungkillen säger är det inget fel.
2. Humbars på tvn men de försvinner när du kör PC. Saken avgjord, det beror på störning i signalen!
3. Brusande/flimmarande i mörka partier. Känt problem med lcd. Blir bättre med bättre källa. Går att radikalt förminska om man stänger av alla bildförbättrare och kalibrerar svartnivån med DVE eller liknande.
4. Tearing i pc spel beror på din PC, ingenting annat!
4. Hävning av köpet? Shit va jobbigt det måste vara att jobba på fyndbörsen och behöva deala med dessa klagomål hela tiden....
Postad 15 december 2008 - 13:11
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har fått svar nu från fyndbörsen där de ville att jag skulle kontakta Samsungs support först. Gjorde det och supporten sa då att angående knackningarna är det ett vanligt fenomen som gäller alla tv-apparater och som uppstår olika mycket. Svarade då att det fan är oacceptabelt att det knäcker så mycket för en TV man betalat 18 k för. Han menade då på att det är någonting man helt enkelt får ta och leva med. Men det gick dock, om man störde sig tillräckligt mycket på det sända efter en service så att dem får konstatera att det är ett fabrikations fel.
Vad gäller tearing-effekten så skulle jag testa alla ingångar för att se om jag blir av med felet och även testa med en DVD spelare.
Hum-bars var något som han menade kunde uppstå om man tittade på det analoga nätet. Jag kan inte se dem när jag kör via PC och spelar spel, men det jag kan se är det där brusandet/flimmrandet i mörka miljöer.
Om det skulle vara så att felet inte avhjälps skulle jag ringa dem igen och boka för service. Saken är den, jag vill inte ha en till TV, jag vill häva mitt köp!
Vad tror ni? Är det genomförbart? Eller måste jag nöja mig med en ersättnings TV om det skulle gå så långt?
//Johnny.
Det handlar väl om två saker. Är det fel på TVn så ska tillverkaren få chans att laga produkten (två gånger tror jag till och med) och lyckas dom inte så ska du få lämna tillbaka den. Skulle dom lyckas laga den så borde du ju bli nöjd eftersom felen inte längre finns. Skulle det inte vara fel på TVn utan istället "mindre önskade egenskaper" så handlar det väl helt enkelt om vad som är acceptabelt på en ny TV idag. Vem som avgör det vet jag inte. Att ha möjlighet att bara lämna tillbaka den utan anledning ("öppet köp") antar jag inte är möjligt eftersom du har haft den så pass länge. Osvanberg kan nog det bättre. För övrigt så har jag också köpt min på Fyndbörsen, men jag köpte två stycken 52A766 och fick ett bättre pris. Nu har jag inga planer på en återlämning, men OM jag skulle vilja det, måste jag lämna tillbaka båda? Kännas ju lite dumt att köpa flera för att få ett bättre pris och sen slutar det med att man bara köper 1 ändå.
Postad 15 december 2008 - 13:17
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Om inte 766, så vilken tv ska man annars välja?
Jag är fortfarande nöjd med min A766 eftersom bilden är riktigt ###### bra. Men annars kostar väl Pioneer Kuro inte så mycket idag, även om jag själv är skeptisk till plasma (har inte sett just en Kuro på riktigt). Sista alternativen är nog Sony W4500 (istället för A766) och X4500 (istället för A966). Min rekommendation är att du satsar på en A766 och kontrollerar så att du har öppet köp och verkligen undersöker TVn under den tiden. Då är det inga problem att lämna tillbaka den OM du skulle vara missnöjd.
Postad 15 december 2008 - 13:36
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tycker nog att din beskrivning är lite väl överdriven.
1. Tvn gör konstiga ljud. Välkänt problem, precis som samsungkillen säger är det inget fel.
2. Humbars på tvn men de försvinner när du kör PC. Saken avgjord, det beror på störning i signalen!
3. Brusande/flimmarande i mörka partier. Känt problem med lcd. Blir bättre med bättre källa. Går att radikalt förminska om man stänger av alla bildförbättrare och kalibrerar svartnivån med DVE eller liknande.
4. Tearing i pc spel beror på din PC, ingenting annat!
4. Hävning av köpet? Shit va jobbigt det måste vara att jobba på fyndbörsen och behöva deala med dessa klagomål hela tiden....
1. Ska man stå ut med att den gör dessa knäckande ljud ifrån sig konstant? Har aldrig ens varit med om ett sådan grej på någon annan TV överhuvudtaget, därför irriterar jag mig på det, samt att visst, välkänt problem, men det ska väl isåfall åtgärdas. 2. Om du hade läst ordentligt så har jag stängt av alla bildförbättrare, använder Supra kabel som ligger i HDMI2, vilket är avsedd för spelkonsoller. 3. Tearing, är just det att jag inte lagt märke till detta tidigare vilket jag borde gjort. För nu är det riktigt illa, som sagt, jag ska inte behöva få huvudvärk av att kolla på TV. 4. Jag vet att jag är jobbig, anledningen att jag beter mig på det viset är pga Samsung. Är dessutom mån om att häva köpet för att jag är rädd för att, om jag får en ny TV, är då inte chansen överhängande stor att jag får en som knäcker precis lika mycket som den jag har nu med tanke på att det är ett välkänt problem etc. Kommer alltså bara bli en massa fram och tillbaka skickande och massa pappersarbete. Någonting jag vill undvika för både min och Fyndbörsens räkning. Hur man än vrider och vänder på det så är jag inte nöjd med TV:n och hur den presterar. Visst, alla stör sig kanske inte på att den knakar/knäcker i plasten men jag gör det! Hade jag betalat 7 000 för den så hade jag kunnat leva med det men inte när jag betalat 18 k. Då har jag rätt i att kräva en i mina ögon felfri vara.
Redigerat av Specias, 15 december 2008 - 13:38.
Postad 15 december 2008 - 17:04
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Det handlar väl om två saker. Är det fel på TVn så ska tillverkaren få chans att laga produkten (två gånger tror jag till och med) och lyckas dom inte så ska du få lämna tillbaka den. Skulle dom lyckas laga den så borde du ju bli nöjd eftersom felen inte längre finns.
Skulle det inte vara fel på TVn utan istället "mindre önskade egenskaper" så handlar det väl helt enkelt om vad som är acceptabelt på en ny TV idag. Vem som avgör det vet jag inte. Att ha möjlighet att bara lämna tillbaka den utan anledning ("öppet köp") antar jag inte är möjligt eftersom du har haft den så pass länge. Osvanberg kan nog det bättre.
För övrigt så har jag också köpt min på Fyndbörsen, men jag köpte två stycken 52A766 och fick ett bättre pris. Nu har jag inga planer på en återlämning, men OM jag skulle vilja det, måste jag lämna tillbaka båda? Kännas ju lite dumt att köpa flera för att få ett bättre pris och sen slutar det med att man bara köper 1 ändå.
Enlig KK-lagen ska man först "ge tillverkaren ELLER ÅF (man kan faktiskt välja VEM av dessa man själv vill) chansen att åtgärda problemet". Dock behöver man endast göra detta OM åtgärd kan se inom skälig tid och utan allt för stor skada/problem för konsumenten. Lagen är subjektiv på flera sätt, det gäller att argumentera för sig sak och exempelvis påvisa att "att vara utan TV:n ett par veckor faktiskt ÄR ett problem" för dig som du därför inte accepterar det. Eller så låter du dom som sagt prova åtgärda felet först. Jag gav dem som jag tidigare skrivit två chanser och fick två nya exemplar. Men sen var mitt tålamod slut! Jag har personligen pratat med Samsung ett tiotal gånger om mina problem, samt haft minst lika intensiv kontakt med Fyndbörsen. Allt för att verkligen få till en smidig och snabb lösning som inte innefattade en hävning. Men det stod snart klart att Samsung struntar i slutkundens problem och att de vägrar ta in all info jag givit dem om exempelvis detta inbyggda panelfel (som bland annat Samsung UK själva erkänner). De kör bara den vanliga "vi ska kolla vidare och återkommer". Deras tekniker säger sig exempelvis inte ens veta vad Hum bars är, det säger väl en del om kvaliteten. Det är givetvis inte acceptabelt, speciellt inte när man pröjsat 15000 för en produkt, att vänta vecka ut och vecka in (och in mitt fall månad in och ut) på att få en felfri produkt. Vi är i Sverige så bedrövligt dåliga att hävda vår rätt som konsumenter. Vi har ett så ******** starkt skydd av KK-lagen att vi i princip alltid kan få det vi har rätt till. Men då väldigt få utnyttjar denna självklara rätt är tillverkarna och ÅF ovana och dessutom väldigt okunniga på hur det ska hanteras. Vi får på så vis tyvärr skylla oss själva. "Öppet köp" har inget lagstöd alls. Alla kredjor gör helt som dom själva vill. MEN köp via nätet faller oxå under Distansavtalsköplagen. Där har man alltid 14 dars ångerrätt. Bara att skicka tillbaks produkten mot full kreditering -no questions asked. Ang "mindre önskare egenskaper" eller som nån annan skrev "att man får räkna med att LCD TV har problem X". Detta är givetvis helt fel. Självklart behöver man INTE acceptera sådana saker alls. Så länge inte det framgår av produktspecifikationen att TV:n ska Knaka eller ha Hum bars eller en strulig DLNA funktion. OM det skulle stå i beskrivningen av TV:n så visst, då får man köpa läget. Men i detta fall står det givetvis inget sånt om 766:an. Utan det verkar enligt alla texter man kan läsa som om det skulle vara en fullt fungerade, knakfri, Hum bars fri TV som har en fungerande DLNA. Stämmer inte detta?! Nej, det gör det inte för mååååååååånga apparater där ute, i så fall är det en klar grund för hävning, om man så vill, då varan inte "uppfyller det som du som konsument har skäl att anta att den ska göra". Specen stämmer så att säga inte. Ang ditt köp av 2 st exemplar: Vet inte faktiskt. Skulle tro att du i värsta fall kan krävas på mellanskillnaden mellan ditt pris och listpris. Givetvis kan de inte kräva att du gör retur av båda exemplaren. ps. Tilläggas bör att Fyndbörsen agerat mycket bra och tillmötesgåendei detta fall!! Deras servicekille är väldigt bra att ha o göra med. Så all kudos till dem. Dom kommer ju tyvärr "i klämm" i sådana här fall när tillverkarna väljer att blåsa oss. Samsung hade redan konstruktionsfel på deras äldre F-series tid som i många fall gav Hum bars på samtliga ingångar som framträder lite olika beroende på bakgrundsfärg/bild och Hz-tal. Finns även på en del problem med detta på vissa 557/558/559, samt nu på väldigt många A656, A676, A696....och typ alla A766 (796 verkar förskonad så vitt jag sett i alla fall) & A866, i alla fall med 40" panelen. Detta säger väl allt om hur de ser på oss som kunder?! Alltså att de ännu inte väljer att stoppa i så pass bra (för dom = dyra) komponenter att problemet försvinner. Andra tillverkade klarar ju det. Min TV går iväg imorgon för slutlig retur och hävning av köp till Fyndbörsen. Sen är denna Samsung-soppa slut för min del. No more Samsung.
Redigerat av osvanberg, 15 december 2008 - 17:32.
Postad 15 december 2008 - 17:51
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Enlig KK-lagen ska man först "ge tillverkaren ELLER ÅF (man kan faktiskt välja VEM av dessa man själv vill) chansen att åtgärda problemet". Dock behöver man endast göra detta OM åtgärd kan se inom skälig tid och utan allt för stor skada/problem för konsumenten. Lagen är subjektiv på flera sätt, det gäller att argumentera för sig sak och exempelvis påvisa att "att vara utan TV:n ett par veckor faktiskt ÄR ett problem" för dig som du därför inte accepterar det. Eller så låter du dom som sagt prova åtgärda felet först. Jag gav dem som jag tidigare skrivit två chanser och fick två nya exemplar. Men sen var mitt tålamod slut!
Jag har personligen pratat med Samsung ett tiotal gånger om mina problem, samt haft minst lika intensiv kontakt med Fyndbörsen. Allt för att verkligen få till en smidig och snabb lösning som inte innefattade en hävning. Men det stod snart klart att Samsung struntar i slutkundens problem och att de vägrar ta in all info jag givit dem om exempelvis detta inbyggda panelfel (som bland annat Samsung UK själva erkänner). De kör bara den vanliga "vi ska kolla vidare och återkommer". Deras tekniker säger sig exempelvis inte ens veta vad Hum bars är, det säger väl en del om kvaliteten. Det är givetvis inte acceptabelt, speciellt inte när man pröjsat 15000 för en produkt, att vänta vecka ut och vecka in (och in mitt fall månad in och ut) på att få en felfri produkt.
Vi är i Sverige så bedrövligt dåliga att hävda vår rätt som konsumenter. Vi har ett så ******** starkt skydd av KK-lagen att vi i princip alltid kan få det vi har rätt till. Men då väldigt få utnyttjar denna självklara rätt är tillverkarna och ÅF ovana och dessutom väldigt okunniga på hur det ska hanteras. Vi får på så vis tyvärr skylla oss själva.
"Öppet köp" har inget lagstöd alls. Alla kredjor gör helt som dom själva vill. MEN köp via nätet faller oxå under Distansavtalsköplagen. Där har man alltid 14 dars ångerrätt. Bara att skicka tillbaks produkten mot full kreditering -no questions asked.
Ang "mindre önskare egenskaper" eller som nån annan skrev "att man får räkna med att LCD TV har problem X". Detta är givetvis helt fel. Självklart behöver man INTE acceptera sådana saker alls. Så länge inte det framgår av produktspecifikationen att TV:n ska Knaka eller ha Hum bars eller en strulig DLNA funktion. OM det skulle stå i beskrivningen av TV:n så visst, då får man köpa läget. Men i detta fall står det givetvis inget sånt om 766:an. Utan det verkar enligt alla texter man kan läsa som om det skulle vara en fullt fungerade, knakfri, Hum bars fri TV som har en fungerande DLNA. Stämmer inte detta?! Nej, det gör det inte för mååååååååånga apparater där ute, i så fall är det en klar grund för hävning, om man så vill, då varan inte "uppfyller det som du som konsument har skäl att anta att den ska göra". Specen stämmer så att säga inte.
Ang ditt köp av 2 st exemplar: Vet inte faktiskt. Skulle tro att du i värsta fall kan krävas på mellanskillnaden mellan ditt pris och listpris. Givetvis kan de inte kräva att du gör retur av båda exemplaren.
ps. Tilläggas bör att Fyndbörsen agerat mycket bra och tillmötesgåendei detta fall!! Deras servicekille är väldigt bra att ha o göra med. Så all kudos till dem. Dom kommer ju tyvärr "i klämm" i sådana här fall när tillverkarna väljer att blåsa oss. Samsung hade redan konstruktionsfel på deras äldre F-series tid som i många fall gav Hum bars på samtliga ingångar som framträder lite olika beroende på bakgrundsfärg/bild och Hz-tal. Finns även på en del problem med detta på vissa 557/558/559, samt nu på väldigt många A656, A676, A696....och typ alla A766 (796 verkar förskonad så vitt jag sett i alla fall) & A866, i alla fall med 40" panelen. Detta säger väl allt om hur de ser på oss som kunder?! Alltså att de ännu inte väljer att stoppa i så pass bra (för dom = dyra) komponenter att problemet försvinner. Andra tillverkade klarar ju det.
Min TV går iväg imorgon för slutlig retur och hävning av köp till Fyndbörsen. Sen är denna Samsung-soppa slut för min del. No more Samsung.
Hur lång tid tog det för dig, från det att du skickade en tv, till dess att du fick ett nytt exemplar sänt till dig? Jag skickade min tv för en dryg vecka sedan och den anlände till Anovo (Samsung, vad jag förstår) i Västerås för sex dagar sedan. Man hade ju gärna sett att man fått den nya innan jul... Tilläggas kan, att också jag fått ett mycket bra bemötande från servicekillen på Fyndbörsen. Än så länge, kanske ska tilläggas; jag har ju ännu inte fått någon ny tv. Men som sagt: bemötandet har varit mycket bra, så långt. Hur pass mycket hann du testa dlna-funktionen? Och hur pass väl tycker du att det gick att få den att fungera? Dlna var trots allt den avgörande orsaken till att jag valde Samsung över Sony...
Postad 15 december 2008 - 18:50
Justice
-
Justice
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Har avbeställt min Sammy 46A796 idag. Jag valde en Pioneer Kuro istället.
Detta efter svår vånda kan jag säga 
A796 är ju inte direkt någon dålig tv, men av flera anledningar tog Pioneer fler poäng av mig.
Bl.a. så stör jag mig mycket på att Samsung prånglar ut modeller i en takt som närmast liknar ljusets hastighet.
En del modeller har bristfälligt implementerad teknik och Samsungs support verkar vara ett kapitel för sig självt (iaf om man lyssnar på vad ni andra säger här på forumet).
När Pioneer släpper en ny modell så verkar det som att man som konsument kan räkna med att tekniken är långvarigt testad och väl implementerad i tv:n. Pio släpper inte heller nya modeller ca var tredje /fjärde månad som ett visst annat märke gör ibland. Nej, jag känner mig relativt trygg i mitt val nu.
Postad 15 december 2008 - 20:58
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Hur lång tid tog det för dig, från det att du skickade en tv, till dess att du fick ett nytt exemplar sänt till dig? Jag skickade min tv för en dryg vecka sedan och den anlände till Anovo (Samsung, vad jag förstår) i Västerås för sex dagar sedan. Man hade ju gärna sett att man fått den nya innan jul... Tilläggas kan, att också jag fått ett mycket bra bemötande från servicekillen på Fyndbörsen. Än så länge, kanske ska tilläggas; jag har ju ännu inte fått någon ny tv. Men som sagt: bemötandet har varit mycket bra, så långt. Hur pass mycket hann du testa dlna-funktionen? Och hur pass väl tycker du att det gick att få den att fungera? Dlna var trots allt den avgörande orsaken till att jag valde Samsung över Sony...
Min första DOA-hantering tog drygt 1,5 vecka. Från ivägskick tills en ny var hemma hos mig. Vid min andra DOA-hantering krävde jag en specialåtgärd så jag inte ville vara utan TV:n igen. Jag fick då en ny TV hemskickad innan jag skickade in den trasiga. Det var riktigt bra, jag kunde då testa båda exemplaren parallellt. Dock hjälpte det ju inte mig egentligen då både var felaktiga. Men det väldigt schyst av Fyndböresen att gå med på mitt krav/önskemål. DLNA har jag testat ingående. Så den är tillräckligt utvärderad skulle jag säga. Den fungerade väldigt instabilt och buggigt på tidigare Firmware-versioner. Men med den sensate 1005.2 har det i alla fall för mig fungerat väldigt bra rent tekniskt. Inga hängningar, inga problem med att accessa filer eller starta filer som det ska kunna spela upp. = bra! Dock; interfacet är rätt segt fortfarande och framförallt är det riktigt risigt att navigera i långa trädstrukturer typ om man har mycket musik osv. Man måste nämligen manuellt bläddra igenom allt för att komma dit man ska. Det är segt. Dessutom är DNLA mjukvaran som man kör på PC:n lite 80-tal. Man måste uppdaterade den manuellt varje gång man gjort en ändring/lagt till filer/tagit bort för att ändringarna ska slå igenom på Samsungen. Vilket tar lite tid och är osmidigt. Om man kan leva med det segnavigerade interfacet skulle jag säga att för musik är tjänsten bra då musiken spelas upp som den ska. Fint fint. Även för film fungerar det mycket bra, om man tycker det är OK att endast spela upp DivX & Xvid mm i standardupplösning. Den tar tyvärr inte HD DivX eller HD Xvid. Inte heller tar den MKV Containers. Den ska visst ta MP4 (HD), men utbudet för det suger ju rätt hårt. Synd synd. Den spelar även upp SD TS-filer från ex DVD filmer. VIlket är kalas, tyvärr klarar den inte av 16:9/2.35:1 skillnaderna då så bilden blir förvrängd på 2.35:1-material -dåligt. Inga sub titels kan den då heller läsa. I övrigt streamar den som sagt de format den klarar av jättebra, flyter på bra. För kort/foton fungerar det oxå bra tekniskt. Rullar på bra med bildspel etc. Dock är det så ******** idiotiskt att den skalar ner kvaliteten/komprimerar fotona och visar dem inte i orginalkvalitet. VIlket gör att fotona är lite suddiga. Jämför man med XB360 streamfunktion (dock inte via dess Media Center-funktion som oxå komprimerar korten lite) i dashboarden är det som natt och dag. Korten är där klara, krispiga och skarpa. Medans Samsungen ger lite blaskiga och småsuddiga versioner. Det var min största besvikelse med denna DLNA funktion. Kort och gått så funkar den alltså bra rent tekniskt med ny firmware, dock segt o svårnavigerat interface, med godkänt för musik och film (dock stödjer den som sagt för få format, speciellt som det just är HD-material man vill åt när man köper en HD Tv), men ej OK för foton. Själv kommer jag köpa en annan TV, givetvis ett annat fabrikat - vet ej dock vilken då det verkar vara olika fel på alla modeller jag nu läser om. TV:n ska dock har så lite lull lull som möjligt för att då kanske ha fokus på just BRA BILD! Sen kommer jag fortsätta streama foton och musik via XB360 & med istället köpa in och komplettera med en "Popcorn Hour 110" för streama filmer & serier i HD-material, inkl MKV Containers.
Redigerat av osvanberg, 15 december 2008 - 21:06.
Postad 15 december 2008 - 23:02
High-Vision
-
High-Vision
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Är det 46 " av 766-an som är mer problematisk eller alla storlekar?
fungerar sony playstation 3 på hdmi på 7-8-9 seriens tv?
tiddigare har ju inte ps3 funkat bra på samsungs A-serie
Postad 16 december 2008 - 00:12
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Enlig KK-lagen ska man först "ge tillverkaren ELLER ÅF (man kan faktiskt välja VEM av dessa man själv vill) chansen att åtgärda problemet". Dock behöver man endast göra detta OM åtgärd kan se inom skälig tid och utan allt för stor skada/problem för konsumenten. Lagen är subjektiv på flera sätt, det gäller att argumentera för sig sak och exempelvis påvisa att "att vara utan TV:n ett par veckor faktiskt ÄR ett problem" för dig som du därför inte accepterar det. Eller så låter du dom som sagt prova åtgärda felet först. Jag gav dem som jag tidigare skrivit två chanser och fick två nya exemplar. Men sen var mitt tålamod slut!
Jag har personligen pratat med Samsung ett tiotal gånger om mina problem, samt haft minst lika intensiv kontakt med Fyndbörsen. Allt för att verkligen få till en smidig och snabb lösning som inte innefattade en hävning. Men det stod snart klart att Samsung struntar i slutkundens problem och att de vägrar ta in all info jag givit dem om exempelvis detta inbyggda panelfel (som bland annat Samsung UK själva erkänner). De kör bara den vanliga "vi ska kolla vidare och återkommer". Deras tekniker säger sig exempelvis inte ens veta vad Hum bars är, det säger väl en del om kvaliteten. Det är givetvis inte acceptabelt, speciellt inte när man pröjsat 15000 för en produkt, att vänta vecka ut och vecka in (och in mitt fall månad in och ut) på att få en felfri produkt.
Till att börja med, tack så mycket för ditt inlägg! Känner mig stärkt av det du skrivit för att själv ta mig ur fällan. Jo,glömde skriva tidigare att när jag sa att Samsung UK erkänt felet när det kommer till Hum bars svarade supporten mig med ett " Jaha?!, det är ingenting jag vet om" Och när jag sa att en annan kille har exakt samma problem svarade han med, "det är inte säkert" - Jo men det problem han beskriver stämmer ju in precis på det problem jag har. Då svarade han att ingen TV-apparat kan ha samma fel...samma fel?!...Jag menar, vad fan!, det är ju samma komponenter? Orkade inte tjata vidare utan tog hans råd om att testa byta ingångar och lade på. Kuriosa: Under tiden jag skrivit detta har TV:n hunnit knäcka över 15 ggr, oj, 16 nu. I snitt knäcker den (17 nu), 2-3 ggr i minuten den första 1 ½ timmen. Samma sak gäller när jag stänger av TV:n. Du som ratade mig tidigare, skulle du själv verkligen stått ut med det? Ha det gott alla! ...20 nu
Redigerat av Specias, 16 december 2008 - 00:13.
Postad 16 december 2008 - 00:18
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Kuriosa: Under tiden jag skrivit detta har TV:n hunnit knäcka över 15 ggr, oj, 16 nu. I snitt knäcker den (17 nu), 2-3 ggr i minuten den första 1 ½ timmen.
Oj, det är verkligen mycket. Vill bara säga att min TV knäpper kanske 3 gånger under en timme efter att man har stängt av den och långt ifrån alla gånger. Har aldrig märkt det när den har varit igång.
Postad 16 december 2008 - 01:13
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Oj, det är verkligen mycket. Vill bara säga att min TV knäpper kanske 3 gånger under en timme efter att man har stängt av den och långt ifrån alla gånger. Har aldrig märkt det när den har varit igång.
Hmm, konstigt. Hade min TV knäppt lika lite som din hade jag ens aldrig brytt mig men detta är tamigfan löjligt! Har hitills provat en annan ingång men tearing-effekten kvarstår. Syns även vid TV-tittande men dock inte lika farligt. Imorgon ska jag prova resterande signaler. God natt allesammans!
Postad 16 december 2008 - 08:59
A11ium
-
A11ium
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag testade ju 796an tidigare. Tearing-effekten är inbyggd i TVn. Jag testade mot dator med V-SYNC på vs av och i jämförese mot min crt. Det är TVn, men effekten är iaf mindre än äkta osynkad bild. Ledsen, men tror inte det hjälper att byta ingång/källa. Ni som inte upplevt detta än har troligtvis en, OMG felfri finns de? Eller så kommer ni märka det lite senare när ni granskar lite hårdare...
Mina iaktagelser...
Det ser inte riktigt ut som osynkad bild från dator där hela bilden är kapad mitt itu utan mer som ett mindre område som är sönder strimlat. Ingen jätte linje utan flera små i en grupp tätt intill varandra.
Postad 16 december 2008 - 11:05
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag testade ju 796an tidigare. Tearing-effekten är inbyggd i TVn. Jag testade mot dator med V-SYNC på vs av och i jämförese mot min crt. Det är TVn, men effekten är iaf mindre än äkta osynkad bild. Ledsen, men tror inte det hjälper att byta ingång/källa. Ni som inte upplevt detta än har troligtvis en, OMG felfri finns de? Eller så kommer ni märka det lite senare när ni granskar lite hårdare...
Mina iaktagelser... Det ser inte riktigt ut som osynkad bild från dator där hela bilden är kapad mitt itu utan mer som ett mindre område som är sönder strimlat. Ingen jätte linje utan flera små i en grupp tätt intill varandra.
Precis så är det!! Och det händer för mig över övre halva bildskärmen, om ni förstår. Antog också att det inte skulle hjälpa med byte av ingång heller, då jag redan från första början körde med den ingången som var avsedd för spel.
Postad 16 december 2008 - 11:07
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det ser inte riktigt ut som osynkad bild från dator där hela bilden är kapad mitt itu utan mer som ett mindre område som är sönder strimlat. Ingen jätte linje utan flera små i en grupp tätt intill varandra.
Den typen av tearing har nog eventuellt jag också upptäckt. Ska se om jag kan få nån bra bild på det. Edit: Nej, ser ingen tendens alls till det nu när jag testar. Svårt att säga om det var nått fel i filmen eller vad det var jag reagerade på förut.
Redigerat av thomasr83, 16 december 2008 - 12:02.
Postad 16 december 2008 - 14:29
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
När Pioneer släpper en ny modell så verkar det som att man som konsument kan räkna med att tekniken är långvarigt testad och väl implementerad i tv:n.
Jag håller med dig, fast samtidigt finns det väldokumenterade fel i G9 som Pio kommer aldrig fixa. Pios support är lika uselt som Samsungs. Om man söker efter den perfekta tv:n så kommer man aldrig köpa.
Postad 16 december 2008 - 15:33
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Min första DOA-hantering tog drygt 1,5 vecka. Från ivägskick tills en ny var hemma hos mig. Vid min andra DOA-hantering krävde jag en specialåtgärd så jag inte ville vara utan TV:n igen. Jag fick då en ny TV hemskickad innan jag skickade in den trasiga. Det var riktigt bra, jag kunde då testa båda exemplaren parallellt. Dock hjälpte det ju inte mig egentligen då både var felaktiga. Men det väldigt schyst av Fyndböresen att gå med på mitt krav/önskemål.
DLNA har jag testat ingående. Så den är tillräckligt utvärderad skulle jag säga. Den fungerade väldigt instabilt och buggigt på tidigare Firmware-versioner. Men med den sensate 1005.2 har det i alla fall för mig fungerat väldigt bra rent tekniskt. Inga hängningar, inga problem med att accessa filer eller starta filer som det ska kunna spela upp. = bra!
Dock; interfacet är rätt segt fortfarande och framförallt är det riktigt risigt att navigera i långa trädstrukturer typ om man har mycket musik osv. Man måste nämligen manuellt bläddra igenom allt för att komma dit man ska. Det är segt. Dessutom är DNLA mjukvaran som man kör på PC:n lite 80-tal. Man måste uppdaterade den manuellt varje gång man gjort en ändring/lagt till filer/tagit bort för att ändringarna ska slå igenom på Samsungen. Vilket tar lite tid och är osmidigt.
Om man kan leva med det segnavigerade interfacet skulle jag säga att för musik är tjänsten bra då musiken spelas upp som den ska. Fint fint. Även för film fungerar det mycket bra, om man tycker det är OK att endast spela upp DivX & Xvid mm i standardupplösning. Den tar tyvärr inte HD DivX eller HD Xvid. Inte heller tar den MKV Containers. Den ska visst ta MP4 (HD), men utbudet för det suger ju rätt hårt. Synd synd. Den spelar även upp SD TS-filer från ex DVD filmer. VIlket är kalas, tyvärr klarar den inte av 16:9/2.35:1 skillnaderna då så bilden blir förvrängd på 2.35:1-material -dåligt. Inga sub titels kan den då heller läsa. I övrigt streamar den som sagt de format den klarar av jättebra, flyter på bra. För kort/foton fungerar det oxå bra tekniskt. Rullar på bra med bildspel etc. Dock är det så ******** idiotiskt att den skalar ner kvaliteten/komprimerar fotona och visar dem inte i orginalkvalitet. VIlket gör att fotona är lite suddiga. Jämför man med XB360 streamfunktion (dock inte via dess Media Center-funktion som oxå komprimerar korten lite) i dashboarden är det som natt och dag. Korten är där klara, krispiga och skarpa. Medans Samsungen ger lite blaskiga och småsuddiga versioner. Det var min största besvikelse med denna DLNA funktion.
Kort och gått så funkar den alltså bra rent tekniskt med ny firmware, dock segt o svårnavigerat interface, med godkänt för musik och film (dock stödjer den som sagt för få format, speciellt som det just är HD-material man vill åt när man köper en HD Tv), men ej OK för foton.
Själv kommer jag köpa en annan TV, givetvis ett annat fabrikat - vet ej dock vilken då det verkar vara olika fel på alla modeller jag nu läser om. TV:n ska dock har så lite lull lull som möjligt för att då kanske ha fokus på just BRA BILD! Sen kommer jag fortsätta streama foton och musik via XB360 & med istället köpa in och komplettera med en "Popcorn Hour 110" för streama filmer & serier i HD-material, inkl MKV Containers. 
Det är som sagt 1,5 veckor i dag så jag är rädd för att bli stående utan tv-n under helgerna. Men vi får väl se. Tack för den utförliga rapporten om dlna. Jag upplevde också interfacet som segt och den där funktionen att man manuellt skall uppdatera varje gång man lagt till en enda ynklig låt, det var ju faktiskt för dåligt! Men jag utgår från att sådant löses med nya versioner av programvaran. Det riktigt oroande, för mig, är att det bara är ett hd-format som stöds - köper man en fullhd-tv på 50", med dlna-funktion för att streama film, då kan man ju utgå ifrån att det även är hd-film man vill kunna stream. Jag valde som sagt just denna i stället för en Sony, eftersom den inte hade möjlighet att streama film, och jag därmed såg denna modell som framtidssäker. Så ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra när den nya tv-n kommer. Men jag får väl ge den en chans... Foton, förresten, upplevde jag som knivskarpa - de få foton jag hann kika på innan tv-n kraschade, alltså. Men det såg riktigt bra ut. Läste att någon klagade på att fotona blev väldigt små när dom visades på tv-n; mina fyllde inte hela skärmen men var egentligen perfekta i storlek, med en fet svart ram runt. Så det blev faktiskt snyggare än om jag körde ett bildspel via datorn. Jag ska kolla mer noga när jag får den nya tv-n men som sagt bilderna såg faktiskt knivskarpa ut. Jo, Popcorn verkar få väldigt bra omdömen när det gäller att strömma film... Sedan finns det tydligen ett program som heter Tversity, som man kan använda med ps3:an. Det verkar vara en lösning värd att undersöka, för mig i alla fall... Ja, jag får väl se hur pass stora problem det är med den nya tv-n, och hur pass mycket man kan leva med...
Redigerat av lljooo, 16 december 2008 - 15:44.
Postad 16 december 2008 - 16:27
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Det är som sagt 1,5 veckor i dag så jag är rädd för att bli stående utan tv-n under helgerna. Men vi får väl se.
Tack för den utförliga rapporten om dlna. Jag upplevde också interfacet som segt och den där funktionen att man manuellt skall uppdatera varje gång man lagt till en enda ynklig låt, det var ju faktiskt för dåligt! Men jag utgår från att sådant löses med nya versioner av programvaran. Det riktigt oroande, för mig, är att det bara är ett hd-format som stöds - köper man en fullhd-tv på 50", med dlna-funktion för att streama film, då kan man ju utgå ifrån att det även är hd-film man vill kunna stream. Jag valde som sagt just denna i stället för en Sony, eftersom den inte hade möjlighet att streama film, och jag därmed såg denna modell som framtidssäker. Så ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra när den nya tv-n kommer. Men jag får väl ge den en chans... Foton, förresten, upplevde jag som knivskarpa - de få foton jag hann kika på innan tv-n kraschade, alltså. Men det såg riktigt bra ut. Läste att någon klagade på att fotona blev väldigt små när dom visades på tv-n; mina fyllde inte hela skärmen men var egentligen perfekta i storlek, med en fet svart ram runt. Så det blev faktiskt snyggare än om jag körde ett bildspel via datorn. Jag ska kolla mer noga när jag får den nya tv-n men som sagt bilderna såg faktiskt knivskarpa ut.
Jo, Popcorn verkar få väldigt bra omdömen när det gäller att strömma film... Sedan finns det tydligen ett program som heter Tversity, som man kan använda med ps3:an. Det verkar vara en lösning värd att undersöka, för mig i alla fall...
Ja, jag får väl se hur pass stora problem det är med den nya tv-n, och hur pass mycket man kan leva med...
Tja, lycka till, hoppas du får TV innan helgerna. Mitt exemplar hämnat upp nyss av DHL. Så nu inväntar jag krediteringen från Fyndbörsen. Sen blir det jaga nytt. Jo, åller med ang DLNA och HD-stödet. löjligt av Samsung, nästan skrattretande. Ang fotona: Jo de ser bra, jag håller med dig. Men om du jämför (hoppar emellan källorna där samma kort exempelvis visas på 360:n, då ser du en ganska stor skillnad. Men jämnför du inte med nåt, så visst det funkar bra. Dock vill jag ju ha ut allt jag kan av bilden, det är ju därför man har valt en TV med hög upplösning. Så jag är inte nöjd med det. Tversity har jag oxå testat, både mot Samsungen (funkar inte alls som det ska) och mot 360:n, vilket funkar OK även då för HD-material. Men då den transkodar live "on the fly" får man inte ut bästa bild av den heller för ex MKV-filer. Så en Popcorn får det bli
Postad 16 december 2008 - 16:38
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Mina iaktagelser... Det ser inte riktigt ut som osynkad bild från dator där hela bilden är kapad mitt itu utan mer som ett mindre område som är sönder strimlat. Ingen jätte linje utan flera små i en grupp tätt intill varandra.
Det finns ett par sätt att eliminera tearing när det kommer till filmer - MPC HC eller Vista tillsammans med Aero. Har testat båda och får ingen tearing med hjälp av de nämnda åtgärderna. Vad gäller spel, slå på V-sync!
Redigerat av Hesam, 16 december 2008 - 18:14.
Postad 16 december 2008 - 19:22
Honken72
-
Honken72
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag håller med dig, fast samtidigt finns det väldokumenterade fel i G9 som Pio kommer aldrig fixa. Pios support är lika uselt som Samsungs. Om man söker efter den perfekta tv:n så kommer man aldrig köpa.
Vilka fel finns det i Pioneer G9 som de inte kommer att fixa??
Postad 16 december 2008 - 19:40
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Vilka fel finns det i Pioneer G9 som de inte kommer att fixa??
Det är lite OT här, men t ex att man kan inte se några HD kanaler med den inbyggda mottagaren i LX5090H om du har Canal Digital. Enligt folk här på forumet så struntar Pioneer i problemet fullständigt. Vem vet om det stämmer eller inte, min poäng är att det finns gott om krigshistorier för alla tv här.
Postad 16 december 2008 - 20:27
Unregistered1a1a5e95
-
Unregistered1a1a5e95
-
Rookie
-
8 inlägg
Läser nu och blir nästan kallsvettig... har idag beställt både en 46A766 till mig och en 40A766 till syrran, mycket just för att det ska gå att köra med den inbyggda mediaspelaren, tyckte det verkade smidigt. men nu blir jag ju tveksam.... någon som har nåt bra att säga om denna modell????
Postad 16 december 2008 - 21:02
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Läser nu och blir nästan kallsvettig... har idag beställt både en 46A766 till mig och en 40A766 till syrran, mycket just för att det ska gå att köra med den inbyggda mediaspelaren, tyckte det verkade smidigt. men nu blir jag ju tveksam.... någon som har nåt bra att säga om denna modell????
Jag är väldigt nöjd med min, men mediaspelaren suger och är enligt mig helt oanvändbar. Köp en Popcorn Hour eller en HDX1000 om du vill ha något enkelt eller en HTPC om du vill tro att du kan få det perfekt istället.
Postad 16 december 2008 - 21:07
A11ium
-
A11ium
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hesam, jag tror du måste läsa mitt inlägg en gång till. Har inte haft tearing i spel sen quake2. Jag kör alltid med vsync på(om jag inte testar/benchar) och har ingen tearing varken i film(vista och xp förr) eller spel. Detta gäller på min CRT såklart. Det var 796an som fick ändå.
Postad 16 december 2008 - 23:41
Unregistered1a1a5e95
-
Unregistered1a1a5e95
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag är väldigt nöjd med min, men mediaspelaren suger och är enligt mig helt oanvändbar. Köp en Popcorn Hour eller en HDX1000 om du vill ha något enkelt eller en HTPC om du vill tro att du kan få det perfekt istället.
Ok, det låter ju lite bättre.. jag kör nog på att det är en "bra" TV... sen kanske mediaspelaren får ses som en bonus, själv har jag HTPC och det skiljde inte så mycket i pris mot 676an, hade lite med vad som fanns i lager också.. och leverans innan jul.. osv.. Man kan ju hoppas att det kommer en uppdaterad Firmware till mediaspelaren, lite taffligt att de inte gjort att upplösningen utnyttjas och att man måste "uppdatera" servern varje gång en fil läggs till, detta borde ju inte vara så svårt att fixa kan tyckas... någon som målat över den röda kanten?? min sambo var inte helt nöjd över den....
Postad 17 december 2008 - 00:12
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hesam, jag tror du måste läsa mitt inlägg en gång till. Har inte haft tearing i spel sen quake2. Jag kör alltid med vsync på(om jag inte testar/benchar) och har ingen tearing varken i film(vista och xp förr) eller spel. Detta gäller på min CRT såklart. Det var 796an som fick ändå.
För min del med A766 har jag också provat att köra med Vsync på och av, ingen skillnad heller..
Postad 17 december 2008 - 00:42
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
någon som målat över den röda kanten?? min sambo var inte helt nöjd över den.... 
Har ni sett den på riktigt? Enligt mig så är den svart eftersom det röda i princip inte synd (om du inte har väldigt ljust precis bakom TVn). Bilden visar hur den ser ut i verkligheten ganska bra:
post_47899_1227047275.png 1,23MB
2 Antal nerladdningar
Postad 17 december 2008 - 07:36
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tja,
lycka till, hoppas du får TV innan helgerna. Mitt exemplar hämnat upp nyss av DHL. Så nu inväntar jag krediteringen från Fyndbörsen. Sen blir det jaga nytt.
Jo, åller med ang DLNA och HD-stödet. löjligt av Samsung, nästan skrattretande.
Ang fotona: Jo de ser bra, jag håller med dig. Men om du jämför (hoppar emellan källorna där samma kort exempelvis visas på 360:n, då ser du en ganska stor skillnad. Men jämnför du inte med nåt, så visst det funkar bra. Dock vill jag ju ha ut allt jag kan av bilden, det är ju därför man har valt en TV med hög upplösning. Så jag är inte nöjd med det.
Tversity har jag oxå testat, både mot Samsungen (funkar inte alls som det ska) och mot 360:n, vilket funkar OK även då för HD-material. Men då den transkodar live "on the fly" får man inte ut bästa bild av den heller för ex MKV-filer. Så en Popcorn får det bli 
Ja, vi får väl se. Jag ska som sagt ge tv-n ytterligare en chans. Man hoppas ju någonstans på att man ska slippa börja jaga ny tv och ny medielösning, men om det är alltför mycket problem så blir man ju tvungen... Tack för all info runt tv-n och Popcorn, och så!
Postad 17 december 2008 - 10:32
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ja, vi får väl se. Jag ska som sagt ge tv-n ytterligare en chans. Man hoppas ju någonstans på att man ska slippa börja jaga ny tv och ny medielösning, men om det är alltför mycket problem så blir man ju tvungen... Tack för all info runt tv-n och Popcorn, och så!
np, you´re welcome! lycka till Har ni sett den på riktigt? Enligt mig så är den svart eftersom det röda i princip inte synd (om du inte har väldigt ljust precis bakom TVn).
Bilden visar hur den ser ut i verkligheten ganska bra:
post_47899_1227047275.png 1,23MB
2 Antal nerladdningar
Hållar faktiskt inte med. Mina röda kanter har synts väldigt tydligt på alla exemplar jag haft, & i alla olika ljus. Så att den skulle se svart ut tycker jag är lite missledande.............
Postad 17 december 2008 - 12:10
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
np, you´re welcome! lycka till
Hållar faktiskt inte med. Mina röda kanter har synts väldigt tydligt på alla exemplar jag haft, & i alla olika ljus. Så att den skulle se svart ut tycker jag är lite missledande.............
Är väl kanske helt enkelt upp till var och en att avgöra. På min A7:a tycker jag att det röda knappt syns överhuvudtaget, och verkligen inte när jag ser på film o dyl. Bör dock tilläggas att jag har en mörk fondvägg bakom TV:n. lite OT kanske.. Vad jag ändå tror att alla håller med mig om är att A6-seriens röda kant syns mycket mer än vad A7-serien gör.
Redigerat av Specias, 17 december 2008 - 12:11.
Postad 17 december 2008 - 12:15
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Vad jag ändå tror att alla håller med mig om är att A6-seriens röda kant syns mycket mer än vad A7-serien gör.
Aha - interessant, det visste inte jag. Jag kommer köpa i slutet av januari, och om Samsung inte storsänker sina priser på A9 (som inte har en färgad ram) kommer jag köpa en Pio G9 (helsvart ram).
Postad 18 december 2008 - 14:43
Unregistered13206d48
-
Unregistered13206d48
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Nu har man äntligen packat upp 55a966.
Helt ok TV, tjuter dock när den är avstängd(standby), hörs nästan inte när den är på.
Älskar 100hz läget, äntligen kan man titta på film hackfritt så ###### mycket behagligare för ögat enligt mig.
Kunde kanske vara 5" större men kan nog bara vara jag som är så van vid projektor. Sitter 3.5 meter ifrån teven.
Det svarta fiskfjället syns inte alls och ramen upplevs som svart pianolackad.
Trevlig funktion är när man lyfter upp fjärrkontrollen så börjar det lysa om knapparna.
Har lite bilder får se när jag har tid att ladda upp dessa på sidan.
Postad 18 december 2008 - 14:43
johpe79
-
johpe79
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare
Är det några av er som upptäckt några döda pixlar på Samsung apparaterna?
Själv har jag bytt min 40" A796 en gång nu på grund av en död pixel. Den nya TVn som jag fick som ersättare har också en död pixel så den ska bytas den med. Nu väntar jag bara på att det ska komma in en ny leverans till butiken så att jag kan byta direkt utan att vara av med TVn.
Så är det jag som haft otur som f-n eller är det fler som haft döda pixlar? (Jag trodde det var ovanligt med döda pixlar nu för tiden).
Men det är skönt med 100% pixel garanti i alla fall.
Postad 18 december 2008 - 14:49
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Men det är skönt med 100% pixel garanti i alla fall.
Det har du rätt i!
Postad 18 december 2008 - 15:29
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Är det några av er som upptäckt några döda pixlar på Samsung apparaterna?
Så är det jag som haft otur som f-n eller är det fler som haft döda pixlar? (Jag trodde det var ovanligt med döda pixlar nu för tiden).
Själv har jag haft döda pixlar på 1st 656 & 2st 766:or. Så det är nog rätt vanligt....iom dålig kvalitet
Postad 18 december 2008 - 23:33
Unregistered1a1a5e95
-
Unregistered1a1a5e95
-
Rookie
-
8 inlägg
Då var den nya 46a766:an igång! grym bild... jösses.. mycket bättre än jag trott.. hade en LG42LC2D innan..
håller dock med övriga om att mediaspelaren lämnar en del att önska.. just nu står programmet och uppdaterar. Det är ju lite synd att de inte kört med "vanlig" samba-kompatibilitet.
inte sett några döda pixlar.
Postad 19 december 2008 - 08:41
johpe79
-
johpe79
-
Rookie
-
3 inlägg
Ok, det är inte helt lätt att upptäcka de döda pixlarna.
Jag ser dem i stort sett bara när jag kör datorn ut på TVn med mörka bilder eller dylikt. På 796an som jag har så måste man stänga av den dynamiska LED backlighten för att se de döda pixlarna oxå annars så dimmas de bort. Men det är precis vad jag gör när jag kör datorn på TVn, för att få en lugnare bild.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|