Säger ryktet...
Redigerat av pacman, 19 February 2014 - 16:42.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
46 relaterade trådar
Postad 19 February 2014 - 16:41
Kommer ingen regelrätt efterträdare men eventuellt en H7000 efter sommaren som förhoppningsvis delar mkt av tekniken.
Säger ryktet... Redigerat av pacman, 19 February 2014 - 16:42. Postad 19 February 2014 - 16:56 Ny firmwareför 64F8505: 1115 via Samsungs website. Dock ej via OTA ännu... Ingen aning vad den ändrade/fixade. Postad 20 February 2014 - 20:11
Haft min 64 8505 i snart 3månader. Älskar bilden men antingen börjat störa mig mera på buzzningen eller också har den tilltagit. Naturligtvis värst när det är riktigt ljusa miljöer men även annars ofta rätt störande bakgrundsljud. Hur upplever ni era? Någon fler som upplever att det tilltagit med tiden?
Postad 26 February 2014 - 18:18
Ronald Epstein, killen som äger/driver HomeTheaterForum.com, beskriver sitt byte från en Panasonic ZT60 till en Samsung F8505 och vilka för- och nackdelar det innebar:
http://www.hometheat...11#entry4040237 Och ifall det är nåt som ni inte håller med om så är det ingen vits med att skälla på mig Redigerat av improwise, 26 February 2014 - 18:23. Postad 11 March 2014 - 13:59
Ett skepp kommer lastat...eller rättare sagt, Posten som levererade en 60" 5505 serie plasma.
![]() Kartongen är stor nog att övervintra i. Komplett hade en drive med ett pris på 8990:- & fri frakt ända hem - bara att slå till. Tänkte egenligen mera på en 60" Sharp, men den föll på diverse oegentligheter i bilden. 5500 serien är hyfsat populär i övriga delen av världen, men lever nog ett liv i skuggan här i Sverige. Länk till en test: http://www.avforums....-tv-review.9595 Och forumtråd: http://www.avforums....thread.1765069/ Tyvärr spänner Komplett inte fast sina grejor på pallen, så den verkar den fått sig en smäll i frakten. ![]() Delar till stödet, 3-D glasögon föll ut, när jag lyfte på kartongen - hade olämpligt nog skramlat runt inne i lådan - får se om den är hel. Lär vara en bra apparat i alla fall, så länge rummet inte är för ljust, eller har fönster mitt emot. Hoppas på en mysteve, för mörka hemmakvällar. Edit: Pratade med Komplett kundservice, som sade att den borde varit inplastad & säkrad på pall. Så var inte fallet - återkommer med bilder, om jag får fart på den. Bifogad fil(er)Redigerat av FlatOskar, 11 March 2014 - 14:12. Postad 11 March 2014 - 17:26
oj... det var helt fel tråd...
Redigerat av Yugoboy, 11 March 2014 - 17:59. Postad 12 March 2014 - 08:24
Efter att ha ställt apparaten mellan två stolar, mekade vi dit stödet.
Kör med lägre kontrast än på denna sida, annars fungerade inställningarna helt perfekt. http://www.avsforum....on-and-settings Mycket neutrala färger som resultat, väldigt trevlig bild, ett nöje att titta på. Får förklara mig helt nöjd med bilden, mycket jämn bakgrund, ljuset räcker mer än väl till i ett mörkt rum. Glad att jag lyckades undvika LCD LED träsket, och kan konstatera, det är helt omöjligt att bedömma bildkvalitet i en köplada. Postad 12 March 2014 - 10:12
Hur funkar det med reflektioner som väl annars sägs vara den stora skillnaden mot F85XX modellen? Postad 12 March 2014 - 18:32
Skiljer nog en del mellan modellerna - just 5500 serien är väldigt underskattad i Sverige. Har själv fönster, men bakom TV´n - så om det är ljust och TV´n avstängd, kan jag se mig själv svagt i TV´n - såg på störtlopp i dag mitt på dagen, inga problem. I normala fall är väl TV´n som skall anpassas till olika miljöer med ett filter framför - ungefär som solskyddsfilm på rulle. Den kan vara mörk eller matt, vilket kan hjälpa - men bilden blir gärna mörk eller matt med. Dessa apparater får man anpassa rummet till istället, och verkar i mitt fall fungera utan problem. Se bara till att inte ha fönster mitt emot eller bredvid. Verkar för övrigt vara en bra mystv.. Postad 12 March 2014 - 23:26
Jo, f55 har väl ett klart sämre filter (om den ens har något) än F850X men så länge man kan få till en bra placering så är det väl ok. Samtidigt är filtret på F850X inget direkt mirakelfilter heller om än ett av de bättre på marknaden.
Postad 13 March 2014 - 09:15
Något filter är det nog på 5500 serien - räcker för mig IAF.
Om rummet och ljuset är fel, hjälper nog inget filter. Exempelvis om man får direkt sol rakt in på skärmen. Redigerat av FlatOskar, 13 March 2014 - 09:21. Postad 13 March 2014 - 09:55
Hjälper gör säkert alla filter, men sen är det frågan hur stort problemet blir även med filters inverkan. T.ex. med ljus rakt in i TV:n bakifrån tittpositionen så är det nog få TV apparater som kan trolla bort det, även om Panasonics ZT60 har ett riktigt vasst filter. Postad 13 March 2014 - 13:01
Jepp, men du kan lungt köpa tre stycken 60" Samsung plasma för samma pris - frågan om det är värt det. Är en fråga om balans mellan olika teknologier och priskategorier. I mitt fall gick jag efter en jämnt belyst bild med feta färger, utan att behöva titta på en massa konstiga ränder & ljusmoln. Helnöjd ännu - smartfunktionerna fungerar bra, bra jämn & fin bild, efter justering. Föredrar nog denna framför Panasonics motsvarande - bättre tryck i färgerna & skarpare bild. Och, du får 60" för samma pengar som en Panasonic 50". Postad 13 March 2014 - 15:30
Vad saker och ting är värt måste så klart var och en avgöra själv, för egen del kan jag tyvärr bara nöja mig med det bästa, annars slutar det bara med att jag först köper ett förnuftigt val, inte blir nöjd och sen ändå köper en av de dyraste
Postad 13 March 2014 - 20:15
Du har hajat konceptet. Min teve står också framför fönstret. Jag skulle klara mig utan filter helt. Det fanns några plasmor som såldes utan filter i början av plasmateknikens barndom. Nu har tillverkarna snöat in på filter, i mitt tycke helt i onödan. Det är bättre att lära folk att den bästa bilden finns i ljuskontrollerade rum. Skulle borttagande av filter göra en teve billigare så tar jag fram plånkan på en gång. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 13 March 2014 - 20:16. Postad 13 March 2014 - 21:36
Det var väl typ det som var Panasonics affärsidé med sina plasmor...och det gick ju bra Postad 15 March 2014 - 09:18
Samsung ändrade sig...blir ingen H7000
http://www.hdtvtest....01403153671.htm Där dog plasma kan man säga. Inte oväntat, men trist. H5000 är nog dock prisvärd för den med rätt rum http://www.hdtvtest....01403143657.htm Redigerat av pacman, 15 March 2014 - 09:27. Postad 15 March 2014 - 11:27
Jo, det var väl rätt väntat och dessutom rätt logiskt när de redan har OLED som lär sopa banan med allt motstånd och slå plasma i nästan alla dess paradgrenar. Jag gissar att de nog eg tog det beslutet så fort de fick ut en riktig OLED på marknaden, dvs inte en typisk konceptprodukt med astronomiska priser. Eg är det mer överraskande att de satsade så mkt på F8505 där Samsung känns som dom som tog största klivet framåt inom plasmavärlden. Postad 15 March 2014 - 15:23
Chad B:s senaste kalibrering av F8505:
"I just did another F8500 today, with the latest FW (1119, I think?) Blacks measured .003 fL with a totally black screen or .0093 with content in another area of the screen but the meter measuring the black area. Black optimizer was at auto; also measured dark room and it was about the same. These are better numbers than I have gotten from some other F8500s in the last few months. Max light output (cell light 20 contrast 98, CAL modes) was 50.7 fL with BO set to anything other than Bright Room, which raised light output to 60.6 fL. I did not end up calibrating to that maximum output, though. I used 5% size, 25% APL windows for these tests. Unfortunately, CAL-DAY and CAL-NIGHT modes share the same black optimizer setting; you can't use bright room for CAL-DAY and dark room for CAL-NIGHT." Postad 16 March 2014 - 11:06
Jo, och verkar komma till ett bra pris med. Djup svärta, bra vitt, jäma färger & inga problem med ändringar i bildkvalite, om man sitter lite ut från mitten. Och ingen clouding, flashlights, blödningar, 50% skillnad i ljusstyrka i olika delar med mera LCD älende. Är ju olika nackdelar med displaytyp, men efter att sett hur dåliga dom flesta LCD TV är, så har jag blivit plasma freak. Postad 16 March 2014 - 12:19
Skönt att sitta med en F8505 tills OLED hamnar rätt i pris, jag är extremt nöjd med den.
Postad 16 March 2014 - 18:39
Jo, om den teknologin visar sig hålla för massproduktion. Otroligt snabbt som plasma TV försvann, gick på några månader.... Postad 17 March 2014 - 08:15 Samsungs S9 OLED konkurrerar i huvudtaget inte med H7000. Och att Sammy har OLED tycks mestadels vara en illusion. Tvärtom har Samsung själva sagt att OLED inte är redo för prime-time på kanske 3 år. Men ja, pga Pannas avhopp så var det väntat. Nu slipper Sammy hålla på med Plasma och kan koncentrera sig på att kränga LCD. "konceptprodukt med astronomiska priser" är väl inte så långt ifrån en beskrivning av S9... Inte så konstigt eftersom den togs fram i en tid då det fanns en poäng med att peta Panna med en nagel i ögat. Redigerat av pacman, 17 March 2014 - 08:32. Postad 17 March 2014 - 09:59
Um, va? Jaha du menar från prat om att lägga ner till att det inte kommer nya modeller öht. Redigerat av Skvall, 17 March 2014 - 10:00. Postad 17 March 2014 - 11:44
Fast vad hade förändrats just detta år jämfört med tidigare för att Samsung skulle tycka det var viktigt att just nu visa sig bättre än Panasonic på plasma? Jag tror nog att det till stor del varit lite som Juventus - Torino i fotboll, årets viktigaste match för ena laget men mest en match i mängden för det andra laget, dvs. mkt viktigare för Panasonic att slå Samsungs plasma än det omvända. Hela OLED marknaden är lurig just nu, får lite backflash till Windows 3.1(1) tiden, när Microsoft lanserade ett grafiskt gränssnitt först när de inte kunde sälja den befintliga produkten (MSDOS) längre. Men man skulle säkerligen kunnat lansera den några år innan om det vore affärsmässigt korrekt. Precis när alla satt och väntade på OLED så kom plötsligt 4K LCE från ingenstans på bred front, en produkt som överlag låter mkt bättre än den är. Just därför är det intressant att LG satsar så hårt på OLED, dessutom just nu till priser som iaf i Sverige är överkomliga. Men den diskussionen kanske tas vidare i OLED tråden Postad 17 March 2014 - 11:58 De har tävlat om samma kunder i flera år så jag vet inte vad som skulle vara speciellt med "detta år"? Det som är speciellt med 2014 är iaf att de inte behöver tävla och då var det tydligen enklast att göra så lite som möjligt. Låt F8500 ligga kvar på marknaden ett tag och sen, får man förmoda, ett tillbakadragande helt och hållet. Dvs, finns det ingen att tävla emot så är det enklast att bara lägga av. Yeah! Vi kilar dit! Redigerat av pacman, 17 March 2014 - 12:03. Postad 17 March 2014 - 12:54
"Ställt apparaten mellan två stolar"? Postad 17 March 2014 - 13:59
"Ställt apparaten mellan två stolar"?
Jepp, samma stol som du ser på bilden. En under varje hörn på TV´n, sedan under, och meka på stödet liggande på golvet - funkade bra. Ha baksidan riktad mot ryggstödet på stolen. Vi hade inget bord i lämplig storlek att lägga apparaten på, så denna variant fungerade bra. En höll i apparaten & en mekade, men borde gå ensam med - bara den inte glider iväg. Postad 17 March 2014 - 14:53
Var det inte just det som var din förklaring till att Samsung just i år, eller iaf förra året, tagit det största klivet? Postad 17 March 2014 - 16:55
Så, Samsung tjänade inte heller några pengar på sina plasma? Iofs har dom ju inte lagt ner helt än. Men om dom lägger ner efter f85 så antar jag att dom inte gör det? Dumt att sluta annars.
Postad 17 March 2014 - 17:12
Det är nog inte känt, iaf inte bland oss som hänger här. Panasonic var väl lättare att få info om iom att hela deras TV-tillverkning går med förlust. Här är Samsungs senaste bokslut för den som känner sig manad: http://www.samsung.c...2_Eng_Final.pdf (Gäller dock för 2012, gissar att dom inte är klara med 2013 ännu) Kvartalsrapport för Q3: http://www.samsung.c...arter03_all.pdf Redigerat av improwise, 17 March 2014 - 17:14. Postad 17 March 2014 - 18:00 Största klivet, har jag sagt det? Fejk edit: nu fattar jag vad du menar. Förklaringen till att de satsade på F8500 tror jag ligger i att de ville peta Panna iögat, det var det som avsågs. Och alltså, idag finns inget öga att peta = ingen satsning. Varför de lyckades bättre än nånsin vet jag inte dock. Nån hade väl en bra dag på jobbet. Postad 17 March 2014 - 18:50
Det som jag tycker talar emot är att Samsung aldrig känts som ett företag som fokuserat främst på tekniken utan på vad som funkar kommersiellt. Pioneer och Panasonics tv-divisioner känns som de varit mer teknikdrivna och man fortsatte det spåret och på vägen tappat bort fokus på vinsterna. Utifrån det har jag svårt att riktigt tänka mig att man såg något direkt poäng med att utdela ännu ett slag mot en motståndare som redan hängde på repen och som alla ändå visste skulle gå i golvet snart. Om man nu inte räknade med att tjäna några pengar på det, vilket man kanske gjort. Sen är frågan hur deras OLED planer såg ut och i vilken mån dom stött på problem som dom inte räknat med eller om det handlar om att kränga så många LCD:er som möjligt innan man lanserar sina OLED:s på riktigt. Äkta edit: Och OLED diskuteras med fördel i OLED-tråden Redigerat av improwise, 17 March 2014 - 18:52. Postad 18 March 2014 - 21:27
För den som är intresserad av en teknisk jämförelse mellan VT60 och F8505 rekommenderas ett antal inlägg från Chad B (en av de mer respekterade kalibrerarna i USA) som nyligen kalibrerat båda med början här:
http://www.avsforum....0#post_24491632 Kan förvarna om att det är mkt siffor hit och ANSI dit och ja, en del nördstrider också Postad 29 March 2014 - 10:26
Om man skulle vara intresserad av att få sin PS64F8505 kalibrerad vart ska man då vända sig?
Kan man ändå få den kalibrerad fast man har en HTPC som huvudkälla? Har även en PS4 men där spelar jag endast! Tack på förhand Postad 29 March 2014 - 12:02
Hör t.ex. med Ringblixt här på forumet, vår egen mediakändis Postad 08 April 2014 - 13:10
Vet inte om jag inbillar mig men tycker bilden på min F8505 blivit mer "filmisk" sen senaste uppgraderingen, trots att jag inte gjort några ändringar av inställningar och liknande, nån mer som upplevt samma? Har ju varit en del rapporter om att Samsungs senaste uppdateringar ändrat en del.
Postad 09 April 2014 - 19:38
Har bara läst lite snabbt men de fortsätter med tillverkningen av förra årets modeller i år också va? Kollade prisjakt efter 64" F8505 precis och finns ju bara två återförsäljare nu. Har för mig det var betydligt fler förut?
Postad 10 April 2014 - 07:35
Tror det tyvärr är som så att Samsung släpper sin H5000 och fortsätter med F8500 över 2014 men att Samsung Norden valt att låta 8505 utgå från soritmentet. Någonstans har jag läst detta i alla fall. H5000 och F8500 har inget gemensamt, H5000 har t.ex. bara en pentile-panel och inga SMART-tjänster.
Redigerat av hugeman, 10 April 2014 - 07:39. Postad 10 April 2014 - 22:04
Vi som sitter med en 8505 är nöjda i vart fall
Grymt bra TV och jag kommer bara att byta när OLED är konkurrenskraftigt nog. Postad 11 April 2014 - 08:12
Om man inte ska ha så många apparater räcker det väl med att köpa en av HiFi-klubben?
Postad 11 April 2014 - 17:32
Då är det dags att byta tv om ca 10 år då. Snacka om fin investering du gjorde Postad 11 April 2014 - 18:46
Läste att Netflix ska släppa House of Cards i 4k och ska tydligen funka pga codec h.265. Vet ni ifall F8505 är förberred för det?
Postad 11 April 2014 - 21:07
H.265 formaliserades som en standard hösten 2013. F8505 som produkt utvecklades minst ett år tidigare, så nej tyvärr, inte alls troligt. Mycket möjligt att Samsungs apparater som kan byta ut sin smart-del via Evolution-Kit kan få H.265-möjlighet och 4K-kapabel Netflix-app.
Postad 12 April 2014 - 22:26 Klart det skulle spela roll. 4K netflix ger klart bättre bild än 1080p netflix och det skulle märkas även på en fullhd skärm som 8505. Postad 13 April 2014 - 00:00
Här gäller väl att håla isär 1080p och 4K signaler av högsta kvalite från de som NetFlix använder sig av. En 1080p sig signal i bästa kvalite antar jag skulle ge en lika bra bild som motsvarande 4K signal på em FullHD tv, eller? Redigerat av improwise, 13 April 2014 - 00:01. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |