Är det någon som hittat ett lämpligt projektorfäste där den kan stå "rättvänd" eller byggt något själva?
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 november 2013 - 13:14
Är det någon som hittat ett lämpligt projektorfäste där den kan stå "rättvänd" eller byggt något själva?
Postad 02 december 2013 - 17:27
Har testat blåsa av panelerna för jag hade lite"blobbar" som syntes i bilden. Fick bort det mesta men några är kvar. Undrar om dom kanske sitter på insidan linsen istället.
Tips någon, så köparen blir nöjd?
Postad 08 december 2013 - 17:04
Postad 08 december 2013 - 18:39

Postad 10 december 2013 - 09:22
Bifogar resultatet här så alla andra som funderar på samma sak kan ta ställning till om det är värt det.
Före:

Efter:

Redigerat av Nahaz, 10 december 2013 - 09:22.
Postad 10 december 2013 - 15:39
Postad 11 december 2013 - 19:27

Det är en av 4 hyllor i olika storlekar från Ilva. Köptes för ganska längesedan och var svartbrun då, har målat den vit.
Postad 12 december 2013 - 11:25
Postad 12 december 2013 - 12:02
http://shop.ilva.se/...&webgroupid=664
Jag gissar att det är samma mått som den jag använt.
Men har man ingen nytta för dom andra 3 hyllorna så blir det ganska dyrt visserligen.
Postad 12 februari 2014 - 20:26
Postad 17 februari 2014 - 17:06
Postad 17 februari 2014 - 19:26
Postad 11 januari 2015 - 12:35
Nån som vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det, kostnad??
Postad 11 januari 2015 - 12:53
Reparation? Ja, kanske. Men dyrt och det lär inte blir bättre, särskilt inte ifall det handlar om hur skärpan beter sig baserat på faktorerna beskrivna ovan.
Postad 11 januari 2015 - 13:52
Han funderar på att sälja den men inte värt att lämna in den på service då med andra ord?
Postad 11 januari 2015 - 18:20
Postad 28 januari 2015 - 23:36
Postad 29 januari 2015 - 14:16
Postad 30 januari 2015 - 13:28
Har ingen större lusta att köpa en ny lampa och se att problemet är kvar.
Postad 30 januari 2015 - 14:43
Min 4000 har i det övre högra hörnet fått en grön missfärgning. Hittills så syns den bara (främst) när det är vit bild. Jag antar att det är panelen som är problemet? För det kan väl inte vara ett lampproblem?
Jag hade samma problem och det blev bara värre. Jag forskade på det och fick fram att det inte gick att fixa utan en på tok för dyr reparation. Om jag inte minns fel var det något med en polarizer till LCD-chipet.
Postad 30 januari 2015 - 19:38
Postad 23 mars 2015 - 08:23
Hej, har läst igenom stora delar av tråden men inte allt, så kan vara så att det avhandlas någonstans i denna tråd.
Jag har precis köpt en beggad AE4000 och är nöjd med den förutom ett STORT problem. Det är rörelsehanteringen, det blir som artefakter runt saker som rör sig. Ser man tillexempel en häst som springer från sidan så "syns" inte benen utan dom smälter som bara ihop till en artefaktröra. Jag är ganska känslig för sånt här, men frugan ser det också efter jag pekat ut det åt henne och då är det illa
Har sett någon skriva om FI, vilket är frame interpollation eller något sånt? Hittar inte någon inställning som skulle kunna vara FI iallafall, har stängt av alla funktioner jag kan hitta, men utan att något hjälper, någon som känner igen problemet?
Har provat med olika filmer, Bluray, olika källor.
Postad 23 mars 2015 - 08:31
Det heter just "Frame Interpolation" och finns någonstans i menyerna. Har för mig att du måste gå på en undermeny någonstans. Ifall det är svenska menyer kan det vara arsligt översatt, så se upp med det också.
Postad 23 mars 2015 - 08:55
Ja det är på svenska, ska slå över till engelska när jag kommer hem så man får ordning på det där. Frame Interpolation låter som en sån inställning som kan förstöra en bild
Jag har stängt av något som heter skapa ramar, undra om det kan vara den inställningen.. jaja, får se som sagt.
Redigerat av Hence Esko, 23 mars 2015 - 08:56.
Postad 23 mars 2015 - 22:06
Postad 24 mars 2015 - 20:18
Om det är så illa att bilden grötar ihop låter som något annat fel, vad har du för bildkälla ?
Postad 25 mars 2015 - 07:45
Ja eller det är precis som att den interpollerar in bilder, vilket gör att snabba rörelser bara blir en gröt, i mina ögon. Men det är ju kanske 8 ben som rör sig på hästen samtidigt.
Samma om du har en person som rör sig i förgrunden så blir han skarp men det blir bildartefakter i bakgrunden runt det som är i förgrunden. Precis som att det är igång någon "smart" funktion som förstör bilden..
Jag har en Intel NUC som är kopplad till förstärkare via HDMI och sedan vidare till Projjen. Eller en Xbox One kopplad på samma sätt.
Sen är det som att bilden blinkar på en del filmer med. Eller som att ljusstyrkan varierar en gång per sekund.
Postad 25 mars 2015 - 08:36
Ifall du har dator kopplad så kan det vara något du kör där. I så gott som samtliga fall där det beter sig märkligt på sätt det inte borde brukar det vara datorn som är boven. Kör en normal film från en fysisk blu-ray-skiva och dubbelkolla.
Postad 25 mars 2015 - 17:31
Precis eliminera felkällan genom att köra "riktigt" material, sen om du kör xbmc på NUCen så finns det settings där som kan ställa till det !
Postad 25 mars 2015 - 18:47

Postad 31 mars 2015 - 06:30

Postad 08 november 2015 - 18:51
Nu ska polaren sälja sin AE4000, och frågan är om det är lönt för mig att byta upp sig det lilla? Det är ju trots allt några tusen i mellan även om jag öyckas sälja min Epson. Kommer jag ens märka nån skillnad?!
Postad 08 november 2015 - 21:00
Postad 09 november 2015 - 06:48
Kanske är värt att göra det som du säger. Har lite problem med att min HDMI och strömkabel ligger fast/gömd i taket, så det är inte så smidigt att bara byta projektor. Fästet i taket är custom-made för min Epson.
Dessutom läser jag många här som har problem med uppochner vända Panna's, och att vända den rätt är inget alternativ i mitt fall.
Postad 09 november 2015 - 12:47
Postad 13 november 2015 - 08:19
Upplys mig, det är alltså så att när man "zoomar" till en 2:35:1 duk så hamnar en del av "ljuset/Bilden" (sorgkanterna) över och under duken och riskerar att synas på väggen? jag var av uppfattnigen att man släckte ner den delen på projektorn?
Postad 13 november 2015 - 08:49
Med vänlig hälsning, Jacob
Postad 13 november 2015 - 09:38
Blackbarsen är kvar ja. Huruvida de syns eller inte beror till stor del hur rummet är utformat. Med en svart front vägg är det minimalt synligt och inget man tänker på under filmtittning. Vit front vägg så kommer man kunna se det - bättre svärta än så är det inte på lcd i allmänhet och ae4000 i synnerhet.
Tack, funktionen jag nämer, finns den överhuvudtaget? dvs att man helt släcker den dela som man inte vill se. har funderingar på att köpa nån proj. och att ha en duk som hamnar framför en tv. dock täcker den inte nedre delen av tvn helt. vilket får mig att fundera på hur det blir med ev reflektioner om man har otur.
Redigerat av Unregistered2a53b113, 13 november 2015 - 09:40.
Postad 13 november 2015 - 11:51
Det verkar som Vivitek h1188 har det du söker!Tack, funktionen jag nämer, finns den överhuvudtaget? dvs att man helt släcker den dela som man inte vill se. har funderingar på att köpa nån proj. och att ha en duk som hamnar framför en tv. dock täcker den inte nedre delen av tvn helt. vilket får mig att fundera på hur det blir med ev reflektioner om man har otur.
Postad 15 november 2015 - 14:14
Ovan nämnda Vivitek har tillräcklig blanking. Några äldre Mitsubishimodeller likaså.
Men det finns många andra saker som blir annorlunda med dessa modeller, så det är inte bara att köpa och hoppas på det bästa.
Du behöver ut och titta på skillnaderna för att veta vad som passar dig och dina behov bäst!
Vad det gäller eventuella reflektioner i tvn så tror jag inte du behöver vara orolig i vilket fall. Blackbarsen som faller utanför 2.35:1-bilden på en 16:9-panel är ju det svartaste som projektorn kan visa. Det "lyser" alltså inte där med någon avsikt. Utan det är bara det svaga, svaga skenet som är kvar efter att projektorn har försökt blockera bort så mycket ljus som möjligt. Beroende på rum kan det dock synligt med en AE4000, men knappast så att det ger reflektioner i tvn.
Postad 17 november 2015 - 22:08
OK, borde väl teoretisk sett placera någon form av fysisk mask nån cm fram förlinsen?
När man placerar en små här projektor, har man den då utzoomad max och flyttar den för att passa 2.35:1 eller tvärt om eller?
Redigerat av Unregistered2a53b113, 17 november 2015 - 22:34.
Postad 18 november 2015 - 12:50

Placeringen av projektorn har gåtts igenom flera gånger tidigare i tråden. Hela poängen är ju att INTE man behöver flytta projektorn. Du måste sätta projektorn på att avstånd som den kan zooma in tillräckligt litet för 16:9 höjden på en CHI duk, och samtidigt kunna zooma ut tillräckligt mycket för att fylla bredden på samma duk. Vidare så måste projektorn vara placerad inom duken i höjdled och mitt i duken i sidled för att kunna köra bytet mellan 16:9 och 2.35:1 helt automatiskt, utan att behöve upp och skruva på projektorn rent fysiskt.
Postad 08 februari 2016 - 15:13
Redigerat av vinncent, 08 februari 2016 - 15:15.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar