* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
2454 svar till detta ämne
Postad 01 March 2011 - 13:37
-PhoEniX-
-
-PhoEniX-
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag fick hem min 3200 i fredags. Jag har satt upp den i taket och testat lite film på min Euroscreen Frame Vision ReAct-duk som jag fick tag på på HIFIklubbens utförsäljning.
Jag måste säga - WOW - bilden är mycket bättre än vad jag trodde att den kunde bli hemma hos oss. Vi har allt uppsatt i ett vitmålat vardagsrum, med bara persienner som mörkläggning. OK, på dagen blir det lite blaskig bild, men på kvällen är det grymt!
Jag ska tillägga att det här är min första projektor och att jag inte har kalibrerat den ännu, men jag är supernöjd över vårt köp!
Postad 01 March 2011 - 15:38
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag ska precis skicka tillbaka min 3200 för service för andra gången, första rundan var det stora vita fält som absolut inte gick att blunda för och det är jag långt ifrån ensam om när man läser forumet. Fick tillbaka en annan projektor efter att ha skickat den första till England på service.
Denna rundan är det ett smattrande och klonkande inuti projektorn som stör extremt varje gång jag kör den. Så jag är inte riktigt villig att hålla med om att det "alltid är samma personer" som inte är nöjda. Vad du grundar det på vet jag faktiskt inte, men bara för att det är en billigare projektor så innebär det väl inte att den skall få ha diverse fel eller kvalitetsproblem. Och är det problem med en projektor så är det väl inget fel i att klaga och skicka på service mer än en gång....man behöver inte var "en viss typ av människa" för att vilja ha produkter som är felfria, eller har Leif en annan uppfattning, att man ska tolerera felaktigheter för att det inte är deras dyraste produkt.....tror inte Leif i det här fallet hade suttit hemma och rullat tummarna heller om hans elektronik började strula och hade felaktigheter ny från kartong.
NU hoppas jag i varje fall att jag kan få ett ex som faktiskt fungerar både utan vita fläckar och missljud för felfri är det en väldigt trevlig projektor.
/Fredrik
hehe, såklart att det även finns defekta projektorer och att man kan ha otur flera gånger, men har lite svårt att förstå rent statistiskt hur man kan råka ut för fel 3-4 ggr på raken, då borde ju Epson ta tillbaka hela modellen då det är ett uppenbart konstruktionsfel. Eller så är det fråga om ett av marknadens absolut sämsta lågkvalitetsmärken. Men det är det ju inte. Epson är väl snarare kända för bra produkter, så det är något om inte stämmer. Vad gäller klonkanden i projektorn, vad kan det vara om det inte är autoirisen som av naturen för ett himla liv om man inte stängt av den? Jag vet inte, men någon annan på forumet kanske vet? Min låter en del när autoirisen är på, som den ska, annars inte.
Postad 01 March 2011 - 16:59
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
Alla tillverkare har ju minst 10% doa från fabrik. Eftersom det är billigare att ersätta dessa 10% än att lyckas med 100% felfria maskiner från fabrik. Så statistiskt är det inte alls konstigt att få 4 - 5 felande på raken om man räknar in de X tusen de tillverkar.
På en serie om 10,000 maskiner är det alltså 1000 maskiner som felar efter de lämnat fabriken. Det är däremot en himla otur att få 4 felande på raken men som vi sett är det inte omöjligt.
Postad 01 March 2011 - 17:33
pompedompe
-
pompedompe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej. Hur skulle ni ranka 3200:an gentemot en EH-TW5000 ? 5000 har ju ett par år på nacken, men är den bättre ändå?
Postad 01 March 2011 - 19:15
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Alla tillverkare har ju minst 10% doa från fabrik. Eftersom det är billigare att ersätta dessa 10% än att lyckas med 100% felfria maskiner från fabrik. Så statistiskt är det inte alls konstigt att få 4 - 5 felande på raken om man räknar in de X tusen de tillverkar. På en serie om 10,000 maskiner är det alltså 1000 maskiner som felar efter de lämnat fabriken. Det är däremot en himla otur att få 4 felande på raken men som vi sett är det inte omöjligt.
statistiskt sett så är, om nu 10 procent stämmer (jag tror det är mycket lägre), sannolikheten att få två felaktiga på raken 1 %, som att vinna på Joker, att få tre på raken 1 promille. Jag är inte matematiker, men kan så mycket så att sannolikheten att få fler än två trasiga (dvs en chans på 1000) är ganska liten. Att få fyra trasiga är en chans på 10 000. Säljer de så många i Sverige? Tror jag inte. Ändå verkar en hel del här ha lyckats, då borde sannolikt Epsons felfrekvens vara mycket högre än 10 procent. Om vi säger att den är 50 procent så blir sannolikheten att få tre trasiga på raken 0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5 chans, lite mer än en på tio alltså. Men nu tror jag inte att hälften av alla projjar är trasiga. Varför har det inte stått en massa om Epsons allvarliga kvalitetsproblem och att de är bland de sämsta på marknaden. Varför återkallar de inte hela modellen?
Redigerat av leif35, 01 March 2011 - 19:18.
Postad 01 March 2011 - 19:27
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Jag måste kolla med er. DOA-anmälde min 3600:a pga grön linje/pixelrad på vänster kortsida samt hela ovankant. Detta godkändes & jag skulle tom få en ny av distributören som var kollad av dem innan. Fick info idag att alla de 3600:or som checkades hade exakt samma defekt.
Enl vissa butiker så är det något man får räkna med i det billigare segmentet & Epson är inte ensam om detta.
Är det någon som inte har fenomenet grön rand/pixelrad på kort/långsida?
Funderar nu starkt på att antingen gå ner till en 3200:a (sparar ca 2500:-) eller kliva upp ca 7k på en HW15 eller AE4000 (som oxå kan ha dessa defekter)
Postad 01 March 2011 - 19:43
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jag måste kolla med er. DOA-anmälde min 3600:a pga grön linje/pixelrad på vänster kortsida samt hela ovankant. Detta godkändes & jag skulle tom få en ny av distributören som var kollad av dem innan. Fick info idag att alla de 3600:or som checkades hade exakt samma defekt. Enl vissa butiker så är det något man får räkna med i det billigare segmentet & Epson är inte ensam om detta.
Funderar nu starkt på att antingen gå ner till en 3200:a (sparar ca 2500:-) eller kliva upp ca 7k på en HW15 eller AE4000 (som oxå kan ha dessa defekter)
Detta är då inget som jag märkte av på min 3200 medans den fungerade, nu idag har jag hämtat ut min nya 3200 men har inte ännu testat den.
Postad 01 March 2011 - 19:46
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag måste kolla med er. DOA-anmälde min 3600:a pga grön linje/pixelrad på vänster kortsida samt hela ovankant. Detta godkändes & jag skulle tom få en ny av distributören som var kollad av dem innan. Fick info idag att alla de 3600:or som checkades hade exakt samma defekt. Enl vissa butiker så är det något man får räkna med i det billigare segmentet & Epson är inte ensam om detta.
Jag har ju lite erfarenhet från 3600.  Den första hade 2 eller 3 gröna pixelrader. De tre projjarna efter har inte haft någon grön pixelrad alls men som sagt det är 3600-modellen.
Redigerat av Torra Björnen, 01 March 2011 - 19:47.
Postad 01 March 2011 - 19:50
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Hej. Hur skulle ni ranka 3200:an gentemot en EH-TW5000 ? 5000 har ju ett par år på nacken, men är den bättre ändå?
Har inte sett dem sida vid sida, men 5000 bör vara (är) flera ligor bättre. Är det någon som inte har fenomenet grön rand/pixelrad på kort/långsida?
Har sett sammanlagt fem 3600. Tre av dem har jag kollat närmre på, ingen hade grön pixelrand i kanten. De andra två var i butik och även om jag inte såg någon, så letade jag ju faktiskt inte riktigt efter det heller.
Postad 01 March 2011 - 19:59
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Det här blir ju bara skummare o skummare
Enl distributören så hade alla 3600:or det fenomenet jag beskrev, fick tom bild på härligheten.
Nu är jag kluven, jag kan som sagt häva köp & få tillbaka pengarna men kommer inte hitta en 3600:a till samma pris. Alt 2, få en ny skickad till mig men den kommer ha samma defekt, dvs grön kant. Alt 3, köpa ett helt annat märke, tyvärr blir ju min budget spräckt & känslan av fynd försvinner.
Usch....
Postad 01 March 2011 - 20:00
KnasenXXX
-
KnasenXXX
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
blir intressant när man får sin projje då om det är nått fel i den... vars har ni köpt era projjar ifrån?
Postad 01 March 2011 - 20:48
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Enl distributören så hade alla 3600:or det fenomenet jag beskrev, fick tom bild på härligheten.
Tja...Distributörer, säljare och annat löst folk vräker ju ur sig felaktigheter och dumheter mest hela tiden tycker jag.  Är väl fler som har rapporterat helt felfria ex i trådarna här också så... Alt 2, få en ny skickad till mig men den kommer ha samma defekt, dvs grön kant.
Baserat på att distributören sa det eller? Som sagt, det stämmer ju inte riktigt, men kan verkligen förstå motviljan att testa igen. Hur farligt är det med den där randen egentligen då? Syns den så tydligt om man sitter i soffan och inte stirrar blint?
Redigerat av B8, 01 March 2011 - 20:50.
Postad 02 March 2011 - 00:18
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Jag måste kolla med er. DOA-anmälde min 3600:a pga grön linje/pixelrad på vänster kortsida samt hela ovankant.
(Med risk för viss upprepning)  Hade först en 3200a som inte hade någon grön eller annan färg på nån pixelrad nånstans. Däremot en heldöd pixel och någon svagt lysande här o var. Repigt chassie(hårfina repor) och repig lins. Misstänker reparationsexemplar. Dock var den ny i kartong dvs Epsonrepad antagligen. Nu har jag en "felfri" 3600a. Inga gröna pixelrader, inga döda pixar, inte nåt konvergensfel att tala om och den är så tyst och fin där den sitter i taket. Ge inte upp.. det är som triss detta.. plötsligt händer det.. Någon frågade var vi köpt projjarna...Köpte online från Net On Net. Köpte iofs den tidigare 3200an (som jag lämnade tillbaka) också därifrån(dock från lagershop).
Redigerat av Unregistered32857, 02 March 2011 - 00:21.
Postad 02 March 2011 - 07:41
KnasenXXX
-
KnasenXXX
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
oki bestälde min på fyndböresen jag ska bli skoj testa den när det kommer hoppas innan helgen...då blir det leka med inställningarna samt hoppas man fått ett bra ex annasr får man skicka tillbax den och hoppas på få en ny=)
Postad 03 March 2011 - 16:55
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
statistiskt sett så är, om nu 10 procent stämmer (jag tror det är mycket lägre), sannolikheten att få två felaktiga på raken 1 %, som att vinna på Joker, att få tre på raken 1 promille. Jag är inte matematiker, men kan så mycket så att sannolikheten att få fler än två trasiga (dvs en chans på 1000) är ganska liten. Att få fyra trasiga är en chans på 10 000. Säljer de så många i Sverige? Tror jag inte. Ändå verkar en hel del här ha lyckats, då borde sannolikt Epsons felfrekvens vara mycket högre än 10 procent. Om vi säger att den är 50 procent så blir sannolikheten att få tre trasiga på raken 0,5 x 0,5 x 0,5 = 12,5 chans, lite mer än en på tio alltså. Men nu tror jag inte att hälften av alla projjar är trasiga. Varför har det inte stått en massa om Epsons allvarliga kvalitetsproblem och att de är bland de sämsta på marknaden. Varför återkallar de inte hela modellen?
Ja 10% siffran kan nog ha ändrats sen jag kollade den sist. Sen eftersom vi har med slump att göra så är chansen fortfarande nästan 10% varje gång du får en ny projektor. I alla fall i mitt lilla exempel där mängden projektorer är fast. Chansen går förstås ned lite eftersom du nu hittat en av de trasiga och andelen trasiga som återstår är mindre men din chans att få en trasig igen har bara minskat med det värdet. Det du gjort är att få fram chansen att få 4 doa på en dragning. Dvs du köper 4 projar samtidigt och alla är doa. Tror jag, matte var aldrig min starka sida  I verkliga världen tillverkas det väl nya projar hela tiden under en viss tid så chanserna att få 4 doa på rad borde vara obefintliga men det kan ju vara ett visst parti projar som fraktats lite väl hårdhänt till Sverige eller andra yttre faktorer som gör att någon har den oturen. Eller så stod QA på löpande bandet och sov en sen kväll..
Redigerat av SEALen, 03 March 2011 - 17:00.
Postad 03 March 2011 - 20:25
kalzipp
-
kalzipp
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
jag fick upp min tw3200 idag, jag kopplade min (dator)dvi -> projektor(hdmi)
och det står source HDMI1: not supported
har ingen hdmi sladd tillgänglig just nu, vet ni om det ska funka med dvi->hdmi, nån inställning?
Postad 03 March 2011 - 20:35
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Fa******n vad besviken på Epson jag är. I måndags skickades min projektor till England för att bytas ut mot en som var fabriksrenoverad. Idag kom den tillbaka (dom var snabba i alla fall) och efter första blivit lättad över att det inte fanns några repor på chassit och linsen så kopplade jag in den. Upptäckte direkt att bilden var helt fel. Hela vänstra sidan samt övre högra hörnet var lila. Samt att den var väldigt oskarp.
Om min förra projektor var dålig (två pixelrader förskjutning åt vänster) så var den här projektorn bedrövlig. Tycker att det är helt otroligt att man skickar en sådan projektor till en kund och kallar den för fabriksrenoverad, en treåring skulle se att bilden är åt skogen. Misstänker starkt att man inte gjort något som hellst åt den här projektorn, utan att man bara har skickat den vidare till nästa person. Annledningen till det är att dels var den inte resettad, både fjärr och kablar låg med (dom ska inte skickas med står det vid en fabriksrenovering)samt att den var fruktansvärt slarvigt paketerad.
Imorgon kommer jag att kontakta Epson supporten och säga vad jag tycker om den här saken. Tycker för övrigt att Epson supporten har skött sig mycket bra, men vad hjälper det när det finns ett gäng klåpare i England som uppenbarligen inte klarar av att se skilnaden på en ok projektor VS en Dålig projektor.
/Niklas
Postad 03 March 2011 - 21:45
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Fa******n vad besviken på Epson jag är. I måndags skickades min projektor till England för att bytas ut mot en som var fabriksrenoverad. Idag kom den tillbaka (dom var snabba i alla fall) och efter första blivit lättad över att det inte fanns några repor på chassit och linsen så kopplade jag in den. Upptäckte direkt att bilden var helt fel. Hela vänstra sidan samt övre högra hörnet var lila. Samt att den var väldigt oskarp.
Om min förra projektor var dålig (två pixelrader förskjutning åt vänster) så var den här projektorn bedrövlig. Tycker att det är helt otroligt att man skickar en sådan projektor till en kund och kallar den för fabriksrenoverad, en treåring skulle se att bilden är åt skogen. Misstänker starkt att man inte gjort något som hellst åt den här projektorn, utan att man bara har skickat den vidare till nästa person. Annledningen till det är att dels var den inte resettad, både fjärr och kablar låg med (dom ska inte skickas med står det vid en fabriksrenovering)samt att den var fruktansvärt slarvigt paketerad.
Imorgon kommer jag att kontakta Epson supporten och säga vad jag tycker om den här saken. Tycker för övrigt att Epson supporten har skött sig mycket bra, men vad hjälper det när det finns ett gäng klåpare i England som uppenbarligen inte klarar av att se skilnaden på en ok projektor VS en Dålig projektor.
/Niklas
Jag är den förste att beklaga, förstår hur du känner dig. Med tanke på vilka grova fel det är på din projektor, så är det bara att hoppas att de uppstått i transporten. Annars är det rent ut sagt bedrövligt. Plockar man över huvudtaget upp projektorerna man får in eller skickar man dem bara vidare till en annan kund? Tycker att det är anmärkningsvärt hur ett så stort företag kan missköta sig så. Ok om man vissa problem med vissa projjar men man ska ju kunna sköta servicen bra för det.
Postad 03 March 2011 - 23:30
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Ärligt talat - kvalitèn på TW3200/3600 verkar vara rent av skit. Har aldrig läst om så mycket problem.
Postad 04 March 2011 - 00:56
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
När min 3600:a var ny frågade jag här på forumet om det var normalt att projektorn låter som en gammal XBOX 360. Ljudet har förstås inte lika hög volym, men det är ändå ett "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" med ett lite hummande ljud i bakgrunden.
Vad jag förstod då var att flera andra kunde hålla med om att ljudkaraktären var just sådan, men nu har jag lyssnat på både 3200- och 3600-modellen på flera affärer. Där låter de mycket mindre, med ett diskret susande istället för surrande. Det skulle dock kunna vara så att det på affärerna (Pause, Ljudmakarn, Hembiobutiken) finns en högre grundljudnivå, vilket får projektorn att låta mindre.
Jag har testat att köra projektorn i läge Cinema med ECO-mode, rättvänd, och tycker fortfarande inte att den är tyst.
Ni som säger att er projektor är tyst (hängande upp och ned i taket), hur skulle ni beskriva ljudet? Surrande med ett dovt hummande? Eller diskret susande?
Postad 04 March 2011 - 08:43
KnasenXXX
-
KnasenXXX
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
vilket takfäste kör ni till eran tw 3200 får m in idag så man vet ska kolla upp allt om det är ett måndags exemplar eller inte annasr får man skicka tillbacka och byta modell då
Postad 04 March 2011 - 09:11
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
/Niklas
Tror inte heller att dom gör något åt dom projektorer som kommer in. Jag skickade in min TW3500 och fick en fabriksrenoverad tillbaka. Denna hade en stor repa på undersidan. Linsen var repig och fläkten lät riktigt illa. Lamptimmarna stod dock på noll, så jag förmodar att dom satt in en ny lampa, om inte förra kunden skickade in den innan den hade uppnåt 10timmar då klockan börjar rulla. Tillbaka med den igen och fick en ny fabriksrenoverad. Denna gången kom den jag skickade in första gången tillbaka!?! Installerade den och kunde konstatera att samma fel kvarstod. Lamptimmar och mina inställningar var detsamma som när jag skickade in den! Nu ville jag häva köpet och Epson skulle ta in den för att kolla på den. Ser dom att det är något fel skulle jag få reklamera. Givetvis skickade dom mig en ny fabriksrenoverad istället för att titta på min projektor. Igår fick jag klartecken från butiken att jag kan lämna in den och få mina pengar tillbaka! När min 3600:a var ny frågade jag här på forumet om det var normalt att projektorn låter som en gammal XBOX 360. Ljudet har förstås inte lika hög volym, men det är ändå ett "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" med ett lite hummande ljud i bakgrunden.
Vad jag förstod då var att flera andra kunde hålla med om att ljudkaraktären var just sådan, men nu har jag lyssnat på både 3200- och 3600-modellen på flera affärer. Där låter de mycket mindre, med ett diskret susande istället för surrande. Det skulle dock kunna vara så att det på affärerna (Pause, Ljudmakarn, Hembiobutiken) finns en högre grundljudnivå, vilket får projektorn att låta mindre.
Jag har testat att köra projektorn i läge Cinema med ECO-mode, rättvänd, och tycker fortfarande inte att den är tyst.
Ni som säger att er projektor är tyst (hängande upp och ned i taket), hur skulle ni beskriva ljudet? Surrande med ett dovt hummande? Eller diskret susande?
Testat att stänga av Auto Iris? Irisen låter när den jobbar och det ljudet kan vara riktigt störande.
Postad 04 March 2011 - 11:32
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Ärligt talat - kvalitèn på TW3200/3600 verkar vara rent av skit. Har aldrig läst om så mycket problem.
Medhåll!!!!!!!!!!! Men så säger någon "de har ju sålt så många" - men även andra tillverkare gör ju det utan tillmärmesevis dessa problem. Man ser en o annan ägare som postar om sina problem men även om man lägger ihop alla dessa är FÅ jämfört med alla med Epsonprojjar. Nu är det inte bara 3200/3600 som har problem, tex TW5000 håller inte skärpan. Fast felen är ju inte det allvarligaste, det är deras undermåliga reparationsprocess!! Man får tillbaks en ANNAN projje, ofta med fel den med. Ofta repiga linser/chassin, packade slarvigt. Verkar desutom som de bara skickar runt projjarna utan att laga dom - och hoppas kunden får en med mindre fel och nöjer sig med det. SKANDAL
Redigerat av sportbilsentusiasten, 04 March 2011 - 11:33.
Postad 04 March 2011 - 11:32
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Jag köpte en 3600 som hade pixelfel. Efter läst flera forum blev jag avskräckt. Jag ville verkligen inte delta i Epsons retur-lotteri. Så jag bytte in min mot en Panna AE4000 istället och det är jag mycket glad för. Bättre kvalité och känns mycket mer gedigen. Visst, den kostar lite mer men värd varenda krona.
Jag fattar inte hur ni som gång på gång får tillbaka en trasig projje hur ni står ut? Jag hade blivit galen! All heder till er!
Postad 04 March 2011 - 11:59
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Jag fattar inte hur ni som gång på gång får tillbaka en trasig projje hur ni står ut? Jag hade blivit galen! All heder till er!
Man har inte så mycket att välja på. Är det fel på den har Espon rätt att försöka reparera den. Kan tillägga att jag köpte min TW3500 i mars, satte inte upp den förens i maj. Så jag kunde inte häva köpet med en gång eftersom det hade gått några månader. Men nu är det äntligen över. Lämnade tillbaka den nyss och fick pengarna tillbaka. Blir förmodligen att lägga till några tusen och titta på Panna AE4000 eller Sony HW15.
Postad 04 March 2011 - 12:49
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Måste hålla med tidigare skribent om att diskussionerna om problemen med dessa projektorer överskuggar all annan diskussion. (Därför jag var extremt osäker på om en Epson var nåt att investera i överhuvudtaget(men den har ju fått bra kritik hos projectorcentral.com))
Det brukar ju rent generellt sett förekomma mer diskussioner om andra aspekter av projektoranvändande som inställningar etc än om fel på produkterna som här.
Epson måste ju förstå att skickar man en projje på lagning ska den ju lagas också. Inte bara skickas vidare, som verkar ha förekommit i åtminstone vissa fall. (Konsumentverket?, Plus?)
Jag tycker inte min låter alls mycket i taket. Susar nog närmast bara. PS3an och datorn låter avsevärt mycket mer isåfall. (har f ö en repa i nån lins nånstans i optikpaketet men det syns bara när projjen är på och inte det minsta på skärmen)
Redigerat av Unregistered32857, 04 March 2011 - 12:52.
Postad 04 March 2011 - 13:14
Unregisteredc2bbbf7b
-
Unregisteredc2bbbf7b
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Roligt att höra att äntligen någon tog upp det med grön pixelrad på långsidan.
Jag köpte min första Epson 2900, skickade tillbaka 3 gånger och fick 3 nya med exakt samma problem pixelraden (grön) på kanten.
Epson support hävdade då att det felet hade dom aldrig hört om tidigare (BS!).
Fick då istället en 3200 av Dustinhome, så min 4e Epson projektor. Även denna har den gröna pixelraden, men här gav jag upp och behöll den, Epson är i särklass den sämsta supporten jag varit i kontakt med.
Kommer aldrig köpa en pryl av den tillverkaren igen.
Postad 04 March 2011 - 18:44
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Testat att stänga av Auto Iris? Irisen låter när den jobbar och det ljudet kan vara riktigt störande.
Det är inte autoirisen som låter, den har ett ljud som låter hack...hack.......hackhackhack...hack. Den är därför avstängd, ljudet och ljudväxlingarna är för störande. Mycket mer störande än surrandet från fläkten. Jag tror fortfarande att Epson sorterar sina paneler efter vilken kvalitet de har. De bästa går till 5500, de näst bästa går till 4400, de näst-näst bästa till 3600. Och då blir det de sämsta kvar åt 3200.
Postad 04 March 2011 - 18:49
Fahla
-
Fahla
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
varför inte,det är väl så det funkar inom tv-branchen..till viss del
varför har ingen skrivit nå negativt på Prisjakt om 3200:an.Okej att det är en "billig"projektor men man förväntar sig väl att för 9-10000kr så ska grejerna funka som det är tänkt.
Redigerat av Fahla, 04 March 2011 - 18:53.
Postad 04 March 2011 - 19:08
Unregistered0b130625
-
Unregistered0b130625
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Epson support hävdade då att det felet hade dom aldrig hört om tidigare (BS!).
Det var faktiskt just det jag fick höra från Hembiobutiken. Inte ett enda garantiärende på 3600:an! Det är kanske Epson-supporten som tvingat dem att säga det?  Jag säger det igen: Jag är riktigt nöjd med min projektor! Trots att den har en grön pixelrad och låter öööörrrrrrrnnnn. Otroligt fina färger, skarp bild och helt ok svärta. Det är bara ca 10% av filmtiden jag störs av oljudet, när det är helt tyst i filmen eller en konversation utan bakgrundsljud pågår. Den gröna pixelraden göms i den svarta ramen på duken.
Postad 04 March 2011 - 20:42
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Roligt att höra att äntligen någon tog upp det med grön pixelrad på långsidan.
Jag köpte min första Epson 2900, skickade tillbaka 3 gånger och fick 3 nya med exakt samma problem pixelraden (grön) på kanten. Epson support hävdade då att det felet hade dom aldrig hört om tidigare (BS!).
Fick då istället en 3200 av Dustinhome, så min 4e Epson projektor. Även denna har den gröna pixelraden, men här gav jag upp och behöll den, Epson är i särklass den sämsta supporten jag varit i kontakt med.
Kommer aldrig köpa en pryl av den tillverkaren igen.
Måste hålla med om att supporten är dålig. Inget fel på de som sitter där men dom har ju inget att säga till om. Det enda dom kan göra, är att påminna dom som har någonting att säga till om. Skulle ju vilja komma i kontakt med någon som har som har lite befogenheter. Känns som att de gömmer sig bakom supporten, supporten verkar mest fungera som någon slags "brandvägg" mot oss kunder. Har nu väntat i över en månad på att få svar på mitt senaste ärende. Har varit i kontakt med deras support en 3 - 4 gånger under den senaste månaden, utan att något hänt. Funderar på om man ska skapa en egen tråd för oss som har eller haft problem med Epsons projektorer. För att kunna få en överblick hur många vi är som är drabbade av problem med Epsons projektorer.
Postad 04 March 2011 - 20:47
KnasenXXX
-
KnasenXXX
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
hejsan har en fråga har starta min 3200 funkar hur bra som helst men hu får man till bilden den är ihopdragen typ skulle ha haft in över sidan samt ut med nedewr sidat hade en optoma förut då hette det keystone där man ändrade sådan vet ej vad det är på epson
Postad 04 March 2011 - 21:46
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
hejsan har en fråga har starta min 3200 funkar hur bra som helst men hu får man till bilden den är ihopdragen typ skulle ha haft in över sidan samt ut med nedewr sidat hade en optoma förut då hette det keystone där man ändrade sådan vet ej vad det är på epson
Finns ingen keystone på projektorn. Du måste se till att projektorn står/hänger helt plant, den får t ex inte luta framåt. Lycka till!
Postad 04 March 2011 - 21:54
KnasenXXX
-
KnasenXXX
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
heeh löste det med lens shift till slut så=)
Postad 05 March 2011 - 00:55
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Skriver här ett litet inlägg. Jag har idag mailat Epson Sveriges PR & Marknadsansvarige om hur ni upplever dessa projektorer, och att det får mig som potentiell kund att rygga tillbaka. Har även länkat henne hit till Min Hembio.com och hoppas att hon tittar in och skriver en kommentar eller flera. Dom skulle kunna ha en heltidsanställd tror jag att bara sitta och försvara, förklara och reda ut dom problemet som MHB folket haft med Epson.
Kom igen Sofia - kliv fram ur mörkret!
REDIGERAT: Eftersom att jag vill att Epson ska få lite information om detta så har jag även mailat Sverige-chefen angående detta. Ska bli kul att se om någon av dom kan kommentera något!
Redigerat av NiKeMaN, 05 March 2011 - 00:59.
Postad 05 March 2011 - 09:19
Brant Bjork
-
Brant Bjork
-
Rookie
-
7 inlägg
Skickade iväg mitt defekta exemplar igår och har blivit lovad en fabriksrenoverad som ska vara testad och ok. Men efter att ha läst tråden, så känns det ju sådär faktiskt. Att få ett måndagsexemplar kan hända alla, men just det här att många får tillbaka trasiga projektorer upprepade tillfällen... Det skapar en olustig känsla.
Postad 05 March 2011 - 10:16
RonnieW
-
RonnieW
-
Användare
-
-
182 inlägg
Skriver här ett litet inlägg. Jag har idag mailat Epson Sveriges PR & Marknadsansvarige om hur ni upplever dessa projektorer, och att det får mig som potentiell kund att rygga tillbaka. Har även länkat henne hit till Min Hembio.com och hoppas att hon tittar in och skriver en kommentar eller flera. Dom skulle kunna ha en heltidsanställd tror jag att bara sitta och försvara, förklara och reda ut dom problemet som MHB folket haft med Epson.
Kom igen Sofia - kliv fram ur mörkret!
REDIGERAT: Eftersom att jag vill att Epson ska få lite information om detta så har jag även mailat Sverige-chefen angående detta. Ska bli kul att se om någon av dom kan kommentera något! Bra jobbat!Hoppas dom svarar! Tyvärr så tror jag att du kommer få ett svar att dom inte varit medvetna om problemet och att dom genast ska ta tag i det. Vilket egentligen betyder att dom vet om problemet, men inte kommer att bry sig. Som det står på föregående sida så har en butik har gått igenom alla sina projektorer av denna modell och alla hade fel så problemen verkar mer omfattande än vad jag trodde först. Dessvärre tror jag inte gemene man bryr sig om eller ens tänker på detta och reklamerar inte varan. Så antal % som är fel är nog väldigt höga men antalet människor som felanmäler är nog inte tillräckligt hög för att Epson ska bry sig. Hembiobutiken som nekar att dom inte har hört talas om felen mörkar nog lite. Inge illa mot dom, det är en suverän butik men det är kanske Epson som håller hårt i tyglarna? En egen tråd om defekta Epson projjar som Torra Björnen ville starta är nog en bra idé.
Redigerat av RonnieW, 05 March 2011 - 10:18.
Postad 05 March 2011 - 10:32
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Jag har iaf hävt mitt köp på 3600:an. Har iof beställt en ny 3200:a från EG men har inte så höga förväntningar på att den ska vara felfri.
Jag valde att inte ta omleverans på min projektor då distributörens uttalande i mail till återförsäljaren skrämmer mig:
"Produkten har dom bristerna som kunden redan har hittat.
Den är alltså tillverkad så.
Nu har vi konstaterat det och uppmanar alltså kunden att köpa en produkt som han tittar på innan han köper den.
Vilket märke den har är helt upp till kunden men vi gör inget mer för
kunden då vi redan vet att vi inte kan göra kunden nöjd.
Om kunden trots detta väljer att köpa en ny Epson så vet han hur det fungerar och tar helt ansvar själv
för vad han köper med dess bild & brister. ÅF tar även han ansvar för att själv lösa detta
om han ändå väljer att sälja en ny produkt."
Detta var efter första DOA:n, tänk er hur det skulle se ut om jag hade varit inne på 3-4
Hoppas nu EG får sina projektorer från någon annan distrubitör
Postad 05 March 2011 - 15:23
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Att så många upplever grön pixelrad finner jag lite oroväckande, speciellt när vissa fått 3-4 olika exemplar med samma fel. Jag hade sammanlagt tre stycken olika exemplar hemma pga olika fel, men ingen av de hade någon grön pixelrad! Så inte är det något man borde nöja sig med egentligen, även om jag förstår folks frustration.
När man väl fått ett bra exemplar är det en underbar projektor, dock! Har fortfarande en aning mycket "skuggning" över vita texten i tex menyn, men det är absolut inget som syns i film, ända gången det irriterar är på hemsidor med svart bakgrund och vit text.
Projkektorshop24's DOA-hantering och retur av projektorn var över förväntan också, UPS kom inom 30 min och hämtade upp projektorn hos mig, smidigt och enkelt! Att de dessutom skickade ut en ny projektor till mig innan jag behövde skicka tillbaks den andra var verkligen guld.
Postad 08 March 2011 - 21:09
SEALen
-
SEALen
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ja då är frågan, om nu inte 3200 och 3600 håller måttet, skall man satsa på en 4400 då eller vad tror ni? Är det värt det? Kan man leva med de defekter som framkommit i tråden om man snålar och kör på en 3200?
Postad 08 March 2011 - 21:59
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Jag mailade i helgen både PR o Marknadsansvarige på Epson Sverige, och även till Sverigechefen.
Jag bad om en kommentar, antingen till min mail eller här i tråden.
Dom verkar föga bry sig om sina projektorköpande kunder iallafall. Jag har inte hört ett ord - och här ekar det tomt också....
Postad 10 March 2011 - 19:09
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag har ju nu min tredje 3200:a och den tycker jag är felfri. Och jag hade inga problem med Epson-supporten. Jag skickade bild på felet och dem gav mig direkt ett DOA-nummer. Trist att det är fel på så många exemplar (det försvarar jag inte) men supporten gjorde sitt.
Det där med gröna pixelraden har jag inte tänkt på. Våga inte börja leta efter det nu.
Postad 10 March 2011 - 19:26
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej kära MHB-vänner.
Idag kom det äntligen. Svaret från Sofia Björnerfors som är PR & Markrnadsansvarig på Epson Sverige.
Hon skriver bland annat:
"Jag känner absolut till forumet på www.minhembio.com men vi har en företagspolicy som inte tillåter oss att kommentera direkt på nätforum. Oavsett vilken produktgrupp eller ärende det gäller."
"Vi på Epson är tillverkare av projektorer och alla dess komponenter. Det innebär att vi kan säkerställa en generellt sett mycket hög kvalitet på våra projektorer. Varje projektor testas 2 timmar innan den anses klar att förpackas!
På befintligt sortiment har vi inga fabriksfel (som vi känner till i dagsläget och de senast lanserade har sålts sen i oktober 2010). Dock kommer det alltid att dyka upp ett fåtal projektorer som har något sorts problem. Det kan man inte komma ifrån när man säljer så många projektorer som vi faktiskt gör. Men faktum är att vi har en av marknadens lägsta felprocent."
"Vi kan också bekräfta att vi har haft en del problem med emballage för ersättningsprojektorer. Vi har därför gått igenom hela vår förpackningsprocess och förbättrat denna med hjälp av "instapack" som är ett slags skum som hårdnar och skyddar projektorn som ett extra skal. Vi hade en utvärdering senast förra veckan och fick då bekräftat att vi inte haft några klagomål de senaste 2 månaderna. Så problemet med emballage är löst.
När det gäller våra servicerutiner rent generellt så använder vi utbytesmodeller. Anledningen till det är kvalitetssäkring och snabbare förfarande. Ledtiden för själva utbytesprocessen är i snitt ca 5 dagar."
Så nu har hon/dom ju gett lite svar på tal iallafall.
Detta gör mig tillräckligt säker för att våga köpa min efterlängtade Epson EH-TW3600 iallafall.
Hemmabio - here I come!!!
Postad 10 March 2011 - 20:55
Unregistered32857
-
Unregistered32857
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Kul att de faktiskt svarade. Ibland bryr sig ju stora företag inte om att någon enskild person skriver till det.
Å andra sidan hänvisar du också till forumet så det kan ju också ha underlättat förstås. Hade de inte svarat hade många haft åsikter om det.
Tycker svaret är bra och det känns som de bryr sig om kvalitet. Något som åtminstone jag varit lite undrande över tidigare.
Iaf. min TW3600 fungerar fortfarande bra och levererar en fantastisk bild..
Redigerat av Unregistered32857, 10 March 2011 - 21:47.
Postad 10 March 2011 - 21:10
Brant Bjork
-
Brant Bjork
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag fick min fabriksrenoverade enhet idag. Lite flottig (för mycket fish 'n' chips?) och en småful repa på zoomreglaget, men framför allt så funkar den. Jävligt skönt, rent ut sagt.
Även om det är förbannat surt med att få en DOA, så gick processen därefter smidigt. Skickade ett första mail i tisdags förra veckan och idag fick jag en "ny" (och då missade jag leveransen av DHL igår). Alltid något.
Postad 10 March 2011 - 21:29
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Roligt att det går snabbt för vissa.
Min erfarenhet av Projektor System AB som är distributör för Epson är allt annat än bra. Det skulle ta ca 4-5v att få en ny projektor & detta pga Epson. När man istället pratar med Epson så ska allt vara grönt om de har godkänt DOA:n.
Nu letar jag vidare men från butiker som inte får sina projjar från Projektor System då jag inte tänker gynna dem.
Detta är ett internt mail från Projektor System till butik:
"Produkten har dom bristerna som kunden redan har hittat.
Den är alltså tillverkad så.
Nu har vi konstaterat det och uppmanar alltså kunden att köpa en produkt som han tittar på innan han köper den.
D.v.s. godkänner den på plats & tar med sig den. Vi har ingen sådan verksamhet
men det finns flera handlare som erbjuder detta.
Vilket märke den har är helt upp till kunden men vi gör inget mer för
kunden då vi redan vet att vi inte kan göra kunden nöjd.
Om kunden trots detta väljer att köpa en ny Epson så vet han hur det fungerar och tar helt ansvar själv
för vad han köper med dess bild & brister. ÅF tar även han ansvar för att själv lösa detta
om han ändå väljer att sälja en ny produkt.
Notera att Epson service tar 2-5 veckor.
D.v.s. om kunden ändå köper en projektor som han redan känner till bristerna i så kan kunden
bli sittande upp till 1,5 månad utan projektor igen."
Detta är alltså efter första (och enda) DOA:n
Postad 11 March 2011 - 17:33
Kimball
-
Kimball
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Roligt att det går snabbt för vissa.
Min erfarenhet av Projektor System AB som är distributör för Epson är allt annat än bra. Det skulle ta ca 4-5v att få en ny projektor & detta pga Epson. När man istället pratar med Epson så ska allt vara grönt om de har godkänt DOA:n. Nu letar jag vidare men från butiker som inte får sina projjar från Projektor System då jag inte tänker gynna dem.
Detta är ett internt mail från Projektor System till butik:
"Produkten har dom bristerna som kunden redan har hittat. Den är alltså tillverkad så.
Nu har vi konstaterat det och uppmanar alltså kunden att köpa en produkt som han tittar på innan han köper den. D.v.s. godkänner den på plats & tar med sig den. Vi har ingen sådan verksamhet men det finns flera handlare som erbjuder detta.
Vilket märke den har är helt upp till kunden men vi gör inget mer för kunden då vi redan vet att vi inte kan göra kunden nöjd.
Om kunden trots detta väljer att köpa en ny Epson så vet han hur det fungerar och tar helt ansvar själv för vad han köper med dess bild & brister. ÅF tar även han ansvar för att själv lösa detta om han ändå väljer att sälja en ny produkt.
Notera att Epson service tar 2-5 veckor. D.v.s. om kunden ändå köper en projektor som han redan känner till bristerna i så kan kunden bli sittande upp till 1,5 månad utan projektor igen."
Detta är alltså efter första (och enda) DOA:n 
Projektor System menar med andra ord att Epson har godkänt en DOA, utan att det faktiskt är fel på produkten? Jag tycker det låter konstigt att Epson skulle godkänna en DOA bara för att "hoppas på att göra kunden nöjd"? Det hela låter lite skumt, vad hade du för fel på din projektor?
Postad 11 March 2011 - 20:17
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Exakt samma fel som bla Torra Björnen har skrivit om & visat bilder på. 2 pixelraders gröna linjer på hela vänster kortsida samt hela ovankant. Ett fel som enl Epson inte ska finnas & därav DOA:n, de godkände alltså reklamationen direkt de fick mina dåligt tagna bilder på felet.
Postad 11 March 2011 - 23:53
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Varför acepterar ni att få begagnade projar (fabriks renoverade) när ni faktiskt har köpt en ny proje för dyra pengar?
Om min tw2900 skulle börja krångla så skulle jag aldrig aceptera att få en begagnad proje tillbaka som kan ha repor, ha andra fel eller rent av få tillbaka samma proje med felet kvarstående, man vet ju faktiskt inte hur många timmar den kan ha gått osv.
Service för mig är och har alltid varit: antingen få min egen lagad, en helt ny likvärdig produkt eller pengarna tillbaka.
mvh
Postad 12 March 2011 - 00:43
Brant Bjork
-
Brant Bjork
-
Rookie
-
7 inlägg
Varför acepterar ni att få begagnade projar (fabriks renoverade) när ni faktiskt har köpt en ny proje för dyra pengar?
Om min tw2900 skulle börja krångla så skulle jag aldrig aceptera att få en begagnad proje tillbaka som kan ha repor, ha andra fel eller rent av få tillbaka samma proje med felet kvarstående, man vet ju faktiskt inte hur många timmar den kan ha gått osv.
Service för mig är och har alltid varit: antingen få min egen lagad, en helt ny likvärdig produkt eller pengarna tillbaka.
mvh
Ja, det är en berättigad fråga. För min del så var tidsfaktorn avgörande. Att invänta att få mitt eget ex lagat skulle säkerligen ta många fler veckor. Nu har jag en fabriksrenoverad projektor som funkar som en ny och det gör mig ingen skillnad. Den står på en hylla och har den en repa så har den det. Fine. Men jag funderade en bra stund innan jag gick med på att få ett fabriksrenoverat ex. Innan jag skickade iväg den var de noga med att jag bara skulle skicka projektorn och inget annat. Nu när jag fick den "nya" så fick jag ändå med fjärrkontroll, sladdar och annat. Med lite tur är det fjärrkontrollen som går sönder härnäst och då har jag mitt på det torra...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|