* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
XTZ 99.25 LCR
(Surroundhögtalare)
|
7
|
(15)
|
Inga priser | |
XTZ 99.25 Shielded
(Centerhögtalare)
|
3
|
(17)
|
Inga priser | |
XTZ 99.21 Shielded
(Centerhögtalare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
XTZ 99.22
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
XTZ 99.32 II
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
XTZ 99.38
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
XTZ 99.36 Pianolack
(Golvhögtalare)
|
4
|
(30)
|
Inga priser | |
XTZ 99.36 FLR
(Golvhögtalare)
|
9
|
(27)
|
Inga priser | |
XTZ 99.38 MK2
(Golvhögtalare)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
XTZ 99.36 MKII
(Golvhögtalare)
|
6
|
(19)
|
Inga priser | |
XTZ 99.25 MK II Center
(Centerhögtalare)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
XTZ 99.26 MKII Piano
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(24)
|
Inga priser | |
XTZ 99.26
(Surroundhögtalare)
|
2
|
(39)
|
Inga priser |
Postad 15 December 2008 - 21:00
Postad 15 December 2008 - 22:42
Jag har inte haft en, utan 3 stl. Yamahan har en hel del olika lägen och massor med ingångar.. Sen finns det en knapp som heter power och när den slås på så dör allt. Finns inte de minsta pondus i ljudet och det bara låter allmänt skit. Men vissst kör man högtalare från biltema så funkar det perfekt! Men nu snackar vi xtz och då snackar vi seriösa maskiner till dessa, och tyvärr så hör inte yamaha dit.
Jag kör Yamaha med XTZ 5.2 system,hur förklarar du att jag tycker det låter bra och flera med mig som provlyssnat. Hur kan det stämma om Yamaha är oseriösa maskiner och låter skit!?
Skulle bara vilja veta om detta är ngt välkänt fenomen eller om det bara är dina erfarenheter?
Vill bara upplysa folk med Yamaha att det funkar,sen inte sagt med alla Yamaha men det tror jag nog är samma för de flesta märken.
Redigerat av hippo6, 15 December 2008 - 22:52.
Postad 16 December 2008 - 13:07
Mvh
AlexanderE
Postad 22 December 2008 - 11:31
I väntan på min nya förstärkare har jag drivit dem med två andra förstärkare jag har hemma.
Rotel RA-04 specad till 2x40W samt en äldre Pioneer A 607 R specad till 2x80W.
Det är definitivt inte antalet watt på pappret som avgör hur bra kontroll förstärkaren har över elementen! Roteln kopplar ett hyggligt fast grepp över högtalarna trots sin moderata spec! Funkar bra med pop, akustiskt etc. När jag kör mer extrem hårdrock som är mitt huvudsakliga gebit orkar den däremot inte riktigt med av självklar anledning. Pioneeren orkar definitivt med att driva högtalarna - även med komplex hårdrock - men kopplar däremot inte samma fasta grepp om basen som Roteln gjorde! Det blir lite bumligt och väl mycket av det goda med många typer av musik.
Så fram till att jag får min nya förstärkare så blir det mest akustiskt och "okomplicerad musik" där det låter mycket bra även med dessa förstärkare jag har hemma. Saknar dock min thrash och death metal väldigt mycket!
Postad 22 December 2008 - 12:11
Några tankar angående Receivers/stärkare:
Men en kraftigare Yamaha bör fungera bra med 99.25/26/36 , 86x eller större. Är lite tveksam mot den onkyon 606-det är den utan pre -out väl? Skulle rekommendera att man går upp ett steg från den om man gillar just onkya, se till att ha delbart mellan för och slutsteg så det går att hänga på ett slutsteg om man vill längre fram. Nad har kraft i sina men saknar den detaljupplösning som krävs för att göra diskanten rättvisa. Marantz saknar lite tryck imho på de billigare modellerna.
Några receivers jag lätt skulle kunna ta till högtalarna:
Onkyo 806, Yamaha 863, V1900, Marantz 6003, denon 2809. Möjligen Pioneer VSX-1018 men då för att denhar så bra flerkanalshd ljud, inte för stereo...
Förstärkare: Finns massor tillräckligt bra, flera nämnda i tråden! från 5tkr och uppåt får man en fin stereoförstärkare. Rotel, XTZ, ... osv osv
Good luck,
::: edit___ skrev ju denon, menade onkyo
Redigerat av spacebot, 22 December 2008 - 12:48.
Postad 23 December 2008 - 00:48
Någon som har koll på hur xtz 99.36 ser ut på undersidan? Möjligheter till att ansluta spikes? Gängat?
Jag är också lite nyfiken på om nån prövat nått skoj med spikes eller kuddar.... Jag tycker mina presterar lite bättre om dom är vinklade lite snett uppåt så en sån möjlighet med nån spikes/kuddar kombination hade varit super. Hade varit kul om nån hade nån erfarenhet att dela med sig av..
Redigerat av byterider, 23 December 2008 - 00:49.
Postad 23 December 2008 - 11:41
Ger sig in i leken här.
Skall idag hämta ut ett par XTZ 99.36 walnut med tillhörande center.
Apparatur för 2 kanal kommer bli:
Vincent SV-234 och Vincent CD-S3.
https://www.prisjakt...kt.php?p=294697
https://www.prisjakt...dukt.php?p=2448
I flerkanal kommer center och bakkanaler att styras av Marantz SR5003
https://www.prisjakt...kt.php?p=336756
Vincent SV-234 går att använda som rent slutsteg så den kommer styra 99.36 även i flerkanal.
Återkommer med mina åsikter och bilder.
Gud Jul till alla btw :-)
Postad 23 December 2008 - 12:13
Hur är det, har dom fast fasplugg?
Tycker nämligen att bas/mellanreg. är skrämmande lika de element som sitter i mina Avance Dana 680XT.
lika kan dom vara men det kan vara nån liten skillnad en annan styvhet på spinden annan lindning i talspolen eller helt enkelt andra toleranser men det kan göra en enorm skillnad så utseendet är inte allt
Postad 23 December 2008 - 12:18
Jag kör Yamaha med XTZ 5.2 system,hur förklarar du att jag tycker det låter bra och flera med mig som provlyssnat. Hur kan det stämma om Yamaha är oseriösa maskiner och låter skit!?
Skulle bara vilja veta om detta är ngt välkänt fenomen eller om det bara är dina erfarenheter?
Vill bara upplysa folk med Yamaha att det funkar,sen inte sagt med alla Yamaha men det tror jag nog är samma för de flesta märken.
jag kör yamaha i vardagsrummet visst är den lite maklig och förutsägbar eller kontrollerad i sovrummet står en denon den är ju lite mer driv i men att tycka att yamaha är dåligt är väl att ta i alla har olika smak. fast just nu är man mest sugen på att byta yamahan mot naim, då ramlar man ju över på andra sidan av skalan
Postad 23 December 2008 - 14:09
jag kör yamaha i vardagsrummet visst är den lite maklig och förutsägbar eller kontrollerad i sovrummet står en denon den är ju lite mer driv i men att tycka att yamaha är dåligt är väl att ta i alla har olika smak. fast just nu är man mest sugen på att byta yamahan mot naim, då ramlar man ju över på andra sidan av skalan
Ramlar över på lite annat pris me va?
med tanke på frågorna om fötterna på 99.36 ska jag försöka ta bilder på dom å lägga här,om inte ngn annan hinner före med det. Själv har jag inte kollat utan kör med org tassar.
Postad 23 December 2008 - 16:11
En god vän som har ett par 99.26 sa till mig att bli nu inte besviken om de låter kass ur kartongen för de spelar in sig något oerhört de första timmarna.
Ja va ska ja säga. Jag är väldigt lyrisk rakt ur kartongen. Nu får de spelas in så får jag se hur nöjd jag blir om ett antal timmar.
Bilder och fler åsikter kommer...
btw ingen annan som har 99.36 walnut här? Jag får lägga upp ny produkt.
Postad 23 December 2008 - 16:14
Dom låter finemang redan ur kartong.
Postad 23 December 2008 - 16:40
Jag tyckte inte 99.26 ändrade sig märkvärt under inspelning.
Dom låter finemang redan ur kartong.
XTZ har ju buy'n'try så det finns antagligen risk att man kan få en högtalare någon annan redan testat? Isf kan dom ju vara inspelade från början.
Postad 23 December 2008 - 16:48
XTZ har ju buy'n'try så det finns antagligen risk att man kan få en högtalare någon annan redan testat? Isf kan dom ju vara inspelade från början.
Ja det är sant. Fiffigt med färdiginspelade högtalare :-)
Undra vad för prisklass de som skickade tillbaka hamnade på.
Själv har jag lyssnat i snart 1 år innan ja köpte och ja tar dessa framför högtalare som:
Dynaudio Excite X32, JBL LS60, AudioVector S3 Super, Focal Profile 918. Alla +20kkr
Skulle ha lyssnat på ett par Heco Statement men det blev inte av. Kanske lika bra det för de kostar nästan 4 gånger så mycket som XTZ 99.36
Postad 23 December 2008 - 17:54
Mina 99.36 lät alldeles utmärkt direkt ur kartongen, men visst har dom vunnit en del på att ha spelats hela veckan.
Postad 23 December 2008 - 19:19
Postad 23 December 2008 - 19:51
Ska bli spännande att få hem Sub Amp1 dsp och 99 W10.17P. Ska ha dem till mina 99.26p
Ja hur funkar det med passive ..aktiva filter ..delar du 99.26p högre då än orginal sas..
JAg har beställt ett par 99.26 "vanliga" och fundera lite på detta..
Hur funkar det praktiskt .. nån vänlig själ som vill förklarar ?
Mvh
Postad 23 December 2008 - 21:48
Många som verkar tycka att dom inte ändrade sig speciellt mycket under inspelning men det är inte riktigt min erfarenhet... Jag var inte speciellt impad i början innan dom var riktigt inspelade men nu när allt är klart så är jag grymt nöjd med mina 99,36or och är väldigt glad idag att jag spelade in dom ordentligt innan jag hitta på nått annat dumt för jag övervägde att skicka tillbaka dom.. Skulle tippa att det tog bortåt 100 timmar innan jag var riktigt nöjd och ytterligare lite tid innan dom låter så fint som dom gör idag samt lite labbande med port inställningen och placering...
Redigerat av byterider, 23 December 2008 - 21:49.
Postad 24 December 2008 - 12:43
Finns det verkligen inga mätningar? Såg mätningen i High Fidelity och det var ju ingen vacker syn.
Postad 24 December 2008 - 13:50
Det handlar väldigt mycket om att man vänjer sig vid ljudet.
Finns det verkligen inga mätningar? Såg mätningen i High Fidelity och det var ju ingen vacker syn.
Vad säger en mätning?
Jag har avbrutit flera provlyssningar med audiovector s3 super -> avantgarde drivna av bl.a. Marantz 2-kanal och Naim för+slutstegskombo. För att det låtit för jävligt rent ut sagt och dessa brukar mäta väldigt snyggt. Jag har lämnat lyssningsrum med Burmeister, krell och bladelius, qrs av samma anledning. Jag har suttit kvar i lyssningsrum med audio pro för att just där och då lirade det kalas tillsammans, jag har suttit med ett stort flin på läpparna i demo med bc acoustique med hegel och nära vägrat gå där ifrån.
I min bok säger en mätning vid ett tillfälle absolut noll om hur en högtalare låter vid ett annat tillfälle. Rummet de kommer placeras i kan totalt stjälpa en uppsättning för flera miljoner kronor med perfekta mätningar lika väl som en billigare uppsättning kan bli otroligt gynnsam i rätt miljö.
Elektronik är en sak att mäta, högtalare en annan. Jag bedömer alltid ett omdöme på en högtalare som hur den har spelat i exakt den miljön som den testades i. I en annan miljö kan den låta helt annorlunda.
Skall man mäta en högtalare skall detta vara i helt dämpade rum som avger 0 reflektioner och det blir en mätning som visar hur högtalaren låter i hem som ingen har.
Bara mina åsikter om mätningar :-)
Postad 25 December 2008 - 16:11
Vad säger en mätning?
Jag har avbrutit flera provlyssningar med audiovector s3 super -> avantgarde drivna av bl.a. Marantz 2-kanal och Naim för+slutstegskombo. För att det låtit för jävligt rent ut sagt och dessa brukar mäta väldigt snyggt. Jag har lämnat lyssningsrum med Burmeister, krell och bladelius, qrs av samma anledning. Jag har suttit kvar i lyssningsrum med audio pro för att just där och då lirade det kalas tillsammans, jag har suttit med ett stort flin på läpparna i demo med bc acoustique med hegel och nära vägrat gå där ifrån.
I min bok säger en mätning vid ett tillfälle absolut noll om hur en högtalare låter vid ett annat tillfälle. Rummet de kommer placeras i kan totalt stjälpa en uppsättning för flera miljoner kronor med perfekta mätningar lika väl som en billigare uppsättning kan bli otroligt gynnsam i rätt miljö.
Elektronik är en sak att mäta, högtalare en annan. Jag bedömer alltid ett omdöme på en högtalare som hur den har spelat i exakt den miljön som den testades i. I en annan miljö kan den låta helt annorlunda.
Skall man mäta en högtalare skall detta vara i helt dämpade rum som avger 0 reflektioner och det blir en mätning som visar hur högtalaren låter i hem som ingen har.
Bara mina åsikter om mätningar :-)
En mätning säger väldigt mycket! Det är just därför jag efterlyser mätningar.. Audiovector mäter för övrigt inte snyggt för fem öre och låter precis lika dåligt som de mäter.
Postad 25 December 2008 - 18:27
Jag är också lite nyfiken på om nån prövat nått skoj med spikes eller kuddar.... Jag tycker mina presterar lite bättre om dom är vinklade lite snett uppåt så en sån möjlighet med nån spikes/kuddar kombination hade varit super. Hade varit kul om nån hade nån erfarenhet att dela med sig av..
Beställde spikes idag till mina 99.36 Matt Black http://www.svalander...n/G129140AI.jpg
Tanker var att få upp dom lite högre då jag tycker högtalarna är lite små men ska bli spännande att höra om det gör någon skillnad på ljudet.
Postad 25 December 2008 - 18:41
Beställde spikes idag till mina 99.36 Matt Black http://www.svalander...n/G129140AI.jpg
Tanker var att få upp dom lite högre då jag tycker högtalarna är lite små men ska bli spännande att höra om det gör någon skillnad på ljudet.
Svalander?
Asså efter att ha kikat på den sidan tror jag mer att jag blev på skratt än på köphumör. Är det många här som tar grejerna på allvar där? *nyfiken*
Postad 25 December 2008 - 18:59
Svalander?
Asså efter att ha kikat på den sidan tror jag mer att jag blev på skratt än på köphumör. Är det många här som tar grejerna på allvar där? *nyfiken*
Absolut. Har svårt att tänka mig att tex banankontakterna därifrån skulle vara mer eller mindre "allvarliga" än banankontakter från andra ställen.
Postad 26 December 2008 - 09:55
Har aldrig haft en egen sub till dessa små stativhögtalare. Funderar på att skaffa detta paket men hur sjutton kopplar man in två subbar? Är tanken att de skall till LFE utgången eller är det de vanliga FRONT ugångarna som skall till både sub och stativhögtalaren?
Postad 26 December 2008 - 11:47
En mätning säger väldigt mycket! Det är just därför jag efterlyser mätningar.. Audiovector mäter för övrigt inte snyggt för fem öre och låter precis lika dåligt som de mäter.
Då tycker jag helt klart du skall undvika XTZ helt och hållet.
Ditt ljudideal kommer inte gå ihop med varken XTZ eller andra högtalare som lutar mot High-Fidelity.
Postad 26 December 2008 - 13:33
Funderar på XTZ 99.26 ovanpå 12W subbarna.
Menar du sidosubbarna W12 ? http://www.xtz.se/pr...e...&produkt=28 ? ?
Då har du i praktiken en storebror til 99.38 iom 12" subbarna... 99.38 dom har ju 10" element i subbdelen ( med externa filter ). Nu är det är iofs en SEAS 10" i .38 så vem vet innan man testat dom i verkliga förhållanden ?
Mvh/Martin
Postad 26 December 2008 - 22:19
Då tycker jag helt klart du skall undvika XTZ helt och hållet.
Ditt ljudideal kommer inte gå ihop med varken XTZ eller andra högtalare som lutar mot High-Fidelity.
Tror du missuppfattat lite... High-Fidelity uppnås bla. via en rak frekvenskurva och problemet med mätningen av XTZ 9.36 var att de Inte hade en rak frekvenskurva för fem öre. Samma sak med Audiovector som bla. har hissad diskant i sina flesta modeller. Men det finns många som gillar dessa högtalare ändå, men det är synd att kalla det för High Fidelity.
Det kan mycket väl vara så att jag ej skulle uppskatta XTZ´s ljud, då de inte spelar korrekt.
PS
Detta handlar om väldigt billiga högtalare, så det är klart det blir många kompromisser. Är dock forfarande intresserad av mätningar.
DS
Postad 26 December 2008 - 22:24
Tror du missuppfattat lite... High-Fidelity uppnås bla. via en rak frekvenskurva och problemet med mätningen av XTZ 9.36 var att de Inte hade en rak frekvenskurva för fem öre. Samma sak med Audiovector som bla. har hissad diskant i sina flesta modeller. Men det finns många som gillar dessa högtalare ändå, men det är synd att kalla det för High Fidelity.
Det kan mycket väl vara så att jag ej skulle uppskatta XTZ´s ljud, då de inte spelar korrekt.
PS
Detta handlar om väldigt billiga högtalare, så det är klart det blir många kompromisser. Är dock forfarande intresserad av mätningar.
DS
Ja fast du är ju lite fel ute.
Att en högtalare mäter spikrakt innebär inte att den låter naturligt.
Postad 27 December 2008 - 10:56
PS
DS
Vilka kompromisser är det?
- 25mm mdf-kabinett? Det är vad vissa i bästa fall kan skryta med som frontbaffel.
- Samma mellanregister som vissa Burmester om jag inte missminner mig?
- Samma diskant som Monitor Audio platinum om jag inte har fel?
- Kablar internt är ingen sytråd, eller fusk på något vis.
- Gedigna terminaler.
- Hur högt i pris måste du gå för att få xtz:s inställningsbarhet i basreflexportar och delningsfilter?
Undra ja vilka områden det har kompromissats på för att spara in så förtvivlat mycket på priset eller är det så att de andra har en dyrare tillverkningsmetod och högre omkostnader?
Ja vet att många kabinett är mycket dyrare men då handlar det ofta om estitik. Påfågellönn med klarlack är inte billigt men då är de mera en skönhet för ögan än för örat.
Ingen som talar för xtz säger att det är en perfekt högtalare. Det är i mina ögon eller ja öron då :-) en väldigt prisvärd högtalare där krutet i första hand har lagts på ljudet.
Återigen för att döda alla misstankar: NEJ jag är inte anställd av XTZ, bara en glad ägare av ett par + center :-)
Postad 28 December 2008 - 02:03
Vilka kompromisser är det?
- 25mm mdf-kabinett? Det är vad vissa i bästa fall kan skryta med som frontbaffel.
- Samma mellanregister som vissa Burmester om jag inte missminner mig?
- Samma diskant som Monitor Audio platinum om jag inte har fel?
- Kablar internt är ingen sytråd, eller fusk på något vis.
- Gedigna terminaler.
- Hur högt i pris måste du gå för att få xtz:s inställningsbarhet i basreflexportar och delningsfilter?
Undra ja vilka områden det har kompromissats på för att spara in så förtvivlat mycket på priset eller är det så att de andra har en dyrare tillverkningsmetod och högre omkostnader?
Ja vet att många kabinett är mycket dyrare men då handlar det ofta om estitik. Påfågellönn med klarlack är inte billigt men då är de mera en skönhet för ögan än för örat.
Ingen som talar för xtz säger att det är en perfekt högtalare. Det är i mina ögon eller ja öron då :-) en väldigt prisvärd högtalare där krutet i första hand har lagts på ljudet.
Återigen för att döda alla misstankar: NEJ jag är inte anställd av XTZ, bara en glad ägare av ett par + center :-)
- 25mm mdf-kabinett? Det är vad vissa i bästa fall kan skryta med som frontbaffel. MDF kostar inte många kronor och det är utformningen av kabinettet som är viktigt..
- Samma mellanregister som vissa Burmester om jag inte missminner mig? Kan jag ej kommentera då jag inte vet om det bara är ytterligare en XTZ lögn eller ej.
- Samma diskant som Monitor Audio platinum om jag inte har fel? Du har tyvärr fel, ren lögn/önskedröm ifrån xtz´s sida. MA modifierar platinum diskanterna Väldigt mycket på egen hand och den som sitter i xtz´s modeller är ej identisk.
- Kablar internt är ingen sytråd, eller fusk på något vis. Säkert vanlig kopparkabel för några kronor, inget speciellt, standard för prisklassen.
- Gedigna terminaler. Kostar inte många kronor, standard för prisklassen.
- Hur högt i pris måste du gå för att få xtz:s inställningsbarhet i basreflexportar och delningsfilter? Detta är inte en fördel. Det är bättre att utveckla kabinett etc för att spela ihop på ett sätt. "Flexibiliteten" ställer bara till det, då det inte blir en bra helhetslösning, utan bara en hög med kompromisser. Se till att stämma av allt för att få en bra högtalare istället och sedan får man anpassa rummet efter bästa möjliga mån.
Undra ja vilka områden det har kompromissats på för att spara in så förtvivlat mycket på priset eller är det så att de andra har en dyrare tillverkningsmetod och högre omkostnader? xtz är ju knappast de första som tillverkar i Kina.. Varför skulle alla andra tillverkare ha dyrare tillverkningskostnader och generellt större omkostnader per enhet? Vem tror du kan pressa tillverkningskostnaderna mest, ett svenskt litet företag eller ett stort internationellt företag som tillverkar och säljer 10 000 gånger så många exemplar per modell?
Ingen som talar för xtz säger att det är en perfekt högtalare. Det är i mina ögon eller ja öron då :-) en väldigt prisvärd högtalare där krutet i första hand har lagts på ljudet. Vadå att krutet i första hand lagts på ljudet? Så säger ju alla tillverkare.. Är pianolacken på xtz´s högtalare för att optimera ljudet?
Att sätta in hyfsade element i ett kabinett, kalla dom för high end och lägga på lite lack gör det inte till en bra högtalare. Det finns en anledning till att xtz högtalarna ligger i de prisklasser som de gör.. Inget konstigt i det. Sen att de satsar stenhårt på att marknadsföra sina högtalare som high-end för kaffepengar gör det inte till en sanning. Sånt snack lockar folk, ingen snack om det. Det är lite som "jag köpte inte Audi för 400 000:-, det är ju samma delar i Skoda för 150 000:-". Det finns en anledning till att det spenderas miljarder och åter miljarder varje år på marknadsföring runt om i världen. Det hjälper företag att få sålt sina produkter och folk hör det de vill höra.
Sen tycker jag det är jätte skoj om folk är nöjda med sina högtalare, det är så det ska vara, men det är lite synd om man försöker intala sig själv att man sitter på ett par "high-end högtalare" eller att man gjort värsta fyndet.
Postad 28 December 2008 - 05:01
Magnesiumelementet som sitter i XTZ är bland det bästa i världen när det kommer till mellanregister.
MA modifierar inte mycket alls på banddiskanten, vad jag vet inget alls, det finns nämligen inte speciellt mycket att ändra på just det elementet.
Andra tillverkare tar överpriser för medioker hifi, det är ingen hemlighet.
Och du är ytterligare en i den skock korkade får som går på det.
Det är synd och skam att du ens ödslar tid på att trycka på tangerna för att få fram texten ovan, ingen här blir övertygad om det du skriver ändå.
Jag har gått igenom otroligt många högtalare i mina dar, såväl high-end som budget. Dom flesta kan ses i mina gallerier. OCH det råder inga tvivel om att XTX 99.25/26 ligger i upper-mid eller lover high-end.
Ledsen att behöva spräcka din lilla bubbla men det är ren fakta.
Postad 28 December 2008 - 05:13
SEAS Excel Magnesium W18E-XTZ H1417-08

Från SEAS:
W18E-XTZ H1417-08 er basert på W18E001 E0018-08.
Forskjellen på de to er at sjassiset er skåret på to sider (støpt på denne måten) magnesium membranet er sortlakkert og det er benyttet en matt crom faseplugg fra Lotus serien vår.
De produseres her i Moss, vi skal faktisk lage en stor serie neste uke.
MVH
SEAS Fabrikker AS
Jon A. Paulsen
Diskanten er en Fountek NeoCD3.0, samme type som sitter i Monitor Audio Platinium Line, men Monitor Audio har modifisert sin versjon lite.
http://www.fountek.n...ucts_neo_30.htm

Focal Utopia bygges i MDF. Revel Ultima Salon bygges i MDF.
Jeg vet ihvertfall ikke om andre höyttalere i denne prisklassen som har samme kvalitet som XTZ.
Jeg kjörer mine 99.26 på en Krell KAV-3250 og är jättenögd med ljudet som XTZ maner frem.
Diskanten er meget opplöst og detaljert utan att bli för analytisk og slitsom.
Spelar inte dessa högtalarne bra, beror det på dårlig match med försterkare, dårlig plassering/toe-in eller dårlig akustik i rommet.
Hadde denne höyttaleren kostet 25.000 hadde dette aldrig värt en diskusjon.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 28 December 2008 - 05:39.
Postad 28 December 2008 - 17:03
Synd att du talar om saker du inte vet något om.
Magnesiumelementet som sitter i XTZ är bland det bästa i världen när det kommer till mellanregister.
MA modifierar inte mycket alls på banddiskanten, vad jag vet inget alls, det finns nämligen inte speciellt mycket att ändra på just det elementet.
Andra tillverkare tar överpriser för medioker hifi, det är ingen hemlighet.
Det är synd och skam att du ens ödslar tid på att trycka på tangerna för att få fram texten ovan, ingen här blir övertygad om det du skriver ändå.
Jag har gått igenom otroligt många högtalare i mina dar, såväl high-end som budget. Dom flesta kan ses i mina gallerier. OCH det råder inga tvivel om att XTX 99.25/26 ligger i upper-mid eller lover high-end.
Ledsen att behöva spräcka din lilla bubbla men det är ren fakta.
Undra vem som lever i en bubbla..
Magnesiumelementet som sitter i XTZ är bland det bästa i världen när det kommer till mellanregister. Vad baserar du detta på? Vad är det som gör att inte alla tillverkare använder sig av detta element i så fall? Det är ju knappast en kostnadsfråga med tanke på hur billigt det är.
MA modifierar inte mycket alls på banddiskanten, vad jag vet inget alls, det finns nämligen inte speciellt mycket att ändra på just det elementet. Du behöver inte sitta och gissa, det är ren fakta att MA modifierar diskanten en hel del, vänligen ta kontakt med MA om du önskar mer ingående information angående detta.
Visst finns det vissa tillverkare som tar överpriser för skräp, men det finns lika många fall där man får vad man betalar för. Du kan lika gärna vända på det, du är en av de stackare som köpt xtz´s marknadsföring rakt av.
Om du tycker 9.25 och 9.26 motsvarar vad du kallar för "upper-mid eller lover high-end" så är det ju helt suveränt för dig, jag önskar att jag hade lika låga krav.
Postad 28 December 2008 - 17:15
Mellanregisteret er samme som i t.eks Burmester B80, bara litt modifisert fra XTZ i form av farve och avkuttede kanter, pluss at fasepluggen er matt krom.
SEAS Excel Magnesium W18E-XTZ H1417-08
Från SEAS:
W18E-XTZ H1417-08 er basert på W18E001 E0018-08.
Forskjellen på de to er at sjassiset er skåret på to sider (støpt på denne måten) magnesium membranet er sortlakkert og det er benyttet en matt crom faseplugg fra Lotus serien vår.
De produseres her i Moss, vi skal faktisk lage en stor serie neste uke.
MVH
SEAS Fabrikker AS
Jon A. Paulsen
Diskanten er en Fountek NeoCD3.0, samme type som sitter i Monitor Audio Platinium Line, men Monitor Audio har modifisert sin versjon lite.
http://www.fountek.n...ucts_neo_30.htm
Focal Utopia bygges i MDF. Revel Ultima Salon bygges i MDF.
Jeg vet ihvertfall ikke om andre höyttalere i denne prisklassen som har samme kvalitet som XTZ.
Jeg kjörer mine 99.26 på en Krell KAV-3250 og är jättenögd med ljudet som XTZ maner frem.
Diskanten er meget opplöst og detaljert utan att bli för analytisk og slitsom.
Spelar inte dessa högtalarne bra, beror det på dårlig match med försterkare, dårlig plassering/toe-in eller dårlig akustik i rommet.
Hadde denne höyttaleren kostet 25.000 hadde dette aldrig värt en diskusjon.
Hade högtalarna kostat 25 000kr så hade de inte fått sålt dom, de ligger i rätt prisklass idag, varken för högt eller för lågt.
Som sagt, att trycka in 2 eller 3 hyfsade element i en låda och kalla det high-end fungerar inte, men uppenbarligen är det många som köper det. Elementen är bara en del av en högtalares slutresultat.
Tycker du xtz´s lådor liknar Focal Utopia och Revel Ultima Salon? Nej precis, det är som sagt inte bara materialet som är avgörande, utan utformningen utav dom.... Skoda vs Audi liknelsen gäller ju solklart i denna tråd.
Postad 28 December 2008 - 17:22

Her er forresten mine mätningar av 99.26 m/sub i mitt rom for en tid tilbake. Mätningene er gjort uten noe form for EQ.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 28 December 2008 - 17:30.
Postad 28 December 2008 - 17:30
HEHE bra skrivetAndra tillverkare tar överpriser för medioker hifi, det är ingen hemlighet.
Men ABC12345 Lägg ner nu ! jag känner igen din häxjakt mot xtz från andra forum , har du inget liv ? Sluta tracka folk som är nöjda med sina Xtz Burkar .
Köp dig ett par burkar själv och bli nöjd du med ...för det skall jag göra ialf
Postad 28 December 2008 - 17:35
Undra vem som lever i en bubbla..
Tack för all "fakta"
![]()
Magnesiumelementet som sitter i XTZ är bland det bästa i världen när det kommer till mellanregister. Vad baserar du detta på? Vad är det som gör att inte alla tillverkare använder sig av detta element i så fall? Det är ju knappast en kostnadsfråga med tanke på hur billigt det är.
MA modifierar inte mycket alls på banddiskanten, vad jag vet inget alls, det finns nämligen inte speciellt mycket att ändra på just det elementet. Du behöver inte sitta och gissa, det är ren fakta att MA modifierar diskanten en hel del, vänligen ta kontakt med MA om du önskar mer ingående information angående detta.
Visst finns det vissa tillverkare som tar överpriser för skräp, men det finns lika många fall där man får vad man betalar för. Du kan lika gärna vända på det, du är en av de stackare som köpt xtz´s marknadsföring rakt av.
Om du tycker 9.25 och 9.26 motsvarar vad du kallar för "upper-mid eller lover high-end" så är det ju helt suveränt för dig, jag önskar att jag hade lika låga krav.
Elementet från SEAS används flitigt, det är ju ingen hemlighet.
Vad beträffar diskanten så kan den inte modifieras nämnvärt. Vikten på membranet är inget man pillar på och magnetstyrkan tjänar man inte heller på att ändra. Det yttre däremot kanske MA ändrat på. Alla andra mods skulle resultera i en sämmre fungerande diskant och det vill väl knappast MA uppnå?
Jag är definitivt inte en som köpt XTZ´s marknadsföring rakt av, jag hade samma skepsis som du innan jag själv provade produkterna i fråga. Jag föreslår att du själv gör samma sak innan du yttrar dej vidare.
Synd att du utger dej för att ha någon som helst kunnskap i ämmnet när det är så otroligt uppenbart att så inte är fallet.
Postad 28 December 2008 - 19:21
Postad 29 December 2008 - 00:19
Smackman: Min häxjakt mot xtz? Jag har inte ens diskuterat xtz på något annat forum och jag ”trackar” inte ner på folk som äger xtz, folk får torka sig i arslet med sina pengar om de så önskar. Jag efterlyste en mätning av tex. 9.36 men bemöttes bara av xtz´s egna säljsnack.
Widescreen: Jag har lyssnat på 9.36 (en kollega har ett par sen nått halvår tillbaka) och de spelar OK för sin prisklass.
sTAKEn: Tack för ditt mycket givande inlägg, det höll nästan lika hög klass som Widescreens inlägg.
Efterlyser fortfarande mätningar av högtalarna.
Redigerat av Unregisteredffae06bb, 29 December 2008 - 00:20.
Postad 29 December 2008 - 00:36
Jag fattar än inte idag om att man orkar slösa energi på om dom är bra lr ikke.. dom kostar ca 6500kr och det är bara köpa o testa så har man svaret.
Postad 29 December 2008 - 00:59
Absolutt, og det samme gjør du i ditt svar til slimer.AndreWerdenskrieg: Det du räknar upp stämmer ju in på hur många högtalarmodeller som helst och ändå låter och mäter alla dessa modeller helt olika.
Det hele kommer an på hvem som justerer inn høyttalerne og hvilken smak denne/disse personene har og hva de er ute etter. Ingen høyttaler passer alle i hele verden.
Hvor bra min mätning er, er subjektivt.Ett stort tack för mätningen! Mätningen är ju dock väldigt långt ifrån perfekt eller ens bra, men det beror ju även mycket på placering och rum.
Til å være i en stue som min, synes jeg selv den er meget imponerende.
I det oppsettet som jeg har mätad der, har jeg satt crossover til 40Hz, og justert inn subwooferne til å ha en stigning nedover i frekvensen. Dette er en eldre mätning og både oppsettet og akustikken i rommet er forbedret nå.
Som Widescreen nevnte tidligere, så betyr ikke en rak frekvenskurve nødvendigvis at en høyttaler spiller perfekt, Jag har selv med hjelp av EQ og akustiske tiltak hatt en nesten helt rak frekvenskurve på mine 99.26 og det er en lyd jag inte nødvendigvis foretrekker. Jeg har hørt relativt dyre høyttalere spille vanvittig bra (bl.a Audio Physic Avanti 5), og jeg hørte snabbt at det inte var med en perfekt rak frekvenskurve, men med en punch og edge som jag gillar. Det er dette jag har fått til med mina 99.26. Selvfølgelig inte like bra som Audio Physic Aventi 5, men bra nok til at jeg tror du ville bli sjokket over at lyden kommer fra en så billig høyttaler som XTZ 99.26. Felet mange gjør med "billige" høyttalere, er at de tester dem med like billig elektronikk. Test 99.26 med god og kraftig elektronikk, så vil du få et helt annet inntrykk. Jeg testade min XTZ på Marantz MM8003 og da låt de tynt og slapt. Med min Krell låter de spenstig, dynamiske og oppløst. Jag sier på ingen måte at høyttalerne er perfekte, men til prisen spiller de vanvittig bra.
Jag tycker det er synd at du ikke har fått hørt XTZ under bedre forhold, slik at du kunne hørt hva som egentlig bor i denne høyttaleren.
At XTZ inte passer din smak har jeg ingen problem med å akseptere, men XTZ spiller langt bedre enn ok til prisen.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 29 December 2008 - 01:32.
Postad 29 December 2008 - 02:47
99:26 har överaskat mig, de är ett par mycket kompetenta alroundhögtalare.
Det är inte billiga element i dessa, slå ihop materilaet + tillverknig samt dra bort moms = vad blir kvar (de borde kostat mer i ren självbevarelsedrift)?
Kostar pianolack mycket, det handlar väll om tidsåtgång att lägga samtliga lager (KIneser är kända för sina feta löner), skulle inte köpa en högtalare utan lack (men de finns tex. i mattsvart och valnöt för ca 500:- mindre)
Postad 29 December 2008 - 14:17
Jag har gått igenom otroligt många högtalare i mina dar, såväl high-end som budget.
Du skojar inte iaf
Postad 29 December 2008 - 15:20
Postad 29 December 2008 - 21:34
Ska bli spännande att få hem Sub Amp1 dsp och 99 W10.17P. Ska ha dem till mina 99.26p
Själv lite sugen på 99w10.17p, men det är en sak som får mig att inte riktigt tycka om dessa.
Gillar inte att man måste köpa till sub amp helst 2 st. Synd att inte förstärkaren var inbyggd i 99w10.17p, då hade jag inte tvekat!
Blir inte så stilrent man vet ju inte var man skall gömma undan dessa sub amps?
Postad 29 December 2008 - 23:12
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII
57 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?