ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 23 augusti 2006 - 12:36
Granis_1980
-
Granis_1980
-
Rookie
-
7 inlägg
Hem-inspelning av tv-sändningar i HD kommer att innbära att de krypteras och att de endast kommer att gå att spelas upp i en PVR med giltig abbonemangskort. dvs säger du upp en kanal så kan du inte se de inspelade programmen från motsvarande kanal 
<{POST_SNAPBACK}>
Allt man kan se: går att kopiera! Mvh Johnny
Postad 06 september 2006 - 23:26
Unregisteredfa4231f4
-
Unregisteredfa4231f4
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
http://www.aftonblad...,881824,00.htmlSVT kommer att börja med att testa HD sändningar i höst bla genom Com Hem. "SVT satsar på HD i höst Testsändningarna har redan börjat Sveriges Television kommer under hösten att satsa på HDTV. Sport, långfilmer, drama och olika dokumentärer kommer sändas i HDTV. Efter sommarens succé för SVT när de tillsammans med TV4 sände alla matcher i fotbolls-VM i HD-kvalité, siktar man vidare mot nya mål. Under hösten kommer testsändningar att fortgå och målet är att under de närmaste åren lära sig och utbilda personalen inom SVT om HDTV och vad det innebär. Schlager och allsång - Vi räknar med att under nästa år sända såväl melodifestivalen som Allsång på Skansen i HD, berättar Sissela Andrén på SVT. Sissela är ansvarig för SVT:s HDTV-satsning och målsättningen är att under hösten sända en hel del program i HD. Dessa program måste sändas parallellt i både SVT:s vanliga kanaler eftersom SVT:s avtal med staten säger detta. - Vi kommer att sända en och annan långfilm i HD också under hösten, avslöjar Sissela. VM-spelen i alpint och friidrot Under vintern hoppas man att alpina VM i Åre kommer att sändas i HD, men det är långt ifrån klart ännu. Dessutom vet man redan nu att friidrotts-VM i Japan nästa sommar kommer att sändas i HD i SVT. - Distributionen kommer först och främst ske via Canal Digital, alltså via satellit, sen hoppas vi också att Com Hem, Viasat och att vi kan komma igång med HD-sändningar i marknätet, förklarar Sissela. Under hösten 2007 kommer minst ett program varje kväll att sändas i HD."
Postad 06 september 2006 - 23:47
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
WOW! Ett helt program per kväll! Inte för att låta för sarkastisk
Postad 08 september 2006 - 12:14
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
WOW! Ett helt program per kväll! Inte för att låta för sarkastisk 
<{POST_SNAPBACK}>
Det skulle faktiskt vara mer än vad jag ser på SVT idag.
Postad 20 september 2006 - 21:41
fakealfons
-
fakealfons
-
Användare
-
-
187 inlägg
inget nytt om boxen? ska flytta till lägenhet med comhem så man vill ju veta lite
Postad 20 september 2006 - 22:04
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
inget nytt om boxen? ska flytta till lägenhet med comhem så man vill ju veta lite 
<{POST_SNAPBACK}>
Comhem tiger fortfarande om alla detaljer.
Postad 22 september 2006 - 05:52
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Comhem är ett skämt när det gäller digitaltv. Dom visar ju inte ens TV3, TV6, ZTV eller Kanal 5 digitalt. Alltså hälften ev Sveriges största kanaler är analoga hos Comhem och folk går och väntar på HDTV från dom. Innan dom har tagit tag i det problemet ska man nog inte förvänta sig några hissnande HDTV sändningar från dem. Jag sitter iofs själv på Comhems medium abb just nu. Men jag har långtgående planer på att skaffa en bra bordsantenn och gå över på Boxer. Där får man iaf dem flesta kanalerna digitalt.
/Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte bara COMHEMS fel att det inte finns TV3, TV6, ZTV eller Kanal5 digitalt. Börjar bli trött på folk som klagar just bara på Comhem för detta. Dom försöker ju förhandla med dom andra att få tebax Kanalerna.
Postad 22 september 2006 - 14:19
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Det är inte bara COMHEMS fel att det inte finns TV3, TV6, ZTV eller Kanal5 digitalt. Börjar bli trött på folk som klagar just bara på Comhem för detta. Dom försöker ju förhandla med dom andra att få tebax Kanalerna.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, fast det är ganska frustrerande när ingenting händer och ingen information kommer ut till kunderna. Jag skaffade digitalTV när jag såg att de äntligen efter många om och men hade både TV3 och ZTV med förhoppningen att de skulle fixa Kanal5 också inom kort. Istället fick jag ett brev, ca 3 veckor senare, där de sade att 3:an och ZTV skulle försvinna. Då hade jag redan bundit mig på ett år och kände mig otroligt lurad. Hade jag skaffat på Boxer istället så hade jag ju fått allt digitalt plus lite till.
Postad 03 oktober 2006 - 13:05
KTMITA
-
KTMITA
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, fast det är ganska frustrerande när ingenting händer och ingen information kommer ut till kunderna. Jag skaffade digitalTV när jag såg att de äntligen efter många om och men hade både TV3 och ZTV med förhoppningen att de skulle fixa Kanal5 också inom kort. Istället fick jag ett brev, ca 3 veckor senare, där de sade att 3:an och ZTV skulle försvinna. Då hade jag redan bundit mig på ett år och kände mig otroligt lurad. Hade jag skaffat på Boxer istället så hade jag ju fått allt digitalt plus lite till.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är precis vad hände med mig. Beställde och efter 1 Månad var dem 2 borta. Jag blev so förbannad med hade också bundit mig i 2 år...... Hoppas att HDTV kommer snart och att man kan byta ut nuvarande box med HDTV utan några extra pengar.
Postad 04 oktober 2006 - 09:38
erik h
-
erik h
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Dröm vidare. Det lär kosta att byta
Postad 04 oktober 2006 - 09:53
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Comhem är ett skämt när det gäller digitaltv. Dom visar ju inte ens TV3, TV6, ZTV eller Kanal 5 digitalt. Alltså hälften ev Sveriges största kanaler är analoga hos Comhem och folk går och väntar på HDTV från dom. Innan dom har tagit tag i det problemet ska man nog inte förvänta sig några hissnande HDTV sändningar från dem. Jag sitter iofs själv på Comhems medium abb just nu. Men jag har långtgående planer på att skaffa en bra bordsantenn och gå över på Boxer. Där får man iaf dem flesta kanalerna digitalt.
/Oscar
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Om du blir trött på att man klagar på Comhem så kanske du skall kolla varför man klagar på Comhem. För Viasat OCH Kanal5 kan inte vara helt omöjliga att förhandla med då andra aktörer får in deras kanaler digitalt... jag t.ex. har t.o.m 5:an digitalt från Viasat, så det är inte att de är ovänner heller. Vad jag hört handlar det om att Comhem inte vill betala för kanalerna men de vill ta betalt från kunderna. De anser sig vara så pass stora att kanalerna skall vara glada om de får visas i deras nät och inte tvärtom.
Postad 04 oktober 2006 - 20:01
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Man får helt enkelt hoppas att nån omförhandling av distribution av kanalerna comhem och MTG emellan är i antågande. Jag ser ingen lösning innan dess iaf. Förövrigt kommer det kosta att byta till en HDTVbox vare sig man har comhem redan eller inte. Det är inga gratisgrejjer vi snackar om. Eller visst, man kanske kan få den för en krona om man binder upp sig på 4år
Postad 11 oktober 2006 - 09:27
TVKnugen
-
TVKnugen
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Har både mailat och ringt UPC plus comhem, dom kan verkligen inte ge några besked alls... helt otroligt. I mitt brev jag fick från UPC i somras undertecknad UPC:s VD utlovades HDTV + nya boxen nu i höst... kollar man ut genom fönstret här så börjar allt löven bli lite gula. Då borde väl ändå UPC ha lite mer information än vad dom i dagsläget verkar sitta inne på! hoppas dom kör på samma box som Com-hem också med HDMI och HD, men det är väl lite olika tekniker så man vet ju inte... comhem har väl ett abonnemangskort och UPC styrs från en lokal central/switch eller något...
Postad 12 oktober 2006 - 17:34
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Har både mailat och ringt UPC plus comhem, dom kan verkligen inte ge några besked alls... helt otroligt. I mitt brev jag fick från UPC i somras undertecknad UPC:s VD utlovades HDTV + nya boxen nu i höst... kollar man ut genom fönstret här så börjar allt löven bli lite gula. Då borde väl ändå UPC ha lite mer information än vad dom i dagsläget verkar sitta inne på! hoppas dom kör på samma box som Com-hem också med HDMI och HD, men det är väl lite olika tekniker så man vet ju inte... comhem har väl ett abonnemangskort och UPC styrs från en lokal central/switch eller något...
<{POST_SNAPBACK}>
Det du beskriver om hur deras tekniker fungerar ovan är korrekt, det är dock troligt att UPC kommer börja gå över på comhems teknik under 2007 och helt enkelt byta alla boxar. Innan allt det är överflyttat kommer UPC inte få tillgång till HDTV tyvärr. Således, vare sig comhem lanserar HDTV i höst/vinter eller ej så kommer tyvärr gammla upckunder måsta vänta ett tag till.
Redigerat av Phunky, 13 oktober 2006 - 05:55.
Postad 17 oktober 2006 - 10:04
TVKnugen
-
TVKnugen
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det du beskriver om hur deras tekniker fungerar ovan är korrekt, det är dock troligt att UPC kommer börja gå över på comhems teknik under 2007 och helt enkelt byta alla boxar. Innan allt det är överflyttat kommer UPC inte få tillgång till HDTV tyvärr. Således, vare sig comhem lanserar HDTV i höst/vinter eller ej så kommer tyvärr gammla upckunder måsta vänta ett tag till.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jo det låter ju troligt faktiskt.... sjukt jobbigt med abonnemangskort etc. dock. Speciellt när man vill göra förändringar i sitt utbud. UPC:s teknik är ju helt klart att föredra enligt mig.
Postad 17 oktober 2006 - 16:01
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Ideen med upc's box är smart men det är för dåligt stöd på marknaden för tekniken och då kommer få boxar från för få leverantörer och mjukvaran slutar utvecklas. comhems teknik är ok fram till IPTV helt enkelt och det blir billigare att drifta en plattform än 2 olika. Lätt att räkna ut vilken som ryker, comhem har över 150.000 boxkunder. upc har inte ens 50.000. Vilken boxgrupp är billigast att byta?
Postad 19 oktober 2006 - 09:39
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
tittat lite på ebay.de som snabbast, den tyska Premiere-dekodern utan abonnemang kostar runt 240 Euro.
Vad tror ni den kan kosta köpt fr Comhem?
Däremot ser jag ingenting om att den ska klara 1080p (varken i manualen eller på Ebay). Men comhems kanske kommer klara det?
Redigerat av lillegorenje, 19 oktober 2006 - 09:41.
Postad 19 oktober 2006 - 09:44
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
tittat lite på ebay.de som snabbast, den tyska Premiere-dekodern utan abonnemang kostar runt 240 Euro.
Vad tror ni den kan kosta köpt fr Comhem?
Däremot ser jag ingenting om att den ska klara 1080p (varken i manualen eller på Ebay). Men comhems kanske kommer klara det?
<{POST_SNAPBACK}>
Att den skulle klara 1080p har jag svårt att tro. Tar i regel ut för mycket bandbredd att sända i 1080p, så vi får nog nöja oss med 720p och 1080i att tag framöver skulle jag tro.
Postad 19 oktober 2006 - 10:20
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
1080p är inte aktuellt så långt ögat når. För det första ska vi vara glada om och när Com(snigel)hem kör i gång sin förbaskade HD-satsning.
/Mats K
Postad 19 oktober 2006 - 16:46
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
http://www.humaxdigi...s/HDCI-2000.aspDenna box är väl de närmaste man kan komma lite info om vad comhems Humaxbox (CXHD-1000C) kommer ha för funktionalitet. Just ovan box är för sattelit dock. 1080p stöds inte ens. Inte säker men gör CD's HDtvbox det? Ingen av kanalerna CD eller comhem planerar sända kör i 1080p just nu iaf.
Postad 19 oktober 2006 - 17:55
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
http://www.humaxdigi...s/HDCI-2000.asp
Denna box är väl de närmaste man kan komma lite info om vad comhems Humaxbox (CXHD-1000C) kommer ha för funktionalitet. Just ovan box är för sattelit dock. 1080p stöds inte ens. Inte säker men gör CD's HDtvbox det? Ingen av kanalerna CD eller comhem planerar sända kör i 1080p just nu iaf.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo. det är det .. Jag har kollat i alla länder efter humaxboxen me HD och denna har de spec som kommer att användas. Skillnaden är bara att det blir en Kabelbox Hoppas bara att den får en uppskalning för vanlig SDTV så att HDMI blir bättre än Scart. För om den inte har det, blir det skit att köra progresiv in i tv'n via HDMI då får man köra 576i genom scart. Komponent ger oftast inte bättre bild om den inte blir progresiv direkt i boxen med bra kvalite. Hoppas att Comhem fattar detta ... MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 19 oktober 2006 - 17:56.
Postad 19 oktober 2006 - 19:01
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
HDTV-boxen som lanseras under sensommaren/hösten har 1 tuner men ingen PVR-funktion. Enligt Humax själva klarar den: 1080p, 720p, 576p, 480p, 1080i, 576i, 480i.
<{POST_SNAPBACK}>
Se ovan, förutom att "under sensommaren/hösten" skall bytas ut mot "innan jul".  ---- Aj då, fel info från mig. Den spec som Humax angav i somras gäller inte. Bortse från ovanstående info. Boxen klarar inte 1080p. Sorry för felinfo.
Redigerat av Harlin, 22 oktober 2006 - 19:19.
Postad 17 november 2006 - 13:31
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Hur kan boxen dra 14W i standby?? Det är ju fördjäkligt rent ut sagt.
Hursomhelst. Den har ingen inbyggd hårddisk. Jag är sugen på att få möjlighet till timeshift osv och jag är sugen på HDTV. Hur 17 löser man det? Jag kan tänka mig att kompromissa bort möjligheten att spela in HDTV om det hjälper.. vad för sorts burk behövs då? Antar att jag behöver något som jag kopplar in HDTV-boxen till, som har hårddisk, och som sen kopplas till TVn...
FireDTV lär stödja MPEG4 och därmed ComHems HDTV - men då måste jag skaffa en dator också?
Postad 07 december 2006 - 11:11
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2 384 inlägg
Hur kan boxen dra 14W i standby?? Det är ju fördjäkligt rent ut sagt.
Hursomhelst. Den har ingen inbyggd hårddisk. Jag är sugen på att få möjlighet till timeshift osv och jag är sugen på HDTV. Hur 17 löser man det? Jag kan tänka mig att kompromissa bort möjligheten att spela in HDTV om det hjälper.. vad för sorts burk behövs då? Antar att jag behöver något som jag kopplar in HDTV-boxen till, som har hårddisk, och som sen kopplas till TVn...
FireDTV lär stödja MPEG4 och därmed ComHems HDTV - men då måste jag skaffa en dator också?
<{POST_SNAPBACK}>
Ajdå de blir 2,97 dygn per krona i standby läge....jobbigt då mäste man ju stänga av strömmen till den.
Postad 07 december 2006 - 11:57
maverick761
-
maverick761
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Känner att jag måste få svära över Comhem litegrann.
Jag skaffade en HD-Tv i november ifjol. Då var det snack om att HDtv skulle börja sändas under våren i Comhem. Skaffade även FireDTV och började snickra ihop en HTPC för att vara redo för dessa sändningar.
Fick aldrig till FireDTV, så att den klarade av betalkanalerna. Har kommit fram till att det måste vara för dålig signalstyrka från ComHem. Eftersom de endast lämnar "service" till sina boxar, så fick man ingen hjälp ifrån deras sida. Kan även tillägga att bilden emellanåt är under all kritik via digitalboxen (dålig signalstyrka), men eftersom det inte verkar vara någon annan i mitt område som klagar så gör dom inget åt det.
Skaffade även telefon via Comhem i samband med detta. Den har fungerat rikitigt dåligt. Hänger sig ganska ofta så att jag inte kommer ut på "linjen". Många som försöker ringa mig kommer inte fram m.m. Som tur har det snart gått ett år så att jag kan byta tillbaka till Bredbandsbolagets IP-telefoni som fungerade klockrent innan jag bytte. Det jobbiga är om telefonen har hängt sig har man lite problem att ringa in och klaga till kundtjänsten också. Ringer man från mobilen blir man ruinerad efter ett tag eftersom det är så långa väntetider
Har följt informationen på nätet när det gäller HD-tv sändningar från ComHem och man undrar vad dom håller på med? Går ut och lovar saker som dom sedan inte håller. Jag börjar undra över om det verkligen kommer att fungera efersom det är så dåligt signalstyrka via "vanlig" digital-TV, hur ska dom då få det att fungera när dom måste sända ut mycket mer? Är det så att dom kan välja att ge vissa områden mer styrka och andra mindre? Varför sänder dom inte ut max överallt, är det en kostnadsfråga?
Postad 07 december 2006 - 20:15
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Hur kan boxen dra 14W i standby?? Det är ju fördjäkligt rent ut sagt. <{POST_SNAPBACK}> Ajdå de blir 2,97 dygn per krona i standby läge....jobbigt då mäste man ju stänga av strömmen till den. <{POST_SNAPBACK}>
Jo, fast frågan är ju varför man skaffar boxen om man enbart skall ha den avstängd? När den är igång är standbykostnaden ingen alls
Redigerat av Bertilsson, 07 december 2006 - 20:15.
Postad 07 december 2006 - 21:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Postad 07 december 2006 - 21:30
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Du ser väl förhoppningsvis inte på TV större delen av dygnet. Står den "avstängd" 18 timmar á 14W blir det ändå 0,25kWh per dygn. Eftersom ComHem har 1,75 miljoner kunder blir det en total effektförbrukning på 441 MWh. Som jämförelse producerar Sveriges vattenkraftverk ca 178MWh under samma tid (ett dygn).
Man kan såklart skratta åt det mesta men faktum är att miljön är på väg i diket, då kan jag tycka att man åtminstone kan försöka få fram lite energisnålare alternativ. Man kan ju uppenbarligen få både dator och LCD att dra mindre än en tiondel av HDTV-boxen i standby.
(Jaja, visst, lite krystat och alla kunder har inte en box och en tvättmaskin drar mycket mera och fel har jag nog räknat(har jag?) men ändå - man kan ju försöka dra sitt strå till stacken och i ComHems fall med den oerhört stora kundbasen så tycker jag inte att man gjort det i det här fallet)
Postad 11 december 2006 - 16:06
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Ja även om comhem skulle ha 3an, 5an och tv6 digitalt och ett bra HDtverbjudande med fungerande box är det uppenbart att folk ALDRIG kommer att bli nöjd. Är väl det som detta forum är till för som det verkar.
Ni som klagar på en sån piss-sak som boxens strömförsörjning i standby kan lika bra flytta ut i en stuga i skogen och leva på kottar
Postad 11 december 2006 - 16:13
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Du kanske skulle börja kolla på TV lite - Planeten tex. Uppenbarligen är det något som är väldigt viktigt för de flesta andra tillverkare. Nån måste ju börja ställa krav på dom... piss-sak tycker jag nog inte det är.
Postad 11 december 2006 - 16:55
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
För det första: Du har inte tänkt på att dessa ofattbara 14w som förbrukas i standbyläge omvandlas till värme i bostaden under vinterhalvåret va? Vips så är du nere på ett genomsnitt på 7w standbyslöseri. Stryk sedan dom timmar boxen är igång så är du nere på 4-5 watt istället.
För det andra: Hur mycket närmare undergången har du fört vår planet genom att ha igång datorn extra bara för att ta del av och driva denna ytterst fåniga diskussion?
För det tredje: Skaffa ingen digitalbox alls för den drar nämligen ÄNNU MER ström när den är igång
Postad 11 december 2006 - 17:19
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Första - funkar inte. Jag bor i flerbostadshus med fjärrvärme, som man väl får hoppas är lite mer effektivt än direktverkande elelement i TV-bänken  Andra - Inte alls, eftersom jag ändå har datorn igång (jobbar på den nu). Problemet med boxen är att den är igång utan att användas 20 timmar om dygnet 365 dagar om året och multipliceras med en faktor 1,75 miljoner (ComHems kunder). Tredje - Visst. Två problem - jag vill inte sitta i skogen och räkna kottar, jag vill utnyttja IT-samhällets alla fördelar, och (vilket är det jag främst tycker är dumt) boxen drar nästan lika mycket effekt oavsett om den står i standby eller ej. Jag tänker inte älta det här mer än så. Jag håller med om att standby-hysterin är i stort sett överdriven, men det gör jag enbart för att det går att bygga apparater som i stort sett inte drar någon ström alls i standby. De 300W/dygn som boxen drar när den inte användsär mer än ett modernt kylskåp drar, och det tycker jag är rätt så märkligt. För mig som enskild individ är det ju skitsamma men för ComHems totala kundbas så blir det en hel del effekt som rinner ut i sanden. Jag har heller ingen möjlighet att visa mitt missnöje genom att välja andra boxar eftersom ComHem har monopol på marknaden. Tänk om man haft HDTV, då hade man sluppit sitta och irritera sig på skitsaker
Postad 12 december 2006 - 12:22
Påskmust
-
Påskmust
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nu kör jag digital-TV via forna UPC, så jag vet inte hur det funkar för de som har "riktiga" Com Hem, men.... Jag har faktiskt löst det så smidigt att jag har en fördelardosa med strömbrytare. När det är dags att knoppa slår jag av den och vips... ingen standby på TV, digitalbox, HD/DVD, modem osv. Har till och med två grenkopplade så jag kan stänga av delar om jag tex vill ha på DVD för inspelning. Det funkar bra med UPC's box då den faktsikt startar upp förvånansvärt snabbt.
Jag har mest haft lösningen pga att ON/OFF-knappen lyser så förbannat på natten på min LCD-TV, men slog mig just att jag tydligen var lite utav en trädkramare på köpet också också. Och om ett par år har jag säkert råd med nya el-prylar för de pengar jag sparat in på uteblivna standby- kostnader.
Den du, Calle!
Postad 12 december 2006 - 13:40
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Nu kör jag digital-TV via forna UPC, så jag vet inte hur det funkar för de som har "riktiga" Com Hem, men.... Jag har faktiskt löst det så smidigt att jag har en fördelardosa med strömbrytare. När det är dags att knoppa slår jag av den och vips... ingen standby på TV, digitalbox, HD/DVD, modem osv. Har till och med två grenkopplade så jag kan stänga av delar om jag tex vill ha på DVD för inspelning. Det funkar bra med UPC's box då den faktsikt startar upp förvånansvärt snabbt.
Jag har mest haft lösningen pga att ON/OFF-knappen lyser så förbannat på natten på min LCD-TV, men slog mig just att jag tydligen var lite utav en trädkramare på köpet också också. Och om ett par år har jag säkert råd med nya el-prylar för de pengar jag sparat in på uteblivna standby- kostnader.
Den du, Calle! 
<{POST_SNAPBACK}>
Varför inte skaffa en förgreningsdosa med ett masteruttag. Du kopplar då tvn till master och sedan styrs övriga uttag beroende på om TVn är på eller inte. Type en sån här från Kjell och co. Grenuttag med automatswitchDet kanske är en sån du har? /Bäckman
Postad 12 december 2006 - 13:48
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Den var cool!  Men det gäller att TVn stängs av då, standby räcker inte antar jag?
Jag kan fortfarande tycka att jag inte vill förlora möjligheten att slå av/på mina apparater från TV-soffan, men då gäller det ju att standby inte drar massa ström (vilket många tillverkare börjar fatta nu verkar det som).
Postad 12 december 2006 - 13:50
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Postad 12 december 2006 - 14:18
The Cee
-
The Cee
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Då har man beställt
Gällande upplösningen. EU har tagit 720p som standard..alla kanaler inopm de närmaste åren komemr skia sina signaler så. Boxen hr HDMI och det är det viktigaste. Time-shift skiter jag i just nu.
Postad 12 december 2006 - 14:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Bara att beställa då?
http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv
<{POST_SNAPBACK}>
Ni måste in o titta... För muspekaren över bilden står det och så blir det antingen suddigt eller klart Vilken tur man har HD tv redan nu då, för så suddig bild har jag inte på min tv MaVeRiC
Postad 12 december 2006 - 15:06
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Den var cool! Men det gäller att TVn stängs av då, standby räcker inte antar jag?
Jag kan fortfarande tycka att jag inte vill förlora möjligheten att slå av/på mina apparater från TV-soffan, men då gäller det ju att standby inte drar massa ström (vilket många tillverkare börjar fatta nu verkar det som).
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns dosor där du justerar tröskeln. Standbyströmmen bör inte vara tillräckligt för att trigga igång övriga uttag. Jag får nog skaffa en själv... Jag hade en för flera år sedan men den gick sönder, precis som den jag fick i utbyte. Sedan fick jag pengarna tillbaka och dom slutade sälja apparaten. den fanns hos Clas i sjön. Kanske dags för ett nytt försök mao. En till dator och en till tvn. /Bäckman
Postad 12 december 2006 - 15:37
Påskmust
-
Påskmust
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Varför inte skaffa en förgreningsdosa med ett masteruttag. Du kopplar då tvn till master och sedan styrs övriga uttag beroende på om TVn är på eller inte.
Type en sån här från Kjell och co. Grenuttag med automatswitch
Det kanske är en sån du har?
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Klockrent tips, men jag tror att mitt problem med lysande standby-knapp kvarstår då. För jag antar att den inte slår av masteruttaget när strömstyrkan blir tillräcklig låg i standby-läget? Har för mig att det finns el-uttag som man kan styra med fjärr, så har lekt lite med den tanken också. Kanske dags att söka runt lite efter sådana.
Postad 12 december 2006 - 16:36
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Klockrent tips, men jag tror att mitt problem med lysande standby-knapp kvarstår då. För jag antar att den inte slår av masteruttaget när strömstyrkan blir tillräcklig låg i standby-läget? Har för mig att det finns el-uttag som man kan styra med fjärr, så har lekt lite med den tanken också. Kanske dags att söka runt lite efter sådana.  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Kan det vara något sånt här du är ute efter? /Bäckman
Postad 12 december 2006 - 18:30
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Ang. 720p eller 1080i som europeisk standard:
Hoppas för de flesta platt-tv-ägares skull att det blir just 720p som används framöver. Annars kommer väldigt många få nöja sig med en hopfuskad bild som endast visar 540 av de 1080 linjer som 1080i, rätt behandlad, faktiskt erbjuder.
Innan ni skriker rakt ut av misstro och ilska (som man kan mötas av när sånt här behandlas) över detta inlägg så ta å kolla upp hur otäckt hd-NOT REALLY-ready de fles plasmor, LCD-apparater och projektorer är...i alla fall vad det gäller 1080i.
Några av de tyngre aktörerna fixar steken...de flesta gör det inte.
Själv kör jag SuperLowDefinition-projje på 480 linjer...ännu så länge :-)
Redigerat av nobba, 12 december 2006 - 18:32.
Postad 13 december 2006 - 08:12
Påskmust
-
Påskmust
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kan det vara något sånt här du är ute efter?
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Helt strålande... lyckades till och med snacka in en sån hos flickvännen... Fanns ju strömbrytare för lampor och hela köret... Vilka möjligheter! Fatta att kunna slå på kaffet på morgonen utan att behöva gå upp ur sängen!  Edit: Har inhandlat och funkar klockrent =) Gav några garv på kontoret också... lättroad man är ...
Redigerat av Påskmust, 13 december 2006 - 13:25.
Postad 13 december 2006 - 21:49
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Ang. 720p eller 1080i som europeisk standard:
Hoppas för de flesta platt-tv-ägares skull att det blir just 720p som används framöver. Annars kommer väldigt många få nöja sig med en hopfuskad bild som endast visar 540 av de 1080 linjer som 1080i, rätt behandlad, faktiskt erbjuder.
Innan ni skriker rakt ut av misstro och ilska (som man kan mötas av när sånt här behandlas) över detta inlägg så ta å kolla upp hur otäckt hd-NOT REALLY-ready de fles plasmor, LCD-apparater och projektorer är...i alla fall vad det gäller 1080i.
Några av de tyngre aktörerna fixar steken...de flesta gör det inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Så vi ska få 720p istället bara för att en del köper för dåliga skärmar? Tror inte det. 720p duger för sport men inte för film. Så är det bara. Nya skärmar blir bättre för varje år. Om några år kommer t.o.m. lcd att kunna visa 1080i utan större problem. Något säger mig att SVT blir ganska ensamma om att köra allt i 720p. Får se vad resultatet blir för de ansvariga för det beslutet om några år. Blir väl förtidspension för licenspengar.
Postad 13 december 2006 - 22:49
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Så vi ska få 720p istället bara för att en del köper för dåliga skärmar? Tror inte det.
720p duger för sport men inte för film. Så är det bara. Nya skärmar blir bättre för varje år. Om några år kommer t.o.m. lcd att kunna visa 1080i utan större problem.
Källa?? Det debatteras om vad som är bäst. 720p eller 1080i. EBU kom fram till att det var 720p bl a p g a att det var bäst att signalen var progressiv ända fram till den progressiva skärmen, d v s ingen de-interlacing i slutledet på konsumentapparaterna. 1080p kommer bli bättre, men där är skärmarna ännu dyra och det jag läst är att med mina förhållanden ( 3 m avstånd och 50" ) är det ingen större förbättring ens med 1080p jämfört 720p. 1080p kommer med Blu-Ray och HD-DVD (när nu sådana spelare kommit ner till massmarknadspris..).
Redigerat av ruhe, 13 december 2006 - 22:53.
Postad 13 december 2006 - 23:01
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Så vi ska få 720p istället bara för att en del köper för dåliga skärmar? Tror inte det.
720p duger för sport men inte för film. Så är det bara. Nya skärmar blir bättre för varje år. Om några år kommer t.o.m. lcd att kunna visa 1080i utan större problem.
Något säger mig att SVT blir ganska ensamma om att köra allt i 720p. Får se vad resultatet blir för de ansvariga för det beslutet om några år. Blir väl förtidspension för licenspengar.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har inte lust att upplysa om vad du själv köpt för någon bra skärm som kan visa 1080i? Ett tips innan du svarar är att om det är en plasma eller LCD du skaffat så bör du ljuga och säga att du skaffat något annat då båda dessa, inte allt för ovanliga tekniker, enbart kan visa progressiv bild. Vill också ha källa till vart du läst att lcd i framtiden kommer att kunna visa interlace... För du har inte hört det av någon alkis på stan va?
Postad 13 december 2006 - 23:08
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Innan ni blir gramse på varandra är det bättre att ni alla går in o läser vad Farbror Pacman har att säga om detta.. han har helt klart för sig och det är inget ni ens behöver tänka på att ifrågasätta.. Här har ni facit LÄS ALLA PACMANS INLÄGG I DENNA TRÅDENMaVeRiC
Postad 14 december 2006 - 09:53
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Argh! Trodde jag skulle kunna köra HD från ComHem eftersom jag har digital-tv från dom. Men jag har inte tre hål i väggen vilket tydligen krävs. Jag kan inte ha Canal Digital med parabol för jag bor i en lägenhet. Jaha, var ska jag nu få HD ifrån???
Postad 14 december 2006 - 11:04
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Argh! Trodde jag skulle kunna köra HD från ComHem eftersom jag har digital-tv från dom. Men jag har inte tre hål i väggen vilket tydligen krävs. Jag kan inte ha Canal Digital med parabol för jag bor i en lägenhet. Jaha, var ska jag nu få HD ifrån???
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom att du inte kan ha Parabol är det bara Cmhem kvar.. Du har inte tre hål i väggen... Men se till att ett blir så, att huset uppgraderas Tror det är enklast och kostnadsfritt MaVeRiC
Postad 14 december 2006 - 13:01
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Tror det är enklast och kostnadsfritt
Nu är det nog inte alltid så enkelt som att borra ett tredje hål i väggen. Det kan krävas att det dras nya koax:er, nya förstärkare etc. Jag tror inte det är gratis. I mitt fall lär det tredje hålet bli alldeles för dyrt för att samfälligheten skall kunna enas om denna utgift.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|