Högtalare för metal
75 svar till detta ämne
Postad 25 January 2007 - 20:35
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Finns ju massvis, mer vanligt förekommande nu än då iaf, om man säger så.
Iron Maiden är och var en favoritgrupp ända tills jag började inse att deras ljud lämnar mycket övrigt att önska, mildt sagt. Eller som en "rocker/musiker" jag känner sa: "Det är meningen att det ska låta så där... "dåligt", det är så dom vill ha det..." - Okej, men det går fetbort för mig iaf, sällan jag faktist lyssnar på Maiden på vanlig anläggning nu för tiden. Stendött ljud...
Svenska band är väl riktigt duktiga på att släppa skivor med bra ljud och inspelningar - "Hammerfall" är ett exempel, "Falconer" (!) är ett annat. Finns massvis.
Lyssna på "Fall of the leafes" (Finland) också, - skivan Volvere, den är grym.
Edguy/Avantasia är fräscha, Nightwish (hmmm... ja sådär iaf), "Dragonforce" - spåret "Black winter nights"!, Arwen - "Riding alone", "Supreme majesty" - "fallen star" (!!), I princip allt med "Firewind" är bra (!!!) nån som såg dom på "Sweden Rock"? (missade dom helt, GAAAH!) - Äsch, det finns ju hur mycket som helst, men även en massa besvikelser där bra skivor och musiker släpper skivor med skitljud, väldigt synd många gånger!
"Lost Horizon" med skivan "A flame to the ground beneath" är ett utmärkt exempel på en toppenprodukt som är sunkig på grund av tveksam ljudkvalitet, tyckte iaf jag efter att ha inhandlat skivan... "Pure" och "Highlander" är kanonlåtar annars (!!!)... vi ska vara stolta över våra inhemska fantastiska musiker!
Postad 25 January 2007 - 20:45
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Finns ju massvis, mer vanligt förekommande nu än då iaf, om man säger så. Iron Maiden är och var en favoritgrupp ända tills jag började inse att deras ljud lämnar mycket övrigt att önska, mildt sagt. Eller som en "rocker/musiker" jag känner sa: "Det är meningen att det ska låta så där... "dåligt", det är så dom vill ha det..." - Okej, men det går fetbort för mig iaf, sällan jag faktist lyssnar på Maiden på vanlig anläggning nu för tiden. Stendött ljud...
Svenska band är väl riktigt duktiga på att släppa skivor med bra ljud och inspelningar - "Hammerfall" är ett exempel, "Falconer" (!) är ett annat. Finns massvis. Lyssna på "Fall of the leafes" (Finland) också, - skivan Volvere, den är grym. Edguy/Avantasia är fräscha, Nightwish (hmmm... ja sådär iaf), "Dragonforce" - spåret "Black winter nights"!, Arwen - "Riding alone", "Supreme majesty" - "fallen star" (!!), I princip allt med "Firewind" är bra (!!!) nån som såg dom på "Sweden Rock"? (missade dom helt, GAAAH!) - Äsch, det finns ju hur mycket som helst, men även en massa besvikelser där bra skivor och musiker släpper skivor med skitljud, väldigt synd många gånger!
"Lost Horizon" med skivan "A flame to the ground beneath" är ett utmärkt exempel på en toppenprodukt som är sunkig på grund av tveksam ljudkvalitet, tyckte iaf jag efter att ha inhandlat skivan... "Pure" och "Highlander" är kanonlåtar annars (!!!)... vi ska vara stolta över våra inhemska fantastiska musiker!
<{POST_SNAPBACK}>
megalomaniac Dom banden du nämner ovan är ju bra band och är inte någon av det *mangel* personen ifråga lyssnade mest på.. Jag vidhåller att band som lirar: Grindcore, Black/Death metal sällan har nån vidare ljudkvalle att tala om.. Som en liten notis kan jag nämna att min polare lirar sologura i Falconer och var med ett kort ögonblick i Supreme Majesty
Postad 25 January 2007 - 21:49
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Oooh tufft! - och jag måste ha läst dåligt och fattat sämre, men i vilket fall är det sant det jag skriver, om man tar det ur sammanhanget och klipper och klistrar in det i nån tråd som finns eller inte finns där det passar bättre =)
För alla som gillar genren så är iaf mina listade låtar något av det bästa jag har bland mina 19-20.000 låtar. Personliga favoriter om man säger så...
ps: För ren (onödig) upplysnings skull så anser jag föresten att det nog är högst troligt att folk som sjunger/spelar skitig musik/punk många gånger kanske inte *klarar* att göra vad jag anser är mer seriös musik, undantag finns naturligtvis =) (Obs! - Nu generaliserar jag kraftigt)
Nu vet ni vad jag i stort tycker om sån musik också - men jag kan säkert ändra mig med sinnestämmningen, och om jag sätter mig ner och känner mig riktigt eländig eller nåt, kanske suicid eller rent av livsfarlig!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 25 January 2007 - 22:18.
Postad 25 January 2007 - 23:55
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Har en helt annan fråga. Hur går det för trådskaparen hittar/lyssnat på nån högtalare än? Tipsen verkar ju strömma in ganska bra. Är själv nyfiken så ska försöka höra Rs6/8 till veckan även om det inte är de "ultimata" metalhögtalarna.
// Sat
Postad 26 January 2007 - 00:47
Finns ju massvis, mer vanligt förekommande nu än då iaf, om man säger så. Iron Maiden är och var en favoritgrupp ända tills jag började inse att deras ljud lämnar mycket övrigt att önska, mildt sagt. Eller som en "rocker/musiker" jag känner sa: "Det är meningen att det ska låta så där... "dåligt", det är så dom vill ha det..." - Okej, men det går fetbort för mig iaf, sällan jag faktist lyssnar på Maiden på vanlig anläggning nu för tiden. Stendött ljud...
<{POST_SNAPBACK}>
Dom tidiga Maiden grejerna på rätt pressad vinyl låter MYCKET bra. Dom andra skivorna du tog upp är inget jag lyssnar på men jag skulle gissa dom är fortfarande ljusa och har rejält med compression
Postad 26 January 2007 - 01:15
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Tycker inspelnings kvaliten på både Slipknot´s senaste Subliminal Verses, lite mer "mangel" aktig musik med bra inspelnings kvalite är även Arch Enemy´s Doomsday Machine, som inte är tokig alls, finns säkert många fler...
Postad 26 January 2007 - 03:08
Senastr slipknot är skitbra skiva, men inte direkt superkvalite på ljudet IMO. Då är mycket bättre val Pantera's The Great Southern Trendkill, dock vinylen då! Den har mycket bra ljud för sådan musik
Postad 26 January 2007 - 12:23
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Maiden på vinyl, ja det var ett tag sedan för mig.
Resten ljust och komprimerat? testa och se, cd då kanske.
Det är lite olika stuk på dom jag nämnde, Firewind är lite blandade och skitbra och Fall of the leafes och i synnerhet Falconer är lite unika.
Dragonforce´s låt är även den skön - snabb, kan man säga... i brist på bättre. Jag gillar också "tungt" om det är mer evil än "snabbt", men då ska det inte vara en sminkad nerd som försöker vara cool utan mer då kanske Pantera eller Danzig (som ju inte hör till samma genre heller. Typ O är också bra men något nerdiga med en 300-årig vampyr som sångare... *suck*)
Pantera är bara hur sköna som helst. Vulgar display och Comwboys är ju störtbra. Har bara hört cd även här då =)
(ps: jag har kör en del Skid row och Bon Jovi på LP, och Gary Moore och lite annat dörstås!)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 January 2007 - 12:27.
Postad 26 January 2007 - 12:29
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1011 inlägg
Nja jag vet väl inte riktigt med kvaliten, har ju inte nån bra anläggning (än), men tycker Vermillion Pt.2 låter ruggigt bra, man hör i stortsett varje pick på gitarrsträngarna.
Men bra är skivan ivf
Redigerat av TKvC-SainT, 26 January 2007 - 12:31.
Postad 28 January 2007 - 15:47
wolfbane
-
wolfbane
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Håller helt med att om man rör sig i underground kretsar inom metal blir tyvärr inspelningen ofta lidande pga budget/hur det anses ska låta, men jag skrev även "...med diverse klassiker som Led Zep och Sabbath blandat in med diverse akustiska prylar, så all-round är ett honörsord i sammanhanget". Det är där skon klämmer...
Givetvis slår jag inte på Eyehategod eller Darkthrone när jag vill spisa audiofili, men jag lyssnar en hel del på annat som jag vill ska låta bra det med som har långt bättre inspelningar. Därmed inte sagt att det är (enligt mig i alla fall) direkt dåligt ljud på t ex nyare Opeth plattor och även mera traditionella doom band som Reverend Bizarre osv. Samtidigt kan man ju inte gå loss på något hyperanalytiskt med en smak som sträcker sig så långt ner i avgrunden som min, så jag försöker hitta en bra lösning som levererar på båda punkterna. Inte för analytiskt och hårt för att göra metal jobbigt, men inte för mycket hängmatta för att göra tappa kvalitet i övriga skivor. =)
Ska göra ett försök att få in mina trogna Dali Evidence 470 där hemma och se hur det blir, men dom måste stå så rackarns långt ut från bakre vägg för att motverka totalt muller av all bas så det kan bli tal om utbyte till andra golvare i framtiden.
Nog trådkapat, tänkte bara försöka förklara hur jag tänker när jag tittar på möjliga enheter. =)
Postad 28 January 2007 - 17:55
zlay3r
-
zlay3r
-
Forumräv
-
-
953 inlägg
Då måste jag ha fått en dålig press av Slipknots Vol3 skiva. För kvallan på den skivan är allt annat än bra extremt med brus och dist som nästan gör den olyssningsbar tillochmed i bilen. Men då finns det ju annats som är bra producerat som Apostasy, dark Funeral, Dark Tranquillity m.f där kan vi snacka helt okej kvalla
Postad 29 January 2007 - 15:57
Maiden på vinyl, ja det var ett tag sedan för mig. Resten ljust och komprimerat? testa och se, cd då kanske.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan vara svårt att "höra" massiv compression och ljust mastrat om man mest lyssnar på musik som låter så. Du kan ju t ex ta några av dina skivor, ripa någon låt till datorn i wav och kolla på den med detta programmet: http://www.audacity.sourceforge.net. En bra och dynamisk låt bör se ut såhär:  En med sämre dynamik och compressed  *bilderna är från RHCP senaste, vinylen mot CDn.
Postad 29 January 2007 - 17:18
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Maiden på vinyl, ja det var ett tag sedan för mig. Resten ljust och komprimerat? testa och se, cd då kanske.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan vara svårt att "höra" massiv compression och ljust mastrat om man mest lyssnar på musik som låter så. Du kan ju t ex ta några av dina skivor, ripa någon låt till datorn i wav och kolla på den med detta programmet: http://www.audacity.sourceforge.net. En bra och dynamisk låt bör se ut såhär:

En med sämre dynamik och compressed

*bilderna är från RHCP senaste, vinylen mot CDn.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle lätt kunnat gissa om du inte skrivit nånting att den övre är källan och den nedre är en radiocompression.. Otroligt hur ofta man hör pumpningar ifrån compressorn i radion - speciellt i intron är det väldans markant..
Postad 29 January 2007 - 19:22
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hur står sig Infinity beta 50 till metal/hårdrock?
Postad 29 January 2007 - 21:21
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Icke att rekommendera. Basen och mellanregistret funkar inte så bra för metal. Lyssnade in ett par Beta 50 i butik med bra elektronik och kablar samt metal och det lät illa. Jag tyckte Beta 50 klarade sig bättre på akustiskt och klassiskt.
Postad 29 January 2007 - 21:57
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Icke att rekommendera. Basen och mellanregistret funkar inte så bra för metal. Lyssnade in ett par Beta 50 i butik med bra elektronik och kablar samt metal och det lät illa. Jag tyckte Beta 50 klarade sig bättre på akustiskt och klassiskt.
<{POST_SNAPBACK}>
Ofan, trodde betan var en hyffsat lättlyssnad högtalare,med bra bas eller kanske mycket och inte för avslöjande diskant.
Postad 29 January 2007 - 22:26
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Beta 50 är sisådär, tycker jag. Jag tycker att det är en utpräglad hemmabiohögtalare som funkar till viss slags musik. Framför allt tycker jag att den klarar trubadurliknande musik bra, d v s röst och ett eller några få instrument.
Jag har försökt få Tool, Rage Against the Machine och Audioslave att låta bra på Beta 50 utan resultat. Basen finns där men den låter fel.
För musik och särskilt för metal skulle jag satsa på någon annan högtalare i intervallet 5 000 - 10 000 kr, t ex Audiovector, B & W eller Wharfedale.
Postad 29 January 2007 - 23:26
Ja, lyssnar man mest på nyare metal och inte gillar ljust ljud (vem gör det?), så bör man nog välja en högtalare som är mer varm och inbäddad diskant. Det lr rör kan göra underverk för ljudet.
Postad 29 January 2007 - 23:33
Unregistered9bf3363c
-
Unregistered9bf3363c
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Bra stativare är billigare än lika bra golvare. IMHO förstås, och med en definition på "bra". Jag har två par stativare som båda klarar rock och metal alldeles utmärkt, om än ej på live-volym. Bara nästan. De mindre stativarna behöver sub men de större...njaääääee  Ingen av dem har vass diskant heller, bara j*vligt högupplöst. Den allmänna uppfattningen ovan, att det är svårt att få tryck i metal med stativare, stämmer nog. Stativare kan ha bra bas och allt men de skapar aldrig den där rejäla resonansen som en golvare gör. Mina B & W stativare spelar nästan all musik riktigt vackert men rock och metal är det bara att glömma.
Stativare är ingen större vinst i något annat häseende heller eftersom de är lika höga och tar upp lika mycket golvyta som golvare. Dessutom har det ju hänt att man har sprungit omkull en stativare, också Bra stativare är lika dyra som bra golvare, också.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 30 January 2007 - 01:05
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Visst går det att spela metal på stativare om rummet är litet och om det är rätt stativare. Det låter nästan alltid bättre på golvare dock. Jag har själv ett par relativt stora B&W stativare (2 vägs basreflex) där man kan spela metal med viss behållning i ett mindre rum. Det låter dock mycket bättre med ett par golvare som har större volym och fler element. Om det är metal man gillar så är det golvare som gäller.
Postad 30 January 2007 - 02:08
Beror ju lite på vilka stativare man har också. Vissa har ENORMA resurser neråt
Postad 30 January 2007 - 12:59
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Visst kan många staivare spela väl i basen men det blir alltid en skillnad jämfört med en golvare. Mitt vardagsrum är alldeles för stort för att en stativare ska kunna spela njutbart. Det krävs golvare helt enkelt.
Postad 30 January 2007 - 16:15
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Allt är relativt, kan man väl säga (någon var före, minns inte vem? =). Klart att stativare funkar, mina gamla Ergo 202 från Canton spelade riktigt bra även i basområdena - men - det fattas en del (3D i form av nedre basen) som man får om man adderar en eller två subbar alternativt kör likvärdiga (samma serie?) golvare. Sedan att även dessa får ett lyft med subbar är ju en helt annan sak. Jag har flyttat om min anläggning till att spela från kortsida genom rektangeln på längden och justerade i morse in mina 2 subbor bredvid frontarna. Förutom att hela anläggningen nu låter riktigt bra igen (och förutom att mina fina rör har börjat brusa!? så jag fick byta till sämre!) så märks subborna bara genom en något fylligare grund för musiken att stå på. Det blir en större ljudbild och det låter lite något fylligare i botten (delad lågt!, anpassad nivå) samt kaggarna låter mer.... kagge helt enkelt... när man är van metal-trummor så vet man att det ofta inte är en massa impact där vanligtvis, mest snabba trummor, men när sedan riktigt feta kaggar existerar på vissa ljudspår - då märks det var subborna är till för. Först då fattar man varför man inte vill vara utan subbor även vid musikavspisning (det är enkelt att koppla ur för A-B jämförelse) - (Nu är ju inte mina subbor några hi-end alternativ, men det är å andra sidan inte resten av anläggningen heller. Funkar toppenbra i kombination dockers) Detta missar man hur som helst med stativare eller frontare (dvs nästintill allt inom rimlig nivå) som inte är kapabla att axla manteln på egen hand... så visst går det, men det blir bättre med frontare och/eller med sub. Det är viktigt att poängtera det där tror jag, att man inte menar att det är omöjligt att det låter bra i vissa situationer, utan bara att man menar att det kan bli bättre och då är det ju relativt den bättre lösningen man resonerar. Nin: Funderade på det där med Maiden. Det är nog så att jag kanske inte tycker att själva kvallan på inspelningarna är helt B ändå, utan faktiskt hyfsat bra i själva verket. Får dementera tidigare utspel... Det som stör mig är nog det jag skulle kalla inkompetens (eller inte, men mindre bra iaf) vid mixerbordet, eller något (!?) - jag gillar helt enkelt inte hur instrument och sång etc. har mixats i slutprodukten... och ändå har jag köpt de senaste 3 skivorna också haha... fast bara lyssnat på några spår då *skäms* Gillar Bruce´s soloverk bättre. Han är ju mycket kompetent vid micken, det kan ingen ta ifrån honom!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 30 January 2007 - 16:47.
Postad 30 January 2007 - 16:34
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Bruce är kompetent ja - helt klart gruppens behållning tillsammans med Steve Harris..
De andra snubbarna e mediokra rockers
Har själv väldans svårt för Maiden pga deras trista ljudbild dom envist klamrar sej fast vid..
Gillar själv deras 2 första album bäst - rå opolerad hårdrock...
Postad 30 January 2007 - 19:09
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Tja, fast under Iron Maidens storhetstid fanns det inte mycket att jämföra med, så för sin tid var de riktigt bra. Sedan dess har det kommit hundratals band som är oerhört mycket bättre och som har krympt intrycket av Maiden. I princip är det ju bara lite engelsk folkrock, om man ska vara ärlig.
Ett annat problem med stativare är ju att samma element spelar bas och mellanregister vilket inte funkar för riktigt tung och grötig musik. De vanliga basportarna gör också att basen blir diffus.
Att kombinera stativare med sub gillar jag inte alls, det är bättre att lägga alla pengarna på en bra golvare så får man en balanserad ljudbild.
Postad 30 January 2007 - 19:51
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Håller med om det med mellan för bas och mellanregister. Man bör nog max sträcka sig till 6½-7" membran om man kör ett element för båda registren dessutom.
MTM är ju ett alternativ i 2½ vägs konstruktion.
Med exempelvis Ergo 202 (stativare som front) och Ergo RC-L (front, baskapabla) så har man ju där + och minus i båda alternativen, med basen som ett stort plus för frontarna och andra ljudmässiga kvallor med stativarna (inga enorma skillnader). Med Ace Bass 2 från Audio Pro till stativarna, rätt justerad, så fick man best-of-both-worlds tyckte jag. aktiv drivning av basen avlastar stärket. Små potenta element med bra med klass-D pulver.
Rappt och full-registers - potent...
Det som exempel då, eftersom jag körde båda varianterna.
Det jag har nu är också rätt bra, då med två subbar som faktiskt tog bort nån resonans som var tydligt förstärkt av rummet, vet inte riktigt utan att ha mätt men det blev på många sätt bra mycket bättre än utan. Eller, utan är inte ens ett alternativ =)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 30 January 2007 - 19:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|