Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TH-42PX80 vs LG42PG6000

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
LG 42PG6000 (TV) 2 8,59 (43) Inga priser
51 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 * (3109 inlägg) 8 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Omröstning | Ghost problem med PG6000? | (92 inlägg) 12 år sedan
LG:s PG6000 plasma (2138 inlägg) 12 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
LG PG6300 (7 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Problem med LG 42PG6000 (0 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PZ85, PZ800 eller LG PG6000? (19 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 22 april 2008 - 13:45

Linncredible
  • Linncredible
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Är det ingen förutom jag som har reagerat på avståndet mellan pixlarna på PG6000?

Sedan är ju inbränningarna ett annat dilemma. Jobbar i butik, PG6000 Canaldigital loggan inbränd efter 1 vecka. Kan ta tex Q97 som jag tycker har bra bild, stått uppställd säg 6mån inte en tillskymmelse till inbränning. Likväl gäller Panasonics modeller.

Visst sköter man den rätt så ska de inte bli inbränningar, men en vacker dag glömmer man den på. Så pang bom så slutar det med att man alltid måste kolla på tex Canal Digital =)

En fråga till er som varit och kollat på PG6000, när tven visar vitt.. är det verkligen vitt? Tycker den inte får till den dära verkliga vita färgen. Iofs gäller det de flesta apparaterna från LG.

Tack för värdefulla iakttagelser för en som står i valet och kvalet mellan PX80 och PG6000. Var själv inne i en butik och tittade på bägge apparaterna som stod hyfsat nära varandra. Tyvärr var det som vanligt i många prylstormarknader en mycket bristfällig konfigurering av setupen där alla maskiner hade en och samma källa i form av en vanlig DVD-burk. Därmed mycket svårt att ha nån uppfattning vad av skillnaderna som berodde på brister i setup, kablage, inställningar, störningsfält p g a "många apparater tätt ihop" etc och vad som berodde på själva TV-apparaterna. Det intryck jag ändå fick var:

PG6000: "klar" ljusstark bild (hög kontrast) men pixlighet i bilden. Känslan av "för hög" kontrast.
PX80: Mjukare bild, ingen antydan till "för hög" kontrast.

Synd att setupen i butikerna ofta är så bristfällig så det är svårt att veta vad man jämför: äpplen, bananer? Eller kanske lövbiff? :D

Postad 22 april 2008 - 14:11

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Håller ni med om att PX80 skalar upp dvd och digital-tv dåligt? Och att PG6000 gör det väldigt bra?

Postad 22 april 2008 - 14:22

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Håller ni med om att PX80 skalar upp dvd och digital-tv dåligt? Och att PG6000 gör det väldigt bra?

Det håller jag verkligen inte med om...

Postad 22 april 2008 - 14:59

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0

Det håller jag verkligen inte med om...

okok.. för enligt prylportalen så är det så. Men dom har kanske fel

Postad 22 april 2008 - 15:11

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

okok.. för enligt prylportalen så är det så. Men dom har kanske fel

Knäppt... länk?

Min scart-box ger alldeles utmärkt bild på min PX80 i alla fall. Däremot låter jag PS3an skala upp mina DVD men uppskalningen lär ju knappast bli sämre med DVD än med digital-tv.

Postad 22 april 2008 - 20:22

ablaze
  • ablaze
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ja har man kontrasten på 100 som i många butiker är det ej så konstigt....

Ja, må så vara. Men poängen i det uttalandet var att så är även fallet för Plasmor från Panasonic och Samsung. Dvs båda körs med samma villkor. Men de uppkommer inte på de förstnämnda. Dvs min enkla, men ej vetenskapligt bevisade, slutsats är att LG fortfarande känslig för innbränning om man inte är försiktig.

Knäppt... länk?

Min scart-box ger alldeles utmärkt bild på min PX80 i alla fall. Däremot låter jag PS3an skala upp mina DVD men uppskalningen lär ju knappast bli sämre med DVD än med digital-tv.

Prylportalens test på PX80
http://www.prylporta..._MKF808.dbp.asp

Slänger även med länken till testet på PG6000, iofs 50" but same same..

http://www.prylporta..._MKF533.dbp.asp

Postad 03 maj 2008 - 16:40

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Ställer samma fråga...

Var och kollade på bägge igår, dock stod dom nte i närheten av varandra så det gick inte att jämföra på bästa sätt. Säljaren rekommenderade dock LGn.

Men ska tilläggas att jag inte litar på säljare för fem öre eftersom dom oftast rekommenderar den TV dom gör bäst förtjänst på.

LGn är snyggare och har fler utgångar. Panasonicen sägs ha bättre bild att döma av omdöme och kommentarer i forum.

LGn är också 1000kr dyrare än Panasonicen om man handlar på Fyndbörsen. Vill iaf inte beställa ifrån ChargeIT eller vad dom heter.

Någon här som förespråkar PG6000 istället för PX80 som har ägt eller jämfört båda, noggrannt?

Postad 03 maj 2008 - 18:40

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Ställer samma fråga...

Var och kollade på bägge igår, dock stod dom nte i närheten av varandra så det gick inte att jämföra på bästa sätt. Säljaren rekommenderade dock LGn.

Men ska tilläggas att jag inte litar på säljare för fem öre eftersom dom oftast rekommenderar den TV dom gör bäst förtjänst på.

LGn är snyggare och har fler utgångar. Panasonicen sägs ha bättre bild att döma av omdöme och kommentarer i forum.

LGn är också 1000kr dyrare än Panasonicen om man handlar på Fyndbörsen. Vill iaf inte beställa ifrån ChargeIT eller vad dom heter.

Någon här som förespråkar PG6000 istället för PX80 som har ägt eller jämfört båda, noggrannt?

Det finns väll egentligen inget som talar för att PX80 in skulle vara det bättre köpet förutom det starka VARUMÄRKET ,eller ? Dock betyder det en hel del båder undermedvetet och medvetet.

LG känns fräschare 2008,bättre kvalitetskänsla på själva tvn (subjektiva åsikter).
Den har i de 2 tester den är testad i fått högre betyg än PX80 ,möjligheterna till kallibrering är större ,vridbart bordstativ, (har px80 det?) den fantastiska dynamiska kontrasten är dubbelt så hög, säger inte så hemskt mycket dock. 1080P/24 funkar utmärkt ,sd sändning med scart är riktigt skarp och flimmerfri.
Då jag har pg6000 kan jag svara mer för den om tex buggar och annat hyss, har inte märkt av några än.
Gosting ser jag enbart efter bilspel mot svart bakgrund ,så jag vet inte om det är ett problem !

Bäst bild enligt mig är på PG 6000 men det skadar ju inte med ett riktigt test där båda kallibreras och mäts upp, tillsammans med expert utlåtande.
Även säljare på dem olika ställerna tyckte att PG var lite vassare i bla färghantering, men som sagt det är ju hemma man kan se hur en tv presterar med mer normala inställningar.
Där fick du iaf 1 som förespråkar PG 6000 :blink:

tillägg : Menyerna är ju oändligt mycket roligare /fräschare i LG tvn än i någon annan tv på marknaden!

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 03 maj 2008 - 18:54.

Postad 05 maj 2008 - 08:38

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Ställer samma fråga...

Båda är bra apparater, bra bild, bra märken och bra pris. Tittar man på det som är väsentligt har de samma egenskaper. 24p spelas upp korrekt även på PX80 kan jag tillägga.
LGn har fler inställningsmöjligheter. Panasonicen är väl lite mer lättinställd. LGn har snyggare design enligt många men Panasonic är ett mer erkänt pålitligt märke och har ett mer klassiskt utseende. Tror att detta är ett ganska dött lopp. Ta den som är billigast är mitt råd, om du inte fattar ett personligt tycke för någon av dem.
Själv har jag PX80 och är mycket nöjd med den och kan rekommendera den. Vill dock absolut inte avråda dig från att köpa LGn om du gillar den...

Postad 05 maj 2008 - 08:57

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Efter att ha fått smaka på LG's kundsupport och skämt till garanti kommer jag aldrig köpa en LG produkt igen. Hade en PM1MA som gick sönder under garantitiden, fick en struntsumma i ersättning, ingen ny TV mao. Man får aldrig prata med någon utan kommer bara till kundtjänst som skickar vidare meddelandet säger de. Vill man klaga eller är missnöjd är de endast ARN som gäller för du kommer aldrig höra något från LG. Vet inte om Panasonics är bättre men jag resonerar som så att det kan ju inte vara sämre... Eftersom LG's kvalité och livslängd (min subjektiva bedömning efter att följt trådar om diverse produkter) verkar sämre än Panasonic kommer min nästa TV bli PX80.

Postad 05 maj 2008 - 09:24

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Efter att ha fått smaka på LG's kundsupport och skämt till garanti kommer jag aldrig köpa en LG produkt igen. Hade en PM1MA som gick sönder under garantitiden, fick en struntsumma i ersättning, ingen ny TV mao. Man får aldrig prata med någon utan kommer bara till kundtjänst som skickar vidare meddelandet säger de. Vill man klaga eller är missnöjd är de endast ARN som gäller för du kommer aldrig höra något från LG. Vet inte om Panasonics är bättre men jag resonerar som så att det kan ju inte vara sämre... Eftersom LG's kvalité och livslängd (min subjektiva bedömning efter att följt trådar om diverse produkter) verkar sämre än Panasonic kommer min nästa TV bli PX80.

Vilken tillverkares kundsupport är bra då? Jag har blivit behandlad som skit av pioneers pdp+ support som ska vara så hot-shit enligt deras egen reklam. Jag tycker detta är ett problem generellt, man skulle hellre vilja ha en butik att fysiskt gå till och klaga och som fattade det här med goodwill och gav kunde rätt och inte läste det finstilta hela tiden. De flesta butiker hänvisar dock en till de olika tillverkarnas support o de suger så.. moment 22.

Postad 05 maj 2008 - 10:25

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Är säkert så att detta är ett generellt problem, har bara haft att göra med LG så kan inte uttala mig om andra. Det finns helt enkelt för många konsumenter så de kan skita i att vårda dem de har. Men, mitt argument var att efter att följt trådar om div plasmor från olika tillverkare har jag fått uppfattningen att Panasonic's produkter har mindre problem, och därför har man förhoppningsvis större chans att slippa att ha att göra med kundsupporten. Produktens kvalité har för mig tidigare varit ett ganska litet argument, men nu tycker jag det är viktigare. Bildmässigt är ju skillnaden så förbenat liten. Önskar bara att panasonic slängt in en digital ljudutgång...

Postad 05 maj 2008 - 10:33

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En annan grej som får mig att tveka om PG6000 är att de har en fördröjning på bilden som skickas in i tvn. Förmodligen pga att det tar tid att processa och skala om bilden men det är inte bra på en plasma anno 2008. Detta diskuteras i PG6000 tråden för den som vill veta mer.

Postad 09 maj 2008 - 21:53

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Inlägg av Benky om test mellan LGn o Pannan.

https://www.minhembi...s...t&p=1907102

Postad 10 maj 2008 - 11:18

Unregistered58e1bdab
  • Unregistered58e1bdab
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Det här är ju löjligt, fan och hans moster lägger fram anledningar till vilken skärm som "är bättre" i den här tråden, varannan är för Panna av anledning "ABC" och varannan säger exakt tvärtemot på samma grunder.

Lönlöst att tro att man hittar ett uns fakta i den här tråden, som inte är extremt subjektivt framtagen.

Postad 12 maj 2008 - 08:26

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Det här är ju löjligt, fan och hans moster lägger fram anledningar till vilken skärm som "är bättre" i den här tråden, varannan är för Panna av anledning "ABC" och varannan säger exakt tvärtemot på samma grunder.

Lönlöst att tro att man hittar ett uns fakta i den här tråden, som inte är extremt subjektivt framtagen.

och det kan ju inte bero på att det inte skiljer ett skvatt förutom digital ljudutgång och att Lg surrar mer? Vad hade du väntat dig, ett mystiskt okänt argument som gjorde valet självklart?

Gillar man LG och kan leva med dess brister, köp den, gillar man PX och kan leva med dess brister, köp den, kan man leva med båda två, flippa ett mynt...

Postad 02 juni 2008 - 07:50

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte blåsa lite nytt liv i debatten!

Bakgrunden: Köpte 42PG6000 för 4 veckor sedan men lämnade tillbaka den i utbyte mot en PX80 pga att undertexter ghostade så mycket att det störde filmupplevelsen markant.

Jag har nu haft PX80 sedan igår och tänkte dela med er av lite reflektioner.

LGn var en dröm att jobba med inställningsmässigt. Menysystem och inställningsmöjligheter i det oändliga. EFter lite tweakande var det påtagligt vilken fin bild den kunde återge. Detaljrik och väldigt lite artefakter av alla de slag, naturiliga underbara färger.
I jämförelse med PX80 så tycker jag definitivt att LGn gav en bättre bild både via ren kabel och DVD utan uppskalning från DVD-spelaren. Det borde ju indikera att TVns interna scaler fungerade bättre på LGn?

PX80 har i jämförelse en något oroligare bild, mer kryp och mer artefeakter särskilt i detaljerade geometriska mönster ex. persienner i brakgrunden, mönstrade kavajer etc. Förbättras nära kontrasten dras ner en aning men aldrig till LGNs nivå. Krypningarna blir något bättre när man använder brusredusering men då blir bilden "dimmig" vilket utesluter användningen av det. Får känslan av att rörelsehanteringen är något sämre på PX80, konturer och detaljer blir suddigare. Inställningsmöjligheterna är mycket begränsade men kanske kan man göra en del via servicemenyn?

Svärtan är bättre på PX80 out of the box, fick aldrig till någon supersvärta på LGn trots upprepade försök och kompromisser.

Vad gäller ghostingen som var uppenbar på LGn är den i princip helt frånvarande på PX80n.

Hade LGn inte lidit av ghostingproblemet så hade den defenitivt vunnit racet pga bättre bildkvalitet (med reservation för sämre svärta). Mycket tråkigt.

Sist men inte minst: Jag har inte använt mig av något vedertaget kalibreringsverktyg, endast provat inställningar på egen hand och inställningar som rekomenderats av andra som har använt DVE etc.
Det skall väl också sägas att jag inte får anse mig vara klar med inställningarna på PX80. Det kan ju bli bättre. Sen kan man ju fundera på om inte bilden blir påtagligt bättre med tex bättre scaler på DVD (har en gammal Yamaha med scart som inte skalar upp bilden till HD) och digitalbox förstås.

Mvh

Redigerat av Unregistered63826edc, 02 juni 2008 - 11:08.

Postad 02 juni 2008 - 10:07

M o D
  • M o D
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa px80 eller pg 6000. Mitt vardagsrum är ganska ljust och jag undrar om någon vet vilken av skärmarna som ger minst reflektioner från ljuset??

Postad 02 juni 2008 - 11:07

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa px80 eller pg 6000. Mitt vardagsrum är ganska ljust och jag undrar om någon vet vilken av skärmarna som ger minst reflektioner från ljuset??

Det syns reflektioner i båda. Möligen mindre i PX80. Jag har själv inte så stora problem med det. Jag kan däremot säga att det syns moaréliknande mönster på PX80 om man i vissa vinklar och ljus. Antar att det är någon slags antireflexbehandling som skapar det. Inget som jag märkt stör dock.

Postad 02 juni 2008 - 12:54

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte blåsa lite nytt liv i debatten!

Bakgrunden: Köpte 42PG6000 för 4 veckor sedan men lämnade tillbaka den i utbyte mot en PX80 pga att undertexter ghostade så mycket att det störde filmupplevelsen markant.

Jag har nu haft PX80 sedan igår och tänkte dela med er av lite reflektioner.

LGn var en dröm att jobba med inställningsmässigt. Menysystem och inställningsmöjligheter i det oändliga. EFter lite tweakande var det påtagligt vilken fin bild den kunde återge. Detaljrik och väldigt lite artefakter av alla de slag, naturiliga underbara färger.
I jämförelse med PX80 så tycker jag definitivt att LGn gav en bättre bild både via ren kabel och DVD utan uppskalning från DVD-spelaren. Det borde ju indikera att TVns interna scaler fungerade bättre på LGn?

PX80 har i jämförelse en något oroligare bild, mer kryp och mer artefeakter särskilt i detaljerade geometriska mönster ex. persienner i brakgrunden, mönstrade kavajer etc. Förbättras nära kontrasten dras ner en aning men aldrig till LGNs nivå. Krypningarna blir något bättre när man använder brusredusering men då blir bilden "dimmig" vilket utesluter användningen av det. Får känslan av att rörelsehanteringen är något sämre på PX80, konturer och detaljer blir suddigare. Inställningsmöjligheterna är mycket begränsade men kanske kan man göra en del via servicemenyn?

Svärtan är bättre på PX80 out of the box, fick aldrig till någon supersvärta på LGn trots upprepade försök och kompromisser.

Vad gäller ghostingen som var uppenbar på LGn är den i princip helt frånvarande på PX80n.

Hade LGn inte lidit av ghostingproblemet så hade den defenitivt vunnit racet pga bättre bildkvalitet (med reservation för sämre svärta). Mycket tråkigt.

Sist men inte minst: Jag har inte använt mig av något vedertaget kalibreringsverktyg, endast provat inställningar på egen hand och inställningar som rekomenderats av andra som har använt DVE etc.
Det skall väl också sägas att jag inte får anse mig vara klar med inställningarna på PX80. Det kan ju bli bättre. Sen kan man ju fundera på om inte bilden blir påtagligt bättre med tex bättre scaler på DVD (har en gammal Yamaha med scart som inte skalar upp bilden till HD) och digitalbox förstås.

Mvh

Hej!

Mycket intressant att höra! Har hört andra som säger att LGn presterar bättre på just SD-material pga bra uppskalning.
Inget större problem för mig då jag ser på uppskalad dvd via ps3 som blir fantastiskt bra på PX80. Och digital-tv-bilden är klart godkänd ändå, men hade jag tittat mer på TV hade jag nog velat ha en LG istället.

Men hur upplevde skillnaden i bildkvalitet på HD-material? Skulle vara intressant om de båda apparaterna är likvärdiga där eller om det finns en skillnad där också? Den uppfattningen jag har fått sedan jag skaffade PX80 är att den har en förvånansvärt bra bild på HD-material, men det skulle vara intressant om det gäller plasma i allmänhet...

Postad 02 juni 2008 - 13:28

Rebelicious
  • Rebelicious
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Otroligt nöjd med både utseendet och prestandan på PX80. Tycker den är underbart elegant jag. Underbar TV och inte bara för sitt pris heller.

SD TV ser mycket bra ut (relativt) anser jag. Blev förvånad minst sagt.

Redigerat av Rebelicious, 02 juni 2008 - 13:29.

Postad 02 juni 2008 - 15:16

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Otroligt nöjd med både utseendet och prestandan på PX80. Tycker den är underbart elegant jag. Underbar TV och inte bara för sitt pris heller.

SD TV ser mycket bra ut (relativt) anser jag. Blev förvånad minst sagt.

Det handlar alltså om jämförelse melan de två apparaterna. SD ger en klar fördel på LGn efter mitt eget öga och mitt eget skruvande på inställningarna. Bilden är inte dålig på PX80 men den var enligt mig markant bättre (som sagt har jag kanske inte ännu hunnit ställa in PX80 optimalt) på Lgn.

Jag är ärligt ledsen över ghostingproblemet med LGn. Utan det hade den varit given för mig enl. ovanstående minireview.

Redigerat av Unregistered63826edc, 02 juni 2008 - 15:19.

Postad 03 juni 2008 - 19:57

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min PX80 nån månad och pillat med biled ganska rejält med olika källor kopplade till den, det jag inte får till är att när man ser film, oavsett analog, digital-tv, dvd, bluray osv specielt när det är natt så ser man inte ett skatt, jag får bättre svärta på min panasonic pt ax 200e proj när det är lite ljust i rummet.. pinsam svärta, iaf efter jag pillat på den (mycket)... jag skulle köpt en pg6000... surt...

Postad 03 juni 2008 - 20:37

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min PX80 nån månad och pillat med biled ganska rejält med olika källor kopplade till den, det jag inte får till är att när man ser film, oavsett analog, digital-tv, dvd, bluray osv specielt när det är natt så ser man inte ett skatt, jag får bättre svärta på min panasonic pt ax 200e proj när det är lite ljust i rummet.. pinsam svärta, iaf efter jag pillat på den (mycket)... jag skulle köpt en pg6000... surt...

enligt test ska ju pannan ha bättre svärta än LGn, hmm, har du fått ett måndagsexemplar eller är det en inställningsfråga?

https://www.minhembi...s...t&p=1907102

enligt hdtvtest har px80 samma svärta som pz85/80 och de är bättre än LGn som också finns recenserad där

http://www.hdtvtest.co.uk/

Postad 03 juni 2008 - 20:37

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0

konstigt... hört att PX80n har bättre svärta än LGn... :)

Postad 03 juni 2008 - 21:10

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
Du kommer inte att få bättre svärta med lgn då den lider av precis de du lider av idag.

Postad 18 augusti 2008 - 14:29

yoke_man
  • yoke_man
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej jag tänkte bara säga mitt också ni som funderar mellan dessa så läste jag ett långt test av dessa två på en norsk sida och man kunde tydligt på bilder se att panasonicen hade mycket bättre svärta! och titta er inte blinda på vad kontrastvärdena säger, få märker att pg6000 har 30000.1 i dynamisk medan panasonic`ens 15000.1 är native kontrast.
Jag kommer definitivt köpa px80n men bara pga bildkvaliteten, LG`n vinner allt annat i testet som design (LG`n är snyggare det är bara faktum), inkopplings-möjligheter, inställningsmöjligheter.
t.e.x har lg`n optisk ut vilket panasonicen tyvärr saknar.
bara det jag ville säga. ;)
hoppas jag tog bort mer huvudvärk än jag gav :(

Postad 29 september 2008 - 10:06

Tilapic
  • Tilapic
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
...och PX80 drar betydligt mindre ström:
LG = 3 - 380 Watt
Panasonic = 0,7 - 255 Watt

Postad 30 september 2008 - 03:58

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Kan trösta dig med att jag upplever samma sak med min pg6000, pinsamt dålig svärta oberoende vad jag gör. Om jag drar ned ljus & kontrast till noll så är skärmen fortfarande grådassig i mörklagt rum...

Såg på "no country for old men" för några veckor sen, ingen film för denna skärm :)

Gör som jag. Se på film med upplyst rum så funderar man inte så mkt på det. Är nog tyvärr inte bättre i denna prisklass, synd att Pioneer ska vara så dyrt!

//Larsa

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.