Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu kommer nya HD-PVR till ComHem!

155 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
Humax iCord HD 320GB (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Dream Multimedia DreamBox DM800 HD (Digitalboxar) 3 9.323528 (33) Inga priser
30 relaterade trådar
Dreambox DM800HD PVR (1127 inlägg) 9 år sedan
DreamBox 8000 (31 inlägg) 13 år sedan
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 13 år sedan
Dreambox dm800hd (3 inlägg) 15 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
DM800 finns nu att köpa!? (29 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 September 2008 - 10:24

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Någon som kan bekräfta detta?

http://dreamboxx.nu/...ic.php?105588.0

Postad 08 September 2008 - 10:33

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

http://dreamboxx.nu/...ic.php?105588.0

Om detta är sant så kommer jag köpa en annan HD PVR box BUMS!
Inte fan kommer jag använda Comhems HD PVR som kommer komma om ca 2år eller något åt det hållet, hoppas dom har släppt på HD kanalerna.
Iofs är dom ända HD kanalerna jag kollar på SVTHD och TV4HD men ändå, hoppas dom har släppt på dom som sagt.

Postad 08 September 2008 - 14:17

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0

Det ryktas om att pairingen är "avstängd" och att ComHems HD kanaler fungerar i tex. DM800...

Om pairingen är medvetet avstängt eller om det bara är en bugg i ComHems nät vet jag ej...

Troligtvis har dom stängt av pairingen, eftersom dom inte får det att fungera med den nya PVR'en som dom håller på att testa. Ett bevis på att det inte går så bra m.a.o.. :P

Redigerat av Unregistered42562, 08 September 2008 - 14:17.

Postad 08 September 2008 - 14:35

svejoh
  • svejoh
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kollade runt lite men den verkar bara finnas för satelit?? Kan ha fel.

Men denna har en god vän http://dgstation.co....e...revo&menu=8 kör Comhem kopplad mot en cardserver och påstår att han har alla HD kanaler i alla fall. Jag har inte sett det själv men skall ta mig en titt vid tillfälle.

svejoh

Postad 08 September 2008 - 15:49

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Det som slår mig är att efter Martin K meddelade vilken box det kommer att bli,
så vaknade många som verkar ha all information i världen om hur det går med tester mm.

Och framförallt så har ni vetat hela tiden vilken box det rör sig om - lr?
Varför har ni varit som musslor tidigare?

Jag har ju sett att ni har deltagit i debatten i alla möjliga trådar.

Postad 08 September 2008 - 20:48

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Blir ju intressant om detta blir aktuellt. Då är det dags att uppdatera abonnemanget.

Postad 08 September 2008 - 21:26

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Det ryktas om att pairingen är "avstängd" och att ComHems HD kanaler fungerar i tex. DM800...

Om pairingen är medvetet avstängt eller om det bara är en bugg i ComHems nät vet jag ej...

Det låter ju fantastiskt. Nästan för bra för att vara sant...

Postad 10 September 2008 - 06:47

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Någon som hört något mer om boxen?

Annars är det väl bara att vänta och hoppas på det bästa. ;)

Postad 10 September 2008 - 09:15

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
320GB, hur lång tid av HD-material rymmer den?

Postad 10 September 2008 - 10:02

dalrok
  • dalrok
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om det nu är iCorden som kommer, fungerar det att ha en förstärkare kopplad mellan TV'n och boxen via HDMI? Tänker närmast på att den nuvarande HD-boxen verkar ha problem med detta. Iom att iCorden finns i satellitvariant så kanske det är någon som kan berätta hur det funkar på denna, sen kan man ju bara hoppas att det i så fall även kommer att funka på Com Hem-varianten...

Postad 10 September 2008 - 10:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag säger samma sak som jag gjort i SAMTLIGA trådar som berör ComHem och deras tjänster:

Jag begriper inte vad som är så laddat med detta ämne, och som ni alla mins så var den stora ComHem tråden låst i över två veckor som resultat av vissa medlemmars totala brist på retorik och argumentationsteknik. Denna tråd ligger farligt nära att låsas och öppnas "när jag känner för det" eftersom ni gång på gång visat att det inte fungerar.

It takes two to tango - så att skylla allt på den andra parten av diskussionen med argument jag inte tror ens skulle ses som genomtänkta på en förskola - visar bara på den nivå vi befinner oss på nu. Skärpning annars så blir det en bonussemester! ;)

Postad 10 September 2008 - 15:35

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
En PVR-Box i höst vore ju helbra. Jag hoppas verkligen att detta är sant. Jag tror att jag är en av dom som kommer att shoppa med en gång, förhoppningsvis med ett bra erbjudande och förhoppningsvis att den är testad o bra. Man kan ju iaf hoppas.

Sen är jag me nyfiken på Chandlers fråga här, hur myket hd-tid rymms det på 320gb?

Redigerat av Unregistered9549844d, 10 September 2008 - 15:36.

Postad 10 September 2008 - 17:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Sen är jag me nyfiken på Chandlers fråga här, hur myket hd-tid rymms det på 320gb?

Nu minns jag inte exakt vilken bitrate HD sänds med, men om jag minns ungefär rätt ligger SVT HD omkring 20 Mbit/s. Det blir i så fall 1200 Mbit/minut, eller 150 MB/min. vilket i så fall är 9.0GB/timme. Då ger det 35,5 timmar i HD på 320GB.

EDIT: rättade så att mega var med stort M innan någon klagade :)

Redigerat av distortion2, 10 September 2008 - 20:51.

Postad 10 September 2008 - 21:18

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Men har jag bara inbillat mig detta eller var det inte så dåligt att det bara går att spela in i SD ändå?

Postad 10 September 2008 - 21:24

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Fick mail från ComHem idag

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi vet tyvärr lika lite som dig angående HD-PVRboxen. Dom har sagt att den förmodligen ska släppas innan årsskiftet men det är inget vi kan lova."

Postad 10 September 2008 - 21:34

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Men har jag bara inbillat mig detta eller var det inte så dåligt att det bara går att spela in i SD ändå?

Jag trodde att den tog in den digitala signalen och sparade den precis som den kom in? Tror inte att den hinner koda om MPEG4 i realtid väl? Hittade inget om det i manualen dock
Humax Icord HD manual
Såg dock att den klarar att avkoda max 15Mbit/s, är det maximala bitraten för HD i kabelnätet?

Postad 11 September 2008 - 06:18

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

I manualen verkar det som att man på disken kan se om inspelningen är i HD

Bifogad fil  untitled__Small_.JPG   53.41K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 September 2008 - 11:44

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

I manualen verkar det som att man på disken kan se om inspelningen är i HD

Ja, man kan ju lätt tro att den har spelat in i hd då, men det är ju ingen garanti. Skulle ju kunna vara så att den bara visar vad källmaterialet som spelades in hade för kvalitet.

Men det verkar ju inte finnas nån vettig anledning att ha det så. Låt oss hoppas att den verkligen kan spela in i hd också. Kanske var en annan box jag blandade ihop med...

Redigerat av r0bber, 11 September 2008 - 11:45.

Postad 11 September 2008 - 18:43

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ursäkta min okundskap, men varför väntar vi på den här boxen om den inte kan spela in i hd?

Postad 11 September 2008 - 19:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Ursäkta min okundskap, men varför väntar vi på den här boxen om den inte kan spela in i hd?

Förutom att man kan titta på HD-TV skalar den upp vanlig digital-tv. Hur bra uppskalningen blir återstår visserligen att se. Ytterligare en anledning är möjligheten till HDMI. :) Att den dessutom har två mottagare och kan spela in är förstås bara en massa plus. :)

Redigerat av Mange36, 11 September 2008 - 19:47.

Postad 11 September 2008 - 19:48

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Förutom att man kan titta på HD-TV skalar den upp vanlig digital-tv. Hur bra uppskalningen blir återstår förstås att se. Ytterligare en anledning är möjligheten till HDMI. :)

Vilket den befintliga boxen redan gör ... om än inte bra.

Redigerat av nobba, 11 September 2008 - 19:49.

Postad 11 September 2008 - 19:54

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Och den som KANSKE kommer i november kan därtill spela in. :) Hoppas bara att den skalar upp bättre också.

Postad 11 September 2008 - 20:29

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Satellitvarianten kan spela in i HD, så vi kan nog anta att kabelvarianten kan det också.

Postad 11 September 2008 - 20:35

Unregistered9549844d
  • Unregistered9549844d
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Satellitvarianten kan spela in i HD, så vi kan nog anta att kabelvarianten kan det också.

Låter bra de. :)

Postad 12 September 2008 - 10:10

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Så snart som det är bekräftat av flera här på forumet att ComHem har en HD-PVR som fungerar bra, så kommer jag byter ut min gamla SD plasma med SD PVR och analog CH abonnemang till en HDTV med HD-PVR och HD abonemmang. Men inte en sekund tidigare. Och så är det för många här. Annars blir det säkert ett fall till ARN igen, och Dagens Industri kommer att leverera ännu fler pinsamma historier till deras läsare.

Så CH har mycket att vinna på att leverera en produkt som fungerar det här gången - låt oss hoppas på det.

Finns det någon här med erferenhet av satellitvarianten?

Redigerat av hyslopc, 12 September 2008 - 10:10.

Postad 13 September 2008 - 17:25

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
..
Jag undrade..lite tidigare i tråden..om detta var den box som Stångåstaden i Linköping ska utrusta sina lägenheter med. Idag på en liten Bostads-mässa i Linköping fick jag svar. I Comhems monter satt två killar jag känner och de berättade att den box som jag ska "få" av hyresvärden är en variant på boxen denna tråd handlar om.
Samma sak sa även hyresvärden själv i nästa monter. Rätt skönt att slippa betala för den.

Det roligaste under dagen var ändå att i Comhems monter stod en Samsung-lcd och visade filmen "Bilar" på BluRay.
"För det är ju så bra bilden är i Comhems HD-sändningar" fick jag som svar på min fråga varför de visade Blurayfilm.
Eftersom jag känner killarna i montern och eftersom vi tillsammans kunde skratta åt vad de höll på med brydde jag mig inte så mycket om att gnälla. Dessutom berättade de att de bara jobbade med Comhem tillfälligt under mässan.

Återkommer med lite tankar om boxen när den om ett bra tag kommit fram till hyresgästerna och man kunnat testa den.

Mvh.

Postad 13 September 2008 - 19:27

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

..
Jag undrade..lite tidigare i tråden..om detta var den box som Stångåstaden i Linköping ska utrusta sina lägenheter med. Idag på en liten Bostads-mässa i Linköping fick jag svar. I Comhems monter satt två killar jag känner och de berättade att den box som jag ska "få" av hyresvärden är en variant på boxen denna tråd handlar om.
Samma sak sa även hyresvärden själv i nästa monter. Rätt skönt att slippa betala för den.

Det roligaste under dagen var ändå att i Comhems monter stod en Samsung-lcd och visade filmen "Bilar" på BluRay.
"För det är ju så bra bilden är i Comhems HD-sändningar" fick jag som svar på min fråga varför de visade Blurayfilm.
Eftersom jag känner killarna i montern och eftersom vi tillsammans kunde skratta åt vad de höll på med brydde jag mig inte så mycket om att gnälla. Dessutom berättade de att de bara jobbade med Comhem tillfälligt under mässan.

Återkommer med lite tankar om boxen när den om ett bra tag kommit fram till hyresgästerna och man kunnat testa den.

Mvh.

Vilken ##### bluff. Och kreti och pleti har inte en aning och blir blåsta så in i *******.

Edit: Sorgligt att man inte får skriva svärord på detta forum. Puritanister!

Redigerat av Kapten Zoom, 13 September 2008 - 19:30.

Postad 14 September 2008 - 09:45

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

..

Mvh.

Vilken ##### bluff. Och kreti och pleti har inte en aning och blir blåsta så in i *******.

Edit: Sorgligt att man inte får skriva svärord på detta forum. Puritanister!

Kan någon förklara för mig Kaptens Zooms inlägg ovan
Har han aldrig besökt en mässa tidigare .Det kan ju vara så att i mässhallen finns inte comhems signal.
Sen att de visar en bluray film att det skulle vara lurendrejerier det kanske det är,men ska de visa signal ifrån gratis box istället?
Jag hoppas verkligen att comhem har fått bukt med sina problem och att den nya boxen ger oss comhem användare en bra bild och utan en massa barnsjukdommar
nä... jag jobbar inte för comhem.

Redigerat av Dox, 14 September 2008 - 09:45.

Postad 14 September 2008 - 10:04

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig Kaptens Zooms inlägg ovan
Har han aldrig besökt en mässa tidigare .Det kan ju vara så att i mässhallen finns inte comhems signal.
Sen att de visar en bluray film att det skulle vara lurendrejerier det kanske det är,men ska de visa signal ifrån gratis box istället?

Jag kan försöka förklara. Det Kapten Zoom helt korrekt påpekar är att CH totalt vilseleder möjliga kunder när de hävdar att den kvalitet man får från Blu-Ray är representativ för CH:s HD-kanaler. CH får givetvis visa vad de vill i sin monter, speciellt om de inte har signal men i det här fallet tycker jag nog det vore ärligast att sätta upp en lapp där det står att bildkvalitén inte är representativ för kanalutbudet - men nu verkar ju hela poängen ha varit att man ville visa hur bra sändningar man har...

Redigerat av Lindholm R, 14 September 2008 - 10:07.

Postad 14 September 2008 - 16:26

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Man kan hoppas att de med den nya boxen kommer närmare den kvaliten ,för om jag har förstått rätt är det någon på forumet som använder en annan box ,Vet ej hur hans bild är ,men jag tror att han bara får in SVT HD(pga pairningen av korten)

Säg på comhems sida att erbjudandet av enkronas hd box gäller tom 2/11 har de förlängt det nu ??? för visst gällde det innan till den 14/9 .
Kan inte läsa ordentligt förstår jag nu
Det står ju klart och tydligt i första inlägget att den nya inte släpps förrän den 3/11.

Redigerat av Dox, 14 September 2008 - 17:31.

Postad 14 September 2008 - 23:24

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Lite bilder...ser samma ut som sat modellen i bilderna.

Bifogad fil(er)

Postad 15 September 2008 - 09:14

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Man kan hoppas att de med den nya boxen kommer närmare den kvaliten ,för om jag har förstått rätt är det någon på forumet som använder en annan box ,Vet ej hur hans bild är ,men jag tror att han bara får in SVT HD(pga pairningen av korten)

Säg på comhems sida att erbjudandet av enkronas hd box gäller tom 2/11 har de förlängt det nu ??? för visst gällde det innan till den 14/9 .
Kan inte läsa ordentligt förstår jag nu
Det står ju klart och tydligt i första inlägget att den nya inte släpps förrän den 3/11.

Att dom förlängt erbjudandet till just den 2/11 väljer jag att tolka som ett gott tecken eftersom "ryktet" säger att den nya boxen släpps dagen efter. Vill haaaa! :)

Postad 15 September 2008 - 10:35

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Att dom förlängt erbjudandet till just den 2/11 väljer jag att tolka som ett gott tecken eftersom "ryktet" säger att den nya boxen släpps dagen efter. Vill haaaa! :)

Jag hoppas du har rätt. Eller så var det bara ett smart ryckte, som tänkte som du fast i steget innan.

Postad 15 September 2008 - 12:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

När jag går in på Comhems hemsida och klickar på erbjudandet om HD-box för 1 kr, då står det fortfarande att erbjudandet gäller t.o.m. 14 september. ;)

Postad 15 September 2008 - 13:46

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
http://www.comhem.se...kampanjer_start

Postad 15 September 2008 - 13:51

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Förlängde dom 1.5 månader till. Dom fick la inte sålt sketboxen i den kvantitet dom ville.

Postad 15 September 2008 - 13:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Ok. Tack Wasgo! Man får annan info på den länken än på den här. Strunt samma. Har vi tur kommer boxen i november. Vore trevligt med lite officiell information från Comhem - så man vet om man ska eller inte ska se fram mot ett ljus i novembermörkret. :)

Redigerat av Mange36, 15 September 2008 - 13:57.

Postad 15 September 2008 - 13:58

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Känns som att dom vill lura så många som möjligt att signa upp sig på den vanliga boxen innan dom släpper PVR. Undra om det verkligen är smart. Flera av dom som nu binder upp sig på 12 månader kommer väl att surna till när de strax får kännedom om den nya boxen? Eller tror ComHem att de är olika kundgrupper de som signar upp sig för en gratisbox och de som betalar 4000kr för en box?

För mej är det obegripligt att folk vill ha en HD-box utan inspelningsfunktion. Det spelar ingen roll om den är billig, måste jag se sändningen live blir det kanske 10% så mycket man hinner se. Jag tror att många utgår ifrån att de kan spela in HD på sin vanliga hårddiskvideo.

Eller, kan det vara så att subventioneringen blir så liten på den nya boxen vid tecknande av abonnemang med bindningstid att det är skitsamma om man tar gratisboxen nu och sen pyntar full pris för PVR?

Postad 15 September 2008 - 14:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag tror att det är ytterst få av Comhems kunder som vet vad en PVR-box är, kanske är det lika få som vet vad HD-TV är. De flesta "vanliga användare" lägger inte ner en massa tid på att ta reda på sådant "finlir". När Comhem via sina kampanjer väl lyckats övertyga de "vanliga användarna" om att de behöver en HD-PVR, då har det gått minst 12 månader och deras bindningstider har löpt ut.

Därmed inget ont sagt som dessa vanliga användare. Det är snarare vi som häckar på forum som detta, och gissar oss till verkligheten (läs: hd-pvr hos Comhem) innan den ens finns, som kan betraktas som lite halvgalna. Eller hur? :blink: :) :P

Redigerat av Mange36, 15 September 2008 - 14:07.

Postad 15 September 2008 - 14:14

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Man får den gamla Humax HDTV boxen för 1:- nu om man är ny kund.

Postad 15 September 2008 - 14:19

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Trevligt att se att gränssnittet fått sig en förbättring. (Ser inte längre ut som det genereras av ett NES typ.)

Mindre trevligt att det är Humax igen.

Sen skulle jag rekommendera folk att ta Martin K's påstående om att boxen är "färdigtestad" med en stor nypa salt.

Postad 16 September 2008 - 15:54

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

För mej är det obegripligt att folk vill ha en HD-box utan inspelningsfunktion. Det spelar ingen roll om den är billig, måste jag se sändningen live blir det kanske 10% så mycket man hinner se. Jag tror att många utgår ifrån att de kan spela in HD på sin vanliga hårddiskvideo.

Jag kan se flera orsaker till att inte köra PVR. Den kommer vara dyrare, den kommer väsnas mer och den kommer vara mer komplicerad till exempel. Själv insåg jag redan under VHS-tiden att jag faktiskt inte använde mig av inspelningsfunktionen (och framförallt tittade jag aldrig på det jag eventuellt spelat in) så ser ingen större nytta i en PVR. Men så är jag betalkanalfreak också, där filmer och serier sänds ett flertal gånger och sport orkar jag iallafall inte med om det inte är live.

Det som skulle få mig att byta är om den ger bättre bild, men då krävs det att den också är rejält tyst.

Postad 16 September 2008 - 19:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag kan se flera orsaker till att inte köra PVR. Den kommer vara dyrare, den kommer väsnas mer och den kommer vara mer komplicerad till exempel. Själv insåg jag redan under VHS-tiden att jag faktiskt inte använde mig av inspelningsfunktionen (och framförallt tittade jag aldrig på det jag eventuellt spelat in) så ser ingen större nytta i en PVR. Men så är jag betalkanalfreak också, där filmer och serier sänds ett flertal gånger och sport orkar jag iallafall inte med om det inte är live.

Det som skulle få mig att byta är om den ger bättre bild, men då krävs det att den också är rejält tyst.

Behoven och vanorna är olika. Vi har Comhems SD-PVR (Samsungsboxen) här hemma och, om jag får använda de orden, den har förändrat hur vi ser på TV. Vi spelar ofta in serier som vi annars skulle missa. Dessutom är det strålande att kunna pausa i livesändningar och spola förbi reklamen. Ännu en funktion vi använder rätt ofta är att börja se inspelningar innan de är klara. Inser att allt detta också kan göras med en DVD-inspelare med hårddisk, men det är så mycket lättare att ställa in på inspelning direkt i boxens guide (två knapptryck) och dessutom är det kanon med dubbla tuners.

Redigerat av Mange36, 16 September 2008 - 19:24.

Postad 16 September 2008 - 21:15

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Behoven och vanorna är olika. Vi har Comhems SD-PVR (Samsungsboxen) här hemma och, om jag får använda de orden, den har förändrat hur vi ser på TV. Vi spelar ofta in serier som vi annars skulle missa. Dessutom är det strålande att kunna pausa i livesändningar och spola förbi reklamen. Ännu en funktion vi använder rätt ofta är att börja se inspelningar innan de är klara. Inser att allt detta också kan göras med en DVD-inspelare med hårddisk, men det är så mycket lättare att ställa in på inspelning direkt i boxens guide (två knapptryck) och dessutom är det kanon med dubbla tuners.

Vi har en DVD med hårddisk - och har även vi börjat titta på TV på ett helt annat sätt! Håller med om att det är kanon att kunna titta på det man vill se när man vill se det, kunna spola förbi reklamen, pausa när telefonen ringer osv. Jag börjar ofta titta på serier en kvart efter det började sändas, spolar förbi reklamen och är ikapp inspelningen i slutet av programmet. Sen raderar jag programmet från hårddisken direkt.

Vill ha en PVR eftersom vi vill kunna spela in flera olika kanaler från digitalboxen samtidigt och dessutom är utbudet mycket större via digitalboxen än via de analoga sändningarna. Kvaliteten på sändningen är dessutom mycket bättre via boxen än via analoga sändningen - något som blir mycket märkbart med en 50 tums TV. ;)

Postad 16 September 2008 - 21:32

sto65
  • sto65
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Svar till alla som bor i Stångåstaden i Linköping och Nandayo:

Svar från Stångåstaden

Tyvärr är projektet några månader försenat så vi räknar med att vi först under februari kommer att leverera ut de nya boxarna. Boxen är en hybridbox som klarar både DVB vanlig digitalt-tv och IP är en HD box men har ingen hårddisk. Boxen finns inte på marknaden tidigare och jag får därför av konkurrens själ inte lämna ut vilket märke boxen har.

Jag tror att det blir en tilgin 400-021
http://www.tilgin.co...80905_SK_lr.pdf

Redigerat av sto65, 16 September 2008 - 21:51.

Postad 18 September 2008 - 14:47

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

..

Mvh.

Boxen har jag inte sett, vet heller inte om den är HDförberedd. De har ju såklart inte mottagning/kabel till alla mässhallar så de "fakar" väl troligen på sina håll. Under kristallengalan som de var en av sponsorerna till hade de dock en riktig monter med detta. Boxen ska iaf kunna streama film/tv (liknande sf anytime osv) som comhem sparar centralt eller från siter comhem har avtal med. Alltså kan man trots att det inte är en PVR se gårdagens Hem till gården. Det är alltså inte längre PPV utan livestreaming. Man kopplar den tillsammans med sitt modem och en router. Vanliga dtv'n ser man som tidigare men det man streamar sköts via boxen/routern/modemet. Blir intressant att se i slutet av året då det blir klart i Linköping som första testort. Mer info kommer väl framöver. Om det fungerar blir det dock en allvarlig konkurrent till telias iptv.

Ang comhem HD PVR så är iaf fjärrkontrollen och utseendet identisk med den som finns på bilderna på föregående sida. Troligen samma box men för dvb-c. Får väl se hur den fungerar. Jag ska iaf ha den till min nya Samsung lcd om inte allt för många buggar visar sig.

Redigerat av Phunky, 18 September 2008 - 14:51.

Postad 18 September 2008 - 15:26

sto65
  • sto65
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Jag håller med dig om att det vore önskvärt med PVR-funktion men boxleverantören kan inte få fram en PVR box i nu läget kommer säkert som tillval i framtiden. Samtidigt är en tanken med framtidens-tv att samtliga tv-program lagras på centralt placerade servrar. Detta är dock inte möjligt av rättighetssjäl än så vid starten kommer endas ett antal tv-program finnas att nyttja från en centralt placerad server.

Svar på min fråga om pvr box från Stångåstaden Linköping...

Postad 19 September 2008 - 13:12

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Eftersom comhem har iaf motorlamodem ute hos sina kunder tror jag detta är en troligare box än den längre bak i tråden: http://www.motorola....s/VIP1920_US-EN

Postad 19 September 2008 - 13:17

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Eftersom comhem har iaf motorlamodem ute hos sina kunder tror jag detta är en troligare box än den längre bak i tråden: http://www.motorola....s/VIP1920_US-EN

Den är ju dock bara IP-baserad så det vore ett helt nytt sätt för comhem att hantera TV.
Personligen tror jag att det är mer troligt att de kommer fortsätta köra TV över vanlig RF och inte IP, det blir ju destu mer för dem att byta ut då samt att HDTV äter en del bandbredd i deras IP-nät.

Postad 19 September 2008 - 14:00

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Den är ju dock bara IP-baserad så det vore ett helt nytt sätt för comhem att hantera TV.

Så läser inte jag det. Citat:
"Advanced video formats and decoding of high definition television (HDTV) and DVB-T are supported. DVB-C is available as an option."

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.