Jag Äterkommer nu efter en tid om problemet med hack i min 866.
De tog tillbaks den med pĂ„stĂ„ende att det skulle ta för lĂ„ng tid att fĂ„ tag pĂ„ reservdelar. Ăr detta ett sĂ€tt att tysta kritiken?
Hursomhelst jag fick tillbaks pengarna och stÄr nu i valet att köpa en ny.
Jag tittade pÄ den nyligen slÀppta 200Hz LE52B755 förra veckan och var pÄ Media Markt i Malmö dÀr vi kopplade in en blueray och körde 24P och den hackar... Detta Àr altsÄ en alldeles ny modell som slÀpptes förra veckan. Vi testade Àven exakt samma pÄ en LED 8 serien som slÀpptes samtidigt och den hackade INTE.
Jag vill nÄg pÄstÄ att alla samsung (och andra mÀrken?) LCD med lysrör (ej LED och ej heller Plasma) dÀr lysröret Àr kopplat pÄ nÀtspÀnningen och följaktligen blinkar lysröret som alla andra lysrör med dubbla nÀtfrekvensen och alltsÄ 100Hz.
Detta mÄste bilden anpassas mot för att inte fÄ flimmer sÄ LCD-panels-drivningen mÄste synkroniseras mot 100 Hz.
24 Hz krÀver 96 Hz för att det skall gÄ jÀmt upp men det gör det ju inte mot 100Hz sÄ man fÄr ett glapp.
DÀremot nÀr man kör lysdioder som bakgrundsbelysning sÄ har man INTE denna lÄsning mot 100Hz eftersom LED-konstruktionen medger att man kan blinka med lysdioderna med önskad frekvens (t ex 96Hz) och dÀrmed köra panelen pÄ den mest optimala frekvensen för kÀllan. Plasman tÀnder man med med vilken frekvens man vill sÄ hÀr finns inte detta problem.
Man skulle kunna driva lysröret med variabel frekvens men det blir betydligt dyrare.
SÄ alla som har en LCD (ej led) och ej ser problemetundrar jag om man verkligen tittar pÄ rÀtt sÀtt. Eller rÀtt filmparti?
Jag har övertygat mig sjÀlv i alla fall. Vad tror ni andra?
Kanske man helt enkelt bara kunde informerat frÄn Samsung (och andra mÀrken) att det inte Àr lÀmpligt köra 24P signal om man anvÀnder motion plus. Det Àr ju dÄ man sÄ tydligt ser hacket Àven om det finns dÀr Àven utan motion plus men nÀstan inte syns dÄ för det "hackar sÄ mycket ÀndÄ". Jag hade nog accepterat detta i sÄ fall och behÄllt min 866 och helt enkelt satt PS3an sÄ att den inte kör 24P vilket jag gjorde pÄ slutet. Samsung erkÀnde inte problemet och sa att den skulle in pÄ service. Och sen blev det en reklamation för det gÄr inte att fixa.. Hela denna svÀng kÀnns onödig nu nÀr man ser i backspegeln men jag trodde man kunde fixa problemet sÄ dÀrför lÀmnade jag in den.
Vad ska man tro? Ăr det ett felaktigt sĂ€tt av Samsung att angripa "problemet" pĂ„, nĂ€r man sĂ€ger att det Ă€r fel pĂ„ tvn och den skall skickas in pĂ„ service, reklamation?
Jag köpte sÄ lÀnge den nya plasman PS50B655 och den har vÀldigt bra bild och dessutom motion plus men en mycket svagare verkan av motion plus dock. Den har förmodligen en mindre processor för den tar hand om figurer och mjukar rörelserna men vid större panoreringar hackar bilden likt vanlig 24Hz. Men inga vart 7:e sekunders frysningar. FÄr vara en lagom kompromiss sÄ lÀnge kanske för denna tv Àr bara till vardagsrummet och dÀr tittar jag sjÀlv inte sÄ mycket. DÀremot i sovrummet vill jag ha en bra motion plus minst likt den i 866 eller 755 och LED-modellerna sÄ det lutar Ät en 55 tums LED för sovrummet. 8-serien med 200Hz sÄg perfekt ut med 24P. Den verkar vara utjÀmnad till 96 FPS helt utan hack (interpolerar 3 extra bildrutor mellan 2) sÄ det ser fantastiskt fint ut och flyter pÄ sÄ attans snyggt. Synd den inte finns i 55 tum Ànnu bara men jag vÀntar.
Redigerat av PerHBG, 15 June 2009 - 12:33.