Hur gick det sedan?Du gör nog ett ypperligt val Chuck.
Min kompis fick sin Samsung 50PS855 igår. Tillverkad i November 2009. Buzz? Jupp! Stördes man av det? Jupp! Huvudvärk? Jupp!
Pratade nyss med honom då han varit i kontakt med supporten. De erkände att "vissa" paneler har drabbats av detta "buzz"-problem och att en servicetekniker ska ta kontakt med honom. Jag återkommer med hur detta kommer att lösa sig när jag vet mer.
Panasonic 50V10E VS Samsung 50B855. Enorm beslutsångest...
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 december 2009 - 21:15
Postad 22 december 2009 - 21:22
Redigerat av MatsAndersson85, 22 december 2009 - 21:23.
Postad 23 december 2009 - 11:20
+1- Ja !
Självklara köpet för den som av nån anledningen inte kan/vill köpa en Pio G9.
Är man flimmer-känslig till den grad att man inte mäktar med plasma så skulle jag kolla in nya Sharp LE705. Har inte pillat på den själv men den verkar vara en av de absolut bästa LCD:erna därute.
Postad 23 december 2009 - 16:12
Postad 26 december 2009 - 12:42
Har Telia digital-tv till min 2:a tv, en samsung lcd och jag kan lugnt hålla med föregående talare.
Kör Telia IPTV via deras nyare HDMI box med kvalitetskabel på PZ85. Det ser riktigt bra ut faktiskt. Beror en hel del på vilken kanal man kör också.
HD är på G

Postad 28 december 2009 - 14:57
Postad 29 december 2009 - 01:00
Väljer och väljer... mellan just de apparater som tråden tar upp. Både modellerna har för-/nackdelar, men jag tror det lutar åt Panasonic. Börjar dock fundera om 50" plasma är lite väl stort? Kommer sitta på c: 2,5m avstånd. Är det månne mer rekommenderat skaffa Panasonics 42" istället? Har någon annan ungefär samma sittavstånd till sin 50"? Upplevs hur?
Jag har V10 50".
Har haft den i lite över en månad nu.
När jag ligger i soffan, som står med kortsidan mot tvn, har jag huvudet ca 3m från panelen. Kollar jag och tjejen sitter den som är närmast ca 2,5m ifrån. Hon var först skeptisk till 50" men älskar nu våran nya ägodel.
Vid Comhems analoga kanaler är bilden inte super rolig men funkar. Slår jag om till digital sändning blir det ett markant lyft i bilden och jag tycker avståndet är mer än okej, näst intill perfekt i min mening.

Funderade själv på om 50" var för stort och övervägde först själv att köpa en 42". Trodde vid det tillfället att 46" skulle varit lagom men den storleken finns ju inte. Diskuterade med lite vänner och insåg sedan att mina efterköpskänslor skulle vållat mig psykologiska besvär om jag inte slog till på 50". Nu står den där och det har verkligen känts underbart både före, under och efter köpet. Sätter inte budgeten begränsningar ska du köpa 50".
Det enda som säger emot V10 50" på avståndet 2,5m är analoga tv sändningar. Inget annat.
Postad 29 december 2009 - 16:52
Jag har V10 50".
Har haft den i lite över en månad nu.
När jag ligger i soffan, som står med kortsidan mot tvn, har jag huvudet ca 3m från panelen. Kollar jag och tjejen sitter den som är närmast ca 2,5m ifrån. Hon var först skeptisk till 50" men älskar nu våran nya ägodel.
Vid Comhems analoga kanaler är bilden inte super rolig men funkar. Slår jag om till digital sändning blir det ett markant lyft i bilden och jag tycker avståndet är mer än okej, näst intill perfekt i min mening.Alltså, skaffa digitala kanaler om du ska sitta runt 2,5-3m ifrån. SVT HD har inte alltid HD sändning men när det är det blir det extremt trevlig bild. Då är avstådent inget bekymmer. Så lika vid DVD, BR, PS3 spel och annan högupplöst media. Spelar jag exempelvis CoD MW2 på split screen brukar jag sitta ungefär 1,5m ifrån. Riktigt nice!!
Funderade själv på om 50" var för stort och övervägde först själv att köpa en 42". Trodde vid det tillfället att 46" skulle varit lagom men den storleken finns ju inte. Diskuterade med lite vänner och insåg sedan att mina efterköpskänslor skulle vållat mig psykologiska besvär om jag inte slog till på 50". Nu står den där och det har verkligen känts underbart både före, under och efter köpet. Sätter inte budgeten begränsningar ska du köpa 50".
Det enda som säger emot V10 50" på avståndet 2,5m är analoga tv sändningar. Inget annat.
Tack för informativt svar! Låter betryggande! Jag var och kikade på V10 i butik igår. Trodde jag kollade på 42", men det visade sig vara 50" (!). Ögat låter lura sig i butiksmiljö... Bilden såg för övrigt trevligare ut än 50B855, även om försäljaren bedyrade Samsungsens förträfflighet över Panasonicen. Jag hade hemma en Samsung LED46" för ett tag sedan, och den kändes ganska lagom i storlek, så jag tror jag satsar på 50" (är precis vad min budget täcker!). Analogt kollar jag knappt alls på, men väl SD via Telia-box samt en hel del uppskalade DVD ur filmsamlingen. Torde fungera OK iaf, till dess jag byter mot HD-mottagare, samt kanske byter till receiver med god uppskalningsförmåga. Det finns några praktiska/estetiska fördelar med Samsung, exv. anslutningarna i sidled/nedåt istf sidled/bakåt, samt tjockleken. Men V10 verkar ju vara att föredra när det gäller biuldkvalitet enl. de allra flesta test/omdömen. Panasonic har ju god tradition bygga plasma också, vilket jag känner mig en mula orolig över när det gäller Samsung. Har du din på stativ eller på vägg? Nåt negativt alls att säga om den efter en månad?
Postad 30 december 2009 - 19:08
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar