Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D
2310 svar till detta ämne
Postad 29 December 2006 - 13:05
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
På denna länk kan ni se vad jag menar med "A+B" som har gett den tillfälliga inbränningen. Då dessa 2 bokstäver lyser i rätt skarp vit hela tiden så är kanske risken stor =P. Nu på 3:e dagen så går det inte att märka några spår ifall man inte vet vart man ska titta. Jag antar att det kommer försvinna helt tills imorgon. Men numera är man ju rädd för att använda TV'n. Zelda inbränning A+B
Postad 29 December 2006 - 15:37
DJAL
-
DJAL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
har du fått inbränningar på 507 serien?
ajaj hade hoppats den inte blivit drabbad av det med. trodde det var 42orna bara
Postad 29 December 2006 - 15:49
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nix. Fått en tillfällig inbränning på min 427.
Postad 29 December 2006 - 20:29
nucleo
-
nucleo
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
har du fått inbränningar på 507 serien? ajaj hade hoppats den inte blivit drabbad av det med. trodde det var 42orna bara
<{POST_SNAPBACK}>
Av vilken anledning skulle 507 serien vara inbränningsbenägenfri (tillfällig el. permanent) gentemot 427 serien?
Postad 29 December 2006 - 22:23
Peppeuppsala
-
Peppeuppsala
-
Användare
-
-
199 inlägg
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har sökt lite men jag blev inte mkt klokare på det.
Jag ska köpa en plasma-tv men vet inte vilken ännu. Har några stycken jag väljer på men är väldigt kluven och jag litar inte alls på försäljarna i butiken av tidigare dålig erfarenhet.
Om någon eller flera vill kommentera och ge råd och tips på vilken just jag ska ha blir jag jätteglad. Dessa väljer jag på:
* Philips 42PF9631
* Pioneer 4270XA * Pioneer 4270XD
* Samsung PS42Q7H(D)
Kommer att köpa den imorn eller så blir det nästa vecka. Hoppas ni orkar ge lite synpunkter. Jag vill gärna ha en Pioneer för har läst mkt gott om den men flickvännen vill ha Philipsen då hon gillade bakgrundsbelysningen..hmm.
Ha en trevlig kväll..ciao=)
<{POST_SNAPBACK}>
om det är bakgrundbelysningen det hänger på..så knalla in på Biltema o köp en julgransbelysning eller liknande o linda runt väggfästet bakom plasman.. http://www.biltema.s...ge/88-126_l.jpgdet har jag själv funderat på!
Redigerat av Peppeuppsala, 30 December 2006 - 00:06.
Postad 29 December 2006 - 22:37
Infernoo
-
Infernoo
-
Användare
-
-
184 inlägg
Efter att ha varit inställd en längre tid på att vår nya tv skulle bli en 507:a så har jag nu övertalat (med viss hjälp av frugan  ) mig själv att ta en 427XD istället. Anledningen till detta är lite grand prisskillnaden på 10k mellan 50 & 42, samt att vi troligtvis kommer byta tv inom 5 år. Och eftersom jag (och troligtvis alla andra här  ) egentligen vill ha en 5000EX med alla dess fördelar fast inte till det priset, och att det är mer troligt att 5000EX tekniken kommer finnas i Pioneers "standard" serier inom ett par generationer känns det bättre som om den "stora" tvn får bli om ett par år. (när frugan har vant sig vid att 42" inte är så "stooort"  ) Dessutom känns det som om jag först vill känna på hur 42" bilden känns vid 2,5-2,7m avstånd. Nu till några frågor hos er som har 427XD (dessa saker brukar vara svårt att få butiker att dema)  : 1. Hur blir datorbilden, t.ex om man ska surfa? visa bilder m.m.? (gärna lite mer utförligt än "bra" eller "dåligt"  ) 2. Hur blir bilden vid mormors egenkomprimerade Xvid av t.ex lost, battlestar galactica m.m.? blir det stor skillnad om mormor gör en HR release  ? 3. Hur är bilden och hur känns det att köra Xbox360 på 427:an? (Lite orolig blir man trots allt, även om det bara gäller tillfälliga inbränningar.  ) 4. Då vi har Comhem (tidigare UPC) och ibland bara har på någon ren musikkanal (vit text på svart bakgrund) några timmar är det risk för inbränningar där? Finns det någon möjlighet att bara stänga av skärmen och bara ha ljudet?  (läste någonstans om någon skärmsläckare hur funkar den? och kan man använda den med bara ljudet på) Tacksam för alla svar. Mvh Infernoo PS. Jag har iofs en dotter på 1,5 år som älskar att byta kanal konstant med fjärrisen, man kanske kan använda henne som "plasma tvätt"  DS.
Postad 31 December 2006 - 16:54
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ok, här kommer väl så här i slutet på året, årets dummaste fråga, men jag tar den ändå. Skall troligen inhandla en 4270xd inom kort. Min fråga är, går signalerna från TV´ns inbyggda digitalbox från TV´n via scarten så att man kan spela in på dvd eller vhs? Måste väl vara så, eller?
Postad 31 December 2006 - 17:36
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
Nu till några frågor hos er som har 427XD (dessa saker brukar vara svårt att få butiker att dema) :
1. Hur blir datorbilden, t.ex om man ska surfa? visa bilder m.m.? (gärna lite mer utförligt än "bra" eller "dåligt" )
2. Hur blir bilden vid mormors egenkomprimerade Xvid av t.ex lost, battlestar galactica m.m.? blir det stor skillnad om mormor gör en HR release ?
3. Hur är bilden och hur känns det att köra Xbox360 på 427:an? (Lite orolig blir man trots allt, även om det bara gäller tillfälliga inbränningar. )
4. Då vi har Comhem (tidigare UPC) och ibland bara har på någon ren musikkanal (vit text på svart bakgrund) några timmar är det risk för inbränningar där? Finns det någon möjlighet att bara stänga av skärmen och bara ha ljudet? (läste någonstans om någon skärmsläckare hur funkar den? och kan man använda den med bara ljudet på)
Tacksam för alla svar.
Mvh Infernoo
PS. Jag har iofs en dotter på 1,5 år som älskar att byta kanal konstant med fjärrisen, man kanske kan använda henne som "plasma tvätt" DS.
<{POST_SNAPBACK}>
1) Använder den ej till Dator 2) Har ingen mormor som sysslar med DivX, men detta stämmer väl ganska bra: Skit in Skit ut. 3) Ops spelar inte Xbox heller, inte något annat heller för den delen! 4) Ja det går att stänga av bilden och bara ha på ljudet --> detta gör du under 'Strömkontroll'. Bilden åtekommer när du rör någon knapp på fjärrkontrollen. Ok, här kommer väl så här i slutet på året, årets dummaste fråga, men jag tar den ändå. Skall troligen inhandla en 4270xd inom kort. Min fråga är, går signalerna från TV´ns inbyggda digitalbox från TV´n via scarten så att man kan spela in på dvd eller vhs? Måste väl vara så, eller?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja man kan skicka ut DTV genom en scart.
Postad 31 December 2006 - 20:46
Unregistered220cca61
-
Unregistered220cca61
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
3) Ops spelar inte Xbox heller, inte något annat heller för den delen!
Är det verkligen så illa med 42 tummarna? Jag lirar massa 360 på min nya 507 och har inga problem med inbränning än så länge.
Postad 01 January 2007 - 10:08
Unregistered073aba93
-
Unregistered073aba93
-
Användare
-
-
117 inlägg
Spelar också massor med X-box på min 427:a och jag har inte sett en enda tendens till inbränning.
Postad 01 January 2007 - 10:26
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
3) Ops spelar inte Xbox heller, inte något annat heller för den delen!
Är det verkligen så illa med 42 tummarna? Jag lirar massa 360 på min nya 507 och har inga problem med inbränning än så länge.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej det är det inte, det är just det att jag har inget intresse av att spela TV-spel. Jag äger inte ens någon 'spelmaskin'
Postad 01 January 2007 - 11:25
Sir Wolsey
-
Sir Wolsey
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Den inbyggda digitalboxen i 507XD
Den e väl enbart mpeg2
Tänker på mpeg4 som hd kanaler ska gå i via det digitala marknätet
För enligt boxer så vill de använda det snart fd teve nätet till hd sändningar.
Nån som tänkt i dessa banor att man kanske låser sig om teven me den inbyggda boxen bara klarar mpeg2 o inte mpeg4 ?
ju rätt mycke pengar för denna teve...
eller kommer pioneer att utveckla nästa modell av denna teve med en mpeg4 som då tar även mpeg2.
nån som hört nåt om detta eller har samma tankar som jag?
Postad 01 January 2007 - 12:52
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Den inbyggda digitalboxen i 507XD
Den e väl enbart mpeg2
Tänker på mpeg4 som hd kanaler ska gå i via det digitala marknätet
För enligt boxer så vill de använda det snart fd teve nätet till hd sändningar.
Nån som tänkt i dessa banor att man kanske låser sig om teven me den inbyggda boxen bara klarar mpeg2 o inte mpeg4 ?
ju rätt mycke pengar för denna teve...
eller kommer pioneer att utveckla nästa modell av denna teve med en mpeg4 som då tar även mpeg2.
nån som hört nåt om detta eller har samma tankar som jag?
<{POST_SNAPBACK}>
Vissa operatörer har i sin strävan att motverka piratanvändning infört s.k kortpairing. Det innebär att ett abonnentkort knyts till en specifik digitalmottagare. Detta används idag av Viasat och har ev. börjat användas av Canal Digital. Det finns säkerligen en risk att även Boxer börjar använda kortpairing. Konsekvensen av detta är att endast av operatörerna godkända mottagare kan användas för mottagning av operatörens utbud. Den pessimistiske (jag t.ex) kan därför ana att vi inom kort kommer att få förlita oss på operatörernas egna, externa, boxar.
Postad 01 January 2007 - 14:23
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
2. Hur blir bilden vid mormors egenkomprimerade Xvid av t.ex lost, battlestar galactica m.m.? blir det stor skillnad om mormor gör en HR release ?
3. Hur är bilden och hur känns det att köra Xbox360 på 427:an? (Lite orolig blir man trots allt, även om det bara gäller tillfälliga inbränningar. )
4. Då vi har Comhem (tidigare UPC) och ibland bara har på någon ren musikkanal (vit text på svart bakgrund) några timmar är det risk för inbränningar där? Finns det någon möjlighet att bara stänga av skärmen och bara ha ljudet? (läste någonstans om någon skärmsläckare hur funkar den? och kan man använda den med bara ljudet på)
2. Divx blir grymt bra genom Xboxen! En film på 2 cd funkar hur bra som helst! Och ja, jag är väldigt petig med bildkvalité. 3. 360 på 427:an är underbart! Flyter på som en dröm utan släpningar etc. Kanonbild! 4. Som tidigare sagt. Du kan stänga av bilden & bara ha ljudet på.
Postad 01 January 2007 - 17:18
Infernoo
-
Infernoo
-
Användare
-
-
184 inlägg
2. Divx blir grymt bra genom Xboxen! En film på 2 cd funkar hur bra som helst! Och ja, jag är väldigt petig med bildkvalité.
3. 360 på 427:an är underbart! Flyter på som en dröm utan släpningar etc. Kanonbild!
4. Som tidigare sagt. Du kan stänga av bilden & bara ha ljudet på.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack så mycket för det, då känns det mycket lugnare.  Få se om det blir en 360 eller en PS3  (HD-DVD eller blueray...det är frågan) 1) Använder den ej till Dator
Tack i allafall. Idén är nämligen att göra ett mediecenter av en mac mini med frontrow som bas. dvs inget att spela med utan mer att använda som ett light komplement till den vanliga stationära burken om den skulle vara upptagen eller om man vill visa lite foton eller kolla nåt på nätet. Ingen annan som har sin pio uppkopplad mot dator och som kan ge sina intryck? Mvh Infernoo
Postad 01 January 2007 - 20:57
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Snälla 507-ägare! Skulle ni inte kunna lägga in lite bilder på era dyrgripar in action? Gärna med kommentar vilken källa resp. anslutning bilden visar.
Postad 02 January 2007 - 19:08
DJAL
-
DJAL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
fick ett bra erbjudande idag med väggfäste samt frakt från fyndbörsen och kommer troligtvis beställa idag eller imorgon. shit man ångrar sig inte sen va? mycket pengar som fan =)
så mycket som apparater sjunker nu hoppas man att man gör rätt dock. vad kan en 50" kosta om 1 år tror ni? av samma kvalitet som 507an?
kommer dom ligga som 42orn e idag kanske nått?
GulP
Postad 02 January 2007 - 19:20
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
fick ett bra erbjudande idag med väggfäste samt frakt från fyndbörsen och kommer troligtvis beställa idag eller imorgon. shit man ångrar sig inte sen va? mycket pengar som fan =) så mycket som apparater sjunker nu hoppas man att man gör rätt dock. vad kan en 50" kosta om 1 år tror ni? av samma kvalitet som 507an? kommer dom ligga som 42orn e idag kanske nått?
GulP
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker det är hjältemodigt av dig att våga bryta dig loss från velandet!  En del av oss har inte den styrkan.
Postad 02 January 2007 - 22:01
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Jag har också velat bra länge vilken typ av skärm som skall ersätta min gamla TV. Säkert mer än ett år. Många sena nätter och åtskiliga besök hos olika butiker har det blivit.
Tror bestämt att det har gått så pass långt att mitt hjärta har sagt ifrån  Tidigt lördag morgon, dagen innan nyår körde min fru mig till till akuten för att hjärtat slog extremt konstigt.
Både EKG och blodprov genomfördes.
Efter sjukhuset åkte vi till lokala audio video butiken och köpte en Pioneer 427XD
Min fru håller tummarna på att hjärtat blir bättre
Nu har jag fått upp TV:n på väggen och är i det stora hela mycket nöjd med bilden. Det jag har att invända mot är faktiskt svärtan. Panoreringar fungerar inte heller så värst bra. Får nog fortsätta att pilla på inställningarna. Har endast testat den inbyggda digitalboxen.
Postad 02 January 2007 - 22:25
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Jag har också velat bra länge vilken typ av skärm som skall ersätta min gamla TV. Säkert mer än ett år. Många sena nätter och åtskiliga besök hos olika butiker har det blivit. Tror bestämt att det har gått så pass långt att mitt hjärta har sagt ifrån Tidigt lördag morgon, dagen innan nyår körde min fru mig till till akuten för att hjärtat slog extremt konstigt. Både EKG och blodprov genomfördes. Efter sjukhuset åkte vi till lokala audio video butiken och köpte en Pioneer 427XD Min fru håller tummarna på att hjärtat blir bättre
Nu har jag fått upp TV:n på väggen och är i det stora hela mycket nöjd med bilden. Det jag har att invända mot är faktiskt svärtan. Panoreringar fungerar inte heller så värst bra. Får nog fortsätta att pilla på inställningarna. Har endast testat den inbyggda digitalboxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas att medicinkuren hjälpte!  På vilket sätt fungerar inte panoreringarna? Ser det ut så oavsett källa? Panoreringshack har ofta sin orsak i källan.
Postad 04 January 2007 - 13:18
Unregistered1eaa5478
-
Unregistered1eaa5478
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Härligt att se att jag inte är den enda som har anmärkningar på svärtan - jag kände mig ensam ett tag...
Postad 04 January 2007 - 17:57
Unregisteredff4f969d
-
Unregisteredff4f969d
-
Användare
-
-
108 inlägg
...Det jag har att invända mot är faktiskt svärtan. ...Panoreringar fungerar inte heller så värst bra. ...Får nog fortsätta att pilla på inställningarna. Har endast testat den inbyggda digitalboxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas hjärtat fortsätter slå som det ska! I alla fall, var iväg hos en kompis som har en 427xa och hjälpte honom kalibrera den, passade även på att testa den med HQV-testskivan (en "plasma-dödare" som jag kallar den). Sammanfattat kan man bara säga: Gratulerar! Pio 427xa/xd är en av extremt få skärmar jag testat som klarar sig riktigt bra! För bästa resultat måste man ha olika inställningar för film respektive video. Film på DVD mår bäst av att aktivera det progressiva läget (Pure Cinema), extramaterialet på en DVD mår bäst av att stänga av det progressiva läget. Så för PAL-film: PureCinema > Standard; NTSC-film (reg1): PureCinema > Advanced (som då kör 72Hz som är en multipel av 24Hz (dvs filmfrekvens)). Då borde panoreringarna bli bättre. Det här gäller naturligtvis bara om det är en sammanflätad signal som skickas. Skickas en progressiv signal åsidosätts det här. Men med tanke på hur utmärkt videoprocessorn i Pio:n är skulle jag stänga av progressiviteten i dvd-spelaren och använda Pio:s interna processor istället. En väldigt flott sak jag upptäckte är att det går att ha olika inställningar för olika kanaler, så för TV3 kan man alltså ha en annan inställning än för Kanal 1. Svärtan fungerar bra så länge det inte är helsvart i rummet eller är helsvart på skärmen. Enklast är att jämföra med den svarta pianolacksramen. Det blir aldrig lika svart på skärmen som på ramen, men det är mer än begränsning i plasmatekniken än Pio:s fel. Dessutom är Pio:n en av extremt få skärmar som kan hantera 1080p/24Hz vilket är vad filmerna på HD-DVD och BluRay ligger i. Naturligtvis finns det begränsningar också (en del krypningar etc), men på det hela taget är det en mycket flott skärm. Så ta't lugnt med hjärtat och pilla med inställningarna, det finns massor där att förbättra bilden!
Redigerat av Unregisteredff4f969d, 04 January 2007 - 18:03.
Postad 04 January 2007 - 20:34
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
Har inga som helst problem med panoreringar på min 427.
Svärtan är också hur bra som helst.
För att fortsätta diskussionen om min inbränning som jag fick tidigare...(se tidigare inlägg)
såg jag först idag att 1:a AV kanalen INTE var inställd i mitt custom FILMLÄGE utan
i tv'ns standardinställning!  Där 40 i kontrast är påslaget =P
Well well. Tycker att man kan informera om "inkörningsinställningar" etc
i manualerna + att inte ha denna idiot standardinställning från början.
Lätt att missa att ställa in nån kanal.
Postad 04 January 2007 - 21:09
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Tja!
Haft min 427XD sen några dagar före julafton, men inte hunnit göra så mycket(nyss flyttat...).
Så, den går än så länge bara med inbyggda digitalmottagarn, i princip.
Upplever under panoreringar i ljusa partier att det förekommer nåt som liknar vertikal banding, fast inte lika "strukturerat" som VB brukar vara. Det är vertikala ränder, eller skillnader i ljusstyrka i vertikalled som gör att man ser vertikala ränder(oregelbundna).
Det syns bara i ljusa partier av bilden och bara när det panorerar.
Har inte sett nåt liknande på nån annan plasma och inte heller på demovarianten av 427 dör jag handlade. Har väl inte kollat så mycket på andra plasmor, men borde sett det om det fanns.
Ingen annan har sagt nåt, så jag antar att det är ganska 'finstilt' ...är nog rätt kräsen och har inte kunnat undgå att störas av VB på lcd-projjar där det förekommer.
Nån som har nåt liknande problem ? Hittils vet jag inte om det bara syns via inbyggda digitalmottagaren eller om det syns med allt(dock ser det lite ut som ett 'panelproblem'...)
Är i huvudsak nöjd, det är en kanonteve och jag har inget annat att anmärka än just det ovan.
[edit] Jag tror inte det går att få med på bild...är nog för svagt för att få sybnbart...
Redigerat av AAKEE, 04 January 2007 - 21:10.
Postad 04 January 2007 - 22:15
Unregistered220cca61
-
Unregistered220cca61
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tja!
Haft min 427XD sen några dagar före julafton, men inte hunnit göra så mycket(nyss flyttat...).
Så, den går än så länge bara med inbyggda digitalmottagarn, i princip.
Upplever under panoreringar i ljusa partier att det förekommer nåt som liknar vertikal banding, fast inte lika "strukturerat" som VB brukar vara. Det är vertikala ränder, eller skillnader i ljusstyrka i vertikalled som gör att man ser vertikala ränder(oregelbundna). Det syns bara i ljusa partier av bilden och bara när det panorerar.
Har inte sett nåt liknande på nån annan plasma och inte heller på demovarianten av 427 dör jag handlade. Har väl inte kollat så mycket på andra plasmor, men borde sett det om det fanns. Ingen annan har sagt nåt, så jag antar att det är ganska 'finstilt' ...är nog rätt kräsen och har inte kunnat undgå att störas av VB på lcd-projjar där det förekommer.
Nån som har nåt liknande problem ? Hittils vet jag inte om det bara syns via inbyggda digitalmottagaren eller om det syns med allt(dock ser det lite ut som ett 'panelproblem'...)
Är i huvudsak nöjd, det är en kanonteve och jag har inget annat att anmärka än just det ovan.
[edit] Jag tror inte det går att få med på bild...är nog för svagt för att få sybnbart...
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte plasma skuggor/regnbågar du ser? De syns typiskt där man har skarpa kontraster och snabba rörelser, tex. vit text som rör sig fort mot en svart backgrund. Jag ser detta på min 507xd och har sett det på andra plasmor också, t.ex. panasonics. Beror på att gröna sub pixel har lite längre responstid jämfört med de andra färgerna. Kan ibland se det på crt också.
Postad 04 January 2007 - 22:59
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
Har också märkt nått liknande nyligen. När tex vit textremsa tonar ut snabbt
så blir det som vertikala svarta ränder (interlace aktigt ?? ).
Är det så du menar AAKEE ?
Postad 04 January 2007 - 23:11
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
Har också märkt nått liknande nyligen. När tex vit textremsa tonar ut snabbt så blir det som vertikala svarta ränder (interlace aktigt ?? ).
<{POST_SNAPBACK}>
Vad händer om du stänger av PureCinema?
Postad 04 January 2007 - 23:15
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
...Det jag har att invända mot är faktiskt svärtan. ...Panoreringar fungerar inte heller så värst bra. ...Får nog fortsätta att pilla på inställningarna. Har endast testat den inbyggda digitalboxen.
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas hjärtat fortsätter slå som det ska!
I alla fall, var iväg hos en kompis som har en 427xa och hjälpte honom kalibrera den, passade även på att testa den med HQV-testskivan (en "plasma-dödare" som jag kallar den). Sammanfattat kan man bara säga: Gratulerar!
Pio 427xa/xd är en av extremt få skärmar jag testat som klarar sig riktigt bra!
För bästa resultat måste man ha olika inställningar för film respektive video. Film på DVD mår bäst av att aktivera det progressiva läget (Pure Cinema), extramaterialet på en DVD mår bäst av att stänga av det progressiva läget. Så för PAL-film: PureCinema > Standard; NTSC-film (reg1): PureCinema > Advanced (som då kör 72Hz som är en multipel av 24Hz (dvs filmfrekvens)). Då borde panoreringarna bli bättre.
Det här gäller naturligtvis bara om det är en sammanflätad signal som skickas. Skickas en progressiv signal åsidosätts det här. Men med tanke på hur utmärkt videoprocessorn i Pio:n är skulle jag stänga av progressiviteten i dvd-spelaren och använda Pio:s interna processor istället.
En väldigt flott sak jag upptäckte är att det går att ha olika inställningar för olika kanaler, så för TV3 kan man alltså ha en annan inställning än för Kanal 1.
Svärtan fungerar bra så länge det inte är helsvart i rummet eller är helsvart på skärmen. Enklast är att jämföra med den svarta pianolacksramen. Det blir aldrig lika svart på skärmen som på ramen, men det är mer än begränsning i plasmatekniken än Pio:s fel.
Dessutom är Pio:n en av extremt få skärmar som kan hantera 1080p/24Hz vilket är vad filmerna på HD-DVD och BluRay ligger i.
Naturligtvis finns det begränsningar också (en del krypningar etc), men på det hela taget är det en mycket flott skärm.
Så ta't lugnt med hjärtat och pilla med inställningarna, det finns massor där att förbättra bilden!
<{POST_SNAPBACK}>
Stämmer verkligen det att du kan ställa in bilden för kanal1 analogt och sedan ha en annan inställning för tv3 analogt??, det går inte på min 427XA iallafall...
Postad 04 January 2007 - 23:18
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Har också märkt nått liknande nyligen. När tex vit textremsa tonar ut snabbt så blir det som vertikala svarta ränder (interlace aktigt ?? ).
<{POST_SNAPBACK}>
Nix, inte alls det. Sett 'interlacedgrejjen'i text, men det stör mig it. Detta är nåt helt annat och syns i alla stora ljusa fält över hela bilden. Det är som om man tänker sig att man dammar ned hela bildytan, åsså drar man lite med fingrarna rakt uppifrån och ned, över hela bildytan....det skulle göra att man fick ojämn ljusstyrka beroende på var dammlagret var tjockast. Förresten, har inte alls putsat glaset nåt, kanske det som spökar...?
Postad 04 January 2007 - 23:28
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Vad händer om du stänger av PureCinema?
<{POST_SNAPBACK}>
Det försvann! Kanonbra! =) Tackar för tippset!
Postad 05 January 2007 - 00:22
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nix, inte alls det. Sett 'interlacedgrejjen'i text, men det stör mig it.
Detta är nåt helt annat och syns i alla stora ljusa fält över hela bilden. Det är som om man tänker sig att man dammar ned hela bildytan, åsså drar man lite med fingrarna rakt uppifrån och ned, över hela bildytan....det skulle göra att man fick ojämn ljusstyrka beroende på var dammlagret var tjockast.
Förresten, har inte alls putsat glaset nåt, kanske det som spökar...?
<{POST_SNAPBACK}>
Det var en bra beskrivning! Nej tyvärr AAKEE! Det är inte smuts. Jag har exakt likadant på min bild. Men man kan bara se det när den ljusa bildytan rör på sig. Det enda som min fru påpekade innan vi köpte plasman var just detta. Hon uplevde bildytan som ett smutsigt filter över bilden.
Postad 05 January 2007 - 07:44
MagnumPI
-
MagnumPI
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hon uplevde bildytan som ett smutsigt filter över bilden.
<{POST_SNAPBACK}>
Pioneer kanske glömde damma insidan av glaset före montering...
Postad 05 January 2007 - 15:01
Unregisteredee15ce5c
-
Unregisteredee15ce5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag köpte innan jul, efter mycket velande och funderande, en 427XD och kan bara säga att jag är mycket nöjd.
Nu ska kablar mm döljas men strömkabeln är ca 50cm för kort!! Är det ok att byta ut strömkabeln mot en sk noname med samma typ av kontakt??
/ X-MaX
Postad 05 January 2007 - 20:25
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Jag köpte innan jul, efter mycket velande och funderande, en 427XD och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Nu ska kablar mm döljas men strömkabeln är ca 50cm för kort!! Är det ok att byta ut strömkabeln mot en sk noname med samma typ av kontakt??
/ X-MaX
<{POST_SNAPBACK}>
Yeah, det går fint. Flytta över den lilla avstörningsklumpen(ferritkärna) och montera så nära teven de´ går.
Postad 05 January 2007 - 23:16
BooliBooOne
-
BooliBooOne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har funderingar om dessa inbränningar. Funderar på antingen en LCD eller plasma och är väldigt sugen på en plasma eftersom bildkvaliten är förlåtande. Men de flesta filmer sänds ju i 2,35:1 vilket gör att det blir svarta kanter både uppe och nere (eller 4:3 sändning med svarta kanter på sidorna) blir inte detta ett problem eller bränns inte dessa kanter fast?
Postad 06 January 2007 - 00:06
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
Mycket av det som sänds digitalt i tv är ju i 16/9 format, alltså utan svarta kanter...
Postad 06 January 2007 - 02:17
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Ett tillägg angående svarta kanter vid 4:3 bild - Pioneer har valt en ljus grå kant istället för svart.
Förresten har någon av er upptäckt några konstigheter när man ställer in sidomasken från FIXED till AUTO? Inställningen AUTO justerar sidomaskernas ljusstyrka efter skärmens ljusstyrka påstår Pioneer men i mitt fall händer något helt annat. Delar av vad som visas på TV:n läggs i de gråa maskerna och blir svart/vit
Redigerat av Mr Muskel, 06 January 2007 - 02:19.
Postad 06 January 2007 - 11:44
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Ang. sidomask, de skall vara så, inte snyggt och rätt korkat, men det är inget fel och har varit så på alla tidigare modeller också.
Postad 06 January 2007 - 12:15
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
Vill bara påminna om att det finns en massa info, efter all text på Engelska, i första inlägget på denna tråd! Om det är något som bör läggas till , skicka gärna då ett PM till mig med info om detta! Test DVD för pixelfel <-- För att hitta pixelfel på plasman, om man nu vill göra det!
Redigerat av HkanW, 06 January 2007 - 12:16.
Postad 06 January 2007 - 12:59
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Test DVD för pixelfel <-- För att hitta pixelfel på plasman, om man nu vill göra det!
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, det vill man givetvis inte...men vem kan hålla sig ? Det första hembiofanatikern gör när han slår på sin nya teve är att kolla så alla pixlar är ok :-) Gjorde det med min DLP-projje också, klockrent...inte ett fel. Men efter 150tim så dök det upp en svart prick i ett hörn. En död pixel, å jag som köpte DLP bland annat för att slippa döda pixlar...nå, sitter långt ut och stör inte(numera). Dåså, nu är test-DVD:n bränd...får se om man blir sur...(nä, har kollat innan...de tär nog lugnt...har jag inte sett nåt hitills så kan jag leva med nåt som jag bara hittar i en test). [Edit]Nådåså, det gick fint, alla pixlar satt där de skulle på min 427XD. Problemet jag nämnde tidigare var rätt tydligt när man körde vit bild. Ser ut som displayen är riktigt skitig. Konstigt att det 'måste' vara så...är lite epex. I övrigt är teven klockren.
Redigerat av AAKEE, 06 January 2007 - 14:13.
Postad 06 January 2007 - 16:18
Quisillia
-
Quisillia
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Vill bara påminna om att det finns en massa info, efter all text på Engelska, i första inlägget på denna tråd! Om det är något som bör läggas till , skicka gärna då ett PM till mig med info om detta!
Test DVD för pixelfel <-- För att hitta pixelfel på plasman, om man nu vill göra det!
<{POST_SNAPBACK}>
Fick min tv i förrgår och jag var tvungen att kolla pixlarna med dvd:n. Kan meddela att jag var relativt nervös men ´blev lättade när jag insåg att alla pixlarna verkar funka bra, än så länge iaf. Visst surrar den lite men då behöver jag stå ett par centimeter framför tv:n och lyssna. Bilden har jag inte hunnit justera ännu men såg att det fanns ett par hyffsad "riktmärken" i denna tråd så jag hoppas det löser sig till det bästa. Nu är det bara kalibrering och inkörning som gäller innan jag kan börja njuta fullt ut av denna plasma. EDIT: Angående "smutsen" så märkte jag inget direkt innan jag använde test dvd:n och kollade på den helvita skärmen. Flickvännen däremot såg det snabbare än mig men det kan bero på at jag mest stirrade på eventuella pixelfel till en början
Redigerat av Quisillia, 06 January 2007 - 16:22.
Postad 06 January 2007 - 22:54
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
Fattar inte riktigt hur jag ska komma in i "servicemenyn" i min tv... nån som kan förklara lite
bättre än det som står på första sidan i denna tråd?
Hur kan jag ta mig in i installationsmenyn?
Byt till analog TV, du behöver inte ha någon mottagning, genom att trycka på en kanal på fjärrkontrollen - säg kanal 2
Sätt plasman i standby läge.
Alltså ungefär här är jag lost....
Vadå innan skärmen klickar till?? Den är ju i stand by... dvs "avstängd" och "har klickat till".
Tryck och håll ned följande knapp INNAN DU HÖR ATT SKÄRMEN KLICKAR TILL:
Info knappen nedanför knapp 9
Vänta i tre(3) sekunder (efter att skärmen har klickat).
Tryck vänster, upp, vänster, höger, Power On för att få upp INFORMATIONSSIDAN.
Postad 07 January 2007 - 01:31
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
Angående diskussionen om att Boxer kommer att paira boxarna lär nog dröja. Boxer marknadsför sig ju med att man kan ta med Robert in i sovrummet, köket, husvagnen mm. Man skall kunna flytta kortet bara. Sedan om man går in på deras sida, så finns det ju under "godkända boxar" En hel drös med tv-apparater med inbyggda digital mottagare Godkända boxar
Postad 07 January 2007 - 01:38
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
Är det nån som vet eller har testat med att koppla in gamla xboxen via VGA ingången på tv:n?
Postad 07 January 2007 - 09:18
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
Fattar inte riktigt hur jag ska komma in i "servicemenyn" i min tv... nån som kan förklara lite bättre än det som står på första sidan i denna tråd?
Hur kan jag ta mig in i installationsmenyn? Byt till analog TV, du behöver inte ha någon mottagning, genom att trycka på en kanal på fjärrkontrollen - säg kanal 2 Sätt plasman i standby läge.
Alltså ungefär här är jag lost.... Vadå innan skärmen klickar till?? Den är ju i stand by... dvs "avstängd" och "har klickat till".
Tryck och håll ned följande knapp INNAN DU HÖR ATT SKÄRMEN KLICKAR TILL: Info knappen nedanför knapp 9 Vänta i tre(3) sekunder (efter att skärmen har klickat). Tryck vänster, upp, vänster, höger, Power On för att få upp INFORMATIONSSIDAN.
<{POST_SNAPBACK}>
När du stänger av plasman med fjärrkontrollen så om du lyssnar noga så 'KLICKAR' det till i plasman --> det tar en liten stund. På denna lilla stund så skall du hinna trycka på INFO knappen, den som finns under 9an. När du sedan har hört 'KLICKET' väntar du i 3 sekunder innan du trycker på PILKNAPPARNA, alltså dom som du trycker på för att navigera i HOME MENU. SÅ när dom tre(3) sekunderna har gått trycker du på PILKNAPP Vänster, PILKNAPP upp, PILKNAPP vänster, PILKNAPP höger och sedan sätter du på plasman igen, all knapptryckningar sker med fjärrkontrollen. Bättre än så här kan jag tyvärr inte förklara det!
Postad 07 January 2007 - 11:25
Unregistered220cca61
-
Unregistered220cca61
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Såg lite efterglöd på min 507a för första gången igår. Spelade Saints Row på xbox360 i ca en timme. Vid helsvart skärm kunde man se en svag skugga av antingen den gula eller röda delen av hälsmätaren, men den försvann på under en minut.
Spelade med kontrast 30, ljusstyrka –3, gamma 3, ingen dynamisk kontrast.
Postad 07 January 2007 - 12:43
Unregistered1e2043ea
-
Unregistered1e2043ea
-
Användare
-
-
107 inlägg
Sådär. Nu gick det mycket bättre att komma in i servicemenyn! Tackar!
Min TV har gått 217 timmar på 1 månad.
Så jag antar att man kanske är förbi "inkörningsperioden"...
Postad 07 January 2007 - 19:04
Unregistereddf0b9a71
-
Unregistereddf0b9a71
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
tjaba!
Har ägt en 427XA i någon månad nu och en sak jag stör mig på är att vid panoreringar och olika rörelser så "hackar" bilden lite, alltså den flyter inte på som den borde.
farsan har en Panna PV60 och på den flyter det på bättre.
Är det singnalen som är kass eller är tv:n så?
Upplever ni samma sak?
Jag kör boxer men det är samma när jag kollar på dvd (i 1000kr klassen) via hdmi.
/jonas
Postad 07 January 2007 - 19:44
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
tjaba! Har ägt en 427XA i någon månad nu och en sak jag stör mig på är att vid panoreringar och olika rörelser så "hackar" bilden lite, alltså den flyter inte på som den borde. farsan har en Panna PV60 och på den flyter det på bättre.
Är det singnalen som är kass eller är tv:n så? Upplever ni samma sak? Jag kör boxer men det är samma när jag kollar på dvd (i 1000kr klassen) via hdmi. /jonas
<{POST_SNAPBACK}>
Min hackar också, men inte alltid. Jag tror hackandet finns om källan är film men inte vid direktsändning.
Postad 07 January 2007 - 20:15
Infernoo
-
Infernoo
-
Användare
-
-
184 inlägg
Iofs lite offtopic men Pioneer relaterat. Ny plasmateknik från PioneerPrylportalen rapporterar från CES mvh Infernoo
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|