Postad 02 May 2011 - 07:24
Postad 02 May 2011 - 07:51
Redigerat av henke007, 02 May 2011 - 07:59.
Postad 02 May 2011 - 08:15
AVforum påstår att VT30 och 5090kuro är lika bra på svärta och kontrast
samt att svärtan är i referens klass
Så lät det knappast på Flatpanels recension.. ^^
Postad 02 May 2011 - 09:37
Så lät det knappast på Flatpanels recension.. ^^
Är Flatpanels pålitliga?
De är extremt pålitliga, likaså AVForums. Däremot har Flatpanels knappast det mest avancerade kalibreringsverktyget med dagens mått mätt. Klarar som lägst värden på 0.02 cd/m2 vilket inte riktigt räcker i dagsläget för att kunna avgöra hur bra svärta en tv har. Sedan vet man ju inte vilka värden AVForums har knappat in i tv:n för att få de resultaten.
Postad 02 May 2011 - 09:52
Kör bioläget, standardinställningar, grymt bra bild out of the box, men hade uppskattat nån form av proffskalibrering, som man kan utgå ifrån.
Postad 02 May 2011 - 10:03
Nån som har tips på inställningar till HTPC/Ps3(har den som BD spelare) på G30?
Kör bioläget, standardinställningar, grymt bra bild out of the box, men hade uppskattat nån form av proffskalibrering, som man kan utgå ifrån.
Flatpanels kommer komma med en recension av G30. OM de följer sitt vanliga mönster kommer du få inställningarna som de använt sig av, tillskillnad från avforums och hdtvtest..
(Se, flatpanels.dk under news står det något om att G/GT30 nu finns att köpa, i slutet skriver de att de snart kommer recensera g30).
Postad 02 May 2011 - 10:11
Aight... väntar på det då, tack så mycketFlatpanels kommer komma med en recension av G30. OM de följer sitt vanliga mönster kommer du få inställningarna som de använt sig av, tillskillnad från avforums och hdtvtest..
(Se, flatpanels.dk under news står det något om att G/GT30 nu finns att köpa, i slutet skriver de att de snart kommer recensera g30).
Postad 02 May 2011 - 10:30
Aight... väntar på det då, tack så mycket
Varsågod, märker du av att bilden går åt det gröna hållet? Kikade på en 42G30 på Hifiklubben men kunde ej uppfatta "problemet". Är själv duktigt sugen på en sådan, men får avvakta tills jag är säker på att jag fått ett nytt jobb.
Postad 02 May 2011 - 10:59
Jag har mailat dem nu om leveranstid och bett dem klargöra skillnaderna mellan E och Y. Postar svar här i tråden om/när jag får det. Till det här priset behöver jag inte fundera på vilken TV som ska inhandlas längre.
Djustin har nu tagit bort det felaktiga påståendet att TX-P50VT30E skulle ha DVB-T2 till det facila priset som understiger GT30 och dessutom har 2par brillor.
Postad 02 May 2011 - 11:29
Varsågod, märker du av att bilden går åt det gröna hållet? Kikade på en 42G30 på Hifiklubben men kunde ej uppfatta "problemet". Är själv duktigt sugen på en sådan, men får avvakta tills jag är säker på att jag fått ett nytt jobb.
Nej, har jag inte märkt... tycker bilden är fantastiskt bra.
Men inte hunnit testa så mycket än... kört lite TV, och en BD film... varit för fint väder...
Men synd att den inbyggda boxen inte blir lika bra bild som extern box... hade varit skönt med en fjärrkontroll mindre, och mindre sladdar bakom TV bänken!
Edit: testade för skojs skull att koppla extern HDD, och köra MKV filmer med srt. undertexter, och det funkade klanderfritt med 1080p DTS och srt. !
Redigerat av Garrett, 02 May 2011 - 11:53.
Postad 02 May 2011 - 11:37
Av nån anledning använder HDTVTest sig av Fejjan-dyngan för att redovisa sina inställningsförslag:...få inställningarna som de använt sig av, tillskillnad från avforums och hdtvtest..
http://www.facebook.com/HDTVTest
Postad 02 May 2011 - 15:15
Postad 02 May 2011 - 16:51
Redigerat av Garrett, 02 May 2011 - 16:53.
Postad 02 May 2011 - 22:30
Den G20 jag hade hemma hade en riktigt dålig inbyggd box så jag antar att det är samma här. Min SCART-box gav bättre bild än den inbyggda. Min Samsung LCD har mkt bättre box. Känns lite knepigt av Panasonic...man fixar kanonbild och pajjar allt på ett ställe...Fick igång den inbyggda TVboxen, med en sån där Conax, har tele2... men tycker bilden blir lite sämre med den inbyggda när det gäller bilden, tycker bilden blir, vet inte hur jag ska förklara det, men pixligare på nåt sätt, nästan som om ett spel, som inte har kantujämning i vissa lägen... låter kanske konstigt, men vet inte hur jag ska förklara det...
Postad 03 May 2011 - 06:44
Den G20 jag hade hemma hade en riktigt dålig inbyggd box så jag antar att det är samma här. Min SCART-box gav bättre bild än den inbyggda. Min Samsung LCD har mkt bättre box. Känns lite knepigt av Panasonic...man fixar kanonbild och pajjar allt på ett ställe...
Bättre att dom fixar bra bild än en bra inbyggd box i m o.
Finns inte många inbyggda boxar som slår en bra extern, om ens någon gör det.
Postad 03 May 2011 - 07:33
Men strul med IR på den så funderar på vt30 65,men testet på den verkar ju inte så lovande.
Postad 03 May 2011 - 07:38
Tycker min box i min pk760 Lg är bättre än den externa på com hem humax 5000.
Men strul med IR på den så funderar på vt30 65,men testet på den verkar ju inte så lovande.
Du läste inte vad jag skrev...
...som slår en bra extern
Hur menar du att testet på VT30 INTE verkar lovande?
Postad 03 May 2011 - 07:49
???men testet på den verkar ju inte så lovande.
Så, nu börjar mer pålitliga mätvärden ticka in. För siffernörden så blir OnOff-kontrasten 18400:1 btw.:
http://www.highdefju...ll=1#post224262Okay everyone, after 5 hours of calibrating just one 55" VT30 Ed just left a moment ago and my family is rushing me out of the house for dinner. So I can't give you much at this moment. But you will be extremely ecstatic with this TV it looks fantastic out of the box and is simply amazing after calibration.
Here's a few highlights fro his "Custom Mode" calibration.
1. MLL is .0020
2. Peak luminance is 36.8fl
3. All CMS, Luminance and gamma is below 1.5 DeltaE
4. The gamma is 2.172 and can be set to as low as 1.8 for bright viewing and as low as 2.3 for night time viewing.
5. This baby tracks in a single straight line absolutely amazing.
6. Kelvin is 6506 out of the box
7. When running video content the image quality is stunning!!!!
Everyone will absolutely love this TV, I guarantee it.
Hoppas det går att få EU modellerna till nått liknande. Eu-sajterna har rapporterat så låg kalibrerad ljusstyrka men 36 ftL är mera på rätt spår...
Mer från Robert:
We ran video content from several BDs and reference test discs, like Joe Kane's DVE Essential and Spears and Munsel content as well as various Hollywood titles and in the calibrated Custom mode the pq was reference quality.
Ed and I are very familiar with the content and Joe Kane showed me his content on a reference display and explained everything about how he shot the video so I know what this content should look like and it was dean on perfect.
I predicted the VT30 would be the best TV of 2011 and all reviewers agreed, including D-Nice. D-Nice is extremely knowledgeable and skillful on video and honest enough to bring out the flaws in the TV. I commend him on being the gentleman he is and making us all aware of the errors this TV produces.
I think I may have seen (one time) when the brightness actually dimmed and a nanosecond later settled on the correct brightness, but I was unable to reproduce the anomaly and have not seen any brightness fluctuation since that one time.
This is one beautiful pdp panel and I must say it looks very Kuro like. Very high contrast, very black and excellent color accuracy and saturation.
Redigerat av pacman, 03 May 2011 - 07:56.
Postad 03 May 2011 - 08:31
Redigerat av Porcelina, 03 May 2011 - 08:35.
Postad 03 May 2011 - 09:02
???
Så, nu börjar mer pålitliga mätvärden ticka in. För siffernörden så blir OnOff-kontrasten 18400:1 btw.:
http://www.highdefju...ll=1#post224262
Hoppas det går att få EU modellerna till nått liknande. Eu-sajterna har rapporterat så låg kalibrerad ljusstyrka men 36 ftL är mera på rätt spår...
Mer från Robert:
I think I may have seen (one time) when the brightness actually dimmed and a nanosecond later settled on the correct brightness, but I was unable to reproduce the anomaly and have not seen any brightness fluctuation since that one time.
Nej, blir inget köp.
Postad 03 May 2011 - 09:18
Eftersom det i stort sett inte finns några verkliga foton på G30 och GT30 så tänkte jag bara informera om att det är lätt att misstolka de bilder som finns på dem. Var och tittade på dem igår, och det som kan tolkas som att de har en lampa riktade mot mittdelen av nederkanten är i själva verket att de mot mitten blir grå/silvriga. Klart mindre på GT30 än G30 dock. Jag tyckte att G30 var så ful att jag överväger att istället köpa GT30 bara därför.
Tycker inte alls den är ful... men finns snyggare, tex LGpk350 som vi hade innan... den va grymt snygg... men det är ju vad den presterar som är n1...
Edit: Är det nån särsild inställning man bör tänka på när man kör film genom PC(XBMC) och G30? På Pk350 skulle man visst ha black level high, för att inte missa massa detaljer i mörka scener...
Redigerat av Garrett, 03 May 2011 - 09:43.
Postad 03 May 2011 - 09:44
Redigerat av SweElite, 03 May 2011 - 10:00.
Postad 03 May 2011 - 10:47
Postad 03 May 2011 - 16:29
PANASONIC TX-P50VT30E 50" PLASMA FULL-HD 3D Nyhet! 15 193 kr
PANASONIC TX-P55VT30Y 55" PLASMA FULL-HD 3D Nyhet! 25 180 kr
PANASONIC TX-P65VT30Y 65" PLASMA FULL-HD 3D Nyhet! 36 682 kr
Snacka om köpläge om man har ett studentkonto.......
Postad 03 May 2011 - 16:42
Hur står det sig mot Pioneer?
Pioneer slår den.
d-nice mätte upp 0.0004 candela, vilket är svart som s*tan. Men Panasonic kan slå sig för bröstet nu. De verkar ha fått fram en väldigt bra teve. Hade de tagit fram absolut svärta och inte tramsat runt med 3D hade denna teve ätit min KRP 500M idag till frukost känns det som. Jag tippar att om något år så ligger Kuro och Panna likadant när det gäller svärta.
Om två eller tre år hoppas jag att Panasonic har tagit fram absolut svärta.
Postad 03 May 2011 - 17:01
Kollade precis med polarens studenrabatt, student kan köpa 55VT30Y för 25180:-
TX-P50VT30E för 15176:-
Tror nog jag ska beställa för dom priserna.
Jag sag nyss det. Sjukt billigt. Man far ingen DVB-T2, men det kan man ju leva med med tanke pa att man far betala 22000 om man vill kopa 50VT30Y. MAN FAR MED TVA PAR GLASOGON! Om man ska kopa 50GT30Y far man betala 20000 och da far man en SAMRE TV UTAN GLASOGON for 5000 kr mer.
15193 kr for 50VT30E, helt ofattbart/oslagbart. Tror jag ska handla sa fort den kommer i lager.
Redigerat av Wortex, 03 May 2011 - 17:03.
Postad 03 May 2011 - 18:47
Jag sag nyss det. Sjukt billigt. Man far ingen DVB-T2, men det kan man ju leva med med tanke pa att man far betala 22000 om man vill kopa 50VT30Y. MAN FAR MED TVA PAR GLASOGON! Om man ska kopa 50GT30Y far man betala 20000 och da far man en SAMRE TV UTAN GLASOGON for 5000 kr mer.
15193 kr for 50VT30E, helt ofattbart/oslagbart. Tror jag ska handla sa fort den kommer i lager.
Lägsta pris för 50vt30E som jag hittat i euroländerna är 2100€ vilket då skulle bli 18700sek.Något märkligt att T2 skulle fördyra så mycket..men men nyhetens behag brukar överprissättas.Återstår om när Dustout får in i lager,inte om.Alltid en tidsfråga när priserna i vilket fall sjunker och spekulationerna om efterföljare vt40 börjar ta vid.
Postad 03 May 2011 - 19:05
Snacka om köpläge om man har ett studentkonto.......
Tror ni den kommer bli så mycket billigare till hösten med tanke på att vt20 kostar nästan lika mycket idag?
Postad 03 May 2011 - 19:32
Postad 03 May 2011 - 20:10
Tror ni den kommer bli så mycket billigare till hösten med tanke på att vt20 kostar nästan lika mycket idag?
Vet inte riktigt hur det ar i europa, men skulle tro att det ar likadant i hela varlden. VT20 har inte sjunkit sa mycket i pris som man forvantat eftersom det har varit delvis "short supply" (kommer inte pa svenska ordet
Prisutveckling brukar vara svart att forutse eftersom det beror pa manga faktorer.
Redigerat av Wortex, 03 May 2011 - 20:14.
Postad 03 May 2011 - 20:31
Vet inte riktigt hur det ar i europa, men skulle tro att det ar likadant i hela varlden. VT20 har inte sjunkit sa mycket i pris som man forvantat eftersom det har varit delvis "short supply" (kommer inte pa svenska ordet
). Detta kan ha varit ett sett for Panasonic att halla priserna uppe ocksa, men det kenns som om dom hellre skulle vilja selja manga apparater.
Prisutveckling brukar vara svart att forutse eftersom det beror pa manga faktorer.
Sen om det förblir osålda äldre modeller så vill/kan/får inte ditributionskedjan med grossister och återförsäljare dumpa priset till oigenkännlighet för att så att säga inte förstöra ett märkes renommé.Hur överskottet avförs på ett snyggt sätt från den reguljära marknaden är för mig en gåta.
Postad 04 May 2011 - 11:49
Vad tror ni?
Eller ska ja satsa på ett Väggfäste?
https://www.prisjakt...kt.php?p=496161
Självklart är det snyggare med väggfäste, men just nu är jag bara intresserad av om ni tror bänken håller?
Postad 04 May 2011 - 12:21
Kollade lite youtube videor igår bland annat och det funkade kanon.
Ikväll blir det hockey!
Postad 04 May 2011 - 15:27
maxvikt på benno är 50 KG.Har ju beställt VT30 65", dock är jag lite orolig för om Ikea Tv bänken som jag har 120x60 cm tror den heter Benno kommer att hålla för vikten.63 kg har ja för mig att den väger...
Vad tror ni?
Eller ska ja satsa på ett Väggfäste?
https://www.prisjakt...kt.php?p=496161
Självklart är det snyggare med väggfäste, men just nu är jag bara intresserad av om ni tror bänken håller?
Postad 04 May 2011 - 16:14
Köpte en Panasonic Viera TX-P50G30Y förra veckan. Jag har tidigare haft en Panasonic PV60 37"
Jag var länge skeptisk att byta bort min PV60 då jag tycker att TV-bilden på den är oslagbar, jag har fortfarande inte sett en TV som har bättre SD-bild än PV60. Jag tror dels det beror på att det är en riktigt bra TV men även att den endast är 37" vilket innbär att man inte lika lätt ser bristerna i bilden.
Jag upplevde att både TV och Xbox presterade bra men att HD-materialet inte gjorde sig rättvist även om bilden var riktigt bra. Skillnaden mellan bra DVD och HD var väldigt liten.
Jag köpte Mac Mini för ett halvår sen och använder den med XBMC och det var svårt att få riktigt bra bild då PV60 har upplösningen 1024x720 (37") pixlarna är som bekant avlånga och man kan inte ändra aspect ratio i XBMC utan man fick köra en upplösning så att man fick rätt ratio nackdelen blev att det inte var klockren bild i OSX och att man fick köra overscan.
Med P50G30Y blir bilden från Mac Mini perfekt pixelmappat och HD-materialet ser helt fantastiskt ut det är svårt att koncentrera sig på filmen då man sitter och tänker på hur sjukt skarp bilden är.
Den inbyddga boxen är bra, speciellt på HD-kanalerna från Comhem. Vanlig SD-TV är bättre än på de LCD jag sett men det är fortfarande inte en helt klockren. Min PV60 var faktiskt bättre på DTV än vad min nya TV är men det beror som sagt även på att nu kan man faktiskt se bristerna.
TV-spel är hur bra som helst, vilken bild i början var det svårt att spela för att det var så skarpt men man vänjer sig snabbt. Jag tycker att den största skillnaden mellan nya och gamla plasmor är att dom blivit ljusstarkare sen att dom kan hantera mörka områden bättre. På enklare modeller och äldre plasmor får man lätt små mörkgröna "prickar" där man har mörka partier. Detta är inget problem med P50G30Y den har helt klockren bild.
P50G30Y har även inbyggda webbfunktioner, något jag är ointresserad av och därför inte testat vad som kan störa mig är att varje gång jag startar TV:n så ber den mig att aktivera dessa funktioner. Jag är en rätt oldschool-användare som inte gillar 3D-trenden eller inbyggda skitfunktioner i TV:n just därför det kändes så skönt att jag kunde välja en TV utan 3D till ett lägre pris.
Angående väggfäste fungerar dom plattaste inte så bra då kontakterna ej är vinklade på denna modell jag hade sen tidigare detta fäste.
http://www.kjell.com...o...57337&path=
Det är HELT prefekt för denna modell. Det som krävs är vinklad antennkontakt och vinklade HDMI-kontakter. Installationen är slimmad men ändå så det finns en liten luftspakt bakom plasman vilket jag personligen tror är något positivt.
Bara skriva om ni vill ha svar på frågor runt TV:n
Tack för mig...
Postad 04 May 2011 - 16:48
Köpte en Panasonic Viera TX-P50G30Y förra veckan. Jag har tidigare haft en Panasonic PV60 37"
Jag var länge skeptisk att byta bort min PV60 då jag tycker att TV-bilden på den är oslagbar, jag har fortfarande inte sett en TV som har bättre SD-bild än PV60.
Kommer gå från PV60 till VT30. Låter betryggande att du ser stor skillnad. Jag har också varit otroligt nöjd med PV60 men känner att en uppgradering är på plats. Ska bli spännande!
Redigerat av zamson, 04 May 2011 - 16:48.
Postad 04 May 2011 - 19:11
Finns snart inte SD längre ändå.
Hehe, jag syftade mer på resten av hans inlägg men ville inte citera hela inlägget då det var riktigt långt. Missade att klippa bort sista biten av meningen om SD. Jag ser på minimalt med SD. Det lät härligt att skillnaden var stor mellan PV60 och senare plasma när det kommer till genomgående bildkvalité.
Postad 04 May 2011 - 19:41
förutom priset
Mvh Johan
Postad 04 May 2011 - 20:58
Hej Hej alla en snabb fråga bara Vad är skillnaden på Panasonic Viera TX-P50VT30E/Panasonic Viera TX-P50VT30Y ??
förutom priset
Mvh Johan
Är markmottagaren ointressant så köp den billigaste.
Postad 04 May 2011 - 21:03
Hej Hej alla en snabb fråga bara Vad är skillnaden på Panasonic Viera TX-P50VT30E/Panasonic Viera TX-P50VT30Y ??
förutom priset
Mvh Johan
Är markmottagaren ointressant så köp den billigaste.
Postad 04 May 2011 - 21:52
förutom priset
Mvh Johan
VT30Y har DVB-T2, vilket gör att du kan kolla på HD-kanaler utan extern box.
Postad 04 May 2011 - 22:10
de har ett test på m3 http://m3.idg.se/2.1...-vt30-filmesset
Redigerat av johan_saker, 04 May 2011 - 22:13.
Postad 04 May 2011 - 23:07
Har ju beställt VT30 65", dock är jag lite orolig för om Ikea Tv bänken som jag har 120x60 cm tror den heter Benno kommer att hålla för vikten.63 kg har ja för mig att den väger...
Enligt hbb så väger vt30 65" endast 42 kilo. Vet inte om det är med eller utan stativ.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
3 bilder
625 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?