* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
2454 svar till detta ämne
Postad 19 June 2011 - 22:15
iphonee
-
iphonee
-
Rookie
-
9 inlägg
RGB, Röd Grönt och Blått kan mycket väl, och bör, uppstå på en LCD-projektor jo, men jag antar att det är RBE du åsyftar och det existerar absolut aldrig på en LCD nej. 
Kolsvart rum låter jättebra. Det blir säkert toppen!
Aa RBE:) blandar ihop dedär lite:P Jajamänn tack för tipset:D
Postad 22 June 2011 - 21:20
robinsan
-
robinsan
-
Rookie
-
9 inlägg
Tänkte slänga in en liten snabb fråga här.
Jag har en 3200a och nyss införskaffat mig en Logitech Harmony 1100.
Jag stöter på ett problem när fjärren ska stänga av alla apparater då projektor kräver "dubbeltryck" på on/off knappen för att stänga av sig så funkar inte detta för mig. Någon som vet om man kan ta bort den inställningen i projjen?
Postad 22 June 2011 - 23:00
LED-Light
-
LED-Light
-
Användare
-
-
207 inlägg
Tänkte slänga in en liten snabb fråga här. Jag har en 3200a och nyss införskaffat mig en Logitech Harmony 1100. Jag stöter på ett problem när fjärren ska stänga av alla apparater då projektor kräver "dubbeltryck" på on/off knappen för att stänga av sig så funkar inte detta för mig. Någon som vet om man kan ta bort den inställningen i projjen?
Läs i manualen till projektorn. Du kan välja så att du bara behöver trycka en gång.
Postad 03 July 2011 - 10:33
Unregistered79be1792
-
Unregistered79be1792
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Kan man vänta sig en uppföljare till 3200´an i oktober?
Postad 03 July 2011 - 14:58
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Historiskt sett så borde man det ja. Risken finns ju dock att det ser lite annorlunda ut just nu pga det som hänt i Japan...
Postad 03 July 2011 - 16:28
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Och DÄR nådde jag 1000 timmar på lampan sedan köpet i mitten av november förra året. 7 månader senare kan jag bara, fortfarande, konstatera att projektorn är något av det bästa jag har köpt i mitt liv. Den förgyller dagar som kvällar för både mig och mina vänner. Film och spel är så oerhört mycket roligare med stor bild och bra ljud (med bra stereoutrustning såklart).
Postad 06 July 2011 - 10:38
Jocke9
-
Jocke9
-
Rookie
-
4 inlägg
Ska köpa min första projektor och vill ha råd och tips. Har tänkt sätta projektorn i taket i ett rum 290 x 290 med 250 i takhöjd.
- Den ska kosta max 10 000.
- Det kommer bli svårt att få total mörkläggning så den behöver vara ljusstark.
- Eftersom jag redan bestämt var den ska sitta behöver den ha lensshift?
- 3D vore trevligt men det finns inget bra för 10 000 så det får bli till nästa projektor.
Bästa alternativet jag hittat är Epson EH-TW3200. Skulle gärna ha förslag på alternativ.
Postad 06 July 2011 - 10:55
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Jag har letat och far samma förutsättningar som dig och de jag har kollat på är:
Benq W1000+
Benq W1100
Epson TW-3200 (kommer levereras efter lunch idag  ).
Det blev den sistnämnda pga de andras regnbågseffekt.
Ni som har denna kanske kan svara på en fråga.
1920x1080 går ju via HDMI och komponent men hur är det med 1080p via VGA (D-sub)?
Redigerat av CallMeNobody, 06 July 2011 - 10:54.
Postad 06 July 2011 - 14:59
Jocke9
-
Jocke9
-
Rookie
-
4 inlägg
Lär bli en Epson 3200 undrar bara om det kommer att funka att sätta den i taket i ett rum där det är 290 fr vägg till vägg eller om det blir för kort projektionsavstånd?
Postad 06 July 2011 - 15:06
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Det beror ju på hur stor bild du hade hoppats på att få ut. Här kan du räkna på bildstorlek, lensshift och annat. http://www.epson.com...nce-calculator/Välj HOME och modellen Powerlite Home Cinema 8100 (amerikanska namnet på 3200).
Postad 07 July 2011 - 10:16
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Om man ska använda denna med hemmamålad MDF-duk i lite ljusare rum, passar då S1000, S1500 eller S2000 bäst?
Postad 07 July 2011 - 16:51
Unregistered5360507e
-
Unregistered5360507e
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag valde S1500 och har förutsättningar som överensstämmer med din beskrivning!
Postad 07 July 2011 - 21:05
Unregistered79be1792
-
Unregistered79be1792
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Har någon jämfört denna proj med vit och ljusgrå/grå duk?
Jag har vita väggar och tak, kan mörklägga rätt bra men det jag saknar mest i min z3 är svärta..
Postad 07 July 2011 - 22:15
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Ja, fast det var en grå Stewart Firehawk, dvs en högkontrastduk, så jämförelsen blir inte riktigt rättvis gentemot en "vanlig" grå duk.
Skillnaden var iaf stor (såklart) i svärtan i det ljusa rummet med Firehawken kontra vit duk.
Men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter.  Funderar du på att byta från vit till grå duk, eller funderar du på att byta från Z3 till Epson 3200?
Redigerat av B8, 07 July 2011 - 22:19.
Postad 08 July 2011 - 14:16
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Har någon jämfört denna proj med vit och ljusgrå/grå duk?
Jag har vita väggar och tak, kan mörklägga rätt bra men det jag saknar mest i min z3 är svärta..
Jag har demat TW3200 på de allra flesta typer av duk och i vårt demorum så har vi vitt tak. Vad är din fråga? MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 08 July 2011 - 18:32
Unregistered79be1792
-
Unregistered79be1792
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag har demat TW3200 på de allra flesta typer av duk och i vårt demorum så har vi vitt tak.
Vad är din fråga?
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Tänkte köpa en 3200 och min fråga är vilken duk som lämpar sig bäst för ett vitt rum, med goda mörkläggningsmöjligheter! Det jag saknar mest i min Sanyo Z3 med vit duk är svärta. Jag vet att det är personligt, men vad tycker ni, gör sig 3200 bättre på en ljusgrå/grå/högkontrast eller vit duk i ett rum som mitt? Förresten Marcus har du hört nåt om efterföljaren till tw3200? Kanske är värt att vänta.. Jag har för avsikt att komma in till er förresten, men jag jobbar på annan ort till mitten av Augusti! Svårt att låta bli att spåna på nätet dock. Kliar i köpfingrarna! :-)
Redigerat av Unregistered79be1792, 08 July 2011 - 18:35.
Postad 09 July 2011 - 21:39
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Tänkte köpa en 3200 och min fråga är vilken duk som lämpar sig bäst för ett vitt rum, med goda mörkläggningsmöjligheter!
Jag tycker för det första att du ska komma och titta själv vad du tycker. Vad jag tycker är ju ganska irrelevant eftersom jag inte ska glo på prylarna i ditt rum  Men mitt raka personliga val och direkta svar på en sådan fråga är Stewart Firehawk. Men eventuellt övergår den din tilltänkta budget?? och då kanske Euroscreen ReAct är ett bättre val. Men som sagt, du bör komma och titta. Det jag saknar mest i min Sanyo Z3 med vit duk är svärta.
Det kan jag förstå. Z3 är inte så ljusstark i förhållande till dagens projektorer och med svärtanivån som du får till på en vit duk så blir det en låg kontrast som resultat. Jag vet att det är personligt, men vad tycker ni, gör sig 3200 bättre på en ljusgrå/grå/högkontrast eller vit duk i ett rum som mitt?
Olika dukmaterial ger olika för och nackdelar och du behöver titta för att avgöra vilka som är viktiga för dig. Kan du leva med de bieffekter som en högkontrastduk ger, så får du(som namnet antyder) en oerhört mycket högre kontrast i bilden. Förresten Marcus har du hört nåt om efterföljaren till tw3200? Kanske är värt att vänta..
Epson har inte presenterat något mer exakt, men det dyker säkert upp något nytt i slutet på hösten. Men vi har väntat rätt länge på toppmodellerna R2000/R4000 utan att något dykt upp, så man vet aldrig. Jag har för avsikt att komma in till er förresten, men jag jobbar på annan ort till mitten av Augusti! Svårt att låta bli att spåna på nätet dock. Kliar i köpfingrarna! :-)
Du är välkommen precis när det passar dig. Men fortsätt att låta det klia tills du har haft en chans att titta själv så du köper rätt prylar direkt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 14 July 2011 - 21:18
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Har fått hem mitt exemplar av 3200:an , den levde upp till mina förväntningar.
Men jag hade en Benq w500 förut och när man stängde av den gick fläkten i ca 2 min , men på epsonen är avsvalningen av lampan endast ca 20 - 30 sekunder , ska det vara så ?
Postad 14 July 2011 - 22:47
Torra Björnen
-
Torra Björnen
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har fått hem mitt exemplar av 3200:an , den levde upp till mina förväntningar. Men jag hade en Benq w500 förut och när man stängde av den gick fläkten i ca 2 min , men på epsonen är avsvalningen av lampan endast ca 20 - 30 sekunder , ska det vara så ?
Roligt att du är nöjd med din nya projje! Det är helt okej, det har varit likadant på mina samtliga 3600 som jag haft hemma, 5 st =). Tyckte också att det verkade lite konstigt första gången, hade en gammal Panasonic 700, som surrade på ett bra mycket längre.
Postad 15 July 2011 - 08:27
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Roligt att du är nöjd med din nya projje! Det är helt okej, det har varit likadant på mina samtliga 3600 som jag haft hemma, 5 st =). Tyckte också att det verkade lite konstigt första gången, hade en gammal Panasonic 700, som surrade på ett bra mycket längre.
OK tack för svaret , då antar jag att det ska vara så.
Postad 15 July 2011 - 09:00
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Har en strömkabel som har används från min förra projektor (Benqw500) som var 5 m. lång kan man använda den (ser samma ut) eller kan projektorn ta skada? (en dum fråga kanske)?
Postad 15 July 2011 - 09:07
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Den kan du använda. OK tack för svaret , då antar jag att det ska vara så.
Sluta anta och lita på Björnen! Det ska vara så.
Postad 15 July 2011 - 09:10
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Den kan du använda.
OK ditt ord min lag
Postad 15 July 2011 - 09:24
Unregistered469c857f
-
Unregistered469c857f
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Chansade och köpte en TW3200 från projektorshop24 för 9k. Fick hem den igår. Innan hade jag en gammal Panasonic 900 som jag hade haft i ca 5år.
+ grymt ljusstark även i mitt ljusa vrum
+ kanonbra bild, väldigt skarp
- ful och väldigt stor
Bifogar en bild på pixel/panel alignment, verkar vara 1 pixelrad off. Jag kommer inte ihåg om jag hade detta problem på min Panna.
Har har sett värre fel, så jag får väl vara nöjd med detta. Går man 1 meter från duken så ser man det inte, och bilden känns inte suddig eller så. Jag kör även lens shift
Är det någon här med en TW3200 som har helt korrekt pixel/panel alignment?
Någon snackade om att en firmware skulle fixa detta problem, jag är skeptiskt, mig veterligen kan slutanvändare inte ladda in en ny firmware. Och denna projektor fick jag igår, har dock inte kollat när den är tillverkad.
Redigerat av Unregistered469c857f, 15 July 2011 - 10:31.
Postad 15 July 2011 - 11:01
PERSSA
-
PERSSA
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Har en strömkabel som har används från min förra projektor (Benqw500) som var 5 m. lång kan man använda den (ser samma ut) eller kan projektorn ta skada? (en dum fråga kanske)?
Ingen som vet ? ,vågar ej använda den gamla kabeln.
Postad 15 July 2011 - 11:12
Hyperactive
-
Hyperactive
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Den kan du använda.
Ingen som vet ? ,vågar ej använda den gamla kabeln.
Du har redan fått svar, du skulle ju lita på Björnen.
Postad 02 August 2011 - 20:27
friddeman
-
friddeman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
duk.jpg 78.88K
8 Antal nerladdningar
Hejsan, jag undrar om någon vet vad som är felet när bilden blir sned på ena sidan på duken? Bifogar en bild. Vänster sidan blir rak & bra men höger sidan blir knepig, finns det någon inställning till detta?
Postad 03 August 2011 - 15:10
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Med största sannolikhet så beror det på att du inte har hängt/ställt projektorn helt vinkelrätt mot duken på alla hålla och kanter.
Lösning: ställ den rakt.
Postad 03 August 2011 - 16:24
Unregistereda65153ee
-
Unregistereda65153ee
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
duk.jpg 78.88K
8 Antal nerladdningar
Hejsan, jag undrar om någon vet vad som är felet när bilden blir sned på ena sidan på duken? Bifogar en bild. Vänster sidan blir rak & bra men höger sidan blir knepig, finns det någon inställning till detta?
Mät hur långt det är från fram vägg till bak vägg i hörnet på vänster och höger sida av bilden. Det det skiljer måste du ta hänsyn till. Sen kan även väggen vara sned, sidoväggen så det du tror är rakt, framför dig bildmässigt, är egentligen snett. Häng upp ett lod, en spik i väggen under taket och häng fast ett snöre som med en tyngd i botten som inte rör väggen så att den kan ändra vinkel eller fastna. Då har du en exakt rak vinkel att följa på båda sidorna som ram. Sen är det bara att måtta och mäta.
Postad 04 August 2011 - 18:07
friddeman
-
friddeman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Men är det inte meningen att man kan ha projektorn lite om sidan om duken när man kan använda lens shiften?
Postad 04 August 2011 - 18:20
Unregistereda65153ee
-
Unregistereda65153ee
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Men är det inte meningen att man kan ha projektorn lite om sidan om duken när man kan använda lens shiften?
Att ha på sidan om är inte det samma som att den står snett =) Rakt = I = linsen i rät vinkel mot väggen. Snett = / = linsen pekar lite fel mot väggen. Det behövs bara några millimeter för att det ska bli mycket på tre meters avstånd. Är då linsen rak men väggen framför dig sned. T.ex att vänster sida av väggen har 5 cm kortare till bakväggen än höger sida så är linsen rak men väggen sned, resultatet blir det samma. t.ex är min vägg på höger sida ca 5 cm kortare än vänster sida (vilket jag inte visste förrän nu då jag mätte) kompensationen är bara någon millimeter i position på min projektors placering. Men jag hängde upp lod för att få det exakt och perfekt eftersom snöret hänger lika rakt på båda sidor, om man gör det rätt, så ser man ju när projektorn är rätt placerad för då är den perfekt i linje med snörena =)
Redigerat av Unregistereda65153ee, 04 August 2011 - 18:25.
Postad 04 August 2011 - 21:22
Unregistered79be1792
-
Unregistered79be1792
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Låt projen peka rakt framåt, och lägg ett vattenpass ovanpå projektorn så den står helt vågrätt, sen justerar du med lens shift
Postad 04 August 2011 - 21:34
Unregistereda65153ee
-
Unregistereda65153ee
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Låt projen peka rakt framåt, och lägg ett vattenpass ovanpå projektorn så den står helt vågrätt, sen justerar du med lens shift 
Jo det är väl det med rakt fram som är problemet =) främst.
Redigerat av Unregistereda65153ee, 04 August 2011 - 21:35.
Postad 13 August 2011 - 16:58
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Nån som vet vad TW3200 heter i USA?
Jag skulle vilja använda Epsons projection calculator för att planera mitt biorum, men där finns ju bara de amerikanska beteckningarna. Och på den Europeiska/svenska sidan hittar jag ingen projection calculator.
(varför låter man inte produkterna ha samma namn i USA och Europa?)
Postad 13 August 2011 - 17:19
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Tyvärr hade inte projectorcentral just 3200 på sin sida men 2900 är föregångaren och de är identiska i optik och zoom omfång m.m det som skiljer dom åt är kontrast paneler men förövrigt identiska 2900 använder organiska paneler medan 3200 har Oorganiska paneler. Länk: http://www.projector...culator-pro.htm
Postad 13 August 2011 - 21:25
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Tack
Postad 14 August 2011 - 02:52
Robban-GBG
-
Robban-GBG
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tjena, min nuvarande projje, en Panasonic AE700, har lagt av så jag är på jakt efter en ersättare. Var ganska så nöjd med AE700:an så länge den fungerade, det enda jag egentligen skulle önska är bättre svärta och bättre livslängd på grejerna. Förhoppningsvis har en del annat förbättrats med åren, men det är bara bonus.
Om jag inte vore så dj-vla känslig för RBE så skulle jag helst köpt en DLP maskin, men nu får det bli en LCD igen. Jag hade verkligen trott att de skulle ha fixat de där regnbågs effekterna sen jag sist var ute och kollade projjar (typ 6 år sen...)
Funkar denna som en bra ersättare till en AE700 eller finns det något bättre alternativ, tänker främst på svärta, då jag egentligen inte är så intresserad av upplösning? Anledningen till att jag fastnat för denna är de oorganiska panelerna. Jag hoppas att de ska hålla länge, vill inte behöva byta projje allt för ofta.
Jag har nu suttit och tragglat igenom hela den här tråden, verkar vara/varit lite si och så med kvaliten på dessa. Jag blev till och med "varnad" av en handlare på stan idag om Epsons sopiga kvalitet på deras nya projjar, han sålde dock inte Epson själv... Synd att hembiobutiken är så oherrans dyra på dessa jämfört med andra, hade varit skönt att kunna köpa där annars. Alltid träligare med returer om man handlat på internet. Finns det förresten någon handlare med bra pixel och lampgarantier på dessa?
Vet inte riktigt hur jag ska tänka om den här projjen:
+ Oorganiska paneler
- Ytterst tveksam kvalitet
- Stor och klumpig
? Svärta
Ja, jo som ni ser är jag något förvirrad. Om någon har input så tveka inte att kommentera, behöver all hjälp jag kan få i projektor träsket  !
Postad 15 August 2011 - 08:36
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Egentligen tror jag inte det är dålig kvalitet på projektorn om du får en som fungerar bra i bilden från början. Har inte direkt hört om några som gått sönder eller liknande. Det som varit problem är väl brister i optiken på vissa exemplar. Var dock länge sedan jag läste något om det nu, så endera har Epson fått ordning på det, eller så har alla som lägger märke till det köpt sina projektorer och fått ordning på det eller fått dem utbytta.
Kommer själv troligtvis att köpa en inom en dryg månad när biorummet börjar bli klart...
Postad 25 August 2011 - 13:37
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Hur är det med avstånd och placering av denna projektor? När man tittar på Epsons calculator verkar den ju väldigt flexibel. Jag håller på att bygga mitt rum nu där duken kommer att vara 104 tum, och jag hade för enkelhetens skull tänkt placera projektorn på en hylla på rummets bakre vägg, vilket innebär 5 meter från duken. Inget problem som jag kan tolka det enligt Epsons hemsida, men så läste jag en annan tråd här på forumet (minns inte vilken) där nån hävdade att ett liknande avstånd var lite långt från duken för den bildstorleken och projektorns ljusstyrka och det fanns risk för "blaskigare" bild etc. Bör jag köpa ett takstativ och flytta fram den 1,5 meter om jag köper denna projektor eller funkar det fint med det avståndet till den dukstorleken?
Postad 25 August 2011 - 14:13
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hej
Hade själv min 3600 ca 5.6 meter mellan lins och duk. Duken var 106 tum.
/Niklas
Postad 26 August 2011 - 06:07
Svartur77
-
Svartur77
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej Hade själv min 3600 ca 5.6 meter mellan lins och duk. Duken var 106 tum. /Niklas
Och du var nöjd med resultatet eller? Har ungefär samma förutsättningar hemma (5m)
Postad 26 August 2011 - 07:14
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Japp jag var nöjd.
Har dock nu lämnat tillbaka projektorn på grund av för mycket strul med den. Men kommer att köpa en ny under hösten.
/Niklas
Postad 29 August 2011 - 22:45
Robban-GBG
-
Robban-GBG
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ser att Elgiganten och NetOnNet droppat priserna med en tusenlapp på denna nu  Antar att något nytt är på G, jag ska nog slå till på denna ändå.
Har dock en fråga. Mitt vardagsrum är ganska så vitt, funderar på att skaffa en beggad Stewart Firehawk också. Är jag korkad som lägger mer på duken än på projjen?
Postad 30 August 2011 - 08:51
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Har dock en fråga. Mitt vardagsrum är ganska så vitt, funderar på att skaffa en beggad Stewart Firehawk också. Är jag korkad som lägger mer på duken än på projjen?
Definitivt inte! En referensduk som denna kommer att överleva många projbyten. Önskade att fler tänkte som du. Hur många trådar har man inte läst: " Hej, mitt vardagsrum är helt vitt, funderar på Panna AE4000 eller Epson TW5500, typ. Funkar det med en Ikea tupplur eller att skjuta direkt på väggen? Tack för svar". Bilden består av proj + duk + rum där varje del i kedjan är lika viktig. Har man inte möjlighet att bygga om sitt vardagsrum till batcave så återstår en högkontrastduk för att hjälpa till med svärtan.
Postad 30 August 2011 - 14:17
freddyboy
-
freddyboy
-
Rookie
-
1 inlägg
Tjena!
Har haft denna i ca 5-6 månader nu och är nöjd förutom att den en gång blinkat blått och fått upp auto-iris felmeddelandet, och ett liiiitet men dock så irriterande missljud som löstes av att köra på vanligt läge istället för ECO-läget. Nu har jag dock ett annat problem, i vissa scener så får ansikten gulaktiga partier. Är detta ett vanligt problem med denna projektor eller har det något med bildinställningar att göra?
Postad 30 August 2011 - 22:15
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Har också slagit till på denna, med Elgigantens 10% rabatt som var i helgen så gick den på 8091kr, känns prisvärt.
Frågan är nu vilken duk man ska ha.....
Postad 30 August 2011 - 22:45
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Har också slagit till på denna, med Elgigantens 10% rabatt som var i helgen så gick den på 8091kr, känns prisvärt. Frågan är nu vilken duk man ska ha.....
Om du kan hålla dig någon vecka så tänker jag posta lite screenshots med 2 olika dukar, euroscreen react och en kingpin + ljusgrå vägg.. det kanske hjälper dig i ditt val av duk. min motivering var, jag har projen i vardagsrummet, kan inte få kolsvart så jag vill ha en highcontrast duk, och de kostar som en proje men jag tror det är värt pengarna //micke
Postad 31 August 2011 - 07:45
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Om du kan hålla dig någon vecka så tänker jag posta lite screenshots med 2 olika dukar, euroscreen react och en kingpin + ljusgrå vägg.. det kanske hjälper dig i ditt val av duk. min motivering var, jag har projen i vardagsrummet, kan inte få kolsvart så jag vill ha en highcontrast duk, och de kostar som en proje men jag tror det är värt pengarna
//micke
Det ska bli intressant att se men jag tror en ReAct blir för dyr för mig. Hade funderat på en ReAct Diplomat först i 86", men den har bara 30cm blackdrop. Jag behöver 60cm blackdrop och då är det Linea kassetten som gäller och det landar runt 20k med styrning. Det lutar nog åt en Euroscreen Greylight, men jag ska försöka spana runt lite.
Postad 31 August 2011 - 09:05
Robban-GBG
-
Robban-GBG
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jaha, så har man varit och tittat lite själv då... Får väl erkänna att jag är lite besviken. Tittade på en 3200 på Firehawk duk och en 3600 på Black diamond sämt även en Mitsu 3200 på okänd duk. Nu var väl inte ljus förhållandena de bästa men jag blev ändå besviken, hade förväntat mig ett ruskigt lyft från min gamla Panasonic AE700, men det var det alltså inte.
Med ljuset på i lokalen så imponerade TW3600 på Black diamond duken klart mest, bra svärta, färg och tryck trots ljusförhållandena. Den var även helt OK efter ljuset dämpats, men då blev skillnaderna jämfört med de andra mindre tyckte jag.
Mitsubishin upplevde jag som lite grådassig jämfört med 3600 men mer "filmisk" eller analog om man så säger, mycket trevlig och vilsam när ljuset i rummet dämpats, då kom även färgerna fram bättre. Jag led inte så mycket av RBE på denna som på Optoman jag tittade på för ett par veckor sen men tyvärr klagade tjejen ganska snabbt på blixtar och regnbågar och att hon tyckte det var "jobbigt" att titta på bilden... Inte bra för husfriden om jag köpt den... Jag gillade den skarpt annars.
Mest besviken blev jag nu tyvärr på just den combo jag tänkt köpa... TW3200 + Stewart Firehawk. Med ljuset tänt led bilden verkligen av usel svärta. Tyckte även att bilden kändes "orolig", speciellt vita/ljusa partier liksom "pumpade" när bildens komposition ändrades, vet inte om det var nån överambitiös auto iris som låg bakom detta eller något annat. Varken Mitsun eller 3600 uppvisade detta fenomen. Tyckte inte heller att skärpan var så fantastisk, nästan så att jag tycker att min gamla panasonic var bättre på det, kanske beror på att den kunde pixel mappa DVD formatet (och output från min dator) exakt på LCD panelerna medan de här nya HD projjarna måste skala om (upp) det.
Och ja jag tittade på DVD och Bluray. Skärpan kändes bättre på Bluray filmerna men jag har ju en hel del DVD:er som jag vill kunna titta på i fortsättningen också...
Ja, detta är alltså mina högst personliga intryck. Får ta och smälta den här sura karamellen och se vad jag ska göra, Rätt segt när man har läst funderat och klurat rätt mycket och så blir det såhär... Nu vet jag ju iofs inte riktigt hur mycket av de upplevda skillnaderna som berodde på dukarna heller. Ja ja, back to the drawing board...
Redigerat av Robban-GBG, 31 August 2011 - 09:14.
Postad 31 August 2011 - 10:06
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Jaha, så har man varit och tittat lite själv då... Får väl erkänna att jag är lite besviken. Tittade på en 3200 på Firehawk duk och en 3600 på Black diamond sämt även en Mitsu 3200 på okänd duk. Nu var väl inte ljus förhållandena de bästa men jag blev ändå besviken, hade förväntat mig ett ruskigt lyft från min gamla Panasonic AE700, men det var det alltså inte.
Det hela låter märkligt i mina öron. Jag känner inte igen mig alls i din beskrivning av produkterna du har tittat på. Antingen har du får en undermålig visning, med felställda eller felmatchade produkter, eller så har du haft på tok för höga förväntningar. Jag har haft AE700 i butiken(för läääänge sedan) och dagens projektorer är rätt mycket bättre på i princip allt. Med ljuset på i lokalen så imponerade TW3600 på Black diamond duken klart mest, bra svärta, färg och tryck trots ljusförhållandena. Den var även helt OK efter ljuset dämpats, men då blev skillnaderna jämfört med de andra mindre tyckte jag.
Det låter logiskt, eftersom det är just de förhållandena som den duken är framtagen för. Mest besviken blev jag nu tyvärr på just den combo jag tänkt köpa... TW3200 + Stewart Firehawk. Med ljuset tänt led bilden verkligen av usel svärta.
Svärtan kan ju inte bli mörkare än vad duken är, så om du förväntade dig mer så har du haft för högt ställda förväntningar. I jämförelse med en vit duk så borde dock svärtan vara väldigt mycket bättre. Men om du förväntar dig "Kuro"svärta med projektor i ett upptänt rum, så förväntar du dig för mycket. En högkontrastvävs jobb är i första hand inte att göra bilden bättre i ett ljust rum, det är att undertrycka sitt eget ljus från reflektioner ifrån tak/vägg och golv. Tyckte även att bilden kändes "orolig", speciellt vita/ljusa partier liksom "pumpade" när bildens komposition ändrades, vet inte om det var nån överambitiös auto iris som låg bakom detta eller något annat.
TW3200 har inte autoiris. Varken Mitsun eller 3600 uppvisade detta fenomen.
Rätt inställda så är det i princip ingen skillnad på TW3200 och TW3600 på en högkontrastduk i ett rum med tex vitt tak. Så det är något som inte stämmer där. Tyckte inte heller att skärpan var så fantastisk, nästan så att jag tycker att min gamla panasonic var bättre på det, kanske beror på att den kunde pixel mappa DVD formatet (och output från min dator) exakt på LCD panelerna medan de här nya HD projjarna måste skala om (upp) det.
Du kan pixelmappa dagens projektorer också till 1920x1080. Skärpan i bilden kan bli sämre om det visas med en för dålig spelare. Dagens projektorer är ganska mycket skarpare än din gamle AE700, men det kräver så klart bra förutsättningar. Och ja jag tittade på DVD och Bluray. Skärpan kändes bättre på Bluray filmerna men jag har ju en hel del DVD:er som jag vill kunna titta på i fortsättningen också...
En mer högupplöst projektor ställer högre krav på din spelare alternativt dator. Men du har möjlighet att få bättre skärpa, men kan också få sämre med dålig kringutrustning. Ja, detta är alltså mina högst personliga intryck. Får ta och smälta den här sura karamellen och se vad jag ska göra, Rätt segt när man har läst funderat och klurat rätt mycket och så blir det såhär... Nu vet jag ju iofs inte riktigt hur mycket av de upplevda skillnaderna som berodde på dukarna heller. Ja ja, back to the drawing board...
En bra genomgång hade nog inte varit så dumt i ditt läge. Tittade du själv eller hade du någon som visade och berättade mer om vad som påverkar vad? Edit. Tyckte även att bilden kändes "orolig", speciellt vita/ljusa partier liksom "pumpade" när bildens komposition ändrades, vet inte om det var nån överambitiös auto iris som låg bakom detta eller något annat. TW3200 har inte autoiris.
Ändrar mig här, svarade snabbare än hjärnan tänkte  Givetvis har TW3200/3600 autoiris. Jag använder den aldrig eftersom jag tycker att den ställer till mer otyg än vad den ger fördelar. Men funktionen finns och kan ha gett de effekter som du upplevde. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 31 August 2011 - 11:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|