* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
Epson EH-TW3200
(Projektorer)
|
6
|
(112)
|
Inga priser |
Postad 31 August 2011 - 10:35
Postad 31 August 2011 - 11:04
Har också slagit till på denna, med Elgigantens 10% rabatt som var i helgen så gick den på 8091kr, känns prisvärt.
Frågan är nu vilken duk man ska ha.....
Damn! Var annonserades den rabatten, på nätet?
Var in och kollade webshoppen i helgen men jag såg inget...
Postad 31 August 2011 - 12:11
Det hela låter märkligt i mina öron. Jag känner inte igen mig alls i din beskrivning av produkterna du har tittat på. Antingen har du får en undermålig visning, med felställda eller felmatchade produkter, eller så har du haft på tok för höga förväntningar. Jag har haft AE700 i butiken(för läääänge sedan) och dagens projektorer är rätt mycket bättre på i princip allt.
...
En bra genomgång hade nog inte varit så dumt i ditt läge. Tittade du själv eller hade du någon som visade och berättade mer om vad som påverkar vad?
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Tack för svaren Marcus du har säkert helt rätt. Antagligen är det en mix av för höga förväntningar, ljus-mässiga förutsättningar i butiken och kanske något mysko med utrustningen. Jag hade hjälp av en säljare, även han tyckte att TW3200 bilden såg orolig och konstig ut. Han hävdade att den inte brukar se sån ut så det kan ju varit något vajsing med utrustningen just då.
Så även du tycker att att en välkalibrerad 3200 borde kunna (nästan) matcha en 3600 i ett "vitt" vardagsrum med högkontrastduk, det hade även jag hoppats på, eftersom jag läst det flera gånger även på andra forum. Talar kanske för att utrustningen inte fungerade optimalt vid just det här tillfället.
Den positiva överraskningen på visningen får väl sägas vara Black Diamond duken. Bilden var betydligt bättre än väntat under de dåliga ljusförhållandena. Ska se om jag kan få 3200 demad på en sån nästa gång. Ska försöka få till en mer grundlig visning i helgen.
Jag har bra kontroll på ströljus utifrån men iom att rummet är så pass vitt så studar ju alltid en del tillbaka på duken och ställer till det med svärtan vore trevligt om duken kunde hjälpa till att korrigera det.
Postad 31 August 2011 - 12:36
Absolut! TW3600 gräver några procent djupare i svärtan, men med de förutsättningarna så är det i princip försumbart. TW3600 är dessutom något lite ljussvagare så på den punkten är TW3200 ett lite bättre val. Så jag säger snarare så att den inte bara matchar 3600 utan dessutom är bättre på en viktig punkt. Har man däremot ett tillräckligt mörkt rum för att dra nytta av den lite bättre svärtan i 3600 så är den en bättre maskin.Så även du tycker att att en välkalibrerad 3200 borde kunna (nästan) matcha en 3600 i ett "vitt" vardagsrum med högkontrastduk,
Det är också under sådana omständigheter den ska briljera. Frågan du ska ställa dig är om det det är för de förutsättningarna som du vill optimera bilden? Black Diamond gräver något djupare i svärtan gentemot Firehawk, men tappar lite ljus, skärpa och är inte lika färgkorrekt. Det är inte fråga om att den ena är bättre än den andre. De är bara optimerade för lite olika förutsättningar och för att få något bättre så får man offra något annat.Den positiva överraskningen på visningen får väl sägas vara Black Diamond duken. Bilden var betydligt bättre än väntat under de dåliga ljusförhållandena.
Med de förutsättningarna så har, enligt mitt tycke, Firehawk färre kompromisser. Men du ska så klart avgöra det själv, jag ska ju inte titta hos dig och det hänger ju också på hur ofta du vill kunna ha lite lampor tända samtidigt som du tittar. Det är just då BD har sin stora fördel.Jag har bra kontroll på ströljus utifrån men iom att rummet är så pass vitt så studar ju alltid en del tillbaka på duken och ställer till det med svärtan vore trevligt om duken kunde hjälpa till att korrigera det.
MVH
Postad 31 August 2011 - 14:31
Damn! Var annonserades den rabatten, på nätet?
Var in och kollade webshoppen i helgen men jag såg inget...
Stötte på det av en slump i den här tråden.
Postad 01 September 2011 - 13:47
Har ett rum på 3,1x5m och tänkte ha grejerna så att det blir 3,1m vägg till vägg, är det för snålt för att få hyfsat stor bild, projektorn e ju ganska stor, eller borde jag tänka om så att jag kan använda avståndet på 4-5m? Hade tänkt mig runt 80-90", känns som det räcker. Har även möjlighet att mörklägga rummet helt och hållet.
Om jag ska montera den i taket, hur långt från taket ska den sitta då för att få en lagom höjd från golvet? Har aldrig haft en projektor så vet inte riktigt hur det här med lens shift och sånt funkar.
Postad 01 September 2011 - 14:58
Tänkte göra iordning ett rum hemma till spel/film-rum, skulle behöva lite hjälp.
Har ett rum på 3,1x5m och tänkte ha grejerna så att det blir 3,1m vägg till vägg, är det för snålt för att få hyfsat stor bild, projektorn e ju ganska stor, eller borde jag tänka om så att jag kan använda avståndet på 4-5m? Hade tänkt mig runt 80-90", känns som det räcker. Har även möjlighet att mörklägga rummet helt och hållet.
Om jag ska montera den i taket, hur långt från taket ska den sitta då för att få en lagom höjd från golvet? Har aldrig haft en projektor så vet inte riktigt hur det här med lens shift och sånt funkar.
80" kan du få med projjen så nära som 2,38 m mellan lins och duk, 90" från 2,67 m. Mitt rum är också 3 X 5m men jag kör på längden istället. Projjen kan du ha så nära taket du vill så länge du har någorlunda normal takhöjd.
Postad 01 September 2011 - 15:50
80" kan du få med projjen så nära som 2,38 m mellan lins och duk, 90" från 2,67 m. Mitt rum är också 3 X 5m men jag kör på längden istället. Projjen kan du ha så nära taket du vill så länge du har någorlunda normal takhöjd.
Låter ju bra det.. Tror du 80" kommer kännas för litet eller är det ganska lagom för ca: 2,7-2,8m sittavstånd från duk?
Funkar det att sätta upp en hylla 30-40cm från taket och ha den stående där istället? Ifall jag får problem med betongtaket tänkte jag..
Postad 01 September 2011 - 17:01
Låter ju bra det.. Tror du 80" kommer kännas för litet eller är det ganska lagom för ca: 2,7-2,8m sittavstånd från duk?
Funkar det att sätta upp en hylla 30-40cm från taket och ha den stående där istället? Ifall jag får problem med betongtaket tänkte jag..
Storlek på duk är ju väldigt individuellt. Precis som att några gillar att sitta långt fram på bio och några långt bak. Var brukar du sitta? Bästa vore ju om du kunde kolla olika dukstorlekar i butik och ställa dig på "rätt" avstånd ifrån för att avgöra vad som känns rätt för dig.
Japp, funkar alldeles utmärkt att ha den på en hylla på bakväggen. Kolla i mitt galleri så får du se hur det ser ut.
Postad 01 September 2011 - 18:04
Tänkte göra iordning ett rum hemma till spel/film-rum, skulle behöva lite hjälp.
Hej, som man skrev tidigare i tråden, så är det individuellt. Jag sitter själv ca 3,5 meter ifrån en 104" duk och det funkar bra för mig men inte för alla. Personligen tror jag att 80" blir i minsta laget men det är vad jag tycker.
En bra ide kan vara att skaffa en projektor innan man köper en duk. Då kan du "skjuta" direkt på vägen och prova dig fram till en storlek som passar just dig. Lycka till med rummet.
Postad 01 September 2011 - 20:33
Storlek på duk är ju väldigt individuellt. Precis som att några gillar att sitta långt fram på bio och några långt bak. Var brukar du sitta? Bästa vore ju om du kunde kolla olika dukstorlekar i butik och ställa dig på "rätt" avstånd ifrån för att avgöra vad som känns rätt för dig.
Japp, funkar alldeles utmärkt att ha den på en hylla på bakväggen. Kolla i mitt galleri så får du se hur det ser ut.
Jag brukar vilja sitta några rader framför mitten på bio, men inte riktigt mellan mitten och längst fram..
|--------:--X-----| <--- typ där nånstans
Har satt upp en "pappersduk" på ca: 80" på väggen och det ser ganska ok ut.. skulle kanske kunna tänka mig runt 85".
Hur jag än vrider och vänder på möjligheterna i rummet så har jag inte bredare yta än ca: 210-220cm att slänga upp bilden på så 80-85" kanske får duga vilket som.
Ser ju bra ut att ha den på en hylla, lär nog bli så, enklast för mig iaf. Tack för hjälpen jag fått hittills
Postad 03 September 2011 - 09:29
Någon som har jämfört de båda maskinerna som kan uttala sig?
Satt i en halvtimma ungefär och kollade en film på Benqen och det enda som jag störde mig på lite var att det i lite mörkare partier och då speciellt hudfärgerna som ansikten och liknande så såg det ut som att det "kröp" i skinnet eller hur man ska säga, annars så tycker jag att bilden var helt ok.
Lämna gärna lite reflektioner så att man förhoppningsvis blir lite klokare.
Mvh. Mathias
Postad 03 September 2011 - 13:05
jag köpte en 3200 i höstas och nu har jag fått damm i den. det är en rätt stor gul fläck som syns när det är helt svart.
jag testade att dra ner zoomen till minsta och ändra fokusen. då fick jag fram hel stjärnhimmel av gult rött och blått.
vad säger epson om damm? tar det flera månader att skicka iväg den?
jag kan fixa lite bilder på hur det serut om nån vill se.
Postad 03 September 2011 - 19:48
hej
jag köpte en 3200 i höstas och nu har jag fått damm i den. det är en rätt stor gul fläck som syns när det är helt svart.
jag testade att dra ner zoomen till minsta och ändra fokusen. då fick jag fram hel stjärnhimmel av gult rött och blått.
vad säger epson om damm? tar det flera månader att skicka iväg den?
jag kan fixa lite bilder på hur det serut om nån vill se.
Har diskuterats tidigare i tråden. Har för mig att om man skickar in sin projektor för service, så får man en annan projektor i utbyte. Är inte hundra på det men rätta mig gärna om jag har fel.
Postad 05 September 2011 - 11:39
Tänkte dock att jag under veckan ska packa upp den och provskjuta lite mot väggen för att se så den är ok. Nån som har tips på speciella mönster/färger att prova med och vad jag ska titta efter (vet ju t.ex. att det varit problem med gröna linjer i kanterna)?
Postad 05 September 2011 - 18:31
Men nu till skott.. Är det eller är det INTE Oorganiska paneler i Tw3200?
Om man(jag) köper en projektor, så vill man ju vara säker på att projektorn inte blir "sämre" ju äldre den är. (Lampan ja, inte projektorn)
Hur lång tid snackar vi om, ifall den har organiska paneler, att den blir "sämre"?
Är så nära nu, väntar bara på Svar angående detta.. Sen blir det en tw3200 eller 3600 då 3D inte är aktuellt för min del.
Postad 05 September 2011 - 21:59
Sedan så slits alla projektorer på ett eller annat sätt, det alstras ju en del värme. Men dessa nya med oorganiska lär nog hålla bra mycket längre. Sen har det ju med brinntid i sträck att göra hur länge en organisk panel håller, man ska sköta om den rackarn. Min höll i ca 4 år på min gamla panasonic 500, men kylningen var säkert sämre på den än dagens organiska projjar.
Postad 06 September 2011 - 08:06
Postad 06 September 2011 - 11:53
Jag tycker det är lika många som skriver att det organiska som skriver oorganiska. Vem har rätt? Är det colamannen etc som sätter stopp för denna fråga? Jag är också i köptankar, men vill inte köpa 3200 om den har organiska paneler.
Googla manualen om du känner dig osäker då, eller specen på epsons hemsida.
Postad 06 September 2011 - 14:28
Postad 06 September 2011 - 16:10
Nu kommer ju dessa modeller leva kvar pga att den nya generationen inriktar sig på 3d och har ingen lensshift i den billigaste klassen. Så då är den även förberedd mot eventuella konkurrenter som tänkt sätta oorganiska paneler i den prisklassen.
Deras mellanklass 4400 och 5500 har ju utgått och ersatts med r2000/4000 så gapet är ganska stort prismässigt, å då ville man väl behålla en populär och billig produkt som fortfarande håller.
Nästa år får vi nog se billiga 2d/3d projjar med lensshift i 10k klassen också. Först ska det mjölkas lite på konsumenten
/karra
Postad 07 September 2011 - 10:20
Jag sitter och skall införskaffa mig en projj nu i dagarna, det kommer troligen att bli en TW 3200. Dock har jag problem med att förstå vilken typ av duk jag skall skaffa mig.
Runt 104" har jag plats för, motordriven eller ramspänd är tanken. Prisklass runt 4000 kronor.
Rummet som projjen ska upp i har vita väggar och tak, svart fondvägg där duken kommer att sitta. Rummet är 7m långt om det spelar roll. Vill gärna att det ska gå att kolla på projjen även på dagen, har persienner och kommer lösa mörkläggning i vardagsrummet, dock kommer det inte att bli kolsvart!
Någon som kan ge mig tips och råd?
Postad 07 September 2011 - 10:33
HejHej!
Jag sitter och skall införskaffa mig en projj nu i dagarna, det kommer troligen att bli en TW 3200. Dock har jag problem med att förstå vilken typ av duk jag skall skaffa mig.
Runt 104" har jag plats för, motordriven eller ramspänd är tanken. Prisklass runt 4000 kronor.
Rummet som projjen ska upp i har vita väggar och tak, svart fondvägg där duken kommer att sitta. Rummet är 7m långt om det spelar roll. Vill gärna att det ska gå att kolla på projjen även på dagen, har persienner och kommer lösa mörkläggning i vardagsrummet, dock kommer det inte att bli kolsvart!
Någon som kan ge mig tips och råd?
Egentligen behöver du lägga lite mer på duken med de förutsättningarna. Men det är i stort fråga om olika kompromisser, där ditt lite ljusare rum påverkar till stor del. Det du helst skulle behöva är en högkontrastduk, en duk med en mycket grå yta men med prismor som riktar tillbaka ljuset till tittarna. Då kan du få en mycket fin svärta(trots ditt ljusa rum) men samtidigt ett bra ljusflöde tillbaka.
Väljer du en vit väv så får du tillbaka mycket ljus, men svärtan blir lite dassig. Med en grå väv(utan prismor) så blir svärtan bättre men du tappar istället ljus.
Vilken kompromiss du kan leva med och hur mycket skillnaderna är värda i pengar måste du nog ut och kolla på för det är helt individuellt. Med en större förståelse för vad duken påverkar och hur stor skillnad den verkligen gör i din typ av rum så blir man ofta benägen att vilja lägga någon krona mer på duken. Men det är helt omöjligt för någon att övertyga dig om detta över nätet, det måste ses live.
MVH
Postad 07 September 2011 - 10:44
Hej
Egentligen behöver du lägga lite mer på duken med de förutsättningarna. Men det är i stort fråga om olika kompromisser, där ditt lite ljusare rum påverkar till stor del. Det du helst skulle behöva är en högkontrastduk, en duk med en mycket grå yta men med prismor som riktar tillbaka ljuset till tittarna. Då kan du få en mycket fin svärta(trots ditt ljusa rum) men samtidigt ett bra ljusflöde tillbaka.
Väljer du en vit väv så får du tillbaka mycket ljus, men svärtan blir lite dassig. Med en grå väv(utan prismor) så blir svärtan bättre men du tappar istället ljus.
Vilken kompromiss du kan leva med och hur mycket skillnaderna är värda i pengar måste du nog ut och kolla på för det är helt individuellt. Med en större förståelse för vad duken påverkar och hur stor skillnad den verkligen gör i din typ av rum så blir man ofta benägen att vilja lägga någon krona mer på duken. Men det är helt omöjligt för någon att övertyga dig om detta över nätet, det måste ses live.
MVH
Jag förstår, vad går en högkontrastduk 104" på i runda slängar?
Postad 07 September 2011 - 13:37
Riktpris från ca 10.400kr om vi pratar Euroscreen ReActII, Framevision Light utan Veltex.Jag förstår, vad går en högkontrastduk 104" på i runda slängar?
Om jag nämner för en kund, innan han/hon har tittat, att det ska läggas lika mycket på duken som på projektorn så tycker de allra flesta människor att man är dum i huvudet. Men när man har tittat och förstått vad duken påverkar, varför och framförallt hur stor skillnad duken gör så blir den höga kostnaden i förhållande till projektorn mer motiverad.
Därför är det mycket svårt att föra sådana här diskssioner på nätet.
MVH
Postad 07 September 2011 - 13:40
Låter inte alls så farligt. Jag gick i en föreställning att de låg runt det dubbla. Är det ramspänd eller rullduk?Riktpris från ca 10.400kr om vi pratar Euroscreen ReActII, Framevision Light utan Veltex.
Kanske dags att börja fundera på att skaffa en duk ändå.... sambon kommer att bli JÄTTEGLAD.
Postad 07 September 2011 - 13:45
Postad 07 September 2011 - 14:31
Den är 37cm djup med optik och allt. Sen bygger den lite mindre med fötterna som behöver stå på hyllan. Men sen behöver den i gengälld lite plats bakåt till kontakter och kablar.Har kollat lite info om tw3200 och fått olika uppgifter på hur bred och djup den är. Är den 45 eller 36cm djup? Skulle vara bra att veta om jag ska fixa en hylla till den.
MVH
FrameVision=Ramspänd, Light=5cm bred ram mot normalt 10cm, Veltex=Sammetsbeklädd ramLåter inte alls så farligt. Jag gick i en föreställning att de låg runt det dubbla. Är det ramspänd eller rullduk?
MVH
Postad 09 September 2011 - 12:51
MEN jag har hittat en TW3500 beggad med under 300h på lampan för ca 8000:-
Är det värt 1000:- extra (TW3200 kan köpas för 8990:-) för att få en ny TW3200?! Eller är TW3500 mycket bättre?!
Igår kostade TW3200 8990:- på net on net och idag 9890:- VA FAN!!!!!!
På elgiganten i butik kostar den idag 8990:- och deras näthandel 9989:- MEN 9590:- MED takfäste...
Redigerat av softishman, 09 September 2011 - 13:24.
Postad 09 September 2011 - 14:26
Hallå! Funderar på att köpa en TW3200 då dom verka vara riktigt bra för pengarna!
MEN jag har hittat en TW3500 beggad med under 300h på lampan för ca 8000:-
Är det värt 1000:- extra (TW3200 kan köpas för 8990:-) för att få en ny TW3200?! Eller är TW3500 mycket bättre?!
Igår kostade TW3200 8990:- på net on net och idag 9890:- VA FAN!!!!!!
På elgiganten i butik kostar den idag 8990:- och deras näthandel 9989:- MEN 9590:- MED takfäste...
3200:an alla dagar i veckan, då får du oorganiska paneler som håller längre än på 3500:ans organiska. Dessutom så är bilden minst lika bra om inte bättre på 3200:an.
/karra
Postad 11 September 2011 - 17:11
Det jag egentligen undrar är hur stor skillnad det är mellan de två? TW520'n har ju trots allt ganska många år på nacken. Jag hade tänkt att åka och provkolla innan jag köper, men det skulle ändå vara kul att höra från de som tittat på båda två. Jag kan passa på att tillägga att den kommer sitta i ett stort rum på kanske 4-5 meters avstånd från duk. Det går att få det bra nära kolsvart i rummet, så det är inga problem.
Postad 12 September 2011 - 09:24
Postad 13 September 2011 - 12:10
Funderar på att köpa en 3200 då min nuvarande LG RD JT-92 har hälsat hem efter 6år å 2200h.
Dock sprang jag på Benq W1000+. Klart billigare än 3200 men vilken skulle ni välja?
Jag lider inte av någon regnbåge, än...
Postad 13 September 2011 - 13:04
Hej!
Funderar på att köpa en 3200 då min nuvarande LG RD JT-92 har hälsat hem efter 6år å 2200h.
Dock sprang jag på Benq W1000+. Klart billigare än 3200 men vilken skulle ni välja?
Jag lider inte av någon regnbåge, än...
Har kollat båda och TW3200 valde jag. Regnbge spelade in för min del, inte personligen men polare har man ju. Oavsett så är Epson mkt tystade, jag upplevde den som bildmässigt bättre med. Men det är ju en personlig åsikt.
Instruktionsboken, sid 16.Jag har 2.5m takhöjd och har tänkt sätta tw3200:an på en hylla ca: 20-25cm från taket, kan man få ner bilden på mitten av väggen på ca: 2.6m throw? Tror bilden blir runt 82-86".
Redigerat av CallMeNobody, 13 September 2011 - 13:05.
Postad 13 September 2011 - 17:52
Blir inget rangligt takstativ utan det blir en glashylla från VM Acoustics (Hifiklubben).
Postad 13 September 2011 - 19:20
Beställde en TW3200 och duk idag, blev 104" elektrisk och den kommer sitta ca 4 meter från linsen... Tror det kommer bli bra!
Blir inget rangligt takstativ utan det blir en glashylla från VM Acoustics (Hifiklubben).
Jag själv har kollat på det stativet !! Men vilken är det? S1.5? eller S1.0?
1.0:an har ingen information om dess bredd och djup :\ men S1.5 verkar helt okej faktiskt, till ett överkomligt pris.
Postad 13 September 2011 - 21:11
Redigerat av tonpaa, 13 September 2011 - 21:12.
Postad 14 September 2011 - 11:19
Nu skall byggmaterial, spottar, el prytlar, HDMI kabel (supra 15m) och diverse köpas oxå!!!
bilder kommer när projektet kommer igång!!!
Postad 14 September 2011 - 12:08
Postad 14 September 2011 - 12:25
Postad 14 September 2011 - 12:35
Någon som vet hur lång elsladden är till prollen? Tänkte ha min projektor rätt nära taket!
3 meter enligt information på Epsons hemsida.
Jag utgår dock från att det är en vanlig jordad strömkabel, som till datorer, skärmar och tv, så det är ju antagligen bara att byta ut den mot lagom passande längd om man vill ha den kortare eller längre.
Redigerat av A Haddock, 14 September 2011 - 12:36.
Postad 15 September 2011 - 18:22
Jag sitter och kollar hockeyn nu med min epson och epson logon blinkar till med jämna mellanrum. Nån som vet vad det handlar om?
Tacksam för svar
*EDIT*
Det var nog inget fel, tror det är Canal+ logo som blinkar till. För jag stängde av projektorn och kollade vidare på min teve och det var samma där. Bara jag som tog förgivet att det var epsons logo
*/EDIT*
Redigerat av drivers, 15 September 2011 - 18:37.
Postad 16 September 2011 - 12:23
Finns det någon vettig kalkylator på dukstorlek där TW-3200 ingår? Eller om någon kan räkna på vilket minsta avstånd TW-3200 kan kasta upp 135" ifrån.
Tack på förhand!
Postad 16 September 2011 - 12:37
Här kan du räkna ut det, just TW3200 finns inte med, men då TW3600 har samma förutsättningar så funkar det lika bra.
Svaret på din fråga är annars att minsta kastavstånd för att få en 135" stor bild är 4.04m.
Postad 16 September 2011 - 12:38
Manualen sida 10.Finns det någon vettig kalkylator på dukstorlek där TW-3200 ingår? Eller om någon kan räkna på vilket minsta avstånd TW-3200 kan kasta upp 135" ifrån.
Postad 21 September 2011 - 08:15
Har nu funderat i en månad och bestämmt mig för 3200:an. Vad tror ni om priset 8399:- verkar vara ett riktigt bra pris men känner mig lite osäker att handla från projektorshop. Det är ju givetvis skönare att handla från en fysisk butik men från är om det är värt 1500:- Hur är det vid ev garanti? skickar man till Epson direkt?
Hjälp mig slå till!
Redigerat av Möckhult City, 21 September 2011 - 08:16.
Postad 21 September 2011 - 08:37
Min 3000 började krångla efter lite drygt 2 år och jag tog kontakt med Epson direkt som hanterade det direkt. Jag har inte fått tillbaka den så jag kan inte bedöma servicen än.Hur är det vid ev garanti? skickar man till Epson direkt?
Redigerat av Sigma78, 21 September 2011 - 08:37.
Postad 21 September 2011 - 10:27
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn?
67 bilder
7 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?