* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
Epson EH-TW3200
(Projektorer)
|
6
|
(112)
|
Inga priser |
Postad 19 November 2011 - 10:15
http://www.projector...-calculator.htm
Där står det att om man zoomar till 2.14 då kan man alltså ha 2.68m från duken till projjen vilket jag har.
Men kommer zoomen att försämra kvaliteten på bilden när man zoomar så mycket?
Postad 20 November 2011 - 22:12
Märks främst när de drar kameran i en riktning och det är mängder med objekt i filmen som rör sig i en annan.
Märks mindre när man kör Clone View, istället för Dual View.
Sitter på Windows 7 och är kopplad till projektorn med HDMI.
Postad 21 November 2011 - 12:01
Någon som upplevt mindre lagg i bilden när man kollar på film?
Märks främst när de drar kameran i en riktning och det är mängder med objekt i filmen som rör sig i en annan.
Märks mindre när man kör Clone View, istället för Dual View.
Sitter på Windows 7 och är kopplad till projektorn med HDMI.
Har inte det mer med datorn att göra än med projektorn?
Postad 21 November 2011 - 16:49
Ny här och postar för första gången efter att ganska nyss ha införskaffat en EH-TW3200 + Boxee Box och 104" Kingpin Crown. I stort sett är jag nöjd måste jag säga
Saken är den att det har gått upp för mig att det jag ursprungligen trodde var kromatisk aberration på grund av en hel del lens shift i själva verket visat sig vara ett konvergensfel. Så nu sitter jag där och undrar om det är ett fel man borde bråka om eller inte. Jag har sökt runt en del på detta forum och förstått att mindre konvergensfel är vanliga på denna modell, men har inte lyckats utröna var gränsen för vad som anses vara acceptabelt ligger. En halv pixel fel verkar man få acceptera om man tolkar den allmänna opinionen, dock är två-tre pixlar fel för mycket. Men om man hamnar däremellan?? Mitt fel är att rött ligger en hel pixel fel i höjdled. Detta syns tydligt på t.ex. menyn och andra skarpa kontrastrika objekt på nära håll och kan ses från soffan om man letar efter det (en vit yta mot svart bakgrund får en svag röd linje på ovansidan och en grönaktig på undersidan). Vid vanlig filmvisning syns felet inte annat att det möjligen kan anas på undertexterna om man vet vad man ska titta efter (jag sitter ca 4 meter från en 104" duk).
Så, vad anser ni? Skicka tillbaka och hoppas på bättre tur, eller bara acceptera och gå vidare med sitt liv? Ska den tillbaka har jag inte många dagar på mig innan det öppna köpet löpt ut...
Så här yttrar det sig:
https://www.minhembi...c_id=401038.jpg
https://www.minhembi...c_id=401039.jpg
(Länk till albumet: https://www.minhembi...euz5050/319240/ )
Tack på förhand!
Redigerat av steuz5050, 21 November 2011 - 17:10.
Postad 21 November 2011 - 19:13
Hej!
Ny här och postar för första gången efter att ganska nyss ha införskaffat en EH-TW3200 + Boxee Box och 104" Kingpin Crown. I stort sett är jag nöjd måste jag sägamen... det finns ju alltid ett men.
Jag var en jobbig jäkel och bad om att få titta på exemplaret i butik, tredje burken vi kikade på såg bra ut så den högg jag på.
Postad 23 November 2011 - 22:59
Postad 07 December 2011 - 10:50
Postad 10 December 2011 - 16:56
Varje gång jag byter ingång (HDMI 1, HDMI 2) så "glömmer den bort" inställningarna och så får jag gå in och trycka "Memory" -> "Ladda" varje gång...
Det är väldigt störigt för den återställer någon form av defaultinställningar, där lampläget är i Normal och inte Eco, vilket ger högre ljudvolym, plus att alla färger etc inte är korrekt inställda.
Så ska det väl inte vara?.....
Postad 10 December 2011 - 18:13
Det började med att jag köpte en HDi Dune HD Max för att få "auto framrate" att funka som det ska, vilket det inte gör med min HTPC. Dune ska sköta detta på ett bra sätt med andra projektorer, enligt flera personer på ett annat forum, men för mig fungerar det inte som det ska.
Att spela film på Blu-ray 23,976 Hz eller DVD 50 Hz är inga problem, projektorn ställer om sig som den ska. Problemet kommer när jag ska spela en konsert på BD med 24 Hz i menyerna och 29,97 Hz i själva konserten. Menyn går bra att spela, men inte konserten.
Det blinkar lite, blir blå skärm och ner i hörnet står:
Källa: HDMI1
Stöds inte
H: 67,38 kHz V: 59,90 Hz
Läser man bruksanvisningen så står:
Frekvenser.jpg 37.47K
5 Antal nerladdningarVad jag kan se så ligger siffrorna ovan inom de intervall som anges här.
Vidare så står det:
Ingångssignal.jpg 40.99K
3 Antal nerladdningarKänns inte som nån tvekan om att den borde klara 30 Hz.
Om jag stänger av "auto framrate" i Dune och ställer in den på att skicka ut 1080p 29,97 Hz (eller 30 Hz) så funkar det som det ska, inga problem att spela filmen (även meny som är 24 Hz spelas). Lite märkligt är dock att oavsett om jag ställt in 29,97 eller 30 så står det 59,90 om man går in på Information i projektorn. Borde det inte stå 59,90 resp. 60?
Varför dubblar den, kan den inte visa 29,97 eller 30?
Här kommer då nästa märkliga grej med projektorn, som jag även noterat med min HTPC och andra bildkällor.
Om jag tittar på material som är 50 Hz (DVD eller satellit) så står det 49,90 i infon i projektorn. Är det 24 så står det 23,90, är det 23,976 så står det också 23,90. Är det 59,94 eller 60 så står det 59,90.
Varför visar den inte det som det verkligen är? Är det så här för er andra också?
Är det någon mer som använder en Dune till Epson projektor, hur fungerar det för er?
Hur fungerar det för er som har en Epson men annan BD-spelare? Får ni auto framrate att funka även på konserter med 29,97 Hz? Har ni kollat i projektorn på Info vad ni får för frekvens.
Många frågor blir det, men jag är riktigt irriterad på det här nu. Finns det nån inställning i projektorn som jag kan ha missat? Jag köpte spelaren för att slippa fundera mer på uppdateringsfrekvenser, och så blev det så här.
Kan det vara så illa att det inte funkar med en projektor från Epson?
Väldigt tacksam för alla uppslag och tankar i ämnet!
Postad 10 December 2011 - 20:19
Postad 23 December 2011 - 23:13
Jag funderar på om det är ett GPU-problem, projektorproblem eller att lampan håller på att ge sig?
Jag har inte autoiris på.
Jag har haft 3200:an sedan i maj och den har gått 1520 timmar
Postad 06 January 2012 - 13:38
Testade en omstart då funka det som vanligt.....
Drog iväg ett mail till net on net där jag köpte den i slutet av november.
Vad tror ni, bara byta ut mot en ny eller ?
MVH Fredrik
Postad 08 January 2012 - 11:29
Postad 08 January 2012 - 11:46
Postad 08 January 2012 - 12:01
Vill du se hur mycket damm du har på panelerna så minska zoomen så mycket du kan, sen skruvar du helt ur focus.
En sak till att tänka på när du skickar in projektorn är att du inte kommer få din enhet tillbaka, utan en annan maskin som är inlämnad för andra fel. Så kolla NOGA på den enheten som kommer tillbaka.
Postad 08 January 2012 - 12:08
Postad 08 January 2012 - 12:13
Det kan hända. Men Niklas har ju helt rätt angående sin tolkning av att ju fler enheter som säljs ju fler kommer få problem. Gissar dock att Epson ligger under rimlig felprocent på den här enheten. Om alla som inte haft problem, t.ex jag, skulle skriva om vårat problemfria användande så skulle tråden översvämmas av mer positivt än negativt.rätta mig om jag har fel, men har inte hw20 ett slutet system, vilket gör att det inte kan komma in damm på känsliga ställen?
Epson har ju lyckats skapa en enormt framgångsrik projektor med ett utomordentligt pris och funktion. En så här bra LCD för bara 2-3 år sedan var väl två-tre gånger så dyr som idag.
Postad 08 January 2012 - 14:25
jag säger absolut inte att det är en dålig projektor eller att det är ett dåligt märke, epson-ägare som jag är om bara någon dag =) tvärt om så har jag i en annan tråd skrivit om det jag tror gör epson så pass attraktivt; ett stort företag med mycket kunskap som kan leverera bra bild och framför allt ljusstarka projektorer med specad bra livslängd på lampan och allt detta till priser som andra inte kan konkurrera med.
Postad 08 January 2012 - 16:07
rätta mig om jag har fel, men har inte hw20 ett slutet system, vilket gör att det inte kan komma in damm på känsliga ställen?
Sonys modeller är slutna som du säger, dom får inte dammproblem som LCD:er och även vissa DLP:er får.
Postad 08 January 2012 - 17:36
Det är i läget när det är som mörkast, då har jag en svag svag ljuspunkt som är ca 4-5cm i diameter på ett ställe på duken. Har kollat duken, och den är ren och fin. Kollade även linsen, och ser inget där. Vågar inte torka av den, då jag läst att man förstör mer än gör nytta när man torkar en lins.
Är det såhär ett pixelfel upplevs på en projektor?
Postad 08 January 2012 - 17:54
Postad 09 January 2012 - 12:48
Häromkvällen upptäckte jag och sambon en fläck på duken när vi såg en ganska mörk film. Aja, det är väl nåt på filmen tänkte vi, men sen spelade jag Skyrim igår, och fläcken är kvar!
Det är i läget när det är som mörkast, då har jag en svag svag ljuspunkt som är ca 4-5cm i diameter på ett ställe på duken. Har kollat duken, och den är ren och fin. Kollade även linsen, och ser inget där. Vågar inte torka av den, då jag läst att man förstör mer än gör nytta när man torkar en lins.
Är det såhär ett pixelfel upplevs på en projektor?
Läs mitt inlägg ovan...
Postad 09 January 2012 - 17:15
Har inte rört linsen eller nått på projektorn än!!!
Postad 09 January 2012 - 17:52
Postad 09 January 2012 - 19:40
Kontrollera den nya du får, det är ju samma maskin så har den inte blivit misshandlad så borde du inte torska på det. petar du i den själv misstänker jag att garantin flyger och risk finns att du gör skadan långt mycket värre.
NEJ det är det INTE
Postad 12 January 2012 - 12:46
Min är inköpt på Elgiganten om det spelar roll.
Postad 12 January 2012 - 13:09
Ja, numera är det så.Såg på Epson's hemsida att det är 3 års garanti på lampan. Gäller detta oavsett antal brinntimmar?
Nej det gäller även efterföljande lampor, numera. Men om allt för många lampor går så var beredd på att Epson vill ha in maskinen för undersökning.Och gäller det endast på första lampan?
Allt är ju relativt. Det är ingen dyr lampa i förhållande till många andra modeller.Lampan är rätt dyr till denna, billigaste jag hittar är runt 2300:-
Elgiganten importerar ju en del prylar själv så säkrast är att kolla med dem angående dina garantier.Min är inköpt på Elgiganten om det spelar roll.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 12 January 2012 - 13:14
Visst är allt relativt.
(Har alla tillverkare så här generös garanti idag?)
Jasså, du säger att Giganten kan ha "fulimporterat" denna. Men borde inte Epson's garantier gälla world wide?
Redigerat av Falcy, 12 January 2012 - 13:15.
Postad 12 January 2012 - 13:18
NejTackar för bra svar Marcus
Visst är allt relativt.
(Har alla tillverkare så här generös garanti idag?)
Säkrast är att kolla med dem vad som gäller, för det är inte alltid garantin gäller world wide.Jasså, du säger att Giganten kan ha "fulimporterat" denna. Men borde inte Epson's garantier gälla world wide?
MVH
Postad 12 January 2012 - 13:30
Ja, du verkar ha rätt...tyvärr för mig.Nej
Säkrast är att kolla med dem vad som gäller, för det är inte alltid garantin gäller world wide.
MVH
Så här står det på Gigantens hemsida:
Specifikationer
Lampgaranti: 3 år alternativt 2000 timmar, beroende på vilket som uppnås först.
Ska åka ner och åberopa ångerrätten.
Redigerat av Falcy, 12 January 2012 - 13:45.
Postad 12 January 2012 - 13:42
MVH
Postad 12 January 2012 - 13:45
Jag har mailat till Giganten så får vi se.Kan ju också vara så enkelt att de inte har uppdaterat sin information på sin hemsida efter ändringen som Epson gjorde. Så du kan ju vara lite försiktig med att kalla dem öknamn, innan du vet.
MVH
När ändrade Epson detta? Vet du det?
Ja, öknamn är onödigt, jag blev bara så pissed off. (redigerat bort det nu)
Postad 12 January 2012 - 14:02
Det var några månader sedan.När ändrade Epson detta?
JaVet du det?
MVH
Postad 12 January 2012 - 14:05
Det som står på Gigantens hemsida är det Giganten tar "ansvar" för. Efter den tiden eller timmarna går man direkt till Epson.
Har hittat den här information också:
" Epson uppdaterar lampgarantier.
Gäller fr.o.m projektorer inköpta efter 1-sep 2010.
Standard projektorer
Produkten har 1 år eller 1000 timmar / första som inträffar
Extra lamp garanti / “LW”
Produkten har 3 års lampgaranti, inga begränsningar på tid "
Källa: http://www.projektor...fault.aspx?ID=3
Har precis varit i kontakt med Epson och det är 3 år utan begränsningar och på min projektorkartong står det siffror samt just LW på slutet. Troligen gör det väl det på alla TW-3200.
Redigerat av Falcy, 12 January 2012 - 14:05.
Postad 16 January 2012 - 21:41
Postad 17 January 2012 - 00:15
Gött att du har lampgaranti då.962 timmar uteslutande i ECO mode höll lampan och sedan sade det poff (mitt i Melancholia passande nog)
Postad 17 January 2012 - 15:12
Även om den börjar bli gammal så är dagspriset kontra alla bra inställningsmöjligheter, där man kan installera den mer eller mindre vart som helst utan att tänka till före, verkligen oslagbart.
Skulle ha behövt en sån här... NU!
(med slutsåld på de flesta ställen menar jag där jag normalt handlar, och där jag eventuellt skulle kunna tänka mig handla som andra, tredje och tom. fjärde alternativ)
Postad 17 January 2012 - 17:39
Gött att du har lampgaranti då.
Japp, den nya är redan på väg enligt Epsonsupporten. Snabbt och problemfritt.
Postad 18 January 2012 - 19:58
Så är det någon bild skillnad på dessa?
Postad 18 January 2012 - 23:24
Personligen, och efter mina förutsättningar, hade jag föredragit den bästa svärtan, men många gillar ju den extra ljusstyrkan. Du får helt enkelt ge dig ut i handeln och se vad du gillar bäst.
Postad 19 January 2012 - 00:37
Fick hem denna projektor idag och installerade den med ett glatt humör. Humöret var dock inte på topp särskilt länge. Jag hann med att se en film sen var det slut på det roliga.
När jag startar projektorn igen ger den bara bild i ca 1-2 minuter. Sen försvinner bilden tvärt och när jag kikar på projektorn står en röd lampa och blinkar, närmare bestämt temp. lampan.
Jag kikar i manualen och får beskrivningen "Problem med fläkten/ Problem med sensorn"
Sen står det bara "Dra ut nätkabeln ur eluttaget. Kontakta sedan återförsäljaren eller det av kontaktställena som är närmast dig i Anvisningar för support och service. "
Frågan är ju hur jag ska gå vidare med detta? Jag testade såklart att dra ut sladden och efter en stund satte jag i den igen. Då uppstod problemet nästan direkt igen. Efter en tredje omstart har den dock i skrivande stund rullat på i ca 10min.
Men som sagt, vad ska jag göra nu? Vågar jag verkligen behålla denna projektorn som efter så kort tid ger mig dessa symptom?
Mvh Daniel
* EDIT: Och där kom det igen... Sjukt tråkigt med tanke på allt man läst om Epsons knasiga returer och reparationer... Bara till att skicka iväg den antar jag?
Redigerat av DanielEkstrom_, 19 January 2012 - 00:45.
Postad 19 January 2012 - 21:07
Frågan är ju vad man ska göra nu. Vad tror ni om en TW-5900 istället?
Postad 20 January 2012 - 03:01
Efter en hel del testande har jag nu fått igång den igen.
Jag hängde upp projektorn i taket direkt när jag fick den. Och innan jag skulle lägga ner den i lådan för att returnera den så testade jag att starta den när den stod "på rätt håll" eller vad man ska säga. Och självklart hoppar den igång som den ska - Grymt mysko!
Jag behåller projektorn över helgen och testar lite, känns ju inte särskilt bra detta ändå. Och blir väl säkerligen så att samma problem uppstår när jag hänger upp den igen.
Vad hade ni gjort? Behållt den eller bytt ut den?
*EDIT: Ursäkta dubbelpost!
Redigerat av DanielEkstrom_, 20 January 2012 - 03:02.
Postad 20 January 2012 - 07:25
Postad 20 January 2012 - 09:33
Jag har precis köpt en Epson TW3200 och har ett problem. När jag kollar via en HD-digitalbox på sport så känns det som att bilden skakar. Ungefär som att den som filmar matchen skakar på handen. Problemet upstår inte när jag spelar på min PS3a.
Är det någon inställning som jag kan göra för att förhindra detta?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn?
59 bilder
890 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?