Inte ens en rabatterad skÀrm dÄ? haha
Nej, den röda linjen för Pio var om bara en enda gÄr över till LCD
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
Officiell TrÄd - Pioneer 8G Plasma
Startad av
Unregisteredf0eacfec
, Jan 27 2007 20:33
5159 svar till detta Àmne
33 relaterade trÄdar
Postad 10 July 2007 - 11:55
Nej, den röda linjen för Pio var om bara en enda gÄr över till LCD Postad 10 July 2007 - 11:59
Fast det betyder ju att 80% var för 16.000 generationen, eller hur. Pioneer kan ju inte hÀvda 16.000 pÄ den ena för att sedan hÀvda 20.000 pÄ nÀsta modell. DÄ mÄste vÀl procenten pÄ kontrasten Àndras, vÀl? Eller menar du att 1080p-modellen som kommer i höst bara har 16.000? För i sÄdant fall hade ju jag fel. NÀe, nu Àr jag förvirrad. Om den modellen jag sÄg blev demad var pÄ 16.000, dÄ mÄste ju rimligtvis 50" som kommer i höst ha högre kontrastvÀrde. För sÄ skriver de pÄ sin hemsida. Ingen 20.000-kontrast plasma frÄn Pio har vÀl blivit demad Àn? Eller Àr jag ute och cyklar helt nu? Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 July 2007 - 12:01. Postad 10 July 2007 - 12:22 Nej dÄ. Som Pio har sagt 720 har 16.000 kontrast och 1080 har 20.000 men Pio har inte sagt att 1080 kommer ha högre svÀrta Àn 720. Redigerat av Enator, 10 July 2007 - 12:24. Postad 10 July 2007 - 12:46 Nej dÄ. Som Pio har sagt 720 har 16.000 kontrast och 1080 har 20.000 men Pio har inte sagt att 1080 kommer ha högre svÀrta Àn 720. "The leading company in the Plasma TV market is back with a vengeance, against who I don't know, but enough to come and present 10 new TVs coming in the near future. Blacks are deeper, colors are richer and details are thinner, that's what they say, basically available on: Full HD 1080p (1920x1080), 20.000:1 ratio, Optimum Mode, Digital Tuner: -50 and 60 inches with Digital Colour III Plus Filter -50 and 60 inches "standard" Available in September." Du kanske menar att "om" det kommer 42" i höst sÄ Àr det inget som sÀger att de inte ocksÄ har 20.000 i kontrast. För att i texten jag klistrade in sÄ sÀger de att i höst kommer femtiotummarna med 20.000 i kontrast. Hur som helst, om man nu rÀknade ut hur mÄnga procent mer 20.000 Àr mot 16.000, vad fÄr man för procentsats dÄ? Postad 10 July 2007 - 12:48
Dom jÀmför med G7 (4000:1) 1080p SkÀrmarna har 80 procent bÀttre svÀrta medans G8 1366x768 har rent mattematiskt 60 procent bÀttre svÀrta.
Postad 10 July 2007 - 13:21
Nu ska ni fÄ se hur jag rÀknar. Det kan bli roligt Okej, G7 generationen har 4000:1. à ttio procents förbÀttring pÄ 4000.:1....Àr.....3200, nej? Hundra procent pÄ 4000:1 blir vÀl Ätminstone 8000:1 I min huvudrÀkning blir det dÄ 7.200 i kontrast för G8....(nu hör jag skratten sprida sig) "G8 1366x768 har rent mattematiskt 60 procent bÀttre svÀrta." Sextio procent av 4000:1 Àr runt......(trumvirvel...)...6.400:1 i kontrast! Hur rÀknar man procent? Delat med? Om jag har 4000kronor(G7), och fÄr 80 procent mer(G8) nÀsta vecka borde jag ha.........3.200 kr mer. 4000 + 3200= 7.200. Ha ha ha! Jag orkar inte mer. HjÀrnan kokar över. HjÀlp mig! Vad Àr en 80% ökning av 4000:1 ???!! Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 July 2007 - 13:23. Postad 10 July 2007 - 13:32
Det Àr inte kontrasten som ökat med 80%, 4000 -->16000 utgör en ökning med 300%, utan ljusstyrkan vid helt svart skÀrm har minskat med 80%.
Redigerat av khalnur, 10 July 2007 - 13:37. Postad 10 July 2007 - 13:46
Okej, jag Àr med dig. Hursomhelst hur rÀknar man ut ökningen frÄn 16.000 till 20.000 dÄ? Jag vill bara höra era tankar om detta... Viket rÀknesÀtt skulle ni anvÀnda, om man sÀger sÄ? Naturligvis skulle jag vilja ha ett svar pÄ min undran om hur mycket ökningen blir i procent ocksÄ, om det Àr möjligt. Postad 10 July 2007 - 14:15
DÄ mÄste vi veta ljusstyrkan för 16000-skÀrmen resp. 20000-skÀrmen (vid helt svart skÀrm).
Postad 10 July 2007 - 15:18
Ni som har köpt 508xd kÀnner ni att det Àr nÄgot som saknas sÄ att ni skulle velat ta 50" 1080p? Eller Àr ni super nöjda och upplever bilden som helt perfekt och att det inte gÄr att fÄ mycket bÀttre?
Postad 10 July 2007 - 18:12
Sparris< Finns ingen skÀrm som Àr perfekt, kommer alltid att komma bÀttre skÀrmar. Jag lovar!
Postad 10 July 2007 - 18:24
Jag hatar dig Ànnu mera Postad 10 July 2007 - 18:51
Jo jag vet att det kommer bÀttre sÄ Àr det alltid. Men min frÄga var om de som har skÀrmarna kÀnner behovet av nÄgot bÀttre eller om de Àr nöjda. Alla gÄr ju inte och köper ny tv varje gÄng det slÀpps en ny modell.
Postad 10 July 2007 - 19:20
För att försöka reda ut det hÀr med kontrastvÀrde och procenttal gÀllande svÀrta...
Jag Àr inte helt 100 pÄ att jag skriver helt korrekt nu, sÄ ta det inte som fakta, men om det Àr nÄgon som vill rÀtta mig fÄr ni mer Àn gÀrna göra det... Anledningen till att Pioneer har angett siffran 80% bÀttre svÀrta ligger i det tillvÀgagÄngssÀtt som de anvÀnt för att fÄ till den djupare svÀrtan... PÄ 7G-panelerna hade de fem olika tÀndpunkter för varje pixel: en i varje hörn, och en i mitten... PÄ 8G har de lyckats slÀcka de fyra hörntÀndpunkterna i avstÀngt lÀge, vilket innebÀr att enbart tÀndpunkten i mitten av pixeln Àr aktiv... 4/5 tÀndpunkter Àr borta, vilket innebÀr 80%...DÀrifrÄn kommer siffran 80% bÀttre svÀrta... Anledningen till att 1080-panelerna Àr specade till 20 000:1 Àr pg a det bÀttre fÀrgfiltret... Postad 10 July 2007 - 19:27
The Blackening
Det Àr det som jag försöker sÀga till folk hÀr att 1080 kommer inte ha bÀttre svÀrta Àn 768. Redigerat av Enator, 10 July 2007 - 19:28. Postad 10 July 2007 - 19:40
Var förresten och tittade pÄ en 508XD pÄ HembioConsult i Stenkullen idag, och jag mÄste sÀga att jag aldrig blivit sÄ imponerad av en skÀrm tidigare...nÄgonsin...
Jag vet att jag sÄg en 5080 pÄ Pioneers roadshow i maj, och senare samma kvÀll skrev ett inlÀgg hÀr dÀr jag sade att uttalandet att skÀrmen ser lika svart ut som ramen i avstÀngt lÀge var lÄngt ifrÄn sant...Jag mÄste nog ta tillbaka det! Holy f-n cow!!! NÀr skÀrmen var avstÀngd var den fruktansvÀrt nÀra att se lika svart ut som ramen! Hade det inte varit för reflexerna i densamma hade det kanske varit svÄrt att skilja dem frÄn varann... Jag har jobbat med det hÀr i fem och ett halvt Är, Àven om jag precis tackat för mig och gÄtt vidare i mitt yrkesliv, och jag har aldrig sett nÄgot som varit ens varit i nÀrheten av samma division...Det Àr inte ofta jag blir riktigt imponerad av en plattskÀrm, och jag har aldrig blivit imponerad pÄ alla vitala punkter förut, men idag var en sÄdan dag...Med tanke pÄ att den var helt standard out of the box(hade stÄtt och gÄtt i drygt 100 timmar) kan jag inte ens tÀnka pÄ hur den kommer att se ut nÀr den Àr kalibrerad... De sade att de skulle ISF:a den i slutet av denna vecka, och jag kan knappt vÀnta pÄ att ÄtervÀnda och se den nÀr det Àr gjort... Jag Àr oerhört kritisk nÀr det gÀller svÀrta, men idag fanns det inget att anmÀrka pÄ...Mucho impressivo!!! Ville bara dela med dig av denna snudd pÄ himmelska upplevelse... Postad 10 July 2007 - 19:57
UrsÀkta, men.......Nu Àr jag inte moderator lÀngre, men kan ni skÀrpa er lite med alla inlÀgg? De senaste tre sidorna i denna trÄd innehöll kanske 3 inlÀgg som var vÀrda att lÀsa för mig.
Sen en annan sak - vad har 80% bÀttre svÀrta med angiven kontrast frÄn Pioneers sida att göra?? Uppgiven kontrast frÄn Pioneer pÄ dessa skÀrmar Àr 16000:1. En ny 508XD gav, efter en D65-kalibrering, 8108:1 hos The Rock i Lund. RÀcker för mig dÄ mÄnga plattisar inte ens kommer upp i 1000:1 hÀr. PS. Sorry för att verka lite pessimist, men kan ni hÄlla lite saklighet i inlÀggen. Tack! DS. Postad 10 July 2007 - 20:10
Helt rÀtt Enator! fÄr inte bli en för stel och trÄkig trÄd detta. Med bara fakta, fakta, fakta bla bla bla fy fan vad trist utan hÀr ska vi blanda fakta med humor och egna intryck sÄ att alla tycker det Àr roligt att lÀsa.
Postad 10 July 2007 - 20:18
SÄ klart ska det finns egna intryck i trÄden, men inlÀgg som citerer tre tidigare inlÀgg och som bara tillför "Jag hatar dig" med egen text Àr enligt mig inte sÄ sakliga, men det kanske bara Àr jag?
Jaja, tillbaka till Pioneers G8-skÀrmar. Jag kommer komma med lite intryck i denna trÄden dÄ jag fÄtt min 508XD levererad som jag bestÀllde igÄr. Ska DVE-kalibrera den sÄ fort som möjligt och sedan ISF-kalibrera den ocksÄ (kommer ta nÄgra veckor pga semestertider). Kommer mata den med en Toshiba XE1a (HD DVD) till att börja med. PS. Nu vill jag inte ha ett svar med "Jag hatar dig" till detta inlÀgg. Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 July 2007 - 20:18. Postad 10 July 2007 - 20:23
Jag Àlskar dig Peter.M!
Postad 10 July 2007 - 20:33
OM svÀrtan Àr lika bra i alla G8 oavsett storlek och upplösning, vilket jag inte vet om den Àr, sÄ borde skillnaden vara att de med 20,000:1 i kontrast har högre ljusstyrka...eller? De behÄller svÀrtan pÄ samma nivÄ men kan lysa starkare i övriga pixlar. Och för er som gillar procent och att rÀkna vad som ökar o minskar sÄ innebÀr det att kontrasten Àr 25% bÀttre Àn G8 1365x768. Men det bÀsta Àr ju att SE tv:n ... inte spekulera hej vilt o bli irriterade pÄ varandra...sÀger jag som sjÀlv spekulerat en del i detta inlÀgg... mvh Martin Postad 10 July 2007 - 20:44
Enator: Vad anser jag om G8-skÀrmarna? Jadu, ska jag skriva en novell hÀr?
Du kan börja med att lÀsa detta test (om du inte gjort det redan?) för att fÄ en överblick av vad mycket jag kunde se med egna ögon pÄ den enklare 4280XD vid mitt enkla test av den. Jag sÄg inte allt detta som skrevs i testet, men jag sÄg potentialen. Mattias, som har skrivit detta test, Àr betydligt mer kunnig Àn mig vad det gÀller bild och kalibrering. Han har ett öga, och skrivarkunskaper, som fÄr mig att sÀga - jag kunde inte ha sagt/skrivit det bÀttre sjÀlv. Han Àr en person som har, mer eller mindre, samma preferenser som mig för vad som kan kallas för "bra bild" enligt min mening. Man ska utgÄ frÄn givna standarder, och med Pioneers nya skÀrmar KAN man det. Det Àr DET som jag gillar. Det gÄr att fÄ en bra balans utav allt - fÀrger, kontrast, implementering mot den gÀllande miljön TV Àr placerad i osv. Att fÄ mitt exemplar ISF-kalibrerad kommer att ta nÄgon mÄnad, eller sÄ. Det Àr inte mycket att klaga pÄ. Eller ja, en grej - TVn har en blank ram runt panelen som jag inte gillar. Vill ha den matt. Postad 10 July 2007 - 23:27
Tack Martin! Och alla andra förstĂ„s! Du lyckades lista ut vad jag menade. Mina frĂ„gor blev otydliga. Det Ă€r som man sĂ€ger: Som man ropar fĂ„r man svar. Hade nu detta med att mĂ€ta kontrastvĂ€rden varit en absolut sanning sĂ„ hade ökningen blivit 25%. Det var hur mĂ„nga procent det blir rent matematiskt jag ville veta.... Ă ter till Diskussionen! Postad 10 July 2007 - 23:32 Maskera av panelen och sen vĂ„tslippapper --- Tycker att det Ă€r lite vĂ€l mycket sifferhysteri i platt TV debatten. Inget fel med det, jag gillar teknisk jargong, men om det Ă„tminstonde var siffror med underlaget redovisat. Ăr det inte upplösning sĂ„ Ă€r det kontrastvĂ€rden frĂ„n tillverkaren sjĂ€lv. Speciellt ointressant blir det nĂ€r man tar dessa siffror och jĂ€mför olika mĂ€rken eller Ă€nnu vĂ€rre, olika tekniker. Om nĂ„gon gjorde en jĂ€mförelse under sĂ„ identiska miljöer som möjligt och dĂ„ ocksĂ„ angav underlaget för kontrastvĂ€rdet och inte bara en siffra, sĂ„ kanske. Har vĂ€l inte gjorts med de senaste modellerna av platt TV. Jag inser dock att det Ă€r ganska fĂ„ som Ă€r intresserad av en fullstĂ€ndig redovisning, sĂ„ man ska inte klaga alltför mycket Visst Ă€r en hög kontrast bra, men det handlar vĂ€l ocksĂ„ om vad man gör med denna höga kontrast annars blir ju bara svart, svart och det tycker inte jag Ă€r trevligt i en bild. SĂ„ vitt jag vet Ă€r det som Pioneer lyckats med i G8 att kombinera hög kontrast och en bra grĂ„skala sĂ„ att detaljerna i svĂ€rtan kommer fram och dĂ„ ocksĂ„ ger mycket bĂ€ttre fĂ€rger (eller Ă„tminstonde ges detta efter en kalibrering). UrsĂ€kta mig om jag uttrycker mig med fel ordval ovan, jag Ă€r ingen expert pĂ„ omrĂ„det utan försöker snappa upp sĂ„ mycket jag kan. Postad 10 July 2007 - 23:33
Svart blank ram ligger inte heller högst upp pÄ min lista. Det Àr bra att Pio har tagit tillbaks trenden att slopa högtalare pÄ plasmorna. Skitsnyggt! Postad 10 July 2007 - 23:45
Dessa verkar vara fantastiska.
Efter att ha skummat genom och sökt lite hÀr inom trÄden, Àr min uppfattning att Pioneer ska slÀppa en 1080p Full HD i höst, berÀknat till augusti? Vad tror ni att priset för 42" & 50" G8 1080p skulle hamna pÄ dÄ? Om dessa 720p kostar 34-38k för 50" sÄ kan man ju undra.. :-) Postad 10 July 2007 - 23:55 Men, det Àr 20000/16000 = 1.25, dvs 125% eller 25% ökning rent siffermÀssigt. Men svartnivÄn har inte ökat i braighet Det som anges i 20000:1 och 16000:1 Àr on off CR (CR = Contrast Ratio), dvs man mÀter ljusstyrkan vid vitt (on) och svart (off) och sedan fÄr man on off CR genom att dela (om nu inte jag Àr helt ute och cyklar, hehe): vitt (on) svart (off) ----------- : ----------- = 1 svart (off) svart (off) Nu visste du kanske redan det hÀr, jag tÀnkte bara flika in det eftersom jag lÀser det du skrivit tidigare som om kontrast = svÀrta vilket inte Àr fallet. Har för mig att jag lÀst eller hört via intervju att det Àr de mindre cellerna i 1920x1080 panelerna som gör att kontraskten blir 20000:1 gentemot 16000:1 för HD Ready panelerna, men jag kan inte hitta varifrÄn jag fick det sÄ citera mig inte =) Postad 11 July 2007 - 00:04
SvartnivÄn ska vara nÄgot bÀttre pÄ 1080p-skÀrmarna. Jag vill dock minnas att detta avhandlats tidigare i trÄden.
LÀnk Redigerat av khalnur, 11 July 2007 - 15:25. Postad 11 July 2007 - 00:23 Kommer bara 50" & 60" 1080p i höst, ingen 42". Har sett siffran 50 000 kr för 50" 1080p. Postad 11 July 2007 - 00:49 Kommer bara 50" & 60" 1080p i höst, ingen 42". Har sett siffran 50 000 kr för 50" 1080p. Japp, det lÄter nog rimligt. Kanske ramlar ner till 35k efter ett halvÄr? I och för sig, sÄ Àr Plasma @ 1080p en ganska fÀrsk konsumentnyhet, det vill sÀga, det finns ju inte i var och annan average joe's hem. Tror och hoppas pÄ att 1080p plasmor kommer bli allt mer och mer vanligare sÄ att priserna generellt dras ner lite. à andra sidan fÄr man det man betalar för. Men 50 lök Àr ÀndÄ för mycket för en TV tycker jag... okay om man har det riktigt bra stÀllt men 50,000 svenska riksdaler Àr ju typ en tredjedels kontantinsats för en bostadsrÀtt, eller massa annat godis som man kan ha i sitt hifi-rike. Postad 11 July 2007 - 01:11
Finns ocksÄ Panasonic Plasma @ 1080p till mycket rimligare pris, sen kommer ocksÄ Samsung med nya trevliga leksaker framöver. Ingen aning om nÀr dock. FÄr vÀl se om Pioneer justerar sitt pris nedÄt, men med tanke pÄ deras ÄtgÀrder i övrigt med krav mot ÄterförsÀljare Àr det inte troligt att det blir nÄgra revolutionerande sÀnkningar. Allt beror pÄ vilken genomslagskraft deras vÀl genomförda marknadsföring fÄr.
Redigerat av Wolfy, 11 July 2007 - 01:12. Postad 11 July 2007 - 07:30
5000EX-modellen lÄg stadigt pÄ 89000:- frÄn releasen förra sommaren Ànda till maj i Är. SÄ jag har inga större förhoppningar om att priserna pÄ 1080p G8 ska vandra nedÄt i nÄgon större utstrÀckning innan G9 slÀpps. Men, den som lever fÄr se...
Postad 11 July 2007 - 10:05 Hur gör man en dsf och isf kalibrering? Postad 11 July 2007 - 10:43
Kontakta nÀrmaste ISF-certifierade handlare, som kommer hem till dig, ansluter dator och mÀtinstrument till din tv och kalibrerar den anpassat till de förutsÀttningar som rÄder hemma hos dig. Priset brukar ligga runt 2500-4000:-.
Postad 12 July 2007 - 00:07 Men, det Àr 20000/16000 = 1.25, dvs 125% eller 25% ökning rent siffermÀssigt. Men svartnivÄn har inte ökat i braighet Man kan ju fuska med kontrast. SÀg att man har en panel med dÄlig svÀrta. Ponera att man kunde öka ljusstyrkan kraftigt men med samma dÄliga svÀrta sÄ ökar ju kontrastvÀrdet(Ätminstone tror ögat det). Den tekniken att mÀta har man ju hört talas om. Om man dÀremot lyckas fÄ djupare svÀrta hela tiden utan att ljusstyrkan ökas Àr det en teknik att föredra. Dagens paneler har tillrÀcklig ljusstyrka, tycker jag. Det Àr oftast personer som tittat i fullt dagsljus som vill ha svetslÄgestyrka pÄ sina paneler. Men nu ser man ju rapporter om att en del nÀstan inte kan svÀrtan Àr nÀstan lika mörk som ramen. Om man gör en sÄdan jÀmförelse i dagsljus sÄ ser nog det flesta plasmors svÀrta ut som om de skulle försvinna in i ramen. Har man dÀremot helt mörkt i ett rum sÄ avgör man snabbt vilken plasma som har djupast svÀrta. Jag tycker Pioneers nya nÀstan Àr dÀr. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 July 2007 - 00:09. Postad 12 July 2007 - 01:14 Helt korrekt och det Àr dÀrför som ett kontrastvÀrde sÀger vÀldigt lite egentligen, speciellt on-off (eller on-idle egentligen), men andra mÀtmetoder ger ju inte lika imponerade siffror. Det Àr siffror som sÀljer, se bara hur mÄnga som fastnat för att idag mÄste en TV som man köper vara 1920x1080 trots att en HD-Ready kan vara mycket bÀttre pÄ alla sÀtt. Min 427XA har en svÀrta dÀr man inte ser ramen under vissa yttre ljusförhÄllanden, men i ett nedslÀcket eller mörkt rum gÄr det inte att ta miste pÄ att kontrasten och svÀrtan lÀmnar mycket i övrigt att önska, G8 verkar vara svaret pÄ min önskan =) Postad 12 July 2007 - 09:47
OT: Jag vet att ISF-kalibrering utförs pÄ plats hos kunden för bÀsta resultat. MÄnga bor inte inom rimligt avstÄnd frÄn en ISF-kalibrerare och min fundering gÀller vilka alternativ man har dÄ?
Vilket av följande alternativ bör ge bÀst bild ute hos kund? 1. Man lÄter ISF-kalibrera sin panel hos handlaren i samband med med inköpet och fÄr sedan apparaten hemlevererad kalibrerad och fin. 2. Kunden kalibrerar sjÀlv med t.ex DVE dÀrhemma. Jag Àr medveten om att man inte kommer Ät de kontroller ISF-kalibreraren gör. Postad 12 July 2007 - 09:54
De tvÄ alternativen fungerar som bÀst som ett alternativ. För det första sÄ skulle jag inte kalla det för "att ISF-kalibrera sin panel hos handlaren" dÄ en ISF-kalibrering alltid sker pÄ plats. Det jag skulle sÀga Àr att kalibrera in bÀttre standardvÀrden hos handlaren för en bÀttre bild Àn out of the box. Det man kan göra Àr att fÄ displayen nÀrmare sin maxprestanda, men man kan inte fÄ den perfekt dÄ det krÀvs kalibrering pÄ plats. Det man inte kan kontrollera dÄ Àr hur svartnivÄer ska sitta dÄ det Àr beroende av kÀlla ocksÄ, dÀrför kommer DVE kalibrering krÀvas för att fÄ till det sista hos anvÀndaren. Vill igen pÄpeka att detta INTE Àr en ISF-kalibrering, utan en nödlösning ifall man vill fÄ till en bÀttre bild Àn vad man kan sjÀlv. Men den kan inte ta med alla variabler som en riktig kan, dÄ miljö och kÀllor Àr högst relevanta. Om nÄgon handlare skulle kalla det för en ISF-kalibrering skulle jag dra öronen Ät mig, för dÄ vet han inte riktigt vad han levererar. Kan dock se det som en extra tjÀnst som sagt, sÄ lÀnge man Àr medveten om vad man fÄr och att handlaren Àr medveten om vad han ger. Redigerat av Unregistered47efd78c, 12 July 2007 - 10:00. Postad 12 July 2007 - 10:21
havocsi>>Köper helt och fullt att man inte kan kalla det för en ISF-kalibrering. Det var jag sjÀlv som anvÀnde den termen för att pÄ nÄgot sÀtt ringa in vad jag menade i min frÄga. Vad jag undrar Àr om det överhuvudtaget Àr ett alternativ att övervÀga? Om man inte har en ISF-kalibrerare runt hörnet.
Postad 12 July 2007 - 10:35
SÄ var man tillbaka frÄn 2 veckors semeste i Spanien, har varit totalt off-line och inte kunnat surfa in och hÄlla mig uppdaterad hÀr i trÄden... Det var nÀstan sÄ att man lÀngtade hem ibland
Ang upplösningen, kan 8G som slĂ€ppts nu (dvs HD-ready) visa Ă€kta 1080i oförĂ€ndrat, eller Ă€r det 720p som Ă€r högst och bĂ€st? Sen undrar jag hur bra Pio i allmĂ€nhet och 8G i synnerhet Ă€r pĂ„ omskalning av bilden. Ger det alltid en mĂ€rkbar förĂ€ndring (försĂ€mring) av bilden? OjĂ€mn, pixlig, suddig, randig, onaturlig bild etc... Ăr omskalning alltsĂ„ dĂ„ligheter som man ska försöka klara sig utan, eller Ă€r det en naturlig sjĂ€lvklarhet som inte Ă€r nĂ„got att bry sig om?? Postad 12 July 2007 - 11:17
Pioneer Àr ett av fÄ mÀrken som kan skryta med riktigt bra inbyggd scaler, efter vad jag har lÀst anyway...
Postad 12 July 2007 - 12:06
Vilket Àr svÄrast att fÄr bra? Uppskalning eller nedskalning?
Har jag fattat det rÀtt om jag sÀger att chipet i TV:rÀknar fram en HELT NY bild som om denna vore original och skickar den sen till skÀrmen? Dvs Àr det en massa processing och behandling, inte bara en grovt omformaterad bild rakt av? Och som sagt visar 8G HD-ready 1080i oförÀndrat eller skalar den ner det ocksÄ? Hur ser finstilt text ut i HD-ready upplösning? NÄn som hunnit fÄ erfarenhet av detta?? Postad 12 July 2007 - 12:07
Om du gillar att pilla i servicemenyn an du komma lÄngt bara med det. DÀremot kan en ISF:are kolla att fÀrgtempen Àr rÀtt och att gamman Àr korrekt. SjÀlv Àr jag sjÀlvutnÀmnd kalibrerare, men jag vet att med instrumentering fÄr man det lilla extra som inte jag kan. Kalibrerad frÄn butik tror jag inte heller pÄ. Det mÄste göras i hemmmamiljö. Postad 12 July 2007 - 12:15
NÀr man ISF kalibrerar 'natt-lÀget', mÄste det göras i ett kolsvart rum? SÄ hÀr pÄ sommarhalvÄret fÄr man ju isÄfall ISF'a pÄ natten om man inte har mörklÀggningsmöjligheter.
Postad 12 July 2007 - 13:11
Jag vet inte. Jag skulle tippa pÄ att belysning bakom tv för att inte trötta ut ögonen Àr ett alternativ en kalibrerare anvÀnder sig av. Har du egen belysning bakom tv.n mÄste den för att inte "lura" fÀrgtemperaturen vara speciell. Det Àr tröttande för ögonen att kalibrera i mörker! Det finns lysrör för detta. Postad 12 July 2007 - 14:15
Det fÄr nog bli sÄ att jag köper fr 508:an frÄn havocsi, kalibrerar den sÄ gott det gÄr med DVE och senare dÄ den Àr ordentligt inkörd sÄ fÄr det vÀl bli att jag bestÀller ISF-kalibrering frÄn nÄgon hÀr i Karlstad (finns Ätminstone en butik hÀr som utför detta) Àven om de eventuellt inte Àr certifierade av just Pioneer.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar |