Panasonic Plasma 2011
3946 svar till detta ämne
Postad 23 May 2011 - 05:11
Unregisteredc676d4e9
-
Unregisteredc676d4e9
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
oscarstegland har rätt...
Det är absolut inte två års garanti på allt i Sverige! (Förbrukningsvaror är det självklart ingen garanti alls på.)
Vissa saker har bara sex månader, men det brukar tydligt framgå då detta är ovanligt, men det finns.
Citerat rakt av från konsumentverket:
"Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år."
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara."
"Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Med andra ord om inget annat framgår så har du oftast ett års garanti plus ytterliggare två år att klaga på ursprungliga fabrikationsfel. Problemet är som sagt att det är du som konsument som ska bevisa detta då.
Redigerat av Unregisteredc676d4e9, 23 May 2011 - 05:12.
Postad 23 May 2011 - 05:52
nimrod23
-
nimrod23
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Har en 50" GT30 på väggen just nu och fläktarna hörs när man sitter i soffan 3 meter ifrån :-( låter som ett dovt surrande. Hade även50" VT30 på väggen häromdagen, hörde inget fläktljud från den men upplevde att den refflekterade en hel del i dagsljus. GT30:n är bättre dagtid, alla gånger. Något som var konstigt var att när jag ställde VT30:n bredvid min V20 som såldes igår så såg jag ingen skillnad i svärta när dom stod bredvid varandra, snarare tvärtom att V20 var "svartare". Vet inte om detta berodde på att VT30:n var helt ny och får bättre svärta under inkörningen eller om det var något annat. Upplever GT30:n som svartast av dom 3. GT30:n skall dock bli reklamerad då den har 2st döda pixlar, en som lyser blått och en som blinkar, totalt 4 st defekta pixlar :-( Har nu testat båda och kan inte säga att jag såg någon större skillnad i bild på GT:n och VT:n. Såg även fluktuating brightness på båda apparaterna. GT30:n är köpt på hembiobutiken, ej bestämt mig ännu om jag med hjälp utav deras hämtservice skall få GT30:n hämtad och få en ny GT30 levererad eller om jag skall fråga om jag jan lägga till en tusenlapp och få en VT30 hemkörd. Lutar dock åt VT30:n då glasögon ingår.
Hur irritereande upplevde du "fluctating brightness" att vara? Extremt irriterande eller inte alls irriterande?
Postad 23 May 2011 - 06:18
danma3
-
danma3
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hur irritereande upplevde du "fluctating brightness" att vara? Extremt irriterande eller inte alls irriterande?
Upplever det inte speciellt irriterande, men när det väl kommer så upplever jag att bilden skiftar rätt många gånger på kort tid, men som tur e händer det inte speciellt ofta. De svarta barsen har jag inte märkt det på utan bara på själva den "aktiva" bildytan. Märkte man av floating blacks så kommer man även att se fluctuating brightness.
Postad 23 May 2011 - 10:42
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Har märkt av "fluctating brightness" ett par gånger... men inget jag stört mig på... tanten här hemma ser inte ens det... sen läste jag här någon sida längre bak att det minskar med tiden.
Postad 23 May 2011 - 11:41
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jag är främst intresserad av VT30 och undrar lite vad ni andra som köper eller ska köpa den tänker välja för HDMI-kablar från TV till exempelvis reciver? Jag har allt i Supra idag och skulle gärna vilja fortsätta med det. Problemet är bara att Supras raka HDMI-kablar kommer nog att sticka ut på sidan av VT30 tror jag vilket inte är ok.
Har Supra någon högervinklad HDMI-kabel? Om inte kan någon rekomendera någon sådan med likvärdig kvalitet?
Tack på förhand.
Postad 23 May 2011 - 11:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag är främst intresserad av VT30 och undrar lite vad ni andra som köper eller ska köpa den tänker välja för HDMI-kablar från TV till exempelvis reciver? Jag har allt i Supra idag och skulle gärna vilja fortsätta med det. Problemet är bara att Supras raka HDMI-kablar kommer nog att sticka ut på sidan av VT30 tror jag vilket inte är ok.
Har Supra någon högervinklad HDMI-kabel? Om inte kan någon rekomendera någon sådan med likvärdig kvalitet?
Tack på förhand.
Finns adapter för att vinkla kabeln.
Postad 23 May 2011 - 13:02
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Aha! Det låter billigare och smartare. Ingen förlust i kvalitet? Finns adapter för att vinkla kabeln.
Postad 23 May 2011 - 13:10
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Tack på förhand. http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffenTill och med M3...
Postad 23 May 2011 - 13:11
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Aha! Det låter billigare och smartare. Ingen förlust i kvalitet?
Nää det borde inte ha ngn betydelse.
Redigerat av Unregistereddc471864, 23 May 2011 - 13:11.
Postad 23 May 2011 - 13:47
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Du glömmer den psykologiska effekten  . Om jag "tror" att kabeln ger mig bättre bild så kommer min hjärna också ställa in sig på det = bättre bild  Skämt åtsido tycker jag inte Supra-kablarna direkt kan klassas som en jättedyr kabel. Jag skulle aldrig i mitt liv betala 1000kr för en HDMI-kabel. http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen
Till och med M3...
Postad 23 May 2011 - 13:51
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Vad skall jag säga, jag är pryltokig själv.  Menade mest att man kan egentligen ta vilket märke som helst bara formen passar.
Postad 23 May 2011 - 14:40
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
När vi ändå är inne på kablar. Vilken vinkel är det man ska ha till VT30 för att den inte ska sticka ut? Hur är det med vinklad adapter, funkar det med ARC eller ska man satsa på en vinklad 1.4 kabel?
Redigerat av zamson, 23 May 2011 - 14:40.
Postad 23 May 2011 - 15:23
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Tänkte bara tipsa att Expert har 10% på allt man köper i Internetbutiken fram till Söndag. Tyvärr finns inte VT30 i lager men de som är spekulanter på 50-tums G30 kan få den för 11.241kr istället för12.490kr. Det är nog väldigt mycket bra TV för dom pengarna.
Postad 23 May 2011 - 15:55
Unregistered550de0fe
-
Unregistered550de0fe
-
Användare
-
-
175 inlägg
http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen
Till och med M3...
Tycker det är lustigt. En digital signal är antingen på eller av, det är väl ioförsig ungefär vad nötterna på M3 också konstaterar på ett annat sätt.
Postad 23 May 2011 - 18:50
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Exakt! Det är dock så förbaskat roligt att lyssna på säljarna i butikerna som försöker sälja svindyra kablar till folk som köper 46" för 4990:- på rea och skall plötsligt få brutalt bättre bild om dem köper dessa kablar.
Ursäkta OT.
Postad 23 May 2011 - 20:21
danma3
-
danma3
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tänkte bara tipsa att Expert har 10% på allt man köper i Internetbutiken fram till Söndag. Tyvärr finns inte VT30 i lager men de som är spekulanter på 50-tums G30 kan få den för 11.241kr istället för12.490kr. Det är nog väldigt mycket bra TV för dom pengarna.
Expert i Bäckebol (Gbg) har 2st 50VT30Y på lager. Står inte någonstans men åker man dit eller ringer till butiken så kan man få med sig en på en gång.
Postad 24 May 2011 - 06:16
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Upplever det inte speciellt irriterande, men när det väl kommer så upplever jag att bilden skiftar rätt många gånger på kort tid, men som tur e händer det inte speciellt ofta. De svarta barsen har jag inte märkt det på utan bara på själva den "aktiva" bildytan. Märkte man av floating blacks så kommer man även att se fluctuating brightness.
Märkligt. Fenomenet låter mer som teven försöker bevara samma ljusstyrka oavsett bildinnehåll. Finns det inte något som kallas APL..ABL eller något? Denna funktion ser till att kontrasten inte går över styr(tror jag). Aha! Det låter billigare och smartare. Ingen förlust i kvalitet?
Allvarligt så kan du nog köpa vad som helst när det gäller kabel för HDMI. Köp något som är skitbilligt. Jag tror inte det märks någon skillnad.
Postad 24 May 2011 - 07:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Märkligt. Fenomenet låter mer som teven försöker bevara samma ljusstyrka oavsett bildinnehåll. Finns det inte något som kallas APL..ABL eller något? Denna funktion ser till att kontrasten inte går över styr(tror jag).
ABL, Automatic Brightness Limiter. Används för att tämja effektuttaget, därför ishockey har en lägre ljusstyrka än ett litet vitt ljus i en iövrigt mörk scen på en plasma, typ. ABL finns på alla plasmor, inkl Pio. Fluctuating brightness grejjen är en Panna unik "feature" som verkar ha med energibesparande drivning att göra. Verkar vara en alternativ lösning till förra årets floating blacks, fast tvärtom så att säga. Det finns många sätt att toka till det pga att man måste göra miljötalibanerna nöjda... APL (Average Picture Level) är nått annat, som beskriver ljusinnehållet i en given scen (helt vit bild 100% APL, halva bilden vit, halva svart, 50% APL osv). Dock har de samband eftersom ABL:en kommer jobba olika beroende på APL:en...säg det nästa gång du kommer in i en ellada och du kommer få ett svar i stil med "ehh, ok...ska du ha en Mars med 5 års försäkring?"
Redigerat av pacman, 24 May 2011 - 07:03.
Postad 24 May 2011 - 08:58
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ha ha..stackars försäljare. Jag ska prova med den frågan om ABL. Det vore synd om fluktuerande ljus blev den nya "featuren". Om inte Panasonic aktar sig kan de falla i onåd igen.
Postad 24 May 2011 - 11:12
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Jag har uppfattat det som att många ägare till VT30 borta på avs och avforum har lyckats tona ned fluctuating brightness med särskilda bildinställningar. Blir VT30 på öppet köp från Elgiganten - orkar inte ens leta TV längre även om det är lite guilty pleasure
Redigerat av zamson, 24 May 2011 - 11:12.
Postad 24 May 2011 - 13:43
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Fluctuating brightness grejjen är en Panna unik "feature" som verkar ha med energibesparande drivning att göra. Verkar vara en alternativ lösning till förra årets floating blacks, fast tvärtom så att säga. Det finns många sätt att toka till det pga att man måste göra miljötalibanerna nöjda... 
När vi diskuterar TV-köp kring fikabordet på jobbet kommer det ständigt upp hur mycket ström olika TV-apparater drar. Då handlar det inte om miljön, utan om att det "blir så dyrt" med en TV som drar mycket. Inte många kronor per år, skulle jag tro. Men hur som helst. Herr "D-Nice" på highdefjunkies påstår sig veta att det inte var energibesparing som låg bakom Fluctuating Brightness. Men vad den egentliga orsaken är förtäljer inte historien.
Postad 24 May 2011 - 14:13
grizzly69
-
grizzly69
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Allvarligt så kan du nog köpa vad som helst när det gäller kabel för HDMI. Köp något som är skitbilligt. Jag tror inte det märks någon skillnad.
I stort sett ja. Har själv varit med om att dom absolut billigaste kablarna har haft dålig passform på själva hdmi kontakten så att den sitter väldigt dåligt. Även haft en billig kabel som slutat fungera kabelbrott? heller dåliga lödningar? ingen aning men troligen nåt av dom. Men så länge man tar den ett heller två steg upp från dom absolut billigaste så verkar det vara ok kvalite på dom. Sen när det kommer till längre kablar 10-15m plus då börjar det bli annat. Specielt om du tänkt dra en lång kabel i vägg,rör,vind,etc så kanske det inte är så kul att montera o prova 2-3 st innan du hittar en som funkar. För lite mer info se http://hdguru.com/al...full-test/4373/En kommentar till den testen är. I must bring up a point that hasn’t yet been brought up. When I sell a customer new equipment and it doesn’t work because the HDMI cables are inferior, half the time they return the equipment as “junk”. If they call me on the phone first, I usually send an employee to thier home (at our expense) with good quality cables to prove to them that the equipment works perfectly and that poor quality cables that are at fault. Unfortunately, customers often just bring the equipment back and return it in a frustrated state, simply not wanting to deal with it anymore. I want the equipment I sell to stay sold! So, I try to convince my customers to buy good cables that I know will work perfectly the first time. Vilket jag mycket väl kan tänka mig att det är ganska vanligt vid längre kabel längder och "medel svensson" inblandad. Sen är det ju bara ett plus att han tjänar mer på dyrare kablar.
Redigerat av grizzly69, 24 May 2011 - 14:14.
Postad 24 May 2011 - 20:19
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Och så släpper vi kabeldiskussionen nu.
Postad 24 May 2011 - 20:33
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Någon som vet om VT30 50-tum finns för köp i Stockholm någonstans?
Postad 24 May 2011 - 21:16
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Börjar fundera på en 50vt30 från Expert, men de är ju lite väl tydliga på sin hemsida om obruten förpackning för att öppet köp ska gälla. Hur är det i praktiken? Man vill ju gärna kunna lämna tillbaka om man mot förmodan är missnöjd med t ex 50Hz buggen.
När man handlar på expert på nätet så har man 14 dagars ångerrätt och det gäller även när man öppnat förpackningen. Jag har praktisk erfarenhet av detta då jag returnerade min G20 till just Expert efter en vecka. Inga problem alls och bra kundtjänst. Tänk dock på att behålla pallen så går det lättare vid eventuell retur.
Postad 25 May 2011 - 12:27
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Någon som vet om VT30 50-tum finns för köp i Stockholm någonstans?
Tror inte 50-tummarna kommer förrän om ca 2-3 veckor.
Postad 25 May 2011 - 12:59
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Var inne på expert idag och beställde en 50VT30. Äntligen! Efter cirka 10 års tittande och tvekande har jag beställt en ny tv. Jag betalade 17999:- för den.
Tips till alla oss som inte är rika studenter med studentrabatt: Kom på något som jag tyckte var ganska smart. Expert är med i "Med mera kortet" (coop) om man inte här ett kort sedan tidigare och tecknar ett får man 10% på första köpet. Kortet kostar 100kr men för att få 2000:- i rabatt så är det ju inget snack.
Nu är det bara en olidlig väntan kvar...
Förstår jag att du får vänta lika länge på VT30 som om en beställning hade gjorts i Experts webbutik trots att den redan finns utställd? I nuläget går den inte att beställa i deras webbutik - men där går det väl lika bra att få 10% rabatt med MedMera-kortet samt fördelen med ångerrätten.Expert har väl inte i priset-ingår-frakt ännu.
Postad 25 May 2011 - 14:15
joslse
-
joslse
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jämförde lite snabbt priserna i england på gt30 och vt30 och där skiljer det ca 500pund dom emellan, gt30 ca 1300-1400 och vt30 ca 1900 pund.
Jag tror gt kommer att sjunka några tusen dom närmaste veckorna, iaf så fort vt finns i lager. Som det är nu finns det ingen anledning att inte köpa vt ist för gt då man får med 2par brillor och wifi dongel till vt30...
Postad 25 May 2011 - 15:07
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
Pratade nyss med Hembiobutiken i Frölunda.
Han ja pratade med sa att 65" VT30 skulle komma in på fredag/måndag trodde han.
Hålla tummarna för fredag kan man ju alltid göra, men nästa vecka borde man ju få sin tv då.Även om jag beställt min hos min lokala handlare.
Nu är det mycket o vänta på, "ny" bil och ny tv !
Postad 25 May 2011 - 17:10
Unregisteredc676d4e9
-
Unregisteredc676d4e9
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Förstår jag att du får vänta lika länge på VT30 som om en beställning hade gjorts i Experts webbutik trots att den redan finns utställd? I nuläget går den inte att beställa i deras webbutik - men där går det väl lika bra att få 10% rabatt med MedMera-kortet samt fördelen med ångerrätten.Expert har väl inte i priset-ingår-frakt ännu.
Jo, jag får nog vänta lika länge som om man beställt på webben. Eventuellt så skulle dom få ett ex lite tidigare för att ställa upp som demo och då skulle dom fixa så jag fick den, men har inte hört något från dom om det. Vad gäller frakt så har jag för mig att frakten från webbutiken ligger på 299:- och om man vill ha tv:n hemkörd från butik ligger det på runt 500:-.
Postad 25 May 2011 - 19:10
Tuxie
-
Tuxie
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Är det någon som har jämfört VT30 och GT30 och kan svara på om GT30 har mer flimmer än VT30? Jag sålde min GT30 delvis för att jag tyckte att den flimrade för mycket. Några verkade inte ens se det men för mig var det jättejobbigt. Det märktes speciellt när jag flyttade blicken över skärmen. Frågar för att jag håller utkik efter en ny TV och funderar på om VT30 kan vara ett alternativ trots att jag inte gillade GT30. Håller till godo med min gamla Sharp Aquos LCD så länge, den är bra förutom att den har enorm backlight bleeding i mörka scener. Just nu står det mellan VT30 (50") och Sony HX920 eller HX820. Eventuellt LG LW7700 eller LW9500 senare i höst om de visar sig vara bra. Det är några månader kvar till köpet. Ska renovera lite först.
Postad 25 May 2011 - 19:27
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Är inne på panasonic har tröttnat på IR på min pk760N.
Men är orolig för detta problem på Panasonic som dom har flimmer,black floating,50 HZ buggen
Verkar vara mycket strul med dom med som det är med IR på en del LG
Finns det ingen tv i dagens tider som är felfri?
Postad 25 May 2011 - 19:58
danma3
-
danma3
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Är det någon som har jämfört VT30 och GT30 och kan svara på om GT30 har mer flimmer än VT30? Jag sålde min GT30 delvis för att jag tyckte att den flimrade för mycket. Några verkade inte ens se det men för mig var det jättejobbigt. Det märktes speciellt när jag flyttade blicken över skärmen. Frågar för att jag håller utkik efter en ny TV och funderar på om VT30 kan vara ett alternativ trots att jag inte gillade GT30. Håller till godo med min gamla Sharp Aquos LCD så länge, den är bra förutom att den har enorm backlight bleeding i mörka scener. Just nu står det mellan VT30 (50") och Sony HX920 eller HX820. Eventuellt LG LW7700 eller LW9500 senare i höst om de visar sig vara bra. Det är några månader kvar till köpet. Ska renovera lite först.
Har haft båda två hemma och upplevde mer flimmer på VT30 i början men blev bättre. Har nu en GT30 hemma, flimmrade också lite i början (vilket i stort sett alla plasma gör) men flimmrar nu inte alls lika mycket. När tv:n är inkörd och fosforn "satt" sig så tror jag att flimmret är i stort sett borta. Så min erfarenhet är att GT30:n inte har mer flimmer än VT30:n utan dom är jämnbördiga, gäller bara att ga tålamod och låta dom köras in ordentligt.
Redigerat av danma3, 25 May 2011 - 20:00.
Postad 25 May 2011 - 20:06
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det finns ingen perfekt TV. Dock så tror jag "problemen" blåses upp i forum osv. Som alla säger: ut och titta i butikerna och hitta den TV som passar dina ögon bäst.
Postad 25 May 2011 - 20:09
Tuxie
-
Tuxie
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har haft båda två hemma och upplevde mer flimmer på VT30 i början men blev bättre. Har nu en GT30 hemma, flimmrade också lite i början (vilket i stort sett alla plasma gör) men flimmrar nu inte alls lika mycket. När tv:n är inkörd och fosforn "satt" sig så tror jag att flimmret är i stort sett borta. Så min erfarenhet är att GT30:n inte har mer flimmer än VT30:n utan dom är jämnbördiga, gäller bara att ga tålamod och låta dom köras in ordentligt.
Ok, jag ska testa att besöka en butik som har haft en GT30 uppmonterad sedan April och se om jag upplever något flimmer jämfört med LED-skärmarna. Det verkar vara väldigt individuellt hur man upplever det. Som sagt så satt jag och en vän och tittade samtidigt. Jag tyckte att det flimrade som tusan men kompisen märkte det inte. Jag är tydligen väldigt känslig för det så att du skriver att det bara "i stort sett" är borta gör att jag nog överger plasma och siktar på Full LED istället, trots att det är (ännu) dyrare. Mina glasögon spökar nog lite också (har brytningsfel). Utan dem upplever jag inte flimret som alls lika obehagligt även om jag fortfarande märker det.
Postad 25 May 2011 - 20:11
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Det sant man måste ju kika lite själv,med god hjälp från folk här.
Men är inne på en vt30 65" som det ser ut nu,tror ändå den är bättre än den jag har nu pk760N.
Postad 25 May 2011 - 20:29
Bushdoctor
-
Bushdoctor
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Jag ska införskaffa mig en ny TV, har en 42" PX80 sen tidigare och tänkte att jag skulle fortsätta köra på Panasonic plasmor. Har kollat runt lite och verkar vara P50G30Y som passar mig mest i smak just nu, prismässigt då. G30 är väl från den senaste upplagan av plasma modeller från Panasonic som jag förstått. Men har fått uppfattningen att Panasonic kommer att släppa fler plasmor inom en snar framtid? Kommer det att komma någon som ligger runt samma pris som P50G30Y fast bättre? 3D är ej något som känns viktigt för mig, men VT30-serien är väl bättre än G30-serien även om man bortser från 3D-funktionen?
Postad 25 May 2011 - 21:27
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Men är orolig för detta problem på Panasonic som dom har flimmer,black floating,50 HZ buggen
Det där är induviduellt. Flimmer och 50Hz är saker som kan göra bilden helt förstörd för vissa. Kan man leva med det så är nog Panasonic att föredra. Personligen hade jag valt LG p.g.a att flimret förstör allt för just mig. Ok, jag ska testa att besöka en butik som har haft en GT30 uppmonterad sedan April och se om jag upplever något flimmer jämfört med LED-skärmarna. Det verkar vara väldigt individuellt hur man upplever det. Som sagt så satt jag och en vän och tittade samtidigt. Jag tyckte att det flimrade som tusan men kompisen märkte det inte. Jag är tydligen väldigt känslig för det så att du skriver att det bara "i stort sett" är borta gör att jag nog överger plasma och siktar på Full LED istället, trots att det är (ännu) dyrare. Mina glasögon spökar nog lite också (har brytningsfel). Utan dem upplever jag inte flimret som alls lika obehagligt även om jag fortfarande märker det.
Japp titta själv och titta noga. Av någon anledning så märkte jag inte av flimret (på min G20) förrän jag kom hem. G30/GT30 har sagts flimra ännu mer så det är absolut något att hålla utkik efter. För mig som är känslig så är Panasonic inget alternativ förrän de övergett NeoPDP platformen
Postad 25 May 2011 - 21:32
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag ska införskaffa mig en ny TV, har en 42" PX80 sen tidigare och tänkte att jag skulle fortsätta köra på Panasonic plasmor. Har kollat runt lite och verkar vara P50G30Y som passar mig mest i smak just nu, prismässigt då. G30 är väl från den senaste upplagan av plasma modeller från Panasonic som jag förstått. Men har fått uppfattningen att Panasonic kommer att släppa fler plasmor inom en snar framtid? Kommer det att komma någon som ligger runt samma pris som P50G30Y fast bättre? 3D är ej något som känns viktigt för mig, men VT30-serien är väl bättre än G30-serien även om man bortser från 3D-funktionen?
G30 är ju helt ny... Panasonic håller precis att få ut 30-serien (G30/GT30/VT30) så det lär dröja ett år innan det kommer en ersättare. Det du kan vänta på är att VT30 sjunker i pris till dagens G30 vilket lär hände efter jul eller nåt. GT30 är inte bara en G30 med 3D utan har småförbättringar här och där och VT30 är en förbättrad GT30
Postad 26 May 2011 - 05:34
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
G30 är ju helt ny... Panasonic håller precis att få ut 30-serien (G30/GT30/VT30) så det lär dröja ett år innan det kommer en ersättare. Det du kan vänta på är att VT30 sjunker i pris till dagens G30 vilket lär hände efter jul eller nåt. GT30 är inte bara en G30 med 3D utan har småförbättringar här och där och VT30 är en förbättrad GT30
Rätt, men du får inte missa ST serien.
Postad 26 May 2011 - 07:24
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Medans vissa av oss väntar på VT30, 50-55" så undrar jag vilket väggfäste som skulle kunna vara lämpligt att välja? Jag skulle gärna vilja ha ett som sitter ganska tajt mot väggen. Det känns som att det är en djungel.
Tips mottages gärna.
Postad 26 May 2011 - 07:35
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Har beställ DVE nu på BD för att försöka kalibrera min G30... lånade DVD versionen för några år sen... men fattade inte riktigt hur man skulle göra... hoppas det går bättre denna gång... nån länkade en en beskrivning på svenska hur man ställde in DVE, en liten guide alltså... skulle någon kunna hitta den åt mig, vore jag väldigt tacksam!
Redigerat av Garrett, 26 May 2011 - 07:38.
Postad 26 May 2011 - 07:51
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Har beställ DVE nu på BD för att försöka kalibrera min G30... lånade DVD versionen för några år sen... men fattade inte riktigt hur man skulle göra... hoppas det går bättre denna gång... nån länkade en en beskrivning på svenska hur man ställde in DVE, en liten guide alltså... skulle någon kunna hitta den åt mig, vore jag väldigt tacksam!  Här
Postad 26 May 2011 - 08:47
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Här
Tackar Britt!  Se om jag förstår något denna gången då, hä hä
Postad 26 May 2011 - 12:22
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Medans vissa av oss väntar på VT30, 50-55" så undrar jag vilket väggfäste som skulle kunna vara lämpligt att välja? Jag skulle gärna vilja ha ett som sitter ganska tajt mot väggen. Det känns som att det är en djungel.
Tips mottages gärna.
Jag håller också på att leta. Funderar på vajer-fäste (kolla VT30 på elgiganten och tillbehör) i stil med Samsungs. Men osäker på om det funkar bra. Verkar vara smidig uppsättning och skönt att kunna justera tv:n så den inte hamnar snett. (Min PV60 hänger några mm snett även att jag använde vattenmått och bara vetskapen om detta stör mig ibland
Postad 26 May 2011 - 12:28
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag kommer i alla fall att köpa ett med inbyggd vattenpass när det blir dags för TV köp tror jag. Eller vajer varianten.
Postad 26 May 2011 - 12:38
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Rätt, men du får inte missa ST serien.
Får en känsla av att då ST-serien nästan undantagslöst lyser med sin frånvaro ,att om inte försäljningen av GT/VT går så bra och för att slippa sänka priset på dessa så skjuter man ut ST istället;en nödraket.
Postad 26 May 2011 - 13:11
rico90
-
rico90
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jag håller också på att leta. Funderar på vajer-fäste (kolla VT30 på elgiganten och tillbehör) i stil med Samsungs. Men osäker på om det funkar bra. Verkar vara smidig uppsättning och skönt att kunna justera tv:n så den inte hamnar snett. (Min PV60 hänger några mm snett även att jag använde vattenmått och bara vetskapen om detta stör mig ibland 
Jag kommer i alla fall att köpa ett med inbyggd vattenpass när det blir dags för TV köp tror jag. Eller vajer varianten.
Jag tror att det lutar åt den här för min del: http://www.dustinhom...5010462590.aspx
Postad 26 May 2011 - 13:44
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har kört på Multibrackets slim mount till min pv60 och det funkar fint. VT30 50 väger väl lika mycket eller mindre som min gamla 42" så dessa fästen borde funka bra. Är dessutom billiga och med vattenpass.
Läste förresten igår på HDJ att Panasonic har nya 3d-brillor på gång som kommer kosta mellan 50-70 US dollar. I början av juli skulle de komma i USA. Känns helt rätt då Panasonic måste kunna matcha Samsungs billigare brillor som kommer snart i Sverige.
Redan nu börjar GT30 falla i pris. Man kanske ska hålla sig över sommaren? Men det går ju inte...
Redigerat av zamson, 26 May 2011 - 13:45.
Postad 26 May 2011 - 21:11
hakan_lars
-
hakan_lars
-
Användare
-
-
130 inlägg
Letar oxå efter den perfekta TV har redan övergett Samsungs D8005 led serie pga av clouding. Testade x2 ex sedan gav jag upp, inget kul med ljus bollar på skärmen när det är mörka scener. Så nu ligger jag och läser/väntar in VT30, fast det verkar som om det är en del strul med denna oxå. Har läst mycket om gamma/ljus buggen på olika forum hittade detta klipp på hur det kan se ut. http://www.youtube.c...h?v=LJPI8-yPUykKanske man skall vänta in LG värstingar som kommer med fullbacklight led med fler sektorer, nano filter etc.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|