Läste precis nya nummret av Hemmabio och där fick Panasonic VT30 mycket gott betyg.
Postad 20 June 2011 - 18:40
Läste precis nya nummret av Hemmabio och där fick Panasonic VT30 mycket gott betyg.
Postad 20 June 2011 - 19:53
Lite otippat verkar Panasonic släppa en firmware som eliminerar det som kallats för "fluctuating brightness". Mer info här: http://www.highdefju...ll=1#post248232
Verkar vara the real deal. Så jäkla bra - nu blir det VT30!
Någon som kan rekommendera en vettig återförsäljare? Vill inte hamna i situationen där man får green tint eller extrem buzzing och inte kan byta. Är det bara Elgiganten som gäller då? Kanske lite OT..
Redigerat av zamson, 20 June 2011 - 20:24.
Postad 20 June 2011 - 22:33
Postad 20 June 2011 - 22:49
Var på MM i Nacka i lördags. Oj vad slimad VT30 är! Tyvärr kunde man inte avgöra bildkvaliten pga skit signal som vanligt. MEN!!! Jag måste berömma de för att de har helt annan belysning i TV-avdelningen nu. Inga strålkastare längre.
"slimad"? (geggig..)
Du måste mena slimmad(smal)?
Postad 21 June 2011 - 13:47
Lite otippat verkar Panasonic släppa en firmware som eliminerar det som kallats för "fluctuating brightness". Mer info här: http://www.highdefju...ll=1#post248232
När kommer den? Och gäller det G30 med?
Har iofs bara sett "fluctuating brightness" ett par gånger på min... men om det kommer en firmware som tar bort det, så vore det kanon...
Postad 21 June 2011 - 18:14
Den firmware som det talas om är endast till vt30 och europeisk modell dvs e. Om de håller på med en nordisk version låter jag vara osagt.När kommer den? Och gäller det G30 med?
Har iofs bara sett "fluctuating brightness" ett par gånger på min... men om det kommer en firmware som tar bort det, så vore det kanon...
Postad 22 June 2011 - 08:39
Mitt största dilemma med G30Y:an är flimret vid vad som verkar vara ljusa/intensivare bildinnehåll och panoreringar, där tidvis en ganska skarp uppbrytning av bilden syns. Upplever det också tydligare på dagen, då skärmen verkar få jobba lite mer.När kommer den? Och gäller det G30 med?
Och därtill den här "fluctuating brightness" saken syns ganska tydligt när scener ligger och skiftar mellan mörkare upp mot ljusare och tillbaka, och är oerhört irriterande.
Det är mycket som är bra och bättre med denna skärm än min tidigare TX-P42X10Y modell från slutet 2009, men det känns som man fått en del "buggar" med sig i utvecklingen, och accepterat att genom att vinna/förbättra en del grejer, tappat andra.
Där TX-P42X10Y framförallt hade klart sämre svärta och kontrast, så var den lugnare i bilden och hade inte de här ljusskiftningarna, och jag upplevde inte den här uppbrytningen vid panoeringar, så den här specen i databladet som talar om 600 Hz Sub Field Drive Intelligent Frame Creation Pro, har väl inte direkt imponerat så här långt..
Som sagt, detta gäller mitt intryck av min G30Y, de andra modellerna kan jag inte säga något konkret om.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 22 June 2011 - 08:56.
Postad 22 June 2011 - 08:54
Postad 22 June 2011 - 12:54
Mitt största dilemma med G30Y:an är flimret vid vad som verkar vara ljusa/intensivare bildinnehåll och panoreringar, där tidvis en ganska skarp uppbrytning av bilden syns. Upplever det också tydligare på dagen, då skärmen verkar få jobba lite mer.
Och därtill den här "fluctuating brightness" saken syns ganska tydligt när scener ligger och skiftar mellan mörkare upp mot ljusare och tillbaka, och är oerhört irriterande.
Det är mycket som är bra och bättre med denna skärm än min tidigare TX-P42X10Y modell från slutet 2009, men det känns som man fått en del "buggar" med sig i utvecklingen, och accepterat att genom att vinna/förbättra en del grejer, tappat andra.
Där TX-P42X10Y framförallt hade klart sämre svärta och kontrast, så var den lugnare i bilden och hade inte de här ljusskiftningarna, och jag upplevde inte den här uppbrytningen vid panoeringar, så den här specen i databladet som talar om 600 Hz Sub Field Drive Intelligent Frame Creation Pro, har väl inte direkt imponerat så här långt..
Som sagt, detta gäller mitt intryck av min G30Y, de andra modellerna kan jag inte säga något konkret om.
Vad kör du för inställningar? Du är ju proffskalibrerare vad jag förstått..?
Jag kör med Flatpanels när det är mörkt här hemma... annars kör jag på Bio med lite amatörjusteringar från DVE... men jag upplever inte alls det där flimret längre, som du beskriver... det hade jag första månaden, men inte nu.
Denna slår mina andra plasmor jag har haft på fingrarna rejält enligt mig... och jag har haft en samsung(kommer inte ihåg benämningen på den), en Panasonic Px80, och en LGpk350.
Redigerat av Garrett, 22 June 2011 - 13:25.
Postad 22 June 2011 - 13:12
Postad 22 June 2011 - 13:14
Postad 22 June 2011 - 13:26
dock inget dynamiskt butiksläge.
Inte??? Den som ger så naturlig bild, helst när man har det mörkt i vardagsrummet!
Skyblazer: Grattis!
Redigerat av Garrett, 22 June 2011 - 13:27.
Postad 22 June 2011 - 14:12
Finaly idag kom min vt30 65". Om 2 timmar får jag hem den, härligt med 3 trappor att bära.
Nice! Är inte alls avundsjuk
Postad 22 June 2011 - 18:39
Postad 22 June 2011 - 18:45
Postad 22 June 2011 - 18:58
På min G20 är det så att med "Eco" på "on" så blir det ljusare bild på dagen och mörkare bild på kvällen. Med andra ord, den försöker anpassa sig till ljuset i rummet.Ni med VT30 (och kanske andra också), ska det vara så att när man sätter "eco" till "off" så blir det mörkare bild? Hade förväntat mig tvärtom...
Postad 23 June 2011 - 06:54
TV:n verkar lovande, ställt in på thx och tagit bort bild förbättringarna. j*vlar vilken bild, svärtan e grym. Lägger upp lite bilder imorgon.
Do it! Var någonstans var det du köpte 65" nu igen?
Postad 23 June 2011 - 08:00
Euronics i Lidköping. Fick den för 34995:- beställde för 3 månader sedan.Do it! Var någonstans var det du köpte 65" nu igen?
Euronics i Lidköping. Fick den för 34995:- beställde för 3 månader sedan.Do it! Var någonstans var det du köpte 65" nu igen?
Postad 23 June 2011 - 08:00
Finaly idag kom min vt30 65". Om 2 timmar får jag hem den, härligt med 3 trappor att bära.
Va kul att du äntligen fick hem den! Ska bli spännande att höra vad du tycker. Jag är fortfarande i sjunde himlen med min 55VT30
Postad 23 June 2011 - 08:01
Postad 23 June 2011 - 11:27
Jo så här långt är jag väldigt nöjd.Va kul att du äntligen fick hem den! Ska bli spännande att höra vad du tycker. Jag är fortfarande i sjunde himlen med min 55VT30
Några fel på bilden har jag inte lagt märke till, dock bara sett den "nya" Star-Trek och Tron i 3D.
Imponerande svärta, och den lär ju bli bättre med tiden och när man ställt in den om ett par månader.
Hade en Samsung ps63C7705 innan och den led av rätt rejält med crosstalk i 3d.
Jämnförde igår och jag kunde inte se nån crosstalk över huvud taget på min VT30.
Enda man kan klaga på är väl att 3d brillorna inte är jätte bekväma, men har provat från flera tillverkare och inga har varit så värst bekväma.
De som tvekar med o köpa en VT30 behöver inte fundera, klart det bästa jag sett, och snygg, den är ett konstverk vill jag påstå!
Postad 24 June 2011 - 01:06
Postad 24 June 2011 - 11:11
Eftersom alla "LED" inte har likadan bild så vet jag inte hur man ska kunna svara på din fråga...Är grymt sugen på 55VT30. någon som vet hur bra bilden blir gämfört med LED när man använder datorn genom tv?
Vad som kan sägas är väl att LCD generellt lämpar sig bättre som datormonitorer (dvs för att visa webbrowser odyl, om datorn används för film & spel räknas inte hit) än Plasma men man köper väl knappast en VT30 i det primära syftet att ha en visare för sin webbrowser utan snarare för film, tv och ev spel. Och i denna gren står sig VT30 väldigt bra.
Postad 25 June 2011 - 13:00
Eftersom alla "LED" inte har likadan bild så vet jag inte hur man ska kunna svara på din fråga...
Vad som kan sägas är väl att LCD generellt lämpar sig bättre som datormonitorer (dvs för att visa webbrowser odyl, om datorn används för film & spel räknas inte hit) än Plasma men man köper väl knappast en VT30 i det primära syftet att ha en visare för sin webbrowser utan snarare för film, tv och ev spel. Och i denna gren står sig VT30 väldigt bra.
Använder ju datorn mest som htpc men sufar ju oxo dagligen. Ville mest veta om det var läsbart på VT30, så man inte får huvudvärk om man sitter ett tag.sem om det råkar vara lite skarpare på LCD är det ju inte en stor grej då jag prioriterar att det är bättre bild när jag ser film och spelar. Tack för svaret / john
Postad 25 June 2011 - 16:21
Postad 25 June 2011 - 18:34
Fått min 50ST32Y. Nöjd med det mesta, bättre bild än på min G20 och mindre surr. Det enda som känns lite surt just nu är en trasig pixel som blinkar rött. Syns tydligt från soffan och jag kan inte låta bli att titta på den heller...
Det va tråkigt, kanske inte är död utan kommer igång efter några timmar? Har du provat nån 3d ännu?
Postad 25 June 2011 - 21:22
Testade den utan bordsstativet monterat och med skyddsfolien runt ramen kvar-Ljudet lät verkligen kass över 50%-volym,som om högtalarmembranen bottnade(krafig dist) så fort det fanns minsta bas.Hmm.Är det det man ska förvänta sig av dagens slimmade apparater.?Har tidigare en tjockare plattis med frontriktade högtalare där det går att kräma upp ljudet rejält utan att det låter illa.
Nåväl har ännu inte hittat de nämnda symptomen på bilddefekter ännu.
Orsaken till ljudförvrängningen var enkel.Ta först bort plastfolien så låter det hyfsat.
Kör med både comhem(axess) och boxers gratisutbud i samma antennkabel via t-koppling.Går smidigt att växla nät med tv-knappen.
Samtidigt som USB-HDD-inspelnng pågår kan man välja annan av-ingång från tex mediaspelare.Bra.Inget hörbart nätdelssurr eller fläktbrus från lyssningsplats 2,5m.Alla pixlarna funkar.
Det är en viss känsla att vara den första som "bränner " bort kretskortsdoften från en ny skärm.
Postad 26 June 2011 - 08:36
Postad 26 June 2011 - 13:58
Ingen IR(image retention).
Fluctuating brigtness har jag inte sett ännu i vanliga filmer/tv ännu.Körde en testsekvens från AVSHD709 som heter dynamic brightness för att provocera fram fenomenet tills jag hittar någon vettig film.Visst finns det.Det finns också på min 6 år gamla Panna plasma.Där skiftar det i ett steg.Här däremot är det en flerstegsramp sas.Men som sagt inget jag märkt av i vanligt underhållningsmaterial
EPG´n är 7 dagars även utan Boxerabonnemang.Den kunde gärna vara halvtransparent och visa valt nu-program i en liten ruta.Dessvärre visas inte valda timerinspelningar i epgn med en klocksymbol som i den gamla hdd-inspelaren av samma märke.USB-HDD uppspelningen går att spola rejält fort men inte köra med typ 1,3X med ljud,ej heller slowmotion.
Kommer inte att testa den inbyggda mediaspelaren/nätverksfunktionen då det redan är sörjt på den fronten.
Postad 26 June 2011 - 16:17
Inte världens bästa bild tagen lite från sidan men nöjd är jag som tusan! En D-link Boxee Box på Azzaro möbeln, Onkyo TX-NR609 reciver, CanalDigitals HD-box, PS3 Slim 320GB, Panasonic DMP-BDT310 3D BluRay-spelare, 2TB WD USB-disk kopplad till Boxee'n, Logitech Harmony One och Canton Movie 150QX med uteslutande dolda kablar (gjort 2006). Allt sammankopplat med Supra kablar. ARC (Audio return channel) äger!!
55vagg.jpg 130.66K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av rico90, 26 June 2011 - 16:20.
Postad 26 June 2011 - 16:58
Postad 26 June 2011 - 18:03
Postad 26 June 2011 - 18:20
Postad 26 June 2011 - 18:52
Jag kan inte förstå varför högtalarna inte sitter i rad? Det bästa för ljudet är ju om alla sitter på samma höjd.
Hehe.. Du har säkert rätt men i mitt fall var det en fråga om estetik och få med frugan på placeringen oxå
Postad 26 June 2011 - 22:45
Ska bli härligt att få upp en TV i min lägenhet som jag förövrigt flyttade in i för en vecka sen.
Den ska ni få se så småning om.
Nu längtar jag att få släppa lös min XTZ 99 W12 DSP sub i denna tvåa på 45kvm med en härlig ny TV och en riktigt skön rulle.
Fast det återstår lite tapetsering, möbelmontering och diverse inköp.
Ska försöka skriva lite om TVn när jag får tid och har hunnit igenom en ordentlig kalibrering.
Någon som har bättre colorimeter att låna ut i Västerås trakten än min i1 Display 2?
Redigerat av elov, 26 June 2011 - 22:48.
Postad 27 June 2011 - 10:08
Postad 27 June 2011 - 10:54
En fråga om 50G30Y. Går det plocka ut 5.1-ljud från TV:n med en Toslink till hemmabion? Vore smidigt att kunna koppla alla enheter med HDMI till teven och sedan skicka ut ljudet från TV till hemmabion (har bara en 1.3 HDMI-in på hemmabion).
Sid 69 i manualen:
SPDIF-val : AUto: Dolby Digital Plus,Dolby Digital,HE-AAC(48kHz)flerkanalsljud matas ut som Dolby Digital Bitsream
eller låst till PCM.
audio out typen gäller även för HDMI2 som har ARC
Postad 27 June 2011 - 11:54
Jo, men frågan är om 5.1 från t.ex. Playstation 3 skickas ut som 5.1. För jag vet iaf på äldre tv-apparater så funkar bara 5.1 från DVB-T2 och sedan stereo på resten.Sid 69 i manualen:
SPDIF-val : AUto: Dolby Digital Plus,Dolby Digital,HE-AAC(48kHz)flerkanalsljud matas ut som Dolby Digital Bitsream
eller låst till PCM.
audio out typen gäller även för HDMI2 som har ARC
Frågan är om G30Y klarar av att skicka ut 5.1 från enheter kopplade med HDMI till teven. Någon som har testat får gärna berätta om det fungerar.
Postad 27 June 2011 - 12:42
Postad 27 June 2011 - 16:03
PCM 2.0? Går ju skicka ut PCM 5.1 också...Din misstanke är korrekt.Multikanalljud från extern utrustning skickas bara som pcm ut från tv´n.Inte för att jag provat eller har behov av det,men det framgår också i manualen.
Bästa vore om någon här har testat. För ibland kan man inte riktigt lita på manualerna fullt ut.
Postad 27 June 2011 - 18:51
Hehe.. Du har säkert rätt men i mitt fall var det en fråga om estetik och få med frugan på placeringen oxå
. Ett fantastisk ljud dock med mina amatörmässiga audio-öron
He he..jag misstänkte att frugan var med vid planeringen. Nåja, det ser ju i alla fall inte fult ut(men det är snyggare med dem i rad. Säg inte att jag sade det...shhhh)
Postad 27 June 2011 - 19:17
PCM 2.0? Går ju skicka ut PCM 5.1 också...
Bästa vore om någon här har testat. För ibland kan man inte riktigt lita på manualerna fullt ut.
I manualen står det att multikanalljud ska matas till förstärkaren(direkt från källan och inte via tv´n) om nu fler än 2 kanaler är önskvärt.Jag har iofs i min efterblivenhet alltid tolkat pcm som stereo.
Men visst är manualer kluriga ibland och tillverkarna beslår sig för brösten, då vi,som saknar alla dessa features,då svarar med: Det har vi inte tänkt på.2014-års modell kanske?
Det är möjligt att forumiten Garret har sådan uppkoppling att han kan vägleda dig bättre än jag.
Annars har väl Panna någon slags svenskskrivande support här i landet ,som i bästa fall har en manual vid sin sida och kan göra en textanalys av manualen utan att fatta ett skvatt.Den supporten är klart inte lika rapp(av förklarliga skäl)som sina koreanska och problemtyngda grannar.
Postad 27 June 2011 - 20:31
Men testat att köra film från HDD kopplad till Tvn, och då fick jag DTS 5.1 1080p genom optiskt.
Redigerat av Garrett, 27 June 2011 - 20:34.
Postad 27 June 2011 - 20:57
Skulle du kunna testa extern enhet till TV och sedan till förstärkaren? Vill verkligen veta om det går att plocka ut 5.1 ljud från HDMI-enheter.Naj... har allt kopplat till förstärkaren först, har ju alltid den på när det vankas film från mediaspelaren/HTPC och TV spel ändå...
Men testat att köra film från HDD kopplad till Tvn, och då fick jag DTS 5.1 1080p genom optiskt.
Om det går så ska det nog införskaffas ny TV. Annars blir det att vänta tills TV-tillverkarna fixar detta som åtminstone tidigare har varit ett störande problem.
Postad 28 June 2011 - 13:56
Skulle du kunna testa extern enhet till TV och sedan till förstärkaren? Vill verkligen veta om det går att plocka ut 5.1 ljud från HDMI-enheter.
Om det går så ska det nog införskaffas ny TV. Annars blir det att vänta tills TV-tillverkarna fixar detta som åtminstone tidigare har varit ett störande problem.
Hmmm... det är ju en tekniknörds mardröm att dra fram TV bänken... tror jag har en kilometer sladd där bak, hä hä
Ska se om jag kan flytta ps3ans HDMI kabel till TV kanske, och se om det kommer DTS genom den optiska till förstärkaren... det va så du menade..?
Postad 28 June 2011 - 14:07
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
43 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?