Min surrar från alla transformatorer och hörs från soffan.
verkar som man fått ett surrobjekt
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D
Startad av
joakim123
, Jul 20 2006 10:45
2310 svar till detta ämne
31 relaterade trådar
Postad 16 March 2007 - 15:15
surrar den inget alls, helt knäpptyst.
Min surrar från alla transformatorer och hörs från soffan. verkar som man fått ett surrobjekt Postad 16 March 2007 - 17:13
Som sagt hade jag en 436XDE innan och den hade varken problem med surr eller "dassig" vit bild... Kanske bara är på nya 7:e generationen?
Men jag hoppas de har fixat den där saken som surrar nu på de "nya" 507 som tillverkas, de borde dom iaf göra tycker man eftersom de är medvetna om problemet?! Annars blir det till att använda pdp+ garantin! Postad 16 March 2007 - 22:13
Hejsan!
Har varit sugen på 507:an! Stort habegär ger den... Har innan bara sett den elektroniskt men var idag och såg den i verkligheten och måste säga att man vart inte midre sugen!!! Riktigt snygg Hmm svårt att bestämma sig.... Mvh Martin PS. Alltså av alla apparater jag sett(dock inte så mycket erfarenhet) så är i mina ögon plasma generellt sett mycket trevligare bild på! Dom flesta lcd:are har en väldigt konstig färgåtergivning och bilden känns väldigt "digital" och utan djup! Till datorskärm helt ok men till tv/film-tittande känns det inte så bra... Postad 16 March 2007 - 22:16
Vaa! Ligger det någon sanning i detta påstående har Pioneer sjunkit en del i förtroende hos mig. Postad 16 March 2007 - 22:47
Shit vilken prissänkning det blivit på Pioneer!! =P Där loosade man 5000:- på 3 månader!
Teknikens under som vanligt! He he. Postad 16 March 2007 - 23:02
En uppdatering angående min 'smutsiga' skärm!
Enligt InfoCare så var det fel på min skärm och det har åtgärdats. Enligt InfoCare har Pioneer "kört wipe på den. Det är ett program som ligger och kör under en längre tid som "städar" skärmen." Min uppfattning är att bilden har blivit mycket klarare och bättre kvalitetsmässigt. Dock så har jag när solljuset kommer in i rummet fortfarande kvar det som ser ut som någon har torkat av skärmen med en smutsig trasa. Detta syns dock inte i bilden utan bara om man har skärmen avstängd och tittar efter det! = glaset blir 'ljusgrått' För tillfället e jag nöjd, och hoppas att det består! Jag har nu kört den i 900 timmar Redigerat av HkanW, 16 March 2007 - 23:03. Postad 16 March 2007 - 23:03
Om det visar sig att det är så (och om teknikern verkligen behöver flera besök för att ordna allt) kommer jag ju att lämna tillbaka tv:n och begära ett återköp. Med tanke på att priserna sjunker som en sten så förlorar jag inte så mycket pengar i fraktkostnader etc. Tråkigt dock. Jag har inte heller några PDP-papper hemma så jag kan läsa det finstilta... Det kanske någon annan har som köpt nyligen? Postad 16 March 2007 - 23:12
Det står ingenstans i PDP+ pappren att dom bara åker ut en gång till varje 'apparat'.
Postad 16 March 2007 - 23:14
Verkar märkligt, är det för att skärmen inte är "inkörd"? Eller är den defekt alltså? Förstår inte hur de kan laga en defekt skärm genom att köra ett program... Nåväl Postad 17 March 2007 - 02:33 Ända sedan jag bytte till plattskärm så ser jag det mesta 4:3 TV material utsträckt över hela bildytan. Inget jag tänker på längre faktiskt. Dock ser jag alltid 4:3 filmer i 4:3 då jag är mer petig med kvalitén vid filmvisning och skulle aldrig zooma en 2.35:1 film till fullbild heller. Vad använder du för inställningar på TVn? Taskigt att du fått inbränningar, men förhoppningsvis så är det bara ett tillfälligt bekymmer. Lycka till Postad 17 March 2007 - 02:43 Tack för din rapportering, HkanW! Ger kött på benen för oss som kanske kommer att utnyttja PDP+ garantin för liknande problem. Postad 17 March 2007 - 09:15
tobias_m
Ja visst är det märkligt, men faktum är att det har blivit bättre. På AV Forums i tråden Pioneer 427/4270XD Buzzing+Dirty Screen Poll så rapporterar dom nu att dom som har 'smutsränderna' att dom sakta försvinner. ang 4:3 formatet Jag tittar allt 4:3 i Bred (Wide), man blir van vid att dom blir lite korta och tjocka! Postad 17 March 2007 - 11:45
Ni som väggmonterat 507:an: Hur högt från golvet har ni mittpunkten av tv:n? Jag håller på och skissar lite på en plasmavägg och kommer att hamna på 1 m golv-mittpunkten. Eftersom höjden på soffor, etc. inte varierar så mycket från möbel till möbel är jag intresserad av era mått och intryck.
Postad 17 March 2007 - 12:26
Jag har nästan samma fråga, men ändå lite annourlunda
Undrar om någon kan mäta hur långt avståndet är upp till var bilden börjar från bänken med en orginalfot. Min center är 20 cm hög och jag undrar om man kan ha den på bänken framför tills man skruvat upp den på väggen. Tacksam för mätresultat från lyckliga ägare Postad 17 March 2007 - 13:27
khalnur: Jag har monterat min tv så att mittpunkten ligger på ca 95 cm. Ganska lågt kanske, men jag vill inte sitta och titta uppåt när jag ser på tv. Som min tv är monterad så ryms det ganska precis en bänk under tv:n som har en höjd på 40 cm plus centerhögtalaren som har en höjd på 17 cm utan problem.
Sen kan jag meddela att jag tycker att det lita tjutande ljudet som fanns klart och tydligt när jag skaffade tv:n är mycket mer tyst numera. Det finns kvar, och hörs extra tydligt om det är en väldigt vit bild, men det är inte alls lika högt eller störande som det var från början. Min tv har gått drygt 100 timmar vid det här laget. Ränderna har jag, men ser dom inte så ofta (eller kanske ska säga störs inte så ofta), men det låter ju lovande om det går att fixa på något sätt. Postad 17 March 2007 - 14:41
"Erfarna Pioneer-grabbar"
-Är bilden märkbart/synbart bättre på 427XD jämfört med 436XDE? Då tänker jag främst på svärta, kontrast och eftersläpningar på SD-tv. Eller ska man vänta på G8? Postad 17 March 2007 - 16:56
Ja det får lov att bli ett PDK-WM02 väggfäste till min kommande 50-tummare. Jag tänkte köpa fästet redan nu och göra plasmaväggen färdig inför sommaren. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag kommer att köpa 507:an eller om det blir 508:an. Dock talar mycket för 507:an av kostnadsskäl eftersom den nu är verkligt prisvärd.
PDK-WM02 har ju hängt med i några år nu men jag hoppas att det även kommer att passa till 508:an om det nu skulle bli en sådan isf 507:an. Postad 18 March 2007 - 12:10
Är det någon som testat att köra xbox360 via vga på 507:an? Min son har en 360 och jag har idag en gammal Pioneer DV-454 dvd-spelare och undrar därför om 360:n via vga skulle ge dvd-bilden ett lyft i jämförelse?
Vill helst undvika att köpa en ny dvd i väntan på att Bluray ska sjunka till mer attraktiva prisnivåer. Postad 18 March 2007 - 12:23
Köp en komponentkabel till Xboxen och kör via den, har dock ej testat att titta på DVD film via 360:n men spelen är grymt snygga och de HD trailers som går att ladda hem via Xbox Live är fantastiskt bra bild på. Postad 18 March 2007 - 12:30 Jag tänkte komma åt uppskalningsfuktionen på boxen och den fungerar endast via vga, därav funderingen kring just vga. Edit: Huvudfrågan är dock om jag kommer att uppleva ett lyft jämfört med min nuvarande Pioneer DV-454? Redigerat av khalnur, 18 March 2007 - 12:45. Postad 18 March 2007 - 13:41
Hur står sig 427xa mot Panasonic TH-42PX70E?
Är inne på att köpa en 507xa. Blir lite tveksam nu när Panna kommer med PV70. Postad 18 March 2007 - 15:58
Var och spelade Xbox360 igår hos polarens nya Sharp 46" och märkte att efter att ha spelat en stund blir hela skärmen svart ett par sekunder (Action mode AV), hemsk irriterade. Antar att den buffrar eller så är det något fel på skärmen.
Hur är det med 507:an blir den oxå svart när man har spelat ett tag? Postad 18 March 2007 - 17:30
Det tvivlar jag starkt på att den blir! Har själv ägt en 436XDE och vi satt och spelade många långa kvällar utan att det hände något. Så jag är helt säker på att 507/427 inte blir svarta! Postad 18 March 2007 - 18:11
Såg att någon funderade på att beställa ett väggfäste för att köpa TV´n i sommar...Jag gjorde likadant. Först var jag bestämd att det skulle vara en LCD, men när jag såg Pioneeren blev det kärlek direkt..och beställde kablar för en Pioneeer 427XD.
Nu blev det en Loewe XELOS 37:a istället.efter ha vägt samman reflexer, TV bild, avstånd, mm..och då vann Loewen till slut. kablarna går att byta och väggfästen är väl ganska standard Postad 18 March 2007 - 19:07
[code=auto:0]
Det här "WIPE" programmet kanske vore en bra ideé att köra själv så slipper ju teknikern komma hem? Postad 18 March 2007 - 20:07
Enligt vad jag förstod från AVforumet som HkanW länkade till så var inte problemet något med elektroniken utan att det låg i att glaset(?) var smutsigt trots allt. Man kunde visst se skuggorna i ljuset även om tv:n var avstängd.
Men det kanske är två problem som uppfattas som lika? Den bilen som jag lade upp i mitt galleri ser i vilket fall exakt ut som det problemet som det pratas om i AVforumet... (Där någon hade lagt upp en bild på sin TV) "Min" tekniker borde höra av sig imorrn eller åtminstone under veckan. Återkommer med detaljer om vad som händer mig... (Eller öh, min TV Här är länken alltså: http://www.avforums....ad.php?t=466376 Redigerat av tobias_m, 18 March 2007 - 20:09. Postad 19 March 2007 - 12:08
Jag citerar mig själv och kompletterar dessutom min fråga lite. Pioneer har ju en mycket bra deinterlacer och bildbehandling vad jag vet. Bättre än på de flesta dvd-spelare? Vilken utsignal ger enligt er den bästa dvd-bilden på era spelare? Min egna gissning är att 576i från spelaren och låta tvn ta hand om deinterlace och uppskalning ger den bästa dvd-bilden på Pioneer. Kan någon bekräfta eller förkasta detta? Postad 20 March 2007 - 09:28
Jag kör 720P ut från min 545HX-S och det tycker jag blir bra , kan även köra 1080i/p? ut men tycker inte det ger ngn förbättring , man kanske skulle testa 576i?
Postad 20 March 2007 - 09:35
Jag köpte Monsters VGA kabel till min 507a först men då det inte riktigt funkade som jag tänkt mig så köpte jag deras komponentkabel o vilken skillnad. Så mitt råd är att du satsar på komponentkabeln till XBOX360. Vilka färger alltså! Man ser stor skillnad om man jämför med original komponentkabeln som följer med. Mvh D Postad 20 March 2007 - 09:54
Vad var det som inte funkade med Monsters vga-kabel? Postad 20 March 2007 - 11:18
Hur har det gått för er med "smutsig" / "randig" bild?
Jag har iallafall kollat på minst 6st apparater runt om i landet och alla har någon form av detta problem! Dock syns det ytterst lite vid vit panorering (därav tror jag att många har det utan att känna till det). Enligt avsforum så känner Pioneer till felet. Kan man alltså tvätta bort detta problem? Eller är det frontglaset som är konstigt? MVH Postad 20 March 2007 - 12:02
Jag pratade med min tekniker igår, han verkade dock vara en färsking och hade inte hört talas om problemet. Dock skulle han höra med sin kollega som pysslat med Pioneer tidigare. Han ska dyka upp under dagen, så om han inte har något tydligt besked från sin kollega så har jag bränt testkivan från recordere.dk som kan visa en hel vit bild. Där syns det väldigt tydligt. Förstår inte hur Pioneer kan släppa en apparat för 22 lax som har en skitig bild, det är ju otroligt irriterande och imho väldigt tydligt. Jag får återkomma så fort han varit här... Postad 20 March 2007 - 12:12
Det låter bra. Jag har själv en 507xd med detta fenomen. Har ringt till supporten men dem vet ingenting. Känns inte så bra att lämna in en tv när dem inte vet vad dem ska göra. Men följer man tråden här och den på avs forum så bör man kunna påpeka vad som bör åtgärdas.
Postad 20 March 2007 - 12:46
Haa..typiskt! Vid det här laget borde supportavdelningen känna till problemet. Postad 20 March 2007 - 14:54
Ok, nu har min tekniker varit här. Dock har jag nog bara dåliga nyheter. Ramen byttes ut iaf, det var väl det enda som blev bra
Ljudet: Han bytte en stort kretskort på vänstersida, det hade lite mer silikon än det förra. Han satte även på lite klisterlappar över några ventilationshål för att dämpa ljudet. Men det blev ingen skillnad... Bilden: Enligt Pioneer är det inget de åtgärdar öht (Flammigheten alltså, se min bild i galleriet och tidigare kommentarer i tråden) "Live with it..." Enligt honom så hade Pioneer inga planer på att göra något heller, då borde de (Infocare) fått reda på det. Det kanske dyker upp något i framtiden, men det trodde han inte. Så, kontentan är väl att jag har en dyr Pioneer som låter ganska mycket plus har flammig bild. Kvalitet... Knappast. Man kanske vänjer sig, men ska man det med en TV för över 20k? Funderar på att skicka tillbaka den och köpa något annat märke istället... Postad 20 March 2007 - 15:28
MM vad ska man säga? Okunskap finns överallt. Kanske därför så många är nöjda med sina Pioneer tvs? =) =) Ingen som orkar leta reda på deras linjer, vilket är kanske bra. Pajjoneer borde kanske samla all information från alla serviceställen och därmed inse att något måste göras.
Skitsamma, upplever ni någon skillnad om ni pressar frontglaset lite lätt med en tunn trasa? Ändras flammigheten? Postad 20 March 2007 - 15:36
hej hej, jag har 2 frågor?
1. vilken dvd-spelare jag bör köpa till min 507xa för att så att säga "få ut max" av min fina tv? duger tex pioneer 696av eller bör jag köpa ngn bättre? 2. är PDP-1 väggfästet som följer med från fyndbörsen ett bra ett? /tacksam för svar Postad 20 March 2007 - 15:50
Kanske en px70/px700 Postad 20 March 2007 - 15:59
Testade och petade lite, men nä, tycker inte det ändras något... Jag ringde Pioneers support precis nyss och frågade lite om det här. Som vanligt så visste de inget men jag fick ett nummer till deras boss eller nått, Tomas Jadland (?), som kunde "allt"... Han svarade inte men jag lämnade ett meddelande i hans röstbrevlåda. Får se om han återkommer. Tänker inte ge mig i första taget Postad 20 March 2007 - 16:49
Ajaj det låter inte kul tobias_m. Har du läst om HkanW:s TV? Det gick tydligen bättre för honom. Postad 21 March 2007 - 07:43 Provade lite igår och tycker nog att 720P ger lite skarpare bild än 576P iallefall med min Pio 545HX-S , tror att det kan skilja beroende på vad man har för dvd. Postad 21 March 2007 - 08:14
Jag kör 576i från min Denon 2900. Tycker det ger perfekt bild utan brus i någon form.
Postad 21 March 2007 - 10:34
Blev typ uppdateringsproblem kan man väl säga. Precis som om tvn inte hann med att uppdatera när det var snabba rörelser i kameran vid filmtittande tex. Blev som en linje som började på mitten av bilden o rörde sig uppåt. Precis som en bild låg kvar nån millisekund för länge. Kanske skickade på för hög upplösning. Men i vilket fall om man räknar bort felet som blev med vga kabeln så är jag mkt mer nöjd med komponent kabeln. Bättre färger, fler inställningsmöjligheter på komponent igången och bättre bild. Mvh D Postad 21 March 2007 - 10:53
Vet iofs inte exakt vad man ska titta efter men tycker inte jag ser någon randighet alls på bilden du har i ditt galleri tobias_m.
Har själv 507an och det är klart att med ett sånt pris så förväntar man sig ju perfektion. Har inte sett någon smutsighet alls på min skärm men är andra grejer jag "stör" mig lite på. Men om man tar bort domma små störande momenten och kollar på helheten så är tvn mkt svårslagen. Jag har inte sett en TV som kommer i närheten av den bild som Pioneer 407/507 har. Den är helt underbar! Dom flesta LCD/Plasma skärmar idag har sina "issues" finns inte en tråd att läsa någonstans där det inte är någon som har något litet fel. Synd att det ska behöva vara så ijumed att det kostar en hel del pengar. Men det verkar vara den hårda verkligheten. Mvh D Postad 21 March 2007 - 11:04
Det är ingen randighet, utan en ojämn vit färg. Flammig kanske är rätt ord. Ta bilden och dra den runt på din skärm så ser du att teven inte har en helt jämn vit bild. Skrev precis en ny tråd om den info jag fick från Pioneer precis nu. Är väl bra att de vet om problemet, men det är ju så j-vla störande Postad 22 March 2007 - 13:14
bränna ner filmen på dvd och köra via dvd-spelaren hdmi till 507XD eller
direkt från datorn -> plasman via VGA vad är bäst? Postad 26 March 2007 - 09:50
Vad gäller för 1080p?
När jag ställer in min DVD-spelare (Denon 1930) på 1080p som körs genom reciever Denon 2807 (som ska släppa igenom 1080p) så står det ändå 1080i på tv:ns inforuta (427xa). Tv:n ska ju hantera 1080p signaler, vad gör jag för fel? Postad 26 March 2007 - 10:10
Är det inte precis så din TV hanterar 1080p signaler, genom att omvandla dessa till 1080i? Postad 26 March 2007 - 10:28
Har inte tänkt på detta tidigare men det slog mig idag att 42" har en upplösning 1024 x 768. Är inte 720p i 1280x720. Har alltså inte 42" för få horisontella linjer för äkta 720p?
Äger inte någon platt-tv ännu. Men går i förhoppningen att denna sjunker i pris framåt hösten (även om den har ett riktigt bra pris nu). Men blev osäker nu om den skalar ner till en oäkta 720p. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |