Panasonic Plasma 2011
3946 svar till detta ämne
Postad 03 July 2011 - 16:27
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Alla plasmor flimrar mer eller mindre, det har med tekniken att göra. Märkvärt är att det skiljer betydligt mer mellan olika människor än melllan olika tv-exemplar, vissa ser inte flimmer alls och då är ju allt frid och fröjd, andra vänjer sig vid det och då är det ju inte heller nåt problem. Detta misstolkas nog ibland som att tvn slutat flimmra vilket inte är fallet. En tredje grupp människor har direkta problem med flimmer och kan bli illamående eller yra. Torra ögon är också typiskt. För dessa återstår andra alternativ än plasma.
Fast hur förklarar du att jag inte upplevde detta problem på min Panasonic TX-P42X10Y modell från slutet 2009, och samma dag som jag packade upp min TX-P50G30Y så reagerar jag på detta flimmer, men tänker "nah, det är nog inget/det går över", men så 2 timmar senare frågar sambon (som absolut inte är någon bildnörd): "skall den flimra så?".
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 03 July 2011 - 16:41.
Postad 03 July 2011 - 17:11
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Inget problem med flimmer?
Jag har mjukvara 1.304 (och per igår fanns ingen nyare version när jag kopplade TVn till internet), och enligt utsago skall detta med fluctuating brightness vara löst uppåt i serien, men tydligen inte för G30Y? 
Enligt HDJ har det kommit ett nytt firmare som fungerar på G30 också. Dock samma väg som tidigare. Via Spanien och inofficiell hittills samt för "E"-modellerna. Dock bör dessa funka på alla europeiska modeller. Helt sjukt att Panasonic inte har bättre process för att släppa firmwares. Tycker FBr är värst när material byter scen. Edit: Verkar som vi har samma firmware för alla EU-modeller: http://panasonic.jp/...0/down_eu4.htmlIngen som vet när firmware kommer till dom Svenska pannorna?
Har varit i kontakt med Panasonic-support. De förnekar problemet och hänvisar till "senaste firmware på hemsidan". Om de inte får tummen ur kommer jag dra in den spanska firmwaren för det lär inte vara några problem. TV:n gör ju en initial check innan man kan installera om det är kompatibelt.
Redigerat av zamson, 03 July 2011 - 17:26.
Postad 03 July 2011 - 17:48
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Har varit i kontakt med Panasonic-support. De förnekar problemet och hänvisar till "senaste firmware på hemsidan".
Första linjens support har tyvärr ingen aning om någonting nästan. De läser bara i sina checklistor.
Postad 03 July 2011 - 17:57
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Fast hur förklarar du att jag inte upplevde detta problem på min Panasonic TX-P42X10Y modell från slutet 2009
Jag kan inte det tekniska bakom men som jag förstår det så flimrar alla plasmor, men antagligen varierar det mellan märken/modeller.
Postad 03 July 2011 - 18:44
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
Inte upplevt nån fbr på min 65" vt30 så här långt, har kollat ganska noga. Inte heller nått flimmer eller oljud från TV:n. 100% nöjd om det inte vore för att media spelaren suger, men de gör den på alla TV apparater.
Postad 03 July 2011 - 18:57
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
Western Digitals "TV HD Live" är en kompetent liten låda. Men kolla in mediaextenders/HTPC-forumen så får du gott om tips. 
Blev att jag beställde en asus s1 htpc, 4g minne, 2tb hdd, får hoppas att den blir som ja tänkt mig.
Postad 03 July 2011 - 20:14
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Första linjens support har tyvärr ingen aning om någonting nästan. De läser bara i sina checklistor.
Min erfarenhet från firmware-problem med G10 för två år sedan: Panasonic support vet i stort sett ingenting. De kan läsa manualerna och kolla checklistor på sin höjd. De verkar helt fristående från resten av svenska panasonic. De visste inget om en ny firmware som fixade så att tv:n korrekt klarade 1080p50 in på hdmi. Fick från annat håll tips om och ringde till växeln på svenska panasonic och bad att få prata med produktansvarig för tv. Hon var mycket snäll och trevlig och visste precis vad jag pratade om och lovade hjälpa till så jag fick en ny firmware... Ring rätt ställe...
Redigerat av matbl, 03 July 2011 - 20:14.
Postad 03 July 2011 - 20:19
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
* Vit bild fick en grön ton mot mitten. Detta var, enligt både Media Markt och Panasonic-supporten, någon som man kan få räkna med eftersom glaset till TVn är ur olika "bitar/delar".
Glaset är för övrigt inte alls från olika delar utan är ett helt glasstycke. MM och supporten vet inte vad de pratar om. Se reportage från panasonics fabrik här: http://www.avforums....conference.html
Postad 03 July 2011 - 22:59
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Min erfarenhet från firmware-problem med G10 för två år sedan: Panasonic support vet i stort sett ingenting. De kan läsa manualerna och kolla checklistor på sin höjd. De verkar helt fristående från resten av svenska panasonic. De visste inget om en ny firmware som fixade så att tv:n korrekt klarade 1080p50 in på hdmi. Fick från annat håll tips om och ringde till växeln på svenska panasonic och bad att få prata med produktansvarig för tv. Hon var mycket snäll och trevlig och visste precis vad jag pratade om och lovade hjälpa till så jag fick en ny firmware... Ring rätt ställe... 
Kan du lägga ut den firmwaren här för vt30 så vore det nice
Postad 04 July 2011 - 04:23
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Har öht inte märkt av något pumpande ljusstyrka på min ca 100h G30.Noterade att den har en nyare firmware än den som det länkas till 1.306 (länken anger 1.304).Hur 1.306 hamnat i tv från fabrik eller uppdaterats genom den korta kontakten med internätet vet jag inte.
Postad 04 July 2011 - 10:29
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Hur kollar man vilken firmware som TVn har?
Edit: hittade det... har 1.304 ... ska se om den hittar update..
Nehe... den updaterar inte... fortfarande 1.304
Redigerat av Garrett, 04 July 2011 - 10:37.
Postad 04 July 2011 - 14:38
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Goda nyheter kring FBr. Den spanska firmwaren funkar på Y-modellerna. En kille från Danmark har flashat sin VT30-Y och FBr är minimerat till 99% enligt honom. Låter lovande. Länkar till firmware finns på High Def Junkies. Vill inte lägga ut dem här då jag inte har koll på regler kring sånt - vill inte vara ansvarig för några brickningar
Jag inväntar Panasonic i ett par veckor - händer det inget så flashar jag med 1.520.
Angående Gröna fläckar så har jag upptäckt en liten grön fläck nära nedre mitten till höger när jag kör slides (endast synbart på vita, ljusgråa). Men det syns knappt och är inte synligt när jag ser på vanligt material.
Redigerat av zamson, 04 July 2011 - 14:40.
Postad 04 July 2011 - 14:49
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Finns tydligen 3 olika fw på de europeiska installerade från fabrik:1.304,1.306,1.310.
Postad 04 July 2011 - 16:52
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
Undersökte just vilken version jag har på min VT30 och det står 1.518. , kanske därför jag inte upplevt någon FBR....
Postad 04 July 2011 - 17:54
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Undersökte just vilken version jag har på min VT30 och det står 1.518. , kanske därför jag inte upplevt någon FBR....
Hmm, jag har 1.516. Nåväl - har inte stört mig ofantligt mycket på det hittills, men i till exempel serien Rubicon är det väldigt tydligt.
Postad 04 July 2011 - 19:01
Bushdoctor
-
Bushdoctor
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Har märkt en till grej med min TX-P50G30Y, hör en del "buzzing" utöver "fluctuating brightness" problemet. Men hör det mest när jag har datorn kopplad till tv:n och inte har någon musik eller annat ljud på. Är inte direkt nåt jag stör mig jättemycket på, men lite jobbigt är det.
Postad 04 July 2011 - 19:15
Perra.P
-
Perra.P
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har också version 1.516 på min 50VT30Y. Upplever en del flimmer ibland, men det som stör mig mest är färgskiftningarna i hudtoner vid snabba huvudrörelser/kamerarörelser.. Detta gäller SD-som HD-kanaler, oavsett THX med alla finesser avstängda som normalläget med allt lull-lull på. Upplever även bilden generellt mörk. Känns som det är bättre tryck i föräldrarnas plasma, Panna TH-PV70. Och då menar jag inte dynamiskt läge... Någon som känner igen? Update: Spelade in fenomenet med färgskiftningarna för att kunna visa hur det ser ut. Men problemet finns inte kvar då jag spelar upp? Således verkar fenomenet bara finnas i tunerdelen och fastnar inte i inspelningen...?
Redigerat av Perra.P, 08 July 2011 - 14:35.
Postad 04 July 2011 - 22:02
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Kommer nog behålla min pk760 ett tag till när man läser om alla problem med vt30 och dylikt.
Hoppas på nästa års panna eller annan.
Är ganska nöjd med min lg nu var lite strul i början med inbränningar,men det är borta nu och bilden med super och inget flimmer,Gröna fläckar,FBr mm.
Verkar inte värt pengarna vt30.
Postad 05 July 2011 - 06:17
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
Kommer nog behålla min pk760 ett tag till när man läser om alla problem med vt30 och dylikt.
Hoppas på nästa års panna eller annan.
Är ganska nöjd med min lg nu var lite strul i början med inbränningar,men det är borta nu och bilden med super och inget flimmer,Gröna fläckar,FBr mm.
Har inga problem alls med min vt30, den är värd sina pengar utan vidare.
Postad 05 July 2011 - 06:27
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Om du inte tycker det i år så lär du inte tycka det nästa år heller.  Kommer ju alltid finnas något folk kommer gnälla på.
Postad 05 July 2011 - 09:35
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
För att sätta det hela i perspektiv. Jag minns att jag undvek LG:s 2010-serie efter alla skriverier om IR, DSE (dirty screen effect), line-bleed, dansande gröna pixlar och allt vad det var. Och ändå är du nöjd!?
Postad 05 July 2011 - 09:39
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Enda jag läste om min serie var IR och det hade min dom första 4 mån,rejält men nu inga problem.
Bild och allt helt ok,hade hoppats på att panasonic 2011 skulle vara super bättre än min LG men verkar inte så.
Men problemen här dom pratar om kanske med går över efter inkörning.
Postad 05 July 2011 - 09:47
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Bild och allt helt ok,hade hoppats på att panasonic 2011 skulle vara super bättre än min LG men verkar inte så.
Det _enda_ du kan göra är att försöka kika på dem i butik, eller hemma hos någon. Det är mycket som är bra med dem, men det skrivs det sällan om i forum.
Postad 05 July 2011 - 11:57
elov
-
elov
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
 Nu sitter min maskin på väggen och efter ett par timmar så har den också slutat tjuta (buzzing) lika högt. Så nu är det acceptabelt med högfrekventa ljud och min TViX's fläkt låter mer irriterande.
Postad 05 July 2011 - 13:18
mortebus
-
mortebus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Köpte en G30 och måste nog erkänna att jag förväntat mig bättre bild.
När bilden övergår i mörkt ligger ljusa partier kvar extra tydligt är det om det blir helt svart.
Då ligger en spökbild kvar av gamla ljusa partier. En natthimme med moln blir pixlig i brist på bättra ord.
Är det det ni kallar FBr ?
Klart störigt, trodde nog utveckligen hade kommit längre.
Kan kommande FW lösa sånt här eller är det vad man kan förvänta sig?
Postad 05 July 2011 - 13:59
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Postad 05 July 2011 - 14:18
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Köpte en G30 och måste nog erkänna att jag förväntat mig bättre bild. När bilden övergår i mörkt ligger ljusa partier kvar extra tydligt är det om det blir helt svart. Då ligger en spökbild kvar av gamla ljusa partier. En natthimme med moln blir pixlig i brist på bättra ord. Är det det ni kallar FBr ? Klart störigt, trodde nog utveckligen hade kommit längre. Kan kommande FW lösa sånt här eller är det vad man kan förvänta sig?
Låter som du inte har ställt in rätt... testat köra bioläget, eller kaliberat den?
Postad 05 July 2011 - 14:58
mortebus
-
mortebus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Låter som du inte har ställt in rätt... testat köra bioläget, eller kaliberat den?
Kör i Bio läget, hur bär man sig åt för att kalibrera den?
Postad 05 July 2011 - 15:57
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
När bilden övergår i mörkt ligger ljusa partier kvar extra tydligt är det om det blir helt svart. Då ligger en spökbild kvar av gamla ljusa partier. En natthimme med moln blir pixlig i brist på bättra ord. Är det det ni kallar FBr ? Klart störigt, trodde nog utveckligen hade kommit längre. Kan kommande FW lösa sånt här eller är det vad man kan förvänta sig?
Har också sett detta på min G30. Någon slags märklig fördröjd FB.
Postad 05 July 2011 - 17:18
hawkster77
-
hawkster77
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Var och kikade på 65-tummaren igår på El-giganten i Stockholm (Kungsgatan). Tyckte spontant att den inte imponerade lika mycket som 55-tummaren. Bilden var betydligt kornigare och oskarpare i Dynamic-läget. Testade att öka på sharpness men det kändes inte helt optimalt. Testade även att ställa den i THX-läge vilket var ett uppsving rent generellt men fortfarande inte i klass med 55-tummaren såsom jag minns den.
Tyckte även att bilden hackade med jämna mellanrum, som att den fryser till en halvsekund typ. Har säkert nåt tekniskt namn..
Nån som har liknande erfarenheter och som vet ifall det kan handla om inställningarna? Eller om det helt enkelt är så att större apparater per automatik ger sämre bild pga större yta per pixel osv. Sjukt sugen på 65-tummaren så man letar ju efter förmildrande omständigheter
Den matades med Batman, utgår ifrån att det var bluray.
Postad 05 July 2011 - 17:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Har också sett detta på min G30. Någon slags märklig fördröjd FB.
Om ni stänger av alla bildförbättringar, försvinner fenomenet då? Nu sitter min maskin på väggen och efter ett par timmar så har den också slutat tjuta (buzzing) lika högt. Så nu är det acceptabelt med högfrekventa ljud och min TViX's fläkt låter mer irriterande.
Snyggt! Men var är centern.. ?
Postad 05 July 2011 - 17:34
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Var och kikade på 65-tummaren igår på El-giganten i Stockholm (Kungsgatan). Tyckte spontant att den inte imponerade lika mycket som 55-tummaren. Bilden var betydligt kornigare och oskarpare i Dynamic-läget. Testade att öka på sharpness men det kändes inte helt optimalt. Testade även att ställa den i THX-läge vilket var ett uppsving rent generellt men fortfarande inte i klass med 55-tummaren såsom jag minns den.
Tyckte även att bilden hackade med jämna mellanrum, som att den fryser till en halvsekund typ. Har säkert nåt tekniskt namn..
Nån som har liknande erfarenheter och som vet ifall det kan handla om inställningarna? Eller om det helt enkelt är så att större apparater per automatik ger sämre bild pga större yta per pixel osv. Sjukt sugen på 65-tummaren så man letar ju efter förmildrande omständigheter 
Att bilden hackar beror nog på att bilddemonstrationen kommer från en dator någonstans i butiken. En större teve har inte automatiskt sämre bild. Det är bara det att felen blir uppförstorade. Därför ska man inte sitta alltför nära en jätte-teve, även om det är frestande. Ska man prova en teve går det ibland bra att ta med sig en egen film som man vet har bra bild och prova i butiken. Eller så ber man någon försäljare att testa en film på den teven man är intresserad av. Du ska få en guldstjärna också för att du tog fram fjärren och testade. Guldstjärnan kan dock leva farligt efter jag läste att du provade "dynamic" vilket nästan aldrig ger en bra bild. Men jag friar hellre än fäller. Du går fri.
Postad 05 July 2011 - 18:07
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Rådet är att om man nu vill prova seriöst i butik med eget material är att ta med sig hårddisk,mediaspelare eller BD-spelare +grendosa med förlängningskabel.Personalen är inte alltid så sugna att bistå men låter dig gärna dona själv.
Postad 05 July 2011 - 18:44
Unregistered99fd5f7d
-
Unregistered99fd5f7d
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har en panna vt30 "55"undrar hur det är med den inbyggda Bildkalibrering
hur det funkar och vart man hittar den ??
Postad 05 July 2011 - 22:43
mortebus
-
mortebus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Om ni stänger av alla bildförbättringar, försvinner fenomenet då?
Har provat att stänga av allt, ingen skillnad. Upplever att bilden är bättre när den matas från PS3an Den ställer sig då i 60Hz om det gör någon skillnad. Har dock inte sett någon film från denna så det kanske inte betyder något. Både Popcornen och tv-tunern samt Boxer boxen ger samma resultat. 50 Hz från dessa.
Postad 05 July 2011 - 23:15
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Recension av VT30 65" på AVForums: http://www.avforums....sma-Review.html
Jag tror att nästa år kan dom komma ner i Krp-500m svärta och bildkvalitet. Bara att löser dom bara 50hz buggen, white-buggen och stoppar in ännu mer kalibreringsmenyer  Känns som Panasonic är på rätt bana nu, Pioneer teknikerns börjar väl lära sig mer om Panasonics paneler.
Postad 06 July 2011 - 00:43
hawkster77
-
hawkster77
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Du ska få en guldstjärna också för att du tog fram fjärren och testade. Guldstjärnan kan dock leva farligt efter jag läste att du provade "dynamic" vilket nästan aldrig ger en bra bild. Men jag friar hellre än fäller. Du går fri.
hehe, tack. Dynamic var förinställt när jag kom så jag behåller guldstjärnan med någorlunda rent samvete var där igen idag o kollade på 3d (avatar + nåt demo-klipp). Avatar kändes ganska bra efter nån minuts tillvänjning och yrsel. Imorn ska jag dit igen o kolla 2d som jag ändå känner blir det avgörande, fast med mer tid den här gången för att känna på kontrollerna.
Postad 06 July 2011 - 07:58
Unregistered6d9b9323
-
Unregistered6d9b9323
-
Användare
-
-
113 inlägg
De kanske inte hade kört in den lika länge som 55-tummaren du sett tidigare?, hacka bilden alltså, det låter skumt, kanske berodde på blue-ray spelaren eller nått. Min VT30 65" har jag inte märkt att den skulle hacka iaf. Beställ en du blir nöjd!
Postad 06 July 2011 - 14:43
Bushdoctor
-
Bushdoctor
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Ni som har TX-P50G30Y, vad kör ni med för bildinställningar? Jag tycker THX-läget passar fint, men har ej ändrat några andra inställningar.
Postad 06 July 2011 - 15:15
EricMoller
-
EricMoller
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Ni som har TX-P50G30Y, vad kör ni med för bildinställningar? Jag tycker THX-läget passar fint, men har ej ändrat några andra inställningar.
Läs här: http://www.flatpanel...p;id=1308127784
Bifogad fil(er)
-
G30.JPG 26.89K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 July 2011 - 16:54
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Läs här: http://www.flatpanel...p;id=1308127784
Dom testade jag... blev grymt bra faktiskt
Postad 06 July 2011 - 17:25
EricMoller
-
EricMoller
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Dom testade jag... blev grymt bra faktiskt 
Vänta till i kväll när det blir mörkt, och kolla på HD-film, riktigt bra bild tycker jag också. Som de kommenterar i testen, så har THX-läget lite grönstick över bilden som försvinner med deras kalibreringsinställningar.
Postad 06 July 2011 - 17:27
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Vänta till i kväll när det blir mörkt, och kolla på HD-film, riktigt bra bild tycker jag också. Som de kommenterar i testen, så har THX-läget lite grönstick över bilden som försvinner med deras kalibreringsinställningar.
Har jag redan gjort, haft TVn i ett par månader nu  Har inte kollat på projjen sen jag köpte denna... vettefan hur jag ska göra... får bli större duk och FullHD projje för jjag ska tycka det är lönt, hä hä
Redigerat av Garrett, 06 July 2011 - 17:28.
Postad 06 July 2011 - 17:33
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Kör också med de värdena förutom färgmättnaden som är reducerad till 22 faktiskt.Tror inte att folk är så solbrända i nyllet.2-punktskalibreringen som nu görs är helt tillfredsställande då out from box-avvikelserna är linjära.Såg att en GT30 fick samma kalibreringsvärden av Flatpanels som för G30,så då kan man nog generalisera ganska bra på goda grunder även om en tredje apparat i G/GT hade varit bra.
Postad 06 July 2011 - 18:12
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Kör också med de värdena förutom färgmättnaden som är reducerad till 22 faktiskt.Tror inte att folk är så solbrända i nyllet.
Vadå? Det är ju sommar och kanonväder! Nedå... det skiljer alltid mellan TV apparaterna och vilken hemmamiljö man har ju.
Postad 06 July 2011 - 18:43
EricMoller
-
EricMoller
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Kör också med de värdena förutom färgmättnaden som är reducerad till 22 faktiskt.Tror inte att folk är så solbrända i nyllet.
Det skiljer en del mellan kanalerna också, men syftar du på TV4:as väderbrudar, så kan du vara säker på att åtminstone Ulrika Andersson pressar både utomhus och i solarium! Hur som helst, ändrar du färgmättnaden, så ändrar du också ursprungskalibreringen, dvs. om du gjort ändringen på den kalibrerade enheten och sedan gjort en ny mätning, så hade inte kalibreringen varit korrekt. Om din TV avviker markant bör du göra en egen kalibrering av just ditt exemplar.
Postad 06 July 2011 - 21:11
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Det skiljer en del mellan kanalerna också, men syftar du på TV4:as väderbrudar, så kan du vara säker på att åtminstone Ulrika Andersson pressar både utomhus och i solarium!
Hur som helst, ändrar du färgmättnaden, så ändrar du också ursprungskalibreringen, dvs. om du gjort ändringen på den kalibrerade enheten och sedan gjort en ny mätning, så hade inte kalibreringen varit korrekt. Om din TV avviker markant bör du göra en egen kalibrering av just ditt exemplar.
Nej,nej-isf utgår vad jag förstår från THX och där har jag endast enligt flatpanels tabell gjort en smärre färgbalansering för RGB-gain+cut off,minskat det gröna och förstärkt det blå något. Justeringen är knappt märkbar från THX-läget men för de känsliga hudtonerna minskar tendensen av det brungröna mot en mer naturlig rosa grisighet tillsammans med en färgmättnadsminskning. Så någon egentlig färgkalibrering har inte gjorts i det avseendet om man menar att en kolorimeter har uppmätt.Däremot har jag gjort en basic för sv/v/gråskala m med de vanliga reglagen.Där är de förinställda värdena bra. /
Postad 06 July 2011 - 21:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Ni som ser flimret, ser ni flimret på bio också? Vet inte om det är relevant men jag var på bio med sonen för 2-3 veckor sedan. Rio gick inte att titta på. Ju vitare duken var desto värre. Kan de vara samma känslighet? Börjar bli orolig då jag är inställd på en VT30 i slutet av året.
Japp jag har börjat se flimret även på Bio, det var dock bara något jag la märke till när filmen startade och inget som störde sedan. Jag har dock blivit "bekväm" efter mina två månader på fel sida (LCD) så flimrar alla plasma, såg det t.o.m. på en PV60 idag som jag aldrig tänkt på innan. Men vänjer sig snabbt, men tyvärr vande jag mig aldrig vid G20/G30 flimret och hackningen. För övrigt tycker jag att det är usel bild på bio jämfört med en blu-ray hemma. Jasså, är det detta som är buzzning? Jag har alltid tänkt mig det som ett lågt "hummande" mera, detta ljudet ligger (uppskattningsvis) kring 15kHz.
weavex: Tack för tipset, det hade man missat. Ska snarast skicka in!
15kHz är ju knappt hörbart (är man 40+ har man nog problem att höra de frekvenserna) Buzz låter precis "buzzzzzzzzz" - elektriskt. Tråkigt att de inte läst detta, men det är antagligen något man får leva med på dagens plasma design utan dubbelglas
Postad 06 July 2011 - 21:24
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Well, flimret som en del finner irriterande (själv gör jag inte det) är en del av Panasonics NeoPDP/NeoPlasma-teknik och kommer troligtvis att finnas även på en ev. VT40.
Tyvärr är det så. Jag hoppas verkligen att panasonic överger NeoPDP snart för en ny design där man kan konkurrera med kuro på allvar. För G20/V20 så handlade kanske ett inlägg av 100 om flimmer. På G30 verkar det vara 1 av 10 och en del recensenter har även sett att det blivit värre. Lägg ner skrytet om 600Hz subfield bla bla och se till att bli av med nuvarande flimmer som ser ut att vara typiskt 50Hz flimmer istället.
Postad 06 July 2011 - 21:28
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Fick hem 50G30Y i veckan.Var beredd att returnera den maa allt som skrivits om 50Hz-buggen och fluctuating brightness.
Testade den utan bordsstativet monterat och med skyddsfolien runt ramen kvar-Ljudet lät verkligen kass över 50%-volym,som om högtalarmembranen bottnade(krafig dist) så fort det fanns minsta bas.Hmm.Är det det man ska förvänta sig av dagens slimmade apparater.?Har tidigare en tjockare plattis med frontriktade högtalare där det går att kräma upp ljudet rejält utan att det låter illa. Nåväl har ännu inte hittat de nämnda symptomen på bilddefekter ännu. Orsaken till ljudförvrängningen var enkel.Ta först bort plastfolien så låter det hyfsat. Kör med både comhem(axess) och boxers gratisutbud i samma antennkabel via t-koppling.Går smidigt att växla nät med tv-knappen. Samtidigt som USB-HDD-inspelnng pågår kan man välja annan av-ingång från tex mediaspelare.Bra.Inget hörbart nätdelssurr eller fläktbrus från lyssningsplats 2,5m.Alla pixlarna funkar. Det är en viss känsla att vara den första som "bränner " bort kretskortsdoften från en ny skärm.
Ser du inga flimmer och 50Hz problem så är det bara att gratulera och behålla den.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|