Du har verkligen hakat upp dig på här med flimmer.Ser du inga flimmer och 50Hz problem så är det bara att gratulera och behålla den.
Postad 06 July 2011 - 21:30
Postad 06 July 2011 - 21:37
Tråkigt, du hade precis samma problem som jag hade på min G20.Har retunerat min 50VT30Y. Är riktigt besviken, mestadels på Media Markt respektive Panasonics support när problem uppstod.
Det största störningsmomenten med TVn var:
* Vit bild fick en grön ton mot mitten. Detta var, enligt både Media Markt och Panasonic-supporten, någon som man kan få räkna med eftersom glaset till TVn är ur olika "bitar/delar". La in en helvit bild. Se bifogade bilder för att se fenomenet. Väldigt svårt att ta fotografier, syndes mer i verkligheten. När jag visade en helgrön bild på TVn så syntes ljusgröna fläckar mot mitten också, trots att bilden var helt grön.
* Störde ihjäl mig på Plasma-flicker. Om materialet som visades på TVn var ljus så fick jag ont i ögon/huvud efter ett tag. Aldrig någonsin upplevt detta fenomen på andra Plasma tidigare (mestadels från LG). Vissa spekulerar om att det är den nya fosfor-strukturen som orsakar detta. Detta blev inte mindre efter två veckors användande heller.
* Min TV hade även ganska hög buzzing. Ljudet var tillräckligt för att störa vid TV-tittande på låg volym, och i filmer när det blev tystare. Fläktarna är inget att oroa sig över, de lät inte alls mycket.
På grund av Panasonics vilja att inte hjälpa till, och även säga att dessa fenomen är något man får leva med så lämnade jag tillbaka min TV. Jag hade tur att de bytte den pga. en död pixel (som förövrigt inte störde mig alls så mycket som de gröna fläckarna). Det gröna fenomen fanns även i butikens 50VT30Y-demo, men inte på 50GT30Y eller 55VT30Y.
Är djupt besviken med 50VT30Y. Hade extremt stora förhoppningar, speciellt efter alla lysande recensioner. Upplevde ingen IR, svärtan såg bra ut och bilden förhållandevis ljusstark för att kompensera den reflektiva frontglaset.
Antar att det är dags att börja leta efter en ny LED LCD istället. Ojämn belysningar (som går att kompensera genom att dra ner ljusstyrka) känns som ett litet problem mot vitt som blir grönt...
Jag sitter nu halvnöjd med en Samsung LCDC755 (OBS ej LED)
Superstabilbild, inget som helst flimmer, men även om den har samma uppmätta svärta så tycker jag inte att den är jämförbar på den biten. Dock har den med senaste FW riktigt bra rörelsehantering som ger bra panoreringsflyt utan såpoeraeffekt. Men betraktningsvinkeln är usel, färgerna går bra, men svärtan tappar så snabbt att sitter man tre stycken i soffan så är det bara personen i mitten som får bra svärta.
Postad 06 July 2011 - 21:41
Håller inte helt med.Alla plasmor flimrar mer eller mindre, det har med tekniken att göra.
Märkvärt är att det skiljer betydligt mer mellan olika människor än melllan olika tv-exemplar, vissa ser inte flimmer alls och då är ju allt frid och fröjd, andra vänjer sig vid det och då är det ju inte heller nåt problem. Detta misstolkas nog ibland som att tvn slutat flimmra vilket inte är fallet.
En tredje grupp människor har direkta problem med flimmer och kan bli illamående eller yra. Torra ögon är också typiskt. För dessa återstår andra alternativ än plasma.
Har haft en Panasoniv PV60 i snart 4 år utan att ha märkt flimmer. Men G20 var katastrof direkt med ont i ögonen osv. Jämförde sedan med en LG av 2010 årsmodell och den gav inte flimmerproblem.
Det finns som du säger ett litet flimmer på alla plasma men det är extremt få människor som har problem med det. Däremot finns det ett speciellt flimmer som är unikt för neoPDP och som blivt värre från 10 till 20 till 30-serien och där är det ganska många som uppmärksammat problemet.
Postad 06 July 2011 - 21:49
Haha ja för det gör mig så in i %#¤"""% förbannad.Du har verkligen hakat upp dig på här med flimmer.
När jag köpte min G20 så var den helt rätt på alla sätt och vis.
Jag visste att Buzzningen möjligtvis kunde vara ett problem och visst störde det men inte så det var en stopper.
Däremot blev jag ju tokig på flimret och tvingade mig till slut att köpa en LCD.
MEN, jag hade mycket hellre haft en panasonic plasma som jag tycker är en överlägsen TV på alla punkter utom just flimret. Därför är jag grinig
Postad 06 July 2011 - 22:43
Ser du inga flimmer och 50Hz problem så är det bara att gratulera och behålla den.
Jo flimmer finns i någon objektiv bemärkelse.Det är inte första plasman jag har.Dock vill jag påpeka att det finns en rad faktorer som inverkar hur man upplever det.
Däribland:
Personliga fysiologin
Skärmstorlek/betraktningsvinkel
Kontrast/brightness-reglagens inställningar
Miljöbelysningen
Ens allmäntillstånd,trötthet etc
videomaterialets kadens mellan mörkt och ljust
---
Betr 50Hz-fenomenet har jag inte kunnat riktigt identifiera det och skilja det från fosfortrailing.Det förekommer ibland en grön dubbelkontur vid snabba panoreringar men det drunknar i rörelseoskärpan.
-----
Brighnessflämtningar noterat någon enstaka gång och då verkligen letat febrilt.Så här efter 2v intensivt bruk.
Postad 07 July 2011 - 01:02
Postad 07 July 2011 - 09:10
Hehe, ja, vi har alla våra hang-ups. För dig är det flimmer, för mig är det buzzing. G20 och ST32 här, inget störande flimmer för mig, men jag önskar så att de kunde surra mindre. Men som sagt, synd bara att de ska ha så fruktansvärt bra bild!Haha ja för det gör mig så in i %#¤"""% förbannad.
Postad 07 July 2011 - 10:05
Nån som stör sig på reflektioner i glaset? Jag tänkte inte så mycket på det när jag kollade på 55-tummaren men desto mer när jag kollade på 65-tummaren. Det var ju olika butiker så det kan ha berott på olika omgivning men upplever ni att reflektioner stör mer på en större skärm? I båda butikerna var det mer ljus runtom än hemma så det var svårt att föreställa sig hur det skulle se ut när tv:n står i mitt vardagsrum...
Man går inte till Elgiganten och kollar på tv...
Postad 07 July 2011 - 11:54
Postad 07 July 2011 - 19:29
Ja det är himla retsamt alltsåHehe, ja, vi har alla våra hang-ups. För dig är det flimmer, för mig är det buzzing. G20 och ST32 här, inget störande flimmer för mig, men jag önskar så att de kunde surra mindre. Men som sagt, synd bara att de ska ha så fruktansvärt bra bild!
För att trösta dig lite så var jag inte mkt för buzzningen heller, jobbigt med syrsor i alla filmer
Postad 07 July 2011 - 20:32
Ja det är himla retsamt alltså
För att trösta dig lite så var jag inte mkt för buzzningen heller, jobbigt med syrsor i alla filmer
Prova dig fram till att skenbart bortse från alla dessa störningsmoment.
Exv lugna ned sig,dricka en begränsad mängd alkohol.Håll dig ifrån alla dessa fora som ständigt dillar om det operfekta.
Själv kan jag märka både kraftig buzzing och flimmer beroende på sinnestillstånd.
Det perfekta finns inte,tyvärr.Och kommer aldrig att finnas.
Postad 08 July 2011 - 00:09
Man går inte till Elgiganten och kollar på tv...
Jag känner inte till nån annan butik som demar 65-tummaren i Stockholm. Har varit runt en del o kollat på proj och stora skärmar förut i mer välrenommerade butiker men problemet där är oftast att de byggt ett bio-rum utan fönster, med svarta väggar och tak osv (the rock i lund är ett bra undantag)...fullkomligt verklighetsfrämmande för nån som försöker ha råd med två rum i sthlms innerstad. Men om ni känner till nån annan butik som demar den större varianten och som kanske inte har fullt så mycket ljuspådrag runtom som el-giganten tar jag tacksamt emot tips. Den jag såg kändes nästintill perfekt i bildkvalitet men reflektionerna störde för mycket i mörka scener för att kännas som ett fullgott alternativ till projektor+högkontrastduk för filmvisning (föredrar de begränsningar projar har i rum som är svåra att mörklägga framför störande reflektioner tror jag). Förhoppningsvis som sagt blir reflektionerna försumbara i ett något mer vardagsrumslikt testrum.
Postad 08 July 2011 - 06:47
Tråkigt, du hade precis samma problem som jag hade på min G20.
Jag sitter nu halvnöjd med en Samsung LCDC755 (OBS ej LED)
Superstabilbild, inget som helst flimmer, men även om den har samma uppmätta svärta så tycker jag inte att den är jämförbar på den biten. Dock har den med senaste FW riktigt bra rörelsehantering som ger bra panoreringsflyt utan såpoeraeffekt. Men betraktningsvinkeln är usel, färgerna går bra, men svärtan tappar så snabbt att sitter man tre stycken i soffan så är det bara personen i mitten som får bra svärta.
Har Samsung LCDC755 samma uppmätta svärta som G30?! Eller menar du G20?!
Det förvånar mig, hade jag ingen aning om.
Postad 08 July 2011 - 08:01
Just nu står 55"-matchen mellan
Panasonic Viera TX-P55VT30Y - mycket skön bild 2D SD/HD och klart bäst 3D. Toppensvärta men ljussvag och ganska trist Internet-TV (som kanske blir bättre genom deras nya appstore och öppning för utvecklare). Avsevärt bättre design än VT20, men inte snyggast. Mittemellanpris (~27 000)
Sony Bravia KDL-55HX923 - som jag uppfattar det en bildmässigt behaglig mellanväg mellan plasma och über-LED a la Samsung. Backlit LED med local dimming ger grym svärta. Noll clouding. Enstaka halos. Snygg design, ok Internet-TV. Riktigt bra betraktningsvinkel för att vara LED. Ok 3D men inte mer. Dyr. (~33 000)
Samsung UE55D8005 - Extremt ljusstark och kontrastrik men ofta onaturlig bild, kanske främst i SD. Betraktningsvinken dålig. 3D ok till bra. Klart bäst Internet-TV. Slimmad och elegant design - tunnast! "Prisvärd" (~25 000)
Postad 08 July 2011 - 09:27
VT30 går inte att få lika ljusstark som LCD-modellerna men den är tillräckligt ljusstark för ett vardagsrum som är vettigt att använda för bra bild. Och nej, Samsungen behöver inte vara så extrem. Den är ju helt otittbar såsom den ser ut i de flesta butiker, med lite fix så ser den dock ohyggligt mkt bättre ut.
Personligen gillade jag inte betraktningsvinkeln i HX900 (HX920 ska tydligen vara snarlik), förvisso bättre än Samsung men hudtoner påverkasdes rätt fort då vinkeln ändrades.
Internet sköts förövrigt bättre från en riktig dator så det känns inte som en jättebra idé att välja tv baserat på det.
Postad 08 July 2011 - 11:23
Korrekt kalibrerad, i Pro-läget, så är den inte så ljusstark, men så kan du också få en riktigt fin gammakurva som ger ett kanonfint djup i bilden, när du har mörkt i rummet. I sitt "normalläge" så kan du få ut kring 50fL, och det räcker och blir över i de flesta situationer. Men då får du leva med en S-formad gammakurva.Panasonics VT30 i 55" är en intressant kandidat till att pryda väggen i vardagsrummet framöver. Men när jag varit i butik och kikat (hos Lars Bengtsson och hos Expert) har jag upplevt den som ljussvag. Väldigt ljussvag till och med i jämförelse med andra. Är det bara jag som tycker detta är ett problem??
Som en parantes är det mycket sällsynt med fin gammakurva på dagens TV apparater. Även Pioneer hade svag S-form på sin gammakurva, om man inte drog ned kontrast rejält och därmed begränsade ljusflödet ut.
Någon LCD(LED) med korrekt gammakurva, anpassad för ett mörkt rum, har jag däremot aldrig stött på.
Så frågan är vilka kompromisser du vill leva med och vad som passar ditt rum bäst.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 08 July 2011 - 11:24.
Postad 08 July 2011 - 11:40
Datanörd>> Det låter som om du mest jämfört de olika apparaternas (out-of-the-box?) inställningar, inte de olika apparaternas prestanda. Det är troligt att samtliga som du tittat på kan ge MYCKET bättre bildåtergivning än vad du hittils sett.
VT30 går inte att få lika ljusstark som LCD-modellerna men den är tillräckligt ljusstark för ett vardagsrum som är vettigt att använda för bra bild. Och nej, Samsungen behöver inte vara så extrem. Den är ju helt otittbar såsom den ser ut i de flesta butiker, med lite fix så ser den dock ohyggligt mkt bättre ut.
Personligen gillade jag inte betraktningsvinkeln i HX900 (HX920 ska tydligen vara snarlik), förvisso bättre än Samsung men hudtoner påverkasdes rätt fort då vinkeln ändrades.
Internet sköts förövrigt bättre från en riktig dator så det känns inte som en jättebra idé att välja tv baserat på det.
Jag har försökt pyssla lite med burkarna när jag tittat på dem, men inte kalibrerat inställningar mer än de bästa preset-lägen de har. Tex THX-läget på Panasonic som ändå fått bra omdömen. En lite mer ordentlig inställningsvända med Samsung-burken kan kanske vara på sin plats om det är som du säger
Kruxet är ju det här med ett relativt ljust vardagsrum. Visst, det kanske är störst utmaning sommartid då man ändå inte glor så mycket på TV kanske. När man lägger så mycket pengar på en TV så får den bara inte uppfattas som för klen när den kommer på plats.
Ang betraktningsvinkeln så är det inte någon jättestor grej egentligen. Sonyn upplever jag som avsevärt mycket bättre än Samsung som nästan kräver att man tittar på den helt rakt framifrån.
Internet-funktionen är såklart inte en kioskvältare i sig som ska avgöra valet. Men baserat på vad jag ser komma så är jag ganska säker på att detta kommer spela en allt större roll för TV-användandet. Med uppgraderingar av firmware online samt appstore-konceptet så tror jag vi nu ser lite av en ny era inom området. Det går inte att ingorera, helt enkelt.
Ang 3D så är jag ganska kluven just nu. Kommer det bli att man tittar på värst mycket på 3D? Jag vet inte. Grabben spelar en hel del på PS3 och 3D-spelen verkar ganska kul. Där har ju Panasonic dubbelt övertag; väldigt lite input lag och klart bästa 3D-upplevelsen totalt sett. Tyvärr har jag Boxer som leverantör och jag ställer mig frågande till i vilken utsträckning de kommer leverera content i 3D. Blir nog mest BD på hyrfilm misstänker jag.
Korrekt kalibrerad, i Pro-läget, så är den inte så ljusstark, men så kan du också få en riktigt fin gammakurva som ger ett kanonfint djup i bilden, när du har mörkt i rummet. I sitt "normalläge" så kan du få ut kring 50fL, och det räcker och blir över i de flesta situationer. Men då får du leva med en S-formad gammakurva.
Som en parantes är det mycket sällsynt med fin gammakurva på dagens TV apparater. Även Pioneer hade svag S-form på sin gammakurva, om man inte drog ned kontrast rejält och därmed begränsade ljusflödet ut.
Någon LCD(LED) med korrekt gammakurva, anpassad för ett mörkt rum, har jag däremot aldrig stött på.
Tack Marcus för bra synpunkt. Lite överkurs med "S-formad gammakurva" för min del. Har du lust att utveckla lite vad konsekvensen av detta är?
Postad 08 July 2011 - 12:14
Håller inte helt med.
Har haft en Panasoniv PV60 i snart 4 år utan att ha märkt flimmer. Men G20 var katastrof direkt med ont i ögonen osv. Jämförde sedan med en LG av 2010 årsmodell och den gav inte flimmerproblem.
Det finns som du säger ett litet flimmer på alla plasma men det är extremt få människor som har problem med det. Däremot finns det ett speciellt flimmer som är unikt för neoPDP och som blivt värre från 10 till 20 till 30-serien och där är det ganska många som uppmärksammat problemet.
är bara 600hz:are som ger detta blink/flimmer, och bara om du stängt av rörelsekompensationenn, är den på så bör det vara cool lugn bild.
Postad 08 July 2011 - 12:49
Tack Marcus för bra synpunkt. Lite överkurs med "S-formad gammakurva" för min del. Har du lust att utveckla lite vad konsekvensen av detta är?
Öppna ett foto i tex Photoshop och välj funktionen som heter kurvor. Där gör du en kurva som ser ut som ett S och betraktar fotot igen. Samma effekt ger en S-formad gammakurva på tex en TV.
Jag skulle kalla det för Loudness för bilden
Garanterat finns det ännu fler som har S-formad gammakurva på sina TV apparater och är jättenöjda.
Var och en till sitt!
MVH
Postad 08 July 2011 - 20:41
är bara 600hz:are som ger detta blink/flimmer, och bara om du stängt av rörelsekompensationenn, är den på så bör det vara cool lugn bild.
Den som märker ett flimmer på 600 Hz är nog en supermänniska
600 Hz-grejen har funnits hur länge som helst men har av någon anledning blivit en marknadsföringsfråga. Den sköter om "subpixlarna" vad det nu betyder. Men det är inget att kolla efter när man köper en plasma i alla fall, så mycket har jag lärt mig.
Postad 08 July 2011 - 22:25
Den som märker ett flimmer på 600 Hz är nog en supermänniska
.
600 Hz-grejen har funnits hur länge som helst men har av någon anledning blivit en marknadsföringsfråga. Den sköter om "subpixlarna" vad det nu betyder. Men det är inget att kolla efter när man köper en plasma i alla fall, så mycket har jag lärt mig.
Det var väl när LCD-folket började prata om Hz för att hantera rörelseproblem som plasma-gänget skulle börja kontra.Fullständigt i onödan och meningslöst.
Postad 08 July 2011 - 22:53
hdtvtest.co.uk har mätt upp både C750 och G20 till 0.03cd/m2.Har Samsung LCDC755 samma uppmätta svärta som G30?! Eller menar du G20?!
Det förvånar mig, hade jag ingen aning om.
Men det där är inte hela sanningen.
I dagsljus när en plasma har nackdelen av reflektionerna och den upplevda svärtan på min LCDC755 i skulle jag vilja kalla för absolut. Den är riktigt pastelfet supersvart, medan en plasma tenderar att bli lite grå p.g.a. det infallande ljuset (plasman är grå även efter man stängt av). På en LG är detta riktigt dåligt.
Men när det börjar mörkna på så upplevde jag helt klart att G20 hade bättre tryck i svärtan mot min C755.
Som jag säger så föredrar jag absolut plasma bildmässigt.
Postad 08 July 2011 - 22:59
Jag har en 3D TV men tycker inte att det är något speciellt.Ang 3D så är jag ganska kluven just nu. Kommer det bli att man tittar på värst mycket på 3D? Jag vet inte. Grabben spelar en hel del på PS3 och 3D-spelen verkar ganska kul. Där har ju Panasonic dubbelt övertag; väldigt lite input lag och klart bästa 3D-upplevelsen totalt sett. Tyvärr har jag Boxer som leverantör och jag ställer mig frågande till i vilken utsträckning de kommer leverera content i 3D. Blir nog mest BD på hyrfilm misstänker jag.
Nu har jag en del crosstalk på min och glasögonen är fula och otympliga, men även om man helt skulle bli av med glasögonen och crosstalk så ser jag ändå inte 3D som något som lockar. Det ger helt enkelt inte en tillräckligt mycket förrbättring av upplevelsen.
Postad 09 July 2011 - 09:31
Gamma är den kanske viktigaste bildegenskapen av dem alla så det borde alla slipa sina insikter om.Tack Marcus för bra synpunkt. Lite överkurs med "S-formad gammakurva" för min del. Har du lust att utveckla lite vad konsekvensen av detta är?
Lite exempel på vad olika "gammor" gör för bilden hittar du här t.ex:
http://www.component...h...st&p=104864
Ben nr2 är ett exempel på en (extrem) S-formad gamma.
Redigerat av pacman, 09 July 2011 - 09:33.
Postad 09 July 2011 - 09:47
hdtvtest.co.uk har mätt upp både C750 och G20 till 0.03cd/m2.
Men det där är inte hela sanningen.
I dagsljus när en plasma har nackdelen av reflektionerna och den upplevda svärtan på min LCDC755 i skulle jag vilja kalla för absolut. Den är riktigt pastelfet supersvart, medan en plasma tenderar att bli lite grå p.g.a. det infallande ljuset (plasman är grå även efter man stängt av). På en LG är detta riktigt dåligt.
Men när det börjar mörkna på så upplevde jag helt klart att G20 hade bättre tryck i svärtan mot min C755.
Som jag säger så föredrar jag absolut plasma bildmässigt.
Att plasman är grå avstängd spelar ingen roll för bildkvaliteten. Det gråa du ser är fosforytan. Tog jag bort reflektionsskyddet så skulle jag också se den. På gamla teveapparater kunde man se detta väldigt tydligt. Trots detta kan man få väldigt bra svärta.
Hur en plasma ser ut i dagsljus spelar ingen roll för mig. Det viktiga är på kvällen som platt-teven oasett teknik måste lägga upp korten på borden.
Postad 12 July 2011 - 09:25
Vidare, är TVns inbyggda läsare snabb (kanalbyten, EPG o.s.v.) eller är en extern box från Comhem att föredra? Finns det kvalitetsskillnader (bild/ljud) mellan TVn och extern box?
MVH
Andreas
Postad 12 July 2011 - 09:58
Min erfarenhet av Panasonics plasmor (bl.a. G20 och ST32) är att de interna mottagarna lämnar en del att önska när det gäller bildkvalitet. Jag tror mycket handlar om hur de utför de-interlacing och skalning. Min HD-PVR-box från Canal Digital gav en betydligt mer detaljerad och klarare bild än ST32:ans inbyggda DVB-S-mottagare.Vidare, är TVns inbyggda läsare snabb (kanalbyten, EPG o.s.v.) eller är en extern box från Comhem att föredra? Finns det kvalitetsskillnader (bild/ljud) mellan TVn och extern box?
Postad 12 July 2011 - 10:00
Vidare, är TVns inbyggda läsare snabb (kanalbyten, EPG o.s.v.) eller är en extern box från Comhem att föredra? Finns det kvalitetsskillnader (bild/ljud) mellan TVn och extern box?
MVH
Andreas[/quote]
[quote name='Skyblazer' date='Jul 12 2011, 10:59 ' post='3330381']
Funderade ett tag på att skaffa en CL modul och köra med inbyggda mottagaren, men kom underfull med att då hade jag inte möjligheten att spela in mer än 1 program åt gången (tv:n har bara 1 mottagare).
Så det blev en inspelningsbar HD box från Comhem.
Kvalitén låter jag vara osagt om den är bättre/sämre.
Redigerat av Unregistered6d9b9323, 12 July 2011 - 10:45.
Postad 12 July 2011 - 10:09
Ni som köpt 65" varianten, vilket väggfäste använder ni?
Jag hittade denna http://www.dustinhom...5010462589.aspx (nån tipsade om den tidigare i tråden) men den har ju fått minst sagt blandade recensioner.
På Prisjakt står det vikten 42kg vilket inte stämmer.
På Panasonics hemsida är det 56kg utan samt 63kg med fotstöd som gäller.
Det är lite knepigt att hitta väggfästen som klarar mer än 50kg eller letar jag på fel ställen?
Redigerat av Tomgot, 12 July 2011 - 10:09.
Postad 12 July 2011 - 10:48
Nu är det snart dags för ett köp av 65 tummarn men jag har stött på ett oväntat problem, passande väggfäste.
Ni som köpt 65" varianten, vilket väggfäste använder ni?
Jag hittade denna http://www.dustinhom...5010462589.aspx (nån tipsade om den tidigare i tråden) men den har ju fått minst sagt blandade recensioner.
På Prisjakt står det vikten 42kg vilket inte stämmer.
På Panasonics hemsida är det 56kg utan samt 63kg med fotstöd som gäller.
Det är lite knepigt att hitta väggfästen som klarar mer än 50kg eller letar jag på fel ställen?
Jag har ett Vogels XL väggfäste som klarar upp till 70 kg, funkar prima, inte det billigaste dock.
http://www.fyndborse...-XL-40-65-Motio
Postad 12 July 2011 - 11:58
Jag har ett Vogels XL väggfäste som klarar upp till 70 kg, funkar prima, inte det billigaste dock.
http://www.fyndborse...-XL-40-65-Motio
Ouch, den var... inte billig som sagt
Jag ser att den har en lillebror i 8405, var möjligheten att vrida den den enda anledningen att du valde den dyrare av dom eller fanns det fler anledningar?
Postad 12 July 2011 - 14:07
Ja det var anledningen, så lillebror 8405xl skall funka för dina behov om du inte önskar ha möjligheten av vrida tv:n.Ouch, den var... inte billig som sagt
Jag ser att den har en lillebror i 8405, var möjligheten att vrida den den enda anledningen att du valde den dyrare av dom eller fanns det fler anledningar?
Vogels = Tysk kvalité.
Postad 12 July 2011 - 14:31
Jag undrar om någon med en VT30 använder Comhems CI+modul för att ta in TV-kanaler? Fungerar alla HD-kanaler?
Jag har en Boxer CI+ modul till min VT30.
Det funkar sådär tycker jag.
Snabbheten mellan kanalbyten och bildkvalitén är det inget fel på.
Men varje gång man startar TV'n så autentierar modulen med TV'n i 10 sekunder.
Har man dessutom stängt av TV'n på en kodad HD-kanal får man oftast byta till en okodad kanal och
starta om TV'n igen.
Har varit i kontakt med Boxer och Panasonic, de skyller givetvis på varann....
Någon med samma uppsättning som INTE upplever detta problemet?
Redigerat av Perra.P, 12 July 2011 - 14:37.
Postad 13 July 2011 - 15:35
Fick i måndags hem en 50" G30Y och är överlag mycket nöjd med bilden. Märker av men stör mig inte nämnvärt på flimmer eller buzzing. Däremot upplever jag ibland mycket av vad jag tror är fluctuating brightness. Kollade igår på en blu-rayfilm och i vissa mörka scener blev det väldigt påtagligt. Speciellt när kameravinkeln ofta byttes, då ljusnivån(?) ändrades fram och tillbaka hela tiden. Fenomenet syns lika tydligt även om jag ändrar bildinställningarna till någon annan av de förinställda profilerna, t.ex. "Normal" eller "Foto"
Har försökt läsa på men har fortfarande några frågor.
Är det jag beskriver fluctuating brightness eller något annat? (Om det går att avgöra på min beskrivning)
Brukar det vara mindre på någon speciell inställning?
Har läst på vissa ställen att det blir bättre efter några hundra timmars användning, någon som kan styrka det?
Har också läst att det kommit/ska komma firmware som ska lösa problemet, men hittar ingen tydlig info om det. Finns det och i så fall var kan man hitta det?
Om jag skulle skicka tillbaka detta ex. och få hem en ny, är det möjligt att det är mindre FBr på den?
Ursäkta om dessa frågor redan tagits upp i tråden, har letat men inte hittat.
Tack på förhand.
Postad 13 July 2011 - 21:28
https://www.minhembi...howtopic=282899
Hej!
Fick i måndags hem en 50" G30Y och är överlag mycket nöjd med bilden. Märker av men stör mig inte nämnvärt på flimmer eller buzzing. Däremot upplever jag ibland mycket av vad jag tror är fluctuating brightness. Kollade igår på en blu-rayfilm och i vissa mörka scener blev det väldigt påtagligt. Speciellt när kameravinkeln ofta byttes, då ljusnivån(?) ändrades fram och tillbaka hela tiden. Fenomenet syns lika tydligt även om jag ändrar bildinställningarna till någon annan av de förinställda profilerna, t.ex. "Normal" eller "Foto"
Har försökt läsa på men har fortfarande några frågor.
Är det jag beskriver fluctuating brightness eller något annat? (Om det går att avgöra på min beskrivning)
Brukar det vara mindre på någon speciell inställning?
Har läst på vissa ställen att det blir bättre efter några hundra timmars användning, någon som kan styrka det?
Har också läst att det kommit/ska komma firmware som ska lösa problemet, men hittar ingen tydlig info om det. Finns det och i så fall var kan man hitta det?
Om jag skulle skicka tillbaka detta ex. och få hem en ny, är det möjligt att det är mindre FBr på den?
Ursäkta om dessa frågor redan tagits upp i tråden, har letat men inte hittat.
Tack på förhand.
Detta kanske hjälper lite?
https://www.minhembi...howtopic=282899
Postad 14 July 2011 - 20:03
Det är inte någon ny revision på gång? För de ny modellerna brukar väl dyka upp kring mars/april?
Eller är konkurrensen så hård så priset måste ner rejält?
Postad 14 July 2011 - 21:41
Någon som vet varför Panasonic P50G30Y har gått ner i pris till 9990 :- ?
Det är inte någon ny revision på gång? För de ny modellerna brukar väl dyka upp kring mars/april?
Eller är konkurrensen så hård så priset måste ner rejält?
Ingen aning, men för det priset är det definitivt årets TV-fynd i min bok. Kommer nog slå till här på sensommaren!
Postad 15 July 2011 - 00:22
Om bildkvalitén är likvärdig så är det otroligt fult av Panasonic att inte erbjuda G30 i 55" och 65"
Postad 15 July 2011 - 10:15
Text tv 1000vs 1500 sidor.
Invinite pro black filter i VT mot vanligt invinite black i G30.
Betydligt exklusivare design på VT30.
ISF kalibrering på VT30.
Subwoofer i VT30.
Plassering av kontakterna, sidan på VT30, bakom på G30.
Man får med Wifi adapter till VT30.
VT30 är tunnare.
Har säkert glömt något.
Bildkvalité kan jag inte säga något om då jag "bara" har en VT30 och inte sett nån G30, kan däremot gissa att det skiljer en del pga olika filter, men du har ju billigare alternativ som GT30, ST30 med och de finns i 55",65".
Tror att tv apparater utan 3d funktion kommer att vara sällsynt om ett par år.
Postad 15 July 2011 - 10:33
Postad 15 July 2011 - 10:35
Det finns fulla ISF-kalibreringsmöjligheter i G30, likt VT30. Det som skiljer båda enligt flatpanels är en ANSI kontrast på 3200:1 vs 4400:1 (VT30). + filtret givetvis och smärre saker sedan utöver detta. Om du isf-kalibrerar eller DVE HD kalibrerar din G30 så ser man nog knappast en märkbar skillnad i VT30. Vad jag tror...
Postad 15 July 2011 - 10:49
Det skiljer ganska mycket, G30 är en mellanklass tv och VT är premium.
Text tv 1000vs 1500 sidor.
Invinite pro black filter i VT mot vanligt invinite black i G30.
Betydligt exklusivare design på VT30.
ISF kalibrering på VT30.
Subwoofer i VT30.
Plassering av kontakterna, sidan på VT30, bakom på G30.
Man får med Wifi adapter till VT30.
VT30 är tunnare.
Har säkert glömt något.
Bildkvalité kan jag inte säga något om då jag "bara" har en VT30 och inte sett nån G30, kan däremot gissa att det skiljer en del pga olika filter, men du har ju billigare alternativ som GT30, ST30 med och de finns i 55",65".
Tror att tv apparater utan 3d funktion kommer att vara sällsynt om ett par år.
Finns GT30, ST30 i 55" och 65" i Sverige?
Postad 15 July 2011 - 12:32
Det går att beställa iaf, vet att någon skrev här i forumet att de fått tag på en ST här i Sverige.Finns GT30, ST30 i 55" och 65" i Sverige?
VT30 i 65" hittar du nog inte heller då den är slut.
Postad 15 July 2011 - 14:30
Däremot upplever jag ibland mycket av vad jag tror är fluctuating brightness. Kollade igår på en blu-rayfilm och i vissa mörka scener blev det väldigt påtagligt
Så floating blacks är kvar även på årets Panasonic modeller? Det är anledningen till att jag lämnade tillbaka min Panna V20 som jag hade ett kort tag.
Postad 15 July 2011 - 16:03
Nej, 2011:orna har inte floating blacks.Så floating blacks är kvar även på årets Panasonic modeller? Det är anledningen till att jag lämnade tillbaka min Panna V20 som jag hade ett kort tag.
Postad 15 July 2011 - 17:18
VT30 är bättre än G30 på iprincip alla bildmässiga parametrar.G30 vs VT30. Jag är totalt ointresserad av 3D, internetfunktioner och annat bling som inte tillför något till bildkvalitén. Finns det andra aspekter som motiverar VT30 istället för G30? Bättre svärta, osv. ?
Om bildkvalitén är likvärdig så är det otroligt fult av Panasonic att inte erbjuda G30 i 55" och 65"
Postad 15 July 2011 - 19:39
Bara för att reglagen finns betyder ju inte det att de gör rätt. Har både VT30 och G30 i butiken och har kalibrerat dem båda.*Rättelse.
Det finns fulla ISF-kalibreringsmöjligheter i G30, likt VT30. Det som skiljer båda enligt flatpanels är en ANSI kontrast på 3200:1 vs 4400:1 (VT30). + filtret givetvis och smärre saker sedan utöver detta. Om du isf-kalibrerar eller DVE HD kalibrerar din G30 så ser man nog knappast en märkbar skillnad i VT30. Vad jag tror...
Efter kalibrering så finns det färgmässiga skillnader, men den största skillnaden är ändå svärtan. Att kalibrera bort den skillnaden blir svårt...
MVH
Postad 15 July 2011 - 20:14
Komplett.se säljer även samma modell för 9990:- och där står det fabriksgaranti 24 månader. Ringde Kompletts kundtjänst och han jag pratade med påstod iallafall att apparaterna är från svenska Panasonic.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
3 bilder
33 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?