Vad menar du med hur? Hur bra eller hur själva kalibreringen går till?Hur funkar kalibreringen på VT 30 ??
Mvh
Marcus, The Rock Hemmabio i Lumd
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
46 relaterade trådar
Postad 15 July 2011 - 21:24 Vad menar du med hur? Hur bra eller hur själva kalibreringen går till? Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lumd Postad 15 July 2011 - 21:38 Nej då, Tele Hå i Gbg har dem, bra kompetent butik dessutom, kända i Gbg för just detta. Går garanterat att pruta ner till lägsta prisjaktnivå. http://www.tele-ha.s...mp;ref=prisjakt. Kommer även in på lager lite här & var relativt snart! Redigerat av Mercy, 15 July 2011 - 21:40. Postad 16 July 2011 - 07:37
Satt och jämförde specifikationer över vt20 och vt30 på panasonic.se och en detalj jag tyckte var lite märklig var att vt20 väger mindre än vt30 trots att den är djupare och drar betydligt mer ström än vt30. Visserligen 48 kg vs 56 kg bara, men ändå nyfiken på om det kan stämma?
Edit: 65VT30 Redigerat av Unregisteredb3752606, 16 July 2011 - 07:44. Postad 16 July 2011 - 10:42
Är i köpartagen helt plötsligt. Hade egentligen inte tänkt köpa ny TV förrän till hösten eller rent av nästa år och köpa nästa generations Panasonic eller dylikt. Sen såg jag att 50-tummaren av G30 säljs ut billigt på Komplett just nu och blev sugen. Sitter just nu på en gammal PV60 vars svärta och dynamisk kontrast jag börjat lessna lite på. Förutom att den inte klarar riktig HD då. Jag ställer mig nu frågan hur mycket bättre den är än den jag har nu? Är nämligen redo att köpa denna som ett mellansteg till en värstingmodell (läs 55" med 3D). Tackar på förhand!
Postad 16 July 2011 - 17:21
ja hela grejen med hur man gör det på en vt30 då den är inbyggd kan ingenting om kalibrering. Postad 16 July 2011 - 20:36 Alla TV apparater har kalibreringsmöjligheter inbyggt. De är bara olika bra och kan därför komma olika nära den bildstandard som finns. VT30 har en automatisk funktion om man har rätt tillbehör, som snabbar upp processen att kalibrera vitbalansen. Annars är den som vilken TV som helst, om än väldigt bra. Vill du lära dig mer om vad kalibrering är så rekommenderar jag tråden om just kalibrering. Du är givetvis också välkommen in till mig i vår butik The Rock, om du bor i närheten av Lund så visar jag gärna dig och berättar mer. Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 16 July 2011 - 20:41 Ja, det kan nog stämma. VT30 har en extra glasskiva framför panelen. Postad 16 July 2011 - 23:46
Har sett den tråden och var därifrån några av mina frågor kom. Jag spelade in en bit av en scen, där fenomenet är som tydligast, någon får gärna bedöma om det är fluctuating brightness eller om det är något fel på min tv. Klippet finns att se här: http://www.youtube.c...h?v=S1NyGkbHSvU Ser aningen värre ut på inspelningen än vad det är i verkligheten, men klippet ger en bild av omfattningen. Det som syns när jag kollar på tv:n är skiftningarna vid 0.09, 0.18 och 0.21 i klippet. Postad 17 July 2011 - 06:40
Testa Flatpanels inställningar då... med dessa+ lite tweak med DVE HD basics får jag inga som helst fluctuating brightness, eller flimmret som kan uppstå om man har för hög kontrast etc. Postad 17 July 2011 - 07:40 Klassisk fluctuating brightness. Postad 17 July 2011 - 07:42
Tror det är svårt att visa denna effekten genom att använda en enkel hemma videokamera då denna säkerligen har problem med rätt ljus inställningar, därmed inte sagt att du inte har problem. /Fredrik Postad 17 July 2011 - 07:55
Nja, jag håller inte med. Min magkänsla säger att någon annan automatfunktion är i gång. Fluktuerande ljus, åtminstone på min teve(KRP-500M) är omedelbar. Inte som på videon där ljuset skiftade rätt lång tid efter scenbytet. Har inte Panasonic fortfarande sitt hemska C.A.T.S. kvar? Den höjde ljuset vid mörka scener alldeles själv. Det är vad jag tror att det är. PS: Jag kan ju också sett kamernans egna automatiska ljus. Är den funktionen avslagen på kameran? Redigerat av Unregistered1fef72f3, 17 July 2011 - 07:56. Postad 17 July 2011 - 08:01 Precis. Jag syftade på den typen av ljusfluktuering som är rätt unik för Panasonics 2011-plasmor och som har fått just namnet fluctuating brightness på Highdefjunkies. Det finns en lång tråd om dem där och det finns många intressanta aspekter. Bl.a. att några fått testa firmwares som eliminerar många av fluktueringarna (eller åtminstone fördröjningarna). Postad 17 July 2011 - 08:11
Då får vi hoppas på någon FW då. På min PV60 kommer fluxandet direkt vid bildbyte. Men det kan vara dax att pensionera den hur som helst..
Postad 17 July 2011 - 08:29
...men "hemska C.A.T.S." finns också kvar och bör stängas av. Det heter "Eco" i de svenska menyerna. I THX-läget är det redan avstängt, tack och lov.
Postad 17 July 2011 - 09:33
Kör på ungefär de inställningarna. När jag pillade lite på inställningarna nu märkte jag att om jag höjde ljusstyrkan till +1 (hade -1 innan) så försvann vissa av skiftningarna, men några var kvar. Är det bara acceptera det eller finns det något att göra åt det?
Inga automatfunktioner igång på tv:n. Som jag skrev innan ser det lite värre ut i klippet men det är tydligt även på tv:n.
Eco är avstängt. Vill förtydliga att det som syns i klippet är ett extremfall. För det allra mesta är fluktuerandet varken så ofta eller så tydligt som i denna scenen. Har kollat på hela filmer utan att upptäcka någon FBr. Varierar omfattningen FBr mellan olika exemplar av samma modell? Kan det vara värt att skicka tillbaka denna och få en ny? Om någon skulle sitta på en g30 (eller liknande) och Harry Hotter and the deathly hallows part 1 på blu-ray får ni gärna kolla om det är lika illa på er tv... Postad 18 July 2011 - 13:55
Ställde denna fråga till Panasonic support och fick detta svar.
Hej! Undrar om ni tänker släppa drivrutin till dom nordiska vt30 som åtgärdar fluctuating brightness och flimmret? Hej Peter, Vi har tyvärr inga uppgifter om kommande uppdateringar eller när de ev. släpps. Med vänliga hälsningar / Best Regards Kristiina Panasonic Support Postad 18 July 2011 - 14:00
Vad de egentligen menar är. Vi har inte fått in tillräckligt mycket klagomål än så vi kommer inte släppa ngn uppdatering som åtgärdar problemet. Postad 18 July 2011 - 17:00 En firmware som "åtgärdar flimret" tror jag inte du kan hoppas på. Men en som dämpar ljusfluktueringarna är mycket mer troligt, skulle jag säga. Postad 19 July 2011 - 00:47
Båda är mer troligt om dom vill vara seriösa.
Vill dom satsa och vara i topp och köra på kuro G9 teknik så inget omöjligt mål,snarare ett måste för dom. Postad 19 July 2011 - 13:54
Funderar på att kalibrera min VT30 lite snart, (65").
Jag vet att alla paneler är individuella, men vettiga grundinställningar, vart kan jag hitta dessa? AVS, AV forum någon annanstans? Någon som har nått bra förslag? Tänkt använda en ny anskaffad DVE HD basics skiva och finjustera med hjälp av den sedan. Postad 19 July 2011 - 15:23
Så kan du upplysa mig om vad skillnaden är mellan floating blacks och fluctuating brightness? Påverkas inte botten svärtan av "fluctuating brightness" eller? Postad 19 July 2011 - 20:39
Halloj i stugan.
Har läst lite i tråden och jag funderar att köpa en en VT30 Panasonic men jag funderar har alla tv apparater "fluctuating brightness och flimmret" fel ? Eller köper man grisen i säcken, finns det någon lösning på problemet annars. Ska man kanske annars köpa Panasonic Vt20 50 tum för ca 14k ? Man vill väl helst ha en en tv som ska fungera perfekt Postad 19 July 2011 - 21:01
Inte sett "fluctuating brightness" på ett bra tag nu, typ 2 månader... i början kunde jag urskilja det 3-4 gånger som mest under en film...
Finns det nån scen man kolla denna bugg/fenomen bra? Typ som man kollar "fågelscenen" i planet Earth med mediaspelare/HTPC för att kolla så att hårdvaran pallar med krävande MKV filer? Läste i nån review att detta försvinner efter man använt TVn mer och mer... verkar ju faktiskt stämma... Redigerat av Garrett, 19 July 2011 - 21:02. Postad 19 July 2011 - 21:17
man kanske ska våga köpa Vt30 versionen ändå i ¨så fall, får ta och köpa den nästa vecka då man kommer hem från jobb
Postad 20 July 2011 - 07:45 Min VT30 funkar perfekt enligt vad jag tycker, inte nån fluctuating brightness eller flimmer vad jag sett. Köpa en VT20 ja då får du ju Fluactuating blacks som ett brev på posten enligt vad jag läst. Köp en VT30 du ångrar dig inte! Postad 20 July 2011 - 10:34
En fråga, tänkte klippa till på en VT30 men är osäker på om man skall klippa en 65:a eller 55:a, jag har ca 3 meter till tv. Kan en 65:a bli för stor? eller kommer man att vänja sig?
Nu finns det ingen butik gbg området som har någon 65:a inne så det är svårt att åka och känna på den, så de blir till att beställa om man bestämmer sig. Vad tror ni? Postad 20 July 2011 - 12:53
Jag har VT30 i 65" och sitter på ca 3,5 meter avstånd, 3 meter kan nog funka, men det är nog individuellt, tror du får prova dig fram vad dina egna ögon säger dig. Postad 20 July 2011 - 14:29
Phew! då sitter min P65VT30 uppe på väggen till slut, f**n vad tungt 56kg kan vara då
Än så länge är jag otroligt nöjd med bilden. @mike_e, jag provade faktiskt att flytta fram soffan och 3m var inget problem för mig när det gäller icke SD. Det blir en riktigt maffig biokänsla så soffan får stanna där Några frågor, 1. När jag försöker aktivera Bild i Bild får jag "Ogiltigt villkor" som svar? 2. Jag får ingen kontakt med min NAS eller PC:n trots att jag har nätverkskabeln i och Testet gick bra, har jag missat nåt steg? Postad 20 July 2011 - 15:46 upp med lite bilder så man får se den i "hemmamiljö" Postad 21 July 2011 - 12:13
Köp en VT30 i så fall för med 20 modellen så får du som sagt floating blacks på köpet och det är 1000ggr värre än fluctuating brightness som till synes verkar försvinna med tiden som någon skrev. Hade själv en V20 med floating blacks och det var ingen rolig historia i längden. Den åkte bort. Postad 21 July 2011 - 15:13
Visst kommer den att gå ner, svårt att säga exakt hur mycket. En 50" kostar 18500 nu, så runt 15000 till jul kanske? Postad 21 July 2011 - 15:48 Den kommer nog gå ner kanske ett par tusenlappar till sen tror inte jag att man kommer se så mycket mer sänkning före nästa års modell kommer. Men varför vänta?! Hugg till på en och njut! Postad 23 July 2011 - 21:07
Fick min 50 vt30 på plats idag och helt fantastiskt bra bild SD;HD,BD,360, ps3 alla är jättebra, mycket bättre än min förra urusla Samsung c8705 som jag har retat mig på i ett par månader, skandal att Samsung får sälja sån skit men jag kommer iaf aldrig mer att köpa en Samsung pryl
Var lite orolig att vt30 inte skulle funka i mitt ljusa rum men det funkar jättebra och inga problem med reflexer Postad 23 July 2011 - 22:10
Fan va kul å höra:) kan du ta en bild så vi frå njuta lite!? Flyter de på bra i spel? Kalibrerat den? Postad 24 July 2011 - 11:20
Fick också hem en 50" VT30 i torsdags.
Fundering, kan man på något sätt styra min Samsung HD PVR med tvns fjärrkontroll? Stör mig lite på att när jag startar tv'n startar den alltid på "analog tv" = myrornaskrig då jag endast har ovanstående HD PVR ansluten via HDMI, den kommer alltså inte ihåg senaste källa. Går det att lösa? Vilka inställningar kör ni andra på? På Pro1 har jag flatpanels inställningar och på Pro2 HDTVtest inställningar. Flatpanel rekomenderar att man ska höja ljusstyrkan 2 steg, (+2) men vid "0" är svärtan BRA mycket bättre. HDTVtest inställningar körde jag precis in, ska testa dessa ikväll lite mer när det mörknat ute. Skulle med flatpanels inställningar vilja ha lite mer "tryck" i bilden då det kommer bli läget för "dagtid". Har testat att öka kontrast till 47, ljus 5 och färg 39 men märker inte något direkt WOW! Dynamisk är lite för mycket "tryck" med en översläng åt blått, överexponerat etc men skulle vilja ha lite mer åt det hållet. Tips?! Postad 24 July 2011 - 12:41
Har lämnat tillbaka(igår) min 42a så jag kan inte svara med exakta inställningar. När jag ville ha mera kontrast och ljusstyrka körde jag dynamiskt(favorit efter Pro) med kontrast på... 44 kanske och färg på... var det 19? Kommer tyvärr inte ihåg något mer. Kan vara så att jag drog ner blå också. Jag kalibrerade min med spyder 2. Efter ca 30 min så var dE ~1 i Pro med 10 punktssystemet. Eftersom jag ändå skulle lämna tillbaka den så slutade jag där.
Rekommenderar faktiskt ett köp av en mätare och HCFR. Inte så dyrt.
Snabb_HCFR.jpg 157.42K
1 Antal nerladdningar
Postad 24 July 2011 - 15:06
Jag har min satt på att starta i AV läge inte TV samt att du kan radera source källor eller ändra, jag har min så att jag kommer in på min hdmi input när TVn startas. Postad 24 July 2011 - 22:12
Tja,
Tänkte nu äntligen inhandla en ny TV, framförallt för TV-spelande via Xbox 360 och till viss del PS3 men även en hel del film, Bluray och DVD, inte mycket TV. Vad tror ni om p50gt30y? Var och kollade på denna idag på Media Markt och den såg riktigt bra ut. Postad 24 July 2011 - 23:03
Jag har nu haft min TX-P50G30Y ett par veckor nu, jag tycker att "fluctuating brightness" problemet har minskat med tiden, men jag stör mig en del på "buzzing" fortfarande. Om det inte hade varit för surret så hade jag varit 100% nöjd.
Postad 25 July 2011 - 03:11
TX-P50U30E samma panel som på P50G30Y? Jag vet att det skiljer diverse finesser såsom T2, DLNA och sådant. Men om man inte behöver dessa finesser är U30E ett bra val då?
Postad 25 July 2011 - 06:59
Du kan aldrig få något bra i Dynamiskt läget Postad 25 July 2011 - 07:08
Ne...inte ens Normal tycker jag man kan få vettig bild... Bio, THX, eller Pro får det va som utgångsläge...
Postad 25 July 2011 - 22:20
Detta är ju till en viss del subjektivt men... varför då anser ni? Vad är det som inte ser bra ut alls och vad ser bättre ut t.ex. i THX? Killen vill ha "tryck" och "WOW", det får han INTE i Pro, speciellt inte när det är ljusare i rummet.
Nu ska jag förklara varför jag skrev som jag gjorde utan att bara köra en standard med att dynamiskt är skit för att alla experter säger så och THX är bäst. Jag lämnade tillbaka den pga av i huvudsakligen 2 anledningar. 1. Dithering, nära svart och i rörelse. 2. Phosphor trails. Med dynamiskt fick jag lite(och jag menar lite) black crush som faktiskt kunde dölja den för mig avskyvärda dithering nära svart, till en viss del hjälp av högre kontrast(man blir så bländad av ljusare områden så de mörkare blir svårare att se, light spill i ögat). Enligt mig så lider TVn av en extremt irriterande rörelse dithering ca 1.5 cm från objekt vid ljusa områden. Synns på flera meter och ser ut som skräp/myrornas krig i light version. Det går att reducera detta med IFC(ohh the horror!), speciellt viktigt då TVn inte matas med särskilt många frames/sec. Phosphor trails, syntes väldigt lite när den får köra 60 riktiga frames, t.ex. Wolfenstein(ett spel för de som inte vet) men allt går ju inte så fort för min dator(GTX8800), speciellt inte media som är låst på 30 eller lägre(alla filmer, någon?). Annars kunde det bli en missfärgning var 5e sekund(grymt irriterande). IFC kunde här minska på detta, OMG svär jag i kyrkan igen? Att köra kalibrerat Pro ljusa(det är sommar nu) miljöver vs Dynamiskt bara halvkalibrerat... för spel och WOW med tryck så väljer jag dynamiskt då. Detta säger jag som har en egen ljusmätare som jag kalibrerar(se ovan) med och jämför sedan de olika lägena fram och tillbaka i spel, film och windowsmiljö både i ljus och mörker. För mig som huvudsakligen ville ha den för att spela med så får färgerna ligga lite fel. Speciellt i spel... Vilken färg ska en Zombie ha egentligen? Tar hellre kontrast, djup i bilden, mycket mindre phosphor trails och dithering men med en last med minimal crush och något felaktiga färger på en Zombie före korrekt(ja, vad är det? någon som har träffat på någon förr?) hudfärg på Zombien. Lag, om någon undrar fick jag till 10-40 ms(drygt 20 i snitt) IFC off och 40-50 on(för segt i fps om man vill snipra men ok annars i mindre krävande spel) mot W2363D klonade i 1080p. Annat jag kan säga om mitt exemplar utan att kolla i anteckningarna: Inga döda pixlar. Ett väldigt svagt mörkare parti i mitten vilket bara syntes på testbilder(vita) och var således inget problem. DSE, såg det bara på white wash bar eller vad den nu heter. I praktiken ohörbar över kylsåpet/ventilation på 1 meters avstånd. Fläkt som buzzing. Såg ingen FBr alls, och ja, jag har kollat på de ökända youtube filmerna och läst om FW1520. Min hade 1516. Spelen har HDR så de kan ha maskerat men såg inget i någon film heller. Såg ingen IR alls. Och jag menar ingen alls. Blev en hel del surfande de 4 dagarna jag hade den med en ny panel, kollade mot svart bakgrund och såg inget. Dämpningen av ljuset i höjdled pga filtret märktes av ibland faktiskt. Jag satt på ca 1.5 meter. Nästan som min W2363D på 50 cm. Konstigt att så få nämner detta. Någon får gärna svara på detta, konstruktivt. Hälpa Pips? Att bara säga att jag har fel utan att komma med ett riktigt exempel hjälper ju ingen. Om något ser osammanhängande ut kan det bero på att jag var trött när jag skrev detta. Blir nog ingen TV för mig i år heller(letat i 4-5 år nu) men tydligen av helt andra anledningar än andra. Flame on. Postad 25 July 2011 - 22:31
Jag letar med efter en bra tv,trodde då vt30 var det men som man läst här mm så gav jag upp.
Så nu får man vänta tills nästa är då kanske dom gör den "ultimata tv:n" Får köra på med min pk 760 med lite IR,men annars helt ok,inte mer. Postad 26 July 2011 - 09:23
Hej hallå forumet!
Är grymt sugen på en TX-P50GT30 (eller kanske t.o.m. TX-P50VT30) efter att ha läst om den och vrålstirrat och knappat på den i ca 45 minuter på Media Markt (dock endast matad med 60Hz-material) Sen läste jag om en ny firmware som skulle reducera/ta bort FBr. Nån som har haft problemet och därefter installerat nya FW och kan berätta om det blev nån skillnad? Och sen funderar jag lite på det här med inkörning av plasmor. Många verkar köra sk "Break-In Slides" (bildspel med enfärgade bilder med olika färg) för att köra in plasman. Vissa säger dock att man inte ska behöva göra det med nya plasmor och att det t.o.m. kan vara skadligt (såg nån youtube-video av nån indier/pakistanier som jag inte hittar nu som fick problem efter att ha kört brek-in slides). Andra säger att man inte ska köra med hög kontrast (bildläge: Dynamiskt) i börjar. Så vad gäller egentligen, ska/bör man göra det, med vilka bilder, vilka inställningar på TV'n och hur länge osv osv? Nån som testat med en CA-modul från Strong och kört Canal Digital via TV'ns inbyggda DVB-S? Upplevs nån skillnad på SD / HD / 3D jämfört med att köra separat box? Det kliar i köpfingrarna.... Postad 26 July 2011 - 09:30
Jag tycker det verkar som många av er notoriskt letar efter fel. Jag hade tex. aldrig sett någon flucturating blackness på min vt25 fören jag läste om det här på forumet och verkligen försökte se fenomenet.
Måste ju vara skitjobbigt för många att se på film om man bara sitter och letar fel ? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |